توزیع مکمل ویتامین d بین دانش آموزان استان در سال جدید

کارشناس مسوول تغذیه مرکز بهداشت استان قزوین از توزیع مکمل ویتامین D در بین دانش آموزان متوسطه اول و دوم از سال تحصیلی جدید خبر داد. 

 به گزارش خبرگزاری پانا،کارشناس مسوول تغذیه مرکز بهداشت استان قزوین گفت:باتوجه به اینکه برخی گروه های سنی مانند جوانان یا کودکان، در مراحل رشد می باشند و نیاز بیشتری به این ویتامین دارند، بنابر این کمبود این ویتامین در آنان محسوس تر است.

وی اضافه کرد: براساس دستور العمل اجرایی کشوری مکمل یاری دانش آموزان دختر و پسر دوره متوسطه اول و دوم قرار است، در سال تحصیلی جدید ماهیانه یک عدد مکمل ویتامین D در اختیار دانش آموزان دوره متوسطه در استان قرار گیرد.

ایشان ادامه داد: برای پیشگیری و کنترل عواقب وخیم ناشی از این کمبود، از جمله پوکی استخوان و رشد نامطلوب در کودکان و جوانان در سنین بلوغ باید به مصرف مکمل ها و بهره گیری بیشتر از نور خورشید توجه شود. وی کمبود ویتامین D را یکی از مشکلات بهداشتی و تغذیه ای کشور و استان دانست و ادامه داد: با توجه به گزارش بررسی ریزمغذی ها در سال 91 مشخص شد، شیوع کمبود ویتامین D در تمام گروههای سنی و جنسی کشور در درجات مختلف وجود دارد و در بین نوجوانان و جوانان استانهای قم، قزوین و مرکزی یعنی اقلیم 9 کشوری، 63 درصد می باشد.

وی نرمی و پوکی استخوان، افسردگی و افزایش احتمال بروز سرطان ها  از جمله عوارض کمبود ویتامین D ذکر کرد و ادامه داد: دانش آموزان حداقل دو بار در هفته به مدت 10 دقیقه باید به صورت مستقیم از نور آفتاب استفاده کنند.

وی در ادامه از کاهش شیوع کم خونی و فقر آهن در نوجوانان خبر داد و گفت: بر اساس نتایج اولیه پژوهش در وضعیت ریزمغذیهای ایران در سال 91 درصد شیوع کم خونی فقر آهن در نوجوانان از 12 درصد به 8 درصد کاهش یافته است که از جمله عوامل موثر در آن مکمل یاری با آهن به همراه اصلاح الگوی تغذیه و غنی سازی است.

وی ادامه داد: در سال گذشته 100درصد دبیرستان ها و مدارس راهنمایی دخترانه استان شامل 170 مدرسه دوره متوسطه دوم و 198 مدرسه دوره متوسطه اول زیر پوشش برنامه مکمل یاری با قرص آهن قرار داشته و حدود 700 هزار عدد مکمل آهن با هزینه ای بالغ بر 250 میلیون ریال در بین دانش آموزان توزیع شده است.

 

 

 

منبع : خبرگزاری پانا