انواع مدارس در ایران

مدارس متعددی با ساختارها و سیستم‌های آموزشی نسبتا متفاوتی در ایران وجود دارند اما به طور کلی مدارس دولتی و غیرانتفاعی در نظر عموم شناخته شده تر هستند. مدارس مختلف با توجه به اهداف آموزشی و خط مشی که دارند دارای ساختار و شاکله‌ی متفاوتی می باشند، فلذا در زمینه‌ِ‌ی ارائه‌ی خدمات و تجهیزات آموزشی، سرگرمی، غربالگری و ثبت نام دانش آموزان و دریافت شهریه به شیوه‌های گوناگون عمل می کنند.

خانواده‌ها با توجه به مهم ترین معیارهای انتخاب مدرسه و نیازهای آموزشی و توانمندی فرزندشان و با در نظر گرفتن الویت‌ها و سایرعوامل فیزیکی و روانشناختی، پس از تحقیقات میدانی و بررسی کارنامه عملکرد مدرسه  خوب طی سال های گذشته می توانند به نتیجه‌ی مطلوب در انتخاب مدرسه دست یابند.

از جمله انواع مدارس در ایران می توان موارد زیر را نام برد:

مدارس دولتی

 مدارس غیرانتفاعی

 مدرسه تیزهوشان

 مدارس تطبیقی

 مدارس هیئت امنایی

 مدارس اقلیت‌های مذهبی

 مدارس شبانه روزی

 مدارس رشدی یا تجربی

 مدارس شاهد

 مدرسه قرآنی

 مدارس ورزشی

 مدارس هوشمند

برخی از والدین پیش از ورود فرزندشان به بهترین مدرسه نسبت به انتخاب مهد کودک یا مدرسه برای گذراندن دوره‌ی پیش دبستانی دل نگرانی و دغدغه دارند. گذاراندن دوره‌ی آمادگی پیش از دبستان برای کودکان اجباری نیست اما با توجه به محتوا و مفاهیم آموزشی که در این دوره کسب می کنند، ضمن آشنایی با فضای آموزشی مهارت‌ها و آمادگی لازم را برای ورود به دبستان به دست می آورند. لذا انتخاب مدرسه یا مهد کودک برای گذاراندن این دوره بسیار حائز اهمیت می باشد.

در این دوره کودکان با مفاهیم ابتدایی علوم، ریاضی، شناخت حروف الفبا و …. آشنا می شوند، نقاشی، شعر، ساخت کاردستی و پرورش مهارت‌های زندگی برخی از فعالیت‌های آموزشی در این دوره هستند. علاوه بر این دوره‌ی پیش دبستانی یک تمرین فوق العاده و البته ضروری برای کودکانی است که به شدت به پدر و مادر خود وابسته هستند و ترس از جدایی دارند، با سپری کردن این دوره از نظر روانی و عاطفی این آمادگی را پیدا می کنند که برای چند ساعت از والدین خود دور باشند و با آرامش خاطر در کلاس درس حضور پیدا کنند.

تفاوت در ارائه‌ی خدمات آموزشی و سرگرمی، ساعات آموزشی و امکانات رفاهی از جمله عواملی هستند که باعث تفاوت پیش دبستانی در مدرسه خوب و مهد کودک می شوند. ضمن آنکه معیارها و عوامل مختلفی در انتخاب مهد کودک یا مدرسه به عنوان پیش دبستانی دخیل هستند که از جمله می توان به دولتی با غیرانتفاعی بودن مدرسه، خصوصی یا دولتی بودن مهد کودک و میزان شهریه هر یک از آنها اشاره کرد.

منبع: رویاد