تمام مواد شیمیایی به کار رفته در وسایل پلاستیکی، پس از اینکه کار ما با آنها تمام شد باید جایی بروند. این مواد از ساختار وسیله پلاستیکی آزاد می شوند و سر از بدن ما، بقیه موجودات و یا محیط زیست در می آورند. در دنیای امروز، 212 ماده شیمیایی خارجی در بدن یک فرد عادی وجود دارد . . .
کلمات کلیدی: اینفوگرافیک | اینفوگرافیک جالب | اینفوگرافیک آموزشی | اینفوگرافی | قاتل پلاستیکی | اینفوگرافیک قاتل پلاستیکی
منبع دریافت این مطلب : اینفوگرافیک
همهی دانشآموزان موفق برای رسیدن به هدف خود به فکر آیندهی خود هستند و آینده را در نظر میگیرند. ویژگیهای دانشآموزان موفق این است که زمانی که تعداد کمتری از دانشآموزان درس میخوانند آنها تلاش میکنند گذشتهی مطالعاتی خود را با خواندن دقیقتر درسها و رفع اشکالات قبلی جبران کنند؛ یعنی در تابستان برنامهی نگاه به گذشته دارند. همچنین چند درسی را که باید در سال آینده بخوانند از تابستان شروع میکنند و این فرصت عالی است؛ زیرا ذهن آمادگی لازم برای تثبیت بیشتر و بهتر مطالب را در آینده دارد. در مدرسه به دانشآموزان توصیه میشود که قبل از تدریس معلم پیشخوانی کنند و مطالعه بر روی مطالب جدید داشته باشند. این کار برای آمادگی بهتر ذهن برای تثبیت آموختهها و یادگیری دقیقتر مطالب است. اگر شما برای چند درس آیندهی خود از تابستان برنامهریزی کنید علاوه بر آنکه ذهن شما برای مطالب آشنا میشود فواید زیر را هم دارد:
1- درس را بیشتر و بهتر نسبت به همکلاسیهایتان خواندهاید؛ بنابراین در کلاس مطالب را دقیقتر و سریعتر میآموزید.
2- مطالب با تکرار بیشتر در ذهن شما ماندگارتر خواهد شد.
3- اعتمادبهنفس و انگیزهی درسی شما برای آینده افزایش مییابد.
4- مطالب یادگرفته در تابستان را از طریق آزمونهای تابستان مورد آزمایش قرار دادهاید و میدانید که بیدقتی و اشکالات شما مربوط به چه مباحثی است.
5- اگر بدانیم که مقدمات کاری که میخواهیم انجام دهیم فراهم است با خیالی راحتتر به ادامهی کار فکر میکنیم و این سبب آرامش و اعتمادبهنفس میشود. دانشآموزان کانونی در تابستان با پیشروی بر اساس برنامهی راهبردی زمینه را برای ایجاد آرامش و اعتمادبهنفس خود ایجاد میکنند.
اگر تلاش کنید نتیجه میگیرید و تلاش شما باید با برنامهریزی دقیق و حسابشده باشد و تلاشی که بدون برنامهریزی و آگاهی باشد، نتیجهی مطلوبی نخواهد داشت. اکنون که راه درست را انتخاب کردهاید تلاش خود را افزایش دهید.
منبع دریافت این مطلب : قلم چی
انتخاب رشته در پایه نهم در سه شاخه علوم نظری،کار و دانش و فنی و حرفه ای اتجام خواهد پذیرفت و در پایه دهم دانش آموز می تواند براساس شاخه ای که انتخاب نموده، رشته مورد نظر را انتخاب نماید دانش آموزی که در پایه نهم شاخه یا رشته خود را به صورت قطعی انتخاب می نماید، در پایه دهم تکلیف انتخاب رشته برای همه دانش آموزان مشخص است بر اساس آخرین مصوبه آموزش وپرورش دروس سال دهم تعیین شده است و کتابهای جدید در حال چاپ می باشد . و دانش آموزان شاخه نظری دوره پیش دانشگاهی ندارند .
ترکیب اعضای هدایت تحصیلی واحد آموزشی: مدیر مدرسه-مشاور مدرسه-دبیران دروس مرتبط هر رشته
ماده 10 آیین نامه هدایت تحصیلی:
انتخاب شاخه/رشته تحصیلی دانش آموزان بر اساس ملاک هایی که در این آیین نامه مطرح شده است در پایان دوره اول متوسطه انجام می شود. که شامل دو دسته ملاک می شود 1- نمرات درسی مرتبط با رشته 35 امتیاز 2- امتیازات مشاورهای 65 امتیاز
شامل تست استعداد 15 امتیاز - تست رغبت تحصیلی و شغلی 15 امتیاز - نظر دبیران دروس مرتبط 10 امتیاز - نظر دانش آموز 10 امتیاز - نظر والدین دانش آموز 5 امتیاز - نظر مشاور آموزشگاه 10 امتیاز که در مجموع 65 امتیاز مشاور با امتیاز دروس روی هم 100 امتیاز هدایت تحصیلی را تشکیل می دهد .
ماده 11 آیین نامه هدایت تحصیلی:
1-11 در شاخه نظری دانش آموزان به یکی از رشته های ادبیات و علوم انسانی، معارف اسلامی و علوم تجربی و ریاضی وفیزیک هدایت خواهند شد.
2-11 در شاخه کاردانش و فنی و حرفه ای مطابق با ضوابط مربوط دانش آموزان به یکی از زمینه ها ( صنعت ؛ کشاورزی و خدمات )، گروه و رشته مورد نظر هدایت خواهند شد. و در هنرستانهای موجود ثبت نام می کنند .
5-11 هدایت تحصیلی دانش آموزان واحدهای آموزشی بزرگسالان، ایثارگران، استعدادهای درخشان، استثنایی، داوطلبان آزاد و دانش آموزان تطبیقی همانند دانش آموزان عادی است.
1-16- علوم تجربی و ریاضی و فیزیک
مجموع سه نمره پذیرفته شده خرداد یا شهریور هر یک از درس های ریاضی و علوم تجربی، در سه پایه در دوره متوسطه اول بدون ضریب کمتر از 42 نباشد.
نمره درس ریاضی و علوم تجربی در سه سال دوره متوسطه اول با ضریب 3 محاسبه می گردد.
مجموع نمرات دروس مرتبط با رشته در سه سال دوره متوسطه اول با در نظر گرفتن ضریب هر یک از دروس حداقل 252 باشد. یعنی به عبارت دیگر چنانچه نمرات هر درس را در ضریب آن جمع نماییم و حاصل جمع آن را بر تعداد دروس مرتبط با رشته تقسیم نماییم معدل رشته باید حداقل 14 باشد.
2-16- رشته ادبیات و علوم انسانی
مجموع سه نمره پذیرفته شده خرداد یا شهریور در هر یک از درس های زبان و ادبیات فارسی، عربی و مطالعات اجتماعی در سه پایه دوره متوسطه اول بدون ضریب کمتر از 42 نباشد.
نمره درس زبان و ادبیات فارسی در سه سال دوره متوسطه اول با ضریب 4 محاسبه می شود.
نمره درس مطالعات اجتماعی در سه سال دوره متوسطه اول با ضریب 3 محاسبه می شود.
نمره درس عربی در سه سال دوره متوسطه اول با ضریب 2 محاسبه می شود.
مجموع نمرات دروس مرتبط با رشته در سه سال دوره متوسطه اول با در نظر گرفتن ضریب هر یک از دروس حداقل 378 باشد. یعنی به عبارت دیگر چنانچه نمرات هر درس را در ضریب آن جمع نماییم و حاصل جمع آن را بر تعداد دروس مرتبط با رشته تقسیم نماییم معدل رشته باید حداقل 14 باشد.
4-16- شاخه فنی و حرفه ای و کاردانش
مجموع سه نمره پذیرفته شده خرداد یا شهریورهر یک از درس های مطالعات ، کار و فناوری در سه پایه دوره اول بدون ضریب کمتر از 36 نباشد.
نمره درس مطالعات در سه سال دوره متوسطه اول با ضریب 2 محاسبه می شود.
نمره درس کار و فناوری در سه سال دوره متوسطه اول با ضریب 3 محاسبه می شود.
مجموع نمرات دروس مرتبط با رشته در سه سال دوره متوسطه اول با در نظر گرفتن ضریب هر یک از دروس حداقل 180 باشد. یعنی به عبارت دیگر چنانچه نمرات هر درس را در ضریب آن جمع نماییم و حاصل جمع آن را بر تعداد دروس مرتبط با رشته تقسیم نماییم معدل رشته باید حداقل 12 باشد.
تبصره 4-16- شاخه فنی و حرفه ای و کاردانش
پس از تعیین شاخه فنی و حرفه ای و کاردانش در پایان دوره اول متوسطه و ثبت نام اولیه در هنرستان مربوطه، هدایت دانش آموزان برای ورود به زمینه، گروه و رشته مورد نظر بر اساس بررسی های مشاوره ای و نظر فنی کمیته هدایت تحصیلی مستقر در هنرستان مربوطه صورت می گیرد.
نمونه فرم هدایت تحصیلی و انتخاب رشته در پایه نهم
منبع دریافت این مطلب : دبیرستان غیر انتفاعی فارابی
به گزارش تیزلند، به نقل از سازمان استعدادهای درخشان و دانش پژوهان جوان، در این آزمون 150 نفر شرکت کننده با شرایط مشابه المپیاد جهانی ، هر روز به مدت 5 ساعت به 3 سوال 7 نمره ای پاسخ دادند. شایان ذکر است 600 دانش آموز از سراسر جهان از جمله اعضای تیم ملیالمپیاد ریاضی جمهوری اسلامی ایران همزمان با علاقمندان به ریاضی در کشورمان ، در هنگ کنگ در این آزمون شرکت داشتند..
برخی اهداف المپیاد ریاضی همزمان
تا پیش از این هر ساله صرفاً شش نفر از دانشآموزان ایرانی در المپیاد بینالمللی ریاضی شرکت میکردند ولی واقعیت این است که تعداد افرادی که توانایی کسب مدال بینالمللی را دارند چندین برابر این عدد است و اگر کسی عضو تیم ملی المپیاد ریاضی نمیشد فرصت ارزیابی و اثبات استعداد ریاضی خود را در این سطح نمییافت. برگزاری المپیاد ریاضی همزمان، که همان مسابقه با همان نمرهدهی و تصحیح است، دامنه حضور در این مسابقه معتبر ریاضی را از شش نفر به «هر که علاقهمند است برای هر چند بار و در هر مقطع تحصیلی» توسعه داد. برخی اهداف المپیاد ریاضی همزمان از این قرار است :
فراهم کردن امکان حضور همه علاقهمندان به حل مسایل ریاضی، از بین دانشآموزان، دانشجویان، دبیران و...، در معتبرترین مسابقه بینالمللی حل مساله ریاضی
ارزیابی شرکتکنندگان از توانایی حل مساله با استانداردهای بینالمللی
ارتباط بین دوستداران ریاضیات و آشنا کردن آنها با اهمیت پرداختن به ریاضی برای پیشرفت کشور در حاشیه برگزاری المپیاد ریاضی همزمان
امکان شناسایی وسیع استعدادهای ریاضی دانشآموزی و دانشجویی برای جذب در رشته ریاضی و حمایت از آنها در صورت توجه نهادهای مربوطه
منبع دریافت این مطلب : مرکز ملی استعدادهای درخشان و دانش پژوهان جوان
با شروع تابستان عموماً به فکر جبران فرصتهای ازدسترفتهی سال گذشته هستیم. گاهی اوقات آنقدر برای این مهم، عجله میکنیم که متاسفانه قبل از انجام ارزیابی مناسب از رفتار تحصیلی خودمان در سال گذشته، اقدام به خرید کتاب، ثبت نام در کلاس و... میکنیم. از قدیم گفتهاند: «خشت اول چون نهد معمار کج، تا ثریا میرود دیوار کج». یادمان باشد قرار نیست در سال آینده استعداد ژنتیکی ما دچار تحول شود، بلکه فقط قرار است در سال آینده با مدیریت هوشمندانهی شرایط، دچار تحول شویم. درواقع تنها از طریق مدیریت شرایط است که قادر خواهیم بود تواناییهای بالقوهی خود را به فعل تبدیل کنیم و از آن بهرهمند شویم. به همین دلیل به دانشآموزان عزیز توصیه میکنم قبل از هر اقدامی، در صورتی که برای موفقیت در سال آینده دورخیز کردهاید، ده فرمان زیر را با جدیت دنبال کنید:
1- با افرادی که در زمینهی هدف مورد علاقهی شما به موفقیت دست یافتهاند، مشورت کنید.
2- عادتهای خوب و بد خود را در مورد درس خواندن یا حاشیههای آن با وسواس و دقت، یادداشت کنید.
3- برای تقویت عادتهای خوب و ترک عادتهای بد، از مشورت با مشاوران خبره استفاده کنید و حتماً راهحلهای منطقی، علمی و منطبق بر اصول را یاد گرفته و یادداشت کنید تا همیشه همراه خود داشته باشید.
4- با نوشتن دقیق و درست دفتر برنامهریزی، ضمن کنترل ساعات روزانه، سعی کنید مجموعه رفتار درسی و غیر درسی (فوق برنامه) خود را بهدرستی مدیریت کنید.
5- روشهای برنامهریزی و مطالعهی صحیح را با کمک مشاوران آموزش ببینید.
6- طبق برنامهی آزمونها پیشروی کنید و هیچ درسی را حذف نکنید.
7- در طول هفته حداقل یک روز را برای جبران حداقلی، از کمکاریهایتان اختصاص دهید.
8- هر هفته حداقل یک بار طی یک جلسهی خانوادگی، کارهای انجامشده و نشدهی خود را با بزرگترها در میان گذاشته و روی کمک خانواده حساب کنید.
9- اجازه دهید دوستانتان با توجه به شرایط شخصی خودشان کار کنند و شما هم بر اساس مشورتها و پتانسیلهای شخصی خودتان؛ زیرا برنامهی هر شخص، مختص به خود اوست.
10- برنامه و فعالیتهای غیر درسی (فوق برنامه) را بر اساس شرایط خانواده و نیازهای جسمی و روحی به کمک مشاوران تنظیم و بررسی کنید.
ده اصل بیانشده میتوانند شما را برای یک شروعی مناسب آمادهتر کنند و به همین شکل علاوه بر اینکه از بروز خستگی در جسم و روح شما میکاهند مطمئناً بر کیفیت درس خواندن شما نیز اضافه خواهند کرد.
منبع دریافت این مطلب : قلم چی