فروشگاه اینترنتی نیمکت جهت کسب اعتماد خریداران محترم درخواست نماد اعتماد الکترونیکی کسب و کارهای اینترنتی کرده است در صورتی که فروشگاه اینترنتی دارای نماد اعتماد الکترونیکی باشد پیگیری خرید به آسانی صورت می پذیرد.
مرکز توسعه تجارت الکترونیکی با اعطای نماد اعتماد الکترونیکی به فروشگاه اینترنتی نیمکت هویت صاحب و محل فعالیت کسب و کار اینترنتی را تایید مینماید.
یکی از عوامل مهم توسعه تجارت الکترونیکی، ایجاد اعتماد و اطمینان در میان کاربران خدمات الکترونیکی می باشد.با توجه به بررسی های انجام گرفته ، مهمترین عوامل مراجعه و اعتماد خریداران به فروشگاه های مجازی به شرح ذیل می باشند :
1- شناسایی مالک فروشگاه و امکان مراجعه در صورت بروز اشکال.
2- کامل و صحیح بودن اطلاعات کالا یا خدمات ارائه شده.
3- گارانتی محصولات و ارائه خدمات پس از فروش.
4- واضح بودن روند برگرداندن کالا و بازپس گیری پول.
5- محفوظ ماندن اطلاعات شخصی و مالی خریداران.
6- تایید امنیت سایت توسط یک موسسه و مرکز ملی اعتماد.
طبق مطالعات انجام شده تائید فروشگاه مجازی توسط یک موسسه و مرکز ثالث ، بیشترین تاثیر در مراجعه و اعتماد خریداران به فروشگاه مجازی را دارد . در این حالت خریدار از محفوظ ماندن اطلاعات خود احساس امنیت بیشتری دارد و اگر از اطلاعات شخصی وی سوء استفاده شو د ، می تواند برای شکایت از فروشگاه مجازی متخلف به مراجع قانونی مراجعه نماید.
در ایران مرکز توسعه تجارت الکترونیکی مسئولیت ایجاد زیر ساخت های امنیت و اعطای نماد اعتماد الکترونیکی به فروشگاه های مجازی را برعهده دارد.
اعطای نماد اعتماد الکترونیکی برای وبسایت های تجاری با هدف قانونمند کردن و چارچوب دهی به فعالیت فروشگاههای مجازی در حال انجام می باشد. نماد اعتماد الکترونیکی به شکل یک علامت در بالای سایتهایی که از نظر قانونی فعالیت آنان مورد تائید است به نمایش در می آید. ساماندهی سایتهای تجاری در کشور موثرترین گام برای ایجاد فضای تجارت الکترونیکی بهخصوص B2C خواهد بود. به نحویکه مردم در هنگام خرید از طریق اینترنت با اطمینان از اینکه سایتها به تعهدات خود در قبال آنان عمل خواهند کرد و حقوق مصرف کنندگان را به رسمیت میشناسند، اقدام به خرید می کنند.
نماد اعتماد الکترونیکی در منو سمت راست فروشگاه نیمکت قابل مشاهده است:
با کلیک بر روی تصویر نماد اعتماد الکترونیکی باید صفحه ای به شکل زیر باز شود که دارای اطلاعات فروشگاه باشد
کلمات کلیدی: مهمترین عامل اعتماد خریداران به فروشگاه نیمکت | تایید امنیت فروشگاه نیمکت به چه صورت است |
مشفق کاظمی در سال 1281 خورشیدی در شهر تهران زاده شد. پدرش میرزا رضا نام داشت و تفرشی بود و مدتی کارمند وزارت داخله و وزارت مالیه. مشفق کاظمی رشته حقوق را در برلین خوانده بود و روزنامهنگار بود.
مشفق کاظمی، پس از پایان تحصیلاتش در مدرسه دارالفنون برای ادامه تحصیل به آلمان و سپس به فرانسه رفت و حقوق و علوم سیاسی خواند. به ایران که بازگشت، مدتی در وزارت فواید عامه مشغول به کار شد. در سال 1306 به عدلیه رفت و چندی بعد در سال 1312 به وزارت امور خارجه منتقل شد. در وزارت خارجه، مدتی رئیس دفتر بود. بعد رئیس تشریفات شد و سپس به معاونت این وزارتخانه رسید. مدتی هم وزیرمختار ایران در سوریه و سفیر ایران در هند بود. حدوداً 18 ساله بود که تهران مخوف را نوشت و چون در آن زمان پولی برای انتشارش به صورت کتاب نداشت، کتاب را برای روزنامه «ستاره ایران» فرستاد. سردبیر روزنامه، مایل تویسرکانی، با خواندن دستنویس این رمان، چنان به وجد آمد که رمان مشفق کاظمی را با آثار «ویکتور هوگو» و «آناتول فرانس» مقایسه کرد و تهران مخوف در این روزنامه به صورت پاورقی منتشر شد و مدتی بعد، به صورت کتابی مستقل و دو جلدی در آمد و اخیراً نیز، هر دو جلد آن در یک کتاب، از طرف انتشارات امیدفردا، بعد از سالها که از چاپ قبلی آن میگذرد، منتشر شده است. مشفق کاظمی همچنین در سال 1350 کتاب «روزگار و اندیشهها» را منتشر کرد؛ کتابی د وجلدی که شامل خاطرات اوست.
مشفق کاظمی رمان تهران مخوف را در سن هفده، هیجده سالگی نوشت و برای سردبیر روزنامه ستاره ایران فرستاد که در آنجا چاپ شد و بعداً به صورت کتاب درآمد.
انتشار تهران مخوف، در سال1301، کم و بیش همزمان بود با چند اتفاق ادبی مهم دیگر؛ یعنی انتشار شعر «افسانه» نیما یوشیج و مجموعه داستان «یکی بود یکی نبود» محمدعلی جمالزاده و نمایشنامه «جعفرخان از فرنگ آمده» حسن مقدم که هریک نقطه عطفی در ادبیات ایران بودند. زمینه حوادث جلد اول تهران مخوف، تهران پیش از کودتای 1299 است و نویسنده در جلد دوم کتاب، با عنوان «یادگار یک شب»، سرنوشت قهرمانان جلد اول را همزمان با وقوع این کودتا پی گرفته است. نوشتن این رمان، ظاهراً حدود دو سال و نیم طول کشیده است.
مشفق کاظمی در کتاب روزگار و اندیشهها، که جلال ستاری در «اسطوره تهران» قسمتهایی از آن را که به تهران مخوف مربوط است نقل کرده، درباره نوشتن این رمان، نامگذاری آن و نگاه تجددخواهان آن روزگار از آن مینویسد:
«یکی، دوبار صبح به منزل صادق مقدم میرفتم و در دالان زیر عمارت فوقانی منزلشان که به حیاط منتهی میشد و بسیار خنک بود، آنچه را نوشته بودم برای او و حسن مقدم میخواندم. حسن مقدم مرا بسیار تشویق و ترغیب میکرد و تنها به بعضی از قسمتهای حکایت مانند راه قم و تعویض دختر ف... السلطنه با کلفت در این راه، ایراد داشت چه آن را مناسب با یک رمان حقیقت نما نمیدانست، اما من چون به سلیقه هم میهنان بیشتر آشنایی داشتم، حاضر نشدم تغییری در آن بدهم. هنگامی که کتاب تمام شد، چندی درباره برگزیدن نام شایسته و مناسبی برای آن میاندیشیدم و عاقبت تحت تاثیر همان مناظری که در زندگی اجتماعی و سیاسی تهران آن روز در پیش چشمم میگذشت تهران مخوف را برگزیدم
مشفق کاظمی در سال 1356 بر اثر سانحه رانندگی در شهر پاریس درگذشت.
مسئولیتها و مقامها
عضو هیئت تحریریه مجلات ایرانشهر و فرنگستان
موسس و مدیر مجله ایران جوان
رایزن فرهنگی وزارتخانه
دبیر اول سفارت ایران در سوئد
ریاست کل تشریفات وزارت امور خارجه
آثار
یادگار یک شب
تهران مخوف
گل پژمرده
رشک پربها
روزگار و اندیشهها
کلمات کلیدی مطلب: مقالات | مقالات علمی و آموزشی | مشاهیر و شخصیت ها
وقتی عطسه به سراغمان می آید شاید عواقب بدی در انتظارمان باشد مثل آدم برفی داخل انیمیشن که به خاطر عطسه دماغش را از دست می دهد و برای بدست آوردن آن با گوزن می جنگد.اما گوزن مهربان است و می خواهد به او کمک کند.این انیمیشن زیبا متعلق به شرکت والت دیزنی است.
کلمات کلیدی : انیمیشن | انیمیشن کوتاه | انیمیشن آموزنده | انیمیشن کوتاه | سرگرمی | کارتون
منبع دریافت این مطلب : آپارات
قدمت نظام آموزش و پرورش به اندازه تاریخ انسان هاست. خداوند با آفرینش آدم، این رسالت بزرگ را در اختیار انسان قرار داد تا با فراگیری علم و دانش، بتواند سیر شناخت عظمت الهی را طی کند و به مقام قرب الهی و خود شکوفایی نزدیک شود. آموزش وپرورشِ یک جامعه، شهر و روستا، معرف هویت فرهنگی آن منطقه است و می توان آموزش وپرورش را به مزرعه دانایی و معرفت تشبیه کرد که ثمره آن، محصولات متنوع و پرکاربردی است که تربیت نیروی متخصص، آگاهی و معرفت، پرورش استعداد ها و خوداتکایی و توانمندسازی مدنی و صد ها مزیت دیگر، برایندی از نظام آموزش وپرورش صحیح و پیشرفته یک جامعه است. در تبیین شاخص های توسعه انسانی که هرساله سطح توسعه یافتگی کشور ها مورد ارزیابی قرار می گیرد، توجه به شاخص آموزش وپرورش از مولفه های اصلی سنجش سطح توسعه یافتگی کشورهاست. محبوب الحق، بنیان گذار گزارش های توسعه انسانی سازمان ملل متحد، هدف توسعه را همان توسعه فرصت های انسان ها می داند که در واقع می توان ادعا کرد بستر توسعه فرصت های انسان همان شکوفایی استعداد ها در سنین کودکی تا جوانی در مدارس است. درعین حال، کارکرد آموزش وپرورش، افزایش مهارت ها و سرمایه انسانی است که از الزامات توسعه اقتصادی یک کشور به حساب می آید. (1)
شاخص توسعه انسانی از نوع شاخص های ترکیبی است که شامل: 1. زندگی طولانی همراه با سلامتی که با معیار امید به زندگی در بدو تولد اندازه گیری می شود، حداقل و حداکثر سن برای امید به زندگی در بدو تولد به ترتیب 25 و 85 سال است. 2. سطح سواد که نرخ سواد بزرگ سالان و نسبت ترکیبی ثبت نام ناخالص در دوره ابتدایی، راهنمایی و متوسطه (با وزن یک سوم) محاسبه می شود که حداقل و حداکثر نرخ سواد بزرگ سالان و نسبت ترکیبی ثبت نام، صفر و صد درصد است؛ و شاخص 3. استاندارد شایسته زندگی که از طریق تولید ناخالص داخلی سرانه مشخص می شود و حداکثر آن برای هر شهروند چهار هزار دلار و کمترین آن صد دلار است. درمجموع، شاخص توسعه انسانی از میانگین بسیار ساده سه شاخص امید به زندگی، آموزش و درآمد به دست می آید.(2) در آخرین گزارش توسعه انسانی منتشر شده در سال 2014، 10 کشور دارای بالاترین شاخص توسعه انسانی به ترتیب نروژ، استرالیا، سوئیس، هلند، ایالات متحده آمریکا، آلمان، نیوزیلند، کانادا، سنگاپور و دانمارک هستند. در این رتبه بندی، کشورهایی آفریقایی مانند نیجر، چاد، سیرالئون، آفریقای مرکزی، کنگو، اریتره و... در انتهای جدول توسعه انسانی قرار دارند. در این گزارش، شاخص ترکیبی توسعه انسانی ایران در رتبه 75 ارزیابی شده است. (3) در ارزیابی شاخص توسعه انسانی می توان نتیجه گرفت شاخص آموزش وپرورش ازجمله شاخص های مهم و کلیدی در راستای تعیین سنجش توسعه یافتگی کشور است و نرخ بالای بی سوادی، افت تحصیلی و ترک تحصیل و آمار کودکان بازمانده از تحصیل بر شاخص ترکیبی سواد تاثیر منفی گذاشته است. اگر نگاهی به شاخص های سواد در کشورهای دارای توسعه انسانی بالا داشته باشیم، شاهد پوشش تحصیلی تقریبا صد درصدی جامعه دانش آموزی خواهیم بود. در سطح ملی، سطح شاخص توسعه انسانی هم به نوعی نابرابری شدید منطقه ای دارد و اختلاف معنا داری میان شاخص های توسعه انسانی استان های برخوردار و استان های کمتر توسعه یافته و محروم کشور وجود دارد که نابرابری آموزشی از جمله این تفاوت هاست؛ برای نمونه، استان سیستان وبلوچستان با یک عقب ماندگی تاریخی در جمع شاخص های کشوری از 35 شاخص در سه حوزه نیروی انسانی، فضای آموزشی و پوششی تحصیلی، متاسفانه با اختلاف قابل توجهی با اولین استان و در ردیف 32 اداره آموزش وپرورش کشور در انتهای جدول قرار دارد. (4) سایر استان های محروم و درحال توسعه مانند کردستان، کهگیلویه و بویراحمد، ایلام، خوزستان و... هم اختلاف معنا داری به لحاظ شاخص های توسعه انسانی با استان های برخوردار مانند استان های تهران، اصفهان، آذربایجان شرقی، زنجان، قزوین و... دارند. (5)
با واکاوی در نابرابری توسعه می توان کلید حل نابرابری های توسعه را در حکمرانی خوب و پایدار مبتنی بر مشارکت طیف گسترده ای از بازیگران عرصه قدرت در اداره امور جامعه جست وجو کرد. توسعه متوازن و پایدار، مسئولیت و رسالت سنگینی است که دولت ها به تنهایی قادر به جواب گویی در قبال تعهدات آن نیستند و به کارگیری سیاست های تمرکززدایی، مشارکت گرایی، جلب مشارکت بخش های خصوصی و توانمندسازی جامعه مدنی می تواند در ارتقای شاخص های توسعه موثر واقع شود. آموزش وپرورش به عنوان یکی از شاخصه های اصلی توسعه و پیشرفت جامعه ایران اسلامی از تنگناهای اقتصادی که دولت، بخش خصوصی و خانواده ها با آن گرفتار هستند تاثیر پذیرفته است که با افق روشن ایران اسلامی در دوره پساتحریم می توان امید سازنده ای به تحول در شکوفایی استعداد های جامعه و پویاشدن بخش آموزش وپرورش و آموزش عالی کشور داشت. ارتباط معناداری میان شاخص های حکمرانی خوب و سطح توسعه یافتگی کشورها وجود دارد و شاخص توسعه انسانی بالا در کشورهای توسعه یافته را می توان به نوع حکمرانی و نحوه توزیع قدرت و مشارکت طیف گسترده ای از کنشگران در آن جامعه ارتباط داد. حکمرانی اشاره به سازوکارهای کشورداری و اداره امور کشور بر پایه مولفه های مشارکت بخش های دولت، بازار و جامعه مدنی دارد که شکل گیری حکمرانی خوب در یک کشور یک برایند تاریخی است که در بستر زمان شکل گرفته است که در شکل 1 مولفه های حکمرانی خوب آمده است. (6)
تعامل بخش های سه گانه دولت، بازار و جامعه مدنی و تعادل این سه حوزه تا حدود زیادی شاخص های توسعه انسانی را در گروه کشورهای توسعه انسانی بالا تحت تاثیر قرار داده است. در مقابل، ارتقای شاخص های توسعه انسانی بر ارتقای حکمرانی خوب تاثیر قابل ملاحظه ای گذاشته است، به گونه ای که ماحصل ترکیبی و هم افزایی امید به زندگی، سطح سواد و سطح درآمد سرانه به بالا توانسته است ظرفیت های جامعه را برای گسترش سهم بخش خصوصی و جامعه مدنی در کشور، به چندین برابر افزایش دهد؛ برای نمونه، ژاپن ازجمله کشورهای با توسعه انسانی بالاست که سهم آموزش وپرورش در بالندگی و تعالی آن بسیار چشمگیر و شایسته است. شانس ورود به دستگاه های دولتی و حتی شرکت ها از طریق آزمون های رقابتی است که فارغ التحصیلان ممتاز شانس ورود به آن را دارند و درعین حال رشد و تعالی آموزش وپرورش در این کشور توانسته است متناسب با تقاضا های جامعه و صنعت، بستر اولیه شکوفایی استعداد ها را در جهت تعالی بخش دولت، تقویت بخش خصوصی و ظرفیت سازی مدنی فراهم کند. جهت گیری کتب و محتوای آموزشی در مدارس بر آموزش های چندجانبه، خوداتکایی، خودباوری و تاثیرگذاری قشر دانش آموز، به عنوان سرمایه های انسانی این کشور که با کمبود شدید منابع خدادادی و طبیعی مواجه است، به آموزش وپرورش، به عنوان کانون محوری توسعه در محتوای آموزشی و رسانه های اجتماعی، بها داده است. در بستر آموزش وپرورش کارآمد و اثربخش در ژاپن است که سرمایه انسانی جامعه به عنوان یکی از مولفه های اصلی و پیش ران توسعه توانسته است، نقش آفرینی کند. برایند آموزش و پرورش قوی و توسعه یافته، حرکت به سوی حکمرانی خوب و شایسته است که زمینه های چابکی دستگاه بوروکراسی دولتی، هوشمندی دولت، تعامل دولت با جامعه جهانی و ارتقای تولید ملی و افزایش سرمایه گذاری های داخلی و بین المللی در بخش های مختلف اقتصادی جامعه را نیز امکان پذیر کرده است. به لحاظ محتوایی، حکمرانی خوب دارای ویژگی هایی مانند مشارکت، حاکمیت قانون، شفافیت، جواب گویی، اجماع بر سر منافع ملی و مشترک، عدالت، اثربخشی و کارآیی، پاسخ گویی و افق راهبردی است که بازیگران و کنشگران بخش دولت، بازار و جامعه مدنی در تمامی سطوح ملی، استانی و محلی یک کشور باید به آن مقید باشند. در قلمرو آموزش وپرورش می توان به مصادیق شاخص های حکمرانی خوب در این بخش، آن گونه که در جدول آمده است، اشاره کرد(جدول شماره 1).
نابرابری شاخص های توسعه انسانی در سطح بین المللی و ملی، برایندی از متغیر های مختلف برون زا و درون زا بوده که پرداختن به آن، خارج از حوصله این نوشتار است. در سطح ملی، شکاف توسعه انسانی میان استان های کشور، موضوع بسیار مهمی است که در برنامه های پنج ساله توسعه به آن توجه شده است و در عین حال هنوز اختلاف میانگین شاخص های توسعه انسانی میان استان های برخوردار و کمتر توسعه یافته به صورت جدی باقی مانده است. با وجود تاثیرپذیری متقابل شاخص های ترکیبی توسعه انسانی بر یکدیگر، جایگاه آموزش و پرورش برای کاهش شکاف شاخص توسعه انسانی میان استان های برخوردار و غیر برخوردار عامل بسیار مهم و تعیین کننده ای است؛ چراکه سرمایه انسانی به عنوان مهم ترین دستاورد آموزش وپرورش یک منطقه به حساب می آید و استان هایی که در شاخص های آموزش وپرورش، از جمله مهم ترین شاخص قبولی در رشته های کاربردی دانشگاه ها توانسته اند در افزایش سرمایه انسانی تاثیر قابل ملاحظه ای داشته باشند؛ برای نمونه استان هایی که کارنامه ممتازی در شاخص قبولی کنکور سراسری در سالیان متمادی داشته اند به عنوان قطب های صنعتی و سرمایه گذاری در کشور شناخته شده اند و شاخص های سطح کیفیت زندگی و رفاه عمومی آنها نیز ارتقا یافته است. همچنین رشد شاخص های آموزش وپرورش و سرمایه انسانی در استان های برخوردار توانسته است زمینه های توسعه فرهنگ مدنی و شکل گیری سازمان های مردم نهاد و غیردولتی را تقویت کند. در مقابل در استان های غیربرخوردار، کاستی ها و کمبود ها در شاخص های آموزش وپرورش با شاخص های فقر و محرومیت و سطح توسعه نیافتگی ارتباط معنا داری دارد و این چرخه معیوب محرومیت همچنان استمرار خواهد یافت، مگر آنکه دولت بتواند با ساز و کارهای بوم گرایانه و توجه ویژه به آموزش و پرورش بر مشکلات آموزش وپرورش در این مناطق غلبه کند. به نظر نگارنده، با توجه به اینکه آموزش وپرورش بزرگ ترین سازمان عمومی کشور است، اداره مطلوب آن مستلزم بازنگری در ساختار بنیادین آن است و می طلبد با منطقه ای شدن آموزش وپرورش و استانی شدن هیات های امنا در آموزش وپرورش، به سوی سازوکارهای تمرکززدایی اداری حرکت کنیم، دقیقا مشابه مدل هیات امنایی که وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایران برای هدایت و راهبری دانشگاه های ایران پیش برده است و به نظر می رسد تا حدودی توانسته است تجربه خوب و موفقیت آمیزی باشد.
در چارچوب نظریه حکمرانی خوب، اگر بخواهیم به چارچوبی منطقی برای ارتقای وضعیت آموزش وپرورش برسیم، باید در سطح فرهنگی و نهادی، جایگاه آموزش وپرورش در سطح سیاست گذاری و افکار عمومی بیش از آنچه هست مورد توجه قرار گیرد و مسئولیت اجتماعی آحاد شهروندان، بخش دولت، بخش های تجاری و سازمان های مردم نهاد برای کمک به آموزش وپرورش تقویت شود. بنا بر اصول مصرح در قانون اساسی، ازجمله اصل سی ام: <<دولت موظف است وسائل آموزش وپرورش رایگان را برای همه ملت تا پایان دوره متوسطه فراهم سازد و وسائل تحصیلات عالی را تا سرحد خودکفایی کشور به طور رایگان گسترش دهد>>. تاکید قانون اساسی بر آموزش وپرورش رایگان موضوع مهمی است که در قانون اساسی به آن اشاره شده است و تجاری سازی در حوزه آموزش وپرورش و کاهش سهم تعداد مدارس دولتی و افزایش موسسات غیرانتفاعی زنگ خطری است که آموزش وپرورش را تهدید می کند و ممکن است رسالت و آرمان بزرگ آموزش وپرورش را تحت الشعاع قرار دهد. در ادبیات حکمرانی خوب، دقیقا تجاری سازی حوزه سلامت و حوزه آموزش وپرورش مورد انتقاد قرار گرفته است که با معیارهای ارزشی و اخلاقی و روح عدالت اجتماعی در تضاد بوده و ممکن است باعث محرومیت اقشار کم درآمد از این امکانات شود؛ اما با وجود این در ادبیات حکمرانی مشارکتی در آموزش وپرورش می توان با افزایش مسئولیت پذیری اجتماعی در سطح جامعه، سازمان های تجاری، زمینه های بیشتری برای مشارکت کارخانجات، سازمان ها و شرکت در تاسیس مدارس وابسته و کمک مادی و معنوی به آموزش وپرورش فراهم کرد. به زعم نگارنده، حکمرانی مشارکتی در مدیریت آموزش وپرورش و استفاده از ظرفیت های تمرکز زدایی اداری و ظرفیت های جامعه مدنی و بخش خصوصی برای تحول در آموزش وپرورش می تواند گره گشای بسیاری از مشکلات بنیادین آموزش وپرورش باشد. هرچند سهم بخش خصوصی و نهاد های مدنی در کشورمان، به نسبت سهم بخش دولتی متعادل نیست، اما می توان از ظرفیت های موجود برای پشتیبانی آموزش وپرورش استفاده بهینه تری داشت و حساسیت جامعه و اقشار تاثیرگذار را نسبت به تعالی آموزش وپرورش بیش از گذشته ارتقا داد. در حکمرانی مشارکتی و غیرمتمرکز می توان با تمرکززدایی افقی از ظرفیت سازمان های مردم نهاد، ظرفیت مسئولیت اجتماعی آحاد شهروندان و به ویژه کنشگران اقتصادی و شرکت های تجاری استفاده کرد و با تمرکززدایی عمودی از اهرم های تفویض اختیار به استان ها و منطقه ای کردن آموزش وپرورش بهره برد. مطالعه امکان سنجی تشکیل دبیرخانه هیات امنای استانی یا منطقه ای آموزش وپرورش چند استان هم جوار برای تصمیم گیری درخصوص پاره ای از موارد منطقه ای می تواند یک راه حل ساختاری باشد که کارشناسان آموزش وپرورش می توانند چاره اندیشی کنند. در این الگوی پیشنهادی می توان بخشی از وظایف حاکمیتی آموزش وپرورش را در مرکز هدایت و پشتیبانی کرد و در عین حال زمینه تصویب بسیاری از آیین نامه ها و بخش نامه ها را در سطح منطقه ای و استانی از طریق تشکیل دبیرخانه هیات امنای منطقه ای یا استانی آموزش وپرورش مورد بررسی قرار داد؛ هرچند شورای آموزش وپرورش در سطح استان ها دارای کارکرد مشابهی است. در شکل شماره یک، توزیع قدرت کنشگران مختلف در سطح خرد و کلان آمده است. جهت های ارتباطی هم کنش و تاثیر گذاری و تاثیرپذیری را در ارتباط سطوح بخشی و منطقه ای نشان می دهد.
آنچه در بالا به آن اشاره شد(جدول شماره 2)، ضرورت بازآفرینی آموزش وپرورش در سطح کلان و بازطراحی ساختار آموزش وپرورش بود که با شبکه سازی و توزیع بار مسئولیت آموزش وپرورش در سطح بین المللی، ملی و منطقه ای و محلی می توان زمینه استفاده از همه ظرفیت ها را برای حل مشکلات عظیم آموزش وپرورش کشور فراهم کرد. درعین حال در مقیاس خرد، الگوی حکمرانی خوب و شایسته در آموزش وپرورش در مدیریت مدارس موضوعی است که نیازمند بازاندیشی و توجه بیشتر است. در سطح خُرد، می طلبد که در حکمرانی مشارکتی و شایسته در مدیریت مدارس از ظرفیت های بخش های غیردولتی، خصوصی و انجمن ها و تشکل های غیردولتی بیشتر استفاده برد. بر اساس یک مطالعه ای که به وسیله یک موسسه تحقیقاتی در استرالیا انجام شده بود بر نحوه استفاده مدارس و دبیرستان ها از ظرفیت طیف گسترده ای از کنشگران و ذی نفعان تاکید شده بود که در شکل شماره 2 آمده است.(7)
تشکیل کانون فارغ التحصیلان دبیرستان ها و عضوگیری از آنها برای انتقال تجارب به مدارس برای ارتقای عملکرد می تواند بسیار مثمرثمر باشد که در شکل شماره 2 به آن اشاره شده است. متاسفانه یکی از موضوعاتی که از آن در کشورمان غفلت شده است با وجود آنکه هزینه تربیت نیروی انسانی متخصص و کارآفرین در کشور برعهده آموزش وپرورش است، مکانیسمی فراهم نشده است که آموزش وپرورش از میوه های پرثمری که تحویل جامعه داده است، به خوبی بهره مند شود. بدیهی است که صاحبان کارخانجات، مدیران شرکت ها، پزشکان، استادان دانشگاه و مهندسان و سایر گروه های حرفه ای و مشاغل پردرآمد، 12 سال دوره تحصیلی تا مقطع دیپلم را در مدارس و دبیرستان های دولتی و غیردولتی گذرانده اند. برگزاری گردهمایی ها و مناسبت هایی که بتواند هم کلاسی های قدیم را به زادگاه آموزشی آنها بازگرداند، می تواند به طور معجزه آسایی مشارکت فکری، روانی و اجتماعی و اقتصادی آنها را در تعالی آموزش وپرورش به حداکثر برساند. استفاده از الگوی حکمرانی و مدیریت مشارکتی در سطح خرد که همان مدارس و دبیرستان ها هستند، می تواند روحیه امید و نشاط را در مدیران، دبیران مدارس، اولیا و دانش آموزان نسل های بعد، به چندین برابر افزایش دهد. به نظر می رسد در باز مهندسی آموزش وپرورش در کشورمان نیاز است از الگوهای مشارکتی و نهادگرایانه استفاده بهتری برد تا آموزش وپرورش در فرهنگ عمومی جامعه نهادینه شود و حساسیت کنشگران مختلف جامعه برای تعالی آموزش وپرورش بیشتر شود.
منابع
1. حیدری چیانه، رحیم و کرمی، سونیا (1394) «بررسی تطبیقی شاخص های توسعه انسانی ایران، مالزی و ترکیه تاکید بر شاخص اقتصادی در دهه اخیر (2004-2013)» مجله اقتصادی، سال پانزدهم، شماره 1 و 2.
2. صادقی، حسین و همکاران (1389). «محاسبه شاخص توسعه انسانی استان ها با استفاده از رتبه بندی فازی» فصلنامه علمی- پژوهشی رفاه اجتماعی، سال دهم، شماره 37.
3. برنامه توسعه سازمان ملل متحد (2015). گزارش شاخص توسعه انسانی 2014 قابل دسترس در سایت برنامه توسعه ملل متحد www.undp.org.
4. شبکه اطلاع رسانی راه دانا (1394)، سخنرانی معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش وپرورش، منتشرشده در سایت به نشانی http://dana.ir/News/387415.html.
5- پورطالعی، فاطمه (1390). «جایگاه توسعه یافتگی ایران و استان های کشور از منظر شاخص توسعه انسانی» هفته نامه خبری تحلیلی برنامه، سال دهم، شماره 437.
6- سالارزهی، حبیب الله و ابراهیم پورحبیب (1391). «بررسی سیر تحول در پارادایم های مدیریت دولتی: از پارادایم مدیریت دولتی سنتی تا پارادایم حکمرانی خوب» فصلنامه علمی پژوهشی مدیریت دولتی دانشگاه تهران، دوره چهارم، شماره نهم.
7-Independent Schools Victoria(2015)” Applying principles of good governance to schools” available at website : http://www.is.vic.edu.au/schools/governance/atb/governance3.htm
نویسنده مطلب : حبیب الله سالارزهی
منبع دریافت این مطلب : روزنامه شرق
شبه آزمون آزمایشی ورودی مدارس سلام شماره 9، شامل 10 سوال به همراه پاسخ های کاملا تشریحی است. سطح این آزمون، سخت می باشد و زمان پیشنهادی این سوالات 25 دقیقه می باشد.
برای دانلود شبه آزمون ورودی مدارس سلام روی لینک زیر کلیک کنید.
»» دانلود برای اعضا امکان پذیر است. عضویت رایگان است و کمتر از 30 ثانیه طول می کشد!!!!
تعداد صفحات آزمون 3 صفحه شامل: 1 صفحه سوالات تستی ریاضی و پاسخ های تشریحی آزمون در 2 صفحه می باشد.
کلمات کلیدی : تیزهوشان ششم به هفتم | مدارس سلام | حل تشریحی آزمون تیزهوشان | سوالات ریاضی تیزهوشان | آزمون ورودی مدارس استعدادهای درخشان و نمونه دولتی | استعدادهای درخشان | تیزهوشان ورودی هفتم | پاسخ تشریحی سوالات تیزهوشان 94-95 | ریاضی تیزهوشان | آزمون تیزهوشان 94-95
منبع دریافت این مطلب : وبلاگ آزمون ورودی