آیا مربیان پیش دبستانی و نیروهای شرکتی استخدام می شوند؟

به گزارش تیزلند، به نقل از خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم،‌ براساس مصوبه اخیر مجلس شورای اسلامی مبنی بر به کارگیری مربیان پیش دبستانی و نیروهای شرکتی به صورت حق‌التدریس بخشنامه‌ای از سوی وزارت آموزش و پرورش صادر شده است که در این بخشنامه به اعطای کدپرسنلی مربیان پیش دبستانی و نیروهای شرکتی و ورود اطلاعات آنها به سامانه تا تاریخ 4 آذر اشاره شده است.

اما آیا تخصیص کدپرسنلی به مربیان پیش دبستانی و نیروهای شرکتی ارتباطی به مسئله استخدام آنها دارد؟

محسن بهارلو معاون پشتیبانی و توسعه مدیریت آموزش‌وپرورش شهرستان‌های استان تهران در این رابطه به خبرنگار تسنیم گفت: تبصره 10 ماده 17 قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمان حق‌التدریسی و آموزشیاران نهضت سواد آموزی به ما اختیار داد تا نیروهای مورد نیاز خود را به صورت حق‌التدریس با توجه به رشته تحصیلی، مقطع،‌ جنسیت، نیاز منطقه و سنوات همکاری از میان نیروهای پیش دبستانی که قبلاً در مراکز پیش دبستانی دولتی یا ضمیمه مدارس دولتی فعالیت کردند، تامین کنیم.

وی افزود:‌ مصوبه مجلس همچنین این اختیار را به ما داد تا بخشی از کمبودها را از میان نیروهای خرید خدمات آموزشی تامین کنیم.

معاون پشتیبانی و توسعه مدیریت اداره کل آموزش‌وپرورش شهرستان‌های استان تهران گفت: در تبصره 10 ماده 17 قانون تعیین تکلیف معلمان حق التدریسی آمده است که به کارگیری نیروها الزامی برای استخدام رسمی نیست بلکه این روش راهکاری برای جبران کمبود نیروی انسانی است.

بهارلو با اشاره به اینکه یک هزار و 549 نفر از مربیان پیش دبستانی و نیروهای شرکتی واجد شرایط بودند اما با توجه به بحث جنسیت،‌رشته و منطقه توانستیم 800 نفر را به کار بگیریم، عنوان کرد:‌ سال آینده ممکن است تغییراتی در وضعیت نیروی انسانی ایجاد شود چرا که تعدادی نیرو بازنشسته می‌شوند و از سوی دیگر فارغ التحصیلان دانشگاه فرهنگیان را خواهیم داشت.

وی عنوان کرد: استفاده حق‌التدریسی از مربیان پیش دبستانی و نیروهای شرکتی راهکاری برای جبران کمبود نیرو است و تخصیص کدپرسنلی به منزله استخدام آنها نیست بلکه پرداخت حقوق و بیمه این افراد منوط به تخصیص کدپرسنلی است.

منبع دریافت این مطلب : خبرگزاری تسنیم

آزمون ریاضیات کانگورو چیست و چگونه برگزار می شود؟

برگزار می شود؟

 

فایل صوتی این برنامه را ببینید:

دانلود فایل صوتی : ریاضیات کانگور - تیزلند

مدت زمان: 00:05:40

حجم فایل: 1.29MB

 

آنچه می شنوید:

ریاضیات کانگورو چیست؟ خوب است یا نه؟ چطور برگزار می شود؟

آزمون ریاضیات کانگورو یک آزمون بین المللی است که تقریبا هر سال حدود 30 تا 50 کشور مختلف در آن شرکت می کنند.

پایه مسابقات ریاضی کانگورو  به احترام سه تن از اساتیدی بوده که روش تستی را پایه گذاری کرده اند.

سوالات ریاضی کانگورو که هر ساله در ایران، در هفته ی آخر فروردین ماه برگزار می شود، سوالاتی هستند که با اطلاعات اندک ریاضی ولی به پایه ی هوش و خلاقیت طراحی و حل می شوند.

در حقیقت روز بین المللی مسابقات ریاضیات کانگورو روز شاد با ریاضیات است.

مسابقات کانگورو در ایران از سال 2009 به همت موسسه ی فاطمی و دبیرخانه ی ریاضیات کانگورو برگزار می شود.

روال کار به این صورت است که هر دو پایه باهم امتحان می دهند. دانش آموزان اول و دوم دبیرستان باهم، سوم و چهارم دبستان باهم، پنجم و ششم باهم و هفتم و هشتم دبستان هم باهم. بنابراین مجموعه ی دانش آموزان دو پایه یکی، باهم یک آزمون و یک سوال را دریافت می کنند.

هر گروه 30 سوال دریافت می کنند که در سه سطح 3 امتیازی، 4 امتیازی و 5 امتیازی دسته بندی می شود. سوالات 5 امتیازی نسبت به سوالات 3 امتیازی سخت ترند و پاسخ دادن به آنها امتیاز بیشتری خواهد داشت.

برگزیدگان آزمون یک دیپلم افتخار می گیرند. یک نظریه و نگرش جالبی در ریاضیات کانگورو است و آن اینکه: در ریاضیات کانگورو همه برنده اند.

ریاضیات کانگورو یعنی روز شاد با کانگورو، یعنی دوست داشتن ریاضیات.

اما چرا ریاضیات کانگورو مهم است؟ در سال های 93 و 94 رویکرد سوال های تیزهوشان عوض شده، مخصوصا در درس ریاضی.

سوالات تیزهوشان و ورودی مدارس در درس ریاضی به سمتی می رود که می شود گفت به ریاضیات کانگورو شبیه است. به همین دلیل یکی از پیشنهادهای ما به خانواده ها این است که سوالات کانگورو را برای بچه ها تهیه و حل کنند.

البته ما تصمیم داریم در آینده مجموعه هایی از حل سوالات کانگورو را برای شما تهیه و عرضه کنیم.

برای اینکه آرشیو سوالات کانگورو را داشته باشید، می توانید کتابهایی که تحت عنوان ریاضیات کانگورو است را خریداری کنید. (مثلا دانش آموزانی که پایه ی پنجم و ششم اند ریاضیات کانگورو 5 و 6 را تهیه کنند.)

سوال ها از سال 2003 و 2004 تا آخرین سالی که برگزار شده درکتاب با پاسخ تشریحی وجود دارد.

کتاب هایی تحت عنوان کتابهای همگام هستند که همین سوالات را فصل بندی کرده بر اساس فصل ها سال، و سوال های هر پایه را جدا کرده است.

 

کلمات کلیدی: زمان برگزاری آزمون ریاضیات کانگورو | ریاضیات کانگورو چیست | کانگورو تیزهوشان


کاستی های زندگی

داستان « کاستی های زندگی » را بشنوید:

دانلود فایل صوتی : داستان کاستی های زندگی

مدت زمان: 00:03:49

حجم فایل: 1.31MB

یک پیرزن چینی دو کوزه ی آب داشت که آنها را به دو سر چوبی که روی دوشش می گذاشت آویخته بود و از این کوزه ها برای آوردن آب از جویبار استفاده می کرد

یکی از کوزه ها ترک داشت در حالی که کوزه دیگر بی عیب وسالم بود وهم آب را در خود نگه می داشت.

هر بار که زن پس از پر کردن کوزه ها راه دراز جویبار تا خانه را می پیمود آب از کوزه ای که ترک داشت چکه می کرد و زمانی که زن به خانه می رسید کوزه نیمه پربود. دو سال تمام هر روز زن این کار را انجام می داد و همیشه کوزه ای که ترک داشت نیمی از آبش را در راه از دست می داد.

البته کوزه سالم وبدون ترک خیلی به خودش می بالید.ولی بیچاره کوزه ترک دار از خودش خجالت می کشید.از عیبی که داشت و از این که تنها نیمی از وظیفه ای را که برایش در نظر گرفته بودند می توانست انجام دهد.پس از دو سال سرانجام کوزه ترک دار در کنار جویبار به پیرزن گفت : من از خویشتن شرمسارم زیرا این شکافی که در پهلوی من است سبب نشت آب می شود و زمانی که تو به خانه می رسی من نیمه پر می شوم . پیرزن لبخندی زدوبه کوزه ی ترک دار گفت:

آیا تو به گل هایی که در این سوی راه یعنی سوئی که تو هستی توجه کرده ای ؟می بینی که در سوی دیگر راه گلی نروییده است. من همیشه از کاستی و نقص تو آگاه بودم و برای همین در کنار راه تخم گل کاشتم تا هرروز که از جویبار به خانه برمی گردم تو آنها را آب دهی .دو سال تمام من از گل هائی که انجا روئیده اند چیده ام و خانه ام را با آنها آراسته ام . اگر تو این ترک را نداشتی هرگز این گلها و زیبائی آنها به خانه من راه نمی یافت.

هر یک از ما عیبها و کاستی ها ی خود را داریم ولی همین کاستی ها و عیبهاست که زندگی ما را دلپذیر و شیرین می سازد.

کلمات کلیدی مطلب: مقالات | مقالات علمی و آموزشی | داستان های موفقیت | داستان های جالب داستان کاستی های زندگی

منبع دریافت این مطلب : هم میهن

- See more at: http://tizland.ir/show/?ID=1412#sthash.sqmPS4qs.dpuf

درس آمادگی دفاعی به طور کامل تدریس نمی شود

به گزارش تیزلند، به نقل ازخبرگزاری فارس حسن طاهری مدیر علمی- آموزشی سازمان بسیج دانش‌آموزی، اظهار داشت: فعالیت‌های آموزشی ما شامل طرح «یاوران ولایت» است که برای شورای واحد پیشگام مقطع متوسطه دوم است.

وی ادامه داد: از هر مدرسه، سه نفر را آموزش می‌دهیم تا به عنوان فرمانده واحد، مدیر نیروی انسانی و مدیر فرهنگی در واحد خود ایفای نقش کنند که در تابستان، این کار انجام می‌شود و امسال نیز حدود 52 هزار نفر از دانش‌آموزان در این طرح آموزش دیدند.

طاهری افزود: فعالیت دیگر، آموزش فرمانده واحد امیدان یعنی آموزش واحدی که مربوط به مقطع ابتدایی تا پایه ششم، است؛ در این قسمت معلمان، آموزش لازم را دیده و در سطح مدرسه ایفای نقش می‌کنند؛ آموزش دیگر ما مختص به جانشین واحد پوینده بوده و مربوط به مقطع متوسطه اول و پایه‌های هفتم، هشتم و نهم است.

مدیرعلمی - آموزشی سازمان بسیج دانش‌آموزی با بیان اینکه هدف از آموزش جانشین واحد پوینده و پیشگام، تربیت نیروهای تراز انقلاب و مدیران آینده است، گفت: وقتی دانش‌آموز نقش می‌گیرد، احساس هویت می‌کند و یکی از شرایطی که دانش‌آموز می‌خواهد عضو شورای واحد بسیج بماند باید افت تحصیلی نداشته باشد.

وی یاد آور شد: در بحث آموزشی، درس آمادگی دفاعی را داریم که به جرات می‌توان گفت مهمترین درس کشور است؛ چرا که تنها درسی است که مصوبه مجلس شورای اسلامی دارد و طبق ماده 64 قانون استخدامی سپاه این درس به عهده سپاه گذاشته شده است و با همکاری آموزش و پرورش انجام می‌شود.

طاهری با اشاره به اینکه این درس در پایه نهم و دوم دبیرستان در متوسطه دوم انجام می‌شود، افزود: قانونگذار گفته است 2 ساعت در هفته به صورت کلاسی و یک روز اردوی عملی در سال برای پایه نهم و 3 ساعت کلاس و 3 روز اردوی عملی برای پایه دوم دبیرستان انجام شود.

وی بیان داشت: قانونگذار گفته است دانش‌آموزی که درس آمادگی دفاعی را در پایه نهم بگذراند برایش آموزش مقدماتی محسوب شده و کسی که آمادگی دفاعی دوم دبیرستان را بگذراند، آموزش تکمیلی محسوب می‌شود.

مدیر علمی- آموزشی سازمان بسیج دانش‌آموزی ادامه داد: متاسفانه با توجه به تعطیلی پنج‌شنبه‌های مدارس، آموزش و پرورش یک ساعت در هفته در پایه نهم و یک روز اردوی عملی در نظر گرفت و برای دوم دبیرستان نیز یک ساعت و 3 روز اردوی عملی در نظر گرفته‌ است؛ با توجه به اینکه دانش‌آموزان آن استانداردهایی را که مدنظر ستاد کل نیروهای مسلح بود را نمی‌گذراند، کسی که این درس را می‌گذراند آموزش او طوری نبوده است که بتواند برای نمونه در نیروی انتظامی خدمت کند و در عین حال نیاز به آموزش تکمیلی نداشته باشد.

وی افزود: با توجه به اینکه آموزش و پرورش به تعهد خودش عمل نکرد، متاسفانه این قانون اجرا نمی‌شود و کسر خدمت سربازی به دانش‌آموزان پسر تعلق نمی‌گیرد و سالانه بیش از 400 هزار نفر دانش‌آموز پسر حقشان تضییع می‌شود.

طاهری با تاکید بر اینکه برای هر حوزه مقاومت بسیج دانش‌‌آموزی یک سرمربی آمادگی دفاعی انتخاب کرده‌ایم، گفت: این‌ مربیان عموماً از پاسداران بازنشسته متخصص و متعهد یا دبیران بازنشسته هستند که تجربه کافی داشته و از رزمندگان دفاع مقدس بوده‌اند و متولی این درس در حوزه بسیج دانش‌آموزی هستند.

*اجرای رزمایش پدافند غیر عامل در 1600 مدرسه در سال گذشته

مدیر علمی - آموزشی سازمان بسیج دانش‌آموزی در خصوص پدافند غیرعامل گفت: یکی از فصول درس آمادگی دفاعی در پایه نهم و نیز پایه دوم دبیرستان پدافند غیر عامل است.

وی ادامه داد: در اردوهای عملی خود بحث پدافند غیرعامل را داریم و سال گذشته در 1600 مدرسه، رزمایش پدافند غیرعامل انجام شد.

*اجرای طرح آیه تمدن

طاهری در خصوص برنامه‌های علمی تصریح کرد: بهترین طرح، «طرح آیه تمدن» است که 86 هزار دانش‌‌آموز ممتاز و مستعد بسیجی در کل کشور شامل این طرح هستند که از پایه هفتم تا پیش‌دانشگاهی است.

وی یادآور شد: هدف این طرح، تربیت نیروهای تراز انقلاب بوده و خدماتی که به دانش‌آموزان داده می‌شود شامل «کتاب‌های کمک آموزشی»، «آزمون‌های پیشرفت تحصیلی»، «مشاوره و پشتیبانی» و کلاس‌های جمع‌بندی» است که این‌ها بورسیه می‌شوند تا از این خدمات رایگان استفاده کنند.

مدیر علمی - آموزشی سازمان بسیج دانش‌آموزی اضافه کرد: این طرح شامل طرح «الف»، «ب» و «ج» است که در طرح «الف»، دانش‌آموزان صد درصد بورسیه می‌شوند؛ در طرح «ب» دانش‌آموز 50 درصد تخفیف داشته و مرحله «ج» آن صد در صد آزاد است.

وی با بیان اینکه این طرح به صورت هرمی‌ است یعنی در پایه هفتم 30 هزار دانش‌آموز، در پایه هشتم 20 هزار دانش‌آموز داریم و پیش‌دانشگاهی 4 هزار نفر دانش‌آموز مستعد بسیجی بوده که عضو این طرح هستند، گفت: هدف ما کسب رتبه‌های زیر هزار در کنکور سراسری و تربیت نیروهای تراز انقلاب و در کوتاه‌مدت به دست آوردن کرسی‌های برتر کنکور است.

طاهری با اشاره به لیگ علمی پایا افزود: این لیگ علمی بزرگترین لیگ علمی گروهی کشورهای جهان اسلام است و سال گذشته از 13 کشور به ایران آمدند و در رشته‌های علوم پایه برای پایه ششم، هفتم، هشتم و نهم بوده و در زیست، شیمی و ریاضی در مقطع متوسطه دوم با هم رقابت کردند.

مدیر علمی - آموزشی سازمان بسیج دانش‌آموزی بیان داشت: سال گذشته 60 هزار دانش‌آموز داخلی در این لیگ شرکت کردند و این بزرگترین لیگ علمی گروهی سال گذشته جهان اسلام است و عموماً‌ نخبگان علمی کشور در این لیگ شرکت می‌کنند.

*تهیه بسته‌های هوشمند کمک آموزشی برای دانش‌آموزان پایه ششم

طاهری ادامه داد: در قسمت علمی - آموزشی سازمان بسیج دانش‌آموزی مرکز هوشمند بسیج را راه‌اندازی کرد که شعار آن «با بسیج هوشمند بخوانیم»، است و بسته‌های هوشمند کمک آموزشی برای پایه ششم آماده کردیم که هدف، ایجاد عدالت آموزشی برای دانش‌آموزان است.

وی افزود: کسی که این بسته‌ها را تهیه می‌کند نیازی به کلاس‌های تقویتی، آزمون‌های پیشرفت و مشاوره ندارد؛ در سال گذشته در 5 استان مازندران، آذربایجان شرقی، قزوین، خراسان رضوی و قم به صورت پایلوت این طرح انجام شد و بازخورد خیلی خوبی داشت و به کل کشور تعمیم داده شد.

مدیر علمی - آموزشی سازمان بسیج دانش‌آموزی در خصوص پرداخت هزینه برای این بسته‌های آموزشی خاطرنشان کرد: دانش‌آ‌موزان می‌توانند با مراجعه به پایگاه‌های بسیج دانش‌آموزی مدارس و پرداخت 45 هزار تومان برای دانش‌آموزان بسیجی و 50 هزار تومان برای دیگر دانش‌آ‌موزان آن را تهیه کنند.

چند و چون فقر آموزشی با تکیه بر آمار های موجود

زینب وکیل: در روزگاری که نبود آمار و دقت‌نداشتن در گفتار، مشکلی همه‌گیر است، جناب آقای مهندس زرافشان با ارائه آمارهایی دقیق از چگونگی حضور دانش‌آموزان ایرانی در مدارس گفتند. از ایشان درباره تبعیض جنسیتی و عوامل موثر بر آن و نقش نهادهای غیردولتی در رسیدن به عدالت آموزشی پرسیدیم. امید آن است که همه مسئولان موضوع دسترسی به آمار و بیان آن را امری جدی و مهم تلقی کنند.

‌عدالت به معنای فقرزدایی آموزشی چه در حوزه کمی و چه در حوزه کیفی را در دو دهه اخیر چگونه ارزیابی می‌کنید؟

درباره بخش اول که در ادبیات آموزش‌و‌پرورش از آن با عنوان دسترسی به آموزش صحبت به میان می‌آید، خوشبختانه آموزش‌وپرورش ما امروزه در شرایط نسبتا خوبی قرار گرفته است. با توجه به تغییراتی که در دو دهه اخیر صورت گرفته است در دوره دبستان بیش از ٩٨,٥ درصد دانش‌آموزان کشور الان در مدرسه حضور دارند که این عدد نرخ ثبت‌نام خالص است و دوره متوسطه اول نرخ ثبت‌نام ما ٩٤ درصد است. ما دو اصطلاح در آموزش‌وپرورش داریم؛ نرخ پوشش واقعی که دانش‌آموزان گروه سنی که امروز در مدرسه حضور دارند؛ برای مثال دانش‌آموزان دبستانی شش تا ١١‌ساله که امروز در مدارس هستند نرخ پوشش واقعی را شکل می‌دهند؛ ولی ممکن است بعضی از دانش‌آموزان با تاخیر وارد مدرسه شوند یا سال‌های تدریس را به‌موقع پشت سر نگذارند و یا از جهش تحصیلی استفاده کنند. عدد پوشش واقعی زیر ١٠٠ است و هر‌چه که به ١٠٠ نزدیک باشد نشان‌دهنده موفقیت نظام تعلیم‌وتربیت است. نزدیک‌بودن این عدد به ١٠٠ نشان‌دهنده این است که در زمانی که دانش‌آموز باید در گروه سنی خود تحصیل کند، در مدرسه حضور یافته است. اصطلاح دیگر پوشش ظاهری است که بالای ١٠٠ است و هر‌چقدر به ١٠٠ نزدیک باشد باز هم نشان موفقیت است. برای مثال کودک هشت‌ساله بازمانده‌از‌تحصیل که در شش‌سالگی به مدرسه نرفته و با دو سال تاخیر وارد شده است در پوشش ظاهری به حساب می‌آید. در سال‌های اخیر در رشد پوشش واقعی دستاوردهای خوبی داشته‌ایم به‌طوری که در دوره اول متوسطه پوشش واقعی ٩٤.٣ است و در دوره دوم متوسطه ٨٢.٢٤ درصد است. پس در بحث دسترسی به مدرسه آموزش‌وپرورش توفیق داشته است.

‌ دسترسی به مدرسه در استان‌های مختلف، مخصوصا استان‌های محروم، به چه شکل است؟

البته درواقع توزیع کشوری در استان‌های مختلف به‌طور مساوی نیست. وقتی می‌گوییم پوشش متوسطه اول ٩٤,٣ درصد است، سیستان‌وبلوچستان را نیز با پوشش ٧١.١٩ درصد داریم که البته این استان یک استثناست؛ یعنی تقریبا همه استان‌های ما دارای نرخ پوشش بالای ٩٠ درصد هست به‌غیر‌از آذربایجان غربی که ٨٩.٣٩ است که این استان هم نزدیک ٩٠ درصد است. وقتی از دسترسی به مدرسه صحبت می‌کنیم یک عملکرد ملی داریم که پوشش آن ٩٤ درصد است؛ ولی چون بحث ما عدالت آموزشی است باید به سیستان‌وبلوچستان به شکل موردی بپردازیم. اگر‌چه ما بیش از دو دهه است که به شکل موردی به این استان پرداخته‌ایم و درصد پوششی که هم‌اکنون ایجاد شده است ناشی از همین تلاش‌هاست. ما با توجه به معاونت مناطق محروم ریاست‌جمهوری، این استان را به‌طور خاص زیر نظر داشته‌ایم. برای مثال سیستان‌وبلوچستان تنها استانی است که کتاب درسی را به‌طور رایگان دریافت می‌کنند یا در توزیع منابع و امکانات امتیازهای خاصی برای این استان قائل هستیم. پس در سطح ملی دسترسی به مدرسه موفقیت‌آمیز بوده است در‌حالی‌که استان سیستان‌وبلوچستان باید به‌طور خاص بررسی شود. وقتی صحبت از عدالت آموزشی می‌شود نباید حرف کلی زد. در این مقطع زمانی، ما دیگر نباید به دنبال توسعه ملی باشیم و باید به سمت توسعه منطقه‌ای برویم؛ یعنی مناطقی را که با میانگین‌های ملی یا حتی با میانگین‌های استانی فاصله دارند، مورد توجه قرار دهیم.

چند و چون فقر آموزشی با تکیه بر آمار های موجود

اکنون در راستای توسعه منطقه‌ای فعالیتی انجام شده است؟

در یکی از جلسات شورای معاونان وزارتخانه که بحث عدالت آموزشی و محرومیت‌زدایی مطرح بود، پیشنهاد طرح معرفی «مناطق لازم‌التوجه» به‌جای «مدارس لازم‌التوجه» را مطرح کردیم که درواقع فقط چند منطقه هستند که با شاخص‌های ملی فاصله بسیار دارند و نیاز به توجه خاصی دارند. ضمن اینکه کارگروهی در وزارتخانه با ریاست آقای دکتر فانی تشکیل شده است که به‌طور ویژه به مسائل محرومیت آموزشی می‌پردازد.

‌علت این را که در بعضی از استان‌های کشور نرخ حضور در مدارس از میانگین‌های استانی و ملی کمتر است، چه می‌دانید؟

اگر به نحوه توزیع منابع مختلف انسانی، اقتصادی و علمی در کشور توجه شود مشاهده می‏شود این توزیع با نبودِ تعادل مواجه است و این نبودِ تعادل، آموزش‌وپرورش را نیز به خود مبتلا کرده است؛ بنابراین این عوامل محیطی تاثیرگذار هستند در اینکه آموزش‌و‌‏پرورش نتواند عدالت آموزشی را ایجاد و فقر آموزشی را برطرف کند. در این بخش با یک‌سری موانع فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی مواجه هستیم که در بحث موانع اقتصادی مهم‌ترین بحث، اشتغال کودکان است. این روزها ما با پدیده‏ای که چند سالی است در فضای بین‏المللی تعلیم‌وتربیت مطرح است با عنوان کودکان کار و خیابانی، به‌شکل چشم‏گیرتری در سطح شهر و کشور خود مواجه هستیم. اشتغال کودکان، به‌شکل کودکان کار، کودکان خیابانی و اشتغالات مخصوص بخش‏هایی از کشور مانند کوله‏بری و مبادلات مرزی باعث شده درآمد روزانه یک دانش‏آموز آن‌قدر باشد که تعلیم‌وتربیت برایش فاقد اهمیت و ارزش شود، این عامل باعث می‏شود که اگرچه امکانات آموزشی را تامین کرده و در دسترس قرار می‏دهیم اما مطالبه‏ای برای آن به وجود نیاید. عامل محیطی دیگر در‌زمینه مسائل فرهنگی و اجتماعی که مانع از ادامه تحصیل نوجوانان می‏شود، ازدواج زود‌هنگام دختران است.

‌آیا آماری به تفکیک جنسیت برای حضور دانش‌آموزان وجود دارد؟ و آیا راهی برای دوری از تبعیض جنسیتی به‌وجود‌آمده در نظر گرفته شده است؟

البته در دسترسی شاخص دیگری هم مورد بررسی قرار می‌گیرد که دسترسی طبق تفکیک جنسیت پسران و دختران است. در دنیا و در کشورهای در‌حال‌توسعه این نسبت معمولا نزدیک به هم نیست و سهم دختران از دسترسی، معمولا پایین‌تر است؛ اما در کشور ما خوشبختانه که بحث فرهنگ اسلامی نیز از آن حمایت کرده این نسبت معمولا نزدیک به هم است، برای مثال در دوره دبستان که ما نرخ ٩٨,٥ درصد را داریم ١.٥ درصد اختلاف پوشش دختران و پسران داریم که یکی از دلایل آن ترکیب جنسیتی آمار پسران نسبت به دختران در کل آمار ایران است که پسران حدود ١.٥ درصد بیشتر است که بافت جمعیتی دانش‌آموزان پسر و دختر به یک توازنی می‌رسد. در سطح ملی فاصله جنسیتی دختران و پسران در متوسطه اول حدودا سه ‌درصد است یعنی پسران ٩٥.٨٥ است و دختران ٩٢.١٧. استان سیستان‌وبلوچستان در اینجا نیز یک استثناست به‌طوری‌که پوشش حضور پسران ٧٩.٦٦ و دختران ٦٢.٩٩ است که اختلاف حدود ١٧ درصد است. در دوره متوسطه دوم در سطح ملی برای پسران ٨٤.٨٥ درصد و برای دختران ٧٩.٥٦ درصد است در‌حالی‌که برای استان سیستان‌وبلوچستان در این مقطع تحصیلی پوشش پسران ٦٢.٧ درصد و دختران ٤٤.٣ درصد است. این نابرابری جنسیتی بیشتر مربوط به مناطقی است که در آنها محدودیت‏های بومی و فرهنگی برای ورود دختران به دوره‏های بالاتر تحصیلی مطرح است. برطرف‌کردن بخش عمده‏ای از این موانع نیازمند اقدام سایر ارگان‏ها به‌جز آموزش‏و‏پرورش است؛ مثلا باید در بخش اشتغال، وزارت کار به کودکان کار بپردازد یا در بحث ازدواج زود‌هنگام دختران، نهادهای فرهنگی به‌خصوص نهادهای محلی فرهنگی و مذهبی ورود یابند تا با برطرف‌کردن این موانع، افراد بتوانند از امکاناتی که آموزش‏و‏پرورش برای تحصیل آماده کرده بهره‏مند شوند.

چند و چون فقر آموزشی با تکیه بر آمار های موجود‌دولت برای تسهیل و آسان‌کردن مشارکت بخش خصوصی با هدف فقرزدایی آموزشی چه کاری می‌تواند انجام بدهد و تابه‌حال چه کرده است؟

بزرگ‌ترین نماد این‌گونه مشارکت، خیرین مدرسه‌ساز هستند که حتی بقیه سازمان‌ها هم در پی الگوبرداری از این موضوع، خیرین بیمارستان‌ساز و خیرین خوابگاه‌ساز را ایجاد کرده‌اند. خوشبختانه هم‌اکنون سهم خیرین در توسعه فضای آموزشی چشمگیر است. درواقع یعنی هر بودجه‌ای را که دولت برای این موضوع اختصاص می‌دهد بیش از ٥٠ درصد دیگر را نیز خیرین به عهده دارند.

‌آیا دامنه فعالیت خیرین فقط در حیطه مدرسه‌سازی است؟

آقای دکتر فانی سال قبل در مجمع خیرین پیشنهاد دادند که دامنه فعالیت خیرین گسترده‌تر شود و به‌جای تمرکز بر ساختمان‌سازی در سایر جنبه‌های آموزش نیز مشارکت رخ بدهد. برای مثال مجمع خیرین مدارس شبانه‌روزی روی مدرسه‌سازی دیگر تمرکز زیادی ندارند و بلکه در مدرسه ساخته‌شده وارد می‌شوند و کار آماده‌سازی و نرم‌افزاری انجام می‌دهند و مدرسه را از‌لحاظ سطح علمی و تربیتی رشد می‌دهند. مثال دیگر «خیرین اندیشه‌ساز» در استان سیستان‌وبلوچستان است که با هدف ارائه خدمات آموزشی و تربیتی و حتی پزشکی در مدارس از پیش ساخته‌شده، شروع به فعالیت کرده‌اند. این‌گونه فعالیت‌ها در استان سیستان‌وبلوچستان بسیار تاثیرگذار بوده است به‌طوری‌که این استان امسال در کنکور سراسری یک رتبه یک‌رقمی داشت. در استان خراسان جنوبی مجموعه خیرین جامعه یاوری که با همت مرحوم کاشانی شکل گرفت، در زمینه‌هایی مانند قصه‌خوانی برای کودکان پیش‌دبستانی، تجهیز کارگاه‌های آموزشی و ارتقای صلاحیت‌های حرفه‌ای معلمان فعالیت دارند. این عوامل، عدالت آموزشی را از طریق افزایش کیفیت آموزش به دنبال دارد. درنتیجه، زمینه برای مشارکت در زمینه‌هایی غیر از ساخت مدرسه نیز فراهم است. قولی از دکتر حافظی، رئیس مجمع خیرین، هست که می‌گفتند من دیگر مدرسه نمی‌سازم و خیر می‌سازم. آقای دکتر فانی نیز با تنوع نوع کاری خیرین همراه و موافق هستند.

کودکان کار و خیابانی، به شــکل چشــم گیرتری در سطح شهر و کشــور خود مواجه هستیم. اشتغال کودکان، به شکل کودکان کار، کودکان خیابانــی و اشــتغاالت مخصوص بخش هایی از کشــور مانند کوله بری و مبادالت مرزی باعث شــده درآمد روزانه یک دانش آموز آن قدر باشــد که تعلیم وتربیت برایش فاقد اهمیت و ارزش شود، این عامل باعث می شود که اگرچه امکانات آموزشی را تامین کرده و در دسترس قرار می دهیم اما مطالبــه ای برای آن به وجود نیاید. عامل محیطی دیگر در زمینه مســائل فرهنگی و اجتماعی که مانع از ادامه تحصیل نوجوانان می شــود، ازدواج زود هنگام دختران است.آیا آماری به تفکیک جنســیت برای حضــور دانش آموزان وجود دارد؟ و آیا راهی برای دوری از تبعیض جنســیتی به وجود آمده در نظر گرفته شده است؟ البته در دسترســی شــاخص دیگری هم مورد بررسی قرار می گیرد که دسترســی طبق تفکیک جنســیت پســران و دختران اســت. در دنیا و در کشــورهای در حال توسعه این نسبت معموال نزدیک به هم نیست و سهم دختران از دسترسی، معموال پایین تر است؛ اما در کشور ما خوشبختانه که بحث فرهنگ اســالمی نیز از آن حمایت کرده این نســبت معموال نزدیک به هم اســت، برای مثال در دوره دبستان که ما نرخ 98٫5 درصد را داریم. یک و نیم درصد اختالف پوشــش دختران و پســران داریم که یکی از دالیل آن ترکیب جنسیتی آمار پسران نســبت به دختران در کل آمار ایران است که پسران حدود 1٫5 درصد بیشتر است که بافت جمعیتی دانش آموزان پسر و دختر به یک توازنی می رســد. در سطح ملی فاصله جنسیتی دختران و پسران در متوسطه اول حدودا سه درصد است یعنی پسران 95٫85 است و دختران 92٫17. اســتان سیستان وبلوچستان در اینجا نیز یک استثناست به طوری که پوشــش حضور پســران 79٫66 و دختران 62٫99 اســت که اختلاف حدود 17 درصد است. در دوره متوسطه دوم در سطح ملی برای پسران 84٫85 درصد و برای دختران 79٫56 درصد است در حالی که برای اســتان سیستان وبلوچســتان در این مقطع تحصیلی پوشش پسران 62٫7 درصد و دختران 44٫3 درصد اســت. این نابرابری جنســیتی بیشتر مربوط به مناطقی اســت که در آنها محدودیت های بومی و فرهنگی برای ورود دختران بــه دوره های باالتر تحصیلی مطرح اســت. برطرف کردن بخش عمده ای از این موانع نیازمند اقدام ســایر ارگان ها به جز آموزش و پرورش اســت؛ مثال باید در بخش اشتغال، وزارت کار به کودکان کار بپردازد یا در بحث ازدواج زود هنگام دختران، نهادهای فرهنگی به خصوص نهادهای محلــی فرهنگی و مذهبی ورود یابند تا با برطرف کــردن این موانع، افراد بتوانند از امکاناتی که آموزش و پرورش برای تحصیل آماده کرده بهره مند شوند.

چند و چون فقر آموزشی با تکیه بر آمار های موجوددولت برای تســهیل و آسان کردن مشــارکت بخش خصوصی با هدف فقرزدایی آموزشی چه کاری می تواند انجام بدهد و تابه حال چه کرده است؟ بزرگ ترین نماد این گونه مشــارکت، خیرین مدرسه ساز هستند که حتی بقیه سازمان ها هم در پی الگوبرداری از این موضوع، خیرین بیمارستان ساز و خیرین خوابگاه ساز را ایجاد کرده اند. خوشبختانه هم اکنون سهم خیرین در توســعه فضای آموزشی چشمگیر است. درواقع یعنی هر بودجه ای را کــه دولت برای این موضوع اختصاص می دهد بیش از 50 درصد دیگر را  نیز خیرین به عهده دارند.

 آیا دامنه فعالیت خیرین فقط در حیطه مدرسه سازی است؟

آقای دکتر فانی سال قبل در مجمع خیرین پیشنهاد دادند که دامنه فعالیت خیرین گسترده تر شــود و به جای تمرکز بر ساختمان سازی در سایر جنبه های آموزش نیز مشارکت رخ بدهد. برای مثال مجمع خیرین مدارس شبانه روزی روی مدرسه سازی دیگر تمرکز زیادی ندارند و بلکه در مدرســه ساخته شده وارد می شــوند و کار آماده سازی و نرم افزاری انجــام می دهنــد و مدرســه را از لحاظ ســطح علمی و تربیتی رشــد می دهند. مثال دیگر «خیرین اندیشه ساز» در استان سیستان وبلوچستان اســت که با هدف ارائه خدمات آموزشــی و تربیتی و حتی پزشکی در مدارس از پیش ساخته شــده، شــروع بــه فعالیت کرده انــد. این گونه فعالیت ها در اســتان سیستان وبلوچستان بســیار تاثیرگذار بوده است به طوری که این اســتان امسال در کنکور سراســری یک رتبه یک رقمی داشت. در استان خراســان جنوبی مجموعه خیرین جامعه یاوری که با همت مرحوم کاشانی شکل گرفت، در زمینه هایی مانند قصه خوانی برای کودکان پیش دبســتانی، تجهیــز کارگاه های آموزشــی و ارتقای صالحیت های حرفــه ای معلمان فعالیت دارند. ایــن عوامل، عدالت آموزشــی را از طریق افزایش کیفیت آموزش به دنبال دارد. درنتیجه، زمینه برای مشــارکت در زمینه هایی غیر از ســاخت مدرسه نیز فراهم است. قولی از دکتر حافظی، رئیس مجمع خیرین، هست که می گفتند من دیگر مدرسه نمی سازم و خیر می سازم. آقای دکتر فانی نیز با تنوع نوع کاری خیرین همراه و موافق هستند. به شکل کودکان کار، کودکان خیابانی و اشتغاالت مخصوص بخش هایی از کشور مانند کوله بری و مبادالت مرزی باعث شده درآمد روزانه یک دانش آموز آن قدر باشد که تعلیم وتربیت برایشفاقد اهمیت و ارزش شود، این عامل باعث می شود که اگرچه امکانات آموزشی را تامین کرده و در دسترس قرار می دهیم اما مطالبه ای برای آن به وجود نیاید.

منبع دریافت این مطلب : روزنامه شرق