، ۱۰ مدرسه بین المللی و ۴۸ مدرسه ویژه اتباع خارجی در کشور ما وجود دارند، در شهر تهران نیز سه مدرسه بین‌الملل دختران و پسران فعالیت می‌کنند.


ویژگی مدرسه خوب بیشتر دانش‌آموزانی که در این مدارس تحصیل می‌کنند، افرادی هستند که چند سالی را خارج از کشور گذرانده‌ و هم‌اکنون به ایران بازگشته‌اند یا اتباع سایر کشورها، هر چند که برخی مواقع دانش‌آموزان ایرانی نیز در این مدارس ثبت‌نام می‌شوند " طبق گفته برخی دست‌اندرکاران مدرسه، اگر دانش‌آموز به زبان انگلیسی تسلط داشته باشد در این صورت با تبصره‌هایی و ضمن دریافت شهریه بیشتر ثبت‌نام می‌شود" اما وضعیت مدارس بین‌الملل و مشکلات دانش آموزانی که در آنجا تحصیل می‌کنند، تا به امروز کمتر مورد بررسی و رصد رسانه‌ها قرار گرفته است.


بیشتر بخوانید:


دانش‌آموزان "مدارس غیردولتی" فرزندان چه کسانی هستند؟

در گیر و دار پیدا کردن یک نیمکت خالی در مدارس دولتی

با تماس‌هایی از جانب تعدادی از معلمان مبنی بر وجود مشکلاتی در مدارس بین‌الملل شهر تهران تصمیم گرفتیم تا ضمن بازدید از وضعیت این مدارس از نزدیک با خانواده‌هایی که فرزندانشان در آنجا تحصیل می‌کنند به گفت‌ وگو بنشینیم.


مدرسه‌ای بین‌الملل درشمال غرب تهران که به عنوان مدرسه‌ای دولتی در حال فعالیت است، در فضایی بزرگ، میزبان دانش‌آموزانی از کشورهای مختلف است، دانش‌آموزان ایرانی که سال‌هایی را در آمریکا، آفریقا، مالزی، ترکیه، امارات و ... بودند یا شهروندانی از کشورهایی همچون چین حالا در  مدرسه بین‌الملل در کنار هم روزهای تحصیل را سپری می‌کنند.


حداقل انتظار تمام خانواده‌هایی که حالا از آن سوی دنیا به کشورشان بازگشته‌اند و فرزندانشان در مدرسه بین‌الملل مشغول به تحصیل هستند، حفظ کیفیت آموزش در مدرسه و ارائه استانداردی از خدمات آموزشی است آن هم در شرایطی که فرزندان هر کدام از آنها سال‌ها در نقطه‌ای از جهان از اروپا و آمریکا تا آسیا و آفریقا به مدرسه می‌رفتند و سبک‌ها و کیفیت‌های متفاوت آموزش در مدرسه را تجربه‌ کرده‌اند. 


تصویری از یک مدرسه خوب اما از دور!


پدری که از آمریکا به ایران آمده است و فرزندش در مدرسه بین‌الملل درس می‌خواند، به تسنیم گفت: "دورادور تصویر خوبی از این مدرسه به ما داده بودند اما حالا که فرزندم در این مدرسه درس می‌خواند، می‌بینم مشکلات زیادی وجود دارد و مدیریت مدرسه با ضعف‌های مشهودی مواجه است.


فرزندم می‌گوید در مدرسه سیگار می‌کشند و ما ناچار به ادامه تحصیل در اینجا هستیم چون فرزندم به زبان فارسی تسلط ندارد البته مدارس بین‌الملل دیگری هم وجود دارند اما چون غیردولتی هستند هزینه‌ها بسیار بالا است.


شهریه ۲۰ میلیونی و کیفیتی که نیست!


برای این مدرسه ۲۰ میلیون تومان شهریه می‌دهیم هر چند که اصلاً از شرایط کیفی مدرسه رضایت نداریم و برخی معلم‌ها آنقدر غیرکیفی درس می‌دهند که بچه‌ها از درس خواندن بیزار شده‌اند و گاهی برای یک درس از کلاس ۲۸ نفری ۲۳ یا ۲۴ نفر نمره قبولی نمی‌آورند، به همین دلیل معلم خصوصی برای فرزندم گرفته‌ام و ساعتی ۳۰۰ هزار تومان پرداخت می‌کنم تا به فرزندم آموزش دهند، یک میلیون تومان هزینه کتاب از ما دریافت می‌کنند و درنهایت به فرزندان ما جزوه می‌دهند!


اجاره زمین ورزش مدرسه به مجموعه بیرونی


این پدر گفت: زمین ورزش بچه‌ها را برای گلف به بیرون از مجموعه اجاره داده‌اند و دانش‌آموزان نمی‌توانند از آن استفاده کنند.


از سوی دیگر توجه داشته باشید بحث علمی و آموزشی یک موضوع و مباحث رفتاری و فرهنگی موضوع مهمتری برای یک مدرسه است، در اینجا چون از ملیت‌های مختلف حضور دارند، مشکلاتی به لحاظ رفتاری مشاهده می‌شود که باید نظارت‌های جدی‌تری از سوی مدیریت مدرسه اعمال شود."


راضی نیستم از هیچ چیز!


مادر دیگری که از آفریقای جنوبی به ایران بازگشته‌اند درباره شرایط مدرسه اینگونه به ما گفت: "اصلاً راضی نیستم از هیچ چیز! باید هر روز مدرسه باشم و هیچ گزینه دیگری هم برای ثبت‌نام نداریم و ناچاریم همین مدرسه را انتخاب کنیم، چون بچه‌ها به زبان فارسی تسلط ندارند، معلمان باید خوب درس بدهند اما برخی واقعاً ضعف دارند و باید افرادی که درس می‌دهند تسلط کافی به زبان انگلیسی داشته باشند."


مادر دیگری که با مشاهده کارنامه فرزندش دچار نگرانی و استرس شده است، با نگرانی و لرزشی که در دستانش کاملاً مشهود است، می‌گوید: فرزندم را در ۵ درس انداخته‌اند! تازه یک ماه است که از آلمان به ایران آمده اما انتظار داشتند که کل کتاب را یاد بگیرد و امتحان بدهد در حالیکه خودشان کاری برای پسرم نکردند، وقتی می‌آمد سرجلسه امتحان حتی کارت شرکت در جلسه نداشت اما از او خواستند که تمام کتاب را امتحان بدهد!

منبع: مشرق نیوز

از زمانی که کرونا در ایران جدی شد، سازمان آموزش‌وپرورش، آموزش در مدارس را به‌صورت محدود و غیرحضوری برگزار کردند. در حال حاضر با توجه به شیوع بیشتر و گسترش ویروس کرونا تقریباً همه‌ی دوره‌ها و کلاس‌های مدارس کشور از مدارس ابتدایی گرفته تا مدارس متوسطه دوم به‌صورت مجازی برگزار می‌شود.


بهترین مدارس تهران در دوران کرونا

اما برای شناسایی و ثبت­ نام مدارس خوب چه باید کرد.   


در شرایط فعلی چنانچه برنامه‌ی واکسیناسیون طبق برنامه‌های اعلام‌شده پیش برود، به نظر می‌رسد که مدارس باید کم‌کم خودشان را برای حضور دانش‌آموزان آماده کنند. اما آیا مدارس شرایط بازگشت به حالت عادی رادارند؟ اگر به هر دلیلی شرایط برای بازگشایی مدارس به شکل حضوری فراهم نشود، مدارس برای ایجاد یک بستر آموزش مجازی باکیفیت نیازمند چه امکاناتی هستند؟ در این مقاله می‌خواهیم ضمن بررسی شرایط بازگشایی مدارس تهران به شکل حضوری یا مجازی در رابطه با مدارس مجهز جهت تدریس  حضوری و مجازی باکیفیت یکسان صحبت کنیم.


بهترین مدارس تهران در دوران کرونا چه مدارسی هستند؟


با آغاز بازگشایی مدارس تهران و شهرستان‌ها در سال گذشته، دانش‌آموزان بیشتر وقتشان را در خانه می‌گذرانند و تمام کلاس‌ها و کارگاه‌های آموزشی و هنری هم به‌صورت آنلاین انجام می‌شود. بنابراین در چنین شرایطی‌ مهم‌ترین عامل در انتخاب مدرسه، امکانات مجازی و شرایط مدرسه برای برگزاری انواع کلاس‌ها در بستر آنلاین است. در این بخش با ویژگی‌های بهترین مدارس در دوران کرونا آشنا می‌شویم.


امکانات آموزش مجازی


منظور از امکانات آموزش مجازی تمام ابزارها و نرم‌افزارهای لازم برای تدریس دروس، ارزشیابی، برگزاری امتحان و جلسه‌ی پرسش و پاسخ است. بهترین مدرسه در دوران کرونا تمام تلاشش را می‌کند تا تمام وسایل و ابزار موردنیاز برای آموزش را در اختیار معلم‌ها بگذارد تا دروس را به بهترین نحو تدریس کند.




توانایی استادان در برگزار کلاس‌های آنلاین


 اصولا تدریس آنلاین به مهارت‌ها و ویژگی‌های خاص خودش نیاز دارد. داشتن فن بیان مؤثر، استفاده از ابزارهای کمک‌آموزشی، فایل‌های ویدیویی و تصاویر، توانایی مدیریت کلاس به شکل آنلاین و... از ویژگی‌های اصلی مربیان متخصص در تدریس آنلاین است. بسیاری از مدارس برتر تلاش می‌کنند در مقاطع و پایه‌های حساس از متوسطه اول دخترانه و پسرانه گرفته تا متوسطه دوم از وجود چنین مربیانی برای بهینه‌تر کردن فضای آموزشی مجازی‌شان استفاده کنند


برگزاری اردوی آنلاین


زمانی که کلاس‌ها به‌صورت حضوری برگزار می‌شد، دانش‌آموزان زنگ تفریح، زنگ ورزش و اردوهای مختلف داشتند. همراه با معلم‌ها و هم‌کلاسی‌هایشان به سینما و موزه‌های مختلف می‌رفتند و تجربه‌های جدید کسب می‌کردند.


اما این روزها باوجود الزام به حضور دائمی دانش‌آموزان در خانه آن‌ها زودتر از قبل خسته و دل‌زده می‌شوند و ممکن است حوصله‌شان سر برود. در چنین مواقعی، گروه‌های‌ آموزش‌وپرورش بهترین مدارس تهران برنامه‌های تفریحی و ورزشی را به‌صورت آنلاین برگزار می‌کنند.


برگزاری کلاس‌های درس با فضایی شاد و مفرح، زنگ ورزش مجازی و البته ساعت استراحت به‌صورت آنلاین برای گفتگو و معاشرت دانش‌آموزان با یکدیگر از عواملی هستند که نشان می‌دهند یک مدرسه علاوه بر پیشرفت علمی دانش‌آموزان به تفریح و سرگرمی آن‌ها هم ‌فکر می‌کند و تلاش می‌کند نوع آموزش‌وپرورش دانش‌آموزان را با نحوه بازگشایی مدارس به شکل مجازی یا حضوری هماهنگ کند.


مدیریت برنامه‌های مجازی و حضوری


یکی از عوامل مهم در انتخاب بهترین مدرسه در دوران کرونا گروه مدیریتی آن است، چراکه انجام فعالیت‌های مدرسه، ارتباط معلم‌ها با دانش‌آموزان، برگزاری امتحانات و برگزاری جلسه‌های اولیا و مربیان به شکل مجازی، به هماهنگی و مدیریت قوی‌‌تری نسبت به زمان بازگشایی مدارس تهران و شهرستان به شکل حضوری احتیاج دارد.


دستورالعمل آموزش‌وپرورش برای بازگشایی مدارس در سال 1400 چیست؟


طبق آخرین شیوه‌‌نامه‌های آموزش‌وپرورش مبنی بر بازگشایی مدارس در سال 1400، مدارس امسال به‌طور کامل نمی‌توانند به حالت قبل از کرونا برگردند و همه‌ی کلاس‌ها را حضوری برگزار کنند.


بلکه برخی از کلاس‌ها به‌صورت محدود برگزار می‌شود تا دانش‌آموزان در مقاطع مختلف بتوانند اشکالاتشان را برطرف کنند. در این شیوه‌نامه فعالیت مقاطع ابتدایی، پیش‌دبستانی، متوسطه‌ی اول دخترانه و پسرانه بر اساس رنگ‌بندی شهرها مشخص می‌شود.


شهرهای سفید


در شهرهای سفید، بیشتر فعالیت‌ها به شیوه‌ی حضوری انجام می‌شود. فرایند ثبت‌نام کلاس‌ها و برگزاری امتحان حضوری است و فقط ثبت تکالیف و تمرین‌ها به شکل مجازی انجام می‌شود. در چنین شرایطی، امتحان‌های مدارس حضوری برگزار می‌شود. 


شهرهای زرد


در شهرهای زرد دانش‌آموزان حداقل دو روز در هفته در مدرسه حضور دارند و بقیه‌ی فعالیت‌ها در سامانه‌ی شاد انجام می‌شود. حضور دانش‌آموزان در مدرسه هم بر اساس نوبت است.


شهرهای قرمز


دانش‌آموزان در شهرهای قرمز همه‌ی آموزش‌ها را به شکل غیرحضوری دریافت می‌کنند. نکته‌ی مهم در نحوه بازگشایی مدارس شهرهای قرمز این است که ارزشیابی، حضوروغیاب و امتحان گرفتن همواره به‌صورت مجازی برگزار می‌شود. مگر پایه‌های نهم و دوازدهم مدرسه متوسط که در ارزشیابی‌های حضوری شرکت‌ می‌کنند.




بعد از بازگشایی مدارس تهران به سراغ کدام مدارس برویم؟


مهم‌ترین ویژگی‌ یک مدرسه‌ خوب این است که در هر شرایط حضوری و مجازی بتواند وضعیت آموزش‌وپرورش دانش‌‌آموزان را به بهترین نحو مدیریت کند و به‌اصطلاح برای هر دو وضعیت آموزش حضوری و مجازی از هر نظر آماده باشد.


مجموعه مدارس سلام از سال 1380 کارشان را شروع کردند، هدف مدارس این مجموعه در مقطع‌های دبستان، پیش‌دبستانی، متوسطه‌ی اول و دوم پرورش دانش‌آموزانی کوشا، متعهد و مسئولیت‌پذیر بوده و هست.


احترام به استعدادها و توانایی‌های فردی و توجه به خلاقیت‌ و هوش‌های چندگانه با ایجاد دپارتمان‌های آموزشی مختلف و تخصصی همواره در رأس فعالیت‌ها و اهداف مجموعه سلام بوده است.


مجموعه مدارس سلام به آموزش صحیح از همان دوران مدرسه ابتدایی و پیش‌دبستانی توجه ویژه‌ای نشان می‌دهد. ازجمله فعالیت‌های مهم در این دوره می‌توان به آموزش نقاشی و سفالگری، برگزاری کارگاه‌ها و جشنواره‌ها به شکل آنلاین، دوره‌های پرورش تفکر خلاق و آموزش زبان با کمک روش‌های به‌روز و استاندارد اشاره کرد.


در دوران متوسطه اول هم با توجه به مهم بودن انتخاب رشته نهم به دهم و برگزاری آزمون‌های هماهنگ سال نهم تلاش می‌شود که دانش‌آموزان برای این دسته از آزمون‌ها آماده شوند. برگزاری جلسات مشاوره به شکل آنلاین و همچنین کلاس‌های عملی و آزمایشگاهی با همان کیفیت کلاس‌های حضوری، برگزاری اردوهای مجازی و فعالیت‌های جانبی جهت رشد بیشتر دانش‌آموزان نشان از آمادگی مجموعه سلام برای بازگشایی مدارس 1400 به شکل حضوری یا مجازی دارد.


از ویژگی‌های برجسته مدارس متوسطه سلام می‌توان به برگزاری کلاس‌های هنری، فرهنگی و پژوهشی اشاره کرد. دانش‌آموزان مقطع متوسطه‌ی دوم در مدرسه‌ی سلام می‌توانند حتی اختراعات‌ خودشان را هم ثبت کنند. کلاس‌هایی برای اختراع و ثبت آن در مدارس سلام برگزار می‌شود که مربیان از ایده تا آخرین مرحله‌ی ثبت اختراع را به دانش‌آموزان یاد می‌دهند.


استفاده از مشاوران و روانشناسان مورد تائید در داخل مجموعه و یا خارج از مدرسه جهت پشتیبانی و مشاوره با والدین هم از دیگر فعالیت‌های مجموعه سلام جهت پرورش بهتر دانش‌آموزان است. در این مجموعه معمولاً بعد از تشکیل پرونده‌ی دانش‌آموزان در مدارس، مشاوره‌های فردی و خانوادگی شروع می‌شود و مشاوران با توجه به شرایط فردی بهترین برنامه‌ریزی را برای هر دانش‌آموز ارائه می‌کنند.


همچنین مدارس سلام همواره افتخارات و دست‌آوردهای قابل‌توجهی در کنکور، المپیاد و فعالیت پژوهشی داشته است. دانش‌آموزان این مدرسه همیشه در المپیادهای مختلف جهانی و کشوری شرکت کرده و نتایج خوبی کسب کرده‌اند. گروه مدارس سلام در مسابقات روباتیک کشوری و بین‌المللی هم حضور پررنگی دارد.


در آخر اینکه


با شرایط موجود هنوز تصمیم قطعی‌ای مبنی بر نحوه بازگشایی مدارس در سال جدید اعلام‌نشده است. همه‌ی ما امیدوار هستیم که بتوانیم در سال 1400 واکسن بزنیم و از این شرایط بحرانی آسوده شویم. ولی نمی‌توانیم صبر کنیم و تمام‌کارها و برنامه‌هایمان را به بعد از واکسن محول کنیم. قطعاً یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های پدر و مادرها در چنین شرایطی انتخاب بهترین مدرسه برای فرزندشان است.


مدرسه‌ای که ازنظر آموزش مجازی و حضوری آماده باشد و بهترین آموزش‌ها و خدمات را ارائه کند. مدارس سلام از مقاطع متوسطه‌ی دوم تا پیش‌دبستانی همواره درزمینه‌ی آموزش مجازی و حضوری بهترین روش‌ها و امکانات را در اختیار دانش‌آموزان و معلم‌ها می‌گذارند و این نوید را به والدین می‌دهند که صرف‌نظر از چگونگی بازگشایی مدارس 1400 می‌توانند امکان آموزش مناسبی را در اختیار فرزندانشان بگذارند.

منبع: فارس نیوز

چه معیارهایی برای انتخاب مدرسه مهم هستند؟

 ثبت نام در مدرسه غیرانتفاعی یا دولتی ؟ این پرسشی است که از سال ۱۳۷۲ با شروع به کار اولین مدرسه بخش خصوصی در قالب مدارس «غیرانتفاعی» برای والدین ایجاد شد. در این یادداشت به تشریح ویژگی‌ها و دسته‌بندی هر یک از این دو نوع مدرسه خواهم پرداخت تا اولیای دانش‌آموزان با نگرش و دیدی بهتر به تصمیم‌گیری در این خصوص بپردازند.


ذکر این توضیح در ابتدا ضروری است که عنوان «غیرانتفاعی» از آن جا که هیچ گونه سنخیت و تناسبی با کارکرد این گونه مدارس نداشت، چند سالی است که به «غیردولتی» تغییر یافته است و در حال حاضر با چهار نوع دسته‌بندی مدارس روبرو هستیم: دولتی، غیردولتی، شاهد و هیئت امنایی.


مدرسه شاهد ویژه خانواده معزز شهدا و ایثارگران است که البته فرزندان غیرشاهد را نیز با قید شرایطی ثبت نام می‌کنند. مدرسه هیئت امنایی، نوعی مدرسه، بین ساختار دولتی و غیردولتی است که زیرنظر یک هیئت امنا متشکل از مدیر، نماینده شورای دبیران، رئیس انجمن اولیا و مربیان و چند نفر از شخصیت‌های علمی و فرهنگی مورد اعتماد اداره می‌شود. هدف از تشکیل مدارس هیئت امنایی کمتر شدن وابستگی مالی مدارس به دولت و مشارکت مردم در اداره‌ی مدارس بوده است.



تجربه زیسته


من تجربه‌ی تحصیل در مدارس دولتی، نمونه مردمی و شاهد را دارم و مدتی در یک مدرسه غیرانتفاعی مشغول به کار بوده‌ام. از این حیث برخی مطالبی که بعداً ذکر خواهد شد، مبتنی بر تجربه‌ی زیسته‌ای است که خود از نزدیک لمس کرده‌ام. سال گذشته نیز فرزندم در یک مدرسه غیردولتی بود که به دلایلی مدرسه‌اش را عوض کردم و تحقیقاتی که برای یافتن مدرسه جدید انجام دادم بهانه‌ای برای نگارش این یادداشت بوده است.



مدرسه دولتی


مهم‌ترین ویژگی‌های مدرسه خوب دولتی هزینه پایین و نزدیکی به محل سکونت است. اما طیف همین مدارس دولتی آن چنان گسترده است که نمی‌توان همه را در یک دسته گنجاند. بعضی مدارس دولتی هستند که ورودی‌های خود را گزینش می‌کنند یعنی مثلاً شرط معدل دارند یا به لحاظ مسائل فرهنگی و اجتماعی هر دانش‌آموزی را ثبت نام نمی‌کنند. قطعاً نوع مدیریت در این گونه مدارس متفاوت است و کادر اجرایی و آموزشی مدرسه، مباحث آموزشی و تربیتی را هدفمندتر جلو می‌برند.


در مقابل، اکثر مدارس دولتی به موضوع آموزش و پروش به چشم یک شغل و حرفه نگاه می‌کنند که به دلایل مختلف تضمینی نسبت به خروجی‌های مدرسه ندارند. دلیل نخست این که معلمانی که از سوی اداره آموزش و پرورش به مدرسه معرفی می‌شوند، لزوماً با مدیر مدرسه و ساز و کار تربیتی و آموزشی آن (اگر چنین چیزی وجود داشته باشد) هماهنگ نیستند و این ناهماهنگی در حوزه‌ی اجرا و آموزش به وضوح نمود می‌کنند.


دلیل دوم این که هیچ گونه فیلتری در ثبت نام دانش‌آموزان وجود ندارد و مدرسه دولتی موظف است تمامی مراجعانی را که در محدوده‌ی مدرسه زندگی می‌کنند، ثبت نام نماید. لذا چه در سطح کادر آموزشی و اجرایی و چه در سطح دانش‌آموزان، مدرسه دولتی قدرت انتخاب ندارد. در چنین شرایطی مشخص نیست که فرزند من با چه کسانی همکلاس و هم‌مدرسه‌ای خواهد بود و تحت تعلیم چه معلمانی قرار خواهد گرفت.



مدرسه غیردولتی (غیرانتفاعی)


مدرسه غیردولتی با برنامه‌های فوق العاده و کادر آموزشی مجربش شناخته می‌شود. به واقع آن چه موجب اخذ هزینه‌ی فوق العاده به نسبت مدارس دولتی است، ارائه خدمات ارزش افزوده و انتخاب کادر اجرایی و آموزشی باتجربه است. ضمن این که تعداد دانش‌آموزان مدارس غیردولتی معمولاً کمتر از مدارس دولتی است و نسبت معلم به دانش‌آموز و رسیدگی مدرسه به اوضاع تحصیلی و فرهنگی دانش‌آموزان در مدارس غیردولتی بیشتر است.


مدرسه غیرانتفاعی محصول تفکرات فعال‌سازی و مشارکت بخش خصوصی در دولت اول هاشمی رفسنجانی است که با پیشنهاد و پیگیری نجفی، وزیر آموزش و پرورش وقت محقق شد. البته مدارس غیردولتی نیز در یک سطح نیستند و چه بسا برخی مدارس دولتی از برخی مدارس غیردولتی، از هر نظر بهتر هستند.



مدرسه شاهد


مدرسه شاهد به منظور توانمندسازی فرزندان شهدا و ایثارگران ایجاد شد تا به پاسداشت مقام والای شهیدان، خدمتی فراتر از معمول به فرزندان ایشان اعطا گردد. مدارس شاهد غالباً چه به لحاظ آموزشی و چه به لحاظ برنامه‌های فوق‌العاده و فرهنگی از مدارس دولتی بهتر هستند. به ویژه آن که فضای فرهنگی مدارس شاهد، مذهبی است و چنین مدارسی برای کسانی که دغدغه‌های دینی دارند، مناسب است.



چه معیارهایی برای انتخاب مدرسه مهم هستند؟

۱- کادر مجرب و دلسوز

اگر مدرسه‌ای را یافتید که معلمان و کادر اجرایی آن عمدتاً افراد عاشق و دلسوز تعلیم و تربیت هستند و معلمی را نه از سر شغل و حرفه، بل که برای دل و از سر مسئولیت‌پذیری برگزیده‌اند، شاید همین یک معیار برای انتخاب آن مدرسه کافی باشد. بزرگترین آسیبی که در مدارس غیردولتی به چشم می‌خورد، رویکرد تجارت‌پیشگی در امر آموزش و پرورش است.

در مدارس دولتی اما این مسأله به گونه‌ای دیگر بروز می‌کند، در مدارس دولتی متوسط به پایین، گاه آسیب‌های اجتماعی و فقر فرهنگی خانواده‌ها، آن چنان بر فضای مدرسه سایه می‌افکند که اضافه شدن مشکلات ساختاری وزارت آموزش و پرورش در ترفیع و ارتقای معلمان و اجر ننهادن به خدمات و زحمات ایشان، نهایتاً منجر به بی‌انگیزگی کادر آموزشی و اجرایی مدرسه از اصلاح امور خواهد شد و حرفه‌ی معلمی به یک پیشه‌ی رفع تکلیفی به منظور ارتزاق و کسب روزی تبدیل می‌گردد. اگر چه در همین مدارس نیز معدود معلمانی هستند که بر عهد خود پایدار می‌مانند اما جوّ غالب مدرسه این گونه نیست.

۲- داشتن رویکرد تربیتی مناسب

امر آموزش و پرورش ترکیبی از عشق و دانش است. لذا نه تنها هیچ کس به صرف داشتن معلومات و دانستن فنون تدریس، معلم نمی‌شود، بل که به صرف عشق و علاقه‌ی به تدریس نیز کسی معلم نمی‌شود یا اگر بشود در این حوزه موفق نخواهد بود. به همین دلیل علاوه بر وجود تعهد و دلسوزی، داشتن رویکرد تربیتی نیز بسیار مؤثر است.

بدین معنا که کادر اجرایی و آموزشی مدرسه در پیشبرد اهداف آموزشی و تربیتی، از یک چارچوب مشخص در حوزه تربیت تبعیت کنند. وجود چنین رویکردی ولو نقدهای جدی به آن وارد باشد، بهتر از هرج و مرج و سر در گمی معلمان و ناهماهنگی مربیان در اعمال سیاست‌ها و برنامه‌های آموزشی و پرورشی است. گام بعدی این است که رویکرد مدرسه با فرهنگ و اعتقادات شما همخوان باشد.

مدارس پادگانی

برخی مدارس مشهور و پرسابقه تهران نظیر نیکان، علوی و صلحا از یک رویکرد بسیار سفت و سخت و انضباط پادگانی با چاشنی مذهبی تبعیت می‌کنند. تمامی اعمال و رفتار دانش‌آموز در مدرسه ثبت و ضبط می‌شود و به خانواده گزارش می‌شود، همه نقاط مدرسه مجهز به دوربین مدار بسته است، اگر مدرسه باخبر شوند که خانواده دانش‌آموز در منزل ماهواره دارند، بلافاصله دانش‌آموز از مدرسه اخراج می‌شود، به هیچ عنوان امکان ارتباط مستقیم یا غیرمستقیم اولیای دانش‌آموزان با معلمان وجود ندارد و اولیا صرفاً با مشاور، معاون و مدیر مدرسه در تماس هستند و … . این رویکرد اگر چه دارای اشکالات و انتقادات فراوانی است، اما به هر حال طرفداران و متقاضیان فراوانی دارد که این سبک تعلیم و تربیت را می‌پسندند.

مدرسه شناختی

نظام آموزشی و تربیتی این گونه مدارس که تعداد آن‌ها بسیار اندک و انگشت‌شمار است، مبتنی بر روش شناختی (Cognitive method) است. در مدرسه شناختی، از طریق آموزش غیر مستقیم، کودک را در موقعیتی قرار می‌دهند که خودش مباحث علمی را تجربه کند و مستقیماً در رویارویی با واقعیات به درک و فهم عمیق پدیده‌ها دست یابد. در این روش سعی می‌شود که مربی و کادر مدرسه کمترین دخالت را در فرایند یادگیری کودک داشته باشند تا بدین طریق اجازه دهند استعدادهای کودک آن گونه که هست و نه آن گونه که باید، رشد و شکل گیرد.

اداره یک مدرسه به روش شناختی کار بسیار دشواری است که شاید در مقام حرف و ایده، ساده و جذاب به نظر برسد، اما به دانش، صبر و تجربه‌ی بالایی نیازمند است که نظام مدرسه از هم گسیخته نشود و در عین واگذاری امر یادگیری به کودکان و دادن آزادی‌های فراوان، خروجی آموزشی و تربیتی مدرسه در سطح مطلوبی باشد. مدارس مفید و بادبادک دو نمونه از مدارس شناختی است که به عقیده شخصی من مدرسه مفید در تحقق شعارها و اهدافی که ارائه کرده بود، موفق نبوده است و به همین دلیل مدرسه فرزندم را عوض کردم.

لذا در گام دوم، بسیار مهم است که رویکرد تربیتی مدرسه با ارزش‌ها و هنجارهای خانوادگی شما منطبق باشد و آن را قبول داشته باشید تا در طول تحصیل فرزندتان بتوانید با آن همراه شوید و به قوانین آن پایبند باشید.

۳- هزینه تحصیل

قطعاً هزینه ثبت نام یکی از شاخص‌های مهم در انتخاب مدرسه دولتی یا غیردولتی است. هزینه مدارس تراز اول غیر دولتی تهران نظیر مفید، صلحا، پیام، خرد، مصباح، روزبه، سروش، علامه طباطبایی و … برای مقطع دبستان در سال تحصیلی ۹۳-۹۴ حدود هفت میلیون تومان است. همین هزینه بالا، موجب فیلتر شدن برخی طبقات اجتماعی از ورود به چنین مدارسی خواهد شد. همین مسأله باعث می‌شود که جامعه مدرسه از حالت نرمال خارج شود و کودک در یک محیط گلخانه‌ای رشد و پرورش یابد.


به عقیده‌ی برخی روانشناسان یکی از فضاهای مطلوب برای رشد و تربیت کودک این است که محیط تحصیلی او نمونه‌ی کاملی از محیط جامعه باشد. بدین معنا که فقیر و غنی، درستکار و بدکار، شاگرد زرنگ و تنبل در آن حضور داشته باشند در عین این که فضای حاکم بر مدرسه سالم و مؤید رفتار و افکار خوب و پسندیده باشد.


ثبت نام در برخی مدارس غیردولتی که فقط برخی اقشار جامعه قدرت ثبت نام در چنین مدارسی را دارند، کودک را از محیط طبیعی جامعه دور می‌کند و سطح خواسته‌های وی را به طرز چشمگیری افزایش خواهد داد، به گونه‌ای که بعضاً این خواسته‌ها هیچ تناسبی با میزان درآمد خانوار ندارد و صرفاً به خاطر رقابت یا عقب نماندن از دوستان همکلاسی مطرح شده است. لذا توجه به این مسأله که اغلب خانواده‌هایی که در یک مدرسه ثبت‌نام می‌کنند به کدام طبقه‌ی اجتماعی تعلق دارند، در انتخاب مدرسه بسیار حائز اهمیت است.

۴- نزدیک بودن به محل سکونت

یکی از شاخص‌های مهم برای انتخاب مدرسه، نزدیک بودن آن به محل سکونت است، به گونه‌ای که دانش‌آموز در رفت و آمد بین مدرسه خسته نشود. اگر چه شاید برای برخی نقاط شهر که مدرسه مناسبی در آن حوالی نباشد، این قانون صدق نکند، اما در شرایط برابر یا حتی مواردی که یک مدرسه دور با امتیاز ۶۰ به ۴۰ بر یک مدرسه نزدیک برتری دارد، ترجیح این است که در مدرسه نزدیک‌تر ثبت‌نام شود. علت نخست که کوتاهی زمان تردد است و علت دوم داشتن دوستان همکلاسی در محدوده‌ی محل سکونت است.

بعضاً نیاز است که دانش‌آموزان برای انجام تکالیف به صورت گروهی به منزل یکدیگر مراجعت کنند، یا در زمانی که دانش‌آموز به هر دلیلی غیبت داشته است، تکلیف یا درس آن روز را از یکی از همکلاسی‌های خود دریافت کند و دور بودن منزل به محل سکونت شانس حضور همکلاسی‌هایی که در همسایگی یا نزدیکی منزل وی هستند را کاهش می‌دهد.

۵- فعالیت‌های فوق برنامه

واقعیت امر این است که بسیاری از مهارت‌هایی که در زندگی شخصی خودم آموخته‌ام مدیون فعالیت‌های فوق برنامه مدارس شاهد بوده است. من یک بار در دوران دبستان تئاتر بازی کردم، در تمامی مقاطع عضو گروه سرود و بعضاً تک‌خوان گروه بودم. بارها و بارها در جمع‌های بزرگ دانش‌آموزان و اولیا و مربیان به اجرای دکلمه و خواندن مقاله پرداختم، در سال سوم راهنمایی سخنگوی شورای صنفی کلاس بودم و در همان دوران تحصیل به برخی از شهرهای ایران در قالب اردوهای دانش‌آموزی سفر کردم و زندگی گروهی و کار دسته‌جمعی را در چنین فضاهایی تجربه کردم. همه‌ی اینها مواردی است که در مدارس دولتی کمتر به آنها پرداخته می‌شود، حال آن که برای رشد و بارور ساختن استعدادها و خلاقیت‌های کودک، وجود چنین بسترهایی بسیار مثمر ثمر و مؤثر خواهد بود.

۶- ساعت کاری مدرسه و شغل مادر

مدارس دولتی عمدتاً بین ساعت ۱۲ تا ۱۳ تعطیل می‌شوند و برای مادرانی که شاغل هستند، این زمان تعطیلی دانش‌آموزان مناسب نیست. زمان تعطیلی برای مدارس غیردولتی حدود ساعت ۱۴:۳۰ تا ۱۵:۳۰ است که با افزودن زمان برگشت به منزل تقریباً می‌توان آن را با زمان برگشت مادر هماهنگ کرد. در انتخاب مدرسه به این مسأله نیز توجه داشته باشید

منبع: نی نی بان

معیارهای انتخاب مدرسه خوب

با پایان سال تحصیلی و شروع تابستان، دغدغه‌ های اصلی والدین شروع می‌ شود:


فرزندمان را در کدام مدرسه ثبت‌ نام کنیم و برای تحصیل آنها چه اقداماتی باید انجام دهیم؟

نتایج آزمون تیزهوشان، نمونه دولتی چه زمانی اعلام می‌شوند؟

فرزندانمان را در مدرسه غیرانتفاعی ثبت‌ نام کنیم یا نمونه دولتی و یا تیزهوشان؟

زمان برگزاری آزمون مدارس چه زمانی است و نتایج آن چه وقتی اعلام می‌ شود؟

معیارهای انتخاب مدرسه خوب : با پایان سال تحصیلی دغدغه‌ اصلی والدین که کدام مدرسه ثبت نام کنیم،و پرس‌ و‌ جو‌ها در خصوص معیارهای انتخاب مدرسه خوب شروع می شود.

معیار‌های انتخاب یک مدرسه‌ خوب در میان والدین متفاوت می‌ باشد.

مهم‌ ترین نکته این ‌است که فرزند شما در آزمون ورودی تیزهوشان یا نمونه دولتی قبول شده یا خیر؟!

که البته برای قبولی هم باید برنامه‌ ریزی برای آزمون و درس فرزندتان داشته باشید و حتما شما و فرزندانتان از مشاوره و نکات مشاوره‌ ای استفاده کنید.

برای برخی والدین، فضای آموزشی مدرسه مهم است!

و برای برخی دیگر، شیوه‌ مدیریت یا حتی برای برخی تعدد برنامه‌ های فوق برنامه یا حتی مسافت می‌تواند مهم باشد.

این معیارها با توجه به مقاطع تحصیلی مختلف و نیا‌زهای دانش‌ آموزان متفاوت است.

حتی خود دانش‌ آموزان هم می‌ توانند یکی از منابع خوب برای شناخت والدین از مدرسه مورد نظرشان باشند.

توجه کنید که نظرات یک فرد نمی تواند ملاکی برای انتخاب شما باشد.

بهتر است نظرات چندین نفر پرسیده شود و در آخر بر اساس جمع‌ بندی از کلیه نظرات تصمیم‌ گیری شود.

شیوه‌ عملکرد مدرسه در منطقه هم منبع مهم دیگری می‌باشد.

مشاوران “الو سلام مشاور”  با توجه به اهمیت موضوع انتخاب مدرسه، هم به دانش‌ آموزان و هم به والدین کمک می‌ کنند تا بررسی‌ های کاملی در جهت انتخاب مدرسه به عمل آورند و هنگام جستجو تمامی عوامل مؤثر را مد نظر قرار دهند.

منبع: الو سلام