چگونه نابغه شویم

افرادی در گوشه گوشه دنیا هستند که درک و فهم و علم آن ها تا حدی است که در عوام به آن ها نابغه می گویند. این افراد قادر به حل مسائل پیچیده و سخت هستند. چنین افرادی توانایی خاصی دارند که به راحتی ارتباط بین چیزهایی که درباه ی آن ها مطالعه کردند را می فهمند. قدرت درک و فهم این افراد مختص به کشف رابطه های بین داده هایی است که شنیده، دیده، خوانده اند و همچنین تجربیات شخصی و دیگران.

چگونه نابغه شویم

اما قبل از اینکه بخواهم بگویم چطور نابغه شوید ابتدا بهتر است تعریف جامعی از علم داشته باشیم :

من کاری به این ندارم که دیگران علم را چگونه تعریف کرده اند اما همین را میدانم که علم اصلی، علم خالص و علمی که به آن علم یقین می گوییم در اصل " کشف رابطه بین دو چیز " است. مثلا وقتی کاسه آبی زیر نور خورشید قرار می دهیم بعد برمی گردیم خبری از آب نیست. چون نمی دانم آب چی شد، حدس و گمان می زنیم که این حدس و گمان همان فرضیه است. با حلاجی فرضیه ها می فهمیم که آب به دلیل گرمای نور خورشید، مولکول هایش از هم گسستند و بخار شد.

به کشف رابطه هایی از این قبیل علم می گویند. علمی که خالص، اصل و یقین است.

حال چه کار کنیم که نابغه شویم؟

برای نابغه شدن، باید بتوانیم قادر به درک و فهم رابطه ی بین دو یا چند چیز بشویم و برای فهمیدن و درک کردن این رابطه ها که همان علم خالص و اصل و یقین هستند باید موارد زیر را رعایت کنید تا بتوانید تبدیل به نابغه بشوید. اما نابغه شدن به عامل مهم دیگری مانند زمان نیاز دارد :

اهمیت دادن به خواندن هر مطلبی :

اکثر ما مطالب، ، مقالات، اخبار، کتاب ها و سایر نوشته ها را سرسری و بدون توجه می خوانیم و حتی به یقین اگر از اول مطلب خوشمان نیامد، باقی مطلب را نمی خوانیم.

فراموش نکنید که هر مطلبی و نوشته ای کلیدهایی برای درک و فهم رابطه ها دارند. پس هر چند که مطلبی از نظر شما کسل کننده و خسته کننده است، با اراده به این که کلید درک و فهم رابطه ها در آن می باشد، بخوانید.

لازم به بیان کردن این مطلب هست که شما هرچه مطالعه کنید، کلمات کلیدی و مفهوم هایی کلیدی آن ها در حافظه بلند مدت شما باقی می ماند هرچند که شما فعلا آن ها را به خاطر نیاورید اما در زمان خاص به یادتان خواهد آمد.

فلسفه و منطق :

کتاب های فلسفه و منطق، کتاب هایی هستند که شیوه صحیح کشف رابطه های بین چیزها را به شما یاد می دهد و همچنین به شما یاد می دهند که چگونه بهتر فکر و اندیشه کنید و بهترین فکر و اندیشه را داشته باشید.

پس برای نابغه شدن، کتاب های فلسفه و منطق را حتما بخوانید.

صحبت کردن با دیگران :

صحبت کردن با دیگران سبب می شود که شما درباره موضوع مورد بحث به تفکرات و اندیشه های جدیدی دست پیدا کنید و حتی سبب می شود که شما برخی مطالبی را که در گذشته به ظاهر فراموش کردید، به خاطر بیاورید و چه بسا که شما را به درک و فهم رابطه های جدید مرتبط به موضوع یا مشابه آن، تشویق کند.

خوب گوش کردن :

اول از همه چیز این را بگویم که افرادی که تجربه، علم و درک و فهم صحبتی را دارند که درباره مبحث مورد گفتگو تجربه یا آگاهی و دانشی داشته باشند. البته اگر تجربه و علم و دانشش را ندارید، شجاعانه بگوید من این مطلب را درک نکردم و نمی فهمم بهتر است طوری بگویید که بفهمم و درکش کنم. با این شیوه شما مطلبی را که درباره آن چیزی نمی دانید را به راحتی یاد می گیرید و چه بسا با ورود به ناخودآگاهتان جرقه ای زده شود و مطالب مشابهی در ذهن شما فوران کند و هیجان زده روابط جدیدی از این علم به دست بیاورید.

همیشه به یاد داشته باشید هر موضوع و مطلبی ارزش این را دارد که شما درباره آن بدانید، حال چه با صحبت کردن یا شنیدن یا خواندن و دیدن و ... .

خوب دیدن :

شما هر مطلب علمی را که بخوانید، در اجتماع و زندگی روزمره مشاهده می کنید اما بدون توجه کردن و ربط دادن به مطالب و حتی هضم و درک آن، رد می شوید. چه بسا این عمل شما را بی توجه بار آورد و شما تا حدودی فراموش کار شوید.

پس بهتر است وقتی آنچه را مشاهده می کنید که مطلب علمی درباره آن خواندید، حتما آن مطلب را بیان کنید و این سبب افزایش یادآوری شما می شود و حتی سبب بهتر درک کردن و فهمیدن آن مطلب می شود.

منبع دریافت این مطلب : آفتاب

در روزهای بارانی چه بخوریم

مواد غذایی مفید برای روزهای بارانی

خوشبختانه متخصصان تغذیه، مواد غذایی را به مردم توصیه می کنند که با تامین مواد مغذی مورد نیاز بدن باعث تنظیم واکنش های بدنی و کاهش حس غمگینی و افسردگی در روزهای بارانی می شود که از جمله این مواد غذایی رمی توان به این موارد اشاره کرد:

تخم کدو

یکی از بهترین دانه های روغنی است که مطالعات محققان در سال 2012 در مورد آن نشان داده به دلیل این که منبع غنی از عنصر روی می باشد، می تواند باعث بهبود خلق و خو و کاهش حس غمگینی در فرد شود. پس سعی کنید در روزهای بارانی، یک مشت کوچک دانه تخم کدو استفاده نمایید.

کدو حلوایی

این ماده غذایی به دلیل آن که غنی از عناصر منیزیم، منگنز و پتاسیم است و منبع غنی از ویتامین C می باشد می تواند در کاهش بروز التهابات در بدن مفید باشد. به علاوه این که در بهبود خلق و خو در افراد نیز بسیار موثر می باشد. به همین دلیل توصیه می شود که در روزهای سرد و بارانی یک کاسه سوپی که حاوی کدو حلوایی است استفاده نمایید تا از منافع آن که شامل احساس آرامش و خوب بودن است، سود ببرید.

بادمجان

منبع غنی از فیبر، مس، ویتامین B1 و منگنز است. به علاوه این که حاوی ترکیبات گیاهی حیاتی است که می توانند به عنوان یک آنی اکسیدان قوی برای بدن عمل نمایند. در همین زمینه یک مطالعه جدید نشان داده که مصرف بادمجان در غذا می تواند به عنوان یک ماده ضد بروز ناراحتی و نگرانی های روزمره عمل نماید. به همین دلیل توصیه می شود که از بادمجان به عنوان یکی از سبزیجاتی که می تواند برای بهبود خلق و خو موثر باشد در رژیم غذایی روزهای بارانی و سرد استفاده نمایید.

سیب زمینی شیرین یا سیب زمینی ترشی

یکی از بهترین مواد غذایی است که غنی از ویتامین A و ویتامین C می باشد. یکی از دلایلی هم که توصیه می شود سیب زمینی شیرین در روزهای سرد و بارانی استفاده شود، وجود همین دو ماده مغذی در آن است که می تواند برای بینایی بهتر و کاهش بروز عفونت های تنفسی موثر باشد. پس در صورتی که برای شما امکان دارد، در روزهای سرد و بارانی از سیب زمینی شیرین ر رژیم غذایی خود استفاده نمایید.

سیب

به خاطر این که حاوی بالاترین میزان ترکیبات آنتی اکسیدانی است، همیشه از آن به عنوان یک میوه موثر برای شادابی بدن یاد می شود. در روزهای ابری و بارانی نیز مصرف سیب قرمز و آبدار می تواند حس خوبی به شما بدهد. پس سعی کنید در این روزها حداقل یک سیب آبدار و با پوست استفاده نمایید.

دو ادویه مهم : دراچین و زردچوبه

مطالعات محققان به طور قطع ثابت کرده که این دو ادویه نقش موثری در کنترل بروز حالات افسردگی نیز دارند، به خاطر این که حاوی ترکیبات آنتی اکسیدانی هستند که این ترکیبات به مقابله با ترکیبات اکسیدان و مضر بدن می روند و آنها را نابود می کنند. چون در روزهای سرد و بارانی، میزان ترکیبات اکسیدان، به دلیل سرما و آلودگی هوا و یا وجود عوامل افسرده کننده در محیط زیاد است، سعی کنید به مواد غذایی خود این دو ادویه را اضافه نمایید و با خوش طعم و رنگ تر کردن غذا از منافع این ادویه ها بر سلامتی خود سود ببرید.

کلمات کلیدی مطلب: مقالات | مقالات علمی و آموزشی | بهداشت و سلامت 

نمره نقاشی

پسر کوچولو از مدرسه اومد و دفتر نقاشیش رو پرت کرد روی زمین! بعد هم پرید بغل مامانش و زد زیر گریه! مادر نوازش و آرومش کرد و خواست که بره و لباسش رو عوض کنه. دفتر رو برداشت و ورق زد. نمره نقاشیش ده شده بود! پسرک، مادرش رو کشیده بود، ولی با یک چشم! و بجای چشم دوم، دایره‌ای توپر و سیاه گذاشته بود! معلم هم دور اون، دایره‌ای قرمز کشیده بود و نوشته بود: «پسرم دقت کن!»

فردای اون روز مادر سری به مدرسه زد. از مدیر پرسید: «می‌تونم معلم نقاشی پسرم رو ببینم؟»

مدیر هم با لبخند گفت: «بله، لطفا منتظر باشید.»

معلم جوان نقاشی وقتی وارد دفتر شد خشکش زد! مادر یک چشم بیشتر نداشت! معلم با صدائی لرزان گفت: «ببخشید، من نمی‌دونستم...، شرمنده‌ام.»

مادر دستش رو به گرمی فشار داد و لبخندی زد و رفت. اون روز وقتی پسر کوچولو از مدرسه اومد با شادی دفترش رو به مادر نشون داد و گفت: «معلم مون امروز نمره‌ام رو کرد بیست!» زیرش هم نوشته: «گلم، اشتباهی یه دندونه کم گذاشته بودم!»

بیا این قدر ساده به دیگران نمره‌های پائین و منفی ندیم. بیا اینقدر راحت دلی رو با قضاوت غلط‌مون نشکنیم.

کلمات کلیدی مطلب: مقالات داستان های موفقیت داستان های جالب داستان زیبای نمره نقاشی

زندگینامه دکتر عبدالحسین زرین کوب

تحصیلات ابتدایی را در زادگاهش به پایان برد. سپس در کنار تحصیل در دوره متوسطه به تشویق و ترغیب پدر که مردی متدین بود، اوقات فراغت را صرف فراگیری علوم دینی و حوزه ای نمود و ضمن تحصیل فقه و تفسیر و ادبیات عرب، به شعر عربی هم علاقمند شد. گرچه تا پایان سال پنجم متوسطه در رشته علمی تحصیل می کرد با این حال کمتر کتاب تاریخ و فلسفه و ادبیاتی بود که به زبان فارسی منتشر شده باشد و او آن را مطالعه نکرده باشد.

به دنبال تعطیلی کلاس ششم متوسطه در تنها دبیرستان شهر برای ادامه تحصیل به تهران آمد و رشته ادبی را برگزید و در سال 1319 تحصیلات دبیرستانی را به پایان برد و با وجود آنکه کتابهای سالهای چهارم و پنجم متوسطه ادبی را قبلاً نخوانده بود در میان دانش آموزان رشته ادبی سراسر کشور، رتبه دوم را به دست آورد.

با بازگشایی مجدد دانشگاهها در سال 1320، دکتر عبدالحسین زرین کوب در امتحان ورودی دانشکده حقوق شرکت کرد. با آنکه پس از کسب رتبه اول ،در دانشکده ثبت نام هم کرده بود، اما به الزام پدر، ناچار به ترک تهران شد. در همان ایام، علی اکبر دهخدا که ریاست دانشکده حقوق را به عهده داشت، از اینکه چنین دانشجوی فاضلی را از دست می داد، اظهار تاسف کرده بود.

دکتر زرین کوب پس ازترک دانشکده حقوق به زادگاه خود بازگشت و در خرم آباد و بعد در بروجرد به کار معلمی پرداخت، کاری که به تدریج علاقه جدی بدان پیدا کرد.در دوران معلمی، از تاریخ و جغرافیا و ادبیات فارسی گرفته تا عربی و فلسفه و زبان خارجی و حتی ریاضی و فیزیک و علم الهیات، را تدریس کرد.

سرانجام اشتیاق به تحصیل بار دیگر او را به دانشگاه کشاند.

در سال 1324، پس از آنکه در امتحان ورودی دانشکده علوم معقول و منقول و دانشکده ادبیات حایز رتبه اول شده بود، وارد رشته ادبیات فارسی دانشگاه تهران شد. به هر تقدیر، عبدالحسین زرین کوب در سال 1327 به عنوان دانشجوی رتبه اول از دانشگاه فارغ التحصیل شد و سال بعد وارد دوره دکترای رشته ادبیات دانشگاه تهران گردید و در سال 1334 از رساله دکترای خود با عنوان (نقد الشعر، تاریخ و اصول آن) که زیر نظر بدیع الزمان فروزانفر تالیف شده بود با موفقیت دفاع کرد.

پس از اخذ درجه دکترا، از سوی استاد فروزانفر، برای تدریس در دانشکده علوم معقول و منقول دعوت شد و در سال 1335 یا رتبه دانشیاری، کار خود را دانشگاه تهران آغاز کرد و به تدریس تاریخ اسلام، تاریخ ادیان، تاریخ کلام و مجادلات فرق، تاریخ تصوف اسلامی و تاریخ علوم پرداخت.

دکتر زرین کوب در سال 1330 در کنار عده ایی از فضلای عصر همچون عباس اقبال آشتیانی ،سعید نفیسی، دکتر معین،پرویز ناتل خانلری، غلامحسین صدیقی و عباس زریاب، برای مشارکت در طرح ترجمه مقالات دایره المعارف اسلام (E1) طبع هلند، دعوت شد.

او در ایام تحصیل در تهران، چندی نزد حاج شیخ ابوالحسن شعرانی بپرداخت و با مباحث حکمت و فلسفه، آشنایی بیشتر یافت. از همان روزگار با فلسفه های معاصر غربی نیز آشنا شد و بعد به مطالعه در باب تصوف نیز علاقمند گردید. استاد که از قبل با زبانهای عربی، فرانسوی و انگلیسی آشنا شده بود در سالهای جنگ دوم جهانی، با کمک بعضی از صاحب منصبان ایتالیایی و آلمانی که در آن ایام در ایران به سر می بردند، به آموزش این دو زبان پراخت. در سال 1323 نخستین کتاب او به نام (فلسفه، شعر یا تاریخ تطور شعر و شاعری در ایران) در بروجرد منتشر شد، در حالی که در این هنگام، حدود چهار سال یا کمی بیشتر از تاریخ تالیف کتاب می گذشت.

وی که از زمان شروع تحصیلات دانشگاهی به عنوان دبیر در دبیرستانهای تهران به تدریس پرداخته بود. از سال 1328، سردبیری مجله هفتگی مهرگان را نیز عهده دار شد که با وجود وقفه هایی، این همکاری تا پنج سال تداوم یافت. در سال 1335 با رتبه دانشیاری، کار خود را در دانشگاه تهران آغاز و به تدریس تاریخ اسلام، تاریخ ادیان، تاریخ کلام و مجادلات فرق، تاریخ تصوف اسلامی و تاریخ علوم پرداخت.

در همین سال، برای مدت کوتاهی نیز امور مربوط به انتشارات بنگاه ترجمه و نشر کتاب را به عهده گرفت. پس از دریافت رتبه استادی دانشگاه تهران (1339 ش)، دکتر زرین کوب چندی نیز در دانشسرای عالی تهران ونیز در دانشکده هنرهای دراماتیک تدریس کرد.

مدتی هم در موسسه لغت فرانکلین با مجتبی مینوی به همکاری مشغول شد. در این میان، یکچند سردبیری مجله راهنمای کتاب را پذیرفت (1342 ش)، و فصل خاصی برای ارائه ادبیات معاصر ایران در مجله به وجود آورد. با این حال همکاری وی با نشریات ادواری داخلی به اینجا محدود نمی شود و فعالیت علمی استاد در انتشار مجلاتی همچون سخن، یغما، جهان نو، دانش، علم و زندگی، مهر و فرهنگ ایران زمین، چشمگیر است.

در سالهای 1347 تا سال 1349 در آمریکا به عنوان استاد میهمان در دانشگاههای کالیفرنیا و پرنیستون به تدریس علوم انسانی پرداخت،سپس به دانشگاه تهران انتقال یافت و در دو گروه تاریخ و ادبیات مشغول به کار شد.

فعالیتهای دکتر عبدالحسین زرین کوب

سفرهای علمی متعدد استاد به اروپا، امریکا، جمهوریهای شوروی(سابق)، هند، پاکستان و کشورهای عربی، در دیدار از کتابخانه ها، موزه ها و موسسات علمی، و تهیه عکس از بعضی نسخه های خطی فارسی و عربی گذشته است. طی همین سفرها وی با جمعی از دانشمندان و نویسندگان بزرگ ایرانی و خارجی آشنائی نزدیک یافت.

دکتر زرین کوب در بسیاری از مجامع و مجالس علمی جهانی شرکت کرده و به عنوان نماینده ایران به ایراد سخنرانی پرداخته است. از این میان پنجمین کنگره اسلامی در بغداد، بیست و ششمین کنگره بین المللی شرقشناسان در دهلی نو، کنگره بین المللی علوم تاریخی در وین، کنگره تاریخ ادیان در ژنو، مجلس بزرگداشت حافظ شیرازی در دوشنبه تاجیکستان، کنگره بزرگداشت نظامی گنجوی در ایتالیا و بعدا در امریکا، مجمع عمومی سردبیران طرح تاریخ تمدن اقوام آسیای مرکزی در پاریس، کنگره بزرگداشت مولوی در مونیخ، کنگره جهانی بزرگداشت خواجوی کرمانی در کرمان، و کنگره همکاریهای اقوام آسیای مرکزی در تهران، تعدادی از این مجالس را شامل می شود.

دکتر زرین کوب در 24شهریور 1378 به دلیل بیماریهای قلب و چشم درگذشت.

زندگینامه دکتر عبدالحسین زرین کوب

آثار دکتر عبدالحسین زرین کوب

با کاروان حله، شعر بى دروغ، شعر بى نقاب، از کوچه رندان، سیرى در شعر فارسى، سر نى، بحر در کوزه، پله پله تا ملاقات خدا، پیر گنجه در جست‌وجوى ناکجاآباد، از نى‌نامه (برگزیده مثنوى معنوى)، دو قرن سکوت، تاریخ ایران بعد از اسلام، فتح عرب در ایران (به زبان انگلیسى در تاریخ ایران کمبریج)، تاریخ مردم ایران (دو جلد)، روزگاران ایران، دنباله روزگاران ایران، روزگاران دیگر، ارزش میراث صوفیه، فرار از مدرسه، جست‌وجو در تصوف ایران، دنباله جست‌وجو در تصوف ایران، در قلمرو وجدان، شعله طور (درباره زندگى حلاج)، بنیاد شعر فارسى، ادبیات فرانسه در قرون وسطى، ادبیات فرانسه در دوره رنسانس، متافیزیک، شرح قصیده ترسائیه خاقانى، فن شعر ارسطو، ارسطو و فن شعر و ...

کلمات کلیدی مطلب: مقالات | مقالات علمی و آموزشی | مشاهیر و شخصیت ها زندگینامه دکتر عبدالحسین زرین کوب

منبع دریافت این مطلب : بیتوته

تفاوت حفظ کردن و یادگرفتن در سیستم های آموزشی

خیلی‌ها را می‌بینید که در مدرسه بهترین نمره‌ها را می‌گیرند چون فهمیده‌اند که قبل از امتحان چطور درس بخوانند که سر جلسه مطالب در ذهنشان باشد اما خوب معمولاً بعد از امتحان همه آنها را فراموش می‌کنند. این روش درس خواندن، حفظ کردن است نه یاد گرفتن. این دو با هم فرق دارند و همین تفاوت است که سیستم آموزشی را به سیستمی موفق یا ناموفق تبدیل می‌کند. حفظ کردن مطالب باعث می‌شود چیزی را بدانید اما یاد گرفتن مطالب باعث می‌شود آن را درک کنید.

حفظ کردن مطلبی یعنی آن را به ذهنتان بسپارید، از طریق راه‌هایی مثل فلش‌کارت‌ها برای حفظ کردن لغات جدید، طوریکه لغات در یک سمت کارت و معنی آن پشت کار نوشته شود و آنها را طوری می‌خوانید که بتوانید روز بعد در امتحان آنها را به خاطر داشته باشید. اما یاد گرفتن مطلبی یعنی درک کردن آن، یعنی بتوانید از آن کلمه که قبلاً خوانده‌اید در مکالمه با دوستانتان استفاده کنید.

قبول دارم، فرق بین این دو شاید خیلی مشخص نباشد یا شاید فرق خیلی بزرگی به نظر نیاید. اما بااین حال این تفاوت است که باعث می‌شود بعضی‌ها بتوانند از تحصیلات خود استفاده‌های بیشتر ببرند. این دو روش درس خواندن چندین تفاوت دارند: در حفظ کردن تصور بر این است که فقط یک پاسخ صحیح وجود دارد ولی در یاد گرفتن چندین پاسخ برای یک سوال وجود دارد. حفط کردن یک مطلب به ما اجازه می‌دهد بتوانیم زمانی مسائل را حل کنیم که اعداد و مولفه‌ها هر بار یکسان هستند اما در یادگیری یک مطلب حتی اگر اعداد و مولفه‌های مسئله تغییر کند باز قادر خواهیم بود آن را حل کنیم. و از اینها مهمتر اینکه در حفظ کردن یک مطلب، اینکه بتوانید ارزش آن علم و دانش را در خارج از محیط کلاس و مدرسه بفهمید سخت است اما در یادگیری می‌توانید ایده‌هایی که یاد گرفته‌اید را در دنیای واقعی به کار ببندید.

یادگیری به ما کمک می‌کند بین چیزهایی که در کلاس درس یاد گرفته‌ایم ارتباط ایجاد کنیم و وقتی که از کلاس بیرون می‌رویم از آنها استفاده کنیم. این هدف اصلی آموزش است، هدفی که خیلی‌ها از آن آگاه نیستند. اما حفظ کردن هم داتاً بد نیست. دانستن یک چیز همیشه بهتر از ندانستن آن است. اما مسئله این است که چیزی که یادگیری را از حفظ کردن متمایز می‌کند، معنا است. یادگرفتن به دردبخورتر است - واقعیت‌های مختلف را به هم وصل کرده و به شما یک مفهوم کلی می‌دهد، درحالیکه حفظ کردن یک مطلب فقط به شما می‌گوید که آن واقعیت صحیح است و نه هیچ چیز دیگر. آنوقت اگر جزئیات کوچکی را درمورد آن واقعیت تغییر دهیم دیگر معنایی نخواهد داشت.

یادگرفتن درمقابل حفظ کردن یک مولفه روانشناختی دارد که من در کلاس روانشناسی یاد گرفتم. یادآوری که یکی از مقیاس‌های حافظه است و در آن فرد اطلاعاتی که قبلاً دریافت کرده است را دوباره به دست می‌آورد بسیار سخت‌تر از شناخت است که یکی از مقیاس‌های حافظه است که در آن فقط لازم است فرد چیزهایی که قبلاً یاد گرفته است را تشخیص دهد.

به همین دلیل است که امتحانات تشریحی خیلی سخت‌تر از امتحانات تستی است چون درآوردن یک پاسخ از مغزتان و اطمینان از اینکه نوشتنتان هم خوب و معقول باشد خیلی سخت‌تر از این است که فقط پاسخ صحیح را از بین چندین گزینه تشخیص دهید. و درنتیجه به همین دلیل است که سیستم آموزشی که دانش‌آموزان را بیشتر به سمت حفظ کردن تشویق می‌کند مورد نکوهش است. چون وقتی مجبور می‌شوید همه مطالب را حفظ کنید، هدف از آموزش و مدرسه رفتن برایتان گنگ خواهد بود.

دفعه بعد که می‌خواهید برای امتحانی درس بخوانید، کمی به این مسئله فکر کنید. چون یادگرفتن مطالب باعث می‌شود از مدرسه رفتنتان لذت بیشتری برده و آن را هدفمندتر ببینید. یادگرفتن مطالب درسی کمکتان می‌کند برای شغل آینده‌تان هم آماده شوید.

منبع دریافت این مطلب : بیتوته