به گزارش تیزلند، به نقل ازمرکز ملّی پرورش استعدادهای درخشان و دانش پژوهان جوان، دکترحسین شجاعی رئیس مرکز ملّی پرورش استعدادهای درخشان و دانش پژوهان جوان و جمعی از مسئولین مرکز از روند اجرای برنامه های مدارس استعدادهای درخشان استان سیستان و بلوچستان بازدید به عمل آوردند . در قسمتی از این بازدید دکتر شجاعی درجمعی ازمسئولین استان و مدیران مدارس استعدادهای درخشان گفت : گزینش مناسب، فضای فیزیکی ایده آل ، محتوای متنوع و خوب ، معلمین دارای شرایط عالی برای آموزش و مدیریت مطلوب از مهمترین ویژگیهایی است که برای توسعه مدارس تیزهوشان در سازمان مرکزی مورد نظراست.
وی اظهارکرد:باهدف جلوگیری ازگسترش بی رویه مدارس استعدادهای درخشان دراستان های کشور شرایط خاصی برای جذب دانش آموزان با آمار محدود همه ساله برنامه ریزی می شود.
شجاعی ادامه داد:رعایت استانداردهای لازم برای مدارس استعدادهای درخشان لازم و ضروری است . شرایط برای دانش آموزان درحال تحصیل تسهیل شده و بخشنامه های گذشته به گونه ای تغییر کرده تا منجر به خروج دانش آموزان نشود مگر در صورتی که ورود دانش آموز به سایر مدارس باعث پیشرفت در تحصیل شود.
شجاعی همچنین به دوفعالیت دیگرحوزه استعدادهای درخشان اشاره کردوجشنواره جوان خوارزمی وبرگزاری المپیادهای علمی را از برنامه های اصلی مرکز عنوان کرد و تصریح کرد: جشنواره جوان خوارزمی در 16رشته دانش آموزان مستعد را شناسایی می کند و زمینه را برای رشد متناسب با توانمندی آنها فراهم می کند.
شجاعی افزود :کلیت فعالیت طرح "شهاب" روی شناسایی دانش آموزان است و در چشم انداز 1404 این طرح در همه مدارس و مقاطع تحصیلی اجرا می شود.
منبع دریافت این مطلب : مرکز ملّی پرورش استعدادهای درخشان و دانش پژوهان جوان
وضعیت کلاس درس
کلاس درس باید به اندازه کافی روشن باشد ، زیرا نور کم یا زیاد موجب خستگی و کاهش فعالیت دانش آموزان می شود و انضباط کلاس را بهم می زند .
بازدیدکننده عزیز، دانش آموزان باید از لحاظ نشستن در کلاس راحت باشند ، فضا و جای مناسب برای کار و فعالیت داشته باشند .
نحوه ی قرار گرفتن صندلی ها یا میز و نیمکت طوری باشد که موجب حواس پرتی دانش آموزان نشود .
فضای کلاس باید جذاب و نشاط آور باشد ، برای این کار می توان از عکس ها ، نقشه های رنگی و مانند آنها استفاده کرد ،که علاوه بر زیبایی و ایجاد شادابی در کلاس ، می تواند برای دانش آموزان از نظر یادگیری موضوعات مختلف درسی بسیار مفید و موثر باشد .
کلاس درس باید از هر نظر نشاط انگیز و محرک کنجکاوی و یادگیری باشد و این کار به خلاقیت معلم در تصمیم گیریهای کلاسی بستگی دارد .
منبع دریافت این مطلب : اطلاعات
بعضی از دانشآموزان دچار این مشکل هستند که چگونه میتوانند برای خود، یک برنامهی مطالعاتی منظم داشته باشند یا اگر مشاور برای آنها برنامهریزی کند فقط چند روز اول، آن را اجرا میکنند. یکی از دلایل عدم موفقیت در این زمینه غیر واقعبینانه بودن برنامهی مطالعاتی است. برای اینکه یک برنامهی عملی قابل اجرا باشد، در مرحلهی اول از دانشآموز بخواهید هدف اصلی و واقعبینانهی خود را در ابتدای سال مشخص کند. مثلاً اهدافی مانند قبولی در آزمون تیزهوشان، معدل 20، قبولی در مدارس نمونه و... . در مرحلهی دوم اهداف فرعی که او را به هدف اصلی میرساند، مشخص کنید. به طور مثال برای قبولی در آزمون تیزهوشان در ابتدا باید به چه موقعیتهایی دست پیدا کرد تا به هدف اصلی رسید؟
مرحلهی سوم شروع برنامهریزی است به این شکل که:
1. بازدیدکننده عزیز، از دانشآموز خواسته شود تا امکانات و محتوایی را که در اختیار دارد مشخص کند. (کتابهای درسی، 5 حلقهی یادگیری و...). برای این منظور که چه محتواهایی مطالعه خواهد شد.
2. کارهای ثابت روزمره را مشخص کند. مثل ساعت رفت و برگشت به مدرسه، وقت ناهار و نماز، کلاسهای فوق برنامه که ساعت مشخصی دارند، تماشای تلویزیون، ساعت خواب میان روز و خواب شب، ساعت بیداری و...
3. برنامه را بر اساس اولویتبندی مطالعه و انجام کارها تنظیم کند. برنامه باید متناسب و بر اساس برنامهی هفتگی مدرسه باشد. اولویتبندی مطالعهی درسها برای دانشآموزان متفاوت است؛ ولی در هر صورت باید درسهایی که مطالعهی آنها ضروری و مهمترند در اولویت قرار داده شود.
میتوان به این صورت برنامهریزی کرد:
هنگام شروع مطالعه در روز: مطالعهی درسهای همان روز، مطالعهی درسهای فردا، مطالعهی درس آزمون، مشاهدهی CD و مراجعه به سایت، البته (مطالعهی درسها بر اساس برنامهی هفتگی الزامی است). همچنین توصیه میشود مطالعهی درسهای سنگین پشت سر هم نباشد، بلکه یک درس عمومی، یک درس اختصاصی در برنامه گنجانده شود.
بازدید کننده گرامی، دانشآموزان در برنامهی مطالعاتی خود، ساعاتی را به مراجعه به سایت اختصاص میدهند که میتواند یک یا دو بار در هفته باشد. ممکن است بعضی از دانشآموزان هر روز به سایت مراجعه کنند.
مهمترین عامل در برنامهی مطالعاتی مشخص کردن زمانهایی برای استراحت است. مطالعهی مداوم و پشت سر هم میزان یادگیری را کاهش میدهد.
توصیههایی در خصوص زمان استراحت:
کارهای متفرقه و فعالیتهای مورد علاقه را حتماً در برنامهی خود یادداشت کنند تا برنامهی مطالعاتی روزانه خستهکننده نشود. حتی اگر در ساعت خاصی به تماشای فیلمی میپردازید آن را در برنامهی هفتگی خود بنویسید.
ممکن است دانشآموز در یک درس ضعیف باشد یا به دلیل اینکه درسهایی مثل ریاضی و علوم برای دانشآموزان مشکل است و احتیاج به تمرین بیشتری دارد، توصیه میشود در برنامه، زمان خاصی مثلاً 45 دقیقه فقط به مطالعهی آن درسها اختصاص داده شود.
آخر هفته زمان مناسبی برای مرور درسهای هفتگی یا جبران عقبافتادگیها در طول هفته است. همیشه در برنامه، یک ساعت برای کارها و امور غیر منتظره در نظر بگیرید؛ زیرا بعضی اتفاقات قابل پیشبینی نیستند.
منبع دریافت این مطلب : قلم چی
به گزارش تیزلند، به نقل ازخبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛ زهرا اسماعیلی معاون رسانهای مرکز اطلاعرسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش گفت: فعالیت آموزشی تمام مدارس و مراکز آموزشی کشور روز سه شنبه نهم آذرماه دایر است و جریان طبیعی خود را طی خواهد کرد.
معاون رسانهای مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: امر تعلیم و تربیت تعطیلبردار نیست و پویایی و تحرک در مسیر توسعه و بالندگی کشور، امری لازم و ضروری است.
منبع دریافت این مطلب : باشگاه خبرنگاران جوان
رنامه مطالعاتی تمام دروس ویژه دانش آموزان پایه دهم رشته تجربی می باشد .این برنامه توسط جناب آقای مسعود ادیب قیصری، مشاور و مدرس کنکور تهیه و تنطیم شده است .
این برنامه برای یک هفته ( 6 الی 12 آذر) تنطیم شده از هر زمان که برنامه را دریافت کردید شروع به مطالعه کنید.
»» دانلود برای اعضا امکان پذیر است. عضویت رایگان است و کمتر از 30 ثانیه طول می کشد!!!!