اون موبایلتو بذار کنار تا پرتش نکردم از پنجره بیرون!! کمی هم تو کارای خونه بیا کمک کن...
دیالوگ مادر با رژینای 14 ساله که هر روز هم تکرار می شود ولی انگار نه انگار، بعضی وقت ها رژینا حتی صدای اطرافیان را هم نمی شنود و محو گوشی موبایلش می شود، امان از این شبکه های مجازی، از این شبکه به آن شبکه، دیگر حتی کودکان سنین پایین هم گوشی هایی با برند معروف و قیمت هایی گزاف و کارایی های بالا از خانواده هایشان طلب می کنند.
قطعاً استفاده از تکنولوژی های روز دنیا اثرات مثبت زیادی در جامعه دارد ولی گاهی در سنین پایین دسترسی به این تکنولوژی ها شکل اعتیاد به خود گرفته و اثرات مخربی بر سلامت روان آنها به دنبال خواهد داشت.
تلفن همراه در عصر حاضر به عنوان یکی از مهم ترین مظاهر فناوری نوین ارتباطی است که در زندگی فردی و اجتماعی بشر جایگاه ویژه ای دارد و جزو جدا نشدنی مناسبات روزمره محسوب می شود در واقع برای بسیاری از افراد زندگی بدون آن غیر ممکن بوده یا دست کم مطلوبیتی ندارد.
بر مبنای پژوهش های به عمل آمده نزدیک به 22 درصد کودکان 6 تا 9 سال، 60 درصدکودکان 10 تا 14 ساله و تقریباً 84 درصد از نوجوانان 15 تا 18 ساله دارای تلفن همراه هستند و این پدیده اجتماعی را می توان به عنوان یک معضل جهانی تلقی کرد.
مصطفی آب روشن جامعه شناس و عضو کارگروه آسیب های اجتماعی در گفت و گو با «ایران» با اشاره به اینکه انتقال اطلاعات و سرعت ارتباطات امری مطلوب محسوب می شود، می گوید: با وجود مزایای بسیار این تکنولوژی، تلفن همراه های نسل جدید به طور بالقوه اطلاعاتی را به نوجوانان انتقال می دهند که فرد آمادگی لازم را برای پذیرش آن ندارد، در واقع کودکان در زمان و شرایطی حساس و بحرانی از مسائلی آگاه می شوند که بسترهای ذهنی لازم برایشان مهیا نشده است که این آگاهی های لجام گسیخته، مشکلات فراوانی را از جمله بلوغ زودرس و انحرافات اجتماعی برای آنان به وجود می آورد.
به گفته او، تلفن همراه همانند سایر واقعیت های مدرن تیغی دو لبه است که ضمن سازنده بودن، جنبه هایی از آسیب زایی را با خود به همراه دارد و به نظر می رسد جنبه های منفی آن برای کودکان و نوجوانان بیش از کارکردهای مثبت آن است.
استفاده بیش از اندازه از تلفن همراه در ذهن کاربران نوعی وابستگی بیمارگونه پدید می آورد که درست مانند اعتیاد به مواد مخدر و الکل مخرب است.
وقتی جوانی روزانه سه الی چهار ساعت از وقت مفید خود را صرف تلفن همراه کند، دیگر انرژی و انگیزه برای رشد و پیشرفت در زمینه های تحصیلی و اجتماعی نخواهد داشت.
آثار پنهان اعتیاد به بازی های آنلاین تلفن همراه
عضو کارگروه آسیب های اجتماعی با تاکید بر اینکه بیماری های روانی، انزوای اجتماعی و استرس از آثار منفی اعتیاد به بازی های آنلاین است، می افزاید: اعتیاد به بازی های آنلاین در تلفن همراه بیش از پول، وقت جوانان را هدر می دهد. تلفن همراه برخلاف مواد مخدر و الکل در ظاهر هیچ تاثیر مخربی روی ساختار فیزیولوژی اشخاص ندارد.
اما آسیب های اجتماعی و روانی آن را نمی توان نادیده گرفت. کسانی که وابستگی شدید به تلفن همراه دارند ناخواسته از اعضای خانواده فاصله می گیرند، گوشه گیر می شوند و اولویت های زندگی نظیر تحصیل و اشتغال برایشان بی اهمیت می شود.
بسیاری از نوجوانان ترجیح می دهند با دوستان خود از طریق شبکه های اجتماعی رابطه داشته باشند و تمایلی به ملاقات حضوری وجود ندارد.
آب روشن معتقد است: به مرور برقراری اینگونه ارتباطات غیرمستقیم از اعتماد به نفس افراد می کاهد و مهارت های ارتباطی آنان را برای زندگی و حضور در محیط های جمعی بشدت تضعیف می کند در واقع انزوا طلبی، دوری گزینی از جمع و اعتماد به نفس پایین از آسیب های مهم استفاده افراطی و نامناسب نوجوانان از این ابزار ارتباطی است که شادابی و هیجان فیزیکی را از این گروه های سنی گرفته است.
یعنی شخص در گروه های اجتماعی و خانوادگی حضور دارد ولی دیواری شیشه ای به دور خود کشیده و با اطرافیان خود ارتباط موثری ندارد. وابستگی برخی افراد به تلفن همراه، جنبه مضحکی به خود می گیرد به طور مثال در یک میهمانی خانوادگی یا فامیلی مشاهده می کنیم، همه درگیر تلفن همراهشان هستند و برخی از نوجوانان به جای ارتباط کلامی با همسالان خود، از طریق شبکه های اجتماعی یا پیامک به صحبت با یکدیگر می پردازند، گاهی تمام وقت میهمانی و با هم بودن به بررسی محتویات تلفن همراه سپری می شود و به نظر می رسد هیچ کس تمایل ندارد درباره مسائل واقعی و ملموس کار، زندگی و روابط فامیلی و اجتماعی سخن بگوید.
او در ادامه در زمینه این معضل روز جامعه می افزاید: ما با نوعی اولویت بخشی به دنیای مجازی روبه رو هستیم، وقتی شخصی در جمع خانوادگی بیشترین وقتش را با دنیای مجازی سپری می کند به معنی آن است که خانواده از اهمیت پایین تری برخوردار است و شخص به افرادی که در جمع خانواده و دوستان حضور ندارد اولویت بیشتری می بخشد.
استفاده بیش از حد از سمبل ها(sticker) و نمادهای ارتباطی جهت ابراز عقیده و احساسات در مناسبات اجتماعی باعث می شود مهارت های ارتباطی افراد دچار اخلال گردد و نوجوانان قواعد ارتباطات اجتماعی واقعی را یاد نگیرند که این نارسایی اجتماعی در نهایت زمانی که نوجوان وارد مناسبات جامعه می شود به اشکال مختلف ناکامی های ارتباطی و اجتماعی خودنمایی می کند.
می توان انتظار داشت در آینده نزدیک نسلی پرورش یابند که با وجود داشتن بهره هوشی بالا از هوش اجتماعی پایینی برخوردار بوده، حتی از ساده ترین مهارت های ارتباطی و کلامی بی بهره اند.
تلفن همراه احساس نیاز به توجه را به شدت افزایش می دهد در واقع ارسال پست های غیرمفید و مبهم جهت دیده شدن شبکه های اجتماعی به راحتی می تواند تبدیل به عادتی بیمارگونه و مخرب در زندگی افراد شود.
این جامعه شناس با بیان اینکه پرسه زنی در شبکه اجتماعی نوعی وسواس و اختلال ذهنی را به دنبال دارد، می افزاید: متاسفانه پرسه زنی های وسواس گونه در شبکه های اجتماعی نزد کاربران نوجوان ایرانی بسیار رایج است.
این اختلالات روانی به حدی است که فرد در طول روز چندین بار احساس می کند گوشی تلفن همراهش زنگ می خورد.
بر اساس پژوهش های به عمل آمده 30درصد دانش آموزان در ایران بدون اینکه خود بدانند به بازی های اینترنتی اعتیاد دارند این وابستگی ها میزان مطالعه آنان را کاهش داده و تاثیر مستقیمی بر یادگیری شان دارد.
ما با افت شدید تحصیلی در مدارس کشور مواجهیم که استفاده از تلفن همراه و ورود دانش آموزان به فضای مجازی و سرگرم شدن در شبکه های اجتماعی و بازی های اینترنتی از دلایل مهم آن است.
بر مبنای گزارش وزارت آموزش و پرورش در سال 93، از مجموع یک میلیون و 300 هزار دانش آموزی که در امتحان نهایی شرکت کرده اند بیش از 80 درصد با میانگین نمره 12 قبول شدند.
آب روشن در پایان ادامه می دهد: بسیاری از کودکان در کلاس درس و حین درس دادن معلم، به جای توجه به او، در حال ارسال پیامک یا بازی با گوشی هایشان هستند که قطعاً چنین امری سبب پایین آمدن درک بچه ها درباره موضوعات درسی گردیده، تمرکز دیگر دانش آموزان را هم مختل می کند.
البته با در دسترس نبودن گوشی های تلفن همراه در مدرسه و هوشمندی والدین در برنامه ریزی دقیق جهت استفاده از این گوشی ها می توان تا اندازه زیادی از اختلالات یاد شده در گروه سنی نوجوان ها جلوگیری کرد.
منبع دریافت این مطلب : آفتاب
برای ساخت تیر و کمان با استفاده از چوب لباسی به یه چوب لباسی، طناب و سیخ چوبی کباب نیاز دارید.
سیخ های چوبی کباب به عنوان تیرهای این تیروکمان هستند. برای بازی بچه ها، می توانید چوب پنبه را به سر سیخ ها بزنید و از فاصله ی زیادی که تیرها طی می کنند هیجان زده شوید.
کلمات کلیدی: بازی و سرگرمی | کاردستی | افزایش خلاقیت کودکان | تیروکمان | ساخت تیر و کمان | سرگرمی
منبع دریافت این مطلب : www.tizland.ir
- See more at: http://tizland.ir/show/?ID=1398#sthash.AvQ3F4sN.dpuf
در سال های اخیر شاهد رکود تحصیلی بین دانش آموزان نوجوان به دلایل مختلف هستیم. برخی از دانش آموزان، به خصوص پسرها دوست دارند هر چه زودتر وارد بازار کار شوند و به همین دلیل تحصیل را کنار می گذارند.
در این گفتگو دکتر نسرین امیری، روان پزشک کودک و نوجوان، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره علل این موضوع، نکته هایی را بیان کرده و پیشنهادهایی نیز به والدین ارائه داده است تا بتوانند برای این مشکل فرزندشان چاره ای بیندیشند.
آیا افسردگی می تواند دلیل مهمی برای ترک تحصیل در نوجوانان باشد؟
بله، متاسفانه برخی نوجوانان در نیمه راه درس خواندن را رها می کنند و دیگر اشتیاقی برای ادامه این مسیر ندارند و یکی از مهمترین دلایل این موضوع افسردگی است چون آنها به دلیل ابتلا به افسردگی دیگر هدف مشخصی ندارند و میل خودشان را برای رسیدن به چیزهای خوبی که در گذشته می خواستند از دست می دهند و از این نظر آینده خود را به خطر می اندازند.
فکر می کنید علت این اتفاق چیست؟
متاسفانه تکنولوژی و زندگی ماشینی امروز همه چیز را راحت کرده و به همین دلیل نسل امروز کمتر مثل گذشته دنبال زندگی و اهداف شان هستند. حتی می توان گفت به نوعی هدف خود را گم کرده اند و شیوه زندگی های امروزی و عوامل محیطی باعث ایجاد این مسئله شده است. اگر دقت کنید، متوجه می شوید نسل امروز کمتر از زندگی احساس رضایت دارد.
محیط های آموزشی و نحوه برخورد معلمان و مدیران مدارس تا چه حدی روی ترک تحصیل نوجوانان اثر دارد؟
خیلی زیاد. بسیاری از مراکز آموزشی ما شاد نیستند و همه چیزشان تحمیلی است؛ از درس خواندن گرفته تا مسائل دیگر و آن ارتباط شایسته ای که باید بین معلمان و دانش آموزان وجود داشته باشد، نیست و برخی از اعضای کادر آموزشی ما فکر می کنند هر چقدر در کارشان جدی تر باشند، مدیریت شان هم بهتر است؛ در صورتی که انعطاف پذیر بودن و مهربانی کردن بیشتر جواب می دهد. همین دلیل توصیه می کنم شادی را در مراکز آموزشی مان افزایش دهیم.
آیا افسردگی پدر و مادر هم روی فرزندشان اثر خواهد گذاشت؟
بله خیلی زیاد، به همین دلیل ما معمولا توصیه می کنیم مادر در زمان بارداری اش از هرگونه غم و غصه دور بماند چون گریه کردن و ناراحتی اثر مستقیمی روی جنین می گذارد و بعدها روی کودک اثر خود را نشان می دهد.
آیا تغییر محیط و بردن دانش آموز به یک مدرسه دیگر می تواند به بازگشت او به تحصیل کمک کند؟
گاهی بله و گاهی نه. ما باید سعی کنیم ابتدا افسردگی این گونه دانش آموزان را درمان کنیم تا با انرژی و لذت و انتخاب دوباره خودشان مسیرشان را پیدا کنند وگرنه دوباره بعد از مدتی بهانه می آورند و ترک تحصیل می کنند.
پدر و مادر در این شرایط چطور می توانند به فرزند خود نزدیک شوند؟
بهتر است با او صحبت کنند. البته نه صحبتی که حالت نصیحت گونه داشته باشد چون نوجوان در این شرایط از نصیحت کردن کاملا دوری می کند و اتفاقا بیشتر حس لجبازی در او تقویت می شود اما می توان با صحبت های دوستانه و گذاشتن برنامه های جنبی و خانوادگی او را حمایت کرد و حتی می توان با رفتن نزد مشاور از آنها برای حل این مشکل کمک گرفت.
آیا معرفی افرادی که ترک تحصیل کرده اند و ممکن است سال ها بعد احساس پشیمانی کنند، می تواند راه حل مناسبی تلقی شود؟
بله، بسیارند افرادی که پشیمان می شوند و دوست دارند دوباره به محیط آ»وزشی برگردند و اگر این اتفاق افتاد باید حتما آنها را حمایت کنیم چون در تاریخ هم می بینیم که افراد موفق زیادی بودند که حتی در دوره دبیرستان بارها مردود شده اند اما باز دنبال تحصیل رفته و توانسته اند برای خودشان کسی بشوند؛ مثل آلبرت انیشتین. اگر مصادیق اینچنینی را به فرزندان خود نشان بدهیم، می توانیم انگیزه آنها را برای بازگشت به درس و مدرسه افزایش دهیم.
ترک تحصیل نوجوانان یک مسئله چند عاملی است
دکتر محمدرضا خدایی روان پزشک: ترک تحصیل در نوجوانان مسئله ای است که تنها یک علت ندارد و مسائل زیادی باعث می شود یک نوجوان در زندگی اش چنین تصمیمی بگیرد. برای حل این موضوع هم باید ابتدا علت های بروز این مسئله را بشناسیم تا ره حل زودتر پیدا شود. بعضی از علت ها فردی است و به خود نوجوان برمی گردد چون دوران نوجوانی دوران گذر از بحران است و نوجوان دنبال فردیت و هویت خود می گردد.
او گاهی شتابزده عمل می کند و چنین تصمیماتی می گیرد در حالی که بعدها ممکن است از تصمیمی که گرفته سخت پشیمان شود چون انجام بعضی از کارها قابل جبران نیستند و حتی در این شرایط ممکن است نوجوان به دلیل سرخوردگی که احساس می کند، به سمت مسائلی مانند اعتیاد نیز برود. به همین دلیل باید در وهله اول به نوجوان مان کمک کنیم تا به خوبی بتواند از این بحران هویت عبور کند.
یکی از علت های دیگر این موضوع اختلاف های خانوادگی یا فقر فرهنگی یا مالی است که در این صورت با کمک گرفتن از اولیای مدرسه و مشاوران می توان این موضوع را حل کرد. البته ناگفته نماند در بعضی از موارد وجود اختلال های روانی مانند اضطراب، افسردگی یا حتی اوتیسم می تواند مانع از ادامه تحصیل در نوجوانان شود.
به هر حال توصیه می کنم حتما والدین قبل از ورود نوجوان به این مرحله سعی کنند با او ارتباط نزدیکتری داشته باشند و او را حمایت کنند و اگر نوجوان شان مشکل داشت سعی کنند با رفتن نزد یک مشاور آن را برطرف کند. به هر حال نباید اجازه داد نوجوان بر اثر یک تصمیم آنی آینده اش را خراب کند.
رابطه سلامت روان و عملکرد تحصیلی
دکتر میترا حکیم شوشتری فوق تخصص روان پزشکی کودک و نوجوان: بیشتر ما وقتی کودک یا نوجوانی را می بینیم اولین سوالی که از او می پرسیم این است که کلاس چندم است و معدلش چند شده؟ در حقیقت، عملکرد تحصیلی یکی از مهم ترین شاخص هایی است که موفقیت بچه ها را نشان می دهد. وقتی عملکرد تحصیلی افت می کند بچه ها دچار مشکل هایی در برقراری روابط اجتماعی می شوند. بچه هایی که در تحصیل موفق نیستند، اغلب دچار گوشه گیری و انزوای اجتماعی می شوند.
این بچه ها تنش و پرخاشگری زیادی پیدا می کنند و در مدرسه با احتمال بیشتری درگیر پدیده قلدری می شوند، یعنی یا زور می گویند یا قربانی زورگویی بچه های دیگر می شوند. پس عملکرد تحصیلی پایین می تواند زمینه شکل گیری بدرفتاری و اعتماد به نفس پایین را فراهم کند.
از آنجایی که نظام آموزشی نمی تواند از مقایسه بچه ها با هم خودداری کند و هر فرد را در جایگاه خود بپذیرد و به همه توانایی های کودکان توجه و هر کودک را با خود مقایسه کند، بچه های با عملکرد پایین در مدارس آسیب می بینند. گاهی آسیب به حدی است که بچه ها از رفتن به مدرسه صرف نظر کرده و تمایل به ترک تحصیل پیدا می کنند.
پر واضح است هدف از حضور بچه ها در مدارس تنها آموختن محفوظات نیست، بلکه مدرسه جایی است که بچه ها مهارت های اجتماعی لازم را برای زندگی در آنجا کسب می کنند، بنابراین بچه ها با ترک محیط مدرسه وارد محیط کار می شوند که برای آنها تعریف نشده و آنها را در معرض انواع آسیب ها قرار می دهد. بنابراین والدین باید به عملکرد تحصیلی بچه ها توجه کنند و دنبال یافتن دلایل پایین بودن عملکرد تحصیلی یا افت آن، بی انگیزگی و نداشتن تمایل به مطالعه آنها باشند.
در این بین توجه به مشکل های روان پزشکی دانش آموزان از اهمیت بالایی برخوردار است. یکی از دلایل شایع چنین مشکل هایی اختلال بیش فعالی نقص توجه است.
کودکانی که به این اختلال مبتلا هستند در انجام کارهایی که نیازمند کوشش ذهنی است دچار مشکل هستند که از مهمترین این کارها می توان به درس خواندن اشاره کرد. بچه ها بایدب رای درس خواندن مهارت های مختلفی داشته باشند مانند اولویت بندی، برنامه ریزی، استدلال و مدیریت زمان. اینگونه مهارت ها در کودکان مبتلا به این اختلال شکل نمی گیرد و همین موضوع درس خواندن را دشوار می کند.
اختلال های یادگیری از دیگر مشکل هایی هستند که درس خواندن را سخت می کند. در این گروه از اختلال ها بچه ها قادر به یادگیری خواندن، نوشتن یا ریاضی نیستند و چون این مهارت ها برای درس خواندن ضروری اند، این بچه ها به تدریج با مشکل در درس خواندن روبرو می شوند و شکست های مکرر آنها را از درس خواندن زده می کند.
والدین باید با شناخت و کشف به موقع علت افت تحصیلی یا کاهش تمایل به درس خواندن، کمک کنند قبل از اینکه بچه از مدرسه دلزده شود با گرفتن درمان به موقع، به روند عادی درس خواندن برگردد و هرگز به ترک تحصیل فکر نکند.
منبع دریافت این مطلب : آفتاب
در دفترچه راهنمای ثبت نام آزمون ورودی تیزهوشان، اطلاعات مفیدی چون زمان ثبت نام آزمون تیزهوشان، نحوه ی ثبت نام در آزمون های سمپاد، چگونگی دریافت کارت ورود به جلسه، تاریخ دقیق آزمون تیز هوشان و همچنین منابع و ضرایب دروس اعلام می شود.
در این بخش برای شما اخبار مهم تیزهوشان و دفترچه راهنمای ثبت نام آزمون ورودی مدارس سمپاد قرار خواهد گرفت.
برای مشاهده مراحل ثبت نام در سامانه نام نویسی مدارس تیزهوشان کلیک کنید
دوست عزیز... در صورت تغییر در دستورالعمل به اعضا خبر می دهیم... لطفا پس از دریافت فایل سریعاً وارد صفحه ثبت نام شوید و در سایت ثبت نام کنید. تمامی خبرهای مهم درباره تیزهوشان و آزمون ورودی آنها و همچنین ثبت نام مدارس خاص و برتر از طریق SMS و ایمیل از طرف سرزمین تیزهوش ها برای شما ارسال می شود. ضمناً، ثبت نام کاملا رایگان است.
همین حالا در سایت ثبت نام کنید
مهم : برای قبولی در آزمون ورودی مدارس تیزهوشان باید به بهترین منابع آموزشی و کتاب ها دسترسی داشته باشید.
ما همه کتاب های مفید برای قبولی در آزمون ورودی مدارس تیزهوشان را معرفی کرده ایم. اینجا کلیک کنید :
کتاب های مناسب برای قبولی در آزمون ورودی تیزهوشان
همچنین می توانید مستقیما از طریق سایت معتبر نیمکت به صورت اینترنتی خرید کنید و درب منزل تحویل بگیرید.
گاهی دیده شده که فقر فرهنگی محیط حتی باعث عقب ماندگی ذهنی فرد می شود. با این توصیف اگر محیط را برای رشد استعدادهای فرد آماده سازیم، غنی بودن آن باعث رشد هوشی فرد می شود.
با این توصیف اگر محیط را برای رشد استعدادهای فرد آماده سازیم، غنی بودن آن باعث رشد هوشی فرد می شود. ذهن کودک برای رشد و شکوفایی نیاز به محیطی مطلوب دارد. علاوه بر آن رشد اجتماعی و روانی کودک در چنین محیط هایی به خوبی صورت می گیرد. فراهم آوردن وسایل بازی مناسب مثل پازل، خانه سازی و... استفاده از نوارهای قصه، استفاده از فضای سبز و شرکت در فعالیت های آموزشی مناسب با سن کودک، ما را در ایجاد چنین محیطی کمک می کند.
کودک در ابتدا فقط از طریق مادر با محیط ارتباط برقرار می کند اما به تدریج با بالا رفتن سنش متوجه خانواده و اطرافیانش می گردد. به زبان دیگر آشنایی او با محیط رفته رفته بیشتر می شود. گروه همسن در مقابل کودک قرار می گیرند و او باید نحوه ارتباط برقرار کردن با آنان را فرا گیرد، در این جاست که کودک باید توانایی ایجاد تفاهم و توافق با دیگران را فرا گیرد. در غیر این صورت در زندگی آینده اش دچار مشکل می شود. در این سن عواطف کودک شروع به رشد می کند. مهر و محبت، توجه و بی اعتنایی را کامل درک کرده و باید صفات پسندیده اخلاقی او رشد نماید. محیطی که فعالیت های عاطفی و تجربه های اخلاقی اش مثل گذشت، راستگویی، محبت کردن و کمک کردن را ترغیب می کند باید بسط و گسترش داد.
اگر کمی دقت کنید کودکان مایلند فقط خود با وسایل بازی شان سرگرم باشند و زمانی دوست همسن او بخواهد عروسک یا ماشین او را استفاده کند، مانع می شود و اجازه نمی دهد به وسایلش دست نزند.
همین کودک اگر در دسته ای از گروه همسن قرار بگیرد، در می یابد که دیگران هم می توانند در بازی او شریک باشند، او نحوه استفاده از وسایل بازی را در جمع می آموزد. دوره پیش دبستانی زمینه های پیشرفت عاطفی و روحیه اجتماعی در کودکان را فراهم می آورد. کودک از طریق شرکت در فعالیت های گروهی و بازی های دست جمعی نحوه ارتباط درست را فرا می گیرد و متوجه رعایت انضباط و قوانین می گردد.
همچنین در جریان بازی های گروهی در محیط های پیش دبستانی او در می یابد که بازی و همکاری با گروه همسن می تواند موجب شادمانی شود. بچه ها در جریان بازی می توانند احساس ها، هیجان ها و ترس های خود را بروز دهند. این ابراز احساس اثرات منفی بعضی از این گونه حالت ها را خنثی می کند.
برای مثال در هنگام قایم باشک، کودک هر جایی برای پنهان کردن خود بر می گزیند. حتی جاهایی که تاریک است در صورتی که ممکن است در حالت عادی از رفتن به نقاط تاریک هراس داشته باشد، او در حین بازی در می یابد که تاریکی برایش ایجاد خطر نمی کند.
زبان
رشد زبانی و نحوه صحبت کردن کودکانی که در خانواده های مرفه زندگی کرده اند با کودکان طبقه محروم بسیار متفاوت و علت آن هم محیط زندگی آنان است. کودکان طبقه محروم جامعه در محیط های فقیر با فرهنگی پایین زندگی می کنند و با جمله ها و گفت و گوهای منطبق با اصول دستور زبان آشنایی زیادی ندارند.
آنها طرز مکالمه را به طور ناقص از اطرافیان خود می آموزند. به همین دلیل کلماتی که آنان یاد می گیرند خیلی کمتر از کودکان مرفه است. در ضمن کودکان این طبقه به احتمال زیاد در محیط هایی زندگی می کنند که دارای گویش محلی هستند.
بنابراین اگر قرار باشد آنان با همین دایره لغات وارد مدرسه شوند چطور ممکن است نوشتن کلمات را خوب بیاموزند؟
حتی قادر نخواهند بود آنها را تلفظ کنند. از این رو آموزش پیش از دبستان برای یادگیری زبان رسمی فارسی لازم و ضروری است. در ضمن کودکی که هم صحبتی در خانه ندارد یا کسی با او همکلام نمی شود، در مکالمه آن طور که باید باشد ماهی نیست.
در آموزش های پیش از دبستان سعی می شود تا با آموزش شعر، تبحر کودک را در زبان بیشتر کنند. وقتی کودک داستان هایی مناسب سنش را می شنود و در مورد آن سوال هایی می کند و مربی با حوصله جواب او را می دهد به تدریج با تمرین و تکرار لغات را به خوبی تلفظ می کند. تماس او با گروه همسن یکی دیگر از منابع آموزشی زبان او به حساب می آید و او در این گروه به تجاربی ارزنده در زمینه زبان آموزی دست می یابد که امکان این تماس ها و ارتباط ها در دوره پیش دبستانی فراهم می شود.
به تجربه ثابت شده است؛ کودکانی که دوره آموزش های پیش دبستان را گذرانده اند، نسبت به کودکان دیگر دارای رشد کلامی بهتر هستند، چون گنجینه لغات آنان به علت معاشرت با گروه همسن بیشتر شده است، علاوه بر آن سازگاری اجتماعی بهتری دارند. آنان به بسیاری از آداب و رسوم اجتماعی آشنا می شوند، کودک می فهمد نباید حق دیگران را ضایع کند یا موجب آزار آنان شود و اینکه باید به دیگران احترام بگذارد و احساس خود را در بین جمع کنترل کند.
آموزش های پیش دبستانی حتی می تواند در جهت پرورش دینی و اخلاقی کودک نیز موثر باشد. بیان داستان های شیرین و جذاب برای کودکان در این جهت مفید است. مراکز آموزشی از طریق به وجود آوردن محیط مطلوب می تواند کمک بزرگی برای رفع نیازهای کودکان در این زمینه باشد.
کودکی که در محیط خانه فقط در کنار مادر به سر می برد، خانواده را تنها نقطه امن برای خود به حساب می آورد. او تا آن زمان دوری از خانواده را تجربه نکرده است، برایش دشوار است که یکباره از خانه دل بکند و نیمی از روز را در محیطی بسته آن هم با قوانین و مقرراتی که با آنها آشنایی ندارد، اما ملزم به اجرای آن است به سر برد. این محیط برایش فوق العاده غریب و ناآشنا است.
جایی است که نیاز به رعایت نظم و ترتیب دارد، در حالی که او از قبل هرگونه که می خواست عمل می کرد. ورود ناگهانی از محیط گرم خانواده به این محیط آرامش روحی او را بر هم می زند و در سازگاری با محیط جدید با مشکل رو به رو می شود. آموزش های پیش از دبستان می تواند آمادگی لازم برای وارد شدن به محیط رسمی آموزش در کودکان ایجاد کند.
کودک برای یادگیری خواندن، نوشتن و حساب کردن نیاز به مهارت هایی دارد که باید قبل از ورود به دبستان با آنها آشنایی پیدا کند. پرورش چنین مهارت هایی در او نیاز به آموزش دارد. قسمتی از فعالیت های آموزش پیش از دبستان به پرورش این موارد می پردازد.
علاوه بر آن ایجاد تمرکز بر فعالیت ها، ایجاد عادت به رعایت قوانین مدرسه و نظم و ترتیب، روابط مناسب با گروه همسالان، احترام گذاشتن به دیگران، دریافت نقش های جنسی به عنوان فرد مونث یا مذکر و رعایت بهداشت فردی از جمله آموزش هایی است که در این مراکز به کودک داده می شود تا او را برای زندگی آینده آماده کند.
ضرورت وجود چنین مراکزی در مناطق محروم و محیط های نامطلوب احساس می شود، چرا که آموزش و پروش مناسب در این دوره می تواند تجارب لازم را برای رشد ذهنی، زبانی، اجتماعی و عاطفی کودکان فراهم آورد و محرومیت های ناشی از محیط خانواده را جبران کند و زمینه لازم برای بارور کردن استعدادهای کودکان را فراهم کند.
منبع دریافت این مطلب : آفتاب