چرا باید صبح زود بیدار شویم.
چرا سوالات این آزمون سختتر از همیشه بود؟
چرا این آزمون ترازم افت کرد؟
چرا سطح سوالات تیزهوشان خیلی بالاتر از سطح سوالات عادی است؟
بازدیدکننده عزیز، اینها جملاتی بود که سال گذشته بارها و بارها از زبان دانشآموزان مقطع ششم شنیده بودم و تنها با جملاتی که میتوانست به آنها انگیزهی ادامهی شرکت در آزمونها را بدهد توانستم تا انتهای راه و کسب نتیجهی دلخواهشان همراهشان باشم.
روی سخنم با شما دوست و دانشآموز مقطع ششم است؛ شما که میخواهید امسال به هدفتان برسید؛ یعنی قبولی در مدرسهی دلخواهتان.
بازدید کننده گرامی، اینها را میگویم تا بدانید برای رسیدن به این هدف راه طولانی همراه با تلاش زیادی را در پیش دارید.
سوالات هر آزمون گاهی سخت و گاهی آسان است.
تعداد رقیبهای شما برای کسب تراز و رتبهی بالا در هر آزمون بیشتر خواهد شد و این به معنی افزایش تلاش شما برای کسب نتیجهی بهتر است.
از همین امروز تصمیمتان را بگیرید؛ تصمیم برای بهترین بودن، موفق شدن و جدی تلاش کردن.
باید خوب و طبق برنامه درس بخوانید، زمانبندی و استفاده از زمانهای طلایی را از دست ندهید.
برنامهریزی را در کارهایتان قرار دهید. مهمترین موضوع، حل تمرین و حل نمونهسوالات فراوان است؛ تا جایی که میتوانید از کتابهای استاندارد و مناسب برای آشنایی با انواع سوالات و نمونهسوالات مختلف استفاده کنید.
حاصل تمام این کارها بعد از نه ماه تلاش و سختی یک تجربهی شیرین و دلخواه برای شما خواهد بود. دوستان شما در گذشته این تجربه را داشتهاند؛ پس شما هم با طی این مسیر میتوانید مثل آنها پیروز این رقابت باشید.
منبع دریافت این مطلب : قلم چی
چهل اصل فنی در طراحی سوالات امتحانی
1- در طراحی سوالات ، ابتدا اهداف آموزشی امتحان مشخص گردد .
الف ) درج اهداف و محتوا در جدول ب ) درج طبقات حیطه شناختی در جدول
ج ) مشخص نمودن انواع سوالات آزمون د ) مشخص نمودن تعداد سوالات
2- طراحی باید بر اساس بارم بندی و بودجه بندی کتاب درسی صورت گیرد .
3- در طراحی سوالات ویژگی های دانش آموزان از قبیل سطح سنی ، توانایی ها ، استعداد ها ، پایه تحصیلی و ... در نظر گرفته شود .
4- سوالات از آسان به مشکل طراحی شوند .
5- سئوالات امتحانی باید بتواند میزان تحقق اهداف آموزشی را ارزیابی کند .
6- صورت سوال روشن ، واضح و شیوا باشد .
7- سوال ، مختصر ، ساده و سلیس نوشته شود .
8- سوال طوری طرح و تهیه شود که به طور مستقیم به هدف مورد اندازه گیری مربوط باشد .
9- سوالات بایستی موضوع مهمی را از محتوا مورد سنجش قرار دهد .
10- زمان مناسب پاسخگویی به هر سوال با توجه به قدرت متوسط دانش آموزان محاسبه و قید شود .
11- سوالات از نظر آیین نگارش و رسم الخط واضح و روشن باشد و علائم دستوری و نقطه گذاری در آن دقیقاً رعایت گردد .
12- سوال و جواب از نظر علمی ، آیین نگارش ، زمان پاسخگویی و بارم بازبینی شود تا خطا به حد اقل برسد .
13- متن سوال برای همه دانش آموزان یک مفهوم را القا کند تا همه بتوانند پاسخ مشخص و واحدی ارائه کنند .
14- بازدیدکننده عزیز، حتی المقدور از بکار بردن کلمات منفی در متن سوال خودداری شود و در صورت ضرورت ، کلمات منفی مشخص گردند.___
15- در طراحی سطوح مختلف ارزشیابی ( آسان ، متوسط بالا ، متوسط پایین و دشوار ) مد نظر قرار گیرد .
* سوال دشوار ، سوالی که حدود% 25 دانش آموزان بتوانند به آن پاسخ بدهند .
* سوال متوسط بالا بین 25 تا %50 دانش اموزان و متوسط پایین 50 تا% 75 پاسخ صحیح بدهند .
* سوالی آسان محسوب می شود که بیش از% 75 بتوانند به آن پاسخ صحیح بدهند .
16- نمره هر سوال متناسب پاسخ درست آن سوال باشد .
* ارزش نمره هر سوال یا هر قسمت پاسخ سوال از 25/0 نمره کمتر نباشد .
17- نمره هر سوال قابل قسمت به تعداد پاسخ های سوال باشد .
18- سوالات بر اساس سطوح مختلف یادگیری طراحی و ارزش گذاری شوند .
19- اگر در پاسخ به سوالی بین معلمان اختلاف نظر موجود باشد از طرح آن خودداری شود .
20- سوالات از نظر علمی ، صحیح طرح شوند .
21- سوالات از روایی برخوردار باشند ، سوال درس علوم ، ریاضی یا جغرافی را نسنجد .
22- سوالات از پایایی لازم برخوردار باشند . درصورت تکرار آزمون نتایج نسبتاً مشابهی حاصل گردد .
23- سوالات فقط از پایان دروس طرح نشودو از متن دروس کمک گرفته شود .
24- سوالات مستقل از هم طرح شوند .
25- در متن یک سوال پاسخ سوال دیگری دیده نشود .
26- سوالات چند قسمتی باید طوری طرح شوند که اگر دانش آموز نتواند به یکی از قسمت ها پاسخ بدهد ، از پاسخ دادن به بقیه قسمت ها محروم نگردد .
27-بازدید کننده گرامی، در سوالاتی که پاسخ کوتاه دارند ( بلی-خیر ) با کلماتی مانند چرا ؟ و چگونه ؟ تکمیل نشود .
28- به فضای کافی جهت پاسخگویی توجه شود .
29- به مشخصات ظاهری سوال ( زیبایی ، تراکم سوال ها ، خط نگارش ، وضوح اعداد ، اشکال و ... ) توجه شود .
30- حتی الامکان سوالات ماشین یا تایپ شوند .
31- به ترتیب و چینش سوالات در برگه امتحانی دقت شود .
* گروه بندی انواع سوالات
* آسان به دشوار
* به ترتیب مفاهیم عنوان شده در فصل های کتاب درسی
* به ترتیب سطوح حیطه شناختی
* به ترتیب بارم سوالات
32- در طراحی از کاربرد عبارات و واژه های نامفهوم و غیر مصطلح و مبهم پرهیز شود .
33- سوالات از محتوای کتاب درسی باشد و از پاورقی ها ، مقدمه ، حذفیات ، بخش های مطاله آزاد و زیرنویس عکس ها سوال طرح نشود .
34- زمان پاسخ گویی به هر سوال متناسب با قدرت متوسط دانش آموزان تعیین گردد .
35- در سوالات صحیح-غلط طول هر نوع سوال هم اندازه باشد .
36- در سوالات جور کردنی ، پاسخ ها یک مورد بیشتر از سوالات در نظر گرفته شود .
37- جای خالی سوالات کامل کردنی تا آنجا که ممکن است در قسمت پایانی سوال قرار گیرد .
38- در سوال کامل کردنی بیش از دو جای خالی در نظر گرفته نشود .
39- قبل از طرح سوالات به راهنمایی ها و دستورالعمل های موجود دقت شود .
40- قبل از طرح سوال به جدول ارزیابی سوالات امتحانی ، سری بزنید .
خلاصه درس
بازدیدکننده عزیز، بیشتر متخصصان تعلیم و تربیت توصیه می کنند که معلم باید در پایان تدریس خود ، خلاصه ای از نکات مهم درس را روی تخته گچی یا وایت بورد بنویسد و یا بصورت شفاهی به دانش آموزان بگوید . معلم باید در خلاصه درس ، شرایط زیر را رعایت کند :
در ارائه خلاصه درس ، باید ترتیب منطقی درس رعایت شود .
خلاصه درس باید در برگیرنده ی نکات مهم درس و همراه با ذکر مثالهای لازم برای توضیح هر یک از نکات باشد .
بازدید کننده گرامی، خلاصه نویسی روی تابلوی کلاس ، حتماً باید بوسیله ی خود معلم و با خطی خوانا انجام گیرد و در صورتی که خلاصه نویسی دارای کلمات دشواری باشد ، باید معلم آن کلمات را مشخص کند و سپس آنها را به دقت و شمرده بخواند .
خلاصه نویسی ممکن است باعث شود که دانش آموزان خود را از مراجعه به کتاب درسی و مطالعه ی عمیق بی نیاز احساس کنند ؛ از اینرو معلم باید خلاصه ی درس را به گونه ای تهیه و تنظیم کند که دانش آموزان به مطالعه نیازمند شوند در دسترس باشد
منبع دریافت این مطلب : اطلاعات
به گزارش تیزلند، به نقل از خبرگزاری ایسنا و بنابر اعلام آموزش و پرورش شهر تهران، مهمترین شرایط ترمیم نمرات امتحان نهایی به این شرح است:
- ثبت نام متقاضیان به صورت داوطلب آزاد و صرفا در مدارس بزرگسالان دولتی و فقط در همان منطقه آموزشی که فارغالتحصیل شدهاند و صرفا یک بار در یکی از نوبتهای امتحانی خرداد/شهریور یا دی ماه انجام میشود.
- نمرات ماخوذه متقاضیان جایگزین نمرات قبلی که منجر به فارغ التحصیلی شده، نخواهد شد.
- نمرات ماخوذه صرفا جهت اعمال در سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی کشور ملاک عمل خواهد بود.
- فارغ التحصیلان دوره متوسطه از خرداد 1384 به بعد مجاز به ثبتنام و شرکت در امتحانات ترمیمیاند.
- اگر فردی بعد از شرکت در امتحانات ترمیمی قصد ادامه تحصیل در خارج از کشور را داشته باشد، نمرات ماخوذه ایشان به صورت مازاد برابر مقررات صادر خواهد شد.
منبع دریافت این مطلب : خبرگزاری ایسنا
به گزارش تیزلند، به نقل از خبرگزاری فارس، عبدالرسول عمادی رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که «آیا پایش نهایی میانگین نمرات امتحانات نهایی دانشآموزان انجام شد؟»، اظهار داشت: مقایسه سه سال نمرات کلاس، مدرسه، شهرستان، منطقه، استان و کل کشور را انجام دادیم.
وی افزود: تمام این سوابق را کنار هم گذاشتیم و تغییرات در این سه سال خیلی بارز نیست و تغییرات خیلی معنا دار نبود.
عمادی با بیان اینکه این میانگین نمرات فقط برای دروس نهایی در دوره متوسطه نظری، متوسطه فنی و حرفهای سال سوم و پیش دانشگاهی است، خاطرنشان کرد: میانگین نمرات بین 12، ممکن است کمی بیشتر از 12 و ممکن است کمی بیشتر از 12 باشد؛ این تغییرات خیلی معنا دار نیست.
رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که «آیا میانگین نمرات مدارس غیردولتی از مجموع کشوری پایین تر است؟»، گفت: آمار اعلام شده مربوط به تمام مدارس دولتی و غیردولتی میشود.
وی افزود: غیردولتیها مناطق خوب و بد دارد، ضمن اینکه دولتیها هم مناطق خوب و بد دارند.
عمادی با تاکید بر اینکه براساس تحلیلی که داشتیم سیاست توسعه مدارس غیردولتی در مناطق محروم سیاست موفقی نیست، عنوان کرد: در این مناطق موسسان نمیتوانند مدارس با کیفیت ایجاد کنند و اولیا هم نمیتوانند شهریههای خوبی پرداخت کنند تا کیفیت آموزشی مدرسه بالا برود و نتیجه هم خیلی خوب نمیشود.
رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: البته در همین مناطق محروم هم مدارس غیردولتی داریم که توسط خیرین ساخته شده است که آنها مدارس خیلی خوبی هستند.
منبع دریافت این مطلب : خبرگزاری فارس