بعضی ها بعد از غذاخوردن یا در حال رانندگی و یا حتی هنگام مطالعه دچار خواب آلودگی می شوند. دلیل همه این ها ممکن است به نوع غذایی که ما می خوریم، محیط و سلامتی بدن ما بستگی داشته باشد.
دلایل خواب آلودگی هنگام مطالعه ممکن است:
– وضعیت و حالتی باشد که ما هنگام خواندن داریم.
– خواندن در یک زمان نامناسب باشد.
– نوع کتابی که ما میخوانیم، باشد.
بیشتر مردم هنگام خواندن یک مطلب، یک حالت راحت دارند که از فعالیت بدنی جلوگیری می کند. این عامل باعث می شود که اسید لاکتیک وارد خون و مایع بین سلولی شود و بدن خسته شود.
اسیدلاکتیک، مقدار زیادی از اکسیژن خون را جذب می کند.
با توجه به کاهش اکسیژن خون، مغز خسته می شود و ما هنگام مطالعه، احساس خواب آلودگی می کنیم.
برای جلوگیری از خواب آلودگی هنگام مطالعه به توصیه های زیر عمل کنید:
– سعی کنید هنگام مطالعه، صاف و درست بنشینید.
– از مطالعه، در وضعیت درازکشیده خودداری کنید، چون مغز باید همزمان دو وظیفه خوابیدن و مطالعه را اجرا کند.
– از ماندن در یک وضعیت ثابت برای مدت طولانی اجتناب کنید. زمانی که برای مدت طولانی مطلبی را می خوانید، یک تاثیر خواب آور روی ذهن دارد.
– هنگام مطالعه، به طور پی در پی وضعیت بدنی خود را تغییر دهید تا تمرکزتان افزایش یابد.
– هنگام مطالعه، در فاصله های زمانی کوتاه، فعالیت بدنی داشته باشید.
– گاهی اوقات با صدای بلند مطلب را بخوانید.
– مطالعه در زمان مناسب بسیار مهم است.
– وقتی احساس خواب آلودگی می کنید، موضوع های جالب را بخوانید.
– اگر ممکن است یک دوش آب ولرم مایل به سرد بگیرید. این کار انرژی مغز شما را بالا می برد.
نکاتی که در بالا ذکر شد برای جلوگیری از خواب آلودگی به هنگام مطالعه مثلا موقع درس خواندن دانش آموزان بود.
ولی این را هم باید بگوییم که تحقیقات نشان می دهد که خوابیدن بعد از خواندن و یادگرفتن یک مطلب، باعث می شود که آن مطلب بیشتر و بهتر در یادتان بماند.
پس اگر فکر می کنید که به اندازه کافی مطلبی را خوانده اید و یاد گرفته اید و دیگر خوابتان می آید، بخوابید تا آن مطلب بهتر در ذهنتان بماند و از شب بیداری های طولانی مدت در شب امتحان خودداری کنید.
اگر می خواهید مطلبی را که در بیداری آموخته اید یادتان بماند، پس از مطالعه اش بخوابید
اگر پس از یادگیری مطلبی بخوابید، آن مطلب در یادتان می ماند
خبرهای شگفت انگیز درباره خواب کم نیستند، مثلا این که تقریبا یک سوم عمر انسان ها در خواب می گذرد؛ 12 درصد مردم دنیا فقط خواب های سیاه و سپید می بینند و تلویزیون های رنگی نقش مهمی در افزایش شمار خواب های رنگی مردم داشته اند؛ 5 دقیقه بعد از بیداری نیمی از رویایی را که دیده اید و 10 دقیقه بعد از آن، 90 درصدش را فراموش می کنید؛ یا این که نابیناها هم خواب می بینند، فقط خواب های شان بدون تصویر و پر از عواطف، حس لمس اشیاء، بوها و صداهاست.
از دیگر اخبار عجیب این که کمبود خواب، طول عمر را کم و افراد را مستعد چاقی و سکته می کند؛ اختلال خوابگردی در خواب فقط محدود به راه رفتن نیست و مبتلایان به انواعی از آن ممکن است مطالبی ناجور در خواب بنویسند یا رانندگی کنند یا مرتکب تجاوز و حتی قتل شوند؛ و یا فقط آدمیزاد خواب نمی بیند، بلکه حیوانات هم خواب می بینند، مثلا گربه ها به طور متوسط 70 درصد عمرشان را در خواب می گذرانند.
بیشتر این اخبار را شنیده اید، اما احتمالا خبر ما به گوش تان نخورده است : «اگر بخوابید، یاد می گیرید!»
این خبر، حاصل پژوهش های پروفسوری به نام متیو ویلسون در دانشکده مغز و علوم شناختی دانشگاه کمبریج است.
او مشغول پژوهش درباره فعالیت های مغزی موش ها هنگام سرگردان شدن در ماز بود که وسط کار، به طور تصادفی آزمایشگاه را ترک کرد، در حالی که فرصت نکرده بود، دستگاه ثبت فعالیت های مغزی را از موش ها جدا کند.
پروفسور وقتی برگشت، مدتی در سکوت موش ها را تماشا کرد که خسته از بازی در ماز خواب شان برده بود، اما ناگهان چشمش به دستگاه ثبت فعالیت های مغزی افتاد و نکته ای شگفت انگیز کشف کرد.
پروفسور فهمید که فعالیت مغزی موش هایش در خواب دقیقا مانند زمانی است که آنها در ماز دنبال حل مساله و پیدا کردن راه فرار هستند.
ویلسون بعد از این مشاهدات، مجموعه ای از آزمایش ها را بر روی انسان ها انجام داد تا مطمئن شود وضع فعالیت های مغزی آدمیزاد پس از فکر کردن به یک مساله ، مثل موش، در خواب و بیداری تفاوتی ندارد.
او سرانجام با قطعیت نتیجه گرفت که مغز انسان ها در خواب، تجربیات آموخته شده در بیداری را مرور می کند و در طول این دوره کردن، آموخته هایش را بهتر، کامل تر و عمیق تر یاد می گیرد.
بر این اساس ویلسون و همکارانش پیشنهاد کردند که اگر می خواهید مطلبی را که در بیداری آموخته اید یادتان بماند، پس از مطالعه اش بخوابید.
ضمن این که خوابیدن پیش از امتحان هم به یادآوری مطالب کمک می کند و شاید به همین خاطر در برخی کشورها، کودکان در مدرسه بین ساعت های درسی، ساعتی برای یک چرت کوتاه ظهر دارند.
به این ترتیب اگر در مقطعی از زندگی هستید که باید امتحان هایی را پشت سر بگذارید، یا درس پاسخ بدهید، به جای ریاضت دادن به خودتان در شب بیداری های طولانی و سخت پیش از امتحان، آسوده و با خیال راحت بخوابید و مطمئن باشید آنچه را یاد گرفته اید، پس از خواب بهتر به یاد می آورید.
منبع دریافت این مطلب : تبیان
کیفیت آموزشی و تربیتی در یک مدرسه، وابستگی به چگونگی ایجاد زمینه ها و شرایطی است که دانش آموزان بتوانند هدف یادگیری را نه هدف معلمان و والدین، که هدف شخصی خود را بدانند؛ چرا که اغلب دانش آموزان، درس خواند را نه برای لذت بردن از دانستن و فهمیدن بلکه برای پاشخ گویی به انتظاری که دیگران به ویژه اولیا و مربیان از آن ها دارند، انجام می دهند . به همین سبب است که انگیزه های درونی و فاعلی دانش آموزان در یادگیری و موفقیت تحصیلی روز به روز کاهش می یابد و ما شاهد افزایش بی تفاوتی دانش آموزان نسبت به سرنوشت تحصیلی شان هستیم .
از این رو استفاده ازموزه های علمی، هنری و گردشگاه های مختلف آموزشی می تواند راهکار مناسبی برای تامین این هدف باشد.
بازدید از موزه ها و مراکز علمی ، فرهنگی و هنری، زمینه ای برای کاربردی کردن آموزش ها و انتقال مفاهیم درسی به میدان تجربه ،عمل و رفتار می باشد. به بیانی دیگر موزه ها، نمایشگاه ها و خانه های علم می تواند به دانش آموزان کمک کند که وجه عینی مفاهیم ذهنی را در محیط های خارج از مدرسه درک کنند. و این مراکز به عنوان پل ارتباطی بین آموزه های نظری و ذهنی با آموزه های عملی و مهارتی خواهند بود .
یکی از ویژگی های آموزش از طریق موزه، یاد گیری به سبک "مشاهده" است . یافته های روان شناسی یادگیری نشان می دهد که یادگیری از راه مشاهده، پایدارتر و عمیق تر از سایر یادگیری هاست .
اگر موزه ها را به منزله ی مراکزی تلقی کنیم که از نظر وسعت، تنوع و فراوانی محرک های دیداری ، شنیداری و بساوایی جذاب ترین محیط آموزشی را پیش روی بازدید کنندگان قرار می دهند، آن گاه می توانیم با اطمینان بیشتری به آموزش خلاق موزه ها ایمان بیاوریم
فرهنگ دیدار از موزه ها به دانش آموزان می آموزد که با " زیبا دیدن"، " حس خوب کردن" و " بهتر تجربه کردن" می توانند بسیاری از موضوعات و مطالب درسی و غیر درسی را شخصاً درک ، و تجزیه و تحلیل کنند .
یکی از بهترین شیوه های برانگیختن دانش آموزان در محیط های موزه ای و نمایشگاهی این است که معلمان با طرح سوالات ذهن انگیز و شوق انگیز نیروی کنجکاوی دانش آموزان را تقویت کنند .
ایجاد سوال زمانی برای دانش آموزان امکان پذیر می شود که آن ها خود را در سازمان دهی اطلاعات قبلی و دست یابی به اطلاعات جدید مشارکت داشته باشند . در غیر این صورت طرح سوالات غیر فعال و نامرتبط با نیاز و انگیزه ی درونی دانش آموزان، نه تنها حس کنجکاوی آن ها را تحریک نمی کند ، بلکه ممکن است منجر به بی تفاوتی و حتی بیزاری آن ها نسبت به مطالب نیز شود .
یکی از روش های تبدیل آموزه های ذهنی به مهارت های عینی موضوع نحوه ی پرداخت زیر نویس ها و ارتباط عینی میان یادگیری ذهنی و یادگیری عینی و تجربی ، در قالب زیر نویس ها می باشد .
در واقع، بیشتر بادیدکنندگان برای داشتن تجربه ای عینی مانند دیدن، پدیده های واقعی آن ها ، هنگام بازدید، زیر نویس ها را می خوانند؛ بنابراین در این جا این سوال مطرح است کهکدام زیر نویس ها خوشایند تر است؟ زیر نویس هایی که کاملاً با آن چه بازدید کننده می بیند یا انجام می دهد مطابق دارند یا زیر نویس هایی که به پرسش های مورد نظر بازدید کننده پاسخ میدهند و یا زیر نویس هایی که حاوی پرسش هایی مربوط به بازدید ، تجربه و مشاهدات فرد در موزه هستند، برای بیشتر بادیدکنندگان خوشایندند.
بعضی از دانش آموزان به انجام دادن کاردستی و مشارکت در موضوع تمایل دارند و تعاملی بودن موضوعات و امکان دست زدن به آن ها مورد علاقه ی طیف وسیعی از افراد سطوح مختلف با توانایی های متفاوت است.
سایر دانش آموزان دوستدارند به تماشای شخص دیگری در حال انجام کار یا نشان دادن روش انجام کار بنشینند . اگر چه این افراد مستقیماً به انجام فعالیتی نمی پردازند، اما می توانند از دور و از بالای شانه های انجام دهنده ی کار، شاهد و ناظر بر آن باشند .
آمدن به موزه و دیدن افراد آشنا یا ناآشنا بخش مهمی از تجربه ی بازدید است .
از نظر بعضی بازدیدکنندگان موزه های هنر، زیر نویس های غیر مستقیم و توصیه ای ضروری اند. این بازدیدکنندگان چنان چه به صورت غیر منتظره به توضیحاتی برخورد کنند یا احساس کنند توضیحات به آن ها تحمیل شده است آزرده می شوند .
بعضی از دانش آموزان بیشتر تمایل به خواندن دارند؛ اما شمار زیادی از آن ها زمانی از خواندن مطالب لذت می برند که به غنای تجربیات عینی غیر کلامی آن ها بیفزاید یا بر انتظارات، نگرانی ها و انگیزه هایشان صحه گذارد و یا اطلاعات و احساسات پیشین آن ها مرتبط باشد.
شیوه ی به کار گیری حواس دانش آموزان باید به شکل فعال و تعاملی صورت گیرد تا دانش آموزان ضمن درگیر شدن ذهنی و عاطفی، انگیزه ی پردازش اطلاعات و تفسیر و تحیلی آن چه را که مشاهده می کنند داشته باشند .
دانش آموزان زمانی بهتر می آموزند که در معرض ارزشیابی مستمر باشند و به آنها هم نمره داده شود و هم ضعف های آنها مشخص شود،اگر معلمان از آنها به صورت تخصصی استفاده کنند اثر زیادی در امر یادگیری دارد.
منبع دریافت این مطلب : رش
اگر مایلید جزو برترینها در کلاس باشید:
▪ سعی کنید همیشه به موقع در کلاس درس حاضر شوید و چنانچه مسیر شما تا مدرسه دور است از وسیله نقلیه مطمین استفاده کنید تا بهتر بتوانید زمان خود را تنظیم کنید. هنگامی که درکلاسی دیر حاضر می شوید تمرکز کلاس و معلم بهم می ریزد. به یاد داشته باشید که همیشه به موقع و زود حاضرشدن درکلاس درس، بسیار سودمندتر از دیر رسیدن است.
▪ اگر می خواهید صحبت های معلم خود را بهتر بشنوید و تخته را نیز بهتر ببینید در ردیف های جلو بنشینید.
▪ برنامه درسی و ریوس مطالبی را که معلم قرار است تدریس کند تهیه کنید. چنانچه معلم به تدریس درسی می پردازد که اضافه بر سازمان مطالب دیگری را نیز برای شما تدارک می بیند ازآن بخوبی آگاه شوید. برنامه درسی خود را گم نکنید تا هر زمانی که نسبت به برگزاری و نحوه برگزاری کلاسی برای شما سوالی پیش آمد بتوانید به آن مراجعه کنید. هنگامیکه شما آماده درکلاسی حاضر می شوید وقت معلم نیز برای چیزهای پیش پا افتاده کمتر گرفته می شود و معلم با مشکلات کمتری مواجه می شود.
▪ وقتی که در کلاس درس حاضر می شوید تمرکز خود را فقط بر روی یادگیری مطالب بگذارید و نه چیز دیگر. همیشه سعی کنید قبل از کلاس، خوب غذا بخورید و حتی المقدور دستشویی های خود راقبل از شروع کلاس بروید. تمام وسایلی که لازم دارید با خود سرکلاس بیاورید.
▪ یکی از چیزهایی که باعث درک مطلب بهتر دروس می شود نکته برداری از صحبت های معلم است. سعی کنید مطالب مهم و کلیدی را یادداشت کنید و برای خود از هر درسی یک جزوه درست کنید. نکته برداری و مطالعه آنها کمک شایانی در فراگیری مطلب به شما می کند.
▪ گاهی اتفاق می افتد که بعلت بیماری و یا مشکلی نتوانید در یک کلاس درس حضور یابید. در چنین حالتی تکلیف چیست؟
بهترین کاری که می توانید انجام دهید، این است که در شروع سال تحصیلی سعی کنید شماره تلفن حداقل دونفر از همکلاسی های خود را داشته باشید تا در مواردی که مشکل دارید و نمی توانید در کلاس حاضر شوید، با تلفن زدن به دوستان خود از اوضاع و احوال کلاس باخبر شوید و مطالبی را که لازم است یاد بگیرید و یا مطالعه کنید را از آنها بپرسید. درنظر داشته باشید که کمتر معلمی پیدا می شود که یک درس را دوباره برای شما که غایب بودید تدریس کند. اگر شما کمی خجالتی هستید و با کسی زیاد صحبت نمی کنید، بهتر است برای مواقع ضروری هم که شده شماره تلفن تعدادی از همکلاسی های خود را داشته باشید و از آنهاکمک بگیرید.
▪ اگر در درسی تکلیفی برای انجام دادن دارید، در انجام دادن آن درنگ نکنید و در حقیقت کار امروز را به فردا نیندازید. ممکن است بعدا برای شما مشکلی غیرقابل پیش بینی اتفاق بیفتد و نتوانید تکلیف خود را به درستی و به دقت انجام دهید. اگر می خواهید شاگرد زرنگ و خوبی باشید و بهترین نمره را نیز کسب کنید پس باید با پشتکاری زیاد و یک برنامه ریزی خوب کارهای خود را انجام دهید. اگر در درسی با مشکل مواجه شدید، آن مشکلات را به حال خود نگذارید و به سادگی از آنها نگذرید. سعی کنید مشکلات درسی را با کمک معلم و یا دوستانی که دراین زمینه تبحر دارند برطرف کنید. در حقیقت نابرده رنج گنج میسر نمی شود.
▪ شاگرد خوب معمولا فقط به کتب درسی اکتفا نمی کند و سعی نمی کند که کتاب های متفرقه مربوط به درس موردنظر را نیز مطالعه کند. اگرچه عده ای از دانش آموزان به ابتکار زیاد رغبت نشان نمی دهند، ولی مطالعه اضافی کتب دیگر، کمک زیادی به درک و فهم مطالب دروس شما خواهدکرد. یکی دیگر از کارهایی که شاگردان خوب و موفق انجام می دهند، این است که این دسته از افراد، قبل از اینکه معلم بخواهد سرفصلی را تدریس کند، آنها این دروس را خوب مطالعه می کنند و با آمادگی کامل سرکلاس می روند. این افراد با ابتکارشان درحقیقت با حضور در کلاس فقط اشکالات خود را برطرف می کنند و به خوبی در درس موردنظر اشراف پیدا می کنند.
▪ زمانیکه کاری را به صورت گروهی انجام می دهید، تمام تلاش خود را به کار گیرید تا یک عضو خوب در گروه خود باشید. کار را به نحوی انجام دهید که گویا خود به صورت انفرادی باید این کار را انجام بدهید. ایده ها و نظرات خود را با جمع مطرح کنید و در انجام تکالیف نیز جدی باشید. در کار گروهی از زیرکار در نروید. اگر کسی درجمع پیدا شود و مدام بگوید که من برای اینکه طرح و ایده ای ندارم و فکر می کنم شما بهتر از من هستید و... این فرد با مطرح کردن این صحبت ها درحقیقت می خواهد از انجام دادن کارشانه خالی کند و تنبلی خود را به اثبات برساند. توجه داشته باشید که درکار گروهی باید یاد بگیرید که نظر جمع مهم است و نه فرد. اجازه ندهید که عده ای افکار خود را به شما و دیگران تحمیل کنند. درکار گروهی به افکار و عقاید دیگراعضا احترام بگذارید و با سازش و مصالحه با یکدیگر فعالیت کنید وکار خود را به پایان برسانید.
▪ همیشه سعی کنید از اشتباهات خود درس بگیرید.و نسبت به آنها بی تفاوت نباشید. گاهی اوقات معلم درپای برگه امتحانی شما نکاتی را ذکر می کنند که شما باید اینها را جدی بگیرید و درپی رفع اشکال آنها باشید. بعنوان مثال اگر معلمی در درس انشا درپای برگه شما می نویسد از گرامر بهتری استفاده کنند یعنی که شما در درس گرامر مشکل دارید و باید در این زمینه تمرین و مطالعه بیشتری داشته باشید. اگر معلم به شما می گوید کار شما عالی است و نتیجه گیری شما ضعیف است این بدان معنا است که در زمینه جمع بندی مطلب و نتیجه گیری موضوع دقت بیشتری باید داشته باشید. همیشه ازخود سوال کنید که اشتباه من چه چیزی بود که در درس مورد نظر نتوانستم نتیجه خوبی را کسب کنم؟ گاهی اوقات شما در امر یادگیری زحمت می کشید ولی مسیر درستی را انتخاب نمی کنید و با مشکل مواجه می شوید. هیچگاه از تلاش و کوشش دست برندارید. از اشتباهات خود درس بگیرید امیدوار باشید وسعی کنید درجلسات بعد بهترین باشید. معلم بهترین کسی است که در زمینه رفع اشکالات می تواند به شما کمک کند.
همواره یک دفتر چه یاداشت همراه خود داشته باشید.سر فصل مطالبی را که معلمتان می گوید بردارید که باعث گوش دادن به حرفهای معلمتان می شود و به شما در امتحان کمک می کند.
سوال بپرسید. اگر شما چیزی را نمی فهمید بهتر است از معلمتان کمک بگیرید.که برگ برنده ایست برای شما در جلسه امتحان.
انجام تکالیف به صورت کامل در همان زمان. اگر شما این کار را به طور منظم انجام دهید شانس شما در گرفتن نمره عالی بالا خواهد بود واگر شما این کار را به طور منظم انجام ندهید تمام زحماتتان به هدر می رود.
کلاسهایتان را غیبت نکنید. این کار شما را به احتمال زیاد به دردسرمی اندازد وشهرت واعتبار شما را پیش معلمتان خراب می کند.
اگاه بودن و فعال بودن در کلاس. آیا ممکن است کسی که همیشه رتبه اول در کلاس است، تمام وقت در رویا به سر ببرد؟؟؟
مطالعه صحیح . برنامه تعطیلات آخر هفته خود را تنظیم کنید, این به این معنی نیست که تمام زمان تعطیل خود را برای درس خواندن بگذلرید بلکه با یک برنامه صحیح می توانید نیمی از زمان خود را به تفریح با دوستان و نیمی را به درس خواندن اختصاص دهید.
بحث در مورد موضوع با دوستان خود. این کار می تواند آن (درس خواندن )را آسانتر کند.
روی مسائل و مشکلات ریاضیتان روزانه کار کنید. فکر کنید این کار تمرینی است برای مسابقه و یا آزمون بعدی. به این ترتیب ، شما آماده می شوید!
قبل از امتحان تغذیه و خواب کافی داشته باشید.به یاد داشته باشید که این خیلی خوبه که به خودتون استراحت بدید البته اگه زمانش زیاد نشه!!
نوشتن منظم! نوشته های شما نمی تواند کامل باشد ، اما حداقل باید قابل خواندن باشد!!!
به خاطر داشته باشید که برخی از دانش آموزان نمی توانند مفهوم را متوجه شوند. آنها باید کمک بخواهند و عصبی نشوند.
اطمینان حاصل کنید که می توانید معلمتان را با یک کار خوب تحت تاثیرقرار دهید وبه یاد داشته باشید که همواره وظایفتان را به نحو احسن انجام دهید و در انتها اینکه در انتخاب دوستانتان دقت کنید.
ما یکی از نخستین خانواده هایی در شهرمان بودیم که صاحب تلفن شدیم. آنموقع من 9-8 ساله بودم. یادم می آید که قاب برّاقی داشت و به دیوار نصب شده بود و گوشی اش به پهلوی قاب آویزان بود. من قدّم به تلفن نمی رسید اما همیشه وقتی مادرم با تلفن صحبت میکرد با شیفتگی به حرفهایش گوش میکردم.
بعد من پی بردم که یک جایی در داخل آن دستگاه، یک آدم شگفت انگیزی زندگی می کند به نام «اطلاعات لطفاً» که همه چیز را در مورد همه کس می داند. او شماره تلفن و نشانی همه را بلد بود.
نخستین تجربه شخصی من با «اطلاعات لطفاً» روزی بود که مادرم به خانه همسایه مان رفته بود.
من در زیرزمین خانه با ابزارهای جعبه ابزارمان بازی می کردم که ناگهان با چکش بر روی انگشتم زدم. درد وحشتناکی داشت اما گریه فایده نداشت چون کسی در خانه نبود که با من همدردی کند.
انگشتم را در دهانم می مکیدم و دور خانه راه می رفتم که ناگهان چشمم به تلفن افتاد.
به سرعت یک چهارپایه از آشپزخانه آوردم و زیر تلفن گذاشتم و روی آن رفتم و گوشی را برداشتم و نزدیک گوشم بردم.
و توی گوشی گفتم «اطلاعات لطفاً» چند ثانیه بعد صدایی در گوشم پیچید:
«اطلاعات بفرمائید»
من در حالی که اشک از چشمانم میآمد گفتم «انگشتم درد میکند»
«مادرت خانه نیست؟»
«هیچ کس بجز من خانه نیست»
«آیا خونریزی داری؟»
«نه، با چکش روی انگشتم زدم و خیلی درد می کند»
«آیا می توانی درِ جایخیِ یخچال را باز کنی؟»
«بله، می توانم»
«پس از آنجا کمی یخ بردار و روی انگشتت نگهدار»
بعد از آن روز، من برای هر کاری به «اطلاعات لطفاً» مراجعه میکردم ...
مثلاً موقع امتحانات در درسهای جغرافی و ریاضی به من کمک میکرد.
یک روز که قناریمان مرد و من خیلی ناراحت بودم دوباره سراغ «اطلاعات لطفاً» رفتم و ماجرا را برایش تعریف کردم.
او به حرفهایم گوش داد و با من همدردی کرد. به او گفتم: «چرا پرندهای که چنین زیبا می خواند و همه اهل خانه را شاد می کند باید گوشه قفس بیفتد و بمیرد؟»
او به من گفت «همیشه یادت باشد که دنیای دیگری هم برای آواز خواندن هست»
من کمی تسکین یافتم.
یک روز دیگر به او تلفن کردم و پرسیدم کلمه fix را چطور هجّی میکنند.
یک سال بعد از شهر کوچکمان (پاسیفیک نورث وست) به بوستن نقل مکان کردیم و من خیلی دلم برای دوستم تنگ شد.
«اطلاعات لطفاً» متعلّق به همان تلفن دیواری قدیمی بود و من هیچگاه با تلفن جدیدی که روی میز خانهمان در بوستن بود تجربه مشابهی نداشتم.
من کمکم به سن نوجوانی رسیدم اما هرگز خاطرات آن مکالمات را فراموش نکردم.
غالباً در لحظات تردید و سرگشتگی به یاد حس امنیت و آرامشی که از وجود دوست تلفنی داشتم میافتادم. راستی چقدر مهربان و صبور بود و برای یک پسربچه چقدر وقت میگذاشت.
چند سال بعد, بر سر راه رفتن به دانشگاه، هواپیمایم در سیاتل برای نیم ساعت توقف کرد.
من 15 دقیقه با خواهرم که در آن شهر زندگی می کرد تلفنی حرف زدم و بعد از آن بدون آن که فکر کنم چکار دارم میکنم، تلفن اپراتور شهر کوچک دوران کودکی را گرفتم و گفتم «اطلاعات لطفاً».
به طرز معجزه آسایی همان صدای آشنا جواب داد.
«اطلاعات بفرمائید»
من بدون آن که از قبل فکرش را کرده باشم پرسیدم «کلمه fix را چطور هجّی می کنند؟»
مدتی سکوت برقرار شد و سپس او گفت «فکر می کنم انگشتت دیگر خوب شده باشد.»
من خیلی خندیدم و گفتم «خودت هستی؟» و ادامه دادم «نمی دانم میدانی که در آن دوران چقدر برایم با ارزش بودی یا نه؟»
او گفت «تو هم میدانی که تلفن هایت چقدر برایم با ارزش بودند؟»
من به او گفتم که در تمام این سالها بارها به یادش بودهام و از او اجازه خواستم که بار بعد که به ملاقات خواهرم آمدم دوباره با او تماس بگیرم.
او گفت «حتماً این کار را بکن. اسم من شارن است»
سه ماه بعد به سیاتل برگشتم. تلفن کردم اما صدای دیگری پاسخ داد.
«اطلاعات بفرمائید»
«میتوانم با شارن صحبت کنم؟»
«آیا دوستش هستید؟»
«بله، دوست قدیمی»
«متاسفم که این مطلب را به شما میگویم. شارن این چند سال آخر به صورت نیمهوقت کار میکرد زیرا بیمار بود. او 5 هفته پیش در گذشت»
قبل از این که تلفن را قطع کنم گفت «شما گفتید دوست قدیمی اش هستید. آیا همان کسی هستید که با چکش روی انگشتتان زده بودید؟»
با تعجب گفتم «بله»
«شارن برای شما یک پیغام گذاشته است. او به من گفت اگر شما زنگ زدید آن را برایتان بخوانم»
سپس چند لحظه طول کشید تا درِ پاکتی را باز کرد و گفت:
«نوشته به او بگو دنیای دیگری هم برای آواز خواندن هست. خودش منظورم را می فهمد»
من از او تشکر کردم و گوشی را گذاشتم.
هرگز تاثیری که ممکن است بر دیگران بگذارید را دست کم نگیرید.
کلمات کلیدی مطلب: مقالات | داستان های موفقیت |داستان های جالب | کتاب سوپ جوجه برای روح
به گزارش تیزلند، به نقل از خبرگزاری فارس،سرهنگ مراد مرادی رئیس مرکز اطلاعرسانی پلیس راهور فاتب ، در مورد آخرین تمهیدات پلیس راهور تهران بزرگ برای برپایی هر چه باشکوهتر سومین اجلاس سران کشورهای صادرکننده گاز و محدودیتهای ترافیکی اعمالشده توسط پلیس راهور فاتب در این خصوص اظهار داشت: از ساعت 10 صبح فردا دوشنبه 2 آذرماه کلیه ماموران راهنمایی و رانندگی در معابر و شبکه بزرگراهی پیرامون ساختمان اجلاس مستقر هستند.
رئیس مرکز اطلاعرسانی پلیس راهور فاتب تصریح کرد: بنا به دستور فرمانده انتظامی تهران بزرگ، کلیه پرسنل پلیس راهنمایی و رانندگی در آمادهباش کامل بوده و در اماکن و معابر پیشبینی شده از ساعت 10 صبح مستقر خواهند بود.
سرهنگ مرادی اعلام کرد: محدویت و ممنوعیتهای ترافیکی از ساعت 14 فردا دوشنبه 2 آذرماه به شرح ذیل اعمال خواهد شد.
1ـ کلیه ورودیها وخروجیهای مسیر بزرگراهی منتهی به چمران حدفاصل پل پارکوی تا نیایش ممنوعیت تردد وسایل نقلیه خواهد داشت.
2ـ بزرگراه چمران از جنوب به شمال، از نیایش در مسیر شمال به جنوب از پل پارک وی و یادگار ممنوعیت تردد اعمال خواهد شد.
3ـ بزرگراه مدرس در مبادی ورودی بزرگراه صدر و پل طبقاتی صدر به سمت پل پارک وی و خیابان ولیعصر(عج) ممنوعیت تردد وجود خواهد داشت.
4ـ ممنوعیت تردد کلیه وسایل نقلیه در خیابان یمن و رشیدالدین فضلالله اعمال خواهد شد.
رئیس مرکز اطلاعرسانی پلیس راهور فاتب تصریح کرد: طرح ترافیکی ویژهای در محورهای شهید کچویی، مقدس اردبیلی، یمن و بلوار دانشجو اجرا خواهد شد.
وی گفت: این اعمال محدودیت و ممنوعیت، از ساعت 14 روز دوشنبه آغاز شده و تا پایان اجلاس ادامه خواهد داشت.
سرهنگ مرادی به ممنوعیت تردد وسایل نقلیه سنگین در معابر بزرگراهی اشاره و خاطرنشان کرد: مدارس و دانشگاههای مناطق یک، دو و سه تهران روز دوشنبه تعطیل است.
منبع دریافت این مطلب : خبرگزاری فارس