تصمیم جنجالی آموزش و پرورش

به گزارش خبرنگار شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز): اما هنوز یک هفته نگذشته مدیر کل آموزش و پرورش شهر تهران مردم را با این خبر غافلگیر کرد: «از سال آینده ثبت نام در رشته ادبیات و علوم انسانی در مدارس دولتی عادی ممنوع است». اسفندیار چهاربند این خبر را در نشستی مطبوعاتی اعلام کرد.

وی در توضیح و تشریح دلایل اتخاذ این تصمیم چیز زیادی نگفت در حالی که به نظر می رسد تصمیم گیری درباره چنین موضوع مهمی باید پس از صرف ساعت ها کار کارشناسی و سنجیدن همه جوانب صورت گرفته باشد.

چهاربند، البته محور دیگری هم به این خبر اضافه کرد: «دانش آموزان متقاضی رشته علوم انسانی باید در دبیرستان های «فرهنگ» ثبت نام کنند»، موضوعی که ذهن بسیاری از مخاطبان را به سمت مدارس مشهور به «فرهنگ» برد که سال پیش به ابتکار دکتر غلامعلی حداد عادل تاسیس شد و اکنون چندین شعبه از آنها در سطح تهران فعال هستند.

مدرسه ای که مهم ترین هدفش تربیت دانش آموزان در رشته علوم انسانی با رویکرد مباحث بومی است. اگر چه این فرضیه از سوی مسئولان آموزش و پرورش رد می شود اما همچنان این سوال برای افکار عمومی باقی می ماند که رویکرد مدارس فرهنگی که قرار است از این پس علوم انسانی را تدریس کنند چیست و چه نسبتی با بومی سازی علوم انسانی در دانشگاه های کشور دارد؟ سوای این، سپردن این موضوع، به طور اختصاصی به مدارس فرهنگ به چه دلیل صورت گرفته است؟دیگر اینکه این تصمیم بر اساس چه مبنای قانونی استوار شده است؟

اسفندیار چهاربند در این باره به «ایران» می گوید: «ورود به رشته علوم انسانی بسیار آسان بود، برای همین هر دانش آموزی که معدل پایین داشت وارد رشته علوم انسانی می شد و سطح این رشته به لحاظ کیفی پایین آمده بود. به همین علت از سال تحصیلی آینده دانش آموزانی که علاقه مند به رشته علوم انسانی هستند می توانند در مدارس استعداد های درخشان، نمونه دولتی و مدارس فرهنگ ثبت نام کنند و به خانواده ها اطلاع رسانی می کنیم تا ورود به رشته های ادبیات و انسانی دیگر برای دانش آموزان سهل و ساده نباشد از این پس هر دانش آموز که معدل پایین دارد نمی تواند وارد این رشته شود و استعداد حرف اول را در رشته ادبی می زند.»

او می گوید: «براساس آنچه در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش آمده است، ارتقای کیفی رشته علوم انسانی مد نظر است اما با سیستم فعلی فقط به لحاظ کمی ارتقا پیدا می کنیم. در سند تحول بنیادین بر شناسایی استعدادهای برتر و هدایت آنها به ادامه تحصیل در رشته های علوم انسانی تاکید شده است. بنابراین تلاش می کنیم مدارس فرهنگ را تقویت کنیم تا به ارتقای کیفیت تحصیل در این رشته بینجامد.»

وی با تاکید بر اینکه باید وضعیت علوم انسانی را به سمت کیفیت پیش ببریم، می گوید: «باید دانش آموز و دانشجوی فعال و کوشای این رشته بداند که برای فکر او سرمایه گذاری شده است.

باید زمینه ای فراهم شود تا دانش آموز بپذیرد که می تواند در این جایگاه نیز حرفی برای گفتن داشته باشد. ما می خواهیم با تخصصی کردن این رشته به دانش آموزان و دانشجویان دانشگاه ها کمک کنیم؛ شاید دانش آموزان هم به این نتیجه رسیده اند که این رشته نمی تواند نیازهای اصلی جامعه را برآورده کند چرا که هیچ وقت در محیط آموزشی به گونه ای کاربردی و برای رفع آسیب ها آموزش داده نمی شود و بیشتر از آنکه جایگاه «درکی» داشته باشد، جایگاه حفظ کردن های طوطی وار را دارد. بنابراین در برنامه های ما است که سرانجامی به این وضعیت دهیم.»

وی تاکید می کند: «در حال حاضر حدود 12 مدرسه فرهنگ در سطح شهر تهران داریم که با توجه به اینکه باید هر منطقه آموزشی دارای یک دبیرستان فرهنگ باشد، حداقل 24 مدرسه دیگر تا سال آینده راه اندازی می کنیم. البته در مناطقی که جمعیت دانش آموزی آنها بالای 15 هزار نفر است 2 مدرسه فرهنگ تاسیس می شود.»

با این حال مسعود ثقفی سخنگوی اداره آموزش و پرورش شهر تهران تعطیلی رشته علوم انسانی در مدارس دولتی را رد می کند و می گوید: «این برداشت غلط رسانه ها بوده است. مگر می شود رشته علوم انسانی را در مدارس دولتی تعطیل کرد.»

وی می گوید: «مدیریت 12 مدرسه فرهنگی که در تهران وجود دارد بر عهده وزارت آموزش و پرورش است و این مدارس به صورت هیات امنایی اداره می شوند.»

ثقفی اعلام می کند: «مدرسه فرهنگ آقای حداد عادل غیر انتفاعی است و این مدارس با هم تشابه اسمی دارند.»

* تصمیمات شتابزده نگیریم

با این حال بسیاری از کارشناسان تعلیم و تربیت بر این باورند که با این تصمیم شاید رشته علوم انسانی محدود شود و دانش آموزان علاقه مند به این رشته هم به علت نبود مدرسه نمی توانند در رشته مورد علاقه شان تحصیل کنند.

از سوی دیگر برخی کارشناسان هم می گویند اگر می خواهیم درباره رشته علوم انسانی تصمیم گیری کنیم باید همه جوانب را در نظر بگیریم؛ همچون دانش آموزان بی بضاعتی که در مناطق محروم هستند.

محمود مهرمحمدی رئیس دانشگاه فرهنگیان در این باره می گوید: «نکته مهم در تصمیم مسئولان آموزش و پرورش این است که آنها «همه» دانش آموزان را ببینند، تهران فقط کل ایران نیست. مسئولان اگر می خواهند در رشته علوم انسانی موفق شوند باید نحوه تدریس در این رشته را تغییر دهند چرا که دانش آموزان علوم انسانی فقط مباحث درسی را حفظ می کنند، همچنین باید معلمان با انگیزه تر را به مدارس بیاورند، امکانات علمی مدارس را افزایش دهند و نحوه پژوهش کردن را به دانش آموزان این رشته در همان مدارس دولتی یاد دهند. فکر نمی کنم با تغییر مدرسه بتوان دانش آموز با استعدادتری تربیت کرد. این قضیه عدالت آموزشی را هم زیر سوال می برد.»

منبع دریافت این مطلب : شمانیوز

شاخص های تغییرات کتب دبستانی ها

فاطمه رمضانی معاون ابتدایی دفتر تالیف کتاب‌های درسی وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس در خصوص برنامه‌های این معاونت اظهار داشت: مصوبه سال 76 شورای عالی آموزش و پرورش برای دوره‌های تحصیلی و از جمله دوره ابتدایی اهدافی را مشخص کرده است که یکی از بخش‌های وزارت آموزش و پرورش که برای تحقق آن اهداف تلاش می‌کند، دفتر تالیف کتاب‌های درسی در قالب محتوای کتابهای درسی دوره ابتدایی است.

وی در پاسخ به این پرسش که «برای سال تحصیلی جدید چه برنامه‌هایی را عملیاتی کرده‌اید؟»، افزود: براساس مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش ، از سال تحصیلی 91ـ90 تغییرات کتاب‌های درسی دوره ابتدایی شروع شده است؛ سال 91ـ90 تغییرات کتاب‌های پایه اول ابتدایی را داشتیم، 92ـ91 تغییرات کتاب‌های پایه دوم ابتدایی انجام شده و در همان سال با ایجاد پایه ششم کتابهای پایه ششم هم تالیف شد.

رمضانی افزود: سال تحصیلی 93ـ92 کتاب‌های پایه سوم ابتدایی تغییر کرد و در دوره متوسطه اول کتاب‌های پایه هفتم تالیف شد؛ در سال تحصیلی 94ـ93 تغییرات کتاب‌های ابتدایی به پایه چهارم رسید و در سال تحصیلی جاری تغییرات کتاب‌های پایه پنجم را داشتیم.

معاون ابتدایی دفتر تالیف کتاب‌های درسی یادآور شد: در این چند سال از پایه دوم به بعد به دلیل اینکه طرح ارتقای آموزش قرآن را در چند سال گذشته داشتیم و کتاب‌های قرآن ما جدیدالتالیف بودند، این کتاب‌ها تغییر نکردند و همان تغییراتی که سال‌های گذشته انجام شد مبنا قرار گرفت.

وی گفت: در بعضی دروس مانند ریاضی و مطالعات اجتماعی علاوه بر تغییر محتوا، تغییر رویکرد و تغییر برنامه داشتیم و از این رو تغییر محتوای آنها تغییرات کلی بوده‌اند، در دروس فارسی و علوم تغییر در برنامه درسی نداشتیم، اما این دروس در انتخاب و سازماندهی محتوا به دلیل توجه به رویکردهای نوین آموزشی و بخش‌های یقینی‌تر برنامه درسی ملی، تغییر داشته‌اند.

* مهمترین شاخص‌های تغییرات کتب درسی

رمضانی در خصوص مهمترین شاخص‌های تغییرات کتاب درسی گفت: در تغییرات کتاب‌های درسی دوره ابتدایی از کلاس اول چند محور عمده داشتیم که در کلاس پنجم نیز همان را تبعیت کردیم.

وی ادامه داد: یک محور تغییراتی است که به لحاظ گذر زمان رخ می‌دهند و باید ما نیز به آنها توجه کنیم. نیازهای جدیدی که خود دانش‌آموز پیدا می‌کند و تغییرات اجتماعی که داریم که بخشی خاص جامعه ما بوده و بخشی به تبع تغییرات جامعه جهانی است.

معاون ابتدایی دفتر تالیف کتاب‌های درسی بیان داشت: مثلا آن چیزی که برای دانش‌آموزان خوشایند بوده و آنها را جذب می‌کند با چیزی که 30-20 سال پیش دانش‌آموزان آن زمان را به خود جذب می‌کرده، یا برایشان جالب و پاسخگوی پرسش‌هایشان بوده است فرق می‌کند.

وی یادآور شد: جنبه دیگر رویکردهای جدیدی است که در آموزش وجود داشته و طبیعتاً ما نیز نباید دانش‌آموزان را از آنها بی‌بهره بگذاریم و جنبه دیگر اسناد تحولی مثل سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و برنامه درسی ملی است که باید براساس آنها اسناد دیگری تولید شود تا کتاب درسی براساس آنها تغییر کند.

رمضانی خاطرنشان کرد: برای اینکه دانش‌آموزان زودتر از این ثمرات بهره‌مند شوند، بخش‌هایی که می‌دانستیم باید حتماً در برنامه‌های درسی توجه شود و نیاز به تبیین کمتری دارند یکی از محورهای عمده تغییرات کتابهای درسی از سال 90 بوده که تغییرات امسال پایه پنجم ابتدایی نیز ادامه همان روند است.

رمضانی با بیان اینکه امسال غیر از کتاب آموزش قرآن تمام کتاب‌های پایه پنجم جدیدالتالیف هستند، گفت: برای تالیف کتاب‌های درسی در دفتر تالیف نقشه‌ای با نام راهنمای برنامه درسی داریم و برای هر ماده درسی قبل از اینکه کتابی تالیف شود، راهنمای برنامه درسی آن تالیف و تدوین می‌شود.

معاون ابتدایی دفتر تالیف کتاب‌های درسی اظهار داشت: این‌ها اسنادی هستند که در شورای عالی آموزش و پرورش بررسی و تصویب می‌شوند.

وی گفت: بر این اساس، در درس‌هایی مانند ریاضیات و مطالعات اجتماعی که در دوره ابتدایی تقریباً حدود 30 سالی بود تغییر جدی نداشتیم، تغییر در راهنمای برنامه درسی هم داریم.

* به‌جای تاکید صرف بر عملیات ریاضی روی فهم مفاهیم هم تمرکز می‌شود

رمضانی اضافه کرد: برای نمونه در درس ریاضی قبلاً دانش‌آموزان بیشتر روی عملیات ریاضی متمرکز می‌شدند، اما در برنامه جدید روی فهم مفاهیم ریاضی از طریق روش‌ حل مسئله تاکید می‌شود.

معاون ابتدایی دفتر تالیف کتاب‌های درسی افزود: در درس مطالعات اجتماعی نیز براساس راهنمای برنامه جدید درسی این درس و رویکرد آن که کاوشگری است، باز تغییرات قابل ملاحظه‌ای نسبت به کتاب‌های قبل داشتیم. یکی از تغییرات اصلی این کتاب آن است که قبلاً از کلاس چهارم سه بخش منفک از هم شامل «جغرافیا»، «تاریخ» و «مدنی» داشتیم که الان به صورت یکپارچه و در قالب یک بخش ارائه شده است.

رمضانی در پاسخ به این پرسش که «هنوز تاکید بر حفظ کردن مطالب در کلاس‌ها وجود دارد، حال در این خصوص چه کاری در کتاب‌ها انجام شده است؟»، افزود: در خصوص اینکه چه تعدادی از معلمان از روش‌های جدید استفاده می‌کنند و با طراحی‌های آموزشی خود، تلاش می کنند زمینه ای فراهم کنند تا دانش‌آموزان شخصاً به مطالب پی ببرند و چه تعدادی پیرو روشهای سنتی آموزش هستند، آماری در دست نداریم. اما بخش عمده تغییرات کتاب‌ها، به تغییر در نگاه ما به آموزش برمی گردد و البته این امر بی‌سابقه‌ای نیست و سابقه قابل توجهی دارد.

وی گفت: اولین‌بار بین سال‌های 73 تا 75 و با درس علوم شروع شده و بر اساس راهنمای برنامه درسی که برای این درس تدوین شد و رویکرد جدیدی که کتاب به آموزش داشت، به معلمان توصیه شد که کلاس‌ها طوری تنظیم شوند که دانش‌آموزان خودشان تجربه کنند و خیلی روی روش رسیدن به یک مفهوم سفارش و کار شده است، اینکه دانش‌آموز مفاهیم و تعریف را آنطور که ما می‌خواهیم به ما تحویل دهد مورد تاکید نبوده است.

رمضانی افزود: این رویکرد در برنامه درسی و کتاب‌های دیگر بتدریج وارد شد و بعد از علوم، درس فارسی بود که این رویکرد را در تدوین محتوا به کاربرد و بعد از آن درس دینی چنین تغییری داشت، در آن سال‌ها برنامه جدید درس هنر نیز با همین رویکرد تدوین شد.

*نمی‌خواهیم دانش‌آموزان دوره ابتدایی مطلبی را حفظ کرده و عیناً به ما باز پس دهند

معاون ابتدایی دفتر تالیف کتاب‌های درسی وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: در برنامه‌های جدید نمی‌خواهیم دانش‌آموزان دوره ابتدایی مطلبی را حفظ کرده و عیناً به ما باز پس دهند و دلخوش کنیم که آنها مطالب را یاد گرفته‌اند، بلکه تاکید بر این است که دانش‌آموزان مفاهیم را طی فعالیت‌هایی که به تجربیات خودشان در زندگی شبیه است یاد بگیرند و آنچه یاد گرفتند در زندگی به کار برند.

وی بیان داشت: تغییرات اخیر تاکید بیشتری روی این مطلب دارند و درس‌هایی که چنین تغییری نداشتند الان به این تغییرات پیوسته‌اند و راهنمای معلم نیز امروز با این جهت‌گیری تدوین می‌شود.

رمضانی اضافه کرد: در این 4 تا 5 سال اخیر که فیلم‌های آموزشی بیشتری برای معلمان تدوین شده نیز بیشترین تاکید را بر روی این جنبه‌ها دارند، اما اینکه چرا این اتفاق نیفتاده است، به نظرم باید سراغ همه عواملی رفت که می‌توانند در این جریان دخیل باشند و از جمله اینکه معلمان باید همزمان با تغییر کتاب‌های درسی آموزش کافی ببینند.

معاون ابتدایی دفتر تالیف کتاب‌های درسی همچنین گفت: معلمان باید وقت کافی در کلاس درس داشته باشند، اندازه کلاس اندازه مناسبی باشد و تجهیزاتی که دارند باید تجهیزاتی باشد که به این امر کمک کند؛ الان تعداد دانش‌آموزان در کلاس گاهی به خاطر تنگناهایی که وجود داشته است از متوسطی که تعیین شده بود، بیشتر شده است.

وی با اشاره به اینکه زمان آموزش هم مهم است، افزود: می‌دانید که ساعت‌هایی که دانش‌آموزان در مدارس حضور دارند، ساعت‌های دلخواه و مطلوب نیست.

رمضانی تصریح کرد: دلیل آن این است که دانش‌آموزان باید فرصت داشته باشند در هر موضوع خود کار کنند، از آن نتیجه گرفته و نتیجه را به مشورت با معلمان و دیگران بگذارند و با کمک دیگران نقد، بررسی و ارزشیابی کنند و آن را در دنیای واقعی به کار ببندند.

*فردی که اطلاعات بیشتری دارد می‌تواند خلاقیت بیشتری داشته باشد

معاون ابتدایی دفتر تالیف کتاب‌های درسی وزارت آموزش و پرورش اظهار داشت: آن چیزی که ایده‌آل بوده و برنامه‌های درسی و کتاب‌های درسی و راهنمای معلم مبلغ آن هستند، این شیوه، رویکرد و نگاه به آموزش است و امیدوارم به جایی برسیم که وقتی شما وارد مدرسه می‌شوید، با این صحنه روبه‌رو نشوید که معلم دوباره یکسری جملات را با دانش‌آموزان تکرار می‌کند بدون اینکه دانش‌آموزان مفهومی را ادراک کرده باشند. البته یادآوری می‌کنم برای اینکه یادگیری اتفاق بیفتد، به اطلاعات هم نیاز داریم حتی فردی که اطلاعات بیشتری دارد، امکان بروز خلاقیت بیشتری هم دارد اما اگر صرفا به خاطر سپردن اطلاعات مترادف یادگیری شد، کار اشکال پیدا می کند.

معاون ابتدایی دفتر تالیف کتاب‌های درسی در خصوص «سختی کتاب‌های درسی و الزام و اجبار خانواده‌ها برای همراهی با دانش‌آموزان در حل مسائل کتاب» افزود: این طور نیست کتاب درسی از والدین بخواهد نقش معلم را در خانه ادامه دهند گاهی دیده‌ایم انتظاری که معلم و مدرسه مطرح کرده است انتظاری بسیار پیچیده‌تر و بیشتر از منظور کتاب درسی بوده است و فکر می‌کنم دفتر تالیف کتاب‌های درسی باید نقش بیشتری در اطلاع‌رسانی داشته باشد. راه‌هایی که می‌توانیم برنامه تغییرات محتوای کتاب درسی را اطلاع‌رسانی کنیم، چند کانال است؛ یکی کتاب راهنمای معلم است، کانال دیگر دوره‌های ضمن خدمتی است که معلمان برای محتواهای جدید می‌بینند و امسال برای پایه پنجم ساعت‌هایی را برای دروس مختلف آموزش دیده‌اند تا با تغییرات آشنا شوند.

وی اظهار داشت: چند سال اخیر فیلم‌های آموزشی مختص معلمان نیز اضافه شده که در آن تغییرات کتاب‌ها توضیح داده می‌شود و موفق شده‌ایم در برخی از آنها نمونه‌هایی از تدریس را هم قرار دهیم.

معاون ابتدایی دفتر تالیف کتاب‌های درسی وزارت آموزش و پرورش در خصوص «تولید بسته‌های آموزشی» گفت: جدیدترین اجزای بسته‌های آموزشی دوره ابتدایی چند فیلم بوده است از تربیت بدنی پایه اول و دوم، مطالعات اجتماعی ششم و ریاضیات پایه ششم و دوم و دینی پایه دوم و در مجموعه نرم‌افزارها نیز فارسی پایه چهارم ارائه شده است و ریاضی سوم و چهارم و مطالعات و هنر چهارم هم در حال نهایی شدن است.

وی ادامه داد: قرار است این‌ها همراه کتاب درسی به دست دانش‌آموزان برسد، اما به دلیل اینکه تولید و تکثیر آنها زمان‌بر است گاهی با تاخیر به دست دانش‌آموزان می‌رسد؛ ان شاالله در آینده این بسته‌ها همزمان با کتابها دراختیار دانش آموزان قرار می گیرد.

*تولید کتاب گویای دروس فارسی و قرآن پایه پنجم

رمضانی بیان داشت: الان برای پایه پنجم کتاب گویا تولید شده است که شامل فایل‌های صوتی خواندن متن‌های درس فارسی و آیات درس قرآن است.

معاون ابتدایی دفتر تالیف کتاب‌های درسی وزارت آموزش و پرورش در خصوص اینکه «آیا برای حجم کتاب‌های درسی کار شده است؟»، یاد‌آورشد: وقتی دانش‌آموز از حجم کتاب درسی نگران می شود که فکر می کند باید صفحه به صفحه کتاب را خوانده و حفظ کند و به معلم پس بدهد که طبیعتاً اگر یک صفحه به این کتاب اضافه شود یک دردسر تازه اضافه شده است.

وی خاطرنشان کرد: قرار نیست دانش‌آموزان کلی تعریف در خصوص مفاهیم یاد بگیرند و به جای آن فعالیتهایی وجود دارد که از دانش‌آموزان می‌خواهند تا آن را انجام دهند؛ مانند کتاب علوم که صورت عملی دارد و دانش‌آموز باید آزمایش انجام داده آن را به نتیجه برساند و به دیگران اعلام کند. یا در مطالعات اجتماعی می‌خواهیم بگوییم رعایت قانون ایمنی به دنبال می‌آورد. اینجا می‌توانید بگویید اگر قانون را رعایت کنید ایمن می‌مانید و می‌توانید موقعیتی طراحی کنید که دانش‌آموز با این سوال روبه‌رو شود که رعایت قانون چه فوایدی داشته و عدم آن چه ضررهایی دارد و خود به همان نتیجه برسد و نتیجه را مال خودش کند.

رمضانی تاکید کرد: بعضی از این فعالیت‌ها هم ذهنی هستند و و ترتیب آن طوری است که وقتی دانش‌آموزان مجموعه آنها را انجام می‌دهند به یک نتیجه می‌رسند که قابل ارائه به دیگران است، بنابراین اگر به حجم کتاب این‌طور نگاه شود عامل منفی نیست و اینطور نیست که بگویید اگر کتابی 150 صفحه است به نسبت کتابی که 100 صفحه دارد بدتر است.

معاون ابتدایی دفتر تالیف کتاب‌های درسی وزارت آموزش و پرورش افزود: یکی از کارهای جاری ما بررسی کتابهای درسی از این حیث است که آیا تعداد مفاهیم آن با ساعتی که معلم در اختیار دارد و با توان ذهنی و آمادگی قبلی دانش‌آموز همخوانی دارد یا خیر.

وی تصریح کرد: اگر کمک کنیم عین همان اتفاقی که در زندگی دانش‌آموز می‌افتد و هیچ کسالت‌آور نیست در مدرسه بیفتد، مدرسه برای او جای خوشایندی می‌شود.

رمضانی اظهار داشت: چرا بچه‌ها از بازی لذت می‌برند، برای اینکه همیشه چیز تازه یاد می‌گیرند و دائم سوالاتی دارند که با بازی به آن جواب می‌دهند.

رمضانی با بیان اینکه آن چیزی که افق روی وزارت آموزش و پرورش و دفتر تالیف است این ایده‌آل‌هاست، یادآورشد: اما آیا کاملاً آن را اجرا کرده‌ایم؟ شما الان ملاحظه فرمایید که خیلی جاها در آموزش مفاهیم قدم‌هایی برای نزدیک شدن به این ایده‌ها برداشته‌ایم، اما بعضی جاها به دلایل مختلف انجام نشده است و البته دائم کتاب‌ها را بررسی می‌کنیم تا بیشتر به این ایده‌ها نزدیک شویم. در چند سال اخیر از معلمان خواسته شده چاپ اول کتاب‌ها را چاپی در نظر بگیرند که می‌تواند تغییراتی برای چاپ بعدی داشته باشد و ایشان می‌توانند در مورد آن به ما بازخورد بدهند.

*از تجارب کشورهای دیگر در تالیف کتب استفاده می‌شود

معاون ابتدایی دفتر تالیف کتاب‌های درسی وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که «آیا در تالیف کتاب‌های درسی از تجارب کشورهای دیگر استفاده کرده‌اید؟»،گفت: هم در تدوین راهنمای برنامه و هم محتوا این‌ها می‌تواند به ما ایده بدهد.

وی در پاسخ به این پرسش که «برای رسم‌الخط دانش‌آموزان چه برنامه‌ای دارید؟»،خاطرنشان کرد: با تغییر برنامه درس فارسی دوره ابتدایی که مربوط به 13-12 سال پیش است؛ تغییر در آموزش خط هم اتفاق افتاد. مثلا قبلا بچه‌هاحروف را زاویه‌دار می‌نوشتند اما حالا دانش آموزان از همان ابتدا با نحوه زیبانویسی ابتدایی حروف و کلمات آشنا می‌شوند و اینکه اندازه مناسب را در نوشتن رعایت کنند مورد تاکید قرار می‌گیرد و خط تحریری از همان سال اول و دوم برای خواندن دانش‌آموزان جلوی دید آنهاست.

منبع دریافت این مطلب : خبرگزاری فارس

شبه آزمون آزمایشی ورودی مدارس سلام -4

شبه آزمون آزمایشی ورودی مدارس سلام شماره 4، شامل 10 سوال به همراه پاسخ های کاملا تشریحی است. سطح این آزمون سخت می باشد و زمان پیشنهادی این سوالات 30 دقیقه می باشد.

برای دانلود شبه آزمون ورودی مدارس سلام روی لینک زیر کلیک کنید.

»» دانلود برای اعضا امکان پذیر است. عضویت رایگان است و کمتر از 30 ثانیه طول می کشد!!!!

تعداد صفحات آزمون 4 صفحه شامل: 1 صفحه سوالات تستی ریاضی و پاسخ های تشریحی آزمون در 2 صفحه می باشد.

 

کلمات کلیدی: آزمون ورودی مدارس تیزهوشان و نمونه دولتی  آزمون تیزهوشان 95-94 | نمونه سوال تیزهوشان | ازمون سراسری پایه ششم دبستان | تیزهوشان | استعدادهای درخشان | نمونه سوالات ریاضی | سوالات تیزهوشان ششم ششم به هفتم | تیزهوشان ورودی هفتم | پاسخ سوالات تیزهوشان | نمونه سوال تیزهوشان ششم ابتدایی |  آزمون ورودی مدارس سلام  | ورودی مدارس سلام | مدارس سلا

شبه آزمون آزمایشی ورودی مدارس سلام -5

شبه آزمون آزمایشی ورودی مدارس سلام شماره 5، شامل 10 سوال به همراه پاسخ های کاملا تشریحی است. سطح این آزمون، متوسط می باشد و زمان پیشنهادی این سوالات 20 دقیقه می باشد.

 برای دانلود شبه آزمون ورودی مدارس سلام روی لینک زیر کلیک کنید.

»» دانلود برای اعضا امکان پذیر است. عضویت رایگان است و کمتر از 30 ثانیه طول می کشد!!!!

 

 تعداد صفحات آزمون 2 صفحه شامل: 1 صفحه سوالات تستی ریاضی و پاسخ های تشریحی آزمون در 1 صفحه می باشد.

 

کلمات کلیدی: مدارس سما | سوالات ریاضی تیزهوشان | پاسخ سوالات تیزهوشان | حل تشریحی ریاضی تیزهوشان | پاسخ تشریحی سوالات تیزهوشان 94-95 | ریاضی تیزهوشان | آزمون تیزهوشان 94-95 | آزمون ورودی مدارس استعدادهای درخشان و نمونه دولتی | آزمون ورودی مدارس برتر | ورودی سلام استعدادهای درخشان | تیزهوشان ورودی هفتم  | تیزهوشان ششم به هفتم  

چگونه انقراض گونه های حیوانی، زندگی را بر انسان سخت تر می کند؟

آگاهان علوم محیطی، تنوع زیستی را پایه و اساس حیات در زمین می دانند. متاسفانه اهمیت و نقش تنوع زیستی در گذشته طبق عادت و ناآگاهانه یا آگاهانه و از روی عمد نادیده گرفته شده است. تنوع زیستی یا «زی گونگی» شامل تنوع گونه ای، تنوع اکوسیستمی و تنوع ژنتیکی است.

منشا تنوع زیستی تکامل است. زمانی که ما یک گونه را از بین می بریم، در واقع، محصول میلیون ها سال زمان و صرف انرژی که منجر به تکامل آن گونه شده است را از بین برده ایم. نکته اینجاست که انقراض یک گونه سفری بی بازگشت است و همه تلاش ها و ثروت های جهان برای بازگرداندنش بی ثمر خواهد ماند. به طور کلی ارزش های تنوع زیستی در کشاورزی، سلامت انسان، تجارت، صنعت و فرهنگ کاملا شناخته شده است و سود مالی آن طی سال ها و نسل های متمادی مشخص نیست.نا توانی انسان در پیش بینی شرایط اقتصادی، کشاورزی، فرهنگی و زیستی ارزش تنوع زیستی را در آینده غیر قابل برآورد می سازد. علاوه بر این، نقش تنوع زیستی در خدمات اکوسیستمی نیز غیرقابل برآورد است.

به طورکلی نقش تنوع زیستی در زندگی انسان را در موارد زیر می توان برشمرد:

1 ـ تنوع زیستی در خدمت اقتصاد پویا : اقتصاد تنوع زیستی و اکوسیستم ها (TEEB) ابتکاری جهانی است که همه توجه ها را به موارد زیر جلب کرده است:

مزایای اقتصادی تنوع زیستی.

زیان مالی حاصل از بین رفتن تنوع زیستی و تخریب اکوسیستم ها.

پتانسیل واکنش های اقتصادی.

اقتصاد تنوع زیستی و اکوسیستم ها بر گروه های اصلی ذی نفع مانند دانشمندان، فروشندگان در مقیاس ملی و جهانی، دولت و مردم محلی موثر است و هدف اصلی آن فراهم کردن مدارک قطعی است که چگونه، چه زمانی و کجا به منظور استفاده های اقتصادی تنوع زیستی حفاظت شود. اقتصاد تنوع زیستی و اکوسیستم ها فرصتی به وجود می آورد تا نشان دهد حفاظت کردن از تنوع زیستی همان پس انداز پول است. بسیاری از بحران های تنوع زیستی ناشی از فعالیت های انسان است و ما وظیفه داریم بحران های پیش رو و زیان های مالی ناشی از آنها را برطرف کنیم.

نکته اینجاست که انقراض یک گونه سفری بی بازگشت است و همه تلاش ها و ثروت های جهان برای بازگرداندنش بی ثمر خواهد ماند

2 ـ تنوع زیستی در خدمت امنیت غذایی: کاهش تنوع زیستی امنیت غذایی را به خطر می اندازد، زیرا کاهش تنوع زیستی کشاورزی بر امنیت غذایی آثار نامطلوب شناخته شده ای دارد. استفاده از مدیریت تلفیقی آفات، کشاورزی ارگانیک و کودهای ارگانیک، تناوب کشت، استفاده از پسماندهای جانوری و بازیافت محصولات، کشاورزی بدون شخم یا شخم حداقل و کشاورزی چندکشتی می تواند به حفاظت از تنوع زیستی در کشاورزی کمک کند و بالا رفتن امنیت غذایی را سبب شود.

3 ـ تنوع زیستی در خدمت معیشت و کشاورزی پایدار : تنوع زیستی در کشاورزی شامل تنوع در همه ترکیبات غذایی و محصولات کشاورزی (تنوع در گیاهان کشت شده، جانوران پرورشی و موجودات زنده ذره بینی وابسته به آنها) است. تنوع زیستی در کشاورزی باعث تولیدات پایدار برای تولید محصولات غذایی، صنعتی و دارویی می شود. همچنین از نظر زیستی نظیر حضور گرده افشان ها (pollinators)، موجودات زنده خاک و طعمه خوارها سبب حمایت محصولات می شود. خدمات اکوسیستمی وسیع تر در اکوسیستم های کشاورزی باعث بهبود سیمای سرزمین، بهبود و سلامت بیشتر خاک، بهبود کیفیت و چرخه آب و بهبود کیفیت هوا خواهد شد. تنوع بیشتر در گیاهان وحشی می تواند به تولید محصولات گیاهی بهتر، مقاوم تر، سالم تر و اقتصادی تر کمک کند.

4 ـ تنوع زیستی در خدمت سلامت انسان: مقالات و کتاب های بسیاری در زمینه نقش تنوع زیستی در سلامت انسان وجود دارد. تنوع بیشتر در گیاهان دارویی می تواند پتانسیل درمان بسیاری از بیماری ها را به وجود آورد. همچنین تنوع بیشتر تولید پایدار مواد آرایشی و بهداشتی را تضمین می کند. تنوع بیشتر در مواد غذایی مانند انواع سبزی و میوه ویتامین های بیشتری به بدن می رساند و در نتیجه باعث مقاومت بیشتر سیستم ایمنی بدن می شود.

5 ـ تنوع زیستی در خدمت صنعت : بسیاری از صنایع به منابع زیستی وابسته اند. به بیان دیگر مواد اولیه خود را از طبیعت به دست می آورند. به عنوان مثال صنعت نفت و گاز که یکی از پول سازترین صنایع جهان محسوب می شود حاصل تجزیه هزاران گونه از باکتری ها و پلانکتون های موجود در دریاست.

کلمات کلیدی مطلب: مقالات مقالات علمی و آموزشی | دانستنی ها | علوم و زیست شناسی