طرح های جشنواره خوارزمی تجاری سازی می شوند

طرح های جشنواره خوارزمی تجاری سازی می شوند

رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش پژوهان جوان اعلام کرد باید در سال 97 طرح های جشنواره خوارزمی را تقویت و تجاری سازی کرد که این موضوع به عنوان یک اولویت و سیاست در سال جاری دنبال خواهد شد. 

به گزارش تیزلند، به نقل از خبرگزاری پانا، فاطمه مهاجرانی با اشاره به اولویت‌های سال 97 اظهار کرد: برنامه‌های سال 97 را با رویکرد کیفیت بخشی به مدارس و کسب رتبه‌های بهتر در المپیادها آغاز می‌کنیم.


وی ادامه داد: در سال جدید تقویت طرح شهاب را برای دانش‌آموزان در دستور کار قرار می‌دهیم.


رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش پژوهان جوان بیان کرد: تقویت طرح‌های جشنواره خوارزمی و تجاری‌سازی آن را در سال 97 مدنظر خواهیم داشت زیرا این موضوع می‌تواند به شناسایی استعدادهای دانش‌آموزان کمک شایانی کند.


مهاجرانی در پاسخ به این سوال که در سال جاری چه برنامه‌ای برای جذب بیشتر دانش‌آموزان در جشنواره خوارزمی دارید تصریح کرد: ارتباط بیشتر با مدارس می‌تواند در روند جذب دانش‌آموزان به جشنواره خوارزمی مفید باشد باید سعی شود علائق و استعدادهای دانش‌آموزان شناسایی شود.

روش های مطالعه 5

روش های مطالعه 5

همه کتابها و جزوه ها را می خوانم، اما موقع امتحان آنها را فراموش می کنم، یا من استعداد درس خواندن را ندارم، چون با اینکه همه مطالب را می خوانم اما همیشه نمراتم پایین است و یا ... . بسیاری از اینگونه مشکلات به نداشتن یک روش صحیح برای مطالعه باز می گردد.

آیا تاکنون به این موضوع فکر کرده‌اید که هنگام مطالعه از کدام روش استفاده می‌کنید؟

یک روش مطالعه صحیح و اصولی می‌تواند بسیاری از مشکلات تحصیلی را از بین ببرد. بررسی های به عمل آمده گویای آن است که افرادی که در زمینه تحصیل موفق بوده‌اند، روش صحیحی برای مطالعه داشته اند.

راه‌های ارتباطی با آقای مهندس سید صالحی:

اینستاگرام: www.instagram.com/seyedomidseyedsalehi

شماره تماس: 09124725509

حافظه 1

حافظه 1

به خاطر سپردن اطلاعات در ذهن و افزایش بازدهی در امتحانات، به دو اصل یادگیری و یادآوری وابسته است. در رابطه با یادگیری، دانش آموزان باید از روش های فردی و گروهی مطالعه استفاده کنند تا بتواند اطلاعات را به خوبی در ذهن وارد نمایند.

در مبحث یادگیری به این نکته باید اشاره گردد که دانش آموزان چگونه می توانند اطلاعات را به خوبی در ذهن وارد کنند، پس از ورود اطلاعات در ذهن، حال دانش آموز باید بتواند این اطلاعات را تثبیت کند و در مواقع نیاز به خوبی یادآوری نماید، برای تثبیت و یادآوردی، اطلاعات باید از حافظه حسی به حافظه کوتاه مدت و ازآنجا به حافظه بلند مدت وارد شود.


تخصیص سهمیه به هنرستان ها در آزمون استخدامی

تخصیص سهمیه به هنرستان ها در آزمون استخدامی

مدیرکل دفتر آموزش کاردانش وزارت آموزش و پرورش از تدوین پیش نویس برنامه جامع نظام فنی و حرفه ای و کاردانش منطبق بر برنامه ششم توسعه خبر داد و استلزامات استقرار پایه دوازدهم و سه ساله شدن هنرستان ها را تبیین کرد. 

 به گزارش تیزلند، به نقل از خبرگزاری ایسنا، مصطفی آذرکیش  با بیان اینکه هنرستان‌ها از جمله مهمترین مراکزی هستند که می‌توانند نقش موثری در تحقق شعار سال که به نام "حمایت از کالای ایرانی" نامگذاری شده است، داشته باشند گفت: هنرستان‌ها از جمله عوامل دخیل در راستای تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، سیاست های کلان نظام، کاهش نرخ بیکاری و افزایش تولید داخلی هستند.


وی افزود: رشته‌های تحصیلی در کاردانش، تولید محور و خدمات محورند و توسعه کمی و کیفی این رشته‌ها می‌تواند در نهایت افزایش کیفی تولیدات ایرانی را در پی داشته باشد.


مدیرکل دفتر آموزش‌ کاردانش وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه یکی از اولویت‌های جدی وزارت آموزش و پرورش استقرار مطلوب و بهینه همراه با شور و نشاط پایه دوازدهم است. امسال اولین سالی است که نظام 3-3-6 استقرار و هنرستان‌ها از دو به سه سال تبدیل می‌شوند. وقتی یک سال به دوره آموزش هنرستان اضافه می‌شود قطعا نیازهایی را در حوزه تجهیزات، نیروی انسانی و فضا پیدا می‌کنیم.


آذرکیش ادامه داد: از ماه‌ها قبل در تعامل با استان‌ها، برنامه ریزی‌های لازم به صورت جدی شروع شده و برنامه جامع نظام فنی و حرفه‌ای و کاردانش منطبق بر برنامه ششم توسعه پیشنهاد و پیش نویس آن آماده شده است. نیازها برای استقرار پایه دوازدهم احصاء شده و بخشی از نیروی انسانی مورد نیاز در استخدام جدید آموزش و پرورش لحاظ می‌شود.


وی درباره روش‌های تامین نیروی انسانی مورد نیاز گفت: بخشی در قالب نیروی شاغل فعلی هنرستان‌ها محقق می‌شود، بخشی دیگر نیز از طریق مشارکت و برون سپاری شاخه کاردانش به موسسات تولیدی و خدماتی و همچنین مراکز آموزشی فنی و حرفه ای وزارت کار و وزارت جهاد کشاورزی و آموزشگاه‌های آزاد مهارتی در کشور قابلیت تامین دارد.

مدیرکل دفتر آموزش‌ کاردانش وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه آموزش و توانمندسازی مدیران هنرستان‌ها از برنامه‌های جدی ماست که از گذشته شروع شده و در تابستان امسال هم استمرار خواهد داشت عنوان کرد: جلسات متعددی از ماه‌ها قبل برگزار و دوره‌های آموزشی مربوطه نیز برای پیگیری و تبیین برنامه‌ها و طرح‌ها در سطح مدیران، کارشناسان و مشاورین برگزار شده است.


آذرکیش با تاکید بر اینکه توسعه آموزش‌های مهارتی کشور یک عزم و اراده ملی می‌طلبد گفت: این عزم و اراده در همه سیاست‌ها در حال شکل گیری است که باید تقویت شود. توسعه آموزش‌های مهارتی در فرمایشات رهبری و ریاست جمهوری و برنامه‌های وزیر آموزش و پرورش مورد تاکید قرار گرفته و لازم است همه دستگاه‌های اجرایی دولتی و بخش خصوصی بویژه در تخصیص اعتبارات و مشارکت در آموزش با وزارت آموزش و پرورش همراه باشند تا شاهد تقویت تولیدات داخلی و افزایش نرخ اشتغال باشیم.


وی افزود: امیدواریم مهر بانشاطی را شاهد باشیم؛ قطعا امسال شرایط آموزشی برای هنرستان‌ها شرایط ویژه‌ای است و تجهیزات با توجه به پیشرفت تکنولوژی همواره نیازمند بروزرسانی است و مطمئنا بااراده‌ای که وجود دارد این نیازها تحقق می‌یابد. ما در معاونت متوسطه برنامه هایی را در قالب استقرار مطلوب پایه دوازدهم در دست پیگیری داریم.

چرا تغییر زمان امتحانات پایان سال دانش آموزان امکان پذیر نیست؟

چرا تغییر زمان امتحانات پایان سال دانش آموزان امکان پذیر نیست؟

همزمان شدن ایام ماه رمضان با امتحانات پایان سال دانش آموزان هرچند کمی سخت به نظر می رسد اما می تواند مزایایی هم داشته باشد ضمن آنکه با توجه به شرایط موجود، امکان تغییر زمان برگزاری امتحانات وجود ندارد. 

به گزارش تیزلند، به نقل از خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی، سال تحصیلی از اول مهرماه هر سال آغاز می‌شود و تا پایان اردیبهشت‌ماه سال آینده ادامه می‌یابد و خردادماه نیز فصل امتحانات پایان سال دانش‌آموزان است.


شاید چند سالی که امتحانات دوره اول دانش‌‌آموزان در دی ماه با ماه مبارک رمضان همزمان بود به دلیل کوتاه بودن روزها، شرایط چندان برای دانش‌آموزان سخت نبود اما از سال 95 که چند روز از ماه مبارک رمضان با ایام امتحانات همزمان شد و از سال گذشته که تقریباً اکثر روزهای امتحانی با ایام امتحانات پایان سال دانش‌آموزان همزمان شده، سختی روزه‌داری و درس خواندن مطرح شده و نمود پیدا کرده است.


امسال نیز ماه مبارک رمضان از روزهای پایان اردیبهشت ماه آغاز می‌شود و تا اتمام ایام امتحانی دانش‌آموزان ادامه دارد و این شرایط سال آینده نیز کمابیش وجود دارد.


عبدالرسول عمادی رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه امکان تغییر زمان برگزاری امتحانات خردادماه را نداریم، گفت: باید طبق قانون امتحانات را برگزار کنیم و اجازه جابه‌جایی زمان امتحانات نهایی را نداریم.


موکول کردن امتحانات به تیرماه به دلیل هزینه‌هایی که برای آموزش و پرورش ایجاد می‌شود و فاصله‌ای که بین سال تحصیلی و ایام امتحانات به وجود می‌آید، منتفی است و از سوی دیگر به دلیل تعطیلات بیش از حد در سال تحصیلی نیز امکان برگزاری زودتر امتحانات در اردیبهشت‌ماه نیز منطقی نخواهد بود.

علی زرافشان معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش نیز سال گذشته و زمانی که ایام ماه مبارک رمضان و امتحانات دانش‌آموزان همزمان شده بود، با بیان اینکه دانش‌آموزان بهتر است به این شرایط عادت کنند، اظهار داشت: با توجه به اینکه تقارن ماه رمضان و امتحانات دانش‌آموزان تا چند سال آینده ادامه دارد امکان جابجایی زمان امتحانات وجود ندارد.


*کاهش استرس امتحانات با روزه‌داری


درس خواندن و روزه‌داری در روزهای طولانی و گرم خردادماه را با راهکارهایی می‌توان ممکن و حتی آسان کرد و از فرصت معنویت این ماه برای کاهش استرس ناشی از امتحانات هم بهره برد.


کارشناسان مطالعه در ساعات پس از صرف سحری تا حدود ظهر را در روزهای فُرجه برای امتحانات پیشنهاد می‌کنند و آموزش و پرورش هم ساعت شروع امتحانات را 8 صبح قرار داده که در فاصله کمی از صرف سحر است و بدن در شرایط ضعف ناشی از روزه‌داری قرار نگرفته است.


بنابراین با مدیریت زمان و کمی تغییر در ساعات مطالعه می‌توان ضمن روزه‌داری و به جا آوردن عبادات، امتحانات را با موفقیت پشت سر گذاشت.