به گزارش خبرگزاری مهر، غلامرضا کریمی در گفتگو با شبکه خبر، اظهار داشت: بر اساس مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش در شرایط بیماری‌های همه گیر شرایط خاصی را برای ارزیابی و ارزشیابی امتحانات در نظر گرفتیم که در ۱۲ پایه تحصیلی آزمون‌ها و ارزشیابی‌ها به جز در پایه ۹ و ۱۲ غیرحضوری است.


وی درباره دلایل حضوری برگزار شدن امتحانات دو پایه نهم و دوازدهم گفت: نمونه سوال پایه نهم ، در پایه نهم پایان مقطع متوسطه اول را داریم و دانش‌آموزان هدایت تحصیلی دارند اگر آزمون‌های استاندارد نداشته باشیم تا یافته‌های دانش‌آموزان را مبتنی بر سنجش تحصیلی حساب کنیم حق دانش‌آموزان ضایع می‌شود.


کریمی ادامه داد: در هدایت تحصیلی موظف هستیم بر اساس استاندارد دقیق آزمون دقیق و استاندارد حضوری برگزار کنیم، آزمون غیرحضوری این امکان را ندارد که شرایط دانش‌آموزان را برای انتخاب رشته برابر کند بنابراین در این پایه به دلیل اهمیت این موضوع آزمون حضوری است.


مشاور وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: اگر دانش‌آموزی پایه نهم مبتلا به کرونا بود، می‌تواند در آزمون شرکت نکند چرا که ما یک آزمون جبرانی در اواخر تیر و اوایل مرداد داریم که می‌تواند در آن آزمون شرکت کند و نمره‌اش در امتحانات خرداد ثبت می‌شود.


وی ادامه داد: اگر باز هم نتوانست می‌تواند در آزمون شهریور شرکت کند البته اگر گواهی داشته باشد که در خرداد، کرونا داشته است، نمره‌اش در بخش امتحانات خرداد ثبت می‌شود.


مشاور وزیر آموزش و پرورش افزود: برای پایه دوازدهم هم همین طور است و اگر کسی کرونا داشت و نتوانست در آزمون شرکت کند، در شهریور شرکت می‌کند البته یک کمیسیون خاص وجود دارد که مدارک را بررسی می‌کند و اگر تأیید شد، نمره‌اش برای خرداد ثبت می‌شود؛ بنابراین خانواده‌ها نگران این موضوع نباشند.


کریمی تاکید کرد: طراحی سوالات با احتساب شرایط کرونایی و آموزش مجازی انجام می‌گیرد و اطمینان می‌دهیم که آموزش و پرورش به دنبال سختگیری بی مورد نیست و همراه دانش‌آموزان خواهد بود.


مشاور وزیر آموزش و پرورش درباره شرایط و تعداد حوزه‌های امتحانی بیان کرد: ۶ هزار و ٧٠٠ حوزه امتحانی برای آزمون در نظر گرفتیم، گندزدایی فضای امتحانی، تهویه هوا و فاصله صندلی‌ها از هر طرف ٢ متر، از جمله مهم‌ترین موارد بهداشتی مورد توجه در حوزه‌های امتحانی است.


وی همچنین در خصوص موارد حذفی کتاب‌های درسی گفت: بخشی از محتوای کتب درسی پایه‌های تحصیلی برای کمک به دانش آموزان به عنوان مطالعه آزاد در نظر گرفته شده است.


کریمی با بیان اینکه سوالات امتحانات نهایی با توجه به شرایط آموزش غیرحضوری طراحی می‌شود، تاکید کرد: خانواده‌ها و دانش آموزان مطمئن باشند آموزش و پرورش به دنبال برگزاری آزمون استاندارد و در شرایط یکسان است.

منبع: مهر نیوز

تدریس در شرایط کرونا بسیار پیچیده

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، محسن حاجی میرزایی درباره جایگاه و شان معلمان در جامعه اظهار کرد: آگاهی باعث می‌شود انسان به کمال برسد و انسان‌ها متناسب با حجم آگاهی‌ها می‌توانند در زندگی نقش آفرینی کنند، جایگاه معلم والاست و نخستین معلم انسان خداوند است، پیامبران، امامان و همه افراد تاثیر گذار در تاریخ بشری معلم هستند‌.

وی افزود: هیچ تحولی در جوامع به شکل پایدار اتفاق نمی‌افتد جز از طریق نظام یادگیری، اگر می‌خواهیم نهادها و اقتصاد کارآمد و فرهنگ غنی داشته باشیم نقطه عزیمت آگاهی است و معلمان در چین جایگاه رفیعی قرار دارند، به میزانی که جامعه آگاهی بیشتری نسبت به این نقش پیدا کند و موقعیت معلمان را به خوبی درک کند جامعه پیشرفت می‌کند.

وزیر آموزش و پرورش گفت: اهمیت هر نقشی به ماموریت آن مرتبط است ما نمی توانیم از طریق بیان بگوییم معلمی مهم است آنجا که اهمیت این شغل اثبات می‌شود به کارکردهای نقش است، با تحول در نظام تعلیم و تربیت جامعه نقش عمیقتری نسبت به  نقش معلم پیدا خواهد کرد.

تدریس در شرایط کرونا بسیار پیچیده

حاجی میرزایی درباره ارزیابی از تدریس در شرایط کرونا بیان کرد: کار پیچیده‌ای است، در گذشته معلم در کلاس درس با دانش آموزان محدود مواجه بود اما به یکباره این کلاس به سطح جغرافیای ایران گسترش پیدا کرد و تدریس معلم در معرض داوری و قضاوت بسیاری از افراد قرار گرفت، معلمان در آموزش مجازی باید از طریق تولید محتوای مجازی، دروس را منتقل کنند،نمونه سوال پایه سوم این مسئله نیازمند مهارت‌هایی است که معلمان آن را در گذشته کسب نکرده بودند و به تدریج در ایام کرونا فرا گرفتند.

وی با اشاره به اینکه دانش آموزان هنوز  در آموزش مجازی مشکل  دارند، گفت: در روش جدید،  سهم دانش آموز در یادگیری افزایش پیدا کرده است، برخی به اینترنت و ابزار هوشمند دسترسی ندارند یا حجم کارهایی که در شاد انجام می‌شود بالاست و در برخی ساعات ترافیک زیاد می‌شود بنابراین شاید نتوانند به سهولت کارها را انجام دهند اما مشکلات به تدریج کمتر شد.

تاکید کشورهای دنیا به بازگشایی مدارس

وزیر آموزش و پرورش درباره حضوری بودن آموزش‌ها در سال تحصیلی آینده مطرح کرد: آموزش از هر طریق دیگری با افت کیفیت همراه است، هیچ چیز جایگزین مدرسه نیست، آموزش تنها کارکرد مدرسه نیست، در این محیط دانش آموزان در تعامل با دوستان خود اجتماعی می‌شوند بنابراین دنیا توصیه می‌کند به سمت بازگشایی مدارس برویم، اسفند 98 تاکید این بود مدارس نخستین جایی باشد که بسته و آخرین جایی که باز شود اما امروز می‌گویند هرکاری می‌کنید مدارس را باز کنید.

تلاش می‌کنیم مهر ماه مدارس حضوری باشد

وی ادامه داد: چند هفته قبل به ستاد ملی کرونا گفتم، یک روز در هفته یا یک ساعت در روز دانش آموزان به مدرسه بیایند و تلاش ما این است در شروع سال تحصیلی مدارس حضوری برگزار شود.

بازگشایی نسبی را به آموزش مجازی ترجیح می‌دهیم

حاجی میرزایی درباره نگرانی والدین از بازگشایی حضوری مدارس گفت: من هم یک پدر هستم و دغدغه‌ها را درک می‌کنم،  بدون هماهنگی با متولیان بهداشت کاری انجام نمی‌دهیم، برای بازگشایی حضوری مدارس باید مصونیت جمعی ایجاد شود و تعداد افرادی که واکسن دریافت کرده‌اند به حدی باشد که از شیوع جمعی بیماری پیشگیری شود اگر چنین شرایطی مهر 1400  فراهم نشود آموزش مجازی ادامه دارد باید منتظر شرایط باشیم اگر شرایط بازگشایی کامل نباشد بازگشایی نسبی راه حل بهتری است و اگر این امکان هم نباشد آموزش مجازی ادامه پیدا می‌کند البته مهر 1400 در حوزه آموزش مجازی قویتر هستیم.

حاجی میرزایی درباره امتحانات پایان سال دانش آموزان بیان کرد: روشی که از گذشته وجود دارد این است که معلم مسئول ارزشیابی آموخته‌های دانش آموزان است هم‌اکنون نیز همینگونه است و معلمان مسئول ارزشیابی پایانی هستند، این روزها توصیه به معلمان این است ارزشیابی فرآیندی که از ابتدای سال آغاز شده است اهمیت بیشتری پیدا کند و بعد هم ارزشیابی پایانی که اختیار آن بر عهده شورای مدرسه است یعنی آنها تصمیم می‌گیرند به روش اطمینان بخش آزمون‌ها را برگزار کنند، امتحانات تمام پایه‌ها به جز پایه نهم و دوازدهم غیر حضوری است.

ممکن است تاریخ امتحانات تغییر کند

وی درباره امتحانات حضوری پایه نهم و دوازدهم عنوان کرد: طبق مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش، امتحانات این دو پایه باید حضوری باشد  چون در آینده زندگی و شغلی دانش آموزان تاثیر گذار است، ممکن است در زمان برگزاری امتحانات با محدودیت‌های ستاد ملی کرونا مواجه شویم آنوقت ترجیح می‌دهیم امتحانات را به تاخیر بیندازیم،  با ستاد کرونا هماهنگ هستیم و بدون نظر آنها اقدام نمی‌کنیم، جلسات با مسئولان وزارت بهداشت  برگزار و به جمع بندی رسیده‌ایم که باید در ستاد ملی کرونا تصویب شود، تصمیم این است بعد از عید فطر امتحانات برگزار شود مگر اینکه با محدودیت مواجه شویم و این امتحانات تغیر کند.

منبع: تسنیم

نمونه سوال پایه سوم

هر ساله زمان برگزاری امتحانات مدارس معمولا از اوایل دی ماه و خرداد ماه آغاز شده و تا اواسط این ایام ادامه داشته است . در سال 99 - 1400 اما با توجه به شیوع بیماری کرونا و تغییرات برنامه های آموزشی ، زمان برگزاری امتحانات با اختلافات زمانی متفاوتی همراه خواهد بود . 

برگزاری امتحانات مدارس در نوبت دوم هر ساله معمولا از اوایل خرداد ماه شروع شده و با پایان ماه به پایان می رسید .نمونه سوال  پایه سوم  امسال اما ویروس کرونا شرایط متفاوتی را برای سیستم آموزشی کشور رقم زده به طوری که ابتدا با شیوع ویروس ، مدارس تعطیل و آموزش هم تعطیل شد .


به دلیل افزایش شیوع بیماری کرونا و تعطیلی مدارس و مراکز آموزشی برنامه ریزی ها و زمانبندی های وزارت آموزش و پرورش و سازمان های مرتبط با این موضوع دچار اختلافات و مشکالت متعددی شده بود اما با این حال پس از انتشار برنامه امتحانات نهایی و مشخص شدن زمان بندی امتحانات نوبت اول مدارس این مشکل نیز برطرف گردید .


با توجه به این که زمان برگزاری امتحانات مدارس و برنامه ریزی برای تمرین و مطالعه دروس امتحانی برای دانش آموزان و خانواده های آن ها از اهمیت ویژه و زیادی برخوردار است لذا قصد داریم در ادامه این مقاله به شرح زمان برگزاری امتحانات مدارس در مقاطع مختلفپرداخته و جزئیات آن را بررسی نماییم .



زمان برگزاری امتحانات نوبت دوم تمام مقاطع خرداد ۹۹ - ۱۴۰۰

امتحانات نوبت دوم تمامی مقاطع و پایه های تحصیلی در خرداد ماه برگزار می شود و  سوالات یک دوم از دروس و مطالب کتاب های درسی هر پایه تحصیلی را شامل می شود. باتوجه به تعداد و حجم دروس هر پایه تحصیلی میزان زمان بندی امتحانات دی ماه 99 - 1400 متفاوت خواهد بود ، اما با این وجود امتحانات تمامی مقاطع تحصیلی از ابتدای خرداد ماه ۹۹ - ۱۴۰۰ آغاز شده و حداکثر تا اوایل بهمن ماه ادامه می یابد.

منبع: هیوا

معیارهای مدرسه خوب 

با توجه به اینکه کودکان ساعت‌های زیادی را در مدرسه می‌گذرانند و آموزش‌های اساسی را در مدرسه می‌بینند، والدین می بایست معیارهای انتخاب مدرسه را بدانند.


امروزه مدارس زیادی با تنوع از لحاظ متد و محیط آموزشی شکل گرفته‌اند و انتخاب برای والدین دشوار است. در این یادداشت نگاهی داریم به معیارهای انتخاب مدرسه مناسب.


مهم‌ترین مرحله تغییر زندگی برای کودکان وقتی است که به مدرسه می‌روند و والدین می‌توانند با انتخاب مدرسه خوب  این تغییر را برای کودک راحت و لذت‌بخش کنند. برای انتخاب مدرسه مناسب باید به مسائل مختلفی توجه کرد؛ از جمله عملکرد کارکنان مدرسه، روش‌های آموزشی و فضای مناسب.

عملکرد کارکنان مدرسه در معیارهای انتخاب مدرسه

کودکان با ورود به مدرسه برای اولین بار با یک روش یکنواخت و استاندارد شده بدون دخالت احساس روبرو می‌شوند. در روزهای اول، آنها باید مسائلی را بیاموزند که میل و نیز استعدادشان در آنها هیچ دخالتی ندارد. رفتار معلمان کاملاً با رفتاری که پدر و مادر بچه‌ها داشته و دارند، متفاوت است. مثلاً شوخی و خنده کودک در خانه و خانواده باعث شادی می‌شود ولی همین کار در کلاس موجب بی‌نظمی و اعتراض معلم است. پس نقش معلم در سازگاری کودک با محیط جدید اهمیت زیادی دارد. معلم باید باصبر و حوصله باشد و تجربه و شناخت کافی از توانایی‌ها و ضعف‌های کودکان ابتدایی داشته باشد تا در اولین مراحل، کودک به مدرسه علاقمند شود.

یکی از مواردی که کارکنان مدرسه باید به آن دقت داشته باشند، طرز برخورد یکسان با والدین است. سال‌های اول مدرسه دورانی است که کودک با تضادهای زیادی روبرو می‌شود و شروع به خودشناسی می‌کند که از اهمیت زیادی برخوردار است. امکان دارد کودک از برخورد نامناسب کارکنان تضادی در زندگی خود حس کند. وی با کودکانی که زندگی خانوادگی آنها با او متفاوت است، تماس پیدا می‌کند و به‌خصوص در مواردی که وضع مالی خانواده متفاوت و اختلاف زیاد وجود داشته باشد، کودک تضاد را حس می کند. وقتی کودک مشاهده می‌کند که پدر و مادر همکلاسی‌هایش به علت متشخص بودن یا برخورداری از تعلیم و تربیت بهتر یا موقعیت اجتماعی که دارند، بیشتر مورد احترام معلمان هستند، پدر و مادر او موجب ناراحتی و ناتوانی‌اش می‌شوند. این مسأله باید مورد توجه خاص معلمان و کارکنان قرار گیرد که بر اساس وضع مالی و موقعیت والدین، کودکان را دسته‌بندی نکنند و برخورد یکسان با والدین آنها داشته باشند.

دیدگاه معلمان و کارکنان نسبت به آموزش‌پذیری کودکان اهمیت زیادی دارد. آنها باید اعتقاد داشته باشند که دانش‌آموزان می‌توانند یاد بگیرند و می‌توانند دانش و توانایی‌شان را برای عملکرد خوب در مدرسه افزایش دهند. اگر معلمان باور داشته باشند که بعضی دانش‌آموزان از توانایی مشخص برخوردارند که چندان تغییر نمی‌کند، باعث آسیب رسیدن به کودک می‌شوند. یکی از اصول مدرسه کارآمد باور مشترک در بین کارکنان است که همه دانش‌آموزان توانایی یادگیری دارند و لذا معلمان باید انتظارات بالایی از همه دانش‌آموزان صرف نظر از میزان توانایی یادگیری و تسلط بر مطلب داشته باشند و با توجه به تفاوت‌های فردی دانش‌آموزان توان خود را برای آموزش همگانی به کار گیرند.

مشاور مدرسه می‌تواند نقش پررنگی در حل مشکلات دانش‌آموزان داشته باشد. رازداری مشاور اهمیت زیادی دارد. اگر کودکی دارای مشکل یا اختلالی است، باید این موضوع بین والدین و معلم کودک باقی بماند و در راستای حل آن اقدام شود. برچسب چسباندن به کودک و پذیرش ناتوانی او بدون تلاش برای حل مشکل می‌تواند معضلات بسیاری را برای کودک و خانواده‌اش به دنبال داشته باشد.

منبع: جعبه ذهن

مدرسه برتر با معیارهای مختلفی ارزیابی می گردد که باید به دو نکته توجه نماییم :

اول اینکه این معیارها معمولا توسط جامعه مخاطبشان یعنی اولیا و دانش آموزان تعیین می گردد

و دوم اینکه معیار های یک مدرسه برتر از نگاه اولیا و دانش آموزان در چند سال اخیر به شدت تغییر کرده است

برای مثال می توان به این اشاره کرد که در سال های قبل اولویت اول ، معلم بوده است ولی در گزینه های زیر شاهد این تغییرات خواهیم بود

ملاک های انتخاب یک مدرسه برتر چه می باشد ؟

۱٫ به روز بودن مدرسه و نگاه مسئولین آن به مسئله آموزش

۲٫ روش های نوین آموزشی

۳٫ اهمیت آموزش زندگی در مدرسه

۴٫ کادر آموزشی و اداری به روز

۵٫ فضای استاندارد آموزشی

۶٫ فوق برنامه های هدفمند


مدارس پیشرو دنیا آموخته اند که ثبات یک مجموعه در تغییر آن می باشد .

اگر طرح آموزشی دارند باید هر ساله آن را ارتقا ، تغییر و حتی در زمانی بسته به شرایط ، آن را حذف نمایند.

اگر یک فعالیت را سال های متوالی انجام دهند ، آن فعالیت دچار فرسودگی می شود ، حتی معلمانی که آن طرح را اجرا می کنند ، از اجرای ایده های نوین و خلاقیت باز می مانند.

تصور کنید معلمی که سالها یک درس خاص را تدریس می کند ، تبحر در تدریس آن به حدی بالا می رود که می توان گفت که در سالیان زیادی بهترین نوع تدریس را انجام می دهد ، اما بعد از اینکه ، انگیزه ی خود را بدلیل سن یا بروز نکردن روش های تدریس و اطلاعات از دست می دهد دچار فرسودگی خواهد شد .

فلذا به همین دلیل است که مدارسی با سابقه ی درخشان که تنها با محوریت معلمین مطرح، معروف شده بودند ، اما بعد از سالها بدلیل تکیه بر همان معلمان دچار فرسودگی شدند .

معلمین برتری که روزی نقطه ی قوت مجموعه بودند ، حالا جز نقطه ی ضعف مجموعه خواهند شد .

اگر آن مدرسه هر سال خود را بروز می کرد ، از آن معلمان در پست های تصمیم سازی و ستادی بهره می برد و اجرا را به جوانان پر انرژی می سپرد و در همین راستا مجموعه ی خود را به یک بٌعد مدرسه متصل نمی کرد و سایر ابعاد مجموعه را قوی می نمود .

ویژگی مدرسه خوب ویژگی  شاخصی از نگاه اولیا دارد که به مرور زمان تغییراتی کرده است ، در این نوشته به این می پردازیم که عوامل مهم در نگاه اولیاء نسبت به یک مدرسه عالی چه مواردی بوده است.

از دهه ۷۰ و ورود مدارس غیرانتفاعی به سطح کشور و مشارکت مردم در سطح مدرسه ، آموزش و پرورش فراز و نشیب های زیادی را به خود دیده است .مدارس غیرانتفاعی بار بسیار زیادی را از روی دوش دولت برداشته است و موسسین با ریسک سرمایه گذاری و ایجاد مدارس و خدمات رسانی در سایر نقاط کشور باعث رشد فزاینده آموزش و پرورش شده اند.

از سمتی دیگر از لحاظ کیفی ، آموزش ارتقا یافته و شرکت های مختلفی غیردولتی جهت ارتقای آموزش تاسیس شده اند ، این شرکت ها در جهت پیشبرد آموزش در کشور به مدارس کمک می کردند .

شرکت های خدمات آموزشی ، کمک درسی ، خدمات تکنولوژی مدارس و سایر شرکت های وابسته به آموزش که همراه مدارس شده اند تا سطح آموزش را ارتقا دهند . با ورود این شرکت ها فضا برای رقابتی شدن آموزش و پرورش ایجاد شد به نوعی که مدارس سعی بر این داشتند که خود را همیشه بروز نگه دارند و برای رقابت در جهت جذب دانش آموز و کسب رضایت از اولیا ، اقدام به پیشبرد کیفی آموزش نموده اند .

اگر در چند عنوان کوتاه ، نگاه اولیا نسبت به یک مدرسه خوب را بررسی نماییم می توان شاخص های زیر را نام برد :

• بروز بودن مدیریت

• سیستم آموزشی نوین

• تکنولوژی های مدیریتی و آموزشی

• کیفیت بالای خدمات آموزشی

• ساختمان و زیر ساخت های آموزشی

• معلمین آموزش دیده و بروز

منبع: افق دانش