چرا بهترین نظام آموزشی دنیا قصد تغییر دارد؟

به گزارش تیزلند، به  نقل از سرویس آموزش و پرورش خبرگزاری دانشجویا ایران (ایسنا)، از سال 2016 میلادی، تمام مدارس این کشور شمال اروپا نظام آموزشی جدید را با عنوان «پدیده یادگیری» در پیش خواهند گرفت.

در برنامه جدید، کلاس یا مواد درسی وجود نخواهند داشت و جای آنها را «برنامه‌ موضوعی» خواهد گرفت یعنی برنامه‌هایی که با روند یادگیری کودکان سازگارند.

«ماریو کایلونن»، مدیر آموزش و پرورش هلسینکی، پایتخت فنلاند، می‌گوید: در نظام آموزشی سنتی، کودکان به کلاس‌های مختلف می‌روند و برای مثال اول درس ریاضی و بعد علوم و بعد ادبیات دارند. اما در نظام جدید دانش‌آموزان به جای اینکه موضوعات مختلف را منفک از هم یاد بگیرند، خود نقش فعالی خواهند داشت و در برنامه‌ریزی مشارکت می‌کنند.

به گفته ماریو کایلونن در نظام سنتی که مواد درسی از هم جدا شده‌اند کودکان برای زندگی آینده آماده نمی‌شوند در حالی که آنها نیاز به تفکر چند وجهی دارند تا بتوانند مسائل را از زوایای مختلف ببینند و از ابزارهای مختلف برای حل آنها استفاده کنند.

به گزارش بنگاه خبری بریتانیا، هلسینکی پیشتاز تدوین این نظام جدید بوده، نظامی که دانش‌آموزان می‌توانند موضوع مورد علاقه خود را انتخاب کنند و برای یادگیری همراه با معلمان برنامه‌ریزی کنند.

 چرا بهترین نظام آموزشی دنیا قصد تغییر دارد؟

کایلونن در تشریح شیوه کار با این برنامه گفت: برای مثال فرض کنید دانش آموزان کلاس چهارم یک مدرسه علاقه داشته باشند تا همراه با معلم‌های خود تاریخ تکامل تلفن‌های هوشمند را بررسی کنند. برای بررسی این موضوع، وقتی صحبت از این می‌شود که چرا مردم از موبایل استفاده می‌کنند، ریاضی و آمار به کار گرفته می‌شوند و برای فهمیدن اینکه پیامک چگونه شیوه نگارش مردم را تغییر داده پای ادبیات به میان می‌آید. به این ترتیب، دانش‌آموران به سرعت با موضوع ارتباط برقرار می‌کنند.

«پدیده یادگیری» در دو سال گذشته به تدریج در مدارس فنلاند به اجرا گذاشته شده و مدارس ملزم بوده‌اند در هر سال تحصیلی، مدتی معمولا چند هفته‌ای را برای تکمیل و توسعه این یادگیری تجربی اختصاص دهند. در مورد هلسینکی، مدارس تشویق شده بودند تا سالی دو بار این کار را بکنند.

تغییر در نظام آموزشی به این معنا است که آموزگاری هم دچار تغییرات عمده‌ای می‌شود. معلم‌ها دیگر کنترلی روی موضوعات درسی ندارند و باید یاد بگیرند با دانش‌آموزان و معلم‌های دیگر همکاری و مشارکت کنند. کار آنها دیگر بر اساس درس دادن نیست، آنها باید بیشتر نقش راهنما یا مربی را داشته باشند تا نقش استاد را.

چرا بهترین نظام آموزشی دنیا قصد تغییر دارد؟

تا ابتدای امسال (شمسی) 70 درصد معلم‌های هلسینکی برای اجرای نظام آموزشی جدید آموزش دیده‌اند.

کایلونن می‌گوید: فکر نمی‌کنم معلم‌ها دیگر بتوانند بنشینند و ببینند چه اتفاقی می‌افتد. من فکر می‌کنم در نظام جدید نقش آنها مهمتر از نظام قدیم خواهد بود بنابراین آنها باید در بکارگیری شیوه جدید بسیار دقت کنند.

نظام آموزشی جدید البته منتقدانی هم دارد. برای مثال یک دانش‌آموز مدرسه‌ای در هلسینکی درباره نظام جدید می‌گوید: نظام جدید محاسن و معایب خود را دارد. این شیوه کاملا متفاوتی است و معلم‌ها می‌توانند خلاقیت داشته باشند و شیوه‌های جدید تعلیم و یادگیری را بکار بگیرند و نظام جدید مفرح هم هست. اما من سال گذشته از این شیوه خوشم نیامد چون آزادی خلاق برای یادگیری هر از گاهی چیز خیلی خوبی است اما آموزش سنتی هم جای خود را دارد.

از سوی دیگر پروفسور «تیم اُتس»، مدیر گروه ارزیابی تحقیق و توسعه در دانشگاه کمبریج نگران است که تجربه مثبت فنلاند باعث اشتباه کشورهای دیگر شود.

او می‌گوید: آموزش در فنلاند زمانی که این کشور بهترین نتایج را در برنامه بین‌المللی ارزیابی تحصیلی دانش‌آموزان (پیسا) به دست آورد به اوج رسید اما در سال‌های اخیر رو به افول بوده است.

چرا بهترین نظام آموزشی دنیا قصد تغییر دارد؟

پیسا، برنامه سازمان توسعه و همکاری‌های اقتصادی اروپا است که کشورها را از نظر دستاوردهای تحصیلی دانش آموزان رده‌بندی می‌کند.

به گفته پروفسور اتس، متولیان آموزش در بسیاری از کشورهای دنیا به مدارس فنلاند نگاه کردند که ویژگی آنها آزادی عمل وسیع بود و این که دانش آموزان نباید برای رفتن به کلاس بالاتر در پایان هر سال تحصیلی امتحان بدهند و قبول شوند.

پروفسور اتس می‌گوید: نتایج خوب فنلاند از سال 2000 به بعد در پیسا، محصول اصلاح نظام آموزشی در دهه 1970 بود که تصمیم‌گیری متمرکز، حضور ناظر در هر کلاس، سرمایه‌گذاری وسیع در تربیت آموزگار و امتحان اجباری در پایان هر سال تحصیلی را تغییر داد. به نظر می‌رسد که فنلاند همچنان آماده تغییر و آماده یادگیری است و کشورهای دیگر هم احتمالا از مسیری که فنلاند طی خواهند کرد درس‌های زیادی خواهند آموخت.

منبع دریافت این مطلب : ایسنا


جزئیات طرح سنجش کلاس اولی ها اعلام شد

به گزارش تیزلند،به نقل از خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، مجید قدمی رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور در نشست خبری که امروز به مناسبت روز جهانی معلولان در محل کتابخانه این سازمان برگزار شد به سیاست‌های سازمان آموزش و پرورش استثنایی اشاره کرد و اظهار داشت: سیاست اول «زمان» است که به معنای شناخت سریعتر معلولیت‌هاست تا بتوانیم خدمات توانبخشی بهتری ارائه دهیم و بخشی از معلولیت‌ها را جبران کنیم.

وی، سیاست دیگر این سازمان را ایجاد فرصت مساوی برای دانش‌آموزان عنوان کرد و افزود: شعار امسال برای روز جهانی معلولان، «دسترسی و توانمندسازی برای همه افراد با هر توانایی است»؛ ضمن اینکه سیاست دیگر ما فراهم کردن ابزارهای تشخیصی برای اختلالات یادگیری است.

قدمی با بیان اینکه تلاش می‌کنیم که خدمات سازمان آموزش و پرورش استثنایی تنها برای یک یا دو گروه خاص نباشد، ادامه داد: 7 گروه آسیب دیده شامل آسیب‌دیده بینایی، آسیب‌دیده شنوایی، مشکلات جسمی ـ حرکتی، اختلالات عاطفی ـ رفتاری، اختلالات یادگیری، دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی و چند معلولیتی است.

وی اضافه کرد: گروه اختلالات یادگیری در مدارس عادی هستند و علی‌رغم داشتن هوش عادی، در یک یا دو درس دارای مشکل هستند که نیاز به تغییر روش‌های آموزش و محتوا برای این دانش‌آموزان است.

* تحصیل 127 هزار و 950 دانش‌آموز با نیازهای ویژه در مدارس خاص و دولتی

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: در سال جاری 127 هزار و 950 دانش‌آموز با نیازهای ویژه داریم که 54 هزار دانش‌آموز در سیستم تلفیقی و فراگیر و 73 هزار دانش‌آموز در مدارس خاص تحصیل می‌کنند.

وی با بیان اینکه طرح سنجش در تابستان امسال با ویژگی الکترونیکی بودن، اجرا شد، افزود: یک میلیون و 200 هزار دانش‌آموز بدو ورود به دبستان در 861 پایگاه، سنجش شدند که 49 درصد دانش‌آموز دختر و 51 درصد دانش‌آموز پسر بودند.

* 91 درصد دانش‌آموزان کلاس اولی راست‌دست هستند

قدمی ادامه داد: 91 درصد دانش‌آموزان کلاس اولی راست‌دست و 9 درصد چپ‌دست هستند که میانگین جهانی در این خصوص شامل 96 درصد راست‌دست و 4 درصد چپ‌دست است.

* بیسوادی 100 هزار نفر از والدین دانش‌آموزان اول دبستانی

معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه 8.6 درصد والدین دانش‌آموزان کلاس اولی بیسواد هستند، افزود: حدود 100 هزار نفر از والدین دانش‌آموزان کلاس اولی در سال تحصیلی جاری بیسواد هستند که اسامی آنها را به نهضت سوادآموزی ارائه داده‌ایم.

وی به وضعیت واکسیناسیون کلاس اولی‌ها اشاره کرد و گفت: واکسیناسیون 86 درصد آنها کامل بود اما 14 درصد دارای واکسیناسیون ناقص بودند که خانواده‌های این دانش‌آموزان به مراکز تخصصی هدایت شدند.

* 4 درصد دانش‌آموزان چاقی مفرط و 7 درصد بیش از اندازه لاغر هستند

قدمی با بیان اینکه 4 درصد دانش‌آموزان اول دبستانی دارای چاقی بیش از اندازه هستند، افزود: 13.6 درصد این دانش‌آموزان، اضافه وزن داشته و 7 درصد نیز بیش از اندازه لاغر بودند.

وی درخصوص پوسیدگی دندان دانش‌آموزان کلاس اولی نیز اظهار داشت: 60 درصد این دانش‌آموزان دچار پوسیدگی دندان بودند که نشان می‌دهد باید به بهداشت دهان و دندان آنها توجه شود.

* ارجاع 6739 کلاس اولی به مراکز خاص برای آموزش

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی ادامه داد: در مجموع تشخیص داده شد که 6739 دانش‌آموز به مراکز ویژه برای آموزش‌های خاص ارجاع شدند.

وی در خصوص دانش‌آموزان دیرآموز گفت: دانش‌آموزان دیرآموز گفت: این گروه از دانش‌آموزان، 15 نمره هوشی از دانش‌آموزان عادی پایین‌تر هستند و 15 نمره هوشی از دانش‌آموزان استثنایی بالاتر هستند.

قدمی اضافه کرد: 29 هزار و 806 دانش‌آموز دیرآموز هستند که مقرر شد در مدارس عادی درس بخوانند اما شرایط آنها را رصد می‌کنیم.

اجرای طرح سنجش برای پیش‌دبستانی‌ها در تمام مراکز استان‌ها از امروز

معاون وزیر آموزش و پرورش از اجرای طرح سنجش برای پیش‌دبستانی‌ها خبر داد و اظهار داشت: طرح اجرای سنجش برای پیش‌دبستانی به طور آزمایشی در سال گذشته اجرا شد و امسال نیز از امروز در تمام مراکز استان‌ها، این طرح را اجرا می‌کنیم.

وی با بیان اینکه در تلاش هستیم طرح سنجش را به مرور یک‌سال جلوتر برگزار کنیم، افزود: امسال پیش‌بینی می‌کنیم 70 تا 80 پایگاه سنجش برای پیش‌دبستانی‌ها در مراکز استان‌ها دایر شود.

منبع دریافت این مطلب : خبرگزاری فارس

چگونه کتاب درسی تاریخ را بخوانیم؟

به گزارش تیزلند،به نقل از خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، دکتر عباس پرتوی مقدم عضو هیات علمی گروه مطالعات اجتماعی دفتر تالیف کتاب‌های درسی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی است؛ وی دارای دانشنامه دکتری تاریخ ایران اسلامی از دانشگاه شهید بهشتی است.

دکتر پرتوی مقدم تا سال 1387 در دبیرستان‌های تهران مشغول به تدریس درس تاریخ بوده و پس از آن تا کنون در گروه برنامه‌ریزی و تالیف تاریخ دفتر تالیف کتاب‌های درسی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی درسی مشغول فعالیت است.

* کتاب جدید تاریخ در دوره متوسطه اول همراه با اجتماعی و جغرافیا با عنوان مطالعات اجتماعی

عضو هیات علمی گروه مطالعات اجتماعی دفتر تالیف کتاب‌های درسی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی گفت: در نظام آموزشی گذشته در دوره راهنمایی تحصیلی (متوسطه اول کنونی) درس تاریخ به صورت برنامه و کتاب درسی مستقل ارائه می‌شد ولی در نظام جدید آموزشی، این درس به همراه اجتماعی و جغرافیا در کتابی تحت عنوان مطالعات اجتماعی تجمیع شده است؛ در حقیقت تجمیع سطحی از تلفیق به شمار می‌رود.

وی افزود: در چارچوب برنامه درسی مطالعات اجتماعی، رویکرد، اهداف و انتظارات بخش تاریخ نسبت به کتاب سابق به طور چشمگیری تغییر کرده کرده است.

* نگاه جامع و متعادل به تاریخ در حوزه مطالعات اجتماعی

پرتوی مقدم ادامه داد: برنامه درسی مطالعات اجتماعی نگاهی متعادل و متوازن به تاریخ دارد و یادگیری و آموزش تاریخ را محدود به تاریخ سیاسی و محصور در رویدادها و تحولات مربوط به حوزه قدرت سیاسی و رفتار و عملکرد زمامداران و حاکمان نمی‌کند؛ بلکه به وجوه مختلف و متفاوت تاریخی یعنی حوزه‌ها و ابعاد اجتماعی، فرهنگی، هنری و اقتصادی نیز در پیوند و ارتباط با تحولات سیاسی و نظامی، توجه و اعتنای ویژه‌ای دارد.

وی با بیان اینکه در واقع برنامه درسی جدید، نگاه علمی و جامع‌تری نسبت به تاریخ و گذشته دارد، افزود: زیرا نگاه تک بعدی به تاریخ و تقلیل آن به حوزه سیاست را مانع شناخت درست حتی همان حوزه سیاسی می‌شمارد، چرا که ابعاد و حوزه‌های مختلف تاریخ سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی در ارتباط و پیوندی ناگسستنی با هم عمل می‌کنند و تاثیر و تاثر متقابل بر یکدیگر می‌گذارند؛ بنابراین، بخش تاریخ کتاب مطالعات اجتماعی پایه‌های هفتم، هشتم و نهم، با چنین نگاه و رویکردی تالیف شده است.

چگونه کتاب درسی تاریخ را بخوانیم؟

* دوره‌های تاریخی در کتب درسی تغییر نکرده است

عضو هیات علمی گروه مطالعات اجتماعی دفتر تالیف کتاب‌های درسی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی اظهار داشت: بخش تاریخ کتاب‌ مطالعات اجتماعی پایه‌های هفتم، هشتم و نهم از حیث کرونولوژی (زمان‌بندی تاریخی) با کتاب تاریخ پایه‌های اول تا سوم مقطع راهنمایی تغییری نداشته است. یعنی در پایه هفتم دانش‌آموزان به مطالعه و کاوش در دوره باستان می‌پردازند و در پایه هشتم تاریخ صدر اسلام و تحولات تاریخ ایران از ورود اسلام تا پایان حکومت تیموریان را می‌خوانند.

وی ادامه داد: محتوای تاریخی پایه نهم کتاب مطالعات اجتماعی همچون کتاب تاریخ سوم راهنمایی سابق، اختصاص به رویدادها و تحولات مهم و سرنوشت‌ساز تاریخ ایران از تشکیل حکومت صفوی در ابتدای قرن دهم هجری قمری تا رحلت امام خمینی (ره) دارد.

* تغییر در رویکرد آموزش و یادگیری تاریخ/ کاوشگری و فعالیت‌محوری جایگزین انتقال گزاره های تاریخی و حافظه محوری

پرتوی مقدم با بیان اینکه برنامه درسی مطالعات اجتماعی در موضوع آموزش و یادگیری - یاددهی تاریخ، بر فعالیت و کاوشگری توجه و تاکید خاصی دارد، افزود: این برنامه صرفاً در پی آن نیست که ذهن دانش‌آموز را انباشته از مجموعه‌ای از مفاهیم، گزاره‌ها و داده‌های تاریخی مانند سلسله وقایع و رویدادها، اسامی شخصیت‌ها، مکان‌ها، رقم سال‌ها و غیره سازد بلکه به دنبال آن است که از طریق محتوای آموزشی، شرایط و فرصت‌هایی را فراهم آورد که یادگیرندگان با انجام فعالیت و کاوشی از قبیل گردآوری و بررسی شواهد و مدارک، مذاکره و مباحثه و ... ) در سطح و اندازه خود به تفکر و تامل در گذشته و میراث تاریخی جامعه و کشور خود همت کنند.

وی توضیح داد: به عبارتی دیگر در برنامه درسی مطالعات اجتماعی گزاره‌ها و داده‌ها تاریخی هدف تلقی نمی‌شوند، بلکه ابزار و بهانه‌ای برای یادگیری و رشد و تربیت اجتماعی و سیاسی شناخته می‌شوند.

* هدف اصلی درس تاریخ کمک به فرایند بازیابی هویت ملی، فرهنگی و اجتماعی دانش‌آموز است

پرتوی مقدم گفت: یکی از اهداف مهم درس تاریخ این است که به فرایند بازیابی هویت ملی و فرهنگی و اجتماعی دانش‌آموز کمک کند چرا که هویت فردی و جمعی مردمان و جوامع مختلف در طول تاریخ شکل می‌گیرد و قوام می یابد و آموزش تاریخ باید به صورتی باشد که نقش موثر و سازنده‌ای در هویت‌یابی و هویت‌بخشی فراگیران ایفا نماید.

* آیا در برنامه درسی مطالعات اجتماعی، تاریخ کمرنگ شده است؟

عضو هیات علمی گروه مطالعات اجتماعی دفتر تالیف کتاب‌های درسی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی ادامه داد: با تجمیع درس‌های سه‌گانه تاریخ، جغرافیا و علوم اجتماعی در کتاب مطالعات اجتماعی، زمان و ساعت تدریس هفتگی این دروس، یعنی سه جلسه 60 دقیقه‌ای در هفته، نیز تجمیع شده و هیچ‌گونه تغییری نداشته است، اما حجم محتوا (تعداد صفحه‌ها) در مجموع نسبت به کتاب‌های سه‌گانه دوره راهنمایی سابق، تا حدود قابل توجهی کاهش یافته است.

وی اضافه کرد: با این حال برخی از دبیران محترم مطالعات اجتماعی از حجم زیاد کتاب گلایه دارند اما لازم است به این نکته توجه داشت که بخش زیادی از حجم کتاب درسی مطالعات اجتماعی را نمودارها، جداول‌، تصاویر و نقشه‌ها تشکیل می‌دهند و حجم نوشتاری کتاب نسبت به کتاب‌های سابق خیلی کمتر شده است.

چگونه کتاب درسی تاریخ را بخوانیم؟

پرتوی مقدم افزود: این نکته هم لازم به توضیح است که کمیت و حجم محتوای کتاب‌های درسی به تنهایی نمی‌تواند، دلیلی بر کمرنگ یا پررنگ بودن مواد درسی خاصی باشد؛ چرا که شیوه طراحی و ساماندهی محتوای آموزشی، نقش و اثربخشی زیادی بر کیفیت آموزش و یادگیری دارد. با این حال در برنامه درسی جدید دقت و توجه شده است که حجم محتوای آموزشی نسبت متعادل و مناسبی با ظرفیت ذهنی دانش‌آموزان و زمان تدریس هفتگی داشته باشد.

* تصاویر تاریخی کتاب مطالعات اجتماعی جنبه تزئینی ندارد

عضو هیات علمی گروه مطالعات اجتماعی دفتر تالیف کتاب‌های درسی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی گفت: با توجه به اینکه رویکرد کتاب مطالعات اجتماعی رویکرد کاوشی است، به ابزارها و رسانه‌های دیداری و بصری مانند نقشه‌ها، تصاویر و نمودارها توجه دارد.

وی تصریح کرد: تصاویر در این کتاب صرفاً جنبه تزئینی ندارند و هر کدام از آنها دستمایه یک فعالیتی قرار گرفته‌اند تا دانش‌آموزان از طریق آنها به نگرش و یا درک و دریافتی علمی برسند.

* مسئله و مشکل، حجم کتاب‌های درسی است یا شیوه‌های ارزشیابی و سنجش؟

پرتوی مقدم با بیان اینکه بخش عمده‌ای از انتقاداتی که به حجم زیاد کتاب‌های درسی می‌شود، ناشی از مشکلات و کاستی‌های شیوه ارزشیابی و سنجش است، اظهار داشت: در نظام سنجش و ارزشیابی مبتنی بر حافظه محوری و جزئی نگری است که حجم محتوای آموزشی تبدیل به یک معضل و مشکل اساسی می‌شود؛ زیرا در این شکل از ارزشیابی و سنجش، فرض بر آن است که فراگیران الزام و اجبار دارند که تمامی واژه‌ها، عبارت‌ها و جمله‌های کتاب درسی را عیناً با همان نظم و ترتیبی که در کتاب درج شده‌اند به صورت شفاهی یا کتبی به دبیر خود بازخورد دهند. این شکل از ارزشیابی و سنجش علاوه بر آنکه هیچ نسبتی با تربیت، رشد و خلاقیت ندارد، لذت و شوق یادگیری را در وجود فراگیران از بین می‌برد و موجب افزایش اضطراب و استرس در آنها می‌شود و نهایتاً محدودیت موانعی را در مسیر آموزشی ایجاد می‌کند.

وی توضیح داد: به باور بنده اصلاح شیوه و روش‌های سنجش و ارزشیابی حافظه‌محور، ضرورت و گامی بزرگ و اساسی در مسیر تحول نظام آموزشی به شمار می‌رود که پیامدهای آن، قرار گرفتن آموزش و یادگیری در مسیر رشد و تربیت و برداشتن فشار از دوش برنامه‌ریزان و مولفان کتاب‌های درسی برای کاهش پیاپی محتوای آموزشی است.

عضو هیات علمی گروه مطالعات اجتماعی دفتر تالیف کتاب‌های درسی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی ادامه داد: اگر تلقی ما از ارزشیابی، فقط سنجش و آزمودن میزان محفوظات و حجم انباشت ذهنی یادگیرندگان باشد، پس با این حساب تکلیف درک، استدلال، تفسیر، قضاوت و خلاقیت چه می‌شود؟ اگر قرار باشد دانش‌آموزان دقیقاً واژه به واژه و سطر به سطر کتاب درسی را به طور موقت تا لحظه امتحان، به خاطر بسپارند و سپس به سرعت بخش عمده آن را فراموش کنند، پس تکلیف اهداف و انتظاراتی که برای این حوزه یادگیری معین شده، یعنی هویت‌جویی، بینش تاریخی، عبرت‌آموزی، درک و فهم مسائل و چالش‌های سیاسی و اجتماعی و اقتصادی حال و خیلی هدف‌های دیگر چه می‌شود؟

وی با اشاره به اینکه برنامه درسی مطالعات اجتماعی در پی آن است که ارزشیابی منحصر به آزمون‌های پایانی و محدود به سنجش میزان محفوظات دانش‌آموزان نشود ، افزود: یعنی بر ارزشیابی مستمر و فعالیت‌محور در طول سال تحصیلی تاکید و توجه خاص دارد و تصریح می‌کند که نمره پایانی فراگیران باید برآیند فعالیت و تلاش‌های آنها حتی علاقه و تمایل نشان دادنشان در طی سال تحصیلی باشد.

چگونه کتاب درسی تاریخ را بخوانیم؟

پرتوی مقدم با بیان اینکه من همواره در جلسات مختلفی که با همکاران دبیرمان داریم از آنان خواهش می‌کنم که در حوزه ارزشیابی از سخت‌گیری و دقت‌ انگاری و حافظه‌سنجی صعب، پرهیز کنند، ادامه داد: در واقع منطق و فلسفه وجودی این درس در برنامه درسی این بوده که فرزندان این مرز و بوم را به میهن و آب و خاک خود علاقه‌مند سازد و آنان را با گذشته جامعه خویش آشنا کند.

وی اضافه کرد: در شرایطی که خرید و مطالعه کتاب در کشور ما، شرایط چندان مناسبی ندارد، مشاهده می‌شود که کتاب‌های تاریخی بعد از کتاب‌های ادبی مورد توجه و استقبال هستند و ملاحظه می‌گردد که سریال‌های تاریخی به شدت مورد استقبال مردم قرار می‌گیرند؛ بنابراین، ایرانیان خصلتاً نسبت به تاریخ علاقه و توجه دارند و نباید در حوزه آموزش تاریخ کاری انجام داد که موجب بی‌رغبتی و یا دل‌زدگی دانش‌آموزان به تاریخ و تاریخ‌خوانی شود؛ بلکه بالعکس برنامه و کتاب درسی تاریخ و مطالعات اجتماعی باید شرایطی را ایجاد کند که فراگیران به شکل مادام‌العمر، ترغیب و علاقه‌مند به مطالعه و کاوش تاریخ گردند.

* سرنوشت سلسله‌های شاهنشاهی از کتاب‌های تاریخی

پرتوی مقدم گفت: اول اشاره کنم به شایعه بی‌پایه و نادرستی که چند سال پیش دامنگیر شد و مدت‌ها اذهان عمومی را متوجه خود کرد. اگر قرار باشد تغییری در متن و محتوای کتاب‌های درسی انجام شود، لاجرم باید از مسیر گروه‌های درسی در دفتر تالیف صورت گیرد؛ بنده تا این لحظه که خدمت شما هستم، هیچ‌گاه به صراحت یا تلویحاً، کتبی یا شفاهی از مسئولی در دفتر تالیف کتاب‌های درسی، سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی و یا وزارتخانه آموزش و پرورش، مطلبی در باب حذف شاهان یا سلسله‌های شاهی نشنیده و نخوانده‌ام.

وی افزود: اصلا چنین بحثی نبوده و نخواهد بود؛ چراکه هیچگونه مبنای علمی، آموزشی و تربیتی ندارد. از حیث علمی و آموزشی معنا ندارد که یک بخشی از تاریخ نادیده گرفته شود.

چگونه کتاب درسی تاریخ را بخوانیم؟

* اعتقاد داریم که تاریخ به صورت یک‌بُعدی شناخته نمی‌شود

عضو هیات علمی گروه مطالعات اجتماعی دفتر تالیف کتاب‌های درسی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی اظهار داشت: این موضوع و مبحث که نباید علم تاریخ و مطالعه تاریخ را منحصر به یک حوزه و یک بُعد از تاریخ کرد، مسئله‌ای است که سال‌ها در حوزه کارشناسی، جلسات و پژوهش‌ها، مورد و توجه و بحث بوده است. یکی از انتقاداتی که همواره به کتاب‌های درسی تاریخ وارد شده، این بوده که چرا عمده محتوای آنها منحصر به تاریخ سیاسی است و چرا به تاریخ اجتماعی و تاریخ فرهنگ کم‌توجهی شده و چرا تاریخ اقتصادی در کتاب‌های درسی مغفول مانده است.

وی ادامه داد: به نظر بنده این ایراد بر کتاب‌های درسی تاریخ وارد است؛ از این رو در طراحی برنامه‌ها و تولید محتوای جدید تلاش می‌شود که تعادل و توازنی منطقی و معقول در حوزه تاریخ سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی ایجاد شود تا موقعیت و فرصت مطلوبی برای دانش‌آموزان فراهم آید که درک بهتری از گذشته‌اش پیدا کنند.

* به دانش‌آموزانم می گفتم کتاب درسی تاریخ وحی مُنزل نیست

پرتوی مقدم گفت: من هنگامی که سر کلاس می‌رفتم در اولین جلسه کلاس، به دانش‌آموزان می‌گفتم «بچه‌ها کتاب تاریخ وحی مُنزل نیست که کلمات و عبارت‌های آن تقدس داشته باشند و قابل نقد و چون و چرا نباشند، این کتاب را یکی مانند من نوشته است بنابراین اینگونه نگاه نکنید هر آنچه نوشته شده است همین است و غیر از این نیست. بنابراین این کتاب و صحبت‌های بنده، جای نقد و انتقاد دارد».

وی با بیان اینکه بنده دانش‌آموزان را همواره تشویق می‌کردم که با استدلالی اگرچه ساده و ابتدایی، نوشته‌های کتاب درسی و سخنان من را نقد کنند و بخشی از نمره ارزشیابی مستمر را به این کار اختصاص می‌دادم، افزود: تمام تلاشم بر آن بود که دانش‌آموزان ارتباط و پیوند رویدادهای مهم تاریخی را درک کنند. در واقع سعی می‌کردم به جای آنکه فراگیران را تشویق و اجبار کنم که حجم بیشتر و بیشتری از واژه ها و جمله‌های کتاب را به خاطر بسپارند، زمینه ‌و موقعیتی فراهم بیاورم که اندکی در چرایی و نتایج رویدادها و تحولات مهم و سرنوشت‌ساز تاریخی تامل و تفکر کنند و بیندیشند که این رویدادها چرا و چگونه اتفاق افتاده است و پیامد آنها چیست؟ از طریق درک و فهم روابط علی و معلولی پدیده‌های تاریخی است که گذشته با حال و آینده پیوند می‌خورد و یادگیری تاریخ معنادار می‌شود.

چگونه کتاب درسی تاریخ را بخوانیم؟

عضو هیات علمی گروه مطالعات اجتماعی دفتر تالیف کتاب‌های درسی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در پاسخ به این پرسش که «آیا شما دانش‌آموزی داشتید که تجدید شده باشد؟»، گفت: نمی توانم بگویم تجدیدی نداشته‌ام، اما خیلی کم بوده است. تا آنجا که امکان‌پذیر بوده است مجموعه فعالیت‌ها و تلاش‌های دانش‌آموز در طول سال تحصیلی را در نظر می‌گرفته‌ام و ارزشیابی می‌کردم. البته طبیعی است که برخی از دانش‌آموزان در مجموع از شرایط و وضعیت مطلوب و مناسبی برخوردار نباشند.

وی در پاسخ به این پرسش که «برای شیرین شدن درس تاریخ چه کردید؟» بیان داشت: اگر طراحی آموزشی یعنی مجموعه محتوا و اجرا به شکلی باشد که شرایط و موقعیت‌های متنوعی را برای یادگیری و برقراری ارتباط میان محتوای یادگیری با زندگی متربیان فراهم آورد، قائدتاً آموزش و تربیت برای متعلمان جذاب و خوشایند می‌شود اما اگر این اتفاق نیفتد و متربی نتواند با محتوا و آموزش پیوند برقرار کند و یا به عبارتی محتوا و روش‌های اجرای برای او معنادار و مسئله زندگی نباشد، انگیزه‌هایش کم و کمتر می‌شود و از بین می‌رود.

عضو هیات علمی گروه مطالعات اجتماعی دفتر تالیف کتاب‌های درسی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی تصریح کرد: از سوی دیگر شرایط، توانایی و علایق دانش‌آموزان یکسان نیست و باید تفاوت دانش‌آموزان را در درس‌ها و حوزه‌های مختلف مدنظر قرار داد و نمی‌توان توقع داشت که تمام دانش‌آموزان در یک سطح و اندازه علاقه نشان بدهند و به یک میزان در فرایند یادگیری- یاددهی فعالیت و مشارکت کنند.

وی ادامه داد: در بخش تاریخ کتاب مطالعات اجتماعی تلاش شده است تا با انتخاب محتوای متنوع و جذاب و طراحی فعالیت‌های مختلف در سرتاسر فصول و درس‌ها و نیز گزینش و درج تصاویر، نقشه‌ها و نمودارهای تاریخی، موقعیت‌هایی فراهم آید که دانش‌آموزان با علاقه‌مندی درگیر فرایند آموزش و یادگیری تاریخ شوند و صرفاً عنصری منفعل در کلاس درس نباشند.

چگونه کتاب درسی تاریخ را بخوانیم؟

*‌بسته آموزشی

پرتوی مقدم با اشاره به بسته آموزشی درس تاریخ گفت: بسته آموزشی فراتر از کتاب درسی است و مجموعه‌ای از محتوایی است که در قالب و شکل‌های مختلف به دبیراندانش‌آموزان ارائه می‌شود و در قالب سی‌دی به دانش‌آموزان ارائه می‌شود.

وی افزود: اطلاعات جانبی دیگر هم برای دانش‌افزایی دبیر و دانش‌آموزان در قالب نرم‌افزارها و فایل‌های مختلف ارائه می‌شود و مجموعه اینها کمک می‌کند که یادگیری و آموزش تاریخ عمق و غنای بیشتری داشته باشد.

پرتوی مقدم در پاسخ به این پرسش که «کدام بخش تاریخ کتاب مطالعات اجتماعی پایه نهم برای شما جذاب‌تر است؟» گفت: به نظرم همه تاریخ جذاب است. تاریخ را نباید و نمی‌توان به صورت اجزا و عناصر منفصل و مجزا از هم دید. تاریخ خاصیت و ماهیتی سیال و فرایندی دارد یعنی همانند رودخانه‌ای است در حال حرکت است؛ گاه این رود شتاب و سرعت می‌گیرد و گاه از سرعت و شتاب آن کاسته می‌شود. با این حال به تاریخ اجتماعی و تاریخ فرهنگ علاقه بیشتری دارم و به نظرم می‌رسد که فرهنگ لایه‌های زیرین و بنیادی هویت تاریخی ایرانیان را می‌سازد.

وی اضافه کرد: فرهنگ ایرانی ـ اسلامی نقش مهم و موثری در تداوم و تحول و پویایی تاریخی انسان و جامعه ایرانی، آن هم در کوران فراز و فرودهای بزرگ سیاسی و نظامی داشته است. بر پایه پژوهشی که صورت گرفته، ایرانیان نزدیک به 1200 جنگ را پشت سر گذاشته‌اند؛ در حالی که برخی اقوام و جوامع با چند جنگ از صحنه تاریخ محو شدند و الان اسمی از آنها باقی نمانده است. مهم این است که دانش‌آموزان با مطالعه و کاوش در تاریخ، زمینه‌ها و ریشه‌های تداوم تاریخی خود را بشناسند تا تاریخ برایشان معنا دار شود و در پی پاسخ به این چند پرسش اساسی باشند: کِه بوده‌اند، و از کجا آمده‌اند و چگونه آمده‌اند و الان در کجا قراردارند؟

 

منبع دریافت این مطلب : خبرگزاری فارس


در آزمون تیزهوشان امسال قبول شوید

سرزمین تیزهوش ها با همکاری اساتید برجسته تیزهوشان اقدام به برگزاری آزمون های آمادگی ورودی مدارس تیزهوشان کرده است.  با شرکت در آزمون های آنلاین سرزمین تیزهوش ها  خود را قبل از آزمون تیزهوشان ششم محک بزنید.

از مزایای شرکت در آزمون های آنلاین سرزمین تیزهوش ها:

1- آشنایی با سطح سوالات آزمون ورودی تیزهوشان

2- افزایش سرعت تست زنی

3- کشف نقاط ضعف دانش آموز 

4- مدیریت زمان آزمون

 

 

بودجه بندی شبه آزمون های سرزمین تیزهوش ها:

 

»» دانلود برای اعضا امکان پذیر است. عضویت رایگان است و کمتر از 30 ثانیه طول می کشد!!!!

 

کلمات کلیدی: آزمون تیزهوشان ششم | آزمون آمادگی ورودی تیزهوشان | تیزهوشان ششم | شبه آزمون تیزهوشان | شبه آزمون تیزهوشان ششم | سوالات آزمون ورودی تیزهوشان | سرزمین تیزهوش ها | آزمون های آنلاین سرزمین تیزهوش ها | تیزهوشان ششم | تیزهوشان ششم به هفتم | تیزهوشان ششم ابتدایی | تیزهوشان 94-95 | آزمون ورودی مدارس تیزهوشان | آزمون ورودی مدارس تیزهوشان و نمونه دولتی | آزمون تیزهوشان 94-95 | آزمون تیزهوشان | آزمون ورودی تیزهوشان | نمونه سوال تیزهوشان | نمونه سوالات ششم دبستان | ثبت نام آزمون تیزهوشان | نمونه سوالات تیزهوشان و نمونه دولتی | نمونه سوالات ششم ابتدایی | نمونه سوالات تیزهوشان | نمونه سوالات ششم دبستان ریاضی | آزمون ورودی مدارس استعدادهای درخشان و نمونه دولتی تهران | 

قهوه تلخ و زندگی

داستان «قهوه تلخ و زندگی» کاری از سرزمین تیزهوش ها را بشنوید:

دانلود فایل صوتی : فایل صوتی داستان قهوه تلخ و زندگی 1

مدت زمان: 00.03.42

حجم فایل: 1.69MB 

 

چند دوست دوران دانشجویی که پس از فارغ التحصیلی هر یک شغل های مختلفی داشتند و در کار و زندگی خود نیز موفق بودند، پس از مدت ها با هم به دانشگاه سابق شان رفتند تا با استادشان دیداری تازه کنند.

آنها مشغول صحبت شده بودند و طبق معمول بیشتر حرف هایشان هم شکایت از زندگی بود. استادشان در حین صحبت آنها قهوه آماده می کرد. او قهوه جوش را روی میز گذاشت و از دانشجوها خواست که برای خود قهوه بریزند.

روی میز لیوان های متفاوتی قرار داشت; شیشه ای، پلاستیکی، چینی، بلور و لیوان های دیگر. وقتی همه دانشجوها قهوه هایشان را ریخته بودند و هر یک لیوانی در دست داشت، استاد مثل همیشه آرام و با مهربانی گفت:...

بچه ها، ببینید; همه شما لیوان های ظریف و زیبا را انتخاب کردید و الان فقط لیوان های زمخت و ارزانقیمت روی میز مانده اند.

دانشجوها که از حرف های استاد شگفت زده شده بودند، ساکت بودند و استاد حرف هایش را به این ترتیب ادامه داد: «در حقیقت، چیزی که شما واقعا می خواستید قهوه بود و نه لیوان. اما لیوان های زیبا را انتخاب کردید و در عین حال نگاه تان به لیوان های دیگران هم بود. زندگی هم مانند قهوه است و شغل، حقوق و جایگاه اجتماعی ظرف آن است. این ظرف ها زندگی را تزیین می کنند اما کیفیت آن را تغییر نخواهند داد.

البته لیوان های متفاوت در علاقه شما به نوشیدن قهوه تاثیر خواهند گذاشت، اما اگر بیشتر توجه تان به لیوان باشد و چیزهای با ارزشی مانند کیفیت قهوه را فراموش کنید و از بوی آن لذت نبرید، معنی واقعی نوشیدن قهوه را هم از دست خواهید داد. پس، از حالا به بعد تلاش کنید نگاه تان را از لیوان بردارید و در حالیکه چشم هایتان را بسته اید، از نوشیدن قهوه لذت ببرید.»

کلمات کلیدی مطلب: مقالات | داستان های موفقیت | داستان های جالب | داستان قهوه تلخ و زنگی

منبع دریافت این مطلب : داستانک