ورود منابع کمک آموزشی غیر استاندارد به مدارس ممنوع است

ورود منابع کمک آموزشی غیر استاندارد به مدارس ممنوع است

به گزارش تیزلند، به نقل از گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه؛ به نقل پایگاه اطلاع رسانی آموزش و پرورش آذربایجان غربی، معاون پژوهش، برنامه ریزی و نیروی انسانی اداره کل آموزش و پرورش استان گفت: سند تحول بنیادین سند بالادستی آموزش و پرورش بوده و در آن جایگاه مدرسه ، مربی و متربی و همه مشخص و تعریف شده است و در خود این سند هشت هدف کلان همراه با 15 راهبرد اجرایی و 23 هدف عملیاتی با 131 راهکار اجرایی، گنجانده شده است.

ابراهیم محمدی بیان کرد: در این راهکارهای اجرایی اولین راهکار طراحی، تدوین و اجرای برنامه درس ملی است و یکی از اهداف این برنامه متناسب سازی حجم کتب درسی با محتواهای آموزشی است.

وی افزود: در این راستا کتب جدید التالیف از پایه اول ابتدایی شروع شده و تا امروز تا پایه دهم همه کتابهای دانش آموزان جدید التالیف هستند که در حال تدریس هستند.

محمدی اضافه کرد: برای اینکه بتوان در مدارس کتابها را به نحو احسن آموزش داد همه ساله برای معلمان دبیران، هنرآموزان و آموزگاران و هرکس که به نوعی با این کتابها مرتبط است کلاسها و دوره های آموزشی ضمن خدمت برگزار می شود و انتظار می رود این کتابها در کلاسهای درسی تدریس شوند.

وی اظهار کرد: به علت روشهای سنتی غلط که در مدارس مرسوم است متاسفانه معلمان ما اصل کتاب را در برخی از مدارس که یک محتوای متقن و سند است کنار می گذارند و یک رسانه و کتاب دیگر معرفی می کنند که از انتشارات دیگر و مختلف منتشر شده است.

محمدی ادامه داد: محتوای این نشریات قطعا با محتوای کتابهای جدید التالیف متناسب سازی نشدند و دانش آموزان ما دچار نوعی سر در گرمی در آموزش شدند.

وی اضافه کرد: 18 ماه است کارگروه ساماندهی مواد و منابع آموزشی و پرورشی راه اندازی شده در استان که وظیفه آن این است که غیر از کتابهای درسی هر کتابی که می خواهد وارد مدارس شود باید از کارگروه مجوز داشته باشد و این یک اقدام ابتکاری است .

محمدی گفت: در این کارگروه اگر یک فرد، موسسه و یا انتشاراتی خواهان تبلیغ و توزیع کتابهای خود است کتاب وی در کارگروه بررسی شده و مجوز دریافت می کند.

معاون پژوهش، برنامه ریزی و نیروی انسانی اداره کل آموزش و پرورش آذربایجان غربی گفت: غیر از کتب درسی، منابع آموزشی که به عنوان کمک درسی، راهنمای معلم، کتاب کار معرفی می شوند دو دسته هستند.

وی گفت: یک دسته شامل کتابهایی است که سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی برای آنها مجوز صادر می کند و هر ساله در کتابنامه رشد عناوین آنها وارد می شود و اینها به مدارس ابلاغ می شود به عنوان منابع کمک درسی قابل استفاده هستند.

محمدی بیان کرد: بخشی دیگر از این کتابها و رسانه نیز توسط کارگروه مجوز دریافت می کند و در غیر از این دو مورد استفاده از هر گونه منبع آموزشی اعم از کتاب، سی دی، مجله، جزوه، کتاب راهنما و کتاب کار که در این ردیف نگنجد ممنوع بوده و هیچ معلمی حق ندارد از این کتابها امتحان اخذ کرده و یا اولیا را به استفاده و تهیه این کتابها ملزم کند.

وی افزود: ما تیم های نظارتی تشکیل دادیم و به صورت تصادفی از این مدارس بازدید می کنند و در صورت تخلف با آنها برخورد می شود.

منبع دریافت این مطلب : باشگاه خبرنگاران جوان