10 نکته برای بهتر درس خواندن دانش آموزان

۱۰ نکته مفید آموزشی برای دانش‌آموزان
۱۰ نکته مفید آموزشی برای دانش‌آموزان 
شناسایی روش‌های کاربردی و موثر آموزشی طی سال‌های تحصیلی برای دانش‌آموزان ضروری است اما باید توجه داشت که برای مطالعه و یادگیری تنها یک روش مشخص و مفید برای تمامی دانش‌آموزان وجود ندارد.

به گزارش ایسنا، در صورت داشتن روش‌های مناسب و کاربردی، مطالعه کردن و درس خواندن دیگر برای دانش‌آموزان امری خسته‌کننده نخواهد بود.

اتخاذ راهکارهای مناسب برای مطالعه در رسیدن به هدف نهایی دانش‌آموزان راهگشا خواهد بود. چند مورد از این راهکارها در ادامه به نقل از سایت "یونیورسیتی‌تی‌وی" آورده شده است:

۱) تعیین هدف

تعیین اهداف می‌تواند به دانش‌آموزان کمک کند تا با موفقیت تغییرات موثری در زندگی خود ایجاد کنند. دانش‌آموزان باید اهدافی هوشمندانه برای خود تعیین کنند که شامل برنامه‌هایی می‌شود که آن‌ها را تا رسیدن به هدف نهایی راهنمایی می‌کنند.

۲) سازمان‌دهی 

دانش‌آموزان در بسیاری از اوقات احساس کمبود زمان دارند. گاهی اوقات و بدون برنامه‌ریزی مناسب ممکن است همه چیز با مشکل مواجه شود. بهتر است دانش‌آموزان یک فهرست برای کارهایی که باید انجام دهند و یادآوری‌هایی برای وظایفی که بر عهده دارند، داشته باشند.


در طول جلسات تحصیلی، استراحت در فواصل یک ساعته ضروری است. استراحت باید حدود پنج تا ۱۵ دقیقه باشد. این استراحت به دانش‌آموز کمک می‌کند تا دیدگاه ذهنی و جسمی خود را تغییر دهد. در این استراحت فرایند یادگیری باید متوقف شده و به آرامش ذهنی پرداخته شود.

۴) فضای مطالعه اختصاصی

صاف نشستن هنگام مطالعه به فرد در تمرکز کمک می‌کند. بهتر است دانش‌آموزان یک فضای مخصوص مطالعه در اتاق خود داشته باشند که عاری از هر گونه عامل حواس پرتی باشد. هم‌چنین از دراز کشیدن هنگام مطالعه باید اجتناب شود. بهترین هنرستان دخترانه

البته دانش‌آموزان می‌توانند هرازچندگاهی فضای مطالعه خود را تغییر داده و در کتابخانه به درس خواندن بپردازند.

۵) همکاری با دیگران

گاهی اوقات درس خواندن به تنهایی می‌تواند خسته کننده و تحمیلی به نظر برسد. دانش‌آموزان می‌توانند به گروه‌های مطالعه‌ای که با اعضای آن راحت هستند پیوسته یا یکی از این گروه‌ها را خود تشکیل دهند. اعضای این گروه‌ها باید دانش‌آموزانی باشند که در فرد احساس انگیزه ایجاد کنند.

۶) مثبت‌اندیشی هنرستان های تهران

دانش‌آموزان باید نسبت به مطالعات خود دارای نگرش مثبت باشند، چرا که طرز فکر افراد بر توانایی‌های آن‌ها تاثیر می‌گذارد. هم‌چنین باید افراد منفی‌نگر را که باعث ایجاد نگرش‌های منفی در دانش‌آموز می‌شوند از او دور نگه داشت.


معده خالی روی تمرکز و انگیزه دانش‌آموز تاثیرگذار است. دانش‌آموزان باید به تغذیه خود اهمیت داده و از غذاها و میان‌وعده‌های سالم و مقوی استفاده کنند. با معده خالی نباید درس خواندن را آغاز کرد، چرا که گرسنگی تمرکز را کاهش می‌دهد و هم‌چنین منجر به ایجاد سردردها و دل‌دردهایی می‌شود که مطالعه را مختل می‌کند. مصرف آب کافی نیز اهمیت بالایی دارد که نباید فراموش شود.


دانش‌آموزان می‌توانند با امتحان گرفتن از خود، آن چه را که در جلسه امتحان رخ می‌دهد، پیش‌بینی کرده و برای آن آماده شوند. این کار هم‌چنین منجر به تداوم پیشرفت‌های دانش‌آموزان می‌شود. دانش‌آموزان بهتر است روند درس خواندن خود را به جای مطالعه مداوم با گرفتن آزمون‌هایی از خود بهبود بخشند. البته دانش‌آموزان باید توجه کنند در صورتی که در آزمون‌های اولیه عملکرد خوبی نداشتتند، ناامید نشده و با تمرین مداوم وضعیت خود را ارتقا دهند.

۹) خواندن فعال بهترین هنرستان

بسیاری از دانش‌آموزان در هنگام مطالعه بخش‌هایی از درس‌ها را رد کرده و به آن توجه کافی ندارند اما باید در نظر داشت که ممکن است این کار آن‌ها را از فرا گرفتن نکات اصلی درس‌ها بازدارد. بهتر است دانش‌آموزان همزمان با مطالعه، نکات مهم را یادداشت کنند و در صورتی که با مفاهیم جدید و ناآشنا مواجه شدند، در مورد آن‌ها جست‌وجو نمایند.

۱۰) مرور کردن  لیست هنرستان اینجاست

دانش‌آموزان باید درس‌های خود را به صورت روزانه یا هفتگی مرور کنند. در واقع باید زمان مشخصی از مطالعه را به مرور درس‌های قبلی اختصاص داد. این کار کمک می‌کند تا نقاط ضعف دانش‌آموز بهتر مشخص شود. هم‌چنین می‌توان در مرور درس‌های قبلی فعال عمل کرده و از معلم خود در این زمینه کمک گرفت.

در آخر باید توجه داشت عادات مطالعه دانش‌آموزان تاثیری مستقیم بر کسب نتایج آن‌ها دارد و انتخاب راهکارهای مناسب از اهمیت بالایی در روند تحصیلی برخوردار است.
منبع : ایسنا

10 توصیه به پدر مادرانی که فرزندان دانش آموز دارند

10 پیشنهاد به پدر و مادرهایی که فرزند دانش آموز دارند بهترین هنرستان های تهران اینجاست

با آغاز سال تحصیلی، بی مناسبت نیست بدون هیچ مقدمه ای، چند پیشنهاد را با پدر و مادرها در میان بگذاریم:

1 - بهترین راه برای درس خوان و مهم تر از آن، کتاب خوان شدن فرزندان تان این است که خودتان هم کتاب بخوانید.

همه مطالعات روانشناسی و حتی تجربیات فردی نشان می دهند که کودکان بیشتر از رفتارهای شما الگوبرداری می کنند تا از حرف ها و امر و نهی های شما.

حتی اگر اهل مطالعه نیستید، می توانید کتابی را در دست بگیرید و تظاهر به مطالعه کنید. این کار به ویژه برای کودکان پیش دبستانی بسیار اثرگذار است.

2 - از باورهای قدیمی دست بکشید. زمانی تمام خوشبختی فرزندان در این تعریف می شد که حتما به دانشگاه بروند و سپس با مدرکی که می گیرند، در یک جای خوب استخدام شوند. هنرستان 

اما امروز این الگو دیگر جواب نمی دهد. اولاً دانشگاه رفتن بسیار آسان تر از قبل شده و ثانیاً دانشگاه تضمین کننده آینده نیست.

بسیاری از افراد موفق در ایران و جهان، یا دانشگاه نرفته اند، یا دانشگاه را رها کرده اند یا در شغلی غیرمرتبط با رشته تحصیلی شان فعالیت کرده اند.

در آینده نیز اهمیت دانشگاه باز هم کمتر خواهد شد؛ بسیار کمتر از آنی فکرش را بکنید. استخدام ها و کارآفرینی ها، نه بر پایه مدرک تحصیلی که بر اساس مهارت های فردی خواهد بود کما این که هم اکنون نیز در بخش خصوصی، چنین روندی وجود دارد. لیست بهترین هنرستان اینجاست

با این الگوی فکری، دیگر به بچه هایتان برای کسب نمرات بالا فشار نیاورید؛ آینده بچه هایتان الزاماً از میان نمره های بالا نمی گذرد. بگذارید آنها در حد توان خود درس بخوانند و نمره بگیرند. در عوض آنها را با زندگی واقعی و مهارت های کاربردی بیشتر آشنا کنید.

3 - به جای فشار بر روی بچه ها برای کسب نمرات بهتر، آنها را به کوشش بیشتر تشویق کنید: "پسرم! دخترم! همین اندازه که می بینم تلاش می کنی برایم ارزشمند است. تو تلاشت را بکن، بعد از آن دیگر مهم نیست چه نمره ای می گیری."

فرزند شما نباید احساس کند دوست داشته شدنش، تابعی از نمراتی است که در مدرسه می گیرد.

4 - اگر فرزندتان در امتحانی مثلاً 12 (یا حتی نمره کمتر)گرفت، این ادبیات پیشنهاد می شود: بهترین هنرستان تهران

خب! تو در 12 بخش عملکرد خوبی داشتی؛ آفرین. آن 8 نمره ای که نگرفتی، دارند با تو حرف می زنند که نقطه ضعف کارت کجاست. بهتر است، روی این بخش ها بیشتر کار کنی؛ چه خوب شد که 12 گرفتی و فهمیدیم گیر کار کجاست؟ من هم در دوران دانش آموزی گاهی نمرات پایین می گرفتم؛ اشکالی ندارد.

5 - بچه ها را هرگز و هرگز و هرگز با دیگران مقایسه نکنید. این کار تزریق سم در روح آنهاست.بچه ها را با خودشان مقایسه کنید: "تو نسبت به قبل، تلاش کمتری داشتی، یا بیشتر تلاش کردی." هنرستان های تهران

6 - هیچ اشکالی ندارد در طول سال، گاهی به بچه هایتان اجازه دهید مدرسه نروند؛ مثلاً یک بار صبحی که خیلی خسته اند و یک بار هم زمانی که امتحان کلاسی دارند و درس شان را نخوانده اند. باور کنید آسیب اضطرابی که متحمل می شوند، بیشتر از نرفتن شان به مدرسه است؛ البته که قرار نیست این پیشنهاد به یک رویه دائمی تبدیل شود. نکته مهم این است که آنها باید با شما احساس راحتی کنند، حتی در نرفتن به مدرسه. بهترین هنرستان پسرانه

7 - در انجمن اولیا و مربیان مصوب کنید که از معلمان، به ویژه در مقطع ابتدایی خواسته شود تا حد امکان از دادن تکلیف شب خودداری کنند یا به حداقل بسنده کنند. همچنین برای روزهای تعطیل تکلیف ندهند. کودکان در ساعات غیر مدرسه، باید بیشتر بازی کنند یا به ارتباطات خانوادگی و اجتماعی بپردازند تا تکرار آنچه در مدرسه آموخته اند.

8 - کیف بچه ها را تا حد امکان سبک کنید. حتی اگر لازم باشد، کتاب های قطور را به دو یا سه قسمت تقسیم و جدا جدا سیمی کنید. به ستون فقرات بچه ها رحم کنید.

9 - بچه ها به ویژه در فصل های مدرسه، بیشتر تحت فشار هستند؛ بنابر این به همدلی و همراهی والدین نیاز بیشتری دارند تا استرس های مدرسه را تخلیه کنند. برایشان وقت بگذارید، حرف بزنید، شوخی کنید و گاهی با هم بیرون بروید. بچه ها باید بدانند که شما پناهگاه شان هستید. بهترین هنرستان دخترانه

10 - و مهم از همه: کودکی و نوجوانی، شادترین دوران زندگی هر انسان است که دیگر تکرار نمی شود؛ هر کاری که می کنید، ملاک تان این باشد که شادی کودکی و نوجوانی را تباه نکنید. این سخن، به معنای ولنگاری تربیتی نیست؛ اتفاقاً تأکید بر تربیت اصولی کودکان و نوجوانان است زیرا تربیتی که شادی را از دوران کودکی و نوجوانی بزداید، اساساً تربیت نیست، بلکه نابودی امروز و فردای آنهاست.

هیچ کس حق ندارد شادی را از ساحت کودکی و نوجوانی بزداید، حتی پدر و مادرها و معلمان ، حتی پدر و مادرها و معلمان، حتی پدر و مادرها و معلمان.

منبع : عصر ایران

فواید صبحانه خوردن برای دانش آموزان

فواید خوردن صبحانه برای کودکان دانش آموز

ثابت شده است دانش‌آموزانی که صبحانه کامل می‌خورند، تمرکز و انرژی بیشتری دارند. اغلب این دانش‌آموزان قدرت یادگیری خوبی دارند و نمرات بهتری هم کسب می‌کنند. صبحانه یک وعده غذای اصلی و مهم برای دانش‌آموزان و حتی بزرگسالان محسوب می‌شود. متاسفانه همه دانش آموزان عادت به خوردن صبحانه کامل ندارند و والدین به ناچار تنقلات رنگارنگی را تهیه می کنند و در کیف آنها می گذارند. تنقلات نه تنها مواد مورد نیاز بدن کودک را تامین نمی کند بلکه در دراز مدت اثرات سوءجسمی، رشدی و ذهنی برجای می گذارد، اما بهترین صبحانه و میان وعده بخصوص برای دانش آموزانی که باید در نوبت صبح به مدرسه بروند، چیست؟ دکتر محمد هاشمی، متخصص تغذیه و رژیم درمانی و دبیر انجمن پیشگیری و درمان چاقی ایران در این باره توضیح می دهد.

خوردن صبحانه

خوردن صبحانه به چه دلیل حائز اهمیت است؟ بهترین هنرستان پسرانه اینجاست.

بچه ها باید در طول ساعات درس، سطح قند خون مناسبی داشته باشند. صبحانه خوب می تواند بر کاهش خستگی آنها سر کلاس و افزایش گیرایی و تمرکز آنها تاثیرگذار باشد.


 


ویژگی های یک وعده صبحانه خوب برای دانش آموز چیست؟

صبحانه باید دو ویژگی داشته باشد؛ یکی این که مقدار انرژی کافی در آن لحاظ شود و دوم این که انرژی طوری به بدن آنها برسد که در طول ساعات بعدی، قند خونشان در سطح پایدار و ثابتی باقی بماند.


 


برای به دست آوردن این انرژی چه باید کرد؟ بهترین هنرستان دخترانه

توصیه می شود حتما در صبحانه آنها غلات گنجانده شود. برای مثال وجود نان بخصوص از نوع سبوس دار یکی از بهترین گزینه ها برای صبحانه بچه هاست. علاوه براین کودکان و نوجوانان در سنین رشد هستند و باید در وعده های مختلف غذایی شان از پروتئین استفاده کنند.


پنیر هم می تواند سهمی از پروتئین مورد نیاز بدن آنها را در وعده صبحانه تامین کند. در کنار آن مصرف دانه هایی مثل مغز گردو قادر خواهد بود تا بخش دیگری از مایحتاج بدنی بچه ها نظیر اسیدهای چرب ضروری و سهمی از انرژی آنها را تامین کند و سطح ثابتی از قند خون برای آنها در پی داشته باشد. هنرستان های تهران


تخم مرغ نیز به عنوان منبع غنی از پروتئین و چربی جزو خوراکی هایی است که توصیه می شود در جیره غذایی همه افراد گنجانده شود. کودکان نسبت به بزرگسالان نیازهای تغذیه ای متفاوتی دارند به همین دلیل توصیه می شود سه تا چهار بار درهفته روزانه یک عدد تخم مرغ مصرف کنند.


 


متاسفانه دیده می شود کودکان بیشتر ترجیح می دهند با تنقلاتی مانند کیک و شکلات گرسنگی خود را برطرف کنند. در این موارد چه باید کرد؟ بهترین هنرستان های تهران

این مشکل متاسفانه به دوران کودکی فرزندانمان برمی گردد. ذائقه انسان ها از همان دوران کودکی و شروع تغذیه کمکی شکل می گیرد. پدران و مادران باید از همان زمان ذائقه فرزندان خود را به خوراکی های سالم عادت دهند زیرا تغییر ذائقه در سال های بعد بسیار دشوار خواهد بود. هرچند برای تغییر ذائقه در سنین نوجوانی نیز می توان از برخی تکنیک های رفتاری خاص متخصصان علوم رفتاری استفاده کرد. به هرحال گنجاندن خوراکی های کم شیرین در صبحانه بچه ها و کم کردن تدریجی مصرف قند و شکر می تواند به این اصلاح کمک کند. به این ترتیب بچه ها آرام آرام به خوردن مواد سالم به جای کیک و شیرینی عادت می کنند. مصرف مواد شیرین نه تنها انرژی مورد نیاز آنها را برای ساعات بعدی در طول مدرسه تامین نمی کند، بلکه ذائقه آنها را نیز به غذاهای ناسالم عادت می دهد و زمینه ساز مشکلات اضافه وزن و چاقی در آینده می شود.


 


والدین باید چه میان وعده هایی برای کودکانشان در نظر بگیرند؟ بهترین هنرستان تهران

بهتر است بچه ها میان وعده را از منزل ببرند تا این که از بوفه مدارس خوراکی های ناسالم تهیه کنند. کودکان را باید بشدت از خوردن چیپس، پفک و خوراکی های پرچرب و شیرین برحذر داشت. اولیای مدارس وظیفه دارند بوفه ها را مدیریت و قوانین موجود در این ارتباط را اجرا کنند. خوشبختانه اداره بهداشت مدارس قوانین بسیار خوبی در این ارتباط وضع کرده که اجرای آن به عهده اولیای مدارس است. برای میان وعده بچه ها توصیه می شود از میوه ها، مغزها و نان و پنیر استفاده شود. این میان وعده از یک طرف گرسنگی بچه ها را در طول روز کاهش می دهد و از طرف دیگر به رشد آنها کمک می کند و باعث می شود فراگیری بهتری از درس داشته باشند. والدین باید دقت کنند کودک را به غذاهای پرچرب عادت ندهند. بهترین هنرستان


 


آیا تغذیه دانش آموزان در روزهای امتحانی باید خاص باشد؟

خیر، صبحانه روزهای امتحان با صبحانه سایر روزها تفاوت چندانی ندارد. روزهای امتحان استرس افراد بیشتر است و توصیه می شود از همان الگوی غذایی استانداردی پیروی کنند که برای سایر روزها پیشنهاد می شود. هنرستان

خوردن خوراکی های شیرین برخلاف تصور ممکن است باعث شود قند خون خیلی زود افت پیدا کند. افزایش ترشح انسولین به دنبال خوردن این خوراکی ها باعث افت قند خون طی ساعات امتحان و کاهش کارایی و بازدهی افراد می شود. بنابراین توصیه می شود در ایام امتحان بیشتر از مغز ها و مواد حاوی فیبر استفاده شود.

منبع : راستینه

روایت خانواده‌ها از اجبار در انتخاب رشته دانش‌آموزان/ بفرمایید ریاضی یا کاردانش؟!

۹ رشته مهارتی جدید به شاخه کاردانش اضافه شد. بهترین هنرستان پسرانه

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، 9 عنوان رشته‌های مهارتی جدید شاخه کاردانش به همراه جدول برنامه درسی آنها برای اجرا از پایه دهم سال تحصیلی جدید اعلام شد.


ثبت‌نام دانش‌آموزان در پایه دهم سال تحصیلی در این رشته‌ها فعال است.


 با توجه به اینکه این رشته‌ها دارای شرایط خاص توسعه است، کسب مجوز ستادی برای ایجاد و راه‌اندازی رشته الزامی است.


با توجه به اینکه اجرای رشته‌های جدید از سال تحصیلی 1400_1401  در هنرستان‌های روزانه صورت می‌گیرد اجرای آن در هنرستان‌های بزرگسال غیردولتی از سال تحصیلی 1401_1402 مجاز است.


این رشته‌های جدید بدین شرح است:

محیط بانی،  صنایع بازیافت مواد و انرژی، خدمات فروشگاهی،  خدمات پس از فروش خودروهای سبک،  تعمیرات ناوگان ریلی راه‌آهن، خط و سازه‌های فنی راه‌آهن، چهره‌پردازی، بهداشت دام روستایی و عشایر و تعمیر و نگهداری تجهیزات پرورش دام و طیور بهترین هنرستان دخترانه

اجبار به انتخاب رشته آن هم با تمرکز بر امکانات دراختیار آموزش و پرورش، دانش‌آموزان را برای انتخاب و ثبت‌نام در رشته‌های مدنظر با وجود کسب نمره لازم با چالش‌هایی مواجه ساخته است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، مسیر تحصیلی و در یک چشم‌انداز وسیع‌تر حتی سرنوشت و آینده شغلی بیش از یک‌میلیون دانش‌آموز کشور با انتخاب رشته تحصیلی ‌آنها در پایان دوره متوسطه اول رقم می‌خورد.

به‌جرئت می‌توان گفت هدایت تحصیلی و انتخاب رشته از مهم‌ترین اتفاقاتی است که در طول دوران تحصیل در مدارس برای دانش‌آموزان رقم می‌خورد، وضعیتی که اگر به‌درستی از سوی آموزش‌وپرورش برای آن برنامه‌ریزی شود، آینده شغلی دانش‌آموزان را با موفقیت همراه می‌کند اما، آنچه امروز در بحث هدایت تحصیلی دانش‌آموزان رقم می‌خورد تا چه‌اندازه با این شاخص‌ها هماهنگ است؟ در انتخاب رشته تحصیلی مشاوره‌های تخصصی به دانش‌آموزان چه جایگاهی دارد تا در نهایت انتخاب آنها نه با اجبار آموزش‌وپرورش و خانواده‌ و نه براساس یک تصمیم احساسی و هیجانی رقم بخورد؟ هنرستان های تهران

وضعیت بازار کار برخی رشته‌های گروه تجربی باعث شده است که گزینه اصلی بخش قابل‌توجهی از دانش‌آموزان انتخاب این رشته‌ها باشد، باید توجه داشت که آموزش‌وپرورش در گلوگاه و نقطه آغاز مسیر هدایت تحصیلی قرار دارد و اگر با برنامه‌ریزی دقیق به‌شیوه صحیح کار را انجام دهد دیگر شاهد تراکم بالای داوطلبان کنکور در گروه تجربی نخواهیم بود، اما چون این وزارتخانه در بحث هدایت تحصیلی پروتکل دقیقی ندارد و از همان دوره ابتدایی برنامه‌ریزی مدون برای شناسایی استعداد و علاقه دانش‌آموز در دست نیست نهایت این می‌شود که در پایان پایه نهم،‌ بدون ارائه پرونده مشخصی از استعداد، توانایی و علائق دانش‌آموز با اجبار به او می‌گوییم که "باید به فلان رشته بروی!".

هنرستان‌ها مناسب‌ترین ظرفیت برای آموزش مهارت و کنترل تب ورود به رشته تجربی هستند اما، چرا به‌دلیل نبود امکانات یا نیروی انسانی کافی به چشم‌انداز تعیین‌شده برای هدایت دانش‌آموزان به رشته‌های فنی نرسیده‌ایم؟ یا، اساساً آموزش‌وپرورش چقدر توانسته است در گفتمان‌سازی این موضوع و تغییر نگرش خانواده‌ها به رشته‌های فنی و مهارتی موفق عمل کند؟

تکمیل ظرفیت در هنرستان‌ها بهترین هنرستان های تهران

به‌نظر می‌رسد در تمام سال‌های اخیر صرف‌نظر از علایق و استعداد دانش‌آموزان و حتی در برخی مواقع نمرات آنها، معیار اصلی در انتخاب رشته دانش‌آموزان ظرفیت‌ها و امکانات در اختیار آموزش و پرورش است؛ هدف‌گذاری‌های انجام‌شده براساس برنامه‌های توسعه هدایت 50 درصد دانش‌آموزان به رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش را نشانه گرفته است اما هم‌اکنون این رقم در 35 درصد متوقف مانده است آن هم به‌دلیل کمبود امکانات و ظرفیت موجود آموزش و پرورش؛ مسعود شکوهی مدیرکل تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش تیر 99 با اشاره به این موضوع گفت: «هم‌اکنون تعداد متقاضیان برای تحصیل در هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای بیش از ظرفیت است و این برای ما هم قابل تأمل است و فشاری که برای تجربی و رشته‌های شاخه نظری وجود داشت الآن در فنی و حرفه‌ای وجود دارد، 31 درصد دانش‌آموزان در رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش تحصیل می‌کنند که طبق قانون باید به 48 درصد برسد و فاصله با تکلیف قانون زیاد است اما برای همین تعداد اندک هم ظرفیت لازم نداریم».

ریاضی کم‌طرفدارترین رشته بهترین هنرستان تهران

هم‌اکنون 9 درصد دانش‌آموزان در رشته ریاضی، 24 درصد رشته تجربی، 30 درصد علوم انسانی و 35 درصد در شاخه فنی و حرفه‌ای و کاردانش تحصیل می‌کنند.

در بحث الزام دانش‌آموزان به انتخاب رشته، صحبت‌های پدری که در تماس با خبرگزاری تسنیم از این اجبار سخن می‌گوید، بدین شرح است: «دخترم امسال باید انتخاب رشته کند، معدلش 19.90 است و می‌خواهد رشته انسانی را انتخاب کند اما در فرم انتخاب رشته، اولویت نخست را برای او رشته ریاضی و کاردانش تعیین کرده‌اند و رشته انسانی اولویت دوم است, این در حالی است که دخترم نمره لازم برای ورود به رشته انسانی را کسب کرده است. دخترم در پایه نهم که نمراتش ضریب سه دارد در دروس عربی، مطالعات اجتماعی و قرائت فارسی نمره 20 و درس املای فارسی نمره 19 را کسب کرده است در پایه هفتم و هشتم نیز در این دروس نمره بالای 17 دارد.

این پدر گفت: بارها به آموزش و پرورش مراجعه کردم اما توجهی به علایق و حتی نمرات دانش‌آموز ندارند و ملاک اصلی برای انتخاب رشته ظرفیت دراختیار آموزش و پرورش است، به‌دلیل اینکه استقبال دانش‌آموزان از رشته ریاضی و کاردانش کمرنگ است اولویت نخست را برای بیشتر آنها، این دو رشته قرار می‌دهند؛ اگر ظرفیت تکمیل شود و اجازه ندهند دخترم به رشته انسانی برود، ناچارم او را در  مدرسه غیردولتی ثبت‌نام کنم چون این مدارس برای ثبت‌نام در رشته دلخواه دانش‌آموز محدودیتی اعمال نمی‌کنند.»

فرم هدایت تحصیلی این دانش‌آموز در تصویر زیر قابل مشاهده است:

دانش‌آموزان , وزارت آموزش و پرورش , مدارس غیر دولتی , 

مدرسه غیردولتی ثبت‌نام کنید بهترین هنرستان

نکته جالب‌تر این است که در فرم انتخاب رشته دانش‌آموزان ذکر شده است؛ تمام دانش‌آموزان دارای اولویت (الف) و (ب) در صورت دارا بودن شرایط خاص مدارس غیردولتی می‌توانند بدون هیچ محدودیت زمانی نسبت به ثبت‌نام در زمینه رشته مورد نظر خود اقدام کنند؛ ثبت‌نام دانش‌آموزان در رشته‌های مورد علاقه توسط مدارس غیر‌دولتی، سال گذشته از سوی وزارت آموزش و پرورش در مطلبی با عنوان پاسخ به 10 سؤال دانش‌آموزان درباره انتخاب رشته تحصیلی مورد اشاره قرار گرفته و دراین‌باره گفته بودند: دانش‌‌آموزانی که علاقه‌مند هستند در مدارس غیردولتی ثبت‌نام کنند همانند دانش‌آموزان مدارس دولتی باید در امتحان تعیین رشته شرکت کنند ولی در مورد مدارس غیردولتی اولویت زمان‌بندی ثبت‌نام یعنی الف یا ب اجرا نمی‌شود.

در تصویر زیر نیز حداقل نمره لازم برای ثبت‌نام در رشته‌های شاخه نظری قابل مشاهده است:

دانش‌آموزان , وزارت آموزش و پرورش , مدارس غیر دولتی , 

تغییر رشته برای ورود به دانشگاه ممنوع! هنرستان

الزام دانش‌آموزان به انتخاب رشته تحصیلی که علاقه‌ای به آن ندارند صرف‌نظر از تبعات روحی و روانی که برای آنها رقم می‌زند در آینده می‌تواند هزینه‌های سنگین‌تری را برای کشور رقم بزند از سوی دیگر طبق تبصره ماده 4 سیاست‌های کنکور شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، از سال 1404 به بعد هر متقاضی در هر گروه آزمایشی باید دارای سوابق تحصیلی مرتبط و کامل در گروه آزمایشی که متقاضی پذیرش در آن است، مطابق نظام آموزشی جدید آموزش و پرورش (نظام 6.3.3) باشد.

در این صورت اولاً هر کسی که سوابق تحصیلی مطابق نظام 6.3.3 نداشته باشد، نخواهد توانست در کنکور سراسری شرکت کند! ثانیاً شرکت در کنکور سراسری متناسب با رشته دیپلم خواهد شد و به‌عنوان مثال فرد با داشتن دیپلم تجربی نمی‌تواند در گروه علوم ریاضی کنکور سراسری شرکت کند و دانش‌آموزان مجبورند بر اساس هدایت تحصیلی که در پایان پایه نهم  برای آنها انجام شده است، در کنکور سراسری شرکت کنند.

حال اگر در پایه نهم نیز با تحمیل اجبار از سوی آموزش و پرورش ناچار به انتخاب رشته تحصیلی شده باشند و در ورود به دانشگاه نیز اجازه تغییر این رشته را نداشته باشند، چه بر سر این فرد به‌لحاظ آینده شغلی خواهد آمد؟

به‌نظر می‌رسد تصمیم‌گیری درباره چنین مسائلی باید با لحاظ کردن نظرات ذی‌نفعان باشد و تصمیم‌گیری کارشناسان پشت درهای بسته، در آینده کشور و جوانان را با چالش‌های جدی مواجه خواهد ساخت..

منبع : تسنیم 

21 راهکار آموزش و پرورش برای سازماندهی نیرو های انسانی

به گزارش وانانیوز، 

 در این شیوه نامه آمده است که به منظور مدیریت بهینه منابع انسانی و تسهیل در برنامه ریزی منطقه ای و هنرستان  تفویض اختیار به نحوی انجام شده است که ضمن شفافیت و قطعیت تحقق شاخصها، امکان انعطاف پذیری روش ها وجود داشته باشد.


بر این اساس و با توجه به کمبود نیروی انسانی، موارد زیر به عنوان راهکارهای تأمین و به کار گیری بهینه نیروی مورد نیاز به استان ها ابلاغ می شود و بدیهی است اتخاذ راهکارهای پیشنهادی نباید موجبات محرومیت دانش آموزان از دسترسی به تحصیل را به وجود آورند:


۱- ساماندهی بهینه و استفاده کامل از ساعات موظف کلیه نیروهای شاغل که در آستانه سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ در اختیار مناطق آموزشی هستند، مورد تأکید است؛ به نحوی که هیچ نیرویی از گردونه سازماندهی و اشتغال کامل خارج نشود. بهترین هنرستان اینجاست


۲- اعلام نیاز و ساماندهی نیروی انسانی در دوره متوسطه اول و دوم به صورت یکپارچه صورت پذیرد.


٣- خارج از تفاهم نامه، واحد سازمانی جدید که باعث تشدید نیاز نیروی انسانی گردد، ایجاد نشود.


۴- کلاسهای زیر نرم ایجاد نشود. هنرستان های تهران


۵- بازنشستگی معلمان واجد شرایط بازنشستگی، در صورت نیاز منطقه، با درخواست خودشان و تأیید کارگروه توسعه مدیریت استان، به پایان سال تحصیلی پیش رو موکول شود و استمرار خدمت مدیران و معاونان مدارس در صورت نیاز و تایید عملکرد آنها در کارگروه توسعه مدیریت مانعی ندارد ولی انتقال آنها برای تدریس و جایگزین کردن مدیر و معاون جدید جایز نیست.


۶- همکاران شاغل برای تدریس غیرموظف در سقف تفاهم نامه توسعه سنواتی تشویق شوند.


۷- مدارس کم جمعیت، ادغام و طرح های روستا مرکزی یا خوابگاه مرکزی اجرا شود. بهترین هنرستان تهران


 ۸- کلاسهای تجمیعی در متوسطه دوم به ویژه فنی حرفه ای و کاردانش در دروس عمومی تشکیل شود.


۹- با نظارت کارگروه توسعه مدیریت استان، نقل و انتقالات صرفا بر اساس شدت نیاز و امکان تأمین نیروی انسانی مدیریت شود.


۱۰- راهبری نقل و انتقالات نیروی انسانی در استان به عهده کارگروه توسعه مدیریت استان است و خروج نیروی انسانی از استان صرفا در صورت عدم بروز مشکل در تأمین انجام شود. ضمنا استان های مقصد در صورتی که ورود نیروی انسانی باعث ایجاد نیروی انسانی مازاد شود، نباید با انتقال افراد موافقت نمایند.


۱۱- معلمان وظیفه (سرباز معلمان اعم از نیروهای شاغل و اعزام جدید در سال ۱۴۰۰)، مطابق ضوابط دستورالعمل اجرایی برنامه سرباز معلم و مفاد بخشنامه های مربوطه برحسب نیاز، در فعالیتهای آموزشی مدارس روستایی مناطق آموزشی محروم و دورافتاده، جذب و سازماندهی شوند. بهترین هنرستان های تهران


۱۲- مناطقی که با کمبود نیرو مواجه هستند، حسب میزان کمبود و توانمندی معاونین دوره های ابتدایی و متوسطه (ارتباط گروه تدریس، برخورداری از تجربه تدریس مرتبط و ...)، موظفند تا شش ساعت در هفته از ساعات موظف هفتگی در مدرسه محل اشتغال خود، به تدریس بپردازند. تعیین میانگین تدریس معاونان هر منطقه، متناسب با میانگین تعیین شده برای استان، بر عهده کارگروه توسعه مدیریت استان است.


۱۳- در مناطقی که با کمبود نیروی آموزشی مواجه هستند، از انتصاب کارکنان آموزشی مرتبط با کمبودها، در پست های مدیر و معاون و سمتهای اداری خودداری شود.


۱۴- در مناطقی که آموزگار درس تربیت بدنی به اندازه نیاز تمام کلاس های درس ابتدایی وجود ندارد، تدریس دو ساعت درس تربیت بدنی کلاس های باقی مانده، به عهده آموزگار همان کلاس است. بهترین هنرستان دخترانه


۱۵- به کارگیری نیروهای بازنشسته واجد شرایط، باتجربه و با رشته تحصیلی مرتبط، از جمله راهکارهای رفع کمبود نیرو در مناطق آموزشی است که می تواند در کارگروه توسعه مدیریت استان بررسی شود و جهت اطلاع رسانی از ظرفیت کانون های استانی بازنشستگان آموزش و پرورش، پس از هماهنگی با مرکز برنامه ریزی منابع انسانی و امور اداری استفاده شود.


۱۶- در هنرستان های کاردانش، صدور ابلاغ هنرآموز و استادکار برای دروس مهارتی کلاس هایی که برون سپاری می شوند، امکان پذیر نخواهد بود.


۱۷- درخواست انتقال از دیگر دستگاه ها و نهادها به آموزش و پرورش و برعکس، پس از تأیید کارگروه توسعه مدیریت استان، در مرکز برنامه ریزی منابع انسانی و امور اداری قابل بررسی است و خروج نیروی انسانی در استان هایی که با کمبود نیروی انسانی مواجه هستند ممنوع است.


۱۸- پرداخت هرگونه حق التدریس، از جمله ابلاغ غیرموظف برای آموزگاران دوره ابتدایی که از تقلیل استفاده می نمایند، صرفا در صورتی امکان پذیر است که نیروی دارای کسر ساعت موظف در گروه /جنس مربوط در سطح منطقه وجود نداشته باشد. بهترین هنرستان پسرانه


۱۹- نیروهای مشمول قانون الحاق یک ماده به قانون تعیین تکلیف ... مصوب ۱۳۹۷ با اصلاحات و الحاقات بعدی واجد شرایط، پس از قبولی در آزمون پایان دوره مهارت آموزی استخدام می شوند و ادامه همکاری افرادی که نمره قبولی کسب ننموده اند، ممنوع است و استفاده از خدمات آنها تا زمان صدور حکم استخدام فقط در چارچوب مجوزهای حق التدریس مورد تأیید مرکز برنامه ریزی منابع انسانی و امور اداری امکان پذیر است. در ضمن استخدام مشمولین قانون تعیین تکلیف صرفأ حسب نیاز منطقه ای صورت خواهد پذیرفت و استان های دارای مازاد نیروی انسانی (گیلان لرستان، ایلام، کرمان و ...) باید به همکاران مشمول اطلاع رسانی و افراد جهت استخدام و تبدیل وضعیت خدمتی به استان های دارای کمبود نیروی انسانی هدایت شوند.


۲۰- استان هایی که شرایط نقل و انتقالات نیروی انسانی، تبدیل وضعیت خدمتی مشمولین قانون تعیین تکلیف (استخدام)، کلاس و دانش آموز، شاخص های نسبت دانش آموز به گروه معلم، شاخصهای نسبت دانش آموز مشمول به کارکنان تخصصی را رعایت نمایند و نسبت به ساعت تخصیص داده شده در تفاهم نامه نیروی انسانی سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ کاهش ساعت حق التدریس داشته باشند، پنج درصد از میزان صرفه جویی به عنوان حق الزحمه مجریان و بهبود کیفیت امور آموزشی در اختیارشان قرار خواهد گرفت.


۲۱- به کارگیری نیروی انسانی در طرح خرید خدمات آموزشی در استان هایی که دارای مشمولین قانون تعیین تکلیف مازاد در همان رشته و جنسیت هستند، امکان پذیر نیست.


به گزارش ایسنا، در پایان این شیوه نامه آمده است که پس از اعمال تمامی سیاست ها و راهکارهای مدیریت بهینه نیروی انسانی، اولویت به کار گیری و ساماندهی نیروی انسانی به شرح ذیل ابلاغ می شود:


١. ساماندهی همکاران شاغل رسمی، پیمانی، قراردادی، طرحی و پرسنل وظیفه


٢. اولویت به کار گیری و تخصیص سهمیه به واحدهای سازمانی (مدرسه) در قالب مدیر و معلم. یادآوری می شود، تخصیص معاونین آموزشی و پرورشی، مشاور و مراقب سمت در صورت وجود کلاس بدون معلم جایز نیست.


٣. تخصیص ساعت اضافه تدریس همکاران مشمول قانون تعیین تکلیف تا زمان تبدیل وضعیت آنان


۴. تخصیص ساعت غیر موظف شاغلین


۵. تخصیص ساعت غیرموظف بازنشستگان


۶. به کارگیری نیروی خرید خدمات آموزشی در چارچوب قوانین و مقررات مربوط و تفاهمنامه


انتهای پیام

منبع : ایسنا