مرد جوانی از سقراط پرسید راز موفقیت چیست؟ سقراط به او گفت: "فردا به کنار نهر آب بیا تا راز موفقیت را به تو بگویم." صبح فردا مرد جوان مشتاقانه به کنار رود رفت.
سقراط از او خواست که دنبالش به راه بیفتد. جوان با او به راه افتاد. به لبه رود رسیدند و به آب زدند و آنقدر پیش رفتند تا آب به زیر چانه آنها رسید. ناگهان سقراط مرد جوان را گرفت و زیر آب فرو برد.
جوان نومیدانه تلاش کرد خود را رها کند، امّا سقراط آنقدر قوی بود که او را نگه دارد. مرد جوان آنقدر زیر آب ماند که رنگش به کبودی گرایید و بالاخره توانست خود را خلاصی بخشد.
همین که به روی آب آمد، اولین کاری که کرد آن بود که نفسی بس عمیق کشید و هوا را به اعماق ریهاش فرو فرستاد. سقراط از او پرسید "زیر آب چه چیز را بیش از همه مشتاق بودی؟" گفت، "هوا." سقراط گفت: "هر زمان که به همین میزان که اشتیاق هوا را داشتی موفقیت را مشتاق بودی، تلاش خواهی کرد که آن را به دست بیاوری؛ موفقیت راز دیگری ندارد".
کلمات کلیدی مطلب: مقالات | مقالات علمی و آموزشی | داستان های جالب | داستان های موفقیت | راز موفقیت
به گزارش تیزلند،به نقل از خبرگزاری فارس، مرضیه گُرد معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان مدارس غیردولتی، توسعه مشارکتهای مردمی و خانواده در گردهمایی نمایندگان موسسان مدارس آموزش از راه دور استانهای سراسر کشور که در باشگاه فرهنگیان شهر ری برگزار شد، مدارس از راه دور را فرصتی مطلوب برای ادامه تحصیل افرادی که به دلایل مختلف از تحصیل بازماندهاند، دانست و اظهار داشت: این مدارس در سال 1375 با مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی تشکیل شد و پتانسیلهای مناسبی برای تحقق توسعه عدالت آموزشی و پوشش تحصیلی در سراسر کشور است.
گُرد کیفیت در مدارس از راه دور را مهمتر از کمیت دانست و خاطر نشان کرد: هر دانشآموز یعنی یک نسل و 1722 مدرسه آموزش از راه دور در سراسر کشور مسئولیت سنگینی در توسعه عدالت آموزشی و نیز پوشش تحصیلی در مناطق محروم و باسواد کردن زنان و دختران جوان که به علت برخی شرایط قادر به ادامه تحصیل نیستند را دارند.
رئیس سازمان مدارس غیردولتی، توسعه مشارکتهای مردمی و خانواده وزارت آموزش و پرورش نظارت بر مدارس از راه دور را مورد اشاره قرار داد و گفت: 6597 هزار متقاضی در این مدارس نزدیک به 263 هزار ساعت آموزش دیدهاند و این مدارس با نظارتهای مستمر، برنامههای خوبی طراحی کردهاند.
وی با بیان اینکه مدارس از راه دور تمام ارکان حاکم بر یک مدرسه حضوری را داراست، اظهار داشت: با سازمان نهضت سوادآموزی همکاری مطلوبی برای آموزش اولیاء و نیز آموزش آسان برای بازماندگان از تحصیل انجام دادهایم.
گُرد از برخورد و پلمب شدن 100 مرکز غیر مجاز آموزش از راه دور خبر داد و گفت: با همکاری نیروی انتظامی و اماکن، مراکز آموزش از راه دور غیر مجاز که مجوز نداشتهاند را شناسایی و تحویل مقامات قضایی دادهایم و نیز موسسات دارای مجوزی که متعهد به قانون نیز نبودهاند را مجازات کردهایم.
رئیس سازمان مدارس غیردولتی، توسعه مشارکتهای مردمی و خانواده وزارت آموزش و پرورش در پایان سخنان خود از تصویب آیین نامه جدید امتحانات مدارس از راه دور در شورای عالی آموزش و پرورش و نیز اختصاص مدیر موظف به این مدارس خبر داد.
جان گودریک در 17 سپتامبر سال 1764 در گرونینگن هلند چشم به جهان گشود؛ اما بیشتر حیات کوتاه خود را در انگلستان گذراند. او به دلیل ابتلا به بیماری تب مخملی در اوان کودکی اش، ناشنوا شد. والدینش او را به آکادمی توماس برایدوود فرستادند؛ مدرسه ای در ادینبورگ که مخصوص کودکان ناشنوا بود و در سال 1778 نیز به آکادمی وارینگتون. پس از آن، گودریک به شهر یورک و نزد خانواده اش بازگشت. در آنجا با ادوارد پیگوت آشنا شد که پدرش ناتانیل پیگوت، صاحب رصدخانه خصوصی بسیار مجهزی بود.
ادوارد، خود به ستارگان متغیر علاقه زیادی داشت؛ ستارگانی که نورانیتشان در دوره های مختلف زمانی تغییر می کند. او لیستی از این ستارگان که رصد آنها خالی از لطف نبود را به گودریک سپرد.
هر چند تغییرات درخشندگی در چندین ستاره شناخته شده بود؛ گودریک نخستین کسی بود که مکانیسم چنین تغییراتی را شرح داد. او ستاره راس الغول را یک ستاره دوتایی کسوفی خواند و کشفیات خود را نیز در می سال 1783 به انجمن سلطنتی ابلاغ کرد و به سبب چنین کشفی، انجمن مدال کپلی (Copley) آن سال را به او اهدا نمود.
جایزه کپلی، جایزه ای است که توسط انجمن سلطنتی لندن هر ساله به کسانی اهدا می شود که در هر رشته علمی تحقیقات برجسته ای را به انجام رسانیده باشند و بصورت یک در میان به محققان علوم فیزیکی و زیستی تعلق می گیرد. او در سن 19 سالگی تغییرات نوری ستاره دلتا-قیفاووس را که از آن پس هر ستاره مشابهی را متغیر قیفاووسی نام نهادند، کشف کرد. او دریافت که این ستاره در پرنورترین حالتش، 2٫3 بار پرنورتر از کم نورترین حالتش است که این تناوب هر 5٫4 روز یکبار مداوماً در حال رخ دادن است.
متغیر قیفاووس الگویی نمونه برای رده بندی نوعی ستاره است که برای ستاره شناسان در تعیین فاصله های کیهانی دارای اهمیت زیادی می باشد. قیفاووسی ها ستاره هایی ابرغول با دمای سطحی 5000 تا 6000 درجه کلوین شبیه به خورشید هستند که به رنگ زرد ظاهر می شوند. اما این ستاره ها از خورشید ما بسیار بزرگترند، بنابراین از فاصله دور به راحتی دیده می شوند.
گودریک در 16 آوریل 1786 و در آستانه 22 سالگی، بعنوان یکی از اعضای انجمن سلطنتی انتخاب شد؛ اما درست 4 روز بعد به دلیل ذات الریه ای که در جریان رصدهای شبانه اش از ستاره دلتا-قیفاووس دچار شده بود، جان خود را از دست داد.
کلمات کلیدی مطلب: مقالات | مقالات علمی و آموزشی | دانستنی ها | مشاهیر و شخصیت ها | زندگی نامه جان گودریک اعجوبه ستاره شناسی
محققان دریافتند افراد در طول شب و حتی در اتاق روشن وحشت بیشتری نسبت به تصاویر و صداهای ترسناک دارند. بدن انسان هنگام شب تغییر حالت داده و نسبت به وقایع اطرافش هوشیارتر میشود که این حالت باعث ایجاد ترس و وحشت در فرد خواهد شد.
محققان دانشگاه جنوب غربی چین اظهار کردند: پژوهش حاضر نشان میدهد افراد در طول شب نسبت به نشانههای وقایع احتمالی تهدیدکننده واکنشپذیری بیشتری دارند. آنها در این تحقیق، 120 زن را در یک اتاق بدون پنجره تحت یکی از چهار موقعیت زیر آزمایش کردند: اتاق روشن در طول روز، اتاق تاریک در طول روز، اتاق روشن در طول شب و اتاق تاریک در طول شب.
روی صفحه نمایش یک رایانه به آنها 100 تصویر ترسناک مانند یک حمله در حال انجام و 50 تصویر خنثی مانند لوازم منزل نشان دادند. همچنین 100 صدای ترسناک مانند صدای فریاد و 50 صدای خنثی مانند صدای پنکه برای این زنان پخش گردید. دمای اتاق نیز به شدت کنترل شد و محققان با استفاده از دادههای فیزیولوژیکی از جمله ضربان قلب و میزان تعریق، واکنش زنان را در این شرایط بررسی کردند. همچنین محققان گزارش زنان را در نتیجهگیری خود دخیل کردند.
آنها دریافتند که تفاوت آنچنانی در واکنش زنان نسبت به تصاویر و صداهای خنثی در طول شب و روز وجود ندارد، اگرچه تصاویر و صداهای ترسناک در طول شب برایشان وحشتناکتر به نظر میرسد. زنان هنگام شب در برابر تهدیدهای احتمالی واکنش بیشتری از خود نشان میدهند و این درحالی است که آنها از موقعیت امن اطرافشان آگاهی دارند.
کلمات کلیدی مطلب: مقالات | مقالات علمی و آموزشی | علوم و زیست شناسی | ترس از تاریکی
هر چند رسیدگی بیش تر به فرزندان در روزهای امتحانات، می تواند میزان موفقیت دانش آموزان را افزون کند اما به همان نسبت، سخت گیری مفرط می تواند نتایج ضعیفی برای آنان ببار آورد.
به عقیده کارشناسان، از آنجا که نتیجه امتحان دانش آموزان برای والدین و آموزش و پرورش مهم است از این رو اولیای دانش آموزان با نزدیک شدن به فصل امتحان حساس می شوند و با صحبت کردن و سخت گیری های متعدد، زمینه فشار و اضطراب را برای آنان فراهم می کنند، عوامل اجرایی مدرسه نیز در افزایش اضطراب امتحان بین دانش آموزان موثر هستند.
والدین و معلمان باید در روزهای امتحانات با دانش آموزان همکاری بیشتری داشته باشند، آنان را به درس خواندن تشویق و از سرزنش کردن فرزندان خود خودداری کنند، در پایان هر امتحان، دانش آموز را مورد بازخواست قرار ندهند.
والدین در روزهای امتحانات از رسیدگی به امور فرزندان خود غافل نشوند و تا حد امکان از سپردن کارهای حاشیه ای و غیر مرتبط با درس، به آنان خودداری کنند.
در این روزها به تغذیه و استراحت فرزندان خود بیش از پیش اهمیت دهید زیرا تغذیه و استراحت مناسب و کافی در موفقیت دانش آموزان در امتحانات موثر است.
دانش آموزان در شب امتحان باید شام سبک و کم حجم بخورند و مصرف میوه نیز به دلیل اثر مثبت بر سوخت و ساز بدن توصیه می شود.
مصرف غذاهای شیرین، مواد دارای گلوکز، فسفر، غذاهای دریایی، عسل، خرما و کشمش در این ایام ضروری است از سوی دیگر دانش آموزان باید در ایام امتحانات از مصرف تنقلاتی که ارزش غذایی ندارد، خودداری کنند.
خوردن دوغ و ماست موجب خواب آلودگی می شود و از این رو دانش آموزان پیش از امتحان از خوردن آن پرهیز کنند. دانش آموزان می توانند با رعایت رژیم غذایی خود در ایام امتحانات، موفقیت بیشتری کسب کنند.
در فصل امتحانات به ویژه پایان هر سال تحصیلی، دانش آموزانی که با برنامه ریزی قبلی به مطالعه درس های خود پرداخته باشند دغدغه کمتری نسبت به دیگران دارند و می توانند با سپری کردن روزهای امتحان، نتیجه خوبی را برای خود رقم بزنند.
هر چند دانش آموزانی که در طول سال تحصیلی، درس های خود را روزانه آماده می کنند درصد موفقیت آنان بیش از دانش آموزانی است که در شب امتحان به فکر آمادکردن مطالب درسی می افتند اما این دسته از دانش آموزان نباید دلسرد شوند و باید در فرصت باقی مانده به مطالعه درسی بپردازند.
یکی از عواملی که در زمان امتحانات، باعث استرس و اضطراب دانش آموزان می شود محل و شیوه برگزاری آزمون است، مکانی که برای این امر در نظر گرفته می شود باید دارای نور مناسب، صندلی های راحت و محیطی ساکت باشد تا دانش آموزان بتوانند با تمرکز بهتری به پرسش ها پاسخ دهند.
عوامل اجرایی آزمون باید علاوه بر فراهم کردن محیطی امن و به دور از هر گونه سر و صدا، با دانش آموزان برخورد مناسبی نیز داشته باشند.
اضطراب امتحان بیشتر بین دانش آموزان دوره های راهنمایی و متوسطه به ویژه در امتحانات هماهنگ دیده می شود و در دوره ابتدایی با اجرای طرح ارزشیابی توصیفی، این مشکل در حال برطرف شدن است.
به باور کارشناسان، طرح ارزشیابی توصیفی یکی از راه های برطرف کردن اضطراب دانش آموزان است و معلمان باید از شیوه اجرای این طرح، اطلاعات کافی داشته باشند.
کارشناسان می گویند، نظام آموزشی کشور به دلیل نتیجه محور بودن، موجب اضطراب دانش آموزان می شود.
منبع دریافت این مطلب : بیتوته