کتابی که پیش رو با استفاده از محتوای دروس علوم دوره ابتدایی و 785 سوال مبتنی بر آزمون های تیزهوشان و مدارس برتر ، سعی دارد تا در پیشرفت سطح علمی کودکانمان شما را یاری کند.
در بخش نخست این مجموعه شما با مفاهیم و محتوای بیش از کتب پایه آشنا خواهید شد که به منظور رشد و پرورش استعدادها و توانایی های دانش آموزان تهیه و تنظیم گردیده است. تمام مطالب ارائه شده همراه با مثال هایی است تا فراگیری را به حداکثر برساند. در ضمن با توجه به درس نامه های کامل ارائه شده ، شما می توانید سطح علمی کودکان را با اجرای آزمون های تستی که آنان را برای شرکت در آزمون های مدارس استعداد های درخشان و نمونه دولتی آماده و مهیا می سازد ، بسنجید.
بخش دوم این کتاب 6 مرحله آزمون چهارگزینه ای است که برای یادآوری و دوره مطالب ارائه شده است. قابل ذکر است که در پایان آزمون ها ، پاسخ نامه ی تشریحی برای بررسی نقاط ضعف و قدرت دانش آموزان گردآوری شده است که میتواند کمک شایانی را در آمادگی هر چه بیشتر دانش آموز انجام دهد.
کتاب علوم ششم ابتدایی انتشارات اندیشمند شامل فصل های زیر است:
فصل1 : مهارت روش علمی
فصل2 : چگونگی تهیه ی کاغذ
فصل3 : کارخانه ی کاغذ سازی
فصل4 : سفر به اعماق زمین
فصل5 : زمین پویا
فصل6 : ورزش و نیرو (1)
فصل7 : ورزش و نیرو (2)
فصل8 : می خواهم بسازم
فصل9 : سفر انرژی
فصل10 : خیلی کوچک ، خیلی بزرگ
فصل11 : شگفتی های برگ
فصل12 : جنگل برای کیست؟
فصل13 : سالم بمانیم
فصل14 : از گذشته تا آینده
برای خرید این کتاب می توانید به فروشگاه کتاب کمک درسی نیمکت به آدرس www.nimkatbook.ir مراجعه نمایید.
کلمات کلیدی: خرید اینترنتی کتاب | کمک درسی |ششم دبستان | کتاب علوم ششم دبستان | علوم ششم
منبع دریافت این مطلب : فروشگاه اینترنتی نیمکت
برای اینکه بتوانید تند تر درس بخوانید و همینطور نکات ریز را هم یاد بگیرید به چند نکته مهم باید توجه کیند.
شما باید بتوانید روی زمان مطالعه خود مدیریت داشته باشید یعنی مثلا از 20% زمان برای انجام 80% کارهایت استفاده کنید.برای اینکه مدیر زمان خوبی باشید باید کار های مهم را تشخیص دهید.
از نظر مدیریت زمان کارها به چند دسته تقسیم می شوند:
1- کارهای مهم و فوری: این کارها خود به خود انجام می گیرد.
2- کارهای مهم و غیر فوری: این دسته کارهایی هستند که افراد موفق و ناموفق را از هم جدا می کنند و معمولا افراد ناموفق آن را به تعویق می اندازند.
3- کارهای فوری و غیر مهم: این کارها در جهت اهداف انسان نیستند اما انجام می شود.
4- کارهای کم اهمیت و غیر ضروری: بعضی افراد به خاطر ناتوانی در انجام کارهای مهم و فوری ( گاهی برای تفنن و گاهی برای فرار از تمرکز حواس ) خود را به این کارها سرگرم می کنند.
حالا شما برای تند خوانی باید چه کار کنید تا به هدف خود برسید:
اول از همه چشم شما با نوشته ها و واژه ها برخورد می کند.و بعد انتقال مفهوم از لفظ به ذهن خواننده و دریافت معنی از متن انجام می شود.بنا بر این ذهن ما از دیدن یک کلمه یا مرور یک جمله به مفهومی که در بطن آن واژه یا آن جمله نهفته است منتقل می شود.
حال هرچه چشم انسان در دیدن سرعت داشته باشد و سریعتر از کلمات تصویر گرفته و به ذهن بفرستد و هرچه ذهن سریع تر معنی آن را در یابد و مفهوم را درک کند هم مطالعه تند تر می شود و هم سریع خوانی شما علمی تر می شود.
ذهن شما باشد عادت کند که مفهوم کامل جمله را در یابد ،نه اینکه صرفا آن را بخواند و رد شود و به معنای تک تک کلمه ها توجه کند.
حالا در می یابیم که نقش تمرکز فکر در موفقیت تند خوانی تاثیر زیادی دارد.
تمرینات این قسمت به شما کمک خواهند کرد تا با ایجاد یک نوع ریتم بتوانید زمانی را برای مرور کردن هر صفحه ای که لارم دارید کنترل کنید .
ریتم کار خود را انتخاب کنید. به یک ساعت دیواری که دارای ثانیهشمار باشد نگاه کنید و یک ریتم تک شمارهای در هر ثانیه انتخاب کنید. این کار را با شمردن 1،1،1، ... تا ده ثانیه انجام دهید.
ریتم خود را انتخاب کنید. این بار ریتم دو ثانیهای را انتخاب کنید. باز هم به ثانیهشمار ساعت نگاه کنید و بدین طریق برای خود بشمارید 1،2؛ 1،2؛ 1،2؛ ... تا ده ثانیه سپس شروع کنید به
خواندن. حدود پنجاه صفحه را با ریتم هر دو ثانیه یک صفحه به طریق فوق و با انگشت راهنما بخوانید.
ریتم کار خود را 4 ثانیه ای انتخاب کنید. این بار با مشاهده ساعت و شمردن 1،2،3،4؛ 1،2،3،4؛ 1،2،3،4، ... تا دوازدهثانیه ریتم چهارثانیهای را به کار ببرید.شما می توانید به همین ترتیب ریتم درس خواند خود را بالا ببرید.
در ابتدا کمی ناامید کننده و باعث حواسپرتی شما خواهد شد ولی در اغاز تمرینات خود لازم است مراحل پیشنهادی را با دقت تمام اجرا کنید. برای تمرین های نخستین دید زنی کتابی را که می خواهید بخوانید به طور باز بر روی یک میز قرار دهید از انگشتان نشان دست چپ خود به عنوان یک راهنما استفادهدکنید و با چشم سر انگست خود را دنبال کنید .
برای این که در مطالعه خود موفق باشید باید درست مطالعه کنید. یعنی برنامه درسی خود را طوری تنظیم کنید که وقتی کتاب هایتان را می خوانید هدفی واضح و روشن را دنبال کنید.و همین طور طوری برنامه ریزی کنید که ابتدا کتاب های آسان را مطالعه کنید سپس کتاب های مشکل.
همین طور در هنگام مطالعه یک کتاب هم ابتدا قسمت های آسان را بخوانید.موضوع های مشابه را پشت سر هم قرار ندهید و تا حد ممکن بین آنها فاصله بندازید.
در حد امکان برای یک کتاب بیش از دو ساعت وقت نگذارید. اگر می خواهید در شش روز هفته ، شش کتاب بخوانید، هرگز هر کتاب را در یک روز نخوانید و برای شش روز ، شش کتاب در نظر نگیرید . بهتر است هر روز را به شش قسمت تقسیم کنید و در هر قسمت ، یک کتاب بخوانید و این روند را در شش روز هفته ادامه دهید .
به روش تدریجی درس بخوانید ، یعنی در طول سال تحصیلی درس بخوانید و خواندن دروس را به شبهای قبل از امتحان موکول نکنید.
اگر کمی دقت و تامل در کار های خود داشته باشیم در می یابیم که مشکل اصلی کمبود وقت نیست ، بلکه در نحوه استفاده از آن است.
تند خوانی فوایدی هم دارد که عبارتند از:
الف- کامل کردن روش خواندن اجمالی و افزودن به ارزش آن؛
ب- مرور کردن مطالبی که قبلاً خواندهاید؛
جانشین ساختن این روش با روش مطالعه دقیق و کامل، هنگامی که درک کمتری از مطالب مورد نیاز است و وقت کمتری موجود است.
تمرین کنید تا میتوانید تند خوانی را تمرین کنید. تند خوانی نیز همچون سایر مهارتها نیاز به ممارست دارد.و تمرکز خود را حین مطالعه کاملا حفظ کنید.و در حین خواند مطلب به هیچ چیز دیگری فکر نکنید.
منبع دریافت این مطلب : شبکه رشد
در این قسمت، مصاحبه جناب آقای سجاد قاسمی،از مسئولین آموزشی مدارس ابتدایی علامه طباطبایی، را در دو بخش برای شما دوستان ارائه کرده ایم:
قسمت اول:
دانلود فایل صوتی : سجاد قاسمی - فسمت اول - تیزلند
مدت زمان:00:19:27
حجم فایل:4.45MB
قسمت دوم:
دانلود فایل صوتی : سجاد قاسمی - فسمت دوم - تیزلند
مدت زمان:00:21:52
حجم فایل:5MB
پرسش و پاسخ های مطرح شده در این مصاحبه:
سوال 1: آیا متناسب با هزینه ای که مدارس غیردولتی دریافت می کنند، خدامت ارائه می دهند؟ دلیل تفاوت زیاد این هزینه ها چیست؟
سجاد قاسمی : دلیل 90% هزینه ها به مدارس مربوط می شود. مدرسه نمی تواند کار خود را به درستی به اولیا انتقال دهد و بهتر است اولیا ریزبینانه تر عمل کنند.
مدرسه ای خوب است که صحبت هایش به المان های خود مدرسه نزدیک باشد و آرامش را در اولیا به وجود بیاورند.
بطور مثال، دانش آموزانی که در آزمون کانگورو ریاضیات دبستان شرکت می کنند، باهم رقابتی ندارند بلکه با سواد خود رقابت می کنند و مشخص می کند که دانش آموز چند درصد از علم را توانسته بدست بیاورد.
پس بهتر است اولیا قبل از هر چیزی در رابطه با خدمات مدرسه اطلاعات داشته باشند.
با توجه به صحبت های گذشته در رابطه با تفاوت مدارس تیزهوشان با مدارس غیردولتی نتیجه میگیریم که چون در مدارس غیردولتی،خروجی مدرسه مهم است، بنابراین برای جلب دانش آموزان با سطح علمی بالا (ورودی مناسب) تلاش می کنند ولی در مدارس تیزهوشان اینطور نیست و در طول مدارس تلاش خاصی را انجام نمی دهند.
مشکل ما در رابطه با مدارس این است که مدارس قبل از اینکه محتوا را به اولیا بدهند، خودشان را معرفی می کنند. در زمینه تیزهوشان زمانی خوب است که بتواند دانش آموز تیزهوش یا ورودی مناسب را بگیرد و خروجی را به اولیا نشان دهند یعنی هدف را مشخص کنند.
*******
سوال 2: چه سنجه هایی در مدارس علامه طباطبایی وجود دارد؟
سجاد قاسمی : گروهی در علامه طباطبایی با عنوان بررسی و برنامه ریزی امور جاری روز مشغول هستند.
برای مثال، برنامه ریزی ما برای امسال کسب رتبه های بالا در آزمون ها بوده. در آزمون کانگوروی پارسال، 53% نفرات اول کل ایران از مدارس علامه طباطبایی بودند و رتبه 1 تا 12 گروه سنی سوم و چهارم دبستان نیز از مدارس علامه طباطبایی بوده اند. موفقیت چشم گیری نیست ولی آن چشم اندازی را که به دنبالش بودیم به دست آوردیم. یعنی با برنامه ریزی به اینجا رسیده ایم و در کاربرگ هایمان این را آورده ایم.
از زمانی که مدارس کیفی شده اند (خیلی خوب، خوب، متوسط و ...)، سنجه هایش مشخص نیست اما در گذشته به صورت کمی (عددی) بوده است که برای آرامش خاطر والدین کمیت هم مهم است.
به طور مثال، فرزندمان را 5 سال در مدرسه ای گذاشته ایم ولی متاسفانه بار علمی ندارد. خیلی از مدارس خوب هستند که از ابتدا خودشان اعلام می کنند که یک سری المان ها را در اختیار والدین و دانش آموزان قرار می دهیم و سعی بر آن دارند تا به موفقیت دانش آموز برسند.
به طور مثال، در زمینه فوق برنامه، بخشی را با عنوان نمایش خلاق معرفی کرده ایم که می توان این اطمینان را به خانواده ها داد که فرزندشان در پایان سال اول، سلام کردن، احترام به بزرگتر، صحبت کردن در جمع و ... می آموزد. یعنی دانش آموز اعتماد به نفس صحبت کردن را پیدا می کند.
هر کسی بر اساس معیارهای خودش مدرسه را انتخاب می کند. مثلا همه مدارس، برای پایه دبیرستان المپیاد دارند ولی کدام مدرسه در المپیاد موفق است و نتیجه مطلوبی دارد؟ اما در دبستان چنین نتیجه ای نداریم.
*******
سوال 3: مدارس ابتدایی، معلمان خود را چگونه انتخاب کرده اند؟ روش مدرسه علامه طباطبایی در انتخاب معلم چیست؟
سجاد قاسمی : یکی از ارکان اصلی مدارس که در روند حرکتی تاثیرگذار است، معلمان می باشند. در مدارس ابتدایی، همه دروس را یک معلم در اختیار دارد.
در مدارس علامه طباطبایی، از نیروهای با تجربه آموزش و پرورش انتخاب می شود. در کل شیوه کار سلیقه ای می باشد. در مجتمع علامه طباطبایی، بخشی با عنوان معاونت آموزشی وجود دارد که منابعی را در ارتباط با انتخاب نیروها دارد. سپس به مدیر مدرسه معرفی می شوند. کارهایی که از سمت معاون آموزشی از نظر آموزش تعیین کرده است مورد بررسی قرار گرفته می شود. در آخر یک سند نهایی جهت بررسی مسئول آموزشی تحویل داده می شود.
مدارس عالی، به دنبال معلمین تازه کار نیستند و جهت به دست آوردن معلمین با تجربه بسیار تلاش می کنند.
*******
سوال 4: آیا امکانش هست معلم سال جدید را ملاقات کرد؟
سجاد قاسمی : ابتدا باید این سوال از طرف مسئولین از اولیا پرسیده شود که چه المان هایی برای شما مطرح می باشد؟ باید این اطمینان در اولیا به وجود بیاید که المان های مدنظرشان به اندازه زیادی قابل اجرا می باشد.
*******
سوال 5: آیا معلم جوان بهتر است یا معلم مسن؟
سجاد قاسمی : ابتدا باید دقت کنیم که آیا معلم جوان دانش آموز را به نتیجه ای که می خواهیم برسد، می تواند برساند یا معلم مسن! باید آن معلم تجربه سیستمی چند ساله را داشته باشد. باید به این توجه کنیم که آیا معلم جوان یا مسن خواسته با تجربه شود یا خیر. و نیز باید به این توجه داشته باشیم که آیا المان هایی را که مدرسه مدنظر گرفته، از عهده آن معلم برمی آید یا خیر.
*******
سوال 6: مهم است که معلم مدرسه در چه رشته ای تحصیل کرده؟
سجاد قاسمی : ابتدا مدرسه موردنظر را از نظر نوع تدریس، کلاس های هوشمند، زبان های دیگر و ... الگو قرار می دهیم. مسئولین برای مدرسه ارزش قائل هستند و پیگیر خروجی و گرفتن دانش آموز هستند. اولیا فقط به دنبال نام یک مدرسه نباشند و می توانند از مدرسه مشخصات آموزشی را بخواهند.
*******
سوال 7: آیا دوره هایی برای آموزش معلمین گذاشته شده است؟
سجاد قاسمی : کلاس های ضمن خدمت های جدید را مثلا در رابطه با کلاس های ششم باید بگذرانند. به طور مثال در مدارس علامه طباطبایی، کلاس های آموزشی ماهانه برای اولیا نیز برگزار می شود که معلمین روش های جدید آموزشی را به اولیا آموزش می دهند. یک مدرسه خوب باید تعاملش را با اولیا برقرار کند. به جز معلمین در مدارس، اولیا نیز باید بتوانند در منزل چگونگی یادگیری را به فرزندانشان آموزش دهند.
آزمون تیزهوشان امسال به صورت کشوری برگزار شد و ویژگی های این آزمون این بود که اغلب سوالات ریاضی فقط به سنجش سطحی از درس ریاضیات اکتفا نکرده بود بلکه هدف ، ارزیابی دانش ریاضی به علاوه ارزیابی توانمندی های ذهنی آزمون شوندگان بود. رویکرد این کتاب همانطور که اشاره شد ، بالا بردن توانمندی های ذهنی دانش آموزان است. جهت رسیدن ب این هدف ، کتاب به سه بخش کلی «ریاضی و هوش» ، «هندسه و هوش» و «هوش و هوش» تقسیم شده است.
بخش اول شامل سوالاتی است که تلفیقی از دانش ریاضی کتاب های درسی و هوش می باشد.
بخش دوم شامل سوالاتی است که تلفیقی از هندسه کتاب های درسی و هوش می باشد.
بخش سوم شامل سوالاتی است که برخی مهارت های دانش آموزان مانند دقت و تمرکز ، استدلال منطقی ، حل مسئله و... را در آن تقویت می کند.
در قسمت پایانی کتاب پاسخ تمام سوالات به صورت تشریحی بیان شده است.
کتاب ریاضیات ششم ابتدایی ( جلد دوم ) انتشارات اندیشمند شامل فصل های زیر است:
بخش اول : ریاضی و هوش | بخش دوم : هندسه و هوش | بخش سوم : هوش و هوش! | بخش چهارم : پاسخنامه ی تشریحی |
فصل یک : هوش ریاضی | فصل یک : هوش هندسی | فصل یک : هوش | پاسخنامه ی تشریحی فصل 1- بخش 1 |
فصل دوم: مربع جادویی | فصل دو : تجسم حجم | پاسخنامه ی تشریحی فصل 2- بخش 1 | |
فصل سه : تخمین | فصل سه : دوران ،چرخش،تقارن | پاسخنامه ی تشریحی فصل 3- بخش 1 | |
پاسخنامه ی تشریحی فصل 1- بخش 2 | |||
پاسخنامه ی تشریحی فصل 2- بخش 2 | |||
پاسخنامه ی تشریحی فصل 3- بخش 2 | |||
پاسخنامه ی تشریحی فصل 1- بخش 3 |
برای خرید این کتاب می توانید به فروشگاه کتاب کمک درسی نیمکت به آدرس www.nimkatbook.ir مراجعه نمایید.
کلمات کلیدی: خرید اینترنتی کتاب | کمک درسی | ششم دبستان | کتاب ریاضیات ششم دبستان | ریاضی ششم
منبع دریافت این مطلب : فروشگاه اینترنتی نیمکت
اگر چه در میان تعدادی دانش آموز که یک کلاس درس را تشکیل می دهند تفاوت های فراوانی یافت می شود، اما وقتی که صحبت از دلیل موفقیت سرشار بعضی از آنان و عدم پیشرفت کافی تعدادی دیگر به میان می آید مهم ترین علتی که به ذهن می رسد تفاوت هوشی آنان است.
و اما هر کسی برای خود تصور نسبتا روشنی از هوش دارد.مثلا توانایی درک و فهم امور، توانایی حل مشکلات، استعداد یادگیری، علت پیشرفت بعضی افراد و شکست بعضی دیگر،توانایی سازگاری با موقعیت های دشوار، و مانند اینها.
از هوش تعریف واحدی به دست نیامده و صاحب نظران مختلف آن را به گونه های مختلف چک کرده اند.
بنا بر این نمی توان تعریف مشخصی از هوش به دست داد که مورد توافق همه روان شناسان وابسته به رویکرد های مختلف باشد.با این حال عناصری از هوش وجود دارند که مورد توافق غالب پژوهشگران است.
این عناصر را در سه دسته زیر قرار دادند:
1- توانایی پرداختن به امور انتزاعی: منظور این است که افراد باهوش بیشتر با امور انتزاعی(اندیشه ها، نماد ها، روابط،مفاهیم،اصول) سر و کار دارند تا امور عینی(ابزار های مکانیکی،فعالیت های حسی)
2- توانایی حل کردن مسائل: یعنی توانایی پرداختن به موقعیت های جدید، نه فقط دادن پاسخ های از قبل آموخته شده به موقعیت های آشنا.
3- توانایی یادگیری: به ویژه یادگیری انتزاعیات، از جمله انتزاعیات موجود در کلمات و سایر نماد ها و نیز توانایی استفاده از آنها.
هوش یک سازه فرضی است نه یک خصلت عصب شناختی آدمی.به گونه ای دیگر هوش یک مفهوم ساختگی است که روان شناسان آن را برای سهولت ارتباط ابداع کرده اند.
قدیمی ترین دیدگاه مربوط به هوش دیدگاه دیدگاه روانسنجی است.این دیدگاه با اندازه گیری کارکرد های روانشناختی سر وکار دارد ، از این رو به آن نام روانسنجی داده اند.
اما برای اینکه هوش خود را بالا ببرین هم کار های متفاوتی می توانید انجام دهید.مثلا اینکه در تغذیه خود از خوردن شکلات تیره لذت ببرید،گوشت سرد و ماهی در صبحانه خود مصرف کنید چرا که به این ترتیب می توانید توانایی مغز خود را بالا ببرید.
همچنین شیوه زندگی افراد می تواند توانایی ذهنی آنها را بالا ببرد،اینکه چگونه زندگی می کنید،می تواند به پدید آمدن حالت های شیمیایی در مغز شما کمک کند. مغز انسان بیشتر شبیه یک کارخانه مواد شیمیایی است تا رایانه.
دانشمندان معتقدند که در زمان تولد تعداد مشخصی سلول های مغزی داریم که به مرور با پیر شدن تعداد بسیار زیادی از آنها را از دست می دهیم. تحقیقات گسترده در این باره نشان داده اند که سلولهای مغزی جدید در طول زندگی نیز برخلاف آنچه در گذشته تصور می شد، تولید می شوند و مغز در صورت استفاده هر چه بیشتر از آن ، قابلیت رشد و حجیم تر شدن را دارد.
افرادی که تمرینات فیزیکی انجام می دهند، سلول های مغزی بهتری را پرورش می دهند. پس ورزش را به طور مستمر انجام دهید. مانند: دو ماراتن، دویدن تفریحی و غیره ؛ یا این که یک یار در تمرین کردن برای خود در نظر بگیرید تا انجام حرکات را جالب تر و ادامه کار را سهل تر کند.
منبع دریافت این مطلب : شبکه رشد