مدرسه کجاست؟

مدرسه جایی است که افراد برای همکاری و یاوری و آموختن مقررات و قوانین و یادگیری استدلال و منطق و زیبایی شناختی هستی و مهارت خواندن و نوشتن و حساب کردن به آن وارد می‌شوند و طی فرآیندی نه چندان زود و برابر اصول و قواعد و جریان‌های مشابه و مشترک علمی به یادگیری می‌پردازند. مدرسه به افراد احساس اعتماد به نفس داده و آنها را اجتماعی بار می‌آورد و از طرفی باعث می‌شود که افراد جرات پیدا کرده و بتوانند مکنونات درونی خود را با دیگران به تبادل‌نظر بگذارند.

در مدرسه است که فرد یاد می‌گیرد چگونه ساعاتی را از افراد خانواده خود دور بوده و حس استقلال طلبی و استفاده از اراده خویشتن برای مواجهه با انواع مسایل و مشکلات را تجربه کرده و از این طریق بتواند «خوداتکایی» را تمرین کرده و به دست آورد.

مدرسه محلی است که کودکان نیازهای دانشی و اطلاعاتی خود را از افرادی مجرب و صاحب دانش و آشنا به اصول کلاس‌داری و تدریس می‌آموزند. و در کنار آن به ایجاد ارتباط با هم‌کلاسی‌های خود پرداخته و از این طریق به مهارت‌های اجتماعی دست پیدا می‌کنند و اعتبارورزی را می‌آموزند در مدرسه است که کودک یاد می‌گیرد اضطراب جدایی از والدین را کاهش داده و به همکاری و مشارکت و بازی‌های گروهی با دیگران تبدیل ‌سازد.

مطالعات نشان داده‌اند کودکانی که در مدرسه می‌توانند با دیگران به سر برده و سازگاری پیدا کنند، در جریان تحصیلات نیز پیشرفت مناسب‌تری به دست می‌آورند بنابراین مدرسه جایی است که کودک آن را خانه دوم خود دانسته و مایل است که در آن از آرامش برخوردار باشد تا بتواند از توانایی‌ها و استعداد و قابلیت‌های خود استفاده مناسب ببرد.

منبع دریافت این مطلب : بیتوته


زندگینامه رهی معیری

رهی معیری از دوران کودکی به شعر و موسیقی و نقاشی علاقه ی فراوان داشت و در اثر ممارست در این سه فن بهره ای به سزا یافت .در آغاز شاعری در انجمن ادبی حکیم نظامی که به مدیریت استاد وحید دستگردی مدیر مجله ارمغان تشکیل می شد ، شرکت می جست و یکی از اعضاء فعال و موثر آن انجمن بود .

در انجمن موسیقی ملی و انجمن فرهنگستان ایران نیز عضویت یافت و رفته رفته با چاپ و نشر غزلهای دلنشین رهی معیری در روزنامه ها و مجله های کشور شهرت بسیار یافت. آثار و اشعار فکاهی و انتقادی وی نیز به امضاهای مستعار " زاغچه " و " شاپریون " در روزنامه های " بابا شمل " و " تهران مصور " و غیره چاپ و انتشار یافت.

رهی معیری در سال‌های آخر عمر در برنامه گل‌های رنگارنگ رادیو، در انتخاب شعر با داوود پیرنیا همکاری داشت و پس از او نیز تا پایان زندگی آن برنامه را سرپرستی می‌کرد. رهی در همان سال‌ها سفرهایی به خارج از ایران داشت از جمله: سفر به ترکیه در سال 1336، سفر به اتحاد جماهیر شوروی در سال 1337 برای شرکت در جشن انقلاب کبیر، سفر به ایتالیا و فرانسه در سال 1338 و دو بار سفر به افغانستان، یک بار در سال 1341 برای شرکت در مراسم یادبود نهصدمین سال در گذشت خواجه عبدالله انصاری و دیگر در سال 1345. عزیمت به انگلستان در سال 1346 برای عمل جراحی، آخرین سفر معیری بود.

 
زندگینامه  رهی معیری

خود استاد رهی معیری در برنامه رادیویی قصه شمع چنین می گویند:من در همه انواع شعر از قبیل غزل،قصیده،مثنوی،رباعی و... آثاری دارم.نخستین ترانه را در سال 1313 بر روی آهنگ آقای بدیع زاده ساختم که به شد خزان معروف شد.

گذشته از غزل های بسیار زیبای رهی معیری که از احساسات پاک او سرچشمه گرفته،ترانه های رهی زبانزد خاص و عام است.آهنگسازانی که با رهی کار کرده اند همه از بهترین ها بوده اند. چون آنچه در کار او مهم است قدرت تلفیق و تطبیق شعر با آهنگ است که ترانه های رهی را جاودانه و ماندگار کرده است.

استاد رهی معیری ترانه های بسیار زیبایی سروده اند که از آنها می توان به کاروان،نوای نی،من از روز ازل،اشک و آه،دیدی که رسوا شد دلم،شب جدایی،لاله خونین،دیدی ای مه،راز دل،داغ جدایی و ... اشاره کرد.استاد رهی با آهنگسازان بزرگی همکاری کرده اند.آهنگسازانی چون مرتضی محجوبی،روح اله خالقی،مهدی خالدی،علی تجویدی،بدیعی و... اما رهی دوستی عمیقی با استاد محجوبی داشت.چنانکه آهنگ زیبای کاروان در مایه دشتی با صدای استاد بنان حاصل این همکاری و دوستی است که نشان دهنده ارتباط عاطفی تنگاتنگ این دو استاد است.

رهی معیری در تصنیف سازی نیز مهارت خود را به خوبی نشان داد و ترانه های بسیار زیبا و خاطره انگیزی از او توسط خوانندگان مشهور ایران در رادیو ایران پخش شد که بیش از پیش موجبات شهرت و محبوبیت او را فراهم ساخت .

مشهورترین ترانه های رهی معیری

-" خزان عشق " ،

-" به کنارم بنشین " ،

-" دیدی که رسوا شد دلم "

- " نوای نی " ،

-" دارم شب و روز "

- " شب جدایی "

و چند ترانه دیگر است که در بین مردم شهرت به سزایی دارد .در سالهای آخر عمر چند سال برای انتخاب شعر در برنامه ی" گلهای رنگارنگ " رادیو با شادروان داوود پیرنیا همکاری داشت و در شورای شعر رادیو ایران نیز شرکت می کرد.

رهی معیری در حالی که تا آخر عمر مجرد زیسته بود در سال 1347 خورشیدی پس از تحمل چند سال رنج بیماری در 59 سالگی زندگی را بدرود گفت.

 
زندگینامه  رهی معیری

از رهی دو مجموعه ی شعر به نام های" سایه ی عمر "و " آزاده "به جای مانده و هر دو کتاب به چاپ رسیده است ." سایه ی عمر " مجموعه ی غزلهای اوست که تا کنون چندین بار تجدید چاپ شده است ." آزاده " نیز مجموعه ترانه های وی می باشد .علاوه بر آن مجموعه ای از مقاله های ادبی او به نام" گلهای جاویدان " در سال 1363 خورشیدی در تهران چاپ و منتشر گردیده است.

همچنین کتاب رهاورد رهی ( مجموعه شعر رهی )نیز در سال 1375 به کوشش داریوش صبور در تهران توسط نشر زوّار به زیور چاپ آراسته شد .

کلمات کلیدی مطلب : مقالات | مقالات علمی و آموزشی دانستنی ها | مشاهیر و شخصیت ها 

صدور حکم رتبه بندی معلمان با بیش از 6 سال سابقه

ه گزارش تیزلند، به نقل از خبرگزاری جام جم آنلاین ،مشمولان طرح طبقه‌ بندی معلمان شامل «آموزگاران، دبیران، هنرآموزان، مربیان امور تربیتی، مشاوران، مراقبان سلامت، مدیران و معاونان مدارس و مجتمع‌های آموزشی و تربیتی» هستند و در پنج رتبه «مقدماتی، پایه، ارشد، خبره و عالی» رتبه‌بندی حرفه‌ای می‌شوندتمام افرادی که بیش از 6 سال سابقه دارند در صورتی که شامل ضوابط رتبه بندی می شوند تحت پوشش این نظام قرار می گیرند.

مشمولانی که براساس ضوابط مصوب در یکی از این رتبه‌ها قرار گرفتند، به ترتیب از 15، 25، 35 و 50 درصد افزایش امتیاز حق شغل از مهر ماه سال 1394 برخوردار شدند.

گروهی از معلمان نیز وجود دارند که از نیمه سال شامل طرح رتبه بندی می شوند و به عبارتی سابقه تدریس آنان بیش از 6 سال می شود که در تماس با خبرگزاری پرسشی درباره وضعیت رتبه بندی خود پس از اتمام 6 سال سابقه کار مطرح کردند.

علی اصغر فانی در گفتگو با مهر درباره رتبه بندی افرادی که از اواسط سال شامل طرح رتبه بندی می شوند، گفت: هر زمان از سال سابقه فرهنگیان بیش از 6 سال شود، حکم رتبه بندی آنان نیز صادر می شود.

وزیر آموزش و پرورش همچنین درباره کارت های اعتباری خرید کالا فرهنگیان نیز بیان کرد: معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت آموزش و پرورش با شرکت در جلساتی با حضور معاون اجرایی رئیس جمهوری پیگیر این موضوع هستند.

منبع دریافت این مطلب : جام جم آنلاین


طرح تحصیل رایگان در مدارس غیردولتی

به گزارش تیزلند، به نقل از خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، محمدباقر نوبخت امروز در دومین کنفرانس توسعه و عدالت آموزشی که در تالار علامه امینی دانشگاه تهران در حال برگزاری است، اظهار داشت: بحث آموزش در بودجه سال 95 مورد توجه جدی قرار گرفته است؛ از سال 92 تا به امسال اعتبارات آموزشی بیشترین رشد را داشته و تقریبا دو برابر افزایش یافته است اما باز هم کافی نیست.

وی افزود: برای اولین بار در بودجه سال 95 ردیف ویژه‌ای برای عدالت آموزشی در نظر گرفته شده است. همچنین ماده 180 قانون برنامه پنجم توسعه عنوان کرده بود دو درصد از مرجع اعتبارات برای توازن‌بخشی بودجه‌ها در استان‌ها هزینه شود که به 3 درصد افزایش یافت.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری در خصوص پرداخت مطالبات فرهنگیان گفت: مطالبات بازنشستگان و فرهنگیان، پرداخت حقوق بازنشستگان و ارتقای دریافتی شاغلان از طریق اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان از جمله اقداماتی است که در دست اجرا است و در بودجه سال 95 چند ردیف برای آنها در نظر گرفته شده است.

نوبخت در خصوص نقش سازمان‌های مردم‌نهاد در توسعه عدالت آموزشی بیان کرد: بدون تردید منعطف کردن این موضوع به دولت غیرواقع‌بینانه است چرا که دولت بخشی از امکانات را در اختیار دارد و بخش دیگر برعهده مردم است و با هماهنگی‌ و تشریک مساعی با دولت می‌توانند نسبت به ارتقای شاخص‌های آموزشی کمک کنند.

وی تصریح کرد: هم‌اکنون که دولت با محدودیت منابع مواجه است می‌توانیم با استفاده از بخش غیردولتی، عدالت آموزشی را محقق کنیم. البته خرید خدمات آموزشی بدین ترتیب است که دانش‌آموزان رایگان تحصیل کنند ولی دولت موظف نباشد این پول را صرفا به مدارس دولتی بدهد و باید سرانه را در اختیار مدارس غیردولتی نیز قرار داد تا دانش‌آموزان بتوانند در مدارس غیردولتی رایگان درس بخوانند و این نوع مناسبی از مشارکت بخش غیردولتی است.

منبع دریافت این مطلب : خبرگزاری تسنیم

4 عادت مطالعه ای نادرست که باید کنار گذاشت

1.مطالعه به روش مشابه برای تمام امتحانات

اهمیت این موضوع : امتحانات مختلف از سطح دشواری متفاوتی برخوردارند. وقتی برای کسب آمادگی برای تمام امتحانات به روشی یکسان مطالعه کنید، بسیاری از جزئیات و نکات مهم مطالعه ای که به شما کمک خواهند کرد تا امتیاز بیشتری کسب کنید را نادیده خواهید گرفت. برای مثال برخی از امتحانات نیاز به زمان بیشتری برای مطالعه دارند و محدودیت زمانی باعث می شود تا نمره خوبی در امتحان کسب نکنید.

آن را برطرف کنید: قبل از هر چیزی، به این موضوع فکر کنید که قرار است در امتحان مورد نظر چگونه مورد ارزیابی قرار گیرید. آیا امتحان تشریحی است؟ آیا چند گزینه‌های است؟ آیا وصل کردنی است؟ بعد از بررسی تمام جوانب بهترین تصمیم را در مورد زمان و نحوه مطالعه را بگیرید.

2.تکرار جملات منفی

اهمیت این موضوع : آیا می دانید به بیشتر چیزهایی که در مورد خود می گویید اعتقاد دارید؟ شما به چیزی که به طور مداوم تکرار می کنید اعتقاد پیدا خواهید کرد. برای مثال اگر به خود بگویید ” از مطالعه متنفرم”، "هرگز این مطلب را یاد نخواهم گرفت” یا "این مطلب خیلی سخت است”، به‌تدریج به آنها اعتقاد خواهید یافت و این منفی نگری روی نمره شما هم تاثیر منفی خواهد گذاشت.

آن را برطرف کنید: قهرمان مطالعه خود باشید. تمام صحبت‌های منفی را با صحبت‌ها و افکار مثبت جایگزین کنید. ” از مطالعه متنفرم” را به ” مطالعه باعث می شود تا نمره دلخواه خود را کسب کنم” و ” هرگز این مطلب را یاد نخواهم گرفت” را به ” هر چقدر زمان نیاز باشد برای یادگیری این مطلب صرف خواهم کرد” تبدیل کنید. به تدریج به این پیام‌های مثبت درست مثل پیام‌های منفی اعتماد خواهید کرد و تحت تاثیر آنها قرار خواهید کرد.

3. وجود عواملی که باعث ایجاد اختلال در تمرکز می‌شوند

اهمیت این موضوع : اگر در زمان مطالعه مدام فیس‌بوک و اینستاگرم خود را چک کنید، مطمئن قادر نخواهید بود تا نمره مورد نظر خود را کسب کنید. اولویت شما در زمان مطالعه باید یادگیری سریع و موثر مطالب باشد. عوامل خارجی مانند صدای تلفن و تلویزیون می‌توانند درست مانند عوامل داخلی مانند نگرانی و عصبانیت تمرکز شمارا بر هم بزنند.

آن را برطرف کنید: برای خود تعیین کنید که چگونه قادر به حفظ تمرکز خود در زمان مطالعه خواهید بود. اگر فکر می‌کنید که مطالعه نمونه سوا لات امتحانی پیش به شما کمک خواهد کرد تا اطلاعات مهمی را کسب کنید و یا به‌جای گوش دادن به صحبت‌های دیگران ، گوش دادن آهنگ موردعلاقه‌تان باعث می‌شود تا از تمرکز بیشتری در زمان مطالعه برخوردار شوید، سعی کنید هر بار این کارها را تکرار کنید.

4. مطالعه شب امتحان

اهمیت این موضوع : شما شب قبل از امتحان قادر نخواهید بود تا تمام مطالب موردنیاز را یاد بگیرید. مطالعه حجم بالای مطالب در زمان کوتاه هرگز آنها در حافظه بلند مدت شما قرار نخواهد داد. کسب آمادگی لازم برای یک امتحان ممکن است به چند هفته و یا چند ماه زمان نیاز داشته باشد.

آن را برطرف کنید: چند هفته قبل از امتحان برنامه زمانی خود را مورد بررسی قرار دهید. سعی کنید در برنامه روزانه خود زمان‌های خاصی را به مطالعه اختصاص دهید. با انجام این کار از آمادگی کامل برای امتحان مورد نظر برخوردار خواهید شد.

منبع دریافت این مطلب : بیتوته