بودجه آموزشوپرورش برای سال ١٣٩٤ حدودا برابر با ٢٥ هزار میلیارد تومان پیشبینی شده که از حیث مبلغ حدود ٩ درصد از کل مصارف بودجه عمومی دولت را تشکیل میدهد. این بودجه عمدتا عاید ادارات آموزشوپرورش استانها و نهایتا نیز عمدتا صرف هزینههای پرسنلی و حقوق و مزایای فرهنگیان میشود که البته اغلب از پایینبودن آن ناراضی هستند. چنانچه بودجه مذکور را بر مجموع حدود ١٣ میلیون دانشآموز فعلی کشور (در مقاطع آمادگی، ابتدایی، راهنمایی و متوسطه) تقسیم کنیم، سرانه آموزشی (بودجه اختصاصیافته به هر دانشآموز در مدارس کشور اعم از دولتی، نیمهدولتی، نمونهدولتی و غیرانتفاعی) به حدود دو میلیون تومان در سال میرسد که یارانه نسبتا قابلتوجهی است.
همهساله نیز به بر عمق کمبود بودجه دولتی در نظام آموزشی افزوده میشود، اما همچنان همگان -از دانشآموز و اولیای وی گرفته تا معلم و کادر اداری مدرسه- از وضع موجود ناراضی هستند و کوچکترین خلاقیتی -نه در بین دانشآموزان و نه در بین معلمان- امکان بروز نمییابد. واقعیت این است که مدارس دولتی و نیمهدولتی در ایران، همهساله دریافتکننده قریب به یکدهم بودجه عمومی دولت (بهعبارت دقیقتر یکدهم انواع مالیاتهای پرداختی توسط آحاد اقتصادی) هستند تا به تربیت و آموزش فرزندان این کشور بپردازند. آنچه بیش از همه تعجبآور و تلنگری برای سیاستگذاران است، میزان برتری مدارس غیرانتفاعی -بدون دریافت یارانه دولتی- در رقابت با مدارس دولتی است، بدان حد که اولیای دانشآموزان حاضرند با وجود پرداخت مالیات، از سهم یارانهای خود در مدارس دولتی بگذرند و هزینههای بسیار بیشتری را متحمل شوند و فرزندان خود را در مدارس غیردولتی ثبتنام کنند، اما –بهزعم خویش- تربیت فرزندان را به نااهل نسپرند.
راهحل غلبه بر چنین روشی، ساده است. باید یارانه را بهجای «مدرسه»، به «تحصیل» پرداخت. این موضوع بهسادگی از طریق اعطای بُن آموزشی از طرف دولت به هریک از دانشآموزان امکانپذیر است، بهنحویکه نهایتا صرفا در یکی از مدارس (دولتی، نیمهدولتی یا غیرانتفاعی) کشور قابل خرج باشد. درآنصورت مدارس مدارس بیکیفیت، احتمالا صرفا مجبور به ارتزاق از قبل همین بنها خواهند بود، حال آنکه مدارس باکیفیت میتوانند اولیا را راضی به پرداخت مبلغی مازاد بر بُنها کنند. چنانچه مدرسهای بود که کسی حاضر به هزینهکرد بُنهای خود در آنجا نبود، یا ملزم به ارتقای کیفیت خود است یا مآلا از گردونه رقابت حذف خواهند شد.
دراینصورت رقابت واقعی که متضمن پیشرفت در دنیای کنونی است، بر مدارس و نظام آموزشی حکمفرما خواهد شد. نتیجه آنکه اگر مدیر مدرسهای راهحلی برای کاهش هزینهها -ضمن حفظ یا ارتقای کیفیت- یافت، مورد تشویق قرار میگیرد. چنین مدیری بیشترین انگیزه را برای جذب معلمان باکیفیت و پرداختی متناسب به آنها خواهد داشت. ضمن اینکه روشهای آموزشی متنوعی نیز شکل گرفته و به محک آزمون گذاشته خواهد شد و بهترین آنها از سوی سایر رقبا مورد گرتهبرداری قرار خواهد گرفت؛ مشابه روالی که در مدارس غیرانتفاعی امروز بهشدت رایج است. مردم نیز خروجی مدارس برگزیده را برحسب فارغالتحصیلان گذشته یا عملکرد دانشآموزان فعلی در امتحانات میسنجند و -اگر منافع احتمالی بر هزینههای آن بچربد- متناسب با همان نیز راغب به پرداخت شهریه اضافه هستند. گرچه صحبت از تنوع و تکثر در محتوا یا شکل آموزش در مدارس ایران تا به امروز مسموع نبوده و کلیه دانشآموزان الزاما میبایست مجموعه دروس واحدی را گذرانده و امتحان بدهند؛ اما طرح مذکور حداقل به مدارس این امکان را میدهد تا کنار برنامه مصوب، سایر دروس کاربردی و فعالیتهای فوقبرنامه علمی، فرهنگی، اجتماعی، مذهبی و هنری دیگر را نیز با درنظرگرفتن تفاوتهای منطقهای -اگر خود صلاح میدانند و اولیا نیز راغب به پرداخت بابت آنها هستند- گنجانده و بازخورد آنها را دریافت کنند.
البته مخالفین نظام آموزشی بُنمحورِ پیشنهادی میتوانند چنین استدلال کنند که ارائه چنین طرحی به معنای اعطای یارانه و انتقال ثروت به متمکنینی است که هماکنون نیز فرزندان خود را به مدارس غیرانتفاعی میفرستند. این مسئله تقریبا بلاموضوع است، چراکه درحالحاضر فقط حدود ١٠ درصد (١,٤ میلیون نفر) از اولیا، فرزندان خود را به مدارس غیرانتفاعی میفرستند و قریب به ٩٠ درصد مردم از مدارسی به نحوی از انحا دولتی استفاده میکنند. بههمینسیاق، عدهای ممکن است نظام پیشنهادی مذکور را متهم کنند که منجر به افزایش نابرابری آموزشی میشود؛ اما حتی در نظام آموزشی امروز نیز آنچه تعیینکننده مدرسه دانشآموزان است محل زندگی افراد و آنچه تعیینکننده محل زندگی افراد است عمدتا سطح درآمد اولیای آنهاست. حال آنکه مهمترین تفاوت نظام آموزشی پیشنهادی با وضعیت کنونی این است که امکان استفاده از مدارس بهتر و باکیفیتتر را برای عدهای از دانشآموزان بیبضاعت -که اولیا آنها نگران آینده فرزندان خود بوده و در کنار بُن آموزشی دریافتی، حاضر به پرداخت مابهالتفاوت اندکی در سال هستند- نیز فراهم میکند. موضوعی که در نظام آموزشی بدون بُن و مدارس غیرانتفاعی بییارانه کنونی، برایشان بسیار پرهزینه تمام میشود؛ ضمن آنکه احتمالا لزوم تغییر محل زندگی را نیز در پی دارد که اساسا برای افراد بیبضاعت غیرممکن، ولی پرداخت هزینههای رفتوآمد در نظام پیشنهادی برایشان ممکن است. بدیهی است طرح پیشنهادی فوقالذکر مدعی حذف اختلاف طبقاتی نیست، اما آن را کمرنگ میکند. چراکه امروزه فقط عده قلیلی از افراد میتوانند از عهده شهریه مدارس برگزیده برآیند و عموما صندلیهای دانشگاههای برتر کشور نیز توسط فارغالتحصیلان همان مدارس اشغال میشود که والدین آنها از عهده کلاسها و کتب فوقالعاده مورد نیاز برای گذر از سد کنکور برمیآیند. حال آنکه در نظام آموزشی پیشنهادی، کافی است اولیای فرد، فقط مابهالتفاوت شهریه مدارس دولتی و غیرانتفاعی مد نظر را بپردازند. ضمن آنکه اگر آموزش، دغدغه اولیای دانشآموزان ساکن در محلههای پایینشهر باشد، وجود مدارس باکیفیت در آن مناطق از جانب همان اولیا توجیه مییابد و چهبسا با مدارس شمال شهر نیز به رقابت برخیزد.
نویسنده مطلب : سهیل پورصادقی حقیقت
به گزارش تیزلند،به نقل ازخبرنگار آموزش پرورش پانا - شهرستانهای استان تهران، طرح شاهنامه خوانی در راستای غنی سازی ادبیات فارسی پایه چهارم ابتدایی با حضور محمد احسانی معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش شهرستان های استان تهران و بهروز نصیری نیان رئیس آموزش و پرورش ناحیه یک ری کلید خورد.
محمد احسانی با حضور در مراسم رونمایی از طرح شاهنامه خوانی در راستای غنی سازی زبان و ادبیات فارسی ، پایه چهارم ابتدایی ، در شهرستان ری ناحیه یک گفت : شاهنامه سند هویت ایرانی و اسلامی ملت ایران است ، شاهنامه از سه بخش ، اساطیری ،پهلوانی و تاریخی تشکیل شده است که اسطوره های شاهنامه نماد و رمز اتحاد، بلند نظری، مهرورزی، انسان دوستی، صلح طلبی، احترام به دیگران و خدا جویی هستند و شاهنامه به عنوان یک شاهکار ادبی در گذر زمان کهنه نخواهد شد، بلکه انسان ها در اعصار متمادی می توانند از این اثر بی نظیر ره توشه بر گیرند.
وی در ادامه با تاکید بر اهمیت و ضرورت حفظ و پاسداشت زبان فارسی گفت: در دنیای امروز که قدرت های سلطه گر در عرصه جنگ نرم، بنیان های فرهنگی و هویت ملی کشورها را نشانه گرفته اند.
معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش شهرستان های استان تهران افزود: حفظ و اعتلای زبان فارسی می تواند گنجینه ای از داشته های فرهنگی و ادبی ما را صیانت و پاسبانی کند.
وی زبان فارسی را یکی از شیرین ترین ، قویترین و تاثیر گذار ترین زبان های زنده دنیا دانست که از پشتوانه عظیم شاهکارهای بی نظیر منثور و منظوم ادبی برخوردار است که باید مورد توجه ویژه نظام آموزش وپرورش قرار گیرد.
در این مراسم از مدیران ابتدایی باز نشسته سال تحصیلی 94-93 تقدیر به عمل آمد.
منبع دریافت این مطلب : خبرگزاری پانا
سرعت جمع ، تفریق، ضرب و تقسیم ذهنی خودتون را افزایش دهید.
این بازی جذاب و کاربردی کمک شایانی به افزایش توان ذهنی شما می دهد.
شما یک دقیقه فرصت دارید به تعداد زیادی از عملیاتها پاسخ دهید و امتیاز خود را افزایش دهید.
سوالات تصادفی است و هر دقیقه سوالات تغییر می کند.
پاسخ ها چهار گزینه ای است.
مهارت هایی که این برنامه در شما تقویت می کند:
- مدیریت زمان
- پیدا کردن راه های خلاقانه برای محاسبات سریع
- کسب مهارت حفظ آرامش
- جلو گیری از آلزایمر با بکار گیری مغز
- در صورت تکرار هر روزه و سعی در بهبود رکورد قبلی، نورون های مغز اتصالات جدید پیدا می کند.
کلمات کلیدی : اپلیکیشن | اپلیکیشن آموزشی | اپلیکیشن بازی ریاضی | اپلیکیشن مفید
منبع دریافت این مطلب : کافه بازار
بازی کنید ..... جایزه ببرید!!
این نرم افزار یک بازی ریاضی با مراحل متنوع است که می توانید با دوستانتان به مسابقه بپردازید .
رکورد بزنید و آنها را به نام خود ثبت کنید.
هر هفته یک مسابقه برگزار می شود.
شروع مسابقه در روز شنبه بوده و در روز 5 شنبه ساعت 23 مسابقه به اتمام می رسد.
به برنده مبلغ یک میلیون ریال به عنوان جایزه اهدا خواهد شد.
لطفا پس از کسب مقام اول حتما با ما تماس بگیرید تا مقدمات پرداخت جایزه فراهم گردد!
آیا می خواهید سرعت ذهنتان را در انجام محاسبات افزایش دهید؟
آیا می خواهید سرعتتان را در انجام محاسبات ذهنی محک بزنید؟
آیا می توانید به صدر لیست پر امتیاز ترین ها برسید؟
مراحل بازی را امتحان کنید !
در ظاهر ساده است اما هرچه بیشتر بازی کنید مراحل سخت تر شده و می توانید توانایی ذهن خود را در حل مسائل ریاضی به چالش بکشید !
این بازی برای کودکان نیز بسیار مفید بوده و به شکوفایی هرچه بیشتر ذهن آنان کمک می کند.
فرم کلی بازی بدین صورت است که یک عدد تصادفی در اختیار شما قرار خواهد گرفت، سپس از عدد یک شروع شده و شما باید بر حسب عملگر انتخابی محاسبات را انجام و طی مدت زمان مشخصی به آن پاسخ دهید .
کلمات کلیدی : اپلیکیشن | اپلیکیشن بازی | اپلیکیشن سرگرمی | اپلیکیشن بازی با ریاضی | اپلیکیشن آموزشی
کتاب علوم نهم تیزهوشان خیلی سبز 390 صفحه دارد و شامل موارد زیر است:
- درس نامه های کامل با پوشش تمام نکات
- نمونه سوال های آزمون های تیزهوشان و ورودی مدارس برتر
- پاسخ های کاملا تشریحی
- آمادگی برای آزمون تیزهوشان و هر آزمون جدی دیگر
مولف این کتاب آقای مهدی مظلوم شایان است.
برای مشاهده ی بخشی از این کتاب، روی لینک زیر کلیک کنید:
دانلود فصل هفتم کتاب علوم نهم تیزهوشان انتشارات خیلی سبز
منبع دریافت این مطلب : خیلی سبز