چطور خلاصه نویسی کنیم؟

خلاصه نویسی بهترین راه به خاطر سپردن مطالب سخت

چگونه خلاصه نویسی کنیم ؟

به طور کلی خلاصه ‌نویسی و یادداشت ‌برداری به چهار دلیل پیشنهاد می‌شود: اول اینکه هنگام مطالعه و دقیق خوانی از اصول مهم به شمار می‌آید و در عمیق تر کردن یادگیری مؤثر است. دوم حجم و زمان مرور کمتر شده و امکان مرورهای چندین باره را به شکلی سریع فراهم می ‌کند و سوم اگر به شیوه‌ای صحیح انجام گیرد به هنگام مرور بهتر و مؤثر از خود مطلب مفید واقع می ‌شود و چهارم این امکان را فراهم می‌کند که تمام مطالب و مباحث مرتبط با یک موضوع را که در کتاب درسی، جزوه، کتاب کمک آموزشی و هر منبع دیگری پراکنده باشد را در یک جا جمع ‌آوری کرده و از پراکنده خوانی جلوگیری نمود.

ابزار کار

خلاصه‌ نویسی علاوه بر ابزارهای رایجی که هنگام مطالعه دارید تنها یک ابزار مجزا لازم دارد و آنهم دفترچه یادداشت می‌باشد.

از خلاصه ‌نویسی در برگه‌های پراکنده و بدون صحافی خودداری نمایید چرا که با گذر زمان حجم یادداشت‌ها افزایش خواهد یافت و ترتیب آنها به هم خواهد خورد که یافتن و مرتب نمودن آنها زمان و انرژی زیادی می‌طلبد و کاری خسته کننده است.

می توانید از یک سر رسید قدیمی یا دفترچه یادداشت با اندازه مناسب برای این منظور استفاده کنید.

روش های مختلف

آنچه که ما با عنوان کلی خلاصه ‌نویسی از آن یاد می کنیم، شامل فنون مختلف یادداشت ‌برداری، حاشیه نویسی، خط کشی زیر جملات، دسته‌ بندی و علامت‌گذاری می‌شود که در ادامه به توضیح در مورد آنها کدام خواهیم پرداخت.

به طور کلی خلاصه ‌نویسی و یادداشت ‌برداری به چهار دلیل پیشنهاد می‌شود: اول اینکه هنگام مطالعه و دقیق خوانی از اصول مهم به شمار می‌آید و در عمیق تر کردن یادگیری مؤثر است. دوم حجم و زمان مرور کمتر شده و امکان مرورهای چندین باره را به شکلی سریع فراهم می ‌کند و سوم اگر به شیوه‌ای صحیح انجام گیرد به هنگام مرور بهتر و مؤثر از خود مطلب مفید واقع می ‌شود و چهارم این امکان را فراهم می‌کند که تمام مطالب و مباحث مرتبط با یک موضوع را که در کتاب درسی، جزوه، کتاب کمک آموزشی و هر منبع دیگری پراکنده باشد را در یک جا جمع ‌آوری کرده و از پراکنده خوانی جلوگیری نمود.

علامت‌گذاری و خط کشی زیر جملات

همانطور که در شماره قبل خواندید بهترین فن مطالعه درگیر شدن با مطلب یا به اصلاح مطالعه فعال می‌باشد. علامت‌گذاری سریع ترین روش برای مطالعه فعال بوده و البته نکات مهم را نیز مشخص می‌کند. زمانی که مطلبی را مطالعه می‌کنید جایی که برایتان سؤال باقی می ‌ماند و مطلب را کامل متوجه نمی ‌شوید از علامت سؤال (؟) استفاده نمائید و کنار آن مطلب علامت بزنید. هرجا احساس نمودید منطقه سؤال خیز بوده و به نکته خطرناکی اشاره شده است علامت خطر (!) و جایی که به یک کلمه یا عبارت کلیدی برخوردید دور آن خط بکشید، پاراگراف های مهم را با علامت ضربدر (*) مشخص کنید. به طور کلی هنگام مطالعه استفاده از علامت‌ گذاری سرآغاز خوبی برای مطالعه دقیق و فعال می‌باشد. فراموشی نکنید که این کار را با مداد انجام دهید چرا که ممکن است با پیشروی در مطالعه‌ تان متوجه شوید علامت قبلی اشتباه بوده و نیاز به تغییر داشته باشد. دقت داشته باشید که شلوغ کاری نکنید در استفاده از علامت ‌ها و انتخاب جملاتی که خط کشی می‌ شوند زیاده ‌روی نکنید چرا که در مطالعه‌ های آتی حوصله ‌تان سر می‌رود. بهترین هنرستان دخترانه

حاشیه نویسی

هر مطلبی که نوشته می ‌شود با هدف انتقال یک سری مطالب جدید و مهم به مخاطب می ‌باشد و برای اینکه این انتقال به نحوی مطلوب و ماندگار صورت پذیرد شرح و بسط و مثال و داستان ‌هایی به آن مطلب جدید و اصلی اضافه می‌شود. به عنوان مثال ساختار یک پاراگراف برای توضیح یک جمله کلیدی است که به طور معمول اولین یا آخرین جمله آن پاراگراف را تشکیل می‌دهد. دومین قدم در راه خلاصه‌ نویسی این است که کلیدی‌ ترین جمله هر پاراگراف را استخراج کرده به زبان خودتان در حاشیه کتاب یا جزوه یادداشت کنید. در پایان هر پاراگراف از خودتان بپرسید این پاراگراف قصد داشت چه مطلبی را به من بیاموزد و آن را در یک جمله و با زبان خودتان، نه کتابی بیان کرده و یادداشت نمایید. به علاوه می‌توانید سؤال، انتقاد و یا هر مطلب دیگری را که مربوط به همان موضوع باشد و در جای دیگری خوانده‌اید را حاشیه‌نویسی کنید. این فرآیند به تمرکز فکر، دقت، حفظ و یادگیری بهتر کمک می‌کند. بهترین هنرستان پسرانه

یادداشت‌ برداری

اصلی‌ ترین نوع خلاصه ‌نویسی یادداشت ‌برداری می ‌باشد که عبارت است از برداشت کلیدی ‌ترین مفاهیم هر مطلب و ثبت آن در دفترچه‌ای جداگانه به شیوه‌ای خاص که در مرورهای آتی کارایی داشته باشد.

دو ویژگی

هر برگه یادداشت ‌برداری شده باید دارای دو ویژگی مهم باشد. اول اینکه باید خلاصه و کلیدی باشد. یعنی آنچه که یادداشت می‌کنید باید حجمی بسیار کمتر از آنچه که در متن اصلی موجود است داشته باشد. عده‌ای هر خط متن را مهم تلقی می‌کنند و همه را یادداشت می‌کنند این کار هیچ خاصیتی ندارد و از فوایدی که برای خلاصه‌نویسی برشمردیم بهره‌ای نخواهد داشت. دومین ویژگی یادداشت‌ برداری تداعی‌گر بودن یادداشت ‌هاست یعنی همه آنچه را که پاراگراف و متن قصد انتقال آن را داشت به شما انتقال داده و یادآوری می ‌نماید. به بیان ساده یادداشت ‌ها باید مفید اما مختصر باشند.

چگونه یادداشت‌ برداری کنیم. هنرستان های تهران

بهتر است قبل از یادداشت‌ برداری با دو فن علامت‌گذاری و حاشیه‌ نویسی مطالب مهم را مشخص نمایید. سپس تمام مطالب مشخص شده را بار دیگر مرور کرده و به شکل کلیدی در دفتر یادداشت ‌برداری ثابت نمایید. دقت داشته باشید یادداشت‌ برداری شما باید شامل تمام نکات اصلی و کلیدی متن باشد تا شما را بی ‌نیاز از مراجعه ‌های بعدی به مطلب بنماید.

بهترین روش

بهترین روش برای یادداشت ‌برداری آن چیزی است که به نام «درخت حافظه»، «شبکه مغزی»، «طرح سازمانی» و «نقشه ذهنی» می ‌نامند. طرح شبکه مغزی یا نقشه‌ذهنی که برای اولین بار توسط «تونی بوزان» معرفی گردید از ساختاری شبیه شبکه‌ های مغزی برخوردار بوده و در به خاطر سپاری مطالب کمک فراوانی می‌کند. بدیهی است این روش بیشتر برای مطالبی که قابل سازمان ‌دهی می ‌باشند مثل انواع آرایه‌ های ادبی، صیغه ‌های فعل، روش رفع ابهام و ... کاربرد بسیار بالایی دارد. بهترین هنرستان های تهران

روش کار نیز به این شکل است که «تز اصلی» یعنی همان مهمترین و کلیدی ‌ترین نکته کل متن را به شکل افقی در وسط کاغذ نوشته و با شاخه ‌های مختلف «نکات اصلی» را به آن متصل می ‌کنیم و هر نکته اصلی می‌ تواند خود به چندین نکته فرعی و جزیی متصل گردد.

بهترین روش برای یادداشت ‌برداری آن چیزی است که به نام «درخت حافظه»، «شبکه مغزی»، «طرح سازمانی» و «نقشه ذهنی» می ‌نامند. طرح شبکه مغزی یا نقشه‌ذهنی که برای اولین بار توسط «تونی بوزان» معرفی گردید از ساختاری شبیه شبکه‌ های مغزی برخوردار بوده و در به خاطر سپاری مطالب کمک فراوانی می‌کند. بدیهی است این روش بیشتر برای مطالبی که قابل سازمان ‌دهی می ‌باشند مثل انواع آرایه‌ های ادبی، صیغه ‌های فعل، روش رفع ابهام و ... کاربرد بسیار بالایی دارد. بهترین هنرستان تهران

روش‌های دیگر

استفاده از نقشه ذهنی یا (MIND MAP) برای همه درس ‌ها امکان‌ پذیر نیست این به عهده شماست که با رعایت اصول آموزش داده شده و با بهره‌گیری از خلاقیت خودتان از فنون مختلف یادداشت‌ برداری استفاده نمائید.

دسته‌ بندی. بهترین هنرستان اینجاست

یکی دیگر روش‌ های مهم خلاصه‌ نویسی «دسته‌بندی» است. این روش برای مباحثی که شامل دسته ‌ها و طبقه‌ بندی‌ های مختلف می ‌باشند بسیار مفید است مانند تاریخ ادبیات و یا احادیث درس دین ‌و زندگی. روش کار نیز به این صورت است که مطالب مختلفی که بتوان در یک دسته قرار داد را یک جا نوشته و دسته‌ بندی می ‌شوند. به عنوان مثال می‌شود شاعران را بر حسب قرن و یا احادیث را بر اساس اشخاص دسته‌ بندی نمود.

تاریخ یادداشت ‌برداری.  هنرستان 

آخرین نکته مهمی که در خلاصه ‌نویسی باید اجرا نمایید این است که تاریخ یادداشت‌ برداری را درگوشه برگه یادداشت نمایید تا زمان‌ های خاص مرور سر درگم نشوید

منبع : کانون قلم چی

اهمال کاری و راه های مقابله با آن

شما هم از شنیدن ” از شنبه شروع می‌کنم” خسته شده‌اید؟ بهترین چیزی که لازم دارید، از بین بردن طلسم عدم موفقیت هایتان اهمال کاری و تنبلی است. البته این نکته را به شما بگم که تنبلی و اهمال کاری با هم خیلی تفاوت دارند، به قولی بیشتر ما از اهمال کاری ضربه خوردیم تا تنبلی! چرا که به گفته دکتر آلبرت آلیس 95% مردم مبتلا به بیماری اهمال کاری هستند. هر بیماری، راه درمانی دارد و این مسئله هم از این قاعده جدا نیست. پس اگر می‌خواهید طلسم شکست‌ها را از بین ببرید، با ادامه مقاله همراه باشید تا راه های درمان اهمال کاری را به خوبی یاد بگیرید و زندگی خودتان را از این رو به آن رو کنید. هنرستان

آنچه در این مقاله می خوانید

1) تفاوت اهمال کاری و تنبلی چیست؟

2) انواع اهمال کاری

3) آیا شما یک اهمال کارید؟

4) چرا ما اهمال کاری می کنیم؟

5) عواقب اهمال کاری

6) بهترین راه های درمان اهمال کاری

7) بهترین دارو درمان اهمال کاری

تفاوت اهمال کاری و تنبلی چیست؟

اهمال کاری (procrastination) یعنی به تأخیر انداختن کارها. به زبان خودمانی یعنی: کاری که ما باید در زمان مشخصی انجام بدهیم را پشت گوش بیندازیم و به زمان دیگری موکول کنیم.

حالا اهمال کاری چه فرقی با تنبلی دارد؟

افراد تنبل و افراد اهمال کار در بسیاری از موارد رفتارهایی شبیه به یکدیگر دارند و همین دلیل باعث شده خیلی از افراد این دو را یکسان فرض کنند.

شاید با خود بگویید چه اهمیتی دارد؟! اما مسئله اینجاست که یکسان دانسته شدن اهمال کاری و تنبلی، این ذهنیت را برای افراد و مخصوصاً افراد موفق در برخی حوزه‌ها و افراد پرمشغله به وجود می‌آورد که آنها اهمال‌کار نیستند. همین عامل باعث می‌شود که هیچ گاه برای حل مشکلات خود اقدامی نکنند.

تنبل به کسی گفته می شود که مایل به کار کردن نباشد و تن به کار ندهد؛ درحالی فرد اهمال کار در انجام اولویت ها نتوان است. یعنی کارهایی که باید اکنون انجام دهد را به زمان دیگری موکول می کند و به جای آن به کارهای غیر ضروری می پردازد.

هنرستان های تهران

اهمال کاری چیست

انواع اهمال کاری

این اهمال کاری که خیلی ساده به نظر می‌رسد، انواعی دارد که در ادامه این بخش قرار است آن‌ها را بررسی کنیم. البته این را هم به شما بگویم که اینجا در این مقاله نمی‌توانیم این بحث را بررسی کنیم. یکسری ریزه کاری ها و مواردی دارد که ممکن دیدن آن‌ها در این مقاله شما را گمراه کند. مقاله انواع اهمالی کاری این موارد را با مثال‌های متفاوت و ساده این بحث تقریباً پیچیده را به شما توضیح داده است. توصیه می‌کنم حتماً آن را مطالعه کنید تا بهتر بتوانید از راهنمای درمان اهمال کاری این مقاله استفاده کنید.

به طور کلی اهمال کاری 3 نوع دارد که شمال این موارد می‌شوند:

شناختی

گرایشی

جسمانی

بقل از اینکه این موارد را بررسی کنیم باید بگویم که شناسایی اینکه شما فرد اهمال کاری هستید کار بسیار مهمی است. اگر به این جمله از بودا رهبر دینی هندوستان دقت کنید:

تنبلی مسیری کوتاه به سمت مرگ و سخت کوشی راه زندگی است.

به قولی با توجه به این جمله می‌توان فهمید که تنبلی آخر و عاقبت ندارد، درست است که اهمال کاری تنبلی مطلق نیست، اما پلی است به سوی تنبلی که باید مراقب آن بود.

اهمال کاری شناختی بهترین هنرستان

به این معناست که در درون شما یک احساسی هست که باعث می‌شود از انجام دادن کارها سرباز بزنید. فرضاً که ظرف‌های ناهار نشسته باقی مانده. شما یک نگاه به ظرف‌ها می‌کنید و فکر می‌کنید که شستن آن‌ها کاری نیست که زمان زیادی را از شما بگیرد، پس آنقدر آسان فرض می‌کنید این کار را که سمتش نمی‌روید. همینطوری ظرف‌های شام و صبحانه فردا جمع می‌شود که متوجه می‌شوید یک کوه ظرف دارید برای شستن. اگر دچار چنین رفتاری شده‌اید بدانید که شما مبتلا به این نوع از بیماری اهمال کاری هستید.

اهمال کاری گرایشی

داخل این مدل، معمولاً افراد درک عمیقی از کاری که می‌خواهند انجام دهند ندارند! فکر کنید که یک مهارت تازه مثل طراحی لگو یاد گرفتید و بعد از اتمام دوره یک شرکتی را پیدا کردید که برایش لگو طراحی کنید. کارفرما یک هفته به شما وقت می‌دهد که لگو و تم اداری آن‌ها را طراحی کنید. معمولاً تازه کارها از این فرصت داده شده به خوبی استفاده نمی‌کنند و یک روز مانده به موعد تحویل طرح‌های مفهومی را برای کارفرما می‌فرستند. همین باعث می‌شود که کار را سر موقع تمام نکنید و کارفرما از دست شما ناراضی باشد. بهترین هنرستان تهران

اهمال کاری جسمانی

این مورد مربوط به شرایط فیزیکی شما می‌شود. مثلاً فکر کنید که دچار کسالت شده‌اید و دکتر گفته است که برای دو روز باید استراحت کنید. بعد از گذشت دو روز ممکن است همچنان از دیگران درخواست کنید که کارهای شما را انجام دهند یا تظاهر کنید که هنوز بهتر نشده‌اید و از زیر بار کار فرار کنید. معمولاً این مورد از اهمال کاری تحت شرایطی به وجود می‌اید که بدن برای مدتی تنبلی را مزه کرده باشد. چون تنبلی شیرین تر و راحت تر از سخت کوشی است پس تمام تلاشش را نمی‌کند تا شما را از بهتر کار کردن دور نگه دارد. بهترین هنرستان های تهران

آیا شما یک اهمال کارید؟

واقعیت این است که همه افراد اهمال کاری می کنند! یعنی به جرأت می توان گفت۱۰۰% انسان ها شامل اهمال کاران هستند!

ازخودتان می پرسم… آیا شما از همه توانمندی های خود استفاده می کنید؟

معمولاً جواب افراد در پاسخ به این سوال منفی است و این یعنی همه ما به نوعی اهمال کاریم که البته در افراد متناسب باخودشان شدت و ضعف دارد.

هم فردی که دچار اضافه وزن است ودر خانه نشسته و ورزش کردن و رفتن به باشگاه را به تعویق می اندازد و هم مدیر شرکتی که از صبح دائما در حال کار است ولی هنوز خیلی از پروژه هایش ناقص مانده اهمال کار هستند!

طبق مطالعه‌ ای که در سال ۲۰۱۵ انجام شد، هر فرد ب ‌طور متوسط بیش از ۵۵ روز از سال را به بطالت می‌گذراند که وقت فراوانی است. می‌توان از این زمان به شکلی بهینه‌تر استفاده کرد.

با این حال اهمال کاری یک امر نسبی است که با مقابله و کار کردن روی آن می توانید به کم ترین حد برسانید و آن را از زندگی تان بیرون بیندازید!

اهمال کاری یک امر نسبی است که با تلاش می توان آن را به حداقل رساند

چرا ما اهمال کاری می کنیم؟ بهترین هنرستان دخترانه

اهمال کاری ، دلایل زیادی می تواند داشته باشد و هر کدام از ما ممکن است به این دلایل دچار اهمال کاری شده باشیم. در مقاله دلایل تنبلی به خیلی از این موارد اشاره کرده ایم اما مهم ترین آن ها عبارتند از:

خود کم بینی

پرتوقع بودن

ضعف در تصمیم گیری

ترس از اشتباه کردن و شکست خوردن

کمالگرایی

سایر دلایل اهمال کاری

1. خود کم بینی

خودکم بینی یعنی فردی شخصیت خود را پایین تر از جایگاهی که هست می بینند و به همین خاطر اعتماد به نفس خود را از دست می دهد. همین باعث می شود در انجام کارها احساش شرمندگی پیدا کند و آن را نیمه رها کنند.

2. پرتوقع بودن

وقتی فردی در انجام کاری به نتایج بالاتری از میزان توانایی های خود فکر کند، در هنگام مواجه با نتایج واقعی کار، ناخودآگاه دچار سرخوردگی شده و تحمل این شرایط را ندارد، بنابراین از انجام ادامه کار خودداری می کند، چرا که انتظار و توقع بیش از اندازه ای از خود دارد.

پرتوقع بودن اهمال کاری را برای ما به همراه می آورد. بهترین هنرستان پسرانه

3. ضعف در تصمیم گیری

اگر نتوانیم تصمیم بگیریم که کدام کار را چطور انجام دهیم، ممکن است که زمان انجام دادن آن کار بگذرد و ما انجامش نداده باشیم! برای تقویت مهارت تصمیم گیری هم می توانید از تکنیک های زیر که بخشی نکات مقاله مهارت تصمیم گیری هستند را انجام دهید:

حواستان به عواقب تصمم خود باشد

اطلاعاتتان را زیاد کنید

از خودتان سوال بپرسید!

نگذارید مغز عاطفی، منطق شما را نابود کند

تا می‌توانید تصمیم هیجانی نگیرید!

اهمال کاری ترس از تصمیم گیری است

4. ترس از اشتباه کردن و شکست خوردن

اگه شما کار نادرستی را انجام دهید، دچار شرمساری شده و از انجام دوباره آن می ترسید. مثلاً وقتی کار تحقیقی خودتان را دیر تحویل استاد می دهید و نمره کمی می گیرید، باعث می شود کار بعدی را با دلسردی بیشتری انجام دهید.

5. کمال گرایی

گاهی اوقات به دلیل اینکه می خواهیم در یک زمان و موقعیت خوب خودمان را به بهترین شکل انجام دهیم، آن کار را مدام عقب می اندازیم. باید مواظب باشیم تا این کمال طلبی بهانه ای برای اهمال کاری و انجام ندادن کارهای مهم نشود. در واقع افراد کمال گرا چون می خواهند هیشه بهترین باشند، معمولاً هیچ کاری انجام نمی دهند!

برای درمان کمال گرایی هم پیشنهاد می کنم حتماً مقاله تکنیک های درمان کمال گرایی را مطالعه کنید.

کمال گرایی ما را تنبل می کند

6. سایر دلایل اهمال کاری

ترس از مورد انتقاد قرار گرفتن

انعطاف پذیری پایین و زیر بار مسئولیت هم نرفتن

ضعف در برنامه ریزی

لذت جویی و راحت طلبی 

و…

این علت ها نسبت به هر فرد متفاوت است و لازم است که آن ها را بشناسیم؛ زیرا که با ریشه یابی کردن آنها می دانیم که باید برای مقابله با کدام یک تلاش کنیم و در نتیجه، کارمان بسیار راحت تر می شود.

عواقب اهمال کاری

شاید با اهمال کاری برای مدتی سختی و فشار انجام کار و مسئولیتتان از روی دوشتان برداشته شود، احساس آرامش کنید و لذت ببرید، اما این زمان کوتاه است و باید بهای سنگینی پرداخت کنید.

عوارضی همچون اضطراب، رنجش، دلسردی و کاهش اعتماد به نفس بروز می‌کند که بهداشت روانی و سلامت جسمانی شما را به مخاطره می‌اندازد.

حتی در بعضی شرایط این ضررها تنها برای شامل شما نمی شود و باعث جلوگیری از پیشرفت دیگران نیز می شود! مانند سازمان هایی که افراد آن مبتلا به اهمال کاری و عدم رضایت شغلی می‌باشند که با مشکل کاهش بهره وری و نارضایتی کارمندان و مشتریان رو به رو هستند.

عوارض اهمال کاری

عوارض اهمال کاری

بهترین راه های درمان اهمال کاری

حالا نوبت به بیان تکنیک هایی می رسد که بتوانید با استفاده از آن ها، اهمال کاری خودتان را تا حد زیادی درمان کنید و بتوانید به مقابله با آن بپردازید. تکنیک هایی که می خواهیم برایتان بیان کنیم عبارتند از:

نحوه تفکرتان را تغیر دهید

قورباغه ات را قورت نده!

اعتماد به نفس خود را بالا ببرید

قانون 5 ثانیه

برای خودتان تشویق و پاداش ایجاد کنید

کارها را اولویت بندی کنید!!

آینده را تصور کنید

از دوستان خود کمک بگیرید!

انگیزه های غیر مستقیم پیدا کنید

1. نحوه تفکرتان را تغیر دهید

نکته جالب اینجاست که شما با تغیر دادن تفکراتتان، می توانید زندگی خود را تغییر دهید. چرا که به قول آنتونی رابینز:

شما آن چیزی که هست را نمی بینید، بلکه آن چیزی که باور دارید را می بینید!

برای تغییر باور ها هم می توانید از تکنیک های زیر که از مقاله قدرت باور گرفته شده اند استفاده کنید:

یادآوری دائمی قدرت بالای باورها به خود

داشتن باورها و آرزوهای بزرگ

فکر کردن به موفقیت های مهم

استفاده از جملات تأکیدی

در واقع اگر در مسیر موفقیت و اهدافتان دائمان به این فکر کنید که چقدر اهمال کار هستید، ضمیر ناخودآگاهتان نیز باور می کند که شما آدم اهمال کاری هستید و زندگی تان به همین صورت باقی خواهد ماند. به جای آن به این موضوع فکر کنید که چقدرشما بی نظیرید و از زمان خود بهترین استفاده را می برید و همین الآن مهم ترین کار زندگی تان را انجام می دهید!

اگر این کار را انجام دهید ضمیر ناخودآگاهتان این جملات را باور می کند و بدین ترتیب شما کار های بیشتری با سرعت بالاتر انجام خواهید داد. این اولین و مهم ترین گامی است که باید بردارید که نه تنها عادت اهمال کاری ، بلکه هر عادت دیگری را نیز در خود تغیر می دهید.

راه درمان اهمال کاری

2. قورباغه ات را قورت نده!

همیشه می گفتند برای اینکه خودتان را از انجام کارها و مسئولیت ها راحت تر خلاص کنید، اول از همه سخت ترین کار را انجام دهید و به نوعی قورباغه را همان اول قورت دهید. ولی از دید دیگری نیز می توان به این قضیه نگاه کرد!

اگر شما اول کارهایی را که دوست دارید و از آن ها خسته نمی شوید، انجام دهید حس بهتری پیدا می کنید. اینکه شما تعدادی از کارهایتان را به خوبی و صرف انرژی کم تری به اتمام برسانید، انگیزه پیدا می کنید تا تمامی کارها را به پایان برسانید.

البته همه این ها بستگی به شخص دارد که با کدام روش آسان تر می تواند با اهمال کاری و تنبلی غلبه کند.

3. اعتماد به نفس خود را بالا ببرید

بر اساس تحقیقات انجام شده اهمال کاری در بعضی افراد به ‌دلیل ترس از شکست است. شکست را باید به‌ عنوان مقدمه ای برای موفقیت و تجربه ‌ای برای رشد خود بدانید. راه ها و تکنیک های افزایش اعتماد به نفس را امتحان و در خود تقویت کنید. برای افزایش اعتماد به‌ نفس فکر کنید که چگونه دیگران با شرایطی مشابه شما در انجام این کار موفق بوده‌اند.

قرار نیست در هرکاری موفق باشید. برای انجام کارها ، خود را تشویق کنید و نه لزوماً موفق شدن. اشتباهات کوچک در انجام کار را نه تنها بپذیرید، بلکه در مسیر رشد و کمال از تجربه آنها نیز استفاده کنید.

4. قانون 5 ثانیه

اگر قصد انجام کاری را دارید، تنها 5 ثانیه فرصت دارید تا به صورت فیزیکی و سریع اقدام کنید؛ در غیر این صورت، مغزتان آن ایده را نابود خواهد کرد.

این قانون را اولین بار خانم مل رابینز در کتابش به نام «قانون ۵ ثانیه» منتشر کرد.

این شمارش معکوس، باعث ایجاد اختلال در عادت تان می شود و مغزتان نمی تواند بر روی کار دیگری غیر از شمردن، تمرکز کند و شما را منصرف کند.

به نظر خیلی ساده است اما تاثیر فوق العاده ای دارد و تا به حال، هزاران نفر در سراسر جهان توانسته اند با انجام این کار کوچک در زندگی شان تغییراتی بزرگ ایجاد کنند.

این باور غلط را مبنی بر اینکه برای ایجاد تغییر باید احساس آمادگی کنیم را فراموش کنید و از همین حالا تصمیم بگیرید تا با استفاده از قانون 5 ثانیه، زندگی تان را تغییر دهید و به راحتی اهمال کاری را کنار بگذارید.

پس همیشه به خاطر داشته باشید:

هر گاه خواستید کاری را انجام دهید، از پنج تا یک بشمارید و بعد سریع دست به کار شوید تا آن کار را انجام دهید!

5. برای خودتان تشویق و پاداش ایجاد کنید

بعد از انجام کامل و بدون اهمال کاری هر کدام از کارهایتان، برای خودتان جایزه و پاداش در نظر بگیرید. قطعاً این روش باعث حفظ انگیزه تان خواهد شد.

این که جایزه تان چه باشد به خود شما بستگی دارد. مثلاً می تواند چک کردن صفحه اینستاگرامتان و یا دیدن یک فیلم سینمایی باشد. اطمینان حاصل کردن از این که پاداشی که برای خودتان در نظر گرفته اید چیزی خاص و غیر عادی است اما کلیدی برای شکستن چرخه به تعلیق انداختن کارهایتان است.

5. عوامل حواس پرتی را بریزید دور!!

 راهکار دیگری برای مبارزه با تنبلی و اهمال کاری دور کردن خود از عوامل حواس‌ پرتی است.  فضای محیط را انجام کاربه صورت مناسب تدارک ببینید.

اگر موبایل در اطراف شما باشد، حتی در صورتی که از آن استفاده نکنید، درصدی از کیفیت عملکرد شما را کاهش می‌دهد. بنابراین محیط اطرافتان را از مواردی که باعث حواس ‌پرتی شما می‌شوند، خالی کنید. تلویزیون، زنگ در یا تلفن، اتصال به اینترنت در زمانی که مشغول کار دیگری هستید، همگی علت حواس ‌پرتی و قطع شدن رشته تمرکز شما بر روی کارتان می‌باشد. بازگشت به کار و تمرکز دوباره از شما انرژی خواهد گرفت و نیاز به تلاش و اراده‌ی بیشتری است که شاید همیشه آن را نداشته باشید.  بنابراین بهتر است تا جای ممکن ازعوامل حواس‌ پرتی جلوگیری کنید. عوامل مزاحمی که مانع از انجام کار می‌ شوند را شناسایی کرده و آن‌ها را حذف کنید.

6. کارها را اولویت بندی کنید!!

برایان تریسی جمله ی معروفی دارد که می گوید: ما برای انجام همه کارها به اندازه کافی وقت نداریم؛ ولی برای کارهای مهم همیشه وقت داریم!

یکی از روش های عالی برای اولویت بندی کارها استفاده از ماتریس آیزنهاور است؛ طبق ماتریسی که آقای آیزنهاور معرفی کرده است تمام کارهای ما در یکی از چهار دسته پایین خلاصه می شوند:

کارهای مهم و فوری

کارهای مهم و غیر فوری

کارهای غیر مهم و فوری

کارهای غیر مهم و غیر فوری

شما می توانید کارهای خود را در این 4 دسته طبقه بندی کرده و به راحتی آن ها را اولویت بندی کنید. در مقاله تکنیک های برنامه ریزی ، به راهکارهای بیشتری برای اولویت بندی کارها اشاره کرده ایم که پیشنهاد می کنم حتماً آن را هم مطالعه کنید.

تاثیر ماتریس آیزنهاور بر تنبلی

7. آینده را تصور کن

یکی از بهترین روش‌های مقابله با اهمال کاری، فکر کردن به عواقب به تعویق انداختن کارها است. همیشه سعی کنید خودتان را در لحظه آینده مجسم کنید که کارها را به تعویق انداخته‌اید و با اهمال کاری انجام داده‌اید، حالا باید دقیقه ۹۰ با کلی فشار روانی و استرس، کارها را انجام دهید و خودتان را سرزنش می کنید که کاش زودتر آن کار را انجام داده بودید تا الان با این وخامت، مجبور به انجام آنها نباشید.

البته واقعیت مطلق این است که خیلی وقت‌ها، همان دقیقه ۹۰ هم دیگر بی‌فایده است و ممکن است کار از کار بگذرد و ضرر بزرگی کنید. پس این آینده نگری می تواند ما را از اهمال کاری باز دارد.

8. از دوستان خود کمک بگیرید!

با یک دوست یا فرد نزدیک خود صحبت کرده و برای انجام کارها به او تعهد دهید. فشار یک دوست یا همکار می‌تواند در انجام کار به شما کمک کند.  پیداکردن دوست و همراه باعث می‌شود که روند کار سرگرم‌کننده شود. بهتر است این همراه نیز اهداف مخصوص به خود را داشته باشد.

با دوستان، همکارها،‌ خانواده و آشنایان درباره‌ی پروژه‌هایتان حرف بزنید. در این صورت هر زمان که با آنها ملاقات می‌‌کنید، کنجکاو می‌شوند که درباره‌ی وضعیت شما پرس‌ وجو کنند.

کسانی هستند که قبلا به چیزی که شما در حال حاضر می‌خواهید، دست یافته‌اند.  به دنبال چنین افرادی باشید و با آنها ارتباط برقرار کنید.  برقراری ارتباط با این افراد به شما نشان می‌دهد اهدافی که انتخاب کرده‌اید، دست‌یافتنی هستند؛ وکافیست که تلاش کنید.

از میان دوستان، ‌خانواده، همکارها و غیره، با افرادی معاشرت کنید که انگیزه و نیروی محرکه‌ی لازم را ایجاد می‌ کنند ؛ این افراد معمولا سخت کوشی بیشتری دارند. حنما متوجه خواهید شد که روحیه و انرژی آنها به شما نیز منتقل شده است.

اگر همچنان در انجام کارهای ضروری خود مشکل دارید به یک روانشناس مراجعه کنید تا مشکل را بررسی و علت را  ریشه یابی کند.

9. انگیزه های غیر مستقیم پیدا کنید

همه‌ ما لحظاتی را تجربه کرده‌ایم که در آن‌ها حال و حوصله‌ انجام کاری را نداشته ایم. اما آنچه مردمان موفق را از انسان های عادی متمایز می‌کند، این است که آن ها حتی اگر حس و حال انجام کاری را نداشته باشند، باز هم انجامش می دهند. آن ها برای انگیزه پیدا کردن صبر نمی‌کنند، بلکه ساختار ذهنی سختکوشی مداوم دارند.

البته این ساختار ذهنی را یک شبه نمی‌توانید در خودتان ایجاد کنید. این کار پروسه‌ای طولانی است و باید تحت تعلیم آن انگیزه که می خواهم بگویم که انجامش دهید قرار بگیرید.

ساده ترین راه، شنیدن و دیدن سخنرانی های الهام بخش و انگیزشی و یا کتاب های مرتبط با آن است که نیازی هم به زمان خاصی ندارد و در هر زمان که شرایطش را داشتید (مثلاً در مسیر رانندگی و یا آشپزی) آن ها را ببینید و مطالعه کنید.

جملات انگیزشی، تبلی را کمرنگ می کنند

منبع: گام برتر

چگونه خود را برای رفتنن به مدرسه آماده کنیم ؟

چگونه خود را برای سال تحصیلی جدید آماده کنیم ؟ هنرستان 


بعد از چند ماه استراحت و دوری از کتاب و دفتر، بازگشت به مدرسه و شرایط روتین و تکراری رفتن به مدرسه چالشی بزرگ برای اکثر دانش آموزان است. چه شما در این تعطیلات تابستانی به کلاس‌های تابستانی رفته باشید یا نه، با انجام برخی کار ها و همچنین آماده کردن خود برای ایام مدرسه تا حدودی می‌توانید از پس نگرانی این بازگشت برایید. خیلی ساده است تنها انجام سه فاکتور اصلی که عبارت‌اند از؛ بهترین هنرستان


· آمادگی ذهنی

· آماده کردن وسایل آموزشی

· ایجاد یک‌روال بهترین هنرستان تهران

اگر بتوانید این سه مورد را برای خود آماده کنید، سال تحصیلی خوبی در انتظار شماست. پس با ما در تیم تولید محتوا نروند همراه باشید تا شما را برای یک بازگشت خوب به مدرسه آماده کنیم.


آمادگی ذهنی

درس‌های سال قبل را مرور کنید: برای مدت‌زمان طولانی مطالعه نداشتید و ذهن نا آماده است، پس بهترین کار این است که خلاصه درس‌های سال قبل را به‌صورت روزنامه وار نگاهی بیندازید تا ذهن خود را برای پذیرش مسئله‌های جدید درسی آماده کنید. بهترین هنرستان های تهران

آینده‌نگری: آنچه را که در سال تحصیلی جدید یاد خواهید گرفت را لیست کنید و برای هر یک از آن‌ها برنامه‌ریزی کنید که می‌خواهید چگونه مطالعه کنید.

تعیین اهداف: اگر به دنبال معدل و نمره‌های خوب هستید باید از همین‌الان برنامه‌ریزی کنید، اگر فقط می‌خواهید در یک موضوعی پیشرفت کنید که در آن درس ضعیف هستید همین‌الان به دنبال آن باشید. هنرستان های تهران اینجاست

فضای مطالعه: از همین‌الان به فکر فضای مطالعه خود باشید، فضاها برای هر فرد متفاوت است و همین‌طور سال‌به‌سال برای خود فرد، شاید فرد دیگر در آن فضا نمی‌تواند درس بخواند به علت تکراری بودن و روتین شدن. کتابخانه‌های مختلف و یا فضاهای آزاد را امتحان کنید و ببینید که آیا در آن‌ها راحت هستید و می‌توانید درس بخوانید. بهترین هنرستان پسرانه

آماده کردن وسایل آموزشی

خرید لوازم‌تحریر و وسایل کمک‌آموزشی: تمام آنچه را که می‌دانید در طول سال تحصیلی نیاز دارید را از همین الآن شروع به خریداری کنید یعنی کم‌کم از الآن شروع کنید و نگذارید برای هفته آخر تابستان و همه را یکجا بخرید.

خرید کوله مدرسه مناسب: خرید وسایل کمک‌آموزشی اولین قدم بود، قدم بعدی خرید یک کیف مناسب است که به‌اندازه کافی بزرگ باشد تا وسایل که در طول دوران مدرسه می‌خواهید حمل کنید سنگینی آن آزاردهنده نباشد. بهترین هنرستان دخترانه

خرید لباس مناسب: اگر لباس فرم مدرسه ندارید، لباسی را انتخاب کنید که در آن راحت باشید و صرف قشنگ بودن را در نظر نگیرید و تنگ بودن و راحت نبودن لباس یکی از عوامل خستگی و در کلاس است چراکه دانش‌آموز به‌راحتی نمی‌تواند بر روی نیمکت بنشیند، همچنین در خرید کفش دقت کنید و کفشی بخرید که برای استفاده طولانی‌مدت شما را خسته نکند و باعث پادرد نشود.

حواس‌پرتی‌های خود را مشخص کنید: قطعاً موبایل و لپ‌تاپ جز وسایلی هستند که حواس شما را پرت می‌کنند پس تا آنجا که می‌توانید از الآن ساعات کار با آن‌ها را کم کنید و وابستگی خود را به آن‌ها به حداقل برسانید.

ایجاد یک‌روال

ساعت خواب تنظیم کنید: برای داشتن یک عملکرد خوب، یک استراحت خوب هم لازم است. اگر در طول تعطیلات تابستانی شب‌ها تا دیرهنگام بیدار بودید، بیدار شدن صبح زود برای شما سخت خواهد بود. ازآنجاکه خواب شما در میزان آموزش شما تأثیرگذار خواهد بود، تنظیم ساعت خواب بسیار مهم است. پس از الآن شب‌ها زود بخوابید تا ساعت خواب شما تنظیم شود.

در زمان‌های مشخص مطالعه کنید: اگر می‌توانید در زمان‌های مشخصی درس بخوانید و الگوی خاصی هم دارید، می‌توانید از زمان خود به‌طور بهینه استفاده کنید. مثلاً اگر یک روز شما تکلیفی برای انجام دادن نداشتید، برای روتین ماندن برنامه مطالعاتی یک مطلب دیگر را شروع به مطالعه کنید. افرادی که از برنامه و الگوهای خاص مطالعاتی پیروی می‌کنند در طول سال تحصیلی موفق‌تر خواهند بود.

زمان‌بندی برای صبح‌ها: بعضی‌اوقات برای آنکه به‌موقع به کلاس برسیم عجله می‌کنیم و ممکن است یا وسیله‌ای‌ را جا بگذاریم و یا صبحانه نخوریم که بدترین ایراد کار همین‌جاست. از شب قبل کتاب‌ها، لباس و وسایل موردنیاز خود را آماده کنید و حتماً صبحانه را میل کنید اصلی‌ترین وعده غذایی صبحانه است که سهم بسیار زیاد در یادگیری در کلاس دارد.

شاید یکی از تلخ‌ترین وداع‌ها، وداع با تابستان و شروع سال تحصیلی است، چراکه در طول تعطیلات به فکر بازگشت به مدرسه نبودیم و در لبه پرتگاه شهریور به یاد مهرماه افتادیم. اما دیدیم که با برنامه‌ریزی و ایجاد یک پلن ساده می‌توان خود را برای آغاز یک سال تحصیلی جدید و پرنشاط آماده کرد، به‌شرط آنکه روی برنامهٔ خود پایبند باشیم. ما در تیم تولید محتوا نورند، امیدواریم مطلب " چگونه خود را برای سال تحصیلی جدید آماده کنیم" برای شما مفید واقع‌شده باشد.

منبع :  ویرگول

چطور بچه ها را برای شروع مدرسه آماده کنیم؟

وقتی تابستان به پایان خود نزدیک می‌شود، زمان آماده شدن برای سال تحصیلی جدید، فرا می‌رسد. خرید دفتر و کتاب و پیدا کردن حراجی‌ها، بخش آسانِ کار است. ولی کارهای دیگری نیز وجود دارد که کمتر به چشم می‌آید. چیزهایی که اکثرِ ما به آنها توجه نمی‌کنیم و همین بی‌توجهی، موجب بروز مشکلاتی در طول سال تحصیلی می‌شود. در اینجا ۹ روش را بیان می‌کنیم که به کودک شما و البته خودِ شما کمک می‌کنند تا برای بازگشتِ فرزندتان به مدرسه آماده شوید.


راهنمای مطالعه  بستن  هنرستان اینجاست

۱. دوباره روال عادی کارهای مدرسه را از سر بگیرید

۲. به کودک کمک کنید تا مستقل شود

۳. سکوی پرتابی ایجاد کنید

۴. زمان و مکان خاصی را برای انجام تکالیف مدرسه تعیین کنید

۵. برای بعد از مدرسه برنامه‌ای تعیین کنید

۶. برای روزهای بیماری کودک، برنامه‌ای داشته باشید

۷. برای آشنایی و ملاقات، در جلسات معارفه شرکت کنید

۸. با معلمان صحبت کنید. بهترین هنرستان اینجاست

۹. تحصیل کودک را به یک دغدغه‌ی خانوادگی تبدیل کنید

۱. دوباره روال عادی کارهای مدرسه را از سر بگیرید

آماده کردن بچه‌ها برای رفتن به مدرسه

چند هفته‌ی آخر تابستان را طبق روال و برنامه‌ی روزهای مدرسه عمل کنید. روانشناس مدرسه، کلی ویلانکورت (Kelly Vaillancourt) پیشنهاد می‌دهد که «از کودک بخواهید تا بیدار شدن و لباس پوشیدن در زمانی ثابت در صبحِ هر روز را تمرین کند». سعی کنید زمانِ صبحانه، ناهار و میان وعده‌ها، تقریبا همان زمان‌های معمولِ غذا خوردنِ کودک، در اوقات سال تحصیلی باشد. بهترین هنرستان تهران


باید کودک را عادت بدهید که صبح‌ها از خانه بیرون برود. بنابراین یک یا دو هفته قبل از مدرسه، فعالیت‌هایی را در بیرون از خانه ترتیب بدهید. به گفته‌ی ویلانکورت که مدیر روابط دولتی در انجمن ملی روانشناسان مدرسه است، این کار برای والدین شاغل دشوار است. ولی اگر کودک، عادت‌های تابستان، مانند استراحت با لباس‌های راحتی پس از صبحانه را ترک کرده باشد، زمانی که شلوغی مدارس آغاز می‌شود، به زور بیرون بردن او از درب خانه، آسان‌تر خواهد بود.

۲. به کودک کمک کنید تا مستقل شود بهترین هنرستان های تهران

وقتی درب کلاس مدرسه بسته می‌شود، کودک باید بتواند کارهای زیادی را به تنهایی انجام دهد. پیش از شروع مدارس، در مورد مسئولیت‌هایی که برای پذیرشِ آنها به اندازه‌ی کافی بزرگ شده است، با او صحبت کنید و با این کار او را برای مستقل شدن آماده کنید. نیکول فلِگر (Nicole Pfleger)، مشاور مدرسه‌ی ابتداییِ نیک‌جک (Nickajack) در اسمیرنا در جورجیا می‌گوید این مسئولیت‌ها شاملِ مواردی مانند مرتب کردن وسایل مدرسه، نوشتن تکالیف و به خانه آوردن تکالیف مدرسه است.


حتی اگر کودک سن کمی دارد، می‌توانید مهارت‌هایی را که موجب اعتماد به نفس و استقلال او در مدرسه می‌شود، به تدریج به او آموزش دهید. به او یاد بدهید که نام خود را بنویسد و به تنهایی کفش خود را بپوشد. فلِگر می‌گوید: «اگر کودک بتواند بدون وابستگی به بزرگ‌ترها، نیازهای اساسی خود را برآورده کند، دوران ورود به مدرسه، برای همه آسان‌تر خواهد بود.» هنرستان های تهران

۳. سکوی پرتابی ایجاد کنید

فلِگر، که توسط انجمن مشاوره‌ی مدارس آمریکا (American School Counselor Association)، در سال ۲۰۱۲، به عنوان مشاور مدرسه‌ی سال انتخاب شده، می‌گوید: «والدین و معلمان باید برای آسان کردن ایجاد حس مسئولیت در کودک، هر چه در توان دارند انجام دهند.» شما می‌توانید در خانه محلی را برای وسایل مدرسه، مانند کوله‌پشتی‌ها و برای ظرف ناهار تعیین کنید، تا کودک هنگام صبح راحت‌تر بتواند وسایل خود را پیدا کند. همچنین می‌توانید از کودک بخواهید تا فهرستی از چیزهایی را که باید به مدرسه ببرد، بنویسد و فهرست را از داخل بر روی درِ خانه بچسبانید. بهترین هنرستان دخترانه

۴. زمان و مکان خاصی را برای انجام تکالیف مدرسه تعیین کنید

تعیین مکانی برای انجام تکالیف مدرسه

با تبدیل کردن انجام تکالیف مدرسه به بخشی از روال روزمره‌ی کودک، از نزاع‌های روزانه به دلیل انجام ندادن تکالیف، جلوگیری کنید. در خانه، زمان و مکانی را برای مطالعه‌ی درس‌ها تعیین کنید. فلوگر می‌گوید: «حتی اگر این مکان، میز آشپزخانه باشد، اگر کودک بداند که می‌تواند در آنجا تکالیف خود را انجام دهد و این کار را هر روز و در زمان مشخصی انجام دهد، باز هم بسیار مفید است.» تا جای ممکن سعی کنید در زمانِ انجام تکالیف کودکان، به ویژه کودکان کوچک‌تر، در کنار آنها باشید. می‌توانید روزنامه بخوانید یا شام بپزید، ولی حتما در نزدیکی کودک باشید تا بتوانید پیشرفت او را بررسی کنید بهترین هنرستان پسرانه


۵. برای بعد از مدرسه برنامه‌ای تعیین کنید

معمولا قبل از اینکه اغلب والدین شاغل به خانه برگردند، زمان مدرسه تمام می‌شود، بنابراین باید بدانید که کودک شما بعد از مدرسه کجا می‌رود، یا بعد از ظهر چه کسی در خانه پیش او خواهد بود. ممکن است بتوانید از طریق خود مدرسه، یک کانون فرهنگی، یا باشگاه دخترانه یا پسرانه، برنامه‌ای را برای بعد از مدرسه‌ی کودک تعیین کنید. در صورت امکان، سعی کنید که خودتان برنامه‌ای برای او ترتیب دهید و وقتی کودک، در نخستین روزهای مدرسه به خانه می‌رسد، در خانه و پیش او باشید. این کار می‌تواند به کودک کمک کند تا خود را با برنامه‌ی جدید و معلم‌ها وفق دهد.

۶. برای روزهای بیماری کودک، برنامه‌ای داشته باشید

بیماری کودک

والدین شاغل، به خوبی از سختی‌ها و مشکلات پس از تماس تلفنی مدرسه، وقتی کودک آنها بیمار است ولی نمی‌توانند محل کار خود را ترک کنند، آگاهی دارند. فلِگر می‌گوید: «بیشترِ والدین به دلیل مشکلات اقتصادی شاغل هستند.» پیش از شروع مدارس، با یک پرستار کودک قابل اعتماد، یا گروهی از والدین که می‌توانند در زمانِ بیماری یکی از کودکان، مسئولیت یکدیگر را بر عهده بگیرند، هماهنگ کنید. البته حتما باید سیاست مدرسه را نیز بدانید. شاید لازم باشد پیشاپیش فرم‌هایی را پر کنید و در آن نام کسانی که از طرف شما اجازه دارند تا کودک‌تان را از مدرسه به خانه ببرند، بنویسید.

۷. برای آشنایی و ملاقات، در جلسات معارفه شرکت کنید

معمولا مدارس، پیش از شروع سال تحصیلی، جلساتی را برای آشنایی و راهنمایی برگزار می‌کنند. این فرصت خوبی برای ملاقات با افراد مهم در مدرسه است. افرادی مانند معلمان کودک‌تان، مشاوران مدرسه، مدیر مدرسه و مهم‌تر از همه، کارکنان بخش پذیرش. ویلانکورت می‌گوید: «منشی‌ها همه چیز را می‌دانند و آنها نخستین کسانی هستند که هر روز کودک، پس از ورود به مدرسه می‌بیند.»

حتما بخوانید: اشتباهات والدین که باعث لوس شدن و پرخاشگری در کودکان می‌شود

۸. با معلمان صحبت کنید

کودک شما به دلیل وجود معلمان، به مدرسه می‌رود. وقتی با معلم کودک‌تان صحبت می‌کنید، در مورد روشی که او در مورد تکالیف کودکان استفاده می‌کند، بپرسید. بعضی معلم‌ها با این هدف، تکالیف را تعیین می‌کنند که کودکان بتوانند مهارت‌های جدید را تمرین کنند، در حالی که بعضی دیگر، به درستی و دقتِ تکالیفی که کودکان به آنها تحویل می‌دهند، توجه دارند. در مورد تاریخ آزمون‌ها و پروژه‌های درسی بزرگ بپرسید تا بتوانید در برنامه‌ریزی برای آنها به کودک‌تان کمک کنید. مثلا اگر بدانید که کودک، صبح شنبه امتحان مهمی دارد، می‌دانید که عصر جمعه باید خانه را آرام نگاه دارید.

حتما بخوانید: چگونه اضطراب کودکان را برطرف کنیم؟

۹. تحصیل کودک را به یک دغدغه‌ی خانوادگی تبدیل کنید

شما و کودک‌تان با یکدیگر می‌توانید برای موفقیت او در مدرسه برنامه‌ریزی کنید. مثلا، همراه با کودک‌تان، جدولی روزانه ایجاد کنید. از کودک بپرسید که وقتی از مدرسه به خانه می‌آید، دوست دارد که در ابتدا چه کاری انجام دهد: بیرون از خانه بازی کند یا تکالیف مدرسه را انجام دهد؟ سپس جواب‌های او را در جدول بنویسید. ویلانکورت می‌گوید: «هر چه نقش کودکان در تعیین کارهای روزمره‌ و انتظاراتی که از آنها داریم بیشتر باشد، احتمال اینکه آن کارها و وظایف را انجام دهند نیز بیشتر خواهد بود.»

منبع : سایت چطور

میزان خواب دانش آموزان

میزان ساعات خواب برای دانش آموزان
خواب بخش مهمی از زندگی و برای حفظ عملکرد وسلامتی افراد حیاتی است.یک انسان بالغ برای برخورداری ازظرفیت عملکردی مناسب درطول روز،به ٨الی ٩ساعت خواب درطول شب باحداقل دوره های قطع شبانه نیازدارد.چرخه خواب وبیداری یکی ازچرخه های زیستی است که توسط عملکرد فیزیولوژیک بدن،درروشنایی وتاریکی،فعالیتهای کاری،تفریحی و…تحت تأثیرقرارمیگیرد.

خواب در بدن انسان نقش دینام ماشین را بازی می کند و باعث می شود پرانرژی باشیم. احتمالا با کسانی برخورد کرده اید که صبح ها برای انجام امور انرژی لازم را ندارند یا افراد افسرده ای که انگیزه انجام فعالیت را ندارند، معمولا کم انرژی هستند و به طور عمده مشکل خواب دارند یا به عبارتی خوب شارژ نمی شوند.

خواب بخش عمده ای از زندگی افراد را متشکل می شود، پس نگرانی افراد بر نوع و زمان خواب کاملا بدیهی است. برنامه ی خوابیدن افراد متفاوت بوده و ازآنجایی که دوران مدرسه طیف گسترده ای از تغییرات را در زندگی کودکان و نوجوانان پدید می آورد، به طبع ساعت خواب آن ها نیز نیازمند مدیریت صحیح است.

دوره ی مدرسه برای کودکان شما تغییرات گسترده ای را به همراه می آورد. از لباس های مدرسه گرفته تا وسایل، کلاس های جدید و در مهم ترین آن ها یعنی زمان خوابیدن مناسب که به طور بالقوه ای بر روی روال زندگی والدین نیز تاثیرگذار است. جالب توجه است که کودکان هرساله به همراه بالاتر رفتن سن، دگرگونی هایی را تجربه می کنند که باعث می شود برنامه ی هرسال آن ها با دوازده ماه گذشته متفاوت باشد.

خواب 
خواب یکی از مهم ترین نیازهای انسان برای سلامتی است
دکتر ماریا ملندرز، پلمونولوژیست و متخصص خواب کودکان در مرکز کودکان جان هاپکینز در بالتیمور می گوید:

خواب موردنیاز انسان ها با توجه به افزایش سن آن ها تغییر می کند
طبق سخنان دکتر ملندرز، به طوری کلی دو نوع خواب وجود دارد:خوابیدن حرکت سریع چشم یا REM و خواب non-REM. وی بر این باور است که بسته به سن افراد مقدار صرف خواب آن ها در این دو مرحله متفاوت خواهد بود. او همچنین معتقد است که مراحل مختلف خوابیدن دارای توابع مختلفی هستند که ناشناخته باقی مانده اند.

وی همچنین تصریح کرد که وجود هر دو نوع خواب، برای یادگیری مطلوب لازم است؛ اما خوابیدن REM مخصوص کارکرد های شناختی، مانند خاطرات تثبیت شده و برای رشد و توسعه سیستم عصبی مرکزی است؛ اما خوابیدن غیر REM یا همان Non-REM، بیش تر حالت ترمیمی دارد. به بیانی دیگر، نوع دوم از خوابیدن به ما کمک می کند تا در طول روز بیدارباشیم و در هوشیاری به سر ببریم.

متاسفانه بسیاری از توصیه هایی که برای بهبود نوع خوابیدن ما ارائه می شود بدون توجه به سن ما هستند و بنابراین کاربردی عملی ندارد. برای مثال، ما تقلا می‎ کنیم که هر شب در یک زمان خوابیده و هرروز در یک زمان مشخص از خواب برخیزیم. زمانی از شب را برای استفاده از تلفن، لپ تاپ، تلویزیون و یا تبلت سپری می کنیم. همچنین گفتنی است که نور ساطع شده از صفحه نمایش موجب ازکارافتادن سطوح هورمون ملاتونین در مغز می شود و نهایتا خوابیدن ما را دچار آشفتگی می کند.

گفتیم که راهکارهای خوابیدن افراد باید متناسب با سن آن ها تغییر کند. در ادامه قصد داریم بهترین راهنمایی هایی برای الگو خواب فرزندان قبل و بعد سنین مدرسه ارائه دهیم.

الگوی خواب در دوره پیش دبستانی ( 3 الی 5 سال )
خواب واضح است که کودکان پیش دبستانی برحسب بازه ی سنشان به خوابیدن طولانی تری نیاز دارند. با توجه به گزارشی از موسسه ملی خواب، پیش دبستانی ها به 10 تا 13 ساعت خوابیدن در طول شب نیاز دارند.

دکتر ملندرز در این خصوص می گوید:
کودکان در این سن ممکن است کمی زودتر به رختخواب بروند چراکه زمان چرت زدن آن ها بسیار کوتاه است.

میزان مناسب ساعت خواب برای دانش آموزان چقدر است؟
اما این موضوع به هیچ نحو تضمینی برای خوابیدن آسان کودکان در این سن و سال نیست. اغلب هنگامی که والدین کودک شروع به آزمایش محدودیت های زمان خواب می کنند، فرزندان خردسال با پدیده ی بی خوابی مواجه می شوند.

طبق گفته ی کارشناسان مرتبط با خوابیدن کودکان، بچه های کوچک ممکن است برای نرفتن به رختخواب از بهانه ای مثل «من بغل می خواهم» یا «من به یک لیوان آب نیاز دارم» استفاده کنند.

خواب

کودکان پیش دبستانی برحسب بازه ی سنشان به خوابیدن طولانی تری نیاز دارند

الگوی خواب در کودکان مدرسه ای ( 6 تا 13 سال )
موسسه ی ملی خواب به کودکان در این سن توصیه می کند که در هر 24 ساعت 9 الی 11 ساعت خوابیدن را تجربه کنند. بر اساس اذعان دکتر ملندرز، اغلب کودکان در این سن و سال به مقدار توصیه شده برای خوابیدن شبانه شان عمل می کنند.

دکتر متخصص خواب کودکان در این رابطه می گوید:
در طول این دوره ی سنی، برخی از کودکان ممکن است با ترس در شب مانند از تاریکی دست وپنجه نرم می کنند. بنیان این مشکلات در دوره ی قبل مدرسه و تصورات وحشی کودکان در آن سن است. سایر مشکلات، نظیر کابوس نیز ممکن است بر خوابیدن کودکان در سنین مدرسه تاثیر منفی داشته باشد.

میزان مناسب ساعت خواب برای دانش آموزان چقدر است؟ بهترین هنرستان دخترانه
کودکان و نوجوانان در این گروه سنی مقدار زیادی از زمان خوابیدن خود را در نوع موج آرام و یا خواب عمیق ( یک نوع خوابیدن غیر REM ) سپری می کنند. طبق گفته ی دکتر متخصص خواب، ازآنجاکه این نوع خوابیدن به حالت ترمیمی است، کودکان مدرسه در طول روز بسیار هوشیارتر هستند. این بدان معناست که اگر فرزند شما در کلاس سوم و یا چهارم است و گاهی در مدرسه به می خوابد، یک اعلام خطر برای عدم خوابیدن کافی اوست.

علاوه بر این، دکتر ملندرز اضافه کرد که خوابیدن کافی برای کودکان می تواند بر تمامی جوانب زندگی روزانه ی آن ها تاثیرگذار باشد. کاهش عملکرد فرزندان در صورت خواب کم تنها به مدرسه منتهی نشده و بر توجه، تمرکز، قدرت تصمیم گیری و حل مسئله نیز تاثیر گذار است. همچنین این بسیار حائز اهمیت است که کمبود خوابیدن کودکان امکان دارد باعث دمدمی مزاجی و حتی بیش فعالی آن ها شود. بهترین هنرستان پسرانه

اگر می خواهید از میزان خوابیدن کودکان و نوجوانان این سنی را تحت کنترل درآورید، لازم است برنامه خواب منظم و دقیقی بچینید که زمان خوابیدن روز های عادی هفته با تعطیلات آخر هفته تفاوت داشته باشد. البته تاخیر 1 تا 2 ساعته در طول یک هفته، جای نگرانی ندارد. خوابیدن کافی برای کودکان می تواند بر تمامی جوانب زندگی روزانه ی آن ها تاثیرگذار باشد.

الگوی خواب در نوجوانان ( 14 تا 17 سال )
 دکتر ملندرز زمان خواب توصیه شده برای نوجوانان را 8 تا 10 ساعت در طول شب عنوان کرد. اما متاسفانه مشخص شده که تنها یک سوم از تمامی نوجوانان جهان به اندازه ی کافی می خوابند. هنرستان های تهران
نوجوانان در طول هفته به طور مزمن از میزان خواب موردنیازش محروم می شوند

دلیل کم خوابی و بی خوابی نوجوانان در این سن متعدد است؛ آن ها در طول روز فعالیت های زیادی ازجمله فعالیت های بعد مدرسه و تکالیف این چنینی دارند که باعث می شوند نتوانند شب را به موقع بخوابند. از سوی دیگر، برای رفتن به مدرسه مجبور هستند بسیار زودتر از خواب برخیزند.

همچنین در این سن، پدر مادر کنترل کم تری بر روی زمان خوابیدن فرزندان خود دارد که به خودی خود موجب کاهش خواب این قشر می شود. هنرستان

علاوه بر این، ساعت بیولوژیکی نوجوانان زود خوابیدن را برای آن ها به امری دشوار تبدیل می‎کند. طبق گفته ی دکتر ملندرز، ساعت بیولوژیکی افراد در سن بلوغ به طور طبیعی دچار دگرگونی می شود که خوابیدن سر ساعت 9 را برای آن ها به امری غیرممکن بدلی می کند.

در ادامه ی این فرایند، چون زمان خوابیدن به تاخیر می افتد، وقت بیدار شدن نوجوانان نیز عقب میافتد. برای مثال حتی اگر او ساعت 11 شب به رختخواب برود، به طوری طبیعی ساعت 7:00 الی 9:00 صبح از خواب برمی خیزد اما عملا برای رفتن به مدرسه زمان بیش تری نیاز دارد.

به عنوان یک نتیجه گیری کلی، نوجوانان در طول هفته به طور مزمن از میزان خواب موردنیازش محروم می شوند. بهترین هنرستان

اغلب نوجوانان در تعطیلات آخر هفته زمان کم تری را برای خوابیدن اختصاص می دهند. اگر برای مثال یک نوجوان که در شب های مدرسه 7 ساعت بخوابد، حدود 2 ساعت کسری خواب را تجربه می کند و این کسری در طول هفته به حدود 10 ساعت می رسد که امکان جبران آن در پایان هفته وجود ندارد.

ازآنجایی که نوجوانان همیشه خسته هستند، غیرعادی نیست که بعدازظهر، چندساعتی را بخوابند که همین خواب کوتاه موجب سخت تر شدن خوابیدن در شب شده و نهایتا یک چرخه‎ی خواب معیوب به وجود می آید. بهترین هنرستان تهران

صدالبته که نمی توان از نوجوانان صحبت کرد و حرفی از ابزار های نمایشگر به میان نیاورد. بسیاری از نوجوانان شب را با ابزارهای الکترونیکی خود می خوابند. حتی وقتی نیمه شب از خواب برمی خیزند به طور ناخودآگاه گوشی خود را چک می کنند. این اطلاعات توسط آزمایش ها از خواب نوجوانان به دست آمده اند.

در همین راستا، آکادمی اطفال آمریکا توصیه می کند که پدر و مادر اتاق خواب فرزندانشان را خالی از هرگونه ابزار نمایشگر کنند. بهترین هنرستان های تهران

در پایان آنچه باقی می ماند اجتناب ناپذیر بودن خواب کم در میان تمامی اقشار جامعه است. کمبود خواب به دلایل مختلفی رخ می دهد که مهم ترین آن ها فعالیت های زیاد و البته ابزارهای الکترونیکی و ارتباطی است. امیدواریم با استفاده از مطالب قیدشده بتوانید الگو خواب مناسبی را طرحی کنید.
منبع : نمناک