رشته فتوگرافیک

رشته فتوگرافیک در هنرستان

یکی از رشته های پرطرفدار در هنرستان نخبگان میباشد. این رشته ترکیبی از دو رشته عکاسی و گرافیک است. فتوگرافیک از رشته های هنرستان در شاخه فنی و حرفه ای محسوب می ­شود.

هنرستان های تهران

فتوگرافیک بیشتر با عکاسی سروکار دارد پس فتوگرافیست ها عکاسان ماهری هستند.

اگر به رشته فتوگرافیک علاقمند هستید و قصد کسب اطلاعات درباره آن را دارید این مقاله برای شماست.

رشته فتوگرافیک چیست ؟ بهترین هنرستان

فتوگرافیک یعنی تلفیق عکس و طراحی. فتوگرافیست ها عکاسان توانمندی هستند که دستی بر طراحی نیز دارند. شاید اصلی ترین بخش رشته فتوگرافیک همین کلمه فتو باشد. عکاسی و فنون آن مهم ترین بخش این رشته هستند. چراکه کارهای گرافیکی در یک عکسِ عالی، نمود بیشتری پیدا میکنند. پس دوربین عکاسی اصلی ترین وسیله یک فتوگرافیست می باشد. بهترین هنرستان تهران اینجاست

چه زمانی به فتوگرافیک نیاز شد؟

ارتباط تصویری بین انسان ها ریشه ای دیرینه و چندین هزار ساله دارد. این ارتباط در آثار باستانی و اشیا به جا مانده از دوران ابتدایی زندگی بشر به راحتی مشهود است. اما چه زمان نیاز به رشته فتوگرافیک پدیدار گشت؟. با پیشرفت تکنولوژی و وسایل ارتباط جمعی نیاز انسان به تصویر بیشتر شد. به طوری که امروز تصویر عنصری جدایی ناپذیر در زندگی انسان است. تبلیغات، نیاز به علائم بصری، نشان­ها، آرم­ها و… همگی دلالت بر نیاز انسان به تصویر می ­باشد. در نتیجه ما نیازمند متخصص در این حیطه هستیم یعنی فتوگرافیست ها. بهترین هنرستان های تهران

چگونه وارد رشته فتوگرافیک شویم ؟

دانش آموزان سال نهمی باید برای سال دهم رشته فتوگرافیک را در هنرستان انتخاب کنند. در پایان این دوره سه ساله و فراگیری دروس مربوطه سه راه برای تحصیل در مقاطع دانشگاهی پیش روی دانش آموزان عزیز است. بهترین هنرستان دخترانه

1) شرکت در کنکور کاردانی رشته فتوگرافیک برای ورود به دانشکده های فنی و حرفه ای

2) ادامه تحصیل در رشته عکاسی در دانشگاه های علمی کاربردی

3) شرکت در کنکور سراسری هنر و انتخاب رشته عکاسی

لازم به ذکر است فارغ التحصیلان فتوگرافیک امکان تحصیل در مقاطع کاردانی، کارشناسی و بالاتر را نیز دارند. بهترین هنرستان پسرانه

دروس تخصصی رشته فتوگرافیک چیست ؟

هنرجویان رشته فتوگرافیک در دوره سه ساله هنرستان، در قالب دروس تخصصی، شایستگی های متنوعی را کسب می کنند که در پایه دهم شامل دروس عکاسی پرسنلی و ویرایش حروف و تصویر، تصویرسازی آموزشی و تایپوگرافی، دانش فنی پایه و طراحی و زبان بصری، در پایه یازدهم شامل عکاسی آتلیه و مراسم و تصویرگری کتاب کودک و نظارت بر چاپ و در پایه دوازدهم شامل عکاسی طبیعت و گزارشی، گرافیک نشر و عکاسی مطبوعاتی و دانش فنی تخصصی است.

نیازمندی های تحصیل در  فتوگرافیک چیست ؟

برای علاقه مندان رشته فتوگرافیک به غیر از کارنامه قبولی پایه نهم و برگه راهنمای مشاوره تحصیلی …

1) دست های سالم به منظور انجام کارهای ظریف گرافیکی

2) علاقه به کارهای فنی و هنری (با تکیه به نمرات مجموعه دروس کار و فناوری و فرهنگ و هنر در سال های قبل)

3) درک و هوش ریاضی (با تکیه به نمره مجموعه دروس ریاضی در سال های گذشته)

4) قابلیت دریافت و درک مفاهیم و انتقال آن به صورت شفاهی و کتبی ( داشتن فن بیان)

5) داﺷﺘﻦ ﺑﯿﻨﺎﯾﯽ ﮐﺎﻓﯽ ( ﻋﺪم ﮐﻮر رﻧﮕﯽ و ﺷﺐ ﮐﻮری)

6) علاقه به طرح ایده های نو و شخصیت برون گرا، جسور، هنرو کنجکاو لازم است.ممکن است از داوطلبان آزمون ورودی و یا مصاحبه حضوری ( از نوع رغبت ‌سنجی ) نیز انجام گیرد.

آیا رشته گرافیک با فتوگرافیک متفاوت است ؟

بله ! بارها شاهد بوده ایم که دانش آموزان به اشتباه در رشته فتوگرافیک تحصیل کرده اند در حالی که رشته مورد علاقه آنان گرافیک بوده. عکس این موضوع نیز صادق است. برای اینکه دچار این خطای شناختی نشوید بخاطر داشته باشید که بیشتر واحد های رشته فتوگرافیک مربوط به عکس و عکاسی­ست. شاید به صورت خلاصه بتوان گفت گرافیک یعنی طراحی، تصویرسازی، عکاسی، هنر و صفحه آرایی و فتوگرافیک یعنی عکاسی.

آینده ی شغلی در رشته ی فتوگرافیک

اگر گرافیک رشته ی تحصیلی شما باشد با شغل هایی مانند  طراحی لوگو، طراحی صفحات وب و…. رو به رو خواهید بود. اما هنرجوهای رشته فتوگرافیک شغل های مربوط به عکاسی مانند روتوش کار عکاسی, عکاسی مجالس و… را میتوانند انتخاب کنند. این نیز شاید راهنمایی خوبی برای شما به جهت درک تفاوت این دو رشته باشد.

بازار کار در رشته ی فتوگرافیک

فارغ‌ التحصیلان این دوره میتوانند با تهیه انواع طرح برای معرفی و ارائه موضوعی مثل علامت و اطلاعات یعنی آرم سازی و پوسترسازی، آموزش هنر، طراحی و تصویرسازی برای عنوان ادبی، داستان، سیاسی، اجتماعی و مانند آن ( صفحه آرایی کتاب و مجله و روزنامه)، تبلیغات (کاتالوگ و بروشور) در مراکزی مثل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، صدا و سیما، مطبوعات و مراکز هنری و آتلیه های خصوصی خدمات خودشان را ارائه دهند.

هزینه تحصیل در رشته فتوگرافیک

هزینه تحصیل در رشته فتوگرافیک ارتباط مستقیم با قیمت ابراز کاری آن دارد. دوربین عکاسی حرفه ای و لب تاپ مناسب از لازمه های این رشته هستند. که ارزش آنها نیز با توجه به قیمت روز آنها تعیین میشود. البته که هزینه های عرف برای تحصیل و همچین هزینه های ترمی هنرستان را نباید فراموش کرد.

تمامی دانش آموختگان فتوگرافیک در یک سطح هستند ؟

خیر. فتوگرافیست ها به دو سطح تقسیم میشوند. سطح اول نیروی ماهر فتوگرافیک و سطح دوم کمک تکنسین فتوگرافیک. تکنسین ها میتوانند در گروه های شغلی مثل عکاسی برای مجلات، طراحی جلد کتاب، طراحی صفحات وب، تهیه عکس های خبری، طراحی صفحه کتاب و روزنامه فعالیت کنند. اما برای نیروی ماهر گروه های شغلی بیشتری در دسترس است.

 جمع بندی در باب فتوگرافیک

رشته فتوگرافیک برای اولین بار در سال 95 وارد نظام آموزشی کشور شد. پیشرفت هنر از لحاظ اقتصادی سبب گشت تا این رشته بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد. و بسیاری علاقه مند به تحصیل در آن شوند. اگر قصد تحصیل در این رشته را دارید تفاوت آن را با رشته گرافیک در نظر بگیرید. ورود به این رشته کار سختی نیست. اما کسب درامد از آن و پیشرفت شغلی بستگی به سطح دانش و تجربه شما دارد.

منبع : نخبگان