پسری در برج - نشر هوپا

داستان پسری در برج داستان به‌یک‌باره دچار مصیبت شدن، داستان مسئولیت‌پذیری، داستان رشد و بالندگی و داستان همدلی‌ها در شرایط سخت و طاقت‌فرساست. داستان بزرگ شدن پسری کم‌تجربه که به‌یک‌باره انبوهی از مشکلات بر سرش هوار می‌شود و در هجوم این مشکلات تک‌و‌تنها می‌ماند. باید در شهری خالی از سکنه بماند، از مادری که افسرده و بیمار است و هیچ از دنیای دور‌و‌برش خبر ندارد، مراقبت کند و در شرایط بحرانی بی‌آبی و بی‌غذایی به فکر راه چاره باشد، از همه بدتر «بلاچرها» هستند، هاگ‌های سمی و خطرناکی که از گیاهی مرموز در هوا پخش می‌شوند، به‌شکل توده‌ای شبیه ابری آبی‌رنگ در هوا حرکت می‌کنند، پیِ ساختمان‌ها را می‌خورند و آن‌ها را واژگون می‌کنند. ادی این پسر نوجوان با وحشت و ترس در آپارتمانی که هر لحظه بیم فرو پاشیدنش وجود دارد، تک‌و‌تنها با مادری که حاضر به ترک خانه نیست، سر می‌کند … 

 

داخلشان دیده می‌شود چون یک‌جور پوست شفافی دارند که می‌شود پشتش را دید. مایع درونشان من را یاد حوضچه‌های کوچولوی بنزین توی جاده‌ها و دایره‌های رنگین داخلشان می‌اندازد. یا یاد وقتی آدامست را باد می‌کنی و بلافاصله نمی‌ترکد و لحظه‌ای کوتاه می‌شود دید که سطحش پر است از رنگ‌های در حال حرکت؛ صورتی و سبز و زرد.فقط اینکه ظاهر بلاچرها شبیه هیچ‌کدام از این چیزها نیست. شبیه هیچ‌چیز دیگری که تا به حال دیده باشم هم نیست.نه به گیاه می‌مانند و نه شبیه درخت‌ها هستند.

 برای شنیدن فایل صوتی بخشی از داستان اینجا کلیک کنید.

 

نویسنده کتاب پالی هو‌ـ‌ین و مترجم آن مریم عزیزی است

داستان پسری در برج مناسب برای 10 تا 18 ساله هاست.

تصویر جلد کتاب

 

کلمات کلیدی: نشر هوپا | کتاب داستان | کتاب هوپا | هوپا رمان نوجوان


مهارت درست خواندن را بیاموزید

نکته‌ی مهم در خواندن این است که مطالب خوانده‌شده را به‌خوبی بفهمید و درک کنید. این کار از جمله مهارت‌هایی است که باید بتوانید در مقطع دبستان آن را کسب کنید.

پس برای این‌که بتوانید درست خواندن را بیاموزید باید تمرین و تسلط خود را در این کار تقویت کنید.

بدین منظور بهتر است در فرصت‌های مناسب، خواندن کتاب داستان را در برنامه‌تان قرار دهید و سعی کنید پس از پایان مطالعه، آن‌چه را از داستان یاد گرفته‌اید با زبان خودتان برای پدر و مادرتان بازگو کنید.

این گونه به‌مرور، توانایی درک و فهم و استنتاج مطالب خوانده‌شده در شما افزایش می‌یابد و درک مطلب، تفسیر و نتیجه‌گیری از متون درسی و غیر درسی، شما را با افکار و اطلاعات جدیدی آشنا می‌کند تا راه بهترِ اندیشیدن را بیاموزید و به موفقیت برسید.

مهارت درست خواندن را بیاموزید

 

منبع دریافت این مطلب : قلم چی


اهمیت داستان خواندن در رشد کودک

اهمیت خواندن داستان از روی کتاب منافع بسیاری برای کودکان خواهد داشت، به نوزادان می توان کتاب های پارچه ای داد تا با آن بازی کنند، این کتاب ها هیچ گونه ضرری برای کودک ندارند حتی اگر آنها را بجوند. از این طریق آنها با کتاب آشنا خواهند شده و در جریان رشد خود علاقه بیشتری به خواندن از خود نشان خواهند داد.

اهمیت داستان خواندن در رشد کودک

داستان ها بدون شک دامنه واژگــان کودک را افزایش خواهند داد، بویژه کودکان نوپا، علاوه بر واژه ها و لغات، داستان ها به بهبود مهارت های زبان کودک نیز کمک خواهند کرد، حتی زمانی که آنها هنوز دو سالگی خود را تمام نکرده اند. با کتاب های مصور، آنها اسامی اشیا را یاد می گیرند، یک گام اساسی در این مقطع توسعه ارتباط میان چیزهای مرئی و نامرئی می باشد.

داستان ها از شخصیت های متنوعی تشکیل می شوند، بزرگ و کوچک، چاق و لاغر، پیر و جوان، آرام و پرسروصدا، حیوانات و اشکال، سایزها و رنگ های مختلف و غیره. همه این ها به توصیف جهان پیرامون در قالب کلمات می پردازند.

از دیگر مزایای داستان سرایی برای کودکان این است که به آنها این امکان را می دهد که یکدنیای خیالی در تصورات خود شکل دهند. این تجسم با تصاویر کتاب ها و آواها و صداهایی که راوی داستان برای آنها بیان می کند شکل می گیرد. داستان ها چه از روی کتاب خوانده شوند چه توسط یک راوی برای کودک نقل شوند تاثیر بسزایی در تقویت خلاقیت در کودکان خواهد داشت.

نوزادان در جریان یادگیری برخی صداها، از خود اصواتی را بیرون می دهند که غالبا بی معنی و نامفهوم است، داستان خوانی برای تقویت مهارت گوش دادن در نوزادان بسیار موثر است. آنها یاد می گیرند که صبورانه بنشینند و گوش دهند که در ادامه داستان چه اتفاقاتی می افتد.

زمانی که کودکان به شنیدن یک داستان به هنگام خواب عادت کنند، شروع به خلق یک داستان مصور صوتی در ذهن خود خواهند کرد. این فرآیند منجر می شود آنها درباره شخصیت های داستان و رفتار آنها سوال کنند، و این به آنها کمک خواهد کرد که دنیای پیرامون خود، مردمی که در آن زندگی می کنند، مکان های مختلف و شیوه های متفاوت زندگی را بهتر بشناسند.

این داستان ها و افسانه ها با خلق نمونه های کوچک از جامعه به آموزش هنجارها و قوانین اجتماعی کمک کرده و تلاش می کنند اخلاقیات و ارزش ها را به آنها یاد دهند. زمانی که پدربزرگ یا مادربزرگ خاطره ای از جوانی خود یا پدر و مادر کودک تعریف می کنند، او را با تغییرات اجتماعی در گذر زمان آشنا می سازند.

داستان سرایی برای کودک به تقویت مهارت حفظ کردن و بخاطر سپردن پیش از ورود به مدرسه بدون هیچ تلاش ارادی کمک می کند. باید کودک را تشویق کرد که داستان را به زبان خود و در قالب دایره لغات خودش مجددا تعریف کند. از داستان های کوتاه شروع کنید و به آرامی به سمت داستان های بلندتر بروید. کودکان بزرگتر با کمک والدین می توانند برای کوچکترها روایتگر داستان های آموزنده باشند.

 


اینفوگرافیک - 8 راهکار علاقمندی دانش آموزان به مطالعه

دانش آموزان را باید به مطالعه علاقمند کرد چه کتب درسی را در دست بگیرند و چه کتاب های دیگر را. در این نوشتار تلاش شده است که راهکارهایی برای مطالعه صحیح آینده سازان ارائه شود. بی شک عمل به اصول مطالعه می تواند بهره وری بیشتری را برای دانش آموزان داشته باشد.

با اینفوگرافیک زیر همراه ما باشید.

اینفوگرافیک

اصول مطالعه

1) استمرار در مطالعه:

مطالعه به طور مستمر بدون وقفه در ساعات برنامه ریزی انجام گیرد.

2) انضباط در مطالعه:

اصل انضباط در هر کاری سبب ایجاد نظم در فعالیت های فردی و اجتماعی است و آن یک قاعده کلی حاکم برزندگی و طبیعت است و مطالعه برای رسیدن به دانایی و توانایی بخشی از روند زندگی بوده و تابع اصل نظم است.

3) تنوع در موضوع:

ثبات موضوع مطالعه برای مدت زیادی سبب کاهش فعالیت مغزی است. برای ایجاد تنوع چندین موضوع را باید مورد مطالعه قرار داد. این بدان معنی نیست که در یک ساعت برنامه ریزی چندین نوع کتاب خوانده شود.

4) تنظیم برنامه مطالعه:

در تنظیم برنامه باید به اهداف و احساس نیاز مطالعه کننده توجه کرد.

5) برنامه باید انعطاف داشته باشد (مطالعه کننده احساس اجبار نکند).

6) برای مطالعه هر درس وقت کافی منظور شود.

7) در طول برنامه به منظور ایجاد فرصت طبقه بندی، سازماندهی مطالب قبلی و آمادگی ذهنی برای مطالب بعدی باید زمان معینی استراحت در نظر گرفت.

8) مطالعه هر درس، نزدیک به ساعت آموزشی همان درس باشد.

زمان ها و موقعیت های نامناسب برای مطالعه

منبع دریافت این مطلب : سرزمین تیزهوش ها


با پدر و مادرها تا آزمون تیزهوشان (1)

همراهی پدر و مادر با دانش‌آموز تا آزمون تیزهوشان نقش بسزایی در موفقیت و کسب نتیجه‌ی مطلوب دارد. همراهی پیوسته و صمیمانه‌ی اولیا، انگیزه‌ی دانش‌آموزان برای انجام دادن درست کارهای ساده برای پیشرفت در آزمون‌ها را چند برابر می‌کند.

برای هر آزمون یک پیشنهاد برای همراهی هدفمندتر ارائه می‌شود و امید است مورد توجه و قابل اجرا برای پدران و مادران عزیز باشد.

پیشنهاد اول:

دانش‌آموزان باهوش، خلاق و فعال از کشف کردن لذت می‌برند و به دنبال فرصتی برای تجربه کردن هستند. اجازه دهید دانش‌آموز مزیت‌های برنامه‌ریزی را خودش کشف کند. از دانش‌آموز بخواهید یک روز بدون برنامه درس بخواند و فردای همان روز، درس‌هایش را طبق برنامه‌ی مشخصی مطالعه کند و دفتر برنامه‌ریزی را پر کند. در روز سوم گزارشی از عملکرد روز اول و دوم از او بخواهید و درباره‌ی آن‌چه تجربه و کشف کرده است، گفت‌وگو کنید. از نتیجه‌ی این آزمایش شگفت‌زده خواهید شد؛ چون بدون هیچ گونه تحمیل و سخت‌گیری به هدف مهمی دست می‌یابید و دانش‌آموز خودش به این نتیجه می‌رسد که با برنامه‌ریزی، بهتر و کامل‌‌تر درس می‌خواند.

بدیهی است تداوم تصمیمی که دانش‌آموز برای تکمیل دفتر برنامه‌ریزی می‌گیرد، بیش‌تر خواهد بود.

 

منبع دریافت این مطلب : قلم چی