دبیرستان یا هنرستان ؟

هنرستان  یا دبیرستان؟

سلام من امیرحسین هستم. دو سال پیش درمورد تغییر رشته از تجربی به کامپیوتر پست تغییر رشته دادم و برنامه نویس شدم رو نوشتم اما اینقدر تو این مدت دوستان از بنده سوال کردند که به این نتیجه رسیدم تا این پست رو بنویسم.

همین اول کار بهتون بگم، تو این سیستم آموزشی راه خوب وجود نداره و شما باید تمام تلاشتون رو بکنید تا از بین بد، بدتر و بدترین، بدترین رو انتخاب نکنید. خب اول درمورد مزایا و معایب هنرستان می‌نویسم و بعدش هم درمورد دبیرستان در آخر هم یک جمع بندی می‌کنم.

همین اول تکلیف دروس عمومی رو روشن کنیم، دبیرستان و هنرستان در دروس عمومی هیچ تفاوتی باهم ندارند (به غیر از رشته معارف و علوم انسانی). البته زمان ما هنرستانی‌ها 3،4 تا از کتاب‌های درس‌های عمومی رو نداشتند ولی الان تو نظام جدید تغییر کرده و هیچ تفاوتی باهم ندارند.

زمان ما سال آخر هنرستان امتحان نهایی داشت که شامل 5 درس می‌شد اما از سال 97 امتحان نهایی هنرستان‌های فنی و حرفه کاملا برداشته شده و دیگه هیچ خبری از امتحان نهایی نیست. هنرستان کار و دانش هم که اصلا از اول امتحان نهایی نداشت و الان هم نداره. درمورد هنرستان هنر هم هیچ اطلاعاتی ندارم.

بهترین هنرستان

خب اول از همه باید بهتون بگم که ما سه نوع هنرستان داریم «هنر، فنی و حرفه‌ای، کار و دانش». من درمورد فنی و حرفه‌ای صحبت می‌کنم و هیچ تجربه‌ای درمورد بقیه ندارم. خب از نظر من بزرگترین مزیت هنرستان اینه که شما در کنار تحصیل می‌تونی زندگی هم بکنی و همه زندگی شما محدود به درس نمیشه. به دلیل اینکه منابع کنکور کاردانی فنی و حرفه‌ای دروس تخصصی رشته خودتون هستند پس کنکور راحت‌تری در پیش رو خواهید داشت البته اگه به رشته تحصیلی که انتخاب کردید هیچ علاقه‌ای نداشته باشید و یا از رشته‌تون متنفر باشید بدون شک براتون خیلی سخت‌تره. از نظر من مطالب درسی هنرستان خیلی جذاب‌تر و لذت بخش‌تر از دبیرستانه. یک تفاوت اصلی هم وجود کارگاه تو هنرستان و با اهمیت بودن این کارگاه‌هاست من خودم تو دبیرستان کلا شاید دو سه بار به آزمایشگاه‌های شیمی، فیزیک و زیست رفتم اما در مقابل تو هنرستان تایم بسیار زیادی رو داخل کارگاه‌ها گذروندم و این یکی از دلایل مهمی بود که من از تحصیل در هنرستان خیلی بیشتر از دبیرستان لذت بردم و سختی کمتری کشیدم. کلا بنظرم برای همه کسانی که عملی رو به تئوری ترجیح میدن هنرستان لذت بخش‌تره.

مطالبی که تو هنرستان تدریس میشه خیلی بیشتر کاربردی هستند و چیزهایی که تو کارگاه یاد گرفتید رو تا سال‌های سال به خاطر خواهید داشت اما در مقابل مطالبی که تو دبیرستان تدریس می‌شن آنچنان کاربردی ندارند و کاربرد همه درس‌های دبیرستان در کنکور خلاصه می‌شه که بعد از یه مدت اکثر این درس‌ها و نکات تستی از یادتون میره. بهترین هنرستان تهران

انتخاب رشته تو هنرستان سخت تره چون تنوع بیشتری داره که البته از نظر من همین تنوع یکی از مزایا مهم هنرستانه به شرط اینکه شما وقت بذارید و رشته مورد علاقه‌تون رو پیدا کنید. مثلا برید تو این سایت و کتاب‌های رشته‌های مختلف رو دانلود کنید و بررسی کنید تا بفهمید آیا اون رشته مورد علاقه شما هست یا نه. از تست‌های مختلف چه آنلاین و چه تست‌های حضوری (به عنوان مثال تست هالند) هم می‌تونید استفاده کنید.

نکته خیلی خیلی خیلی مهم: حتما تو انتخاب هنرستان خیلی دقت کنید و وقت زیادی رو به انتخاب هنرستان اختصاص بدید. ترجیحا هنرستان‌های تیزهوشان(تازه تاسیس شدن و زمان ما نبود)، نمونه دولتی یا غیرانتفاعی رو انتخاب کنید. تا حد امکان سعی کنید که هنرستان‌های دولتی اولویت‌های اول شما نباشه البته بعضی از هنرستان‌های دولتی هم خوبن ولی باید خیلی تحقیق کنید و حتما از دانش‌آموزهایی که تو اون هنرستان درس خوندن درباره وضعیت و میزان رضایتی که دارند بپرسید. فقط حواستون باشه نرید از مدیر و یا معلم‌ها سوال کنید این هنرستان خوبه یا نه؟ خب بدیهیه که هیچ بقالی نمیگه ماست من ترشه. من خودم به شخصه تو انتخاب هنرستان خیلی بد عمل کردم و هنوزم که هنوزه حتی بعد از گذشت 4،5 سال داغ دلم تازه‌ست. پس بازم تاکید می‌کنم که تو انتخاب هنرستان خیلی دقت کنید.

بزرگترین مشکل هنرستان هم اینه که شما نمی‌تونید از کنکور کاردانی فنی و حرفه‌ای وارد دانشگاه‌های برتر کشور بشید و تنها دانشگاه دولتی که شما اجازه ورود بهش رو دارید دانشگاه فنی و حرفه‌ای هست که متاسفانه وضعیت بسیار بدی داره. من خودم تو بهترین دانشکده دانشگاه فنی و حرفه‌ای درس خوندم و با نهایت تاسف باید بگم که خیلی شرایط بدی داشت. برای اطلاعات بیشتر می‌تونید این پست تجربه من از تحصیل در دانشگاه فنی و حرفه شمسی‌پور رو بخونید. بهترین هنرستان های تهران

البته ناگفته نمونه که کنکور کاردانی فنی و حرفه‌ای یک آپشن خیلی خوبی هم داشت که این بود: سر جلسه کنکور دفترچه‌ سوالات عمومی و تخصصی رو باهم بهمون می‌دادن (مثل کنکور بقیه رشته‌ها اینجوری نبود که نتونیم وقت عمومی رو بذاریم رو تخصصی) به همین دلیل هم من 3 تا از درس‌های عمومی رو سفید گذاشتم اما بازم اولویت اولم که شمسی‌پور روزانه تهران بود قبول شدم اما خب وقتی دانشگاه بدی در انتظار شما باشه این آپشن دیگه اصلا به چشم نمیاد و کلا حساب نمیشه. حالا الان نمی‌دونم شیوه برگزاری کنکور کاردانی فنی و حرفه‌ای تغییر کرده یا نه، خودتون یه تحقیق بکنید.

جدیدا دیدم که بعضی از دوستان هنرستانی کنکور سراری ریاضی فیزیک میدن(زمان ما به دلیل اینکه دیپلم ما 11 ساله بود این آپشن وجود نداشت) و در کنار رفتن به هنرستان کلاس کنکور هم شرکت می‌کنن حتی شنیدم یک نفری هم بوده که دانشگاه امیرکبیر قبول شده. بالاخره اینم یک راه فرعی هستش و شما می‌تونید هم در کنکور کاردانی فنی و حرفه‌ای و هم در کنکور سراسری رشته‌های نظری ثبت نام کنید. بنظرم اگه می‌خواید کنکور بدید بد نیست که همه‌ی تخم‌ مرغ‌هاتون رو تو یک سبد نذارید و تو هر دوتا کنکور شرکت کنید. هنرستان های تهران

فکر نکنید که تنها راه موفق شدن، قبول شدن تو یکی از دانشگاه‌های برتر کشوره. من خودم تو دانشگاه برتری درس نخوندم و همه چیزها رو خودم یاد گرفتم. همین الان هم وضعیت بدی ندارم، 2 سال و 2 ماهه که دارم همراه با تحصیل کار میکنم و درآمد بدی هم ندارم. خلاصه که فکر نکنید موفقیت تمام و کمال به قبول شدن و درس خوندن تو یکی از دانشگاه‌های برتر کشور بستگی داره و بهتره بدونید که راه‌های دیگه‌ای هم برای موفق شدن وجود داره.

دبیرستان

خب می‌شه گفت بهترین و مهم‌ترین مزیت دبیرستان در مقابل هنرستان اینه که می‌تونید از کنکورش وارد دانشگاه‌های برتر کشور بشید، البته خب مشخصه که کنکور بسیار سخت‌تری داره. مسئله دیگه‌اش هم اینه که خیلی از رشته‌ها در انحصار دبیرستان هستند مثلا رشته‌های پزشکی، حقوق، قضاوت، وکالت و ... فقط از راه دبیرستان امکان پذیره. اما در رشته‌هایی مثل کامپیوتر، حساب داری، نقشه‌کشی معماری و ... شما می‌تونید از هر دو راه دبیرستان و هنرستان وارد بشید.

از نظر من یک سری عوامل هستند که با توجه به اینا می‌تونید متوجه بشید که آیا می‌تونید تو کنکور سراسری موفق بشید یا نه. این عوامل عبارت‌اند از:

پول: هر چه قدر بیشتر داشته باشی می‌تونی مدرسه بهتری بری، معلم‌های بهتری داشته باشی، کتاب‌های تستی و کمک‌ آموزشی بیشتر و بهتری بخری، کنکورهای آزمایشی بیشتری شرکت کنی، کلاس کنکور بهتری بری، اردو مطالعاتی بهتری بری و ... بهترین هنرستان دخترانه

زمان: طبیعتا هرکسی که بیشتر وقت میذاره نتیجه بهتری هم خواهد گرفت. مثلا برنامه ای که خود من تو دو سال تحصیلم در یک مدرسه غیر انتفاعی داشتم اینجوری بود، ساعت 6 صبح از خواب بیدار می‌شدم می‌رفتم مدرسه و ساعت 16 برمی‌گشتم خونه بعدش 1 ساعت حق داشتم استراحت کنم (ساعت شد 17)، بعدش باید 4 ساعت درس می‌خوندم (ساعت شد 21) بعدش هم یک ساعت وقت داشتم که شام بخورم بعد برم دستشویی و بعدش هم مسواک بزنم(ساعت شد 22)، بعدم 8 ساعت خواب(ساعت دوباره شد 6 صبح و دوباره رسیدیم به اول این چرخه) خب جمع اینا شد 24 ساعت و یک روز گذشت. این برای چند روز و یا حتی چند ماه نبود و این چرخه رو باید 4 سال تکرار می‌کردم (الان برای شما شده 3 سال). روزهای تعطیل هم که یا کلاس فوق‌العاده می‌گذاشتن برامون و یا کنکور آزمایشی اونم ساعت 8 صبح جمعه تازه پنجشنبه‌ها هم همیشه کلاس‌ها برقرار بود، از تعطیلات عید و تابستون هم هیچ خبری نبود یا می‌رفتیم اردو مطالعاتی و یا کلاس‌های تابستونی مدرسه. در واقع میشه گفت که 3 سال باید تمام وقتی که دارید رو بذارید رو درس خوندن و زندگی به غیر از درس ندارید. خود من به شخصه از پس اینکار برنیومدم و به معنای واقعی کم آوردم. بهترین هنرستان پسرانه

مقدار IQ: انسان در حالت عادی 8 تا هوش داره که IQ فقط 3 تا از این هوش‌ها رو شامل میشه. سیستم ارزیابی کنکور هم به دلیل اینکه بسیار قدیمیه فقط می‌تونه همین 3 تا هوش رو اندازه بگیره و به همین دلیل هم آدم‌هایی که IQ بالاتری دارند معمولا نتیجه بهتری می‌گیرند و کلا قبولی در کنکور برای این دسته از افراد در مقایسه با آدم‌های معمولی خیلی راحت‌تره. به عنوان مثال من یه همکلاسی داشتم که سر کلاس‌ها کلا خواب بود و هیچ تمرینی هم انجام نمی‌داد اما نمراتش از من خیلی بهتر بود، در واقع می‌تونم بگم که این شخص 10 درصد من تلاش می‌کرد اما 10 برابر من نتیجه می‌گرفت و مطمئنم که همین الان هم داره تو یکی از دانشگاه‌های برتر کشور تحصیل میکنه و حتما رتبه کنکورش هم رتبه خیلی خوبی شده. بنظرم خوبه که یک تست IQ آنلاین بدید تا بتونید راحت‌تر تصمیم بگیرید. بازم تاکید می‌کنم که IQ فقط درمورد سه تا هوشه و ما 8 نوع هوش داریم. بنظرم بهتره که این ویدیو رو که درمورد IQ و بقیه هوش‌ها هست رو حتما ببینید. فاز اینو برندارید که ای وای IQ من بالا نیست پس من باید سرم رو بذارم زمین بمیرم! مشکل از ما نیست و این مشکل از کنکوره که روش ارزیابیش مال 50،60 سال پیشه.

قدرت تحمل و پشت‌کار: باید اراده قوی داشته باشید و وسط راه کم نیارید چون همون طور که بالاتر گفتم شما برای سه سال زندگی به غیر از درس نخواهی داشت و حتی تعطیلات عید هم باید برید به اردو مطالعاتی. باید حواستون باشه و از خودتون بپرسید «آیا توانایی تحمل این رو دارید یا نه؟» چون اگه توانایی تحمل این همه درس رو نداشته باشید قطعا دچار مشکلات بزرگی خواهید شد.

توانایی انجام دادن کاری که ازش متنفری: این یکی رو با مثال میگم: قبل از تغییر رشته‌ام سال دوم تجربی که بودم کنکورهای آزمایشی می‌دادیم و من از درس عربی خیلی متنفر بودم. یادمه که همیشه من درصد این درس رو صفر و یا منفی می‌زدم، یه همکلاسی هم داشتم که این درس رو همیشه 100 می‌زد. یکبار از من سوال پرسید که چرا منفی میزنم؟ من بهش گفتم که بابا من از این درس متنفرم و وقعا ازش خوشم نمیاد، بهم جواب داد که فکر میکنی من خوشم میاد؟ پرسیدم چطور؟ گفت مقدار تنفر من از این درس خیلی بیشتر از مقدار تنفریه که تو داری. چون قدرت تحمل تنفر این شحص خیلی بالاتر از من بود می‌تونست این درس رو 100 بزنه. خلاصه حواستون باشه که قرار نیست از همه درس‌های کنکور خوشتون بیاد و شما هم مثل من از یه درس‌هایی خوشتون نخواهد اومد اما خب چه خوشتون بیاد و چه نیاد باید برای کنکور همه این درس‌ها رو بخونید و درصد بالا بزنید.

پیشنهاد میکنم که حتما این ویدیو از راوی و این ویدیو از فرزاد بیان رو هم درمورد کنکور ببینید و اپیزود کنکوری رادیو مرز رو هم گوش کنید. بنظرم خیلی مفید هستند و بهتون کمک می‌کنه.

باید اینم بگم که کلا قضیه دبیرستان‌های سمپاد جداست و چون تحت نظر سازمان استعدادهای درخشان هستند وضعشون خیلی بهتره. شاید بشه گفت که غلظت این جمله «فقط زندگی میشه درس خوندن» برای مدارس سمپاد کمتره. من خودم به شخصه هیچ وقت آزمون ورودی سمپاد رو شرکت نکردم و اصلا سمپاد رو دوست نداشتم. حتی نمی‌خواستم درموردش آگاهی داشته باشم تا اینکه با این چنل یوتیوب آشنا شدم و این دوتا مصاحبه رو دیدم، مصاحبه اول(قسمت اول، قسمت دوم، قسمت سوم، قسمت چهارم) مصاحبه دوم(قسمت اول، قسمت دوم، قسمت سوم). با دیدن این ویدیوها آگاهی خیلی زیادی درمورد سمپاد به دست آوردم و به نظرم اشتباه کردم که کلا هیچ انرژی برای ورود به سمپاد نذاشتم. قطعا اگه برگردم عقب امتحان ورودی رو میدم و تمام تلاشم رو می‌کنم تا سمپاد قبول بشم، اگر هم قبول می‌شدم قطعا می‌رفتم جزو گروه المپیادی‌های رشته کامپیوتر بعدش هم هر چی مسابقه مربوط به کامپیوتر بود (مثلا رباتیک و ربوکاپ) رو شرکت می‌کردم. جدیدا هم هنرستان فنی و حرفه‌ای سمپاد در یک سری از رشته‌ها شروع به کار کرده و اگه شما از مانع‌ آزمون ورودی عبور کنید می‌تونید وارد این هنرستان‌ها بشید. البته اون روی بد سمپاد رو هم می‌تونید تو اپیزود تیزهوشان رادیو مرز بشنوید. تحقیق بیشتر و تصمیم درمورد سمپاد بر عهده خودتون.

جمع بندی

تو هنرستان باید از مسیر لذت ببرید ولی در آخر خبری از دانشگاه‌های برتر کشور نیست. در مقابل تو دبیرستان شما آنچنان لذتی از مسیر نمی‌بری. احتمال داره که این سه سال جزو بدترین سال‌های زندگی‌تون قرار بگیره و شما تو این سه سال زیاد می‌شنوی که بازی، شبکه‌های اجتماعی، فیلم، سریال، مهمونی، تفریحات و خیلی چیزهای دیگه رو تا زمان کنکور کلا بذار کنار اما در عوض اگه آخرش کنکور خوبی بدید می‌تونید وارد دانشگاه‌های برتر کشور بشید و به اونایی که رفتن هنرستان بگید شاهنامه آخرش خوشه