رشته های کامپیوتر، حسابداری و گرافیک از هنرستان

شبکه و نرم افزار رایانه

معرفی رشته هنرستان

رشته کامپیوتر یکی از رشته های زیر مجموعه گروه خدمات در شاخه ی فنی و حرفه ای است که هر دانش آموز پس از طی کردن سال تحصیلی اول دبیرستان می تواند در طی یک دوره دوساله ودر یکی از هنرستان های کاردانش یا فنی حرفه ای دیپلم کامپیوتر بگیرد .لازم بذکر است که کنکور هنرستان براساس دروس فنی و حرفه ای برگزار می شود و دانش آموزان کاردانش می بایست دروس اختصاصی را از کتاب های فنی و حرفه ای مطالعه کنند.

این رشته در کشور ما نیز اهمیت بسیاری داشته و تا مقطع دکتری تدریس می‌شود. گفتنی است که رشته ی مهندسی کامپیوتر در مقطع کارشناسی دارای دو گرایش سخت افزار و نرم افزار است که البته این دو گرایش در مقطع کارشناسی تفاوت قابل توجهی با یکدیگر ندارند.

گرایش سخت افزار

هر کامپیوتر دارای دو جزء متفاوت سخت افزار و نرم افزار است که در این میان سخت افزار جزء فیزیکی کامپیوتر بوده و شامل صفحه کلید، صفحه نمایش، چاپگر و دیسک‌ها می‌شود. اجزای فیزیکی و قابل لمس کامپیوتر مانند مدارها و بردهای الکترونیکی، سخت افزار نامیده می‌شود.

بهترین هنرستان اینجاست.

گرایش نرم افزار

نرم افزار جزء غیر قابل لمس کامپیوتر است. برنامه‌ها و داده هایی است که به کامپیوتر فرمان می‌دهند که چه عملی را انجام دهد. نرم افزار در حقیقت روح و جان کامپیوتر است که به سخت افزار هویت می‌بخشد و اصولا به برنامه ای گفته می‌شود که برای به کارگیری سخت افزار ساخته شده باشد. نرم افزار‌ها را می‌توان به دو رده ی کلی دسته بندی کرد که عبارت اند از: نرم افزارهای سیستمی و نرم افزارهای کاربردی. نرم افزارهای سیستمی برنامه هایی هستند که کاربر، یا خود آن‌ها را می‌نویسد یا شرکت های نرم افزاری آن‌ها را تهیه کرده و برای فروش عرضه می‌کنند. این گونه برنامه‌ها معمولا عمومیت برنامه های سیستم را نداشته و برای زمینه های مختلف مهندسی، علمی، تجاری، آموزشی، تفریحی و یا طراحی نوشته می‌شوند.

رشته کامپیوتر به طور کلی رشته پویایی است و شخصیکه این رشته را انتخاب می کند باید قدرت تجزیه و تحلیل مسایل را دارا باشد همچنین بتواند در راستای هدف مسایل را به زیر شاخه های کوچک تقسیم کندو بارها و بارهامسئله ای را آزمون و خطا کند تا بتواند به هدفش برسد.در دنیای کنونی که رایانه درتمام کارهای کنترلی ،محاسباتی،تولیدی و .....حرف اول را می زند و به عنوان ابزاریبرای رشته مهندسی کامپیوتر می باشد ،باعث شده این رشته اهمیت خاصی داشته باشد.اگررشته مهندسی کامپیوتر را به عنوان رشته تحصیلی انتخاب می‌کنید باید انسان ماجراجوییباشید و با طبع همیشه در حال پیشرفت این رشته سازگار باشید و همچنین به درس ریاضیات علاقه مند باشید و بتوانید خلاق باشید و همچنین از ابزار و امکانات در جهت هدف استفاده نمایید.در ضمن باید بتوانید مدیریت یک پروژه را در دست بگیرید.همچنین باید منابع به روز را پیدا کرده و دانش خود را مطابق با تازه های به روز نمایید. چون تقریبا تمام کتب و منابع موجود در این رشته به زبان انگلیسی است و این منابع واطلاعات به سرعت در حال تغییر هستند و امکان سریع ترجمه آنها نیز به فارسی وجودنداردو این که تقریبا کد نویسی نیز به زبان انگلیسی نزدیک است از اینرو تسلط کافی به زبان انگلیسی در این رشته بسیار مهم است.

حسابداری

معرفی رشته بهترین هنرستان تهران

حسابداری یک سیستم است که در آن فرآیند جمع‌آوری، طبقه‌بندی ، ثبت، خلاصه کردن اطلاعات و تهیه گزارشهای مالی و صورتهای حسابداری در شکل‌ها و مدلهای خاص انجام می‌گیرد. تا افراد ذی‌نفع درون سازمانی مثل مدیران سازمان و یا برون‌سازمانی مثل بانک‌ها، مجامع عمومی سازمانهای مورد نظر و یا مقامات مالیاتی بتوانند از این اطلاعات استفاده کنند

بعد از گرفتن دیپلم از یکی از هنرستان های فنی و حرفه ای یا کاردانش و پس از ورود به دانشگاه دانشجو باید برای اخذ مدرک کاردانی واحد هایی را با موفقیت بگذراند سپس برای گرفتن لیسانس باید در مقطع کارشناسی ناپیوسته وارد دانشگاه شود. برای مقطع کارشناسی ناپیوسته یا همان کاردانی به کارشناسی دانشگاه ها دانشجو را براساس معدل یا آزمون(کنکور) و یا بدون معدل و کنکور پذیرش و ثبت نام می کنند

رشته حسابداری از جمله رشته هایی است که از داوطلبان سه گروه آزمایشی ریاضی و فیزیک، علوم تجربی و علوم انسانی دانشجو می پذیرد و در آزمون هر سه گروه نیز درس ریاضی به عنوان مهمترین درس این رشته مطرح است. در واقع داشتن شم ریاضی در رشته حسابداری از اهمیت بسیاری برخوردار است. همچنین یک حسابدار باید بتواند بخوبی گزارش کارهای خود را ارائه دهد. بنابراین باید در ادبیات فارسی مسلط بوده و نگارش خوبی داشته باشد. دانشجوی این رشته باید تحمل ساعت ها کار در پشت یک میز و صندلی و سروکار داشتن با اعداد و ارقام را داشته باشد. همچنین باید دقیق و منظم باشد تا در جمع بندی اعداد و ارقام دچار مشکل نگردد.

حسابداری، در هر کسب و کاری بسیار حساس و مهم است. اشتباهات هرچند کوچک حسابداران میتواند منجر به ضررهای مالی زیادی برای سازمان شود. همچنین درایت و مهارت یک حسابدار میتواند سهم بسیاری در افزایش سود مجموعه داشته باشد و در درازمدت باعث افزایش ثروت صاحبان سهام شود. بهترین هنرستان های تهران

میزان استخدام دانش آموختگان حسابداری به نسبت سایر رشته ها بیشتر است و ملاک استخدام یا عدم استخدام شما را ، دانش مالی و حسابداری و مهارت های عمومی و تخصصی شما تعیین می کند.

گرافیک

معرفی رشته هنرستان های تهران

گرافیک یعنی هنر انتقال (ارتباط) دادن یک پیام از طریق تصویر به مخاطب ، عنوان گرافیک از واژه ی یونانی (GRAPHEIN)گرفته شده که به معنای حکاکی، نگاشتن، طراحی و رسامی است. طراحی گرافیک (Graphic design)، بکارگیری تکنیک های مختلف خلق آثار دوبعدی بر روی سطوح مختلف نظیر کاغذ، دیوار، بوم، فلز، چوب، پارچه، پلاستیک، نمایشگر رایانه، سنگ و … است که در جهت رساندن پیامی خاص به بیننده انجام بپذیرد.

تولد و توسعه گرافیک زمانی شکل گرفت که عصر صنعتی شدن و تولید انبوه کالای صنعتی و غیر صنعتی آغاز شد و برای معرفی انبوه کالاها نیاز به تبلیغ پیدا شد تا مشتری در انتخاب خود دچار سردرگمی نشود. طبیعی است که برای عموم مردم تبلیغ کردن نیازمند زبان مشترکی بود که از تلفیق خطوط، رنگ ها و علامت هایی باشد که تصویر شکل گرفته بتواند خواسته تولید کننده محصول را برآورده سازد.

رشته پر رمز و راز گرافیک در همه محیط‌ها با همه سلایق برای خود جایی باز کرده و در ارتباط با صنعت نیز به هنرنمایی پرداخته است. گرافیک زبان تصویری است. استفاده از علائم، سمبل‌ها، خطوط، منحنی‌ها و نماد‌ها در کنار رنگ‌های موزون و حساب شده دنیایی از حرف و معنا را در خود جای داده است.

بهترین هنرستان دخترانه را اینجا پیدا کنید.

دانش‌آموزی که گرافیک را انتخاب می‌کند در رساندن فکر خود سرعت، گیرایی و ماندگاری را در سطحی گسترده منتشر کرده و البته با همه این جذابیت‌ها نظر دانشجویان این رشته دال بر گرانی وسائل کار گرافیکی می‌باشد. گرچه امکانات نیروی متخصص در این رشته نامحدود است. داشتن روحیه اجتماعی خوب می‌تواند دانشجو را با سلایق مختلف آشنا ساخته و در مورد استفاده از طرح‌ها و رنگ‌ها و نماد‌ها او را موفق‌تر از دیگران نماید.

دانشجوی‌ ارتباط‌ تصویری‌ باید علاوه‌ بر خلاقیت‌، عاشق‌ این‌ کار بوده‌ و طراحی‌ قوی‌ و زبردست‌ باشد. چون‌ طراحی‌ اساس‌ کار یک‌ گرافیست‌ است‌ و در ضمن‌ باید با رنگ‌ به‌ عنوان‌ عامل‌ تکمیل‌کننده‌ فرم‌ آشنا باشد. همچنین‌ یک‌ طراح‌ باید با شاخه‌های‌ مختلف‌ هنری‌ آشنایی‌ کامل‌ داشته‌ باشد. چون‌ یک‌ گرافیست‌ امکان‌ دارد از تکنیک‌های‌ عکاسی‌، چاپ‌، خوشنویسی‌، نقاشی‌، طراحی‌ صنعتی‌، اصول‌ و مبانی‌ صنایع‌ دستی‌ در کارش‌ استفاده‌ کند‌ و پیام‌ مورد نظرش‌ را به‌ مرحله‌ اجرا برساند. بالاخره‌ هنرمند این‌ رشته‌ لازم‌ است‌ با علومی‌ مثل‌ جامعه‌شناسی‌، روانشناسی‌، بازاریابی‌ و ادبیات‌ آشنا باشد. زیرا یک‌ پیام‌ تبلیغاتی‌ باید با توجه‌ به‌ مخاطب‌ آن‌ ساخته‌ شود؛ یعنی‌ باید توجه‌ داشت‌ که‌ مخاطب‌ این‌ پیام‌ از نظر فرهنگی‌، اقتصادی‌ و خواسته‌ها و علایق‌ در چه‌ سطحی‌ است‌. گفتنی‌ است‌ که‌ دانشجویان‌ این‌ رشته‌ به‌ صورت‌ نیمه‌متمرکز گزینش‌ می‌شوند؛ یعنی‌ علاوه‌ بر آزمون‌ علمی‌، استعداد و خلاقیت‌ دانشجویان‌ در یک‌ آزمون‌ عملی‌ نیز سنجیده‌ می‌شود

بهترین هنرستان پسرانه

گرافیک حرفه مورد نیاز امروز است که بخش بزرگی از ان را تبلیغا ت در بر می گیرد.گسترش روز افزون آموزش فنی و حرفه ای در ایران توسعه همه جانبه در تمامی رشته ها را طلب می کند.براین اساس در چند سال گذشته رشته گرافیک در بیشتر هنرستان ها ایجاد شده است

بعد از گرفتن دیپلم از یکی از هنرستان های فنی و حرفه ای یا کاردانش و پس از ورود به دانشگاه دانشجو باید برای اخذ مدرک کاردانی واحد هایی را با موفقیت بگذراند سپس برای گرفتن لیسانس باید در مقطع کارشناسی ناپیوسته وارد دانشگاه شود. برای مقطع کارشناسی ناپیوسته یا همان کاردانی به کارشناسی دانشگاه ها دانشجو را براساس معدل یا آزمون(کنکور) و یا بدون معدل و کنکور پذیرش و ثبت نام می کنند


منبع : هنرستان یار