بر اساس این ماده؛
«الف- دولت مکلف است برای ایجاد تحول در نظام تعلیم و تربیت اقدامات زیر را انجام دهد:
1- اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به نحوی که کلیه اقدامات وزارت براساس این سند انجام و هیچ اقدامی خارج از آن صورت نگیرد.
2- تهیه نظام رتبه بندی معلمان و استقرار نظام پرداخت ها براساس تخصص با شایستگیها و عملکرد رقابتی مبتنی بر نظام رتبه بندی معلمان و مهندسی نیروی انسانی براساس سند تحول و نقشه جامع علمی کشور
3- ارتقای جایگاه آموزش و پرورش به مثابه مهمترین نهاد تربیت نیروی انسانی و مولد سرمایه اجتماعی و انسانی عهدهدار اجرای سیاستهای مصوب و هدایت و نظارت بر آن بعنوان امر حاکمیتی با توسعه همکاری دستگاههای اجرایی
4- توسعه و تسهیل سفرهای فرهنگی دانش آموزی بویژه اردوهای زیارتی و راهیان نور.
ب- سازمان اداری و استخدامی و سازمان برنامه و بودجه موظفند به منظور ارتقاء کیفیت نظام تعلیم و تربیت با جذب معلم از طریق دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی، در طول برنامه، ردیفهای استخدامی و تامین اعتبار مورد نیاز آموزش و پرورش را با رعایت قوانین و ضوابط مربوطه و ظرفیت جذب دانشجو در دانشگاههای یاد شده برای جذب دانشجو معلمان در اختیار وزارت آموزش و پرورش قرار دهند.
ج- وزارت آموزش و پرورش مکلف است با اتکاء به ظرفیتهای درون و برون سازمانی نسبت به اختصاص نیروی انسانی، تجهیزات و امکانات مورد نیاز، اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان- بسیج دانش آموزی- سازمان دانش آموزی براساس ضوابطی که با پیشنهاد وزارت به تصویب هیات وزیران می رسد اقدام نماید.
د- دولت مکلف به تنظیم و اجرای سیاست های حمایتی از خیرین مدرسه ساز میباشد و باید معادل کمکهای تحقق یافته آنان را جهت تکمیل پروژههای نیمهتمام خیرین در بودجه سنواتی منظور نماید.
تبصره - آییننامه اجرائی این بند حداکثر ظرف دو ماه پس از لازم الاجرا شدن این قانون توسط وزارتآموزش و پرورش تهیه و به تصویب هیات وزیران میرسد.
هـ- دولت مکلف است به منظور افزایش ایمنی و مقاوم سازی مدارس و فضاهای پرورشی و ورزشی وزارت آموزش و پرورش معادل ریالی مبلغ سه میلیارد دلار در طول اجرای برنامه ششم توسعه، از محل حساب ذخیره ارزی پس از کسر سهم صندوق توسعه ملی با اولویت پروژه های نیمه تمام آموزشی، پرورشی و تربیت بدنی به وزارت آموزش و پرورش اختصاص دهد.
و- هزینه کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی غیردولتی در احداث، توسعه، تکمیل و تجهیز فضاهای آموزش و پرورش، خوابگاه های شبانه روزی، کتابخانه ها، سالن های ورزشی وابسته به وزارت آموزش و پرورش که در چارچوب مصوب شورای برنامه ریزی و توسعه استان انجام می شود با تایید سازمان توسعه، نوسازی و تجهیز مدارس کشور به عنوان هزینه قابل قبول مالیاتی محسوب می شود.
تبصره- آئین نامه اجرائی این ماده ظرف سه ماه توسط سازمان برنامه و بودجه با همکاری وزارت امور اقتصادی و دارایی و وزارت آموزش و پرورش تهیه و به تصویب هیات وزیران می رسد.
ز- کلیه درآمدها، کمکها و هدایای مردمی به سازمان دانش آموزی پس از واریز به خزانه به عنوان درآمد اختصاصی وزارت آموزش و پرورش محسوب می گردد. وزارت آموزش و پرورش موظف است مبالغ واریزی را در قالب بودجه سنواتی فقط برای فعالیتهای پرورشی توسط سازمان دانش آموزی در مدارس هزینه نماید.
ح- دولت موظف است در طول سالهای برنامه اعتبار و منابع لازم را در جهت ترویج ارزشهای ایرانی اسلامی و توسعه فرهنگ مطالعه و پژوهش در مناطق محروم روستایی و عشایری و مرزی در اختیار کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان قرار دهد.
این ماده با 171 رای موافق، 8 رای مخالف و 3 رای ممتنع از مجموع203 نماینده حاضر در صحن به تصویب مجلس رسید.
منبع دریافت این مطلب : خبرگزاری مهر
به گزارش تیزلند، به نقل از خبرگزاری فارس، مهدی فیض معاون پرروشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش با اشاره به تشکیل شوراهای مشورتی در این معاونت اظهار داشت: ایجاد 3 شورای مشورتی را در دستور کار داریم؛ اولین شورا، «مجمع پیشکسوتان تربیت» است که هدف از تشکیل آن، کمک به شکلگیری الگوهای مفهومی و نظریههای کاربردی در حوزه تربیت است.
وی ادامه داد: شورای مشورت دیگر، «شورای امور تربیتی» است؛ در حقیقت به معنای جمعی که صاحب تجربه هستند و فعالیتهای طولانی مدتی در حوزه امور تربیتی داشتند که از تجارب آنها برای بازخوانی و تجدیدنظر در فعالیتهای امور تربیتی که در سطح مدارس انجام میشود، استفاده میکنیم.
فیض، شورای مشورتی دیگر را «شورای تعمیم تربیت» برشمرد و گفت: این شورا به این معناست که با توجه به رویکرد وزیر آموزش و پرورش، لازم است در همه فعالیتهای آموزش و پرورش نگاه تربیتی داشته باشیم و تربیت باید به همه فعالیتها تعمیم داده شود.
معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: باید این موضوع در سطح مدرسه، مدرسهسازی، نیرویانسانی، انتخاب آن و فعالیتهای فوق برنامه وارد شود؛ برای تعمیم این نگاه، شورایی را تشکیل میدهیم که این شورا محدوده عملکردش فراتر از معاونت ما خواهد بود.
فیض در خصوص «زمان عملیاتی کردن این شورا»، خاطرنشان کرد: با وزیر آموزش و پرورش طرح موضوع میکنیم تا به نقطه کاربردی برسیم؛ مجمع پیشکسوتان تربیت 144 عضو دارد که اسامی آنها معلوم شده است و در ماه جاری اولین جلسه آن را برگزار خواهیم کرد.
معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش با اشاره به تشکیل شورای مشورتی امور تربیتی، متذکر شد: این شورا نیز در نیمه ماه جاری اولین جلسه خود را برگزار خواهد کرد و در خصوص شورای «تعمیم تربیت» باید تاییدیه وزیر آموزش و پرورش را داشته باشیم.
منبع دریافت این مطلب : خبرگزاری فارس
به گزارش تیزلند، به نقل از خبرگزاری ایرنا از وزارت آموزش و پرورش، در حکم فخرالدین دانش آشتیانی خطاب به مدیر تازه منصوب آمده است که با مد نظر قرار دادن اسناد بالادستی و در چارچوب سیاست ها و برنامه های اعلامی از سوی وزیر به مجلس شورای اسلامی فعالیت نماید.
رضوان حکیم زاده دکترای برنامه ریزی درسی از دانشگاه تربیت معلم تهران اخذ کرده است و در کارنامه اجرایی خود، تدریس دردوره ابتدایی و راهنمایی ،کارشناس مسئول مشاوره و راهنمایی درمرکز مشاوره دانشجویی دانشگاه تهران ، عضو هیات علمی دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه تهران، معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران ، معاون تحصیلات تکمیلی و آموزشی کمیسیون علوم اجتماعی و رفتاری دانشگاه تهران را دارد.
وی با رتبه علمی دانشیاری، دارای تالیفات متعدد علمی پژوهشی در زمینه تعلیم و تربیت اسلامی است از جمله: بررسی مبانی فلسفی برنامه آموزش جهانی و مقایسه آن با مبانی فلسفی نظام تعلیم وتربیت جمهوری اسلامی ایران، نقد دیدگاه پست مدرنیسم در برنامه درسی با شاخص های مبانی فلسفی تربیت اسلامی، مقایسه تطبیقی ارزش اخلاقی در پراگماتیسم و اسلام و پیامدهای هریک در آموزش، تحلیل محتوای کتاب های درسی در ارتباط با معرفی ابعاد متعدد شخصیت امام خمینی (ره)، تحلیل محتوای کتاب های درسی دوره راهنمایی با توجه به مسایل و مباحث روز جهانی در حوزه برنامه های درسی .
منبع دریافت این مطلب : خبرگزاری ایرنا
1. خوابِ خوبِ شبانه
خواب خوب ما را سر حال می کند
همهی ما میدانیم که بعد از یک خواب خوب شبانه، سرحالتر روز خود را شروع میکنیم. اگر به اندازهی کافی استراحت کنیم میل بازگشت به رختخواب تا حد قابل توجهی کاهش پیدا میکند. به طور متوسط، هر فرد بزرگسال به 8 ساعت خواب شبانه نیاز دارد، اما این عدد بنا به نیازهای جسمانی مختلف افراد، متفاوت است. برای تنظیم ساعت مورد علاقه و مناسب خواب باید قلق بدن خود را پیدا کنیم.
2. کافئین
کافیین موجب هوشیاری و سرحال شدن است
اغلب ما روز خود را با مصرف نوشیدنیهای کافئیندار آغاز میکنیم. وقتی صحبت از کافئین میشود، انتخابهای متعددی پیش روی ماست؛ چای، قهوه، شکلات داغ و غیره. کافئین به هوشیار کردن بدن کمک شایانی میکند و مانع از عملکرد آدنوزین در بدن میشود. آدنوزین مادهای شیمیایی است که در بدن احساس خوابآلودگی ایجاد میکند. هر چند کافئین در درصد کمی از افراد اثرگذاری لازم را ندارد، اما به طور کلی در هوشیار نگه داشتن بدن و جنگ با خوابآلودگی 5 تا 6 ساعت مفید عمل میکند.
3. ساعت زنگدار
ساعت زنگ دار در سریع بیدار شدن موثر است
حتی اگر خواب شما خیلی سنگین باشد و در اعماق یک رویا یا خدای نکرده، کابوس فرو رفته باشید زنگ ساعت به سادگی شما را به دنیای هوشیاری و بیداری پرتاب خواهد کرد. اگر به دنبال بیدار شدن در صبح زود و استفاده از حال و هوای صبحگاهی هستید ولی به شکل طبیعی این کار برای شما میسر نیست، از ساعت کمک بگیرید و با استشمام هوای صبح سر حال و شاد شوید. در هر صورت بیشتر ما مجبوریم صبحها بیدار شویم و باید هر طور شده از رختخواب دل بکنیم. بله، ساعت زنگدار روش مناسبی برای جدا کردن ما از رختخواب و شروع کار روزانه است.
4. قرار دادن رختخواب در معرض نور
برای سرحال بیدار شدن در معرض نوربخوابید
محل خواب خود را طوری تنظیم کنید که صبحها در معرض تابش نور قرار بگیرید. تابش نور به هوشیاری و زودتر بیدار شدن شما کمک میکند. بدن ما از الگوی شبانهروزی مشخصی پیروی میکند و نور قویترین عاملی است، که بر این الگو و ساعت بیولوژیکی بدن تاثیر میگذارد. البته قرار گرفتن در معرض نور غیرمستقیم برای بدن بهتر است.
5. پیروی از برنامهی خواب مشخص
برنامه خواب مشخص داشته باشید
بدن ما تمایل به پیروی کردن از الگوهای مشخص و تکراری دارد. با مشخص کردن برنامهی خواب میتوان به پویایی بدن کمک کرد. با داشتن ساعات خواب و بیداری مشخص، ضمن اینکه سرحالتر میشویم در طول روز نیز نشاط بیشتری پیدا میکنیم. البته فراموش نشود که این روند را نباید آخرهفتهها یا ایام تعطیل بر هم بزنیم و در تمام روزهای هفته باید به آن وفادار باشیم. برای این کار باید روی مهارت برنامه ریزی تان کار کنید.
6. درمان اختلالات خواب
برای درمان اختلالات خواب به پزشک بروید
اگر به اختلالات خواب دچار هستید، به احتمال زیاد پس از بیدار شدن سرحال و شاداب نخواهید بود. ناهنجاریهای خواب نظیر آپنه و … تاثیر نامطلوبی بر بیداری میگذارند. یکی از مشکلات شایع در این زمینه، دیرخوابی است. این دیرخوابیدن خودخواسته و عامدانه نیست به تعبیر بهتر نوعی بیخوابی است که مانند سایر ناهنجاریهای خواب میتواند نشاط و سرحال بودن شما را تحت تاثیر قرار بدهد.
مقاله مرتبط: علت خواب آلودگی در طول روز چیست
7. ورزش و فعالیت بدنی
ورزش و فعالیت بدنی ماراسرحال و شاداب می کند
اگر از عاشقان سینهچاک خواب هستید و جداییتان از بالش و پتو داستانی تراژیک و تلخ است؛ حتما باید ورزش کردن را در برنامهی خود بگنجانید. صبحها بعد از بیداری، زمان اندکی را به ورزش کردن و تمرینات بدنی اختصاص بدهید. اگر این نرمش صبحگاهی در هوای تازه انجام شود بسیار سرحالتر خواهید شد. بدن شما احساس نشاط خواهد کرد و شب نیز راحتتر به رختخواب میروید.
8. مصرف صبحانه
صبحانه باعث سر حال شدن می شود
صبحانه مهمترین وعدهی غذایی است. با خوردن صبحانه بدن آمادهی شروع فعالیت روزانه میشود. اگر در برنامهی صبحانهتان نوشیدنیهای کافئیندار نیز لحاظ شود که چه بهتر. صبحانه بدن را باانرژی و سرحال میکند و حتی در مواردی دلیل محکمی برای دوستان شکموست تا باانگیزه از خواب برخیزند.
9. بیداری از خواب به شکل طبیعی
به طور طبیعی از خواب برخیزید تا سرحال شوید
بهترین شیوهی بیدار شدن بیداری طبیعی است، یعنی بدون تلاش و اصرار برای از خواب بیدار شدن. معمولا اغلب ما نمیتوانیم به میل خود و هر وقت که از نظر فیزیولوژیک بدن رضایت به بیداری داد، از جای خود برخیزیم اما با تنظیم ساعت خواب با میزان مورد نیاز بدن، میتوان به طور طبیعی از خواب بیدار شد و روزی شاد و سرحال را شروع کرد.
اگر خوب نمیخوابید و صبحها سرحال نیستید، تلاش کنید با کمک گرفتن از روشهای پیشنهادشده مشکلتان را رفع کنید. سرحال بیدار شدن بر عملکرد روزانه اثر فراوانی دارد و با اقداماتی ساده میتوانید روز خود را شاداب شروع کنید و برای خود و اطرافیان خود جوّی پرانرژی و پویا بسازید.
منبع دریافت این مطلب : چطور
دانشمندان با انجام مطالعاتی، به بررسی تفاوت عملکرد مردان و زنان در ریاضی و مهارتهای تجسمِ فضایی پرداختند. آنها دریافتند که اعتماد به نفس، نقش بسیار مهمی در مهارتهای ریاضی و تجسم فضایی دارد. زنانی که از آنها خواسته شده بود تا پیش از پرداختن به آزمونِ سنجشِ مهارتهای تجسم فضایی، جنسیتشان را مشخص کنند، نسبت به زنانی که جنسیتشان را مشخص نکرده بودند، عملکرد ضعیفتری داشتند. همچنین وقتی حین آزمون به زنان گفته میشد که تصور کنند مرد هستند، عملکرد بهتری داشتند. وقتی به خانمها گفته میشد که در این آزمون زنان بهتر از مردان عمل میکنند و درست عکس این حرف را هم به مردان میگفتند، هر دو گروه عملکرد بهتری از خود نشان میدادند. اما جالبتر اینکه وقتی شرکتکنندگان مجبور بودند که به همهی سوالات پاسخ بدهند، شکاف جنسیتی از بین میرفت. ظاهرا زمانی که زنان اجازه داشتند که از بعضی سوالات بگذرند و به آنها پاسخ ندهند، آنها این کار را نه به خاطر کمبود دانش، بلکه به خاطر کمبود اعتماد به نفس انجام میدادند!
ونسان ونگوگ میگوید:
«اگر از درونتان صدایی شنیدید که گفت: نمیتوانید نقاشی بکشید، با تمام وجود شروع به کشیدن نقاشی کنید؛ به این ترتیب آن صدا ساکت خواهد شد.»
اعتماد به نفس واقعی با غرور و خودبینی بسیار متفاوت است. زمانی که افراد به خودشان و تواناییهایشان باور داشته باشند، برخی کارها را هیچوقت انجام نمیدهند. مثلا:
1. بهانه نمیآورند
اگر فقط یک صفت در افراد با اعتماد به نفس وجود داشته باشد، خودکارآمدی است. افراد با اعتماد به نفس بالا باور دارند که «خودشان» مسئول تمام اتفاقات زندگیشان هستند. این ویژگی بیشتر ناشی از یک کنترل درونی است. به همین دلیل است که شما از افراد با اعتماد به نفس نمیشنوید که برای دیر کردنشان، ترافیک را مقصر بشمارند یا دلیل شکستشان در ارتقای شغلی را رئیس غیرمنصفشان بدانند. افراد با اعتماد به نفس بالا بهانه نمیآورند، چرا که باور دارند زندگیشان در کنترل خودشان است.
2. دست از تلاش برنمیدارند
افراد با اعتماد به نفس بالا، همین که برای اولین بار در کارشان اشتباه کردند، آن را رها نمیکنند. چنین افرادی هم مشکلات و هم شکستها را نه سدی نفوذناپذیر برای موفقیت، بلکه موانعی میبینند که باید بر آنها غلبه کنند. با این حال، آنها نمیخواهند چیزی را بارها و بارها تکرار کنند. یکی از اولین کارهایی که افراد با اعتماد به نفس در هنگام اشتباه در کاری انجام میدهند، این است که بفهمند کجای کارشان مشکل داشته است و چطور میتوانند دفعهی بعد مانع از بهوجود آمدن چنین مشکلی شوند.
3. منتظر اجازه برای عمل کردن نمیمانند
افراد با اعتماد به نفس بالا نیازی به کسی ندارند که به آنها بگوید چه کاری را در چه زمانی انجام بدهند. آنها وقت خود را با پرسشهایی مثل «آیا میتونم انجامش بدم؟» یا «واقعا باید این کارو بکنم؟» تلف نمیکنند. بلکه اگر بخواهند سوالی از خودشان بپرسند، آن سوال «چرا اون کار رو خود من انجام ندم؟» خواهد بود. چه در ادارهی جلسهای که در آن فرد بالارتبه حاضر نشده است و چه در جریان حل مشکل مشتری، آنها صبر نمیکنند تا کسی پیدا شود که مشکل را حل کنند. این افراد خودشان آنچه را که نیاز است، میدانند و کار لازم را انجام میدهند.
4. به دنبال جلب توجه نیستند
مردم از افرادی که تشنهی توجه هستند، متنفرند. افراد با اعتماد به نفس میدانند که اگر خودشان باشند، بسیار تاثیرگذارتر خواهند بود تا اینکه همیشه در تلاش باشند تا ثابت کنند مهم هستند! آدمها خیلی سریع متوجه نوع نگرش شما میشوند و خیلی سریعتر از آن، جذب نگرش صحیح میشوند. افراد با اعتماد به نفس بالا همیشه دارای نگرشی صحیح هستند و وقتی که به خاطر یک موفقیت مورد توجه قرار میگیرند، افرادی را که در موفقیتشان نقش داشتهاند، فراموش نمیکنند. آنها نیازی به تشویق و تمجید ندارند، چرا که از درون به خودشان اعتماد دارند و ارزش خودشان را میدانند.
5. نیاز به تحسین و تمجید دائمی ندارند
تا به حال افرادی را دیدهاید که دائما نیاز دارند تا از دیگران بشنوند که چقدر خوب هستند؟ افراد با اعتماد به نفس اینگونه نیستند و این مسئله به کنترل درونی آنها برمیگردد. آنها فکر نمیکنند که موفقیتشان بستگی به تایید دیگران دارد. میدانند که صرفنظر از اینکه چقدر خوب عمل کنند، همیشه کسی هست که آنها را به باد انتقاد بگیرد. افراد با اعتماد به نفس بالا میدانند که اعتماد به نفسی که وابسته به تحسین دیگران باشد، اعتماد به نفس واقعی نیست، بلکه خودشیفتگی است.
6. کارهایشان را به تعویق نمیاندازند
چرا افراد کارهایشان را عقب میاندازند؟ دلیل سادهای دارد: چون تنبل هستند. البته بسیاری اوقات آنها میترسند و این ترس از تغییر، شکست یا حتی موفقیت است. افراد با اعتماد به نفس بالا از انجام کارها طفره نمیروند. چون به خودشان باور دارند و انتظار دارند که فعالیتهایشان آنها را به هدفی که دارند نزدیکتر کند. منتظر زمان مناسب یا شرایط ایدهآل نیستند؛ آنها میدانند که امروز تنها زمانی است که اهمیت دارد. اگر احساس کنند که الان زمان مناسب نیست، آن را به زمانی مناسب تبدیل میکنند.
7. قضاوت نمیکنند
افراد با اعتماد به نفس بالا، دیگران را قضاوت نمیکنند؛ چون میدانند که هر کس دارای ارزشی است و نیازی ندارند برای اینکه خودشان احساس خوبی داشته باشند، دیگران را زیر سوال ببرند. بهیاد داشته باشید که با مقایسهی خودتان با دیگران، فقط خودتان را محدود میکنید. افراد با اعتماد به نفس وقت خود را با ارزیابی هر فرد و نگرانی در مورد اینکه آیا در حد و اندازهی وی هستند، تلف نمیکنند.
8. از چالشها فرار نمیکنند
افراد با اعتماد به نفس بالا به چالشها بهعنوان چیزی که به هر قیمت باید از آن اجتناب کرد، نگاه نمیکنند. بلکه چالش را چیزی میبینند که باید به شکل موثر مدیریت شود. آنها میدانند که چالش بخشی از زندگی و اجتنابناپذیر است.
9. نمیگذارند کمبود منابع، مانع راهشان شود
افراد با اعتماد به نفس، فقط به دلیل نداشتن عنوان شغلی مناسب، کارکنان خوب یا حتی پول برای انجام کاری، آن را رها نمیکنند. یا راهی پیدا میکنند تا آنچه را که نیاز دارند، بهدست آورند و یا بهدنبال راهی هستند تا بدون آن منبع کار خود را پیش ببرند.
10. بیش از حد راحت و آسوده نمیشوند
افراد با اعتماد به نفس بالا میدانند که بیش از حد آسودهخاطر بودن، دشمن مرگبارِ رسیدن به اهدافشان است. چون میدانند که آسودگی، منجر به رضایت از موقعیت خواهد شد و این رضایت نیز باعث رکود میشود. آنها زمانی که احساس راحتی میکنند، این راحتی را هشدار تلقی میکنند و تلاش میکنند تا خواستههایشان را مجددا تعریف کنند تا به رشد خود به عنوان فردی حرفهای ادامه بدهند. آنها میدانند که کمی احساس ناراحتی، چیز خوبی است!
منبع دریافت این مطلب : چطور