چرا انتخاب مدرسه برای والدین امری بسیار مهم تلقی می شود ؟


یکی از دغدغه های مهم والدین، انتخاب مدرسه خوب است. معیارهای خانواده های مختلف برای خوب یا بد بودن و انتخاب یک مدرسه متفاوت است


پژوهش های مختلف نشان می دهد که بخش بزرگی از فکرها و دیدگاه های کسب شده در دوران کودکی، شخصیت، دیدگاه ها، عادات و بنیان های اعتقادی، اخلاقی، ارزشی، علمی و حتی عملی انسان در بزرگسالی، در دوران دانش آموزی شکل می گیرد و بعد از خانواده مدرسه نقش مهمی در این امر دارد . خانواده ها به طور معمول برای انتخاب مدرسه فرزند خود دقت بسیاری به خرج می دهند و گروهی در این انتخاب سخت گیر هستند، گاهی والدین مدرسه ای خارج از محله خود و دور را برای فرزند خود انتخاب می کنند، تنها به این دلیل که معلم یا کادر آموزشی خوبی دارد یا این تصور که درس خواندن در مدرسه ای در بالا شهر در تربیت خوب فرزندشان تاثیر دارد .


آنچه که همه ما می دانیم اهمیت تربیت است، تا آن جا که حضرت علی (ع) خطاب به فرزند بزرگوارشان می فرمایند : ” من به تربیت تو پرداختم پیش از آنکه دلت سخت و فکرت مشغول شود ” .  این سخن نشان می دهد که سال های اولیه زندگی بهترین دوره برای شکل گیری است و اثر تربیتی آن تا پایان عمر باقی خواهد ماند . مفاهیم اولیه زندگی و اطلاعات و معلومات کودک در این دوره همانند بذرهایی هستند که در ذهن کودک کاشته می شود و در آینده رشد می کند و نتیجه ای شیرین از خود به جای می گذارد و در شکل گیری زندگی و تعیین سرنوشت وی و جامعه موثر خواهد بود .


انتخاب مدرسه در دوران ابتدایی از حساسیت بیشتری برخوردار است. باید در نظر داشت که برای پرورش افراد مفید در آینده، اجزا و عناصر مدرسه شامل مواد درسی، دانش آموز، معلم، وسایل آموزشی، فضا و… با یکدیگر در ارتباط و مهم هستند . برای انتخاب دبستان باید از چندماه پیش شروع به شناسایی مدارس اطراف منزل و محله خود کنید و ضمن حضور در مدرسه و دیدن امکانات و وضعیت آن و ارتباط با مدیر و معاونان یا والدینی که فرزندشان در آن مدرسه تحصیل کرده است، آگاهی های لازم را در این باره کسب کنید .


 


معیارهای مدرسه خوب چیست ؟

آموزش خوب و کادر علمی قوی

رفتار مناسب معلمان و کادر مدرسه؛ به خصوص در پایه اول ابتدایی نقش شخص معلم بسیار پر رنگ است. معلم کلاس اول باید بتواند کودک را در گذر از دوران مهد کودک و پیش دبستانی به دوره دبستان همراهی کند و انگیزه او را برای یادگیری و انجام تکالیف تقویت کند . این مسئله بیش از آنچه تصور کنید در آینده تحصیلی کودک موثر است .

ساعات کاری مناسب با برنامه والدین

محیط شاد و توام با احترام

انضباط متناسب با سن کودکان

توجه به امنیت کودکان در حیاط، راه پله و هنگام استفاده از سرویس های بهداشتی

توجه به مسائل مذهبی در مدرسه

دولتی یا غیرانتفاعی بودن مدرسه و هزینه آن

ساختمان مناسب و داشتن کلاس هایی با نور، تهویه و میز و صندلی مناسب

نظافت به خصوص در آبخوری و دستشویی ها

زیبایی حیاط، امکانات تفریحی، امکانات آزمایشگاهی و سمعی و بصری

مشارکت کودکان در برنامه های جنبی مدرسه

وجود مشاور با تجربه و متبحر در مدرسه

داشتن وب سایت، مجله، روزنامه دیواری و …

ارائه روش های تدریس مناسب و برگزاری دوره های مختلف آموزشی برای معلمان در راستای افزایش هرچه بیشتر مهارت آنان و بهبود امکانات و تجهیزات مدارس برای همگامی بیشتر با فناوری روز

درنظر گرفتن نزدیکی مدرسه به منزل

منبع: آوج