معرفی رشته صنایع دستی در هنرستان
در همه جا حضور دارد. از شمال تا جنوب، از شرق تا غرب، از کویر تا کوه، از سیاهچادرهای عشایری تا خانههای ساده روستائیان، از کارگاههای ابتدایی و قدیمی واقع در کوچه پس کوچههای شهر تا فرهنگسراهای
برای مشاوره و معرفی رشته صنایع دستی و بازار کار آن
داوطلبان کنکور سراسری برای انتخاب رشته نیاز دارند تا اطلاعات کاملی درباره رشته های مختلف که در دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری درج شده است داشته باشند و یکی از این رشته ها ، رشته صنایع دستی است . داوطلبان باید پیش از هر انتخابی با ارزیابی ویژگی های این رشته و مطابقت با توانمندی ها و علایق خود تصمیم بگیرند که آیا می توانند در رشته صنایع دستی موفق باشند ؟ آیا این رشته همان رشته مورد علاقه شان است ؟ این ارزیابی ها و اطلاعات شامل آشنایی با کلیت رشته صنایع دستی ، توانمندی های لازم برای تحصیل در رشته صنایع دستی و بازار کار رشته صنایع دستی پس از فارغ التحصیلی است که می تواند راهنمای خوبی برای انتخاب رشته کنکور سراسری و انتخاب رشته دانشگاه آزاد باشد . به همین منظور در ادامه این مقاله به معرفی رشته صنایع دستی و بازار کار آن می پردازیم .
معرفی رشته صنایع دستی و بازار کار آن در بهترین هنرستان
صنایع دستی
دیباچه:
در همه جا حضور دارد. از شمال تا جنوب، از شرق تا غرب، از کویر تا کوه، از سیاهچادرهای عشایری تا خانههای ساده روستائیان، از کارگاههای ابتدایی و قدیمی واقع در کوچه پس کوچههای شهر تا فرهنگسراهای شهرهای بزرگ و از قبل از تاریخ تا امروز.سخن از صنایع دستی است. صنایعی که گاه به شکل فرش و گلیم جلوهگر میشوند و زمانی لطافت و ظرافت خویش را در منبّت و معرّق، گچبری و آیینهکاری، سفال و سرامیک به نمایش میگذارند. اما به هر نقش و شکلی که باشند، بیانگر عشق به پاکی و زیباییاند، چرا که خدا زیباست و زیبایی را دوست دارد.صنایعی که روح خود را از هنر وام گرفتهاند و جسمشان ارتباطی نزدیک با صنعت دارد و همین ویژگی است که تعریف صنایع دستی را به طور اعم و به طور اخص به عنوان یک رشته دانشگاهی دشوار کرده است. چرا که عدهای از اساتید و صاحبنظران، این رشته از دید هنر بررسی میکنند و عدهای دیگر آن را به عنوان یک صنعت میبینند و بالاخره عدهای نیز معتقدند که صنایع دستی تلفیقی از هنر و صنعت است و حتی بعضی از استادان و کارشناسان میگویند علت اینکه نمیتوان رشته فوق را به درستی تعریف کرد عنوان نامناسب این رشته است و باید به جای صنایع دستی عنوان دیگری را برای این رشته انتخاب نمود. بهترین هنرستان تهران رشته صنایع دستی رشتهای است که در آن هنر و کاربرد در کنار هم قرار دارد؛ یعنی برخلاف هنر محض مثل هنر نقاشی که کاربرد روزمره ندارد در این رشته ساخت وسایل هنری که کاربرد روزمره نیز داشته باشند، مورد توجه است. برای مثال میتوان به ساخت یک کاسه زیبا یا کیف زیبا اشاره نمود. در این رشته دانشجویان طی چهار سال اطلاعات متوسطی درباره 24 گروه بزرگ انواع صنایع دستی ایران که شامل 152 شاخه میشود، به دست میآورند همچنین با پرداختن به یکی از چهار گرایش صنایع چوب، سفال، نگارگری و طراحی فرش از نظر اجرا و کارشناسی آثار، در گرایش فوق صاحب تخصص شده و مهارتهای لازم را برای تولید آثار صنایع دستی در گرایش انتخابی خود به دست میآورند.
تواناییهای لازم :
بزرگترین سرمایه هر فرد برای ورود به این رشته عشق و علاقه است. همچنین باید پایمردی و حوصله لازم را برای آموختن صنایع دستی داشت و در طراحی بخصوص طراحی سنتی قوی و با نقوش سنتی آشنا بود. همچنین یک دانشجوی صنایع دستی لازم است با فرهنگ و سنت قدیم کشور و ماشینها و ابزار جدید آشنا شود و در نتیجه طرحهایی ارائه دهد که هم اصالت بومی و هم نوآوری هنری داشته باشد. و در نهایت آشنایی با ادبیات کهن و نو ایران برای دانشجویان این رشته یک ضرورت است زیرا هنر ما ارتباط تنگاتنگ با ادبیاتمان دارد و هیچ هنرمند ایرانی نمیتواند با ادبیات ایران بیگانه باشد. گفتنی است دانشجویان صنایع دستی باید از آمادگی جسمانی برخوردار باشند. برای مثال در رشتهای مثل خاتم که ظرافت حرف اول را میزند، داشتن دستهایی چابک و ماهر بسیار مهم است.
موقعیت شغلی در ایران :بهترین هنرستان های تهران
فارغالتحصیلان این رشته میتوانند در سازمانهایی مثل سازمان میراث فرهنگی، سازمان صنایع دستی ایران، اداره کل صنایع دستی در وزارت جهاد کشاورزی، سازمان ایرانگردی و جهانگردی، بنیاد مستضعفان و جانبازان، اداره کل موزهها و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به کارهای پژوهشی، تحقیقاتی یا کارشناسی بپردازند. همچنین میتوانند با دایر کردن کارگاهی در خانه، هم درآمد بهتری داشته باشند و هم آنچه دوست دارند، بسازند که در این صورت فارغالتحصیلان صنایع دستی به دو صورت میتوانند فعالیت کنند؛ یکی ساخت آثاری که جنبه موزهای و تزئینی دارد و یکی تولید صنایعی که کاربرد داشته و البته جنبه هنری نیز داشته باشد. در ضمن کارهای پژوهشی را نیز باید در نظر داشت. هرچند که تاکنون به این بخش بیتوجهی شده است. برای مثال درباره فرش ایران بیشتر مقالهها و کتابهایی که داریم، خارجی است و نیاز به کارشناسان ایرانی که در این زمینه تحقیق و پژوهش کنند، کاملاً احساس میشود.
درسهای این رشته در طول تحصیل : هنرستان های تهران
طراحی پایه، مبانی هنرهای تجسمی ، کارگاه حجمسازی، هندسه نقوش ، آشنایی با هنرهای سنتی، تاریخچه کتابت، خوشنویسی و طراحی حروف ، کارگاه صنایع دستی 1 "آشنایی با همه کارگاهها"، طراحی سنتی، رنگرزی پشم و الیاف، آبگینه، سفال و سرامیک، مینیاتور و تذهیب، بافت، چوب، فلز، آشنایی با هنر در تاریخ ، کارگاه عکاسی پایه، انسان، طبیعت، طراحی، تحول در صنایع دستی دنیا، هنر و تمدن اسلامی ، تحقیق در صنایع دستی ایران ، طراحی اشیا در تمدن اسلامی، تحقیق در صنایع دستی ، مرمت و نگهداری آثار هنری، پروژه.
برگرفته شده از کتاب آشنایی با رشته های مختلف دانشگاهی و زمینه های شغلی، گردآوری و تنظیم توسط
"مهندس رضا فریدون نژاد"
مشاوره انتخاب رشته صنایع دستی
باید توجه داشت که برای انتخاب رشته صنایع دستی فقط آشنایی با کلیت رشته صنایع دستی و بازار کار آن نمی تواند تنها معیار داوطلبان کنکور سراسری قرار بگیرد بلکه علاوه بر این مطالب باید داوطلبان با مقایسه کارنامه کنکور سراسری خود با رتبه های قبولی داوطلبان در کنکور سال های گذشته بتوانند شانس خود را برای قبولی در این رشته بسنجند و فرم انتخاب رشته خود را بر اساس شانس قبولی در انتخاب های خوشبینانه ، منطقی و بدبینانه تکمیل نمایند . به کلیه متقاضیان شرکت در انتخاب رشته ، استفاده از نرم افزار رایگان انتخاب رشته مجازی هیوا که شامل آخرین رتبه های قبولی رشته صنایع دستی در دانشگاه های محتلف است را توصیه می کنیم . همچنین داوطلبان برای انتخاب رشته صنایع دستی در کنکور سراسری می توانند مقالات زیر را نیز مطالعه نمایند .
رشتهی پویانمایی (انیمیشن) بهترین هنرستان دخترانه
تا حالا شده موقع تماشای کارتون موش و گربه و یا هر انیمیشنی که از تلویزیون پخش شده، یک لحظه فکر کنید چطور ساخته شده یا یک صحنه جالب به ذهن شما رسیده که در آن لحظه بگویید اگر من جای کارگردان و انیمیشن ساز بودم ....
♦♦♦♦
تاریخچه پویانمایی در ایران
پویانمایی در ایران در سال ۱۳۳۶ و با فیلم پویا نمایی ملانصرالدین و به کارگردانی اسفندیار احمدیه شروع شد. این فیلم دو دقیقه ای با امکانات محدود و با همکاری پطروس پالیان به عنوان فیلم بردار تولید شد. بعد از این فیلم افراد دیگری هم به کمک آقای احمدیه آمدند و در نتیجه اولین گروه پویانمایی ایران تشکیل شد. اعضای این گروه اسفندیار احمدیه، پرویز اصانلو، پطروس پالیان، جعفر تجارتچی و اسداله کفانی بودند. این گروه بعد از ملانصرالدین، پونمایی های قمر مصنوعی، موش و گربه، خوشه گندم و اردک جسور را ساختند.
♦♦♦♦
آشنایی با رشتهی پویانمایی (انیمیشن) بهترین هنرستان پسرانه
در دنیای امروز، انیمیشن در زمرهی مهمترین و پربینندهترین برنامههاست. حضور انیمیشن را میتوان در بسیاری از موارد ازجمله برنامههای تلویزیونی، اینترنت، دنیای تبلیغات، موبایل و بازیهای کامپیوتری دید. این رشته شاخهای از سینما است که تمام مواردی که برای ساخت یک فیلم استفاده میشود در آن وجود دارد. هنر پویانمایی یا انیمیشن شامل هنرهای مختلفی ازجمله سینما، نقاشی و آهنگ است. بسیاری از کارشناسان معتقدند، سینمای آینده، سینمای پویانمایی است.
♦♦♦♦
ویژگیها و مهارتهای مورد نیاز
برای ورود به این رشته، داشتن یکسری ویژگیها میتواند کمک بسیار زیادی به شما بکند. از جملهی این ویژگیها میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
⇓
۱- داشتن استعداد هنری (حرف اول ورود به رشتهی پویانمایی)
۲- داشتن ذهن خلاق برای خلق سوژههای مختلف
۳- توانایی طراحی مناسب
۴- پشتکار و انگیزه
♦♦♦♦
دانشآموزان رشتهی پویانمایی، چه مهارتهایی میآموزند؟
ازجمله مهارتهایی که دانشآموزان رشتهی پویانمایی میآموزند میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
طراحی شخصیت، تبدیل فیلمنامه به استوریبورد، ساخت پویانمایی با تکنیکهای مختلف، استفاده از نرمافزارهای مرتبط، طراحی از انسان، حیوان و اشیا، متحرکسازی تصاویر، آشنایی با داستان و فیلمنامه
♦♦♦♦
فرصتهای شغلی رشتهی پویانمایی
رشته انیمیشن یکی از متنوع ترین رشته های فنی و حرفهای است که بخاطر مهارت های زیادی که هنرجوها میتوانند یاد بگیرند هر یک از این مهارتها می تواند زمینه ای برای کسب یه شغل جذاب و پر درآمد باشد البته به شرطی که با پشتکار و جدیت پیش بروند. فارغالتحصیلان این رشته میتوانند در بخشهای مختلف مرتبط با سینما فعالیت داشته باشند. این موارد شامل تکنسین رنگ، تکنسین تکنیک دستی، دستیار نورپرداز، تدوین صدا، دستیار تصویربردار، تکنسین رایانهای، تکنسین فضای سهبعدی و متحرکسازی، کارگردانی، بازیگری، طراحی، موسیقی و... است.
دانشآموزان هنرستانی میتوانند پس از تحصیل در دورهی کاردانی وارد مقاطع بالاتر ازجمله کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری شده و پس از پایان تحصیلات، در زمینههای گفتهشده مشغول به فعالیت شوند.
توجه: در صورت شرکت در کنکور هنر، این رشته به نام هنرهای دیجیتال، تغییر نام مییابد.
♦♦♦♦
آشنایی با برخی از درسهای رشتهی پویانمایی (انیمیشن) در هنرستان
پایه دهم
ردیف
عنوان درس
ساعت
1
تعلیمات دینی(دینی، اخلاق، قرآن) 1
2
2
عربی، زبان قرآن 1
1
3
فارسی 1
2
4
زبان خارجه 1
2
5
جغرافیای عمومی و استانشناسی
2
6
تربیت بدنی 1
2
7
الزامات محیط کار
2
8
ریاضی 1
2
9
زیستشناسی
2
10
طراحی شخصیت در پویانمایی
8
11
متحرکسازی دوبعدی
8
12
دانش فنی پایه
3
13
طراحی و زبان بصری
4
پایه یازدهم
ردیف
عنوان درس
ساعت
1
تعلیمات دینی(دینی، اخلاق، قرآن) 2
2
2
عربی، زبان قرآن 2
1
3
فارسی 2
2
4
زبان خارجه 2
2
5
علوم اجتماعی
2
6
تربیت بدنی 2
2
7
انسان و محیط زیست
2
8
درس انتخابی (1- هنر 2- تفکر و سواد رسانهای)
2
9
کارگاه نوآوری و کارآفرینی
2
10
درس انتخابی (1- کاربرد فناوری نوین 2- مدیریت تولید)
2
11
ریاضی 2
2
12
فیزیک
2
13
طراحی فضا و صحنه در پویانمایی
8
14
تولید پویانمایی سهبعدی صحنهای
8
پایه دوازدهم
ردیف
عنوان درس
ساعت
1
تعلیمات دینی(دینی، اخلاق، قرآن) 3
2
2
عربی، زبان قرآن 3
1
3
فارسی 3
2
4
تاریخ معاصر
2
5
تربیت بدنی 3
2
6
سلامت و بهداشت
2
7
آمادگی دفاعی
3
8
مدیریت خانواده و سبک زندگی
2
9
اخلاق حرفهای
2
10
متحرکسازی رایانهای
8
11
ارزیابی تولید پویانمایی
8
12
دانش فنی تخصصی
4
13
کارآموزی
تجمیع
درس متحرکسازی دوبعدی: برخی از مباحثی که در این درس به آنها پرداخته میشود عبارتاند از متحرکسازی درهمتنیده، متحرکسازی مفصلی، متحرکسازی ترکیبی انسانی، بازسازی موقعیتی، اجرای حرکات ترکیبی (حرکت توپ در پرسپکتیو، حرکت دوار توپ) و...
درس تولید پویانمایی سهبعدی صحنهای: برخی از مباحثی که در این درس به آنها پرداخته میشود عبارتاند از ساخت شخصیتهای سهبعدی صحنهای، ساخت صحنه و فضا، نورپردازی و...
درس طراحی فضا و صحنه در پویانمایی: برخی از مباحثی که در این درس به آنها پرداخته میشود عبارتاند از فضای دوبعدی، فضاسازی و صحنهپردازی دوبعدی، اجرای رایانهای فضای دوبعدی، ارتباط عناصر فضای یک اثر، تمهیدات و طراحی صحنه برای فضاهای سهبعدی و...
درس طراحی شخصیت در پویانمایی: برخی از مباحثی که در این درس به آنها پرداخته میشود عبارتاند از طراحی ابزاری شخصیت، طراحی آناتومی موجودات زنده، آمادهسازی شخصیت، پیکرهبندی شخصیت بر اساس فیلمنامه، حجم و سهبعدیسازی شخصیت و...
منبع : هنرستان فنی حرفه ای شهید طالبی و هیوا