به گزارش تیزلند، به نقل ازخبرگزاری ایسنا، ثبتنام دانشآموزان ورودی پایه اول دوره متوسطه اول (هفتم) از اول تیرماه از طریق سامانه جامع امور شاهد و ایثارگران به نشانی http://saja.medu.ir آغاز شده و تا چهاردهم تیرماه به اتمام میرسد. پس از آن 16 تیرماه پیامکی برای پذیرفته شدگان مرحله اول ارسال و از 17 تا 27 تیر ماه مرحله بررسی و تایید مدارک انجام و از 28 تیر تا سوم مرداد ثبت نام قطعی آنها صورت میگیرد.
شهریه دریافتی مدارس نیز نسبت به سال گذشته مشمول افزایش 10 درصدی شده است و در دوره متوسطه اول بر حسب شرایط بومی و منطقهای استانها بین 440 تا 730 هزار تومان خواهد بود.
بر اساس دستورالعمل ثبت نام مدارس برای ورودی پایه هفتم مدارس شاهد، آن دسته از دانشآموزان پایه ششم که در یک درس مقیاس "خوب" و مابقی "خیلی خوب" را در خردادماه کسب کردهاند میتوانند در پایه هفتم در سامانه سجا ثبتنام کنند.
برای دانلود دفترچه ثبت نام مدارس شاهد 97 - 98 کلیک کنید .
منبع دریافت این مطلب : خبرگزاری ایسنا
پدر فاینمن حدس درستی زده بود! بخاطر اینکه فاینمن کوچک از همان کودکی بازیگوش و کنجکاو بود. به طوری که حتی تفریحش هم تعمیر کردن رادیوهای درب و داغون و باز کردن در گاوصندوق بود! فاینمن برای خودش بزرگ مرد کوچکی بود و قبل از اینکه به مدرسه برود، در همان دوران هم خیلی در زمینه علوم و ریاضی سر در می آورد! ریچارد برای خودش یک آزمایشگاه کوچکی هم ساخته بود و با تعمیر وسایل خراب شده، از این راه برای خودش کاسبی ترتیب داده بود. بعد از آن هم در سن 15 سالگی به طور شگفت انگیزی توانسته بود که معادلات دیفرانسیل و حساب انتگرال را مثل آب خوردن یاد بگیرد! ضریب هوشی فاینمن را در آن سن، 125 اندازه گیری کردند!! و در سال آخر دبیرستانش توانست که برنده ی جایزه مسابقه ریاضی از دانشگاه نیویورک شود! آیکیوی فاینمن در حد یک دانشجوی ریاضی بود نه یک دبیرستانی! این هوش زیادش در ریاضی باعث شده بود که حتی دانش آموزان سال بالایی هم برای مسائل ریاضی شان از فاینمن کمک بگیرند. مشخص هست که وقتی فاینمن وارد دانشگاه شد، اطلاعاتش در حد یک دانشجو بوده است! فاینمن باهوش با اینکه در ریاضی و علوم استعداد زیادی داشت اما در درسهایی مثل تاریخ و زبان انگلیسی مخش کار نمی کرد! برای همین ضعفی که در این درسها داشت، دانشگاه کلمبیا فاینمن را به عنوان دانشجو قبول نکرد.\
از آنجایی که فاینمن عاشق ریاضیات و سر و کله زدن با اعداد بود، توانست که در سال 1313 در دانشگاه ام آی تی ماساچوست پذیرفته شود. درسته که فاینمن در ریاضی یک سر و گردن بالاتر از بقیه بود و علم زیادی داشت اما برای ادامه تحصیل این رشته را انتخاب نکرد، شاید ریاضی را بسیار پیش پا افتاده و آسان تصور می کرد و اینکه به هیچ دردی نخورد! وقتی که فاینمن هنوز سال اول دانشگاه بود و با کاربرد ریاضی در نظریه نسبیت آشنا شد، خیلی مشتاق به یادگیری فیزیک بود. برای همین ترجیح داد که دررشته فیزیک ادامه تحصیل بدهد
فاینمن در رشته فیزیک مثل جواهری درخشید و با استعداد فوق العاده اش، درس مکانیک کوانتومی را برای دانشجویان ارشد تدریس می کرد و همان وقت ها هم دو مقاله علمی به چاپ رساند. فاینمن با کارنامه علمی که از ام آی اتی داشت، توانست که مدرک لیسانسش را در سال 1317 از این دانشگاه بگیرد و برای ادامه تحصیلش به دانشگاه پرینستون رفت. فاینمن در این دانشگاه قرار بود که سمیناری ارائه بدهد که در آن غول های فیزیک مثل انیشتین، پاولی و نئومان شرکت داشتند، فاینمن بخاطر حضور این آدمهای مشهور، در پوست خودش نمی گنجید! از طرفی هم ترس عجیبی از این هیولاهای متفکر داشت! اما دلش را به دریا زد و سمینارش را خیلی عالی برگزار کرد. در سال 1319 که سال آخر دوره دکترایش بود به فاینمن پیشنهاد داده شد که در ساختن بمب اتمی به ارتش کمک کند! فاینمن وقتی این خبر را برای بار اول شنید از اسم بمب هم جا خورد چه برسد به ساختن آن! برای همین این پیشنهاد را رد کرد اما بعد که دو دوتا چهارتا کرد و عقلش را روی هم گذاشت، تصمیم گرفت که قبول کند. یک سال بعد از آن پیشنهاد، فاینمن دوره دکترایش را تمام کرد. بعد از اینکه فاینمن از دوره دکترا فارغ التحصیل شد، تصمیم گرفت که سر و سامانی به زندگیش بدهد و بعد از مدتی با ارلن باوم ازدواج کرد. البته همسر فاینمن دچار بیماری سل بود. بعد از ازدواجش در سال های 1321 تا 1323 در پروژه منتهن در لوس آلاموس سر خودش را گرم می کرد که همان پروژه ساختن بمب اتمی بود. فاینمن جوان ترین فرد این پروژه بود که بخاطر تیزهوشی که داشت او را به عنوان سرپرست گروه انتخاب کردند. همچنین فاینمن از اولین افرادی بود که توانست انفجار بمب اتمی را بدون استفاده از عینک محافظ از پشت شیشه کامیون ببیند. در یکی از روزهایی که فاینمن مشغول پروژه بمب اتمی بود، همسر خودش را بر اثر بیماری سل از دست داد. بعد از مرگ همسرش، فاینمن توی لاک خودش فرو رفت و تا مدتها دل و دماغ کار کردن روی پروژه را نداشت.
برای همین تصمیم گرفت برای مدتی تحقیقاتش را کنار بگذارد و در پاییز سال 1323 به عنوان استاد دانشگاه در دانشگاه کرنل مشغول به تدریس شد. فاینمن عاشق تدریس بود و فیزیک هم برایش یک فعالیت سرگرم کننده محسوب می شد و از این بازی لذت می برد.
تا اینکه پنج سال بعد توانست که از حالت دپرس بودن در بیاید و روحیه اش را به دست آورد و در سال 1328 در دانشگاه صنعتی کالیفرنیا مشغول به تحقیق و همچنین تدریس فیزیک نظری شد. در سال 1332 هم برنده جایزه آلبرت انیشتین از دانشگاه پرینستون شد.
فاینمن در سال 1337 در یک مهمانی شام دعوت شده بود که انجمن فیزیک آمریکا آن را برگزار کرده بود، در آن جمع فاینمن با زیرکی تمام، سخنرانی خودش را با عنوان ” اتاق های زیادی در آن پایین قرار دارند” مطرح کرد.
شاید در نظر بقیه خنده دار بود اما فاینمن ادعا داشت که تمام 24 جلد کتاب دایره المعارف بزرگ را می توان بر روی یک سنجاق کوچک نگارش کرد! یعنی ابعادش به اندازه 25000/1 ابعاد واقعی اش کوچک شود! کمی عجیب و دور از واقعیت به نظر می رسید، اما فاینمن توهم نمی زد بلکه مقاله ای هم در مورد آن منتشر کرد. از آن روز به بعد بود که کودکی با نام “نانو” زاده شد. در واقع می توان فاینمن را پدر علم نانو دانست، هر چند بعد از فاینمن دانشمندان زیادی در این زمینه قدم گذاشتند. از جمله آنها نوریوتاینگوچی استاد دانشگاه علوم توکیو که واژه نانو را بر زبان ها جاری ساخت. حال سوال کلیدی و مهم این است که نانو به چه معناست و چه کاربردی می تواند داشته باشد؟ با دانستن این علم چه چیزی عایدمان می شود؟ کلمه نانو در زبان لاتین به معنی ” کوتوله” می باشد. نانو نه یک جسم است نه یک ماده! فقط یک مقیاس است. اگر قد شما یک متر باشد، حال اگر این یک متر قد را به یک میلیارد قسمت تقسیم کنید، یک نانومتر معادل می شود با یک میلیاردم متر ( 10 به توان 9-) !! یعنی ابعاد خیلی پایینتری را در نظر می گیرد. یا به عبارتی نانو یعنی 50000 بار نازکتر از یک تار مو است! ابعاد نانو به قدری کوچک است که دیده نمی شود اما تاثیری خیلی بزرگی در زندگی انسان دارد!
برای درک بهتر اینکه علم نانو چه اثری بر زندگی دارد، می توان به این موضوع اشاره کرد که آیا فکر می کنید، امکان دارد لباسی وجود داشته باشد که در هر فصل سال بنا به خصوصیات فصلی که گرم یا سرد است آن را بپوشیم؟ جواب بله است زیرا انسان با استفاده از علم نانو توانسته که پارچه هایی را تولید کند که هیچ وقت کثیف نمی شوند و یا اگر چین و چروکی دارد، با یک بار تکان دادن از بین می رود. کاری که روی این پارچه توسط علم نانو انجام شده این است که تغییراتی در خواص مولکول های تشکیل دهنده پارچه به وجود آمده که باعث شده مولکول های تشکیل دهنده این پارچه هیچ گاه کثیف نشود. این فقط مثالی جزئی از کاربرد نانو بود. حتی تولید کفش هایی که با حفظ گرمای بدن و تاثیر در گردش خون، باعث کاهش خستگی و راحتی می شوند، از نتایج سحرآمیز علم نانو است. تجربه نشان داده که در شرایط عادی، ویژگی های یک ماده تا حد قابل قبولی ثابت است و مواد را می توان از روی خواصشان شناسایی کرد. اما درمقیاس نانو، خواص فیزیکی و شیمیایی تک تک اتم ها، مولکول ها با خواص توده ماده متفاوت است. به همین دلیل هم جذابیت علم نانو به خواص موادش مربوط است. نانو در مولکول های ماده، انرژی معجزه آسایی را ایجاد می کند. نانوذرات در این مقیاس، مشخصه های اسرار آمیزی دارند. از جمله اینکه در مقیاس نانو شاهد تغییر رنگ، شفافیت، واکنش پذیری، رسانایی و بسیاری دیگر از ویژگی های آن هستیم. به عبارت دیگر، مقیاس نانومتر از چیدن 5 الی 10 اتم کنار همدیگر تعریف می شود.
فاینمن بخاطر مغز متفکری که داشت برای بار دوم در سال 1341 برنده جایزه آلبرت انیشتین از دانشگاه پزشکی و جایزه لورنتس شد. در همین ایام، فاینمن تصمیم به تجدید فراش گرفت و این بار با گوند هوارد ازدواج کرد که حاصل آن یک پسر و یک دختر بود. در سال 1343 فاینمن و دو فیزیکدان دیگر به اسم های شونگر و توموناگو به طور مشترک برنده جایزه نوبل شدند. این جایزه بخاطر حل مسائل الکترودینامیک کوانتومی بود. البته ایده حل این مساله در ذهن فاینمن از یک بشقاب چرخان در هوا شروع شده بود که نتیجه خوبی هم گرفت.
فاینمن در همه موارد زندگی اش خیلی ماجراجو بود و این ماجراجوهایش را از طریق دو کتاب به اسم های” حتما شوخی می کنید آقای فاینمن؟ ” و ” چه اهمیتی می دهید مردم چه فکر می کنند؟” منتشر کرد که خیلی معروفش کرده بود . فاینمن خیلی طبع شوخی داشت و یکی از شیرین کاری هایی که انجام می داد باز کردن در گاوصندوق ها بود و خیلی هم فرز و ماهرانه این کار را می کرد. فاینمن علاوه بر فیزیک، به موسیقی هم علاقه داشت و طبل زن ماهری هم بود. فاینمن از اینکه از حل یک معما به معمای دیگری برسد، لذت می برد و همه چیز را با دید بازی و سرگرمی نگاه می کرد و غرق در بازی با آنها می شد. فاینمن فیزیکدان، در بعضی مواقع حس شعر سرودنش گل می کرده که در یکی از شعرهایش می گوید: کنار دریا ایستاده ام/ به شگفتی ها می اندیشم/ عالمی از اتم ها/ اتمی در عالم!
در سال 1357 فاینمن بر اثر سرطان معده مجبور به عمل جراحی شد اما روحیه اش را نباخت و دوباره به تحقیقاتش ادامه داد. آخرین مسئولیت که فاینمن بر عهده داشت، بررسی علت انفجار شاتل فضایی چلنجر در 8 بهمن 1364 بود. اما یک سال بعد از این تحقیق، بیماری فاینمن سر و کله اش پیدا شد و اینبار با شدت بیشتری آمده بود تا فاینمن را از پا درآورد که بالاخره هم در 15 فوریه سال 1366در سن 69 سالگی این اتفاق افتاد و در مرکز پزشکی لس آنجلس در گذشت. اما فاینمن حتی تا دو هفته قبل از مرگش خیلی قوی با مرگ دست و پنجه نرم می کرد و به تدریسش ادامه می داد.
کلمات کلیدی : پدرعلم نانو| مشاهیر و شخصیت ها | مقالات علمی |علم نانو و مخترعش | آزمایش های فاینمن |فیزیکدان| مشاهیر باهوش | ریچارد فیلیپس فاینمن
منبع دریافت این مطلب : نوجوان شاد
به گزارش تیزلند، به نقل از خبرگزاری فارس، نخستین مسابقه کتابخوانی نوجوانانه با عنوان «بخون، قهرمان شو!» از 31 اردیبهشت تا 31 تیرماه، ویژه نوجوانان دختر و پسر برگزار خواهد شد.
این مسابقه کتابخوانی به مناسبت جام جهانی 2018 و با محوریت کتاب «جام جهانی در جوادیه» نوشته داوود امیریان برگزار شده و همزمان با بدرقه تیم ملی فوتبال کشورمان در تالار وحدت کار خود را آغاز خواهد کرد و تا پایان جام جهانی 2018 ادامه خواهد داشت.
این پویش با هدف ترویج فرهنگ کتابخوانی و قابل اعتماد بودن نوجوان با همکاری مرکز اوج کودک و نوجوان، فدراسیون فوتبال، انتشارات قدیانی، شبکه امید و اپلیکیشن طاقچه برپا شده و علاقمندان برای شرکت در این مسابقه می توانند به سایت این پویش به نشانی www.ghahremansho.ir مراجعه نمایند.
باهم بخشی از خلاصه کتاب«جام جهانی در جوادیه» را مرور می کنیم:
الکس هیوارد، فرزند سفیر کانادا در تهران است. یکی از بچههای محله جوادیه به نام سیاوش که زبان انگلیسیاش خوب است، به او زبان فارسی یاد میدهد. الکس ماجرای یک دوره مسابقات فوتبال در جوادیه را از زبان سیاوش میشنود و یک تیم از بچههای کانادایی را برای شرکت در این مسابقات معرفی میکند. اما کار به همین جا ختم نمیشود.
تیمهایی از کشورهای دیگر هم از راه میرسند؛ اسپانیا، ایتالیا، ژاپن، چین، سوئیس، آرژانتین، برزیل و...
عربهای کوچه مروی و نوجوانهای کارگر افغانستانی هم تیم معرفی میکنند. به تدریج یک جام جهانی کوچک با حضور نوجوانان کشورهای مختلف در جوادیه برپا میشود.
منبع دریافت این مطلب : خبرگزاری فارس
به گزارش تیزلند، به نقل از مرکز اطلاعرسانی و روابط عمومی وزارت آموزشوپرورش، مرکز سنجش برنامه امتحانات نهایی کلیه رشتههای متوسطه (نظری، فنی و حرفهای) و پیشدانشگاهی شهریورماه سال تحصیلی 97-1396 را به شرح زیر اعلام کرد:
1-سال سوم رشتههای نظری شیوهی نیمسالی-واحدی ( بزرگسالان، آموزش از راه دور، داوطلبان آزاد)
2-سال سوم متوسط رشتههای فنی و حرفهای
3-دوره پیشدانشگاهی ( روزانه، بزرگسالان، آموزش از راه دور و داوطلبان آزاد)
این برنامه را می توانید ازآدرس http://aee.medu.ir دریافت کنید.
برنامه امتحانات نهایی شهریور ماه 97-1396 را از اینجا دانلود کنید.
منبع دریافت این مطلب : مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش وپرورش
المپیاد مسابقهای علمی است که هرساله میان دانشآموزان دبیرستانی (تا 18 سال) سراسر جهان به صورت تیمی و انفرادی برگزار میشود و هر کشور برای انتخاب تیمهای منتخب خود، مراحلی را در نظر گرفته است. هدف از این مسابقات، رشد و شکوفایی علمی نوجوانان و آشنایی کشورهای مختلف با علوم روز است.
چه نهادی در ایران مسوول برگزاری المپیادهای علمی است؟
در حال حاضر فقط باشگاه دانش پژوهان جوان به عنوان بخشی از معاونت استعدادهای درخشان و دانش پژوهان جوان که زیرمجموعهی وزارت آموزش و پرورش است، متولی برگزاری مراحل گوناگون المپیادهای علمی و آموزش دورهی تابستانه و انتخاب و اعزام تیمها به مسابقات جهانی است.
تاریخچهی مختصری از المپیاد در ایران
پرسابقهترین المپیاد ایران در رشتهی ریاضی از اوایل دههی 60 برگزار میشود و جوانترین المپیاد فعلی المپیاد نجوم است که رقابت در آن از اوایل دههی 80 آغاز شده است. انتخاب تیمهای المپیاد و اعزام تیمهای ریاضی پس از احساس نیاز فراوان به گرایشهای مهندسی در ایران، شکل گرفت و پس از آن رشتههای فیزیک، کامپیوتر و شیمی نیز به جمع المپیادهای مهندسی و رشتهی ادبی برای دوستداران علوم انسانی به جمع مسابقات المپیادی اضافه شدند. در نهایت رشتههای نسبتا نوپای زیست و نجوم نیز قطار فعلی المپیادها را تکمیل کردند. شنیدن صحبتهای آقای دکتر حسین میرزایی (اولین رییس باشگاه دانشپژوهان جوان به مدت 13 سال) در رادیو المپیاد آیریسک [بخش اول - بخش دوم] خالی از لطف نیست. در این پادکست تاریخچهی شکلگیری المپیادهای علمی و هدف از المپیادی شدن دانشآموزان دبیرستانی بررسی میشود.
المپیادهای علمی در چه رشتههایی برگزار میشود؟
هماکنون المپیادهای علمی و ادبی در 8 رشته برگزار میشوند که به ترتیب حروف الفبا عبارت است از:
المپیاد سلولهای بنیادی و پزشکی بازساختی
در سالهای اخیر رایزنیهای برای راهاندازی المپیادهای علوم زمین، جغرافی و علوم قرآن و حدیث هم صورت گرفته است که شرکت در این رشتهها هنوز به مراحل اجرایی نرسیده است.
مزایای المپیادی شدن چیست؟
مزیتهای المپیادی شدن را میتوان به جوایز بیرونی و دستاوردهای درونی یک فرد تقسیم کرد:
جوایز بیرونی
بنیاد ملی نخبگان، وزارت علوم و سازمان نظام وظیفه هر یک جوایزی را برای دانشآموزان المپیادی در نظر گرفتهاند که در زیر به برخی از این موارد اشاره میشود:
معافیت از کنکور سراسری در رشتههای مربوط برای مدالآوران طلایی هر رشته
اضافه شدن 10 درصد به تراز کنکور دانشآموزانی که در المپیادهای علمی مدالهای نقره یا برنز کسب کردهاند و همچنین طلاییهایی که در شتهی غیرمرتبط قصد ادامهی تحصیل دارند.
انجام خدمت سربازی (پسران) با انجام پروژههای علمی و تحقیقاتی
پرداخت وامهای کمبهره برای خرید مسکن، خودرو و سفرهای تحقیقاتی از طرف بنیاد ملی نخبگان
امکان ادامهی تحصیل در دو رشته به صورت همزمان در دانشگاهها
امکان استفاده از سهمیهی نخبگان در هنگام استخدام در مشاغل دولتی
و ...
برای اطلاع از دیگر مزایا و یا تغییرات در موارد فوق، به سایت بنیاد ملی نخبگان مراجعه نمایید. همچنین دانشگاهها، ادارات آموزش و پرورش و مدارس نیز جوایزی را به صورت نقدی یا اعتباری برای دانشآموزان در نظر میگیرند که این مورد در شهرها و مدارس و دانشگاههای مختلف تفاوتهای زیادی دارد و از معافیت حضور در یک کلاس خاص تا جوایز نقدی و تفریحی و وامهای دانشجویی بدون بهره را شامل میشود.
جوایز درونی
علاوه بر مدالآوران المپیاد، تمام کسانی که در زمینهی المپیادهای علمی فعالیت جدی دارند، از نتایج آن سود میبرند. به طور خلاصه، فایدهی المپیادی شدن برای یک دانشآموز دبیرستانی را میتوان در بخشهای زیر دید:
عمقدهی به مطالب نظری و نزدیک کردن یادگیری به استدلال و استنتاج
درک لذت یادگیری به دلیل نبودن اجبار و سرفصلهای محدودکننده
ورود به جو رقابت و ایجاد هیجان سالم که لازمهی سنین نوجوانی است
آموختن روشهای یادگیری و برنامهریزی شخصی که در مراحل بعدی تحصیل بسیار مفید خواهد بود
تصمیمگیری در مورد رشته و شغل آینده در زمان مناسب
و ...
المپیاد در چند مرحله برگزار میشود؟
از آغاز راه المپیاد تا کسب مدال جهانی، دانشآموزان باید 5 مرحله مسابقه را پشت سر بگذارند که در هر مرحله نفرات برتر از سد آزمون، موفق عبور خواهند کرد و تعدادی از شرکتکنندگان از گردونهی رقابت حذف میشوند.
مرحلهی اول: این مرحله به صورت آزمونی کتبی و حضوری با سوالات چندگزینهای از مباحثی که کمیتههای علمی باشگاه دانشپژوهان جوان مشخص کردهاند در نیمهی دوم بهمنماه هر سال برگزار میشود. معمولا 10 تا 15 درصد برتر از میان کل شرکتکنندگان هر رشته از سد این مرحله عبور میکنند. نتایج مرحلهی اول در دههی سوم اسفند هر سال اعلام میشود و پذیرفتهشدگان خود را برای مرحلهی دوم آماده میکنند.
مرحلهی دوم: در نیمهی اول اردیبهشت ماه، نفرات پذیرفته شده در مرحلهی اول در آزمونی کتبی و حضوری که دارای سوالات چند گزینهای، کوتاهجوابی و تشریحی است شرکت میکنند. نتایج این مرحله در دههی سوم خردادماه اعلام میشود و فقط 40 نفر اول هر رشته پذیرفته میشوند. پپذیرفته شدگان این مرحله به دورهی تابستانهی باشگاه دانشپژوهان جوان راه مییابند و در یک دورهی کوتاه مدت که از تیرماه تا شهریور برگزار میشود به صورت متمرکز در محل باشگاه دانش پژوهان جوان در شهر تهران آموزش میبینند.
مرحلهی سوم: شرکتکنندگان دورهی تابستانه در مقاطع مختلف آزمونهای نظری و عملی گوناگون را پشت سر میگذارند و در پایان دوره، نفرات به ترتیب نمرههای کسب شده مرتب میشوند. دو برابر تعداد نفرات مورد نیاز برای تیم اعزامی به مسابقات جهانی مدال طلا، و بقیهی دانشآموزان برحسب نمرهی کسب شده مدالهای نقره و برنز کسب میکنند. فقط در برخی موارد که دانشآموزی در دورهی تابستانه بسیار ضعیف ظاهر شده باشد یا از حضور در دوره امتناع کرده باشد،، به وی لوح تقدیر تعلق خواهد گرفت.
مرحلهی چهارم: نفراتی که مدال طلای هر رشته را کسب کردهاند در یک دورهی آموزشی چند ماههی پاییز و زمستان شرکت میکنند و پس از ارزیابیهای متعدد، تیم ملی ایران در آن رشته مشخص میشود. تیمهای ملی المپیاد در تابستان به مسابقات بینالمللی اعزام میشوند.
مرحلهی پنجم: اعضای تیم ملی که همگی از طلاییهای ایران هستند در مسابقات بینالمللی شرکت کرده و بنا بر امتیازاتی که کسب میکنند رنگ مدال انفرادی و گروهی آن تیم مشخص میشود.
نمرهی کف قبولی المپیاد یعنی چه؟
به نمرهی آخرین فرد قبول شده در هر مرحله، نمرهی کف قبولی آن مرحله از المپیاد گفته میشود. این نمره فقط پس از تصحیح تمام برگهها مشخص خواهد شد و حدس و گمانهزنی برای آن، پیش از اعلام نتایج فقط به صورت تجربی و نه کاملا دقیق انجام میشود. توضیح بیشتر درباره نمره کف قبولی المپیاد را از اینجا بخوانید.
آیا همه میتوانند در المپیاد شرکت کنند؟
سه نوع محدودیت برای شرکت در المپیادهای علمی وجود دارد:
سال تولد شرکتکننده:
دانشآموزان دبیرستانی 15 تا 17 سال میتوانند در المپیادهای دانشآموزی شرکت کنند. شرکت دانشآموزان سال اول دبیرستان (کلاس نهم) در المپیاد صرفا جنبهی آزمایشی دارد و این دانشآموزان در صورتی که در مرحلهی اول و دوم پذیرفته شوند نیز به دورهی تابستانی راه نخواهند یافت و در نتیجه مدالی کسب نمیکنند.
رشتهی تحصیلی:
دانش آموزان گرایش ریاضی-فیزیک فقط در المپیادهای ادبی، ریاضی، شیمی، فیزیک، کامپیوتر و نجوم میتوانند شرکت کنند.
دانشآموزان گرایش تجربی فقط در المپیادهای ادبی، شیمی و زیستشناسی میتوانند شرکت کنند.
دانشآموزان گرایش انسانی فقط در المپیاد ادبی میتوانند شرکت کنند.
دانشآموزان فنی و حرفهای رشتهی کامپیوتر فقط در المپیاد کامپیوتر میتوانند شرکت کنند.
وضعیت تحصیلی:
پاییز هر سال باشگاه دانشپژوهان جوان در بخشنامهای شرایط شرکت دانشآموزان را در المپیادهای علمی مشخص میکند به طور مثال برای شرکت در المپیاد شیمی میانگین نمرات ریاضی، فیزیک و شیمی دانشآموز باید به ترتیب بالاتر از 15، 16 و 17 باشد.
اعضای کمیتههای ملی المپیاد ایران چگونه انتخاب میشوند؟
کمیتههای علمی هر رشته از المپیادهای علمی از میان نخبگان، اساتید دانشگاه و مدالآوران سالهای گذشته انتخاب میشوند. کمیتههای علمی کاملا پویا هستند و هر سال شاهد تغییراتی در اعضای این کمیتهها بودهایم.
منبع دریافت این مطلب : آیریسک