1. ارتباط مستمر با والدین

یک مدرسه خوب همواره در تلاش است تا با والدین دانش آموز در ارتباط باشد و آن‌ها را از وضعیت تحصیلی و رفتاری فرزندشان باخبر سازد. البته باید به این نکته نیز توجه کرد که انتقال تمام نکات به اولیا باعث می‌شود احساس استقلال دانش‌آموز از بین برود و ممکن است شخصیت دانش‌آموز آسیب ببیند.

برای کسب اطلاعات بیشتر درخصوص اهمیت ارتباط والدین با مدرسه حتما مقاله “ چرا اولیا و مدرسه باید با یکدیگر در تماس باشند؟ “را به صورت کامل مطالعه کنید.

2. فعالیت‌های فوق برنامه

برگزاری کلاس‌های فوق برنامه در حد متعادل مانند کلاس های آمادگی کنکور، کلاس‌های فوق برنامه برای پیشرفت برنامه‌های درسی و حتی کلاس‌های رباتیک، موشک آبی، پل ماکارونی و … نقش مهمی در موفقیت تحصیلی فرزندتان دارد. البته مدارسی که کلاس‌های فوق برنامه سنگین و خیلی فشرده دارند، لزوما یک ویژگی  مدرسه خوب نیستند، چراکه اینگونه مدارس معمولا فرزندتان را خسته و از درس دلزده می‌کنند.

کلاس فوق برنامه

3. فاصله تا محل سکونت

حتما می‌دانید که یک مدرسه خوب، لزوما نزدیک محل سکونت شما نیست. اما، به این نکته هم توجه داشته باشید که فاصله زیاد مدرسه تا محل سکونت و صرف روزانه ۱ یا ۲ ساعت زمان برای رفت و آمد، فرزندتان را خسته خواهد کرد، خصوصا اگر فرزندتان در مقطع ابتدایی مشغول به تحصیل است. از طرف دیگر، فاصله مدرسه تا خانه، برای دانش آموزانی که خودشان مسیر را طی می کنند، اهمیت بسیار زیادی دارد.

4. رضایت دانش آموزان فعلی مدرسه

یکی از معیارهای انتخاب مدرسه خوب پرس‌وجو از والدین محصلانی است که در همان مدرسه درس خوانده یا می‌خوانند. با این کار می‌توانید اطلاعات خوبی درخصوص کادر مدیریت، رفتار معلم‌ها و وضع علمی مدرسه به‌دست آورید. البته توجه داشته باشید که نظرات یک فرد اصلا ملاک خوبی نیست و باید نظرات چندین نفر را بپرسید تا در آخر بتوانید براساس معیارهای  مدرسه خوب آن‌ها تصمیم گیری کنید.

5. شهریه 

هزینه ثبت نام قطعا یکی از معیارهای مهم در انتخاب مدرسه است. برخی از والدین بر این باورند که ملاک یک مدرسه خوب پرداخت شهریه بسیار بالا و هزینه‌های اضافی است، درصورتیکه اینگونه نیست.

به عقیده‌ برخی روانشناسان ثبت نام در برخی مدارس غیردولتی و پرهزینه خصوصا برای خانواده‌هایی که توان مالی بالایی ندارند، کودک را از محیط طبیعی جامعه دور می‌کند و سطح خواسته‌های وی را به طرز چشمگیری افزایش می‌دهد. به‌همین دلیل والدین باید دقت کنند که اغلب خانواده‌هایی که در یک مدرسه ثبت‌نام می‌کنند در یک طبقه‌ اجتماعی تعلق داشته باشند.

6. فعالیت‌های ورزشی

شاید در ظاهر فعالیت‌های ورزشی مدرسه برای خانواده‌ها اهمیت چندانی نداشته‌باشد، اما این مسئله برای بچه‌ها به خصوص پسرها بسیار مهم است و یکی از شیوه‌های اصلی علاقه‌مند کردن کودکان به مدرسه است. دانش‌آموزان در این سن انرژی زیادی دارند و عاشق رقابت و مسابقه هستند، لذا برگزاری مسابقات مختلف در مدرسه و توجه به فعالیت‌های ورزشی می‌تواند از معیارهای مهم در انتخاب مدرسه باشد.

منبع: رویاد