سرکار خانم زهرا آتشانی در زمینه ی پرورش کودکان خلاق اقدام به ارائه تجربیات خود کرده اند، که در مجموعه ای صوتی در اختیار شما والدین گرامی قرار می گیرد.
دانلود فایل صوتی : خلاقیت در کودکان - شماره 16 - تیزلند
مدت زمان: 00:10:59
حجم فایل: 2.54MB
در این فایل صوتی می شنویم:
این بار از جنبه نیمکره های مغز به پرورش خلاقیت در کودکان می پردازیم.
- 2 نیمکره اصلی در مغز انسان وجود دارد، راست و چپ. نیمکره راست قسمتی از مغز است که رشد خلاقیت را در بر می گیرد.
- یکی از کار هایی که مادر می تواند برای ایجاد خلاقیت در کودک انجام دهد، تقویت نیمکره راست مغز است. یعنی یک راهکار غیر مستقیم برای پرورش خلاقیت کودکان.
- از ویژگی های نیمکره راست مغز، درک تصاویر و مقررات، درک رنگ و لحن صدا، قدرت تشخیص چهره و حل معما و تخیل و خواب است. قدرت خلاقیت و کشف کردن در این قسمت می باشد. ورزش و حرکات موزون بدن، استعداد موسیقی، حس لامسه و درک اشیا به صورت سه بعدی از دیگر ویژگی های نیمکره راست می باشد.
- نیمکره راست قدرت نظم و طبقه بندی، قدرت درک ریاضیات و فلسفه و مهارت مدیریت را ندارد.
- در این بخش راه کار هایی را ارائه خواهیم داد برای تقویت نیمکره راست مغز، که این بطور غیر مستقیم موجبافزایش خلاقیت کودکان می شود.
***
- اول اینکه به مسائل به صورت کلی نگاه کنیم و پاسخ های متفاوتی در قبال سوال های کودک دهیم.
- مجال خیال باقی و افکار تخیلی را به کودک بدهیم.
- به کودک یاد بدهیم به صدا ها و بو هایی که در طبیعت حس می کند، دقت کند.
- از بازی های فکری کودک برای افزایش و تقویت نیمکره راست مغز کودک استفاده کنید، مثل بازی سودوکو و شطرنج.
- یادگیری در کودک را با کشیدن طرح و شکل انجام دهید. و به کودک یاد دهید که چیز ها را با نقاشی ضبط کند.
- شرکت در دوره ها و کلاس های نقاشی کودکان بسیار خوب است، خواندن داستان و رمان و تجسم آن ها به صورت تصویر در ذهن کودک.
- بیشتر نگاه کردن و مشاهده کودکان بجای گوش دادن. همچنین دیدن تصویر آرزو های کودکان در آینده، در ذهن کودک، موجب افزایش پرورش خلاقیت می شود.
- خودتان نیز سعی کنید بچه گانه فکر کنید و حس زیبا شناسی خود را تقویت کنید تا لحظات لذت بخشی را برای بودن کنار فرزندتان ایجاد کنید.
- قدرت ریسک کودک و خودتان را در تحقیقات و کارها بالا ببرید. برای رساندن یک مطلب به کودک، از مثال و استعاره و ضرب المثل برای کودک استفاده کنید.
***
موانعی که باعث می شود نیمکره راست مغز کودک و نیز خودتان خوب رشد نکند و تقویت نشود:
- خیلی جدی عمل کردن، و اینکه از کودک انتظار داشته باشیم بزرگمنشانه رفتار کند. حق اشتباه کردن به کودک و خودمان بدهیم. اشتباه کردن گامی است به سوی موفقیت کودک و خودمان.
- تجربه از اشتباه کردن ایجاد می شود، از اشتباه کردن کودک و خودتان نترسید، اما دیگر تکرار نشود.
- خیلی عاقلانه و منطقی عمل کردم با رفتار های خلاقانه کودک جور در نمی آید.
- مداوم کاری را انجام دهید که خوشایند دیگران باشد، مانعی در خلاقیت کودک و خودتان می باشد. کاری را انجام دهید که خوشایند خودتان می باشد و به کودک نیز یاد دهید.
- دنباله روی آدم های موفق باشید و شیوه ی عمل آن ها را تقلید کنید، این موجب از بین رفتن موانع پیشرفت و تکامل نیمکره ی راست می شود.
- آدم موفق کسی است که در انجام کار ها، ساده ترین و کوتاه ترین راه را برود.
- ویژگی آدم های خلاق حس تنبلی آن هاست، خلاقیت قابلیتی است که مقام انسانی را برتر از سایر موجودات قرار داده است.
کلمات کلیدی: نقاشی کودکان | ذهن کودک | آرزو های کودکان | افزایش خلاقیت | قدرت ریسک کودک | ضرب المثل برای کودک | نیمکره راست مغز کودک | موفقیت کودک | اشتباه کردن کودک | رفتار های خلاقانه کودک | رادیو مادر
منبع دریافت این مطلب : آموزشگاه شفق
فایل صوتی قسمت چهارم راه تیزهوشان را بشنوید:
دانلود فایل صوتی : راه تیزهوشان - قسمت چهارم
مدت زمان:00:12:34
حجم فایل: 2.87MB
دانلود فایل PDF قسمت چهارم راه تیزهوشان (173 KB )
»» دانلود برای اعضا امکان پذیر است. عضویت رایگان است و کمتر از 30 ثانیه طول می کشد!!!!
در این قسمت می شنویم:
یکی از موارد مهم در راه تیزهوشان ، آزمون دادن است.آزمون دادن علاوه بر نحوه ی آمادگی برای آزمون، چگونگی آزمون دادن و ... یک مورد مهم تر به نام کارنامه آزمون دارد.
اینکه چگونه کارنامه را تحلیل کنید و نقاط ضعف و قوت دانش آموز خود را بفهمید نقش مهمی در قبولی آزمون تیزهوشان دارد.
در این برنامه تحلیل کارنامه آزمون را آموزش می دهیم و به شما یاد می دهیم چگونه نقاط ضعف و قوت خود را از طریق کارنامه آزمون بیابید.
1- بعد از دریافت کارنامه آزمون زود قضاوت نکنیم
بعضی از والدین ابزارهای تحلیل کارنامه را ندارند و در مورد سطح و جایگاه دانش آموز خود سریع قضاوت می کنند.
2- به درصد همه ی دروس توجه کنید
بعضی خانواده ها فقط به یک درس مثل ریاضی توجه می کنند در صورتیکه در رویکرد جدید تیزهوشان ، درس های دیگر هم نقش زیادی دارند.
پس اگر دانش آموز ریاضی را با درصد خوبی نزده باید بررسی کنیم سطح سوالات این آزمون چگونه بوده یا دانش آموز ما در این درس ضعیف است ولی در سایر دروس خوب عمل کرده است.
دانش آموزی که درس ریاضی را درصد بالا بزند ولی در سایر دروس ضعیف عمل کند، نمی تواند در آزمون تیزهوشان نتیجه دلخواه بگیرد.
پس روی یک درس و درصد آن تمرکز نکنیم.
3- کارنامه آزمونی خوب است که بالاترین و پایین ترین درصد هر درس را بیان کند
اگر در یک درس بالاترین درصد زده شده 80% باشد و دانش آموز شما 60% زده باشد درصدی خوبی به دست آورده است
4- کارنامه آزمونی خوب است که درصد نفرات برتر آزمون را شامل شود
به طور مثال در این آزمون 10 نفر اول آزمون ریاضی را به طور میانگین 90% زده اند ، این کار منجر به تحلیل آسان آزمون توسط اولیا می شود.
و اگر دانش آموز ما در درسی نسبت به 0 نفر اول درصد پایین تری رده باشد باید روی آن درس تمرکز بیشتری بکنیم
5- کارنامه آزمونی خوب است که میانگین کلاس ، مدرسه و کل را بیان کرده باشد
میانگین کلاس نشان دهنده سطح کلاسی است که دانش آموز ما در آن درس می خواند
میانگین مدرسه یا آموزشگاه نشان دهنده سطح آموزشی آنجاست
میانگین کل نشان دهنده ی سطح دانش آموزان کل استان است
اینکه دانش آموز ما در کلاس رتبه خوبی داشته باشد ولی از میانگین کل فاصله زیادی داشته باشد، رتبه کلاسی بالا برایش امتیاز محسوب نمی شود.
6- جامعه آماری آزمون را چک کنید
7- تراز خیلی مهم است
در آزمون علاوه بر میانگین و رتبه ، شاخصه ای داریم به نام تراز
تراز نموداری زنگوله ای شکل دارد، براساس سختی یا آسانی آزمون و عملکرد بچه ها تغییر می کند.
اگر بخواهیم قضاوت تخصصی تر داشته باشیم باید روی تراز دانش آموز قضاوت کنیم و نمره اش را تحلیل کنیم
کسانی که تراز بالای 7000 در آزمون کسب کنند جز دانش آموزان شاخص هستند
8- تحلیل آزمون تازه شروع شده است
9- بررسی تست های نزده و غلط ، کشف علت ضعیف بودن در آن درس یا مبحث و برطرف سازی نقاط ضعف منجر به پیشرفت دانش آموز شما خواهد شد.
10- تست هایی که خیلی ها مشکل دارند
این تست ها را برای معلمان ارسال می کنند
روش حل تست های دام دار را از دبیر خود بخواهید
خلاصه مطلب:
تحلیل یک آزمون از خود آزمون دادن مهم تر است ، نقطه پیشرفت شما جایی است که نقاط ضعف خود را کشف و برطرف کنید
این مطلب با همکاری آموشگاه شفق تهیه شده است.
کلمات کلیدی: تراز چیست | عوامل موثر در پیشرفت دانش آموز | راه تیزهوشان | تیزهوشان | تیزهوش | آزمون تیزهوشان | آزمون ورودی تیزهوشان |
به گزارش تیزلند، محمد رضا محمدی مشاور و مدرس تیزهوشان با همکاری سایت سرزمین تیزهوش ها اقدام به ارائه تجربیات خود در زمینه آمادگی آزمون تیزهوش ها در مجموعه ای به نام راه تیزهوشان نموده است.به دلیل درخواست های مکرر شما والدین عزیز، روزهای سه شنبه از ساعت 10 الی 11 صبح جهت مشاوره و هدایت تحصیلی از طریق شماره تماس 88996316 پاسخگوی سوالات شما می باشند.
به گزارش تیزلند، به نقل از خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، علیاصغر فانی وزیر آموزش و پرورش در پایان اختتامیه چهل و پنجمین جشنواره بینالمللی فیلم رشد که در سینمای فلسطین تهران برگزار شد، اظهار داشت: اساتید تعلیم و تربیت اعتقاد دارند در یادگیری از بین حواس پنجگانه، حس بینایی با 75 درصد و حس شنوایی با 13 درصد بیشترین نقش را دارند.
وی تصریح کرد: فیلم با کمک چشم، مفاهیم را منتقل میکند و نقش عمدهای در یادگیری دارد و هر آنچه که با چشم دیده میشود، ماندگارتر است.
فانی با بیان اینکه در آموزش و پرورش بسته آموزشی به جای کتاب درسی جایگزین خواهد شد، تصریح کرد: مجموعهای از کتب درسی، نرمافزار و فیلمهای آموزشی، بسته آموزشی را برای تحکیم یادگیری و یاددهی در مدارس شکل خواهد داد.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به هوشمندسازی مدارس و کلاسها گفت: در حوزه کلاسهای هوشمند، اقداماتی صورت گرفته است و تولید فیلمها و استفاده از آنها در توسعه مدارس و فرایند تدریس مورد توجه جدی است.
وی بابیان اینکه در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به عدالت آموزشی و ارتقای کیفیت آموزش تاکید شده است، خاطرنشان کرد: فیلم میتواند نقش موثری در تحقق این سند استراتژیک ایفا کند.
فانی بر تقویت جشنواره بینالمللی فیلم رشد تاکید کرد و افزود: استفاده از دستاوردهای جهانی در امر آموزش، تشویق معلمان و دانشآموزان فیلمساز و تعمیق مهارتهای زندگی در دانشآموزان از جمله اهداف این جشنواره است.
وزیر آموزش و پرورش با ابراز خشنودی از حضور دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان در این دوره از جشنواره اظهار داشت: این دانشجومعلمان، همکاران آینده ما هستند و باید در دوران دانشجویی بر یادگیری چگونگی انتقال مفاهیم آموزشی از طریق قدرت بصری به دانشآموزان تلاش کنند.
وی در پایان سخنان خود اظهار امیدواری کرد در سالهای آینده شاهد حضور جدیتر فیلمسازان، معلمان، دانشآموزان و دانشجویان دانشگاه فرهنگیان در عرصه فیلمسازی مبتنی بر اهداف سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و مشارکت بیشتر کشورها و استفاده از دستاوردهای آنها در زمینههای آموزش در این جشنواره باشیم.
منبع دریافت این مطلب : خبرگزاری فارس
به گزارش تیزلند، به نقل ازخبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، عبدالرسول عمادی رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که «آیا تاثیر 25 درصدی سوابق تحصیلی در کنکور 2 سال آینده همچنان وجود دارد؟»، اظهار داشت: بله، این تاثیر 25 درصدی را در کنکور سال 95 خواهیم داشت.
وی افزود: علاوه بر تاثیر 25 درصدی سوابق تحصیلی در کنکور سال 95، پنج درصد تاثیر مثبت مربوط به دوره پیش دانشگاهی در کنکور سال آینده را خواهیم داشت.
عمادی در پاسخ به این پرسش که «آیا مجموع تاثیر در کنکور سال آینده 30 درصد خواهد بود؟»، خاطرنشان کرد: خیر، تاثیر 25 درصدی سوابق تحصیلی به عنوان تاثیر قطعی تلقی میشود و آن پنج درصد مربوط به تاثیر مثبت خواهد بود.
رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش افزود: این تاثیر پنج درصدی مثبت اگر به افزایش رتبه در کنکور منجر شود، اعمال خواهد شد در غیر این صورت اعمال نمیشود.
وی تصریح کرد: برای کنکور سال 1396 تاثیر سوابق تحصیلی دانشآموزان 30 درصد به صورت قطعی خواهد بود.
منبع دریافت این مطلب : خبرگزاری فارس