امتحانات مدارس

 به گزارش بخش اجتماعی سایت خبرمهم، چند روزی است که امتحانات پایان نیم سال دوم تحصیلی دانش‌آموزان در مدارس آغاز شده است. پس از شیوع کرونا آموزش با چالش‌های بسیار کلان و عمیقی مواجه شد و پیامدهای بلند مدت زیادی را به جای گذاشت. بعد از اجرای آموزش آنلاین تصمیم به برگزاری امتحانات حضوری در تعدادی از پایه‌های تحضیلی اتخاذ شد. این تصمیم موجی از اعتراضات از سمت دانش‌آموزان را به وجود آورد. چراکه دانش‌آموزان معتقد بودند اگر آموزش مجازی بوده است امتحانات هم متناسب با آن باید مجازی باشد که در نهایت برگزاری برخی از امتحانات نهایی قطعی شد و دانش‌آموزان به حوزه‌های امتحانی روانه شدند. در این بین سوالات امتحانات نهایی هم معترضین زیادی را به جای گذاشته است. عده‌ای معتقدند نمونه سوالات پایه اول هیچ تناسبی با آموزش آنلاین نداشته و بسیار سخت و جزئی طراحی شده بودند. سخت بودن سوالات به اندازه‌ای بوده است که بیم آن وجود دارد تعدادی از دانش‌آموزان نتوانند در پایه بعد در سال تحصیلی آینده حاضر شوند. همچنین عده‌ای دیگر بر این باورند که سوالات امتحانات نهایی باید سخت طراحی شوند تا ترس از نسل آینده بیسواد کمتر شود و دانش‌آموزان با آگاهی از سطح دشواری سوالات برای کسب نمره قابل قبول بیشتر تلاش کنند.

امتحان سخت و شرایط آموزش یکسان

یکی از دانش‌آموزان به آفتاب یزد گفت: « من امسال اصلا نتوانستم مانند سال‌های قبل مطالب درسی را یاد بگیرم و با تمرین آن‌ها را نهادینه کنم. به همین دلیل زمانی که سوالات امتحان نهایی را دیدم یک لحظه از شدت استرس فقط گریه کردم زیرا حتی معلمان هم به ما گفته بودند که طراحان سوال قطعا شرایط را در نظر می‌گیرند وسوالات بسیار سخت طراحی نمی‌کنند. اما بسیاری از سوالات جزئی بودند و بسیاری از دوستان من نمی‌توانند از این امتحانات نمره قبولی را کسب کنند. ما واقعا نگران هستیم و‌ای کاش مسئولین این نگرانی‌ها را درک کنند. » یکی از معلمین در این باره اینگونه می‌گوید: « امتحان ریاضی پایه نهم اشک همه دانش‌آموزان مدارس دولتی و خانواده‌ها را درآورده است.امتحان باید در شرایط برابر و یکسان برگزار شود، نه اینکه تنها دانش‌آموزان مدارس خاص که از بهترین امکانات برای برگزاری کلاس‌های مجازی برخوردار می‌باشند بتوانند در این امتحانات نمره قبولی را کسب کنند. بسیاری از مدارس دورافتاده و دولتی از کوچکترین امکانات مجازی برای برگزاری کلاس‌ها محروم هستند. حتی نیمی از دانش‌آموزان فاقد گوشی می‌باشند و بنا به بخشنامه‌های مکرر آموزش و پرورش تا حالا بارها اسامی دانش‌آموزان فاقد گوشی موبایل ارسال شده است ولی اقدام قابل توجهی صورت نگرفته است.حالا چگونه یک مدرسه دولتی بدون امکانات مجازی با مدارس خاص رقابت کند؟ طراحان سوال باید به گونه‌ای سوال امتحانات را طراحی نمایند که مدارس محروم هم بتوانند انتخاب رشته کنند.با این امتحان ریاضی پایه نهم شاید ٩٠ درصد دانش‌آموزان مدارس دولتی تجدید شوند و نتوانند انتخاب رشته کنند. امتحان سخت باید با شرایط آموزش یکسان برگزار شود. »

امتحانات باید سخت باشند

یکی از والدین به آفتاب یزد گفت: « باید امتحانات نهایی سخت باشند.زیرا ما همچنان این ترس را داریم که نسل بعد نسل بیسوادی باشند.عده‌ای از پدر و مادرها هم از سخت بودن سوالات گله مند هستند و این بسیار تعجب برانگیز است.باید امتحانات سخت باشد و نباید هرکس بتواند نمره قابل قبولی را در آن‌ها کسب کند.خدا رحم کند اگر زودتر بساط کرونا جمع نشود، با تاسف معلوم نیست نسل بعدی چقدر سواد خواهند داشت؟ » والد دیگری در این باره گفت: « سوالات امتحان ریاضی پایه نهم که به صورت استانی و حضوری برگزار گردید، از نظر تعداد سوال بسیار زیاد، بسیار سخت، ریز و نکته‌ای بود.جا داشت در این شرایط کرونایی و تدریس غیرحضوری، طراح سوال ملاحظه دانش‌آموزان را می‌کرد و سوالات مناسب‌تری طرح می‌شد. »

تمرکز بر مباحث کلی

در ادامه محمدرضا نیک نژاد کارشناس آموزشی در این باره به آفتاب یزد گفت: «سوالات امتحانات نهایی سخت هستند.زیرا عموما امتحان نهایی تنها یک تجربه در طول زندگی دانش‌آموز است. امتحان نهایی در فضایی برگزار می‌شود که دانش‌آموزان با آن آشنایی ندارند و برگه‌ها هم توسط افرادی جز معلم خود دانش‌آموز تصحیح می‌شوند.همچنین لازم به ذکر است که سخت گیری‌ها برای امتحانات نهایی به دلیل تاثیر آن در کنکور است. اما عموما تصور دانش‌آموزان حتی در زمان آموزش حضوری این بوده است که امتحانات نهایی سخت هستند ولی بخشی از سختی سوالات مربوط می‌شود به وضعیت برگزاری آزمون و حس روانی‌ای که دانش‌آموزان نسبت به این امتحانات دارند. از نظر من سطح سوالات با گذشته متفاوت نبوده اما چون آموزش مجازی بوده است دانش‌آموزان بیشتر گله مند هستند. در بسیاری از مدارس روند آموزش در کلاس‌ها کارآمدی گذشته را نداشته است و طراحان سوال باید با این وضعیت سازگار می‌شدند و تمرکز را بر سوالات درون کتاب می‌گذاشتند. یعنی نباید سختگیری مثل هرسال باشد زیرا آموزش امسال آموزش کارآمدی نسبت به گذشته نبوده است. اگر در گذشته امتحان نهایی سخت طراحی می‌شد قابل قبول بود اما الان در این شرایط طراحی سوال سخت قابل قبول نیست. به نظر می‌آید فضای آشفته امروز دانش‌آموزان در این مورد تا حدودی روحی روانی باشد. اگر من طراح سوال بودم سوالات روان‌تری طراحی می‌کردم و بر نکات کلیدی کتاب متمرکز می‌شدم. طراحان سوال باید به شرایط دانش‌آموزان در این دوران توجه کنند.

منبع: خبر فوری