مهمترین معیارهای انتخاب مدرسه خوب

مهمترین معیارهای انتخاب مدرسه خوب

1. کادر مدیریت مدرسه

قطعا موفقیت تحصیلی فرزند شما (خصوصا در مقاطع بالاتر) در مدرسه‌ای که یک مدیر توانمند، منظم و فعال دارد بیشتر خواهد بود. به‌همین دلیل توجه به نوع رفتار، سابقه، مهارت و تجربه کادر مدیریت مدرسه از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. در مقاطع بالاتر، به‌تدریج کادر اداری و مدیریتی مدرسه اهمیت بیشتری پیدا می‌کند، چراکه یک مدیریت قوی می‌تواند کادر آموزش معمولی را هم با برنامه‌ریزی و هماهنگی به خوبی پیش ببرد و موفقیت تحصیلی فرزندتان را به همراه داشته باشد.


2. معلم و کادر آموزشی

معلم نقش مهمی در روند تحصیلی دانش‌آموزان دارد. به‌همین دلیل وجود یک معلم خوب در مدرسه، ضامن موفقیت فرزندتان خواهد بود. یک معلم توانمند که با مهارت‌ های کلاسداری آشناست، علاوه بر مهارت‌ تدریس باید ویژگی‌های عاطفی و مشکلات دانش آموزان را بشناسد و متناسب با شرایط آن‌ها رفتار کند.

معیار انتخاب مدرسه این نکته در مقاطع ابتدایی خصوصا در کلاس اول دبستان از اهمیت بالاتری برخوردار است. برای فهم این‌که معلمان مدرسه خوب هستند یا نه، به سابقه تدریس آن‌ها و به موفقیت آموزشی مدرسه در آزمون‌های علمی توجه کنید. پیشنهاد می‌کنیم در این زمینه مقاله ” نقش معلم در تربیت دانش آموزان ” را مطالعه کنید.


3. کادر تربیتی و پرورشی

یکی دیگر از مسائلی که در انتخاب مدرسه باید به آن دقت کنید، فعالیت های فرهنگی مدرسه است. بچه‌ها در دوران مدرسه تاثیر زیادی از محیط و اطرافیان می‌پذیرند، لذا حتما برای کودک خود مدرسه‌ای انتخاب کنید که علاوه بردرس بچه‌ها حواسشان به رفتار و اعتقادات دانش‌آموز باشد. متاسفانه برای بسیاری از خانواده‌ها فقط مسائل آموزشی اولویت دارد و به سایر جنبه‌ها توجهی ندارند. 

حتما دقت داشته باشید، بهترین مدرسه مدرسه‌ای است که کودک شما را برای حضور در جامعه مهیا کند و مهارت‌های ضروری زندگی را به فرزند شما بیاموزد. مدرسه‌ای که تمام توجه خود را معطوف به مسائل آموزشی کند، نمی‌تواند انسان مفیدی برای جامعه تربیت کند.


4. اهمیت فضا و امکانات آموزشی

تمیز بودن و ایمن بودن مدرسه نکات مهمی است که والدین به آن توجه ویژه‌ای دارند. اگر فرزندتان در مقاطع ابتدایی تحصیل می‌کند باید مدرسه فضای مناسبی برای تحرک و فعالیت‌های ورزشی داشته باشد. طراحی کلاس و نحوه چیدمان میز و صندلی در کلاس نیز از اهمیت خاصی برخوردار است و می‌تواند در روند آموزشی دانش‌آموزان موثر باشد. هم‌چنین ابزارهای کمک آموزشی نیز باید درحد استاندارد باشد، به‌خصوص برای مقطع ابتدایی که همه چیز را به‌صورت تصویری و لمسی و تجسمی، می‌توان منتقل کرد و هوش و سواد کودک را ارتقا داد.

منبع: رایاد