د.
کارشناسان برای افزایش قدرت مغزی به افراد توصیه می کنند از رنگ ها کمک بگیرند.
چنانچه دیوارها به رنگ های قرمزیا زرد باشند می توانند باعث ایجاد آرامش ، افزایش تمرکز و حتی بالا رفتن نمرات درسی دانش آموزان شوند.
تا به حال کارشناسان اعتقاد داشتند که اقامت در اتاق هایی با رنگ روشن می تواند باعث آرامش و افزایش راندمان تحصیلی دانش آموزان شود اما تحقیقات جدید نشان داده است که برعکس رنگ های تند مانند قرمز در افزایش قابلیت ذهنی موثر است.
کارشناسان قابلیت عملکرد ذهنی ، قدرت یادگیری، شناخت حالات روانشناختی و فیزیولوژیکی مغزی داوطلبان را دراتاق هایی با رنگهای آبی ، قرمز، زرد و به حالت رنگهای های پررنگ و کم رنگ آزمایش کرده و دریافتند که رنگهای تند مانند قرمز تاثیری مثبت بر بازده مغزی داوطلبان داشته است.
رنگهای قرمز و زرد بیشتر از آبی و سبز قابلیت تحریک کردن سلول های مغزی را دارند.
این تحقیقات توسط دانشمندان دانشگاه کورتین کشور استرالیا بر روی عملکرد ذهنی دانشجویان در امتحانات ورودی دانشگاه بدست آمده است.
در عوض رنگ های کمرنگ که پس زمینه سفید در آنها وجود دارد می تواند باعث خواب آلودگی و رخوت در افراد شود.
پژوهشگران امیدوار هستند با استفاده از این تکنیک در طراحی و رنگ آمیزی اتاق های مدارس و دانشگاه ها راندمان درسی و انگیزه تحصیلی در محصلان افزایش یابد.
منبع دریافت این مطلب : باشگاه خبرنگاران جوان
احمدرضا سلامتی کارشناس روان شناسی ، اظهار داشت: تنبیه در صورتی می تواند موثر باشد که به شکل سوء رفتار به خصوص جسمانی اعمال نشود.
وی افزود: تنبیه به معنای حذف تشویق و رفتارهایی با محرک آزاردهنده به منظور اصلاح کودک و کاهش دادن رفتار نامطلوب است و میتواند به اشکال مختلف مانند نگاه خشم آلود،محروم کردن از بازی های مورد علاقه 9 گردش و توبیخ و باشد که مشخصا تنبیه جسمانی در آن جایی ندارد.
معاون سازمان توان بخشی قربانیان خشونت، تصریح کرد: هدف از تنبیه اصلاح رفتار کودک بوده اما در اغلب موارد علت تنبیه مشکلات شخصیتی خود والدین است که صورت تنبیه فیزیکی میگیرد در واقع پدر یا مادر به دنبال راهی برای تخلیه ی احساس منفی خود هستند و کودک قربانی خشم آن ها قرار می گیرد.
سلامتی ادامه داد: از منظر سازمان های بین المللی مانند سازمان بهداشت جهانی و سازمان های داخلی حمایت از کودکان تنبیه جسمی یا فیزیکی از مصادیق خشونت علیه کودک است که باید مردود شناخته شود.
منبع دریافت این مطلب : باشگاه خبرنگاران جوان
کشور ایران بخشی از فلات وسیعی است که افغانستان و بلوچستان کهن را نیز در برمی گیرد و با این دو منطقه یک گستره جغرافیایی و زیستی مشخص و یکپارچه را به وجود می آورد. تنوع محصول شرایط مختلفی است که به این سرزمین موقعیت خاصی بخشیده است. کشور ایران در بخش عمده خود در اقلیم حیاتی پالئارکتیک قرار دارد ولی مرزهای جنوبی آن به اقلیم حیاتی پالیوتروپیک می رسد.زارودنی در سال 1911 میلادی کشور ایران را از لحاظ انتشار جانوران به 9 منطقه جانوری تقسیم کرده است که بسیاری از این مناطق با پروانس های گیاهی تاختاجان از رویشگاه ها (1988) تطبیق دارند.
1) منطقه خزر: این منطقه به شکل نواری در کرانه جنوبی دریای خزر از آستارا تا گنبدکاووس کشیده شده است. وجود زیستگاه های جنگلی گونه هایی نظیر مرال، گراز، شوکا، پلنگ و گربه های وحشی و خرس را دربر گرفته است. فوک خزر تنها پستاندار دریایی حاشیه خزر به شمار می رود.زیستگاه های آبی حاشیه ساحل و تالاب ها بهترین زیستگاه های پرندگان مهاجر آبی را در این بخش به وجود آورده اند. فون این منطقه سخت وابسته به پالئارکتیک است.
2) منطقه شمال غربی: این بخش که در منتهی الیه هیرکانی قرار گرفته از جنگل های ارسبارانی و استپ های کوهستانی تشکیل شده است. زیستگاه های کوهستانی و استپی با بوته زارها و درختچه زارها، گونه هایی نظیر قوچ و میش ارمنی، گراز، پلنگ، گربه وحشی، خرس، گرگ، شغال و روباه و انواع پرندگان شکاری و طعمه گیر، پرندگان قابل شکار مانند کبک و تیهو و پرندگان کمیاب نظیر سیاه خروس را در خود جای داده اند.
3) منطقه خراسان: این منطقه صفحات کوهستانی شمال شرقی را در بر گرفته و عمدتا از رویش های استپی و کوهسری تشکیل شده است و دارای گونه های بی نظیر پلنگ، قوچ اوریال، گربه پالاس، کل و بز و انواع پرندگان طعمه خوار و پرندگان قابل شکار است.
4) منطقه کرمان: این منطقه شامل دشت ها و اراضی کویری و نیمه کویری مرکزی کشور و همینطور ارتفاقات خشک و نیمه خشک است. زیستگاه های کویری و کوهستانی را یکجا در برمی گیرند. آهو، جبیر، بز و پازن، قوچ و میش، پلنگ، گرگ، کفتار و کاراکال از پستانداران و هوبره باقرقره، انواع پرندگان طعمه خوار و قابل شکار از مهم ترین پرندگان آن به شمار می رود.
5) منطقه جنوب غربی: این منطقه شامل ارتفاعات پوشیده از گونه های بالش وش و جنگل های بلوط غرب بوده و زیستگاه های آن برای اغلب پستانداران بزرگ کوهزی مساعد است. نمونه معرف این منطقه را می توان اشترانکوه به شمار آورد.
6) منطقه سیستان: اهمیت این منطقه از نظر زیستگاهی به خاطر وجود دریاچه هامون و تنوع عظیم پرندگان مهاجر آبزی آن است. پلیکان سفید، پاخاکستری فلامینگو، قو، آنقوت، تنجه، فیلوش، چنگر، اردک بلوطی، سرخایی و طاووسک از جمله پرندگان این منطقه به شمار می روند.
7) بلوچستان: کوه های مرتفع با رویش های کم پشت همراه با دشت های پوشیده از جنگل های شبه ساوان و رودخانه سرباز و جنگل های حرا مجموعه سیمای زیستگاهی این منطقه را نشان می دهد. تمساح پوزه کوتاه ایرانی، خرس سیاه، کاراکال، انواع جوندگان، از جمله حیات وحش این منطقه به شمار می روند.
8) کارون: بخشی از جلگه وسیع نروپتامیا است که به داخل ایران کشیده شده است. منطقه یی با کوه های خشک با رویش های ویژه از درختان و درختچه ها و بیشه زارهاست. تنوع زیستگاهی آبی و خشکی این منطقه فون بسیار غنی به وجود آورده است. گوزن زرد، رودک عسل خوار، آهو، بز و پازن، قوچ و میش از جمله فون بسیار غنی این منطقه هستند.
9) کرانه های جنوبی ایران: کرانه های جنوبی کشور جدا از فون غنی وابسته به اتیوپیا و اورینتال از نظر ماهیان دریایی حایز اهمیت است. ضمنا جزایر آن دارای اهمیت ویژه یی برای برخی از گونه ها نظیر لاک پشت های دریایی و پرستوهای دریایی است.
منبع دریافت این مطلب : آفتاب
به گزارش تیزلند، به نقل از اداره اطلاع رسانی و روابط آموزش و پرورش شهر تهران، برنامه امتحانات نهایی تمام رشتههای تحصیلی دورههای متوسطه نظری و فنیوحرفهای و پیشدانشگاهی شهریور ماه سال تحصیلی 95ـ94 ابلاغ شد .
این امتحانات ویژه دانشآموزان سال سوم متوسطه رشتههای نظری شیوه سالی ـ واحدی(روزانه) و نیمسالی ـ واحدی(بزرگسالان و داوطلبان آزاد)، سال سوم متوسطه رشته فنی و حرفهای و دوره پیشدانشگاهی(روزانه، بزرگسالان و داوطلبان آزاد) است .
بر این اساس امتحانات دانشآموزان از اول شهریور با درسهای معارف اسلامی، اصول عقاید و «تعلیمات دینی و قرآن 3» آغاز میشود و آخرین امتحان نیز 20 شهریور ماه با درسهای «شیمی 3 و آزمایشگاه شیمی» و «عربی 3» برگزار خواهد شد .
جهت مشاهده برنامه امتحانات کلیک نمایید.
منبع دریافت این مطلب : آموزش و پرورش تهران
به گزارش تیزلند، به نقل از خبرگزاری فارس، ابراهیم سحرخیز معاون سابق آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در خصوص اعتراض خانوادهها به ادغام برخی مدارس تیزهوشان و اظهارنظر مسئولان آموزش و پرورش در این خصوص، گفت: مسئولان ارشد وزارت آموزش و پروشاعلام کردند که شاخصهای بینالمللی نشان میدهد 2.28 درصد دانشآموزان کشور، دانشآموزان برتر هستند و اگر همین عدد را بپذیریم و نسبت آن را به کل دانشآموزان کشور یعنی 13 میلیون دانشآموز در نظر بگیریم، رقمی حدود 260 تا 270 هزار نفر میشود.
وی با بیان اینکه اگر 2.28 درصد را نسبت به دانشآموزان دورههای متوسطه اول و دوم که حدود 7 میلیون نفر هستند، در نظر بگیریم، حدود 150 تا 160 هزار دانشآموز است، ادامه داد: این ارقام در حالیست که در حال حاضر 142 هزار دانشآموز تیزهوش در 208 منطقه آموزش و پرورش کشور تحصیل میکنند که نشان میدهد اولاً 2.28 درصد را پر نکرده است و ثانیاً از بین 750 منطقه آموزش و پرورش فقط در 208 منطقه، مدرسه تیزهوشان داریم.
سحرخیز اضافه کرد: در حالی که هنوز به نُرم 2.28 نرسیدهایم، جای تعجب است که عنوان میکنند سهم دانشآموزان تیزهوش در کشور به 25 درصد رسیده است و این در حالیست که 25 درصد از 7 میلیون دانشآموز، رقمی حدود 1.5 میلیون دانشآموز تیزهوش میشود که منطقی، صحیح و علمی نیست.
وی تصریح کرد: به نظر میرسد تمام این برنامهها برای این است که مدارس غیردولتی را پر کنند و به همین دلیل هرازگاهی یکسری دردسرها برای مردم درست میکنند به عنوان مثال مشاهده شد که در تهران رشته علوم انسانی را هدف قرار دادند و گفتند نمیخواهیم دانشآموزان را در این رشته در مدارس دولتی ثبتنام کنیم و باید به مدرسه فرهنگ مراجعه شود.
معاون سابق آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش افزود: این اقدامات انجام میشود تا صندلی خالی مدارس غیردولتی نسبت به قبل پُرتر شود؛ حتی در برخی از استانها که درصد دانشآموزان غیردولتی آنها زیر 10 درصد است به مدیرکل ابلاغ کردند که باید بتواند در یکی دو سال آینده درصد دانشآموزان مدارس غیردولتی را به 14 درصد برساند و این در حالیست که استانی که به زور 8 درصد دانشآموزان در مدارس غیردولتی درس میخوانند چگونه میتواند ظرف یکی، دو سال، این رقم را به 14 درصد برساند.
وی ادامه داد: یکی از این راهها، تعطیلی یا ادغام مدارس تیزهوشان است زیرا دانشآموزانی که در مدارس تیزهوشان درس میخوانند دیگر به مدرسه دولتی نمیروند و به مدرسه غیردولتی هدایت میشوند.
سحرخیز گفت: مسئولان شورای عالی آموزش و پرورش عنوان کردهاند که دلیل ادغام مدارس تیزهوشان این است که دانشآموزان نمره تصویب شده این شورا را کسب نکردهاند و ما بررسی کردیم که شورای عالی اصلاً نمرهای تصویب نکرده است بلکه در سال 93، 5 سیاست مصوب کرده و ذیل آن 10 راهکار مشخص کرده است. آیا میتوان برای دانشآموزان تیزهوش نمرهای در نظر گرفت و سقف و کفی را مصوب کرد.
وی اضافه کرد: کاری که در گذشته انجام شد در راستای عدالت تربیتی بود و تعداد مدارس تیزهوش از حدود 120 منطقه به 208 منطقه افزایش یافت. بنده خواهشم این است که نیاییم در راستای تضعیف مدرسه دولتی هر روز در فضای آموزش و پرورش حرفی را مطرح کنیم که منجر به تضعیف هرچه بیشتر مدارس دولتی و تقویت و گسترش بیرویه مدارس غیردولتی شود.
معاون سابق وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: ما باید کاری کنیم که مردم به مدارس دولتی اعتماد کنند و روز به روز در فضای روانی آنها را قرار ندهیم که شهریههای نجومی بر آموزش و پرورش حاکم شود؛ نباید بهگونهای شود که مردم در مدارس دولتی جرات ثبتنام نداشته باشند و برای ورود فرزندشان به برخی مدرسه دولتی مطالبه حداقل 400 تا 500 هزار تومان آن هم در استانهای کوچک شود که البته این رقم در تهران به مراتب بالاتر است.
وی افزود: نباید از مدارس دولتی برای اولیا تصوری بسازیم که مساوی با مدارس شلوغ، پرتراکم، نبود سرانه دولتی و فقدان نیروهای با انگیزه است و طبیعتاً هر کسی سعی میکند از مدرسه دولتی فاصله بگیرد.
منبع دریافت این مطلب : خبرگزاری فارس