به گزارش تیزلند به نقل از خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، علی زرافشان معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش امروز در گردهمایی توجیهی جهاد علمی که با حضور سرپرستیهای موسسه رزمندگان و روسای ادارات آموزش متوسطه دوره اول و دوم نظری سراسر کشور در مجتمع آدینه برگزار شد، با بیان اینکه در ذیل راهبرد ارتقای کیفیت، سیاستهای دیگری با عنوان ارتقای کیفیت یاددهی ـ یادگیری وجود دارد، اظهار داشت: باید تلاش کنیم کیفیت یادگیری دانشآموزان از آنچه که وجود دارد ارتقاء یابد.
وی با بیان اینکه امروز سطح حضور دانشآموزان در عرصههای علم و فناوری مشهود است، خاطر نشان کرد: اکنون بیش از 500 پژوهشسرای دانشآموزی در کشور فعال است که با برگزاری مسابقات، جشنوارهها و المپیادها بستری فراهم شده تا استعدادهای برتر دانشآموزی شناسایی شوند و مورد حمایت معنوی و مادی قرار گیرند.
زرافشان به اهمیت توسعه نانو در مدارس نیز اشاره و گفت: ششمین المپیاد نانو و هفتمین جشنواره نانو برگزار شد و بیش از 26 هزار دانشآموز از سراسر کشور در بخش دانشآموزی المپیاد نانو شرکت دارند؛ اکنون ثبت اختراع نانو در حوزه دانشآموزی وجود دارد و جهان به دنبال این است که ایران چگونه در بخش نانو در مدارس فعال شده است.
وی به طرحهای جابربنحیان، جشنواره نوجوان خوارزمی و جشنواره جوان خوارزمی اشاره و تصریح کرد: دانشآموزان مستعد در دبستان با طرح جابربنحیان شناسایی میشوند و سپس در دوره متوسطه اول به جشنواره نوجوان خوارزمی متصل و در نهایت به جشنواره جوان خوارزمی خواهند پیوست تا در آینده بتوانند در بخش نانو هم وارد شوند.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه 85 درصد ظرفیت دانشگاهها قرار است بر اساس سوابق تحصیلی باشد، اظهار کرد: اکنون 40 درصد دانشآموزان کشور در مدارس خاص تحصیل میکنند و از یک تعلیم و تربیت خاص بهرهمند و از سهمیه بیشتری برخوردار هستند.
وی افزود: اگر نتوانیم کیفیت آموزش را در مدارس مناطق محروم توسعه دهیم به این معنا است که بچههای مناطق محروم توان رقابت با آن 40 درصد کشور را ندارند و این موضوع باعث عدم تعادل در آموزش و پرورش و در جامعه میشود.
منبع دریافت این مطلب : خبرگزاری فارس
برای دانش آموزی که که معمولا نمرات بالایی می گیرد، این نمرات نقش تقویت کننده مثبت را ایفا می کنند.
در نتیجه، دانش آموز پس از دریافت یک نمره بالا با همان سبکی که منجر به کسب آن نمره شده است به کوشش و فعالیت خود ادامه خواهد داد.نمرات بالا هم دارای پیامد های مثبت هستند هم پیامد های منفی.
یکی از نتایج نمرات بالا این است که دانش آموزانی که همواره از درس های مختلف نمرات بالا می گیرند، نهایتا به مفهوم مثبتی از خویشتن دست خواهند یافت و این امر سبب می شود که در آینده در برخورد با مشکلات گوناگون درسی و غیر درسی با آرامش و قاطعیت بیشتری به حل آنها بپردازند.
آن چه که تعیین کننده انگیزش دانش آموز برای یادگیری موضوع های مختلف درسی است تصورات او از موفقیت ها یا شکست هایی است که در گذشته از دروس مشابه با آن موضوع ها کسب کرده است.
اگر یادگیرنده معتقد باشد که در گذشته دروس مشابهی را با موفقیت انجام داده است با درس جدید نیز با نوعی عاطفه مثبت برخورد خواهد کرد و همین می تواند بر عکس هم اتفاق بیفتد.
اما در برخی موارد علاوه بر پیامد های مثبت نمرات بالا می توانند پیامد های منفی هم داشته باشند.
نمرات سطح پایین که نشان دهنده عدم تایید معلم از فعالیت های یادگیری دانش آموزان است اگر کرارا تکرار شوند منجر به ایجاد مفهوم خود یا خود پنداره منفی در دانش آموزان خواهد شد.
به قول«وولفوک»شکست منجر می شود به انگیزه و انتظارات کمتر، انگیزه و انتظارات کمتر منجر می شود به کوشش کمتر، و کوشش کمتر منجر می شود به شکست بیشتر.
یکی از عوارض جانبی نا مطلوب نظام نمره گذاری این است که یاد گیرندگان به جای کوشش برای یادگیری در جهت کوشش برای کسب نمره تشویق می شوند.
متاسفانه تا زمانی که نمره تعیین کننده سرنوشت یاد گیرندگان است این مشکل به قوت خود باقی است.با این حال معلمان می توانند سعی کنند تا یادگیرندگان، در ضمن کوشش برای کسب نمره، در جهت کسب یادگیری هم بکوشند.
یکی از دلایلی که نمره بر یادگیری ترجیح داده می شود سطح پایین آزمون های برخی معلمان و روش های غلط نمره گذاری آنها است.اگر نمرات بر اساس آزمون هایی که بر حفظ جزئیات کم اهمیت درس تاکید می کنند ، مانند اطلاعات حافظه ای ، تاریخ ها، تعاریف و از این قبیل، تعیین شوند ، دانش آموزان تشویق می شوند تا صرفا برای گذراندن امتحانات و کسب نمرات مطالب را طوطی وار در حافظه خود انباشته نمایند و بلا فاصله پس از امتحان آنها را فراموش کنند.
در عوض این گونه آزمون ها معلمان بهتر است سوال هایی را طرح کنند که درک و فهم ، قضاوت و تفکر انتقادی ، یادگیرندگان را بر انگیزاند ، تا آنها از این طریق به درک مفاهیم و مطالب به طور عمقی بپردازند.
علاوه بر آزمون های معمولی،بهتر است معلمان تکالیفی به دانش آموزان بدهند که نیاز به فعالیت های سطح بالای ذهنی و تفکرو داشته باشند.
منبع دریافت این مطلب : شبکه رشد
بار ها این جمله ها را از دانش آموزان می شنویم که می گویند:(( دیگرحال و حوصله خواندن این کتاب را ندارم ))یا ((آن قدر از این کتاب خسته شده ام که قابل گفتن نیست )) ویا (( هر چه قدر می خوانم مثل اینکه کمتر یاد می گیریم )) و یا ((ده بار خواندم و تکرار کردم ولی بازهم یاد نگرفتم ))به راستی مشکل چیست ؟ آیا برای یادگیری درس واقعا باید 10 بار کتاب را خواند ؟ آیا باید دروس خود را پشت سرهم مرور کرد؟ و آیا باید ده ها بار درس راتکرار کرد تا یادگرفت ؟به طور قطع این طور نیست.
اگر این چنین باشد مطالعه کاری سخت و طاقت فرسا می شود.واقعیت این است که این گروه از فراگیران روش صحیح مطالعه را استفاده نمی کنند و کسی هم در مدرسه به آنها روش درست درس خواندن را نمی آموزد.
یادگیری و مطالعه رابطه ای تنگاتنگ و مستقیم با یکدیگر دارند تا جایی که این دو را لازم و ملزوم یکدیگر می دانند.برای اینکه یادگیری افزایش یابد باید مطالعه ای فعال و پویا داشت.
برای مطالعه صحیح تا جای امکان زمان مطالعه را باید کاهش دهید تا میزان یادگیریتان افزایش یابد و مدت نگهداری مطالب را در حافظه طولانی می کند.
سعی کنید از مطالب یادداشت برداری کنید و زیر نکات مهم خط کشی و حاشیه نویسی و کلید برداری خلاصه نویسی کنید.
هیچ وقت درس را بدون اینکه ننویسید نخوانید که بی فایده است.((بکارگیری شرایط مطالعه یعنی بهره وری بیشتر از مطالعه))
برای موفقیت در مطالعه باید درست آغاز کنید و برنامه ریزی کنید در درس خواندن که درس هایتان برای شب امتحاننماند و نظم و ترتیب داشته باشید و آرامش خود را حفظ کنید.
حداکثر زمانی که افراد می توانند فکر خود را بروی موضوعی متمرکز کنند بیش از 30 دقیقه نیست ، یعنی باید سعی شود حدود 30 دقیقه بروی یک مطلب تمرکز نمود و یا مطالعه داشت و حدود 10 الی 15 دقیقه استراحت نمود سپس مجددا” با همین روال شروع به مطالعه کرد.
سعی کنید یک محیط را برای درس خواندن انتخاب کنید و اصلا در حالت خوابیده درس نخوانید و در حین مطالعه عواملی که باعث پرت شدن حواس می شود را از آن مکان ببرید.
و اما موضوع اصلی اینکه دروس هر روز مدرسه را عصر همان روز در منزل مطالعه کنید و هر دو هفته یک روز به مرور درس های دو هفته قبل بپردازید که این کار های باعث می شود که درس هایتان برای شب امتحان نماند و برایتان سخت نشود.
اگر فاصلههای زمانی مرور، بهدرستی رعایت نشوند، سبب عدم یادآوری مطلب خواهند شد.
اکثر دانش آموزان درس هایشان را برای شب امتحان نگه می دارند و بی خیال می شوند و می گویند که شب امتحان همه را حفظ می کنیم که این اندیشه بسیار غلطی هست و هیچ کس از این کار نتیجه مطلوب نمی گیرد.
دانش آموز باید درسهای داده شده در هر روز را، همان روز مطالعه کنند، در غیر اینصورت، مطلب ها به خوبی یادآوری نخواهند شد.
این طور که:
1-ابتدا جزوه ی درسی و یادداشت هایی را که سر کلاس نوشته اید، دو بار بخوانید.
-2 متن کتاب درسی را با دقت مطالعه کنید.
-3 مسئله های حل شده ی معلم را یک یا دو بار با دقت مطالعه کنید.
-4 خودکار به دست بگیرید و این بار خودتان مسئله های حل شده ی معلم را حل کنید و حتما به جواب آخر برسید. مسئله را نیمه کاره رها نکنید و به جواب آخر برسید.
-5 حتی اگر آن مسئله ها را کاملا بلد هستید، باز هم باید خودتان آن ها را حل کنید.
منبع دریافت این مطلب : شبکه رشد
این معمای هوش، از زوایای مختلف با تحلیل های متفاوت، جواب های متفاوتی دارد:
1. مجموع هر دو قطعه روبروی هم، برابر 10 می شود: جواب: 7
2. هر قطعه سفید حاصل تفاضل دو قطعه سیاه مجاورش است: جواب: 5
کلمات کلیدی: هوش | تست هوش | جواب تست هوش | هوش تصویری | تمرکز | تست هوش عدد مفقوده
منبع دریافت این مطلب : آی هوش
یک امتحان 100 نمره ای از دانش آموزان دو کلاس الف و ب گرفته شده است. هر کلاس 50 دانش آموز دارد. پس از اعلام نتایج امتحان، مشخص شد که میانگین نمرات کلاس الف از میانگین نمرات کلاس ب بیشتر است. حداکثر چند دانش آموز در کلاس ب هستند که نمره آنها از همه دانش آموزان کلاس الف بیشتر است؟
الف) 1 ب) ٢٥ ج) ٤٩ د) ٥٠ ه) امکان ندارد دانش آموزی از کلاس ب، نمره اش از همه دانش آموزان کلاس الف بیشتر باشد.
منبع دریافت این مطلب : آی هوش