معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش گفت: براساس پژوهش ها و نظرسنجی ها، معلمان به لحاظ مقبولیت اجتماعی و اعتماد عمومی دارای رتبه اول هستند. اما پرسش مهم این است که کدام شخص و یا کدام نهاد مسئول صیانت از منزلت اجتماعی و جایگاه حرفه ای معلمان است؟
حجتالاسلام محی الدین بهرام محمدیان در گفت و گو با خبرنگار آموزش و پرورش پانا، نسبت به وضعیت شاغلان حرفه معلمی در مدارس غیردولتیو آموزشگاههای خصوصی از دو جهت ابراز نگرانی کرد، اول از این حیث که حقوق مسلم این افراد همانند [حق بیمه، سنوات، حقالتدریس مناسب] پرداخت نمی شود و به دلیل نیاز به شغل، شرایط ناخواسته به این گروه از معلمان تحمیل می شود. جهت دوم اینکه با ورود افراد غیرحرفهای و غیر واجد شرایط به کسوت معلمی در این بخش، جایگاه اجتماعی و مقبولیت معلمان لطمه می بیند.محمدیان اظهار کرد: معتقدم باید ساز و کارهای قانونی تشکیل سازمان نظام معلمی جمهوری اسلامی فراهم شود. بیش از یک دهه است این مطلب را پیشنهاد کرده و پیگیری میکنم، علیرغم مقبولیت در بدنه معلمان متاسفانه هنوز با اقبال سیاستگذاران مواجه نشده است.
معاون پژوهشی وزیر خاطرنشان کرد: سازمان نظام معلمی جمهوری اسلامی ایران میتواند با الگوگیری از سازمانهای مشابه مانند سازمان نظام پزشکی، نظام مهندسی، نظام پرستاری و نظام روانشناسی مسئولیت سنجشهای حرفهای، آموزشهای حرفهای، صلاحیتهای حرفهای و شکایتها و حمایتهای حرفهای را عهدهدار شود.
وی ویژگی چنین نهادی را داشتن جایگاه قانونی، ارتباط دوسویه انتخاب معلمان و نظارت و تنفیذ و تایید انتخابها از سوی دولت دانست و آن را فرصت برای همافزایی ظرفیت و توانایی معلمان در ایفای نقش موثرتر در نظام تعلیم و تربیت شمرد.
محمدیان تصریح کرد: وجود چنین نهادی از انباشته شدن مشکلاتی همانند، مربیان پیشدبستانی، معلمان حقالتدریس، آموزشیاران نهضت سوادآموزی و نیروهای آموزشی خرید خدمت و حتی شاغلان آموزشی و تربیتی بخش غیردولتی جلوگیری میکند و دولت و مجلس را از پرداختنهای موردی و بدون رویههای قابل قبول حرفهای و تخصصی نجات میدهد.
منبع : خبرگزاری پانا