مهارت معلم در ارائه درس جدید

مهارت معلم در ارائه درس جدید


الف- مهارت در انتخاب و تنظیم مطلب درس جدید


مطالبی که پس از آماده سای دانش آموزان ارائه می شود باید دارای پیوستگی و نظم منطقی باشد. معمولا این نظم و ترتیب در کتاب های درسی رعایت می شود اما معلم با تشخیص و صلاحدید خود می تواند نظم و ترتیب دلخواه در ارائه مطالب داشته باشد. یکی از اشتباه های متداول در مرحله ارائه درس جدید این است که اغلب معلمان نکات و مطالب فراوانی را تدریس می کنند که پراکنده هستند و ارتباط و پیوستگی منطقی با یکدیگر ندارند. پیوند مطالب باید به گونه ای تنظیم شود که دانش آموزان به آسانی آنها را درک کنند و حجم آنها نیز متناسب با توانایی آنان باشد.


ب- مهارت در انتخاب روش ارائه درس جدید


پس از اینکه معلم با انواع روش ها و فنون تدریس آشنا می شود به هنگام ارائه درس از یک روش به تنهایی استفاده نمی کند بلکه در جریان ارائه درس در بهترین مدرسه آمیخته ای از آنها را به کار می گیرد بطور مثال ضمن اینکه از روش سخنرانی استفاده می کند ممکن است نقشه، تصویر یا نموداری به شاگردان نشان دهد.  از دانش آموزان سوال کند  آزمایشی انجام دهد و یا از دانش آموزان بخواهد گزارشی را که قبلا تهیه کرده اند در کلاس ارائه دهند. (گزارش واحد کار).


مهارت جمع بندی معلم


جمع بندی عبارت است از اعمال و یا گفتار معلم که به وسیله ی او طراحی می شود تا ارائه مطلب درسی را به نتیجه و پایان مناسب برساند. منظور از جمع بندی، نتیجه گیری از مطالبی است که توسط معلم یا شاگردان ارائه می شود و پس از ارائه درس صورت می گیرد.


 اهداف جمع بندی


1- ایجاد حس موفقیت و مهارت در دانش آموزان


2- پایان دادن به انواع فعالیت های درسی


3- پایان دادن به بحث های کلاس


4- پایان دادن به یک واحد کاری طولانی یا کوتاه


5- پیوند دادن یک مرحله از یادگیری به مراحل دیگر یادگیری


6- تسهیل در امر یادگیری یک مفهوم یا اصل جدید


7- تمرکز بخشیدن حواس دانش آموزان بر آموخته ها

منبع: ندا اصفهان