بهترین مدرسه دخترانه تهران را چطور انتخاب کنیم/ ۴ معیار مهم


بهترین مدرسه دخترانه تهران را چطور انتخاب کنیم/ ۴ معیار مهم

اینکه چطور یک مدرسه خوب برای دانش آموزان انتخاب کنیم، تبدیل به یکی از نگرانی‌های اصلی والدین شده است. به نظر شما هنگام انتخاب بهترین مدرسه دخترانه یا پسرانه، باید چه معیارهایی را در نظر گرفت


به گزارش بازرگانی خبرگزاری مهر، در این ایامی که فضای بهترین مدارس تهران و سایر مناطق کشور اوضاع متفاوتی دارد و بهترین مدرسه‌ها به آموزش مجازی و آنلاین روی آورده اند، توجه به انتخاب مدرسه مناسب و استاندارد برای فرزندانمان اهمیت بیشتری پیدا کرده است. مدارسی که با تکیه بر تجربه در به‌کارگیری روش‌های جدید آموزشی موفق عمل کردند و توانستند رضایت والدین و دانش آموزان را نیز جلب کنند، در این زمینه عملکرد موفقیت آمیزی داشتند.


در این مطلب قصد داریم به بررسی اینکه این دسته از مدرسه‌های دخترانه و پسرانه چه ویژگی‌های خاصی داشتند که باعث شده نامشان بر سر زبان‌ها بیفتد و داوطلبان زیادی برای ثبت نام داشته باشند بپردازیم و ببینیم چطور باید بهترین مدرسه غیرانتفاعی یا دولتی را انتخاب کنیم.


اینکه چطور یک مدرسه خوب برای دانش آموزان انتخاب کنیم، تبدیل به یکی از نگرانی‌های اصلی والدین شده است. به نظر شما هنگام انتخاب بهترین مدرسه دخترانه یا پسرانه، باید چه معیارهایی را در نظر گرفت؟ ما در ادامه ۴ معیار بسیار مهم برای انتخاب بهترین مدرسه دخترانه در تهران را بررسی می‌کنیم.


۱. امکانات مناسب برای مدرسه خوب


یکی از معیارهای انتخاب بهترین مدرسه در تهران توجه به امکانات موجود در مدرسه است. فضای کلی مدرسه و استاندارد بودن محیط کلاس‌ها، سیستم سرمایش، گرمایش و تهویه مناسب، داشتن محیط مناسب برای ورزش، تجهیزات آزمایشگاهی و… همگی عواملی هستند که مربوط به امکانات مدرسه هستند. هرچند وجود چنین امکاناتی، شرط کافی برای انتخاب بهترین مدارس دخترانه و یا پسرانه نیست. یعنی اگه مدرسه‌ای چنین امکاناتی داشته باشه، نباید در انتخاب آن و ثبت نام سریعاً اقدام کنیم و باید سایر معیارها را هم در نظر بگیریم.


۲. استفاده از کادر متخصص و متعهد در مدرسه خوب


مشاوران تحصیلی، اساتید و سایر کادر اجرایی و مدیریتی که در مدرسه خوب فعالیت می‌کنند، نقش خیلی مهمی در وضعیت روحی و انگیزشی دانش آموزان دارند. مخصوصاً مشاوران مدرسه؛ البته منظور ما فقط مشاوران کنکور نیست. بلکه در اینجا بیشتر جنبه روانشناختی مشاوره مد نظر است. همچنین به‌کار گیری مشاوران پیگیر و فعالی که دغدغه‌های نوجوانی دانش آموزان را درک کنند، از معیارهای انتخاب بهترین مدرسه دخترانه تهران محسوب می‌شود. اگه این مشاوران تا حدی با علوم تربیتی و روانشناسی آشنایی داشته باشند، تأثیر بیشتری در بهبود وضعیت دانش آموزان مدرسه خواهند داشت. مخصوصاً برای انتخاب بهترین مدرسه دوره دوم متوسطه که دانش آموزان در این سنین بیشتر با مسائل دوره نوجوانی و جوانی مواجه هستند، وجود مشاور خوب اهمیت بیشتری دارد.


۳. توجه به علاقه دانش آموزان در انتخاب رشته کنکور


توجه به علاقه دانش آموزان، مهمترین معیار برای انتخاب بهترین مدرسه دخترانه و پسرانه است. متأسفانه خیلی از مدارس هنگام هدایت تحصیلی و یا انتخاب رشته کنکور سعی می‌کنند بدون توجه به علاقه دانش آموزان، آنها را به سمت انتخاب رشته‌های پرطرفدارتر تشویق کنند. در این مدارس دانش آموزان رشته ریاضی - فیزیک باید وارد رشته‌های مهندسی پرطرفدار مثل مهندسی برق و مکانیک و کامپیوتر شوند؛ دانش آموزان علوم تجربی هم باید که باید حتماً یا پزشک و یا دندانپزشک شوند و دانش آموزان رشته انسانی هم باید سراغ وکالت و حقوق بروند؛ این سبک انتخاب رشته برای دانش آموزان متناسب با شخصیت و علاقه آنها نیست. بلکه باید دید هر دانش آموزی بیشتر به چه شغلی علاقه دارد. به‌عنوان مثال شاید یکی از دانش آموزان رشته تجربی به کارهای آزمایشگاهی و تحقیقاتی علاقه بیشتری داشته باشد، در این صورت رشته پزشکی کاملاً مناسب این فرد نخواهد بود.


اما در یک مدرسه استاندارد که باید آن را جزو بهترین مدارس تهران در نظر بگیریم، موقع انتخاب رشته کنکور، علاقه دانش آموز در اولویت بالاتری در نظر گرفته می‌شود و شاید تست‌های شخصیت شناسی و استعداد سنجی هم گرفته شود. هدف اصلی بهترین مدارس تهران ورود دانش آموزان به رشته‌های پرطرفدار برای تکمیل رزومه مدرسه نیست. بلکه موقع انتخاب رشته کنکور به علاقه دانش آموز توجه زیادی می‌شود.


البته یکی از بهترین مدارس دخترانه تهران در این زمینه، دبیرستان دخترانه مدبران بارسا است. دبیرستان دوره اول و دوم مدبران توجه خاصی به علاقه دانش آموزان دارد. این مدرسه جزو معدود مدارس دخترانه در تهران است که تقریباً هر سال در جشنواره‌های مختلف دانش آموزی (مثل جشنواره خوارزمی و ابن سینا و…) شرکت می‌کند و دانش آموزانش به‌دلیل نوآوری‌ها و ایده‌های خلاقانه رتبه‌های برتر جشنواره را کسب می‌کنند. شاید همین مسئله موجب شده که دبیرستان مدبران بارسا به عنوان یکی از بهترین مدارس دخترانه در تهران شناخته شود. از طرفی دبیرستان دوره اول و دوم مدبران بارسا یک بار به عنوان بهترین مدرسه خاورمیانه برگزیده شده و جایزه بهترین سیستم آموزشی MENA را کسب کرده که موفقیت بزرگی برای سیستم آموزشی کشور محسوب می‌شود.


اینفوگرافیک بهترین مدرسه دخترانه


۴. امکانات آموزش آنلاین در بهترین مدرسه


در شرایطی که آموزش حضوری متوقف شده و بهترین مدارس تهران موظف به آموزش آنلاین و مجازی هستند، انتخاب مدرسه‌ای که از چه سیستمی برای آموزش مجازی استفاده می‌کند بسیار مهم است. با وجود اینکه تمام معیارهای بالا مهم هستند و همینطور کادر آموزشی و اساتید مدرسه هم نقش مهمی در انتقال مفاهیم درسی دارند، اما شیوه انتقال مطالب درسی هم اهمیت زیادی دارد. برای مثال اگر در یکی از بهترین مدارس تهران از اساتید خوبی بهره ببریم، اما این اساتید امکانات نامناسبی (مثل پیام رسان‌ها) برای تدریس استفاده کنند، طبیعتاً دانش آموزان نتیجه خوبی نمی‌گیرند. بنابراین در شرایط کنونی که مدارس تعطیل هستند، توجه به امکانات و زیرساخت‌های آموزش آنلاین در بهترین مدارس هم اهمیت زیادی دارد.


در اینجا باز هم دبیرستان دخترانه مدبران را مثال می‌زنیم که از همان ابتدای شیوع ویروس کرونا و تعطیلی مدارس، با امکانات و زیرساخت‌های بسیار خوبی که داشت سریعاً به آموزش آنلاین رو آورد. به همین دلیل دانش آموزان این مدرسه در متوسطه اول و متوسطه دوم کمترین ضرر ممکن رو از تعطیلی مدارس متحمل شدند.

منبع: ویستا