چالش های موجود در هنرستان

چالش های موجود در هنرستان های فنی و حرفه ای:

1- عدم تطابق خریدهای تجهیزاتی متمرکز از طرف نوسازی با نیازهای واقعی هنرستان ها و درخواست تخصیص سرانه خرید.


 2- مشکل اساسی هنرستان های فنی و حرفه ای و کار دانش، مخصوصاً با کاربری هنرستان و وسعت بالای فضای آموزشی و کارگاهی، کمبود نیروهای خدماتی و انباردار در بخش های مختلف می باشد.  بهترین هنرستان لذا جهت ایجاد یک محیط سالم و بهداشتی و همچنین تحویل و تحول اموال بیت المال بین هنرجویان در کارگاهها نیاز نیروهای خدماتی و انباردار به اندازه کافی در هنرستان احساس می شود که برای این امر نیز در بخشنامه کمتر از حد معمول در نظر گرفته شده و این مسأله دغدغه مدیران محترم هنرستان ها می باشد.


3- یک مدیر خوب و توانمند، بدون بودجه و سرانه کافی، تجهیزات کامل و به روز و نیروی انسانی کافی و متعهد، چگونه می تواند در روند ارتقای کیفیت آموزش فرزندان این مرز و بوم فعالیت نماید؟ همه ساله در فصل ثبت نام، از سوی مسئولین محترم آموزش و پرورش در رسانه ها به مردم اطلاع داده می شود که جهد ثبت نام وجهی غیر از وجه کتاب و بیمه نپردازند و بخشنامه هایی نیز برای عدم دریافت کمک های مردمی و مشارکتی به مدارس ارسال می شود. ولی در شروع سال تحصیلی و لزوم خرید وسایل مورد نیاز جهت شروع کار کارگاهها و هزینه های جاری هنرستان سرانه ای در اختیار هنرستان قرار نمی گیرد و یا مبلغ واریزی جوابگوی نیاز هنرستان نمی باشد. خواهشمندیم قبل از شروع سال تحصیلی سرانه قابل ملاحظه ای جهت خرید تجهیزات مصرفی و هزینه های جاری در اختیار هنرستانها قرار گیرد تا با اطمینان خاطر به ثبت نام هنرجویان پرداخته و سال تحصیلی را با انگیزه بیشتر شروع نمایند، چرا که دریافت مشارکت های مردمی با این وضعیت برای هیچ مدیری خوشایند نیست. بهترین هنرستان تهران


امیدواریم مسئولین محترم آموزش و پرورش در پناه ایزد تعالی موفق و پایدار بوده و گوشه چشمی به هنرستانها که در این سالها واقعاً مظلوم واقع گردیده، داشته باشند. 


4- کم انگیزه بودن برخی از دانش آموزان هنرستانی، تناسب نداشتن فضای کارگاه ها در هنرستان ها، مشخص نبودن نیازهای شغلی استان و ورود نیافتن رسانه ها برای معرفی رشته های کار دانش و فنی و حرفه ای از جمله مشکلات برای توسعه این رشته ها است. بهترین هنرستان های تهران


5- برخی رشته های مورد علاقه دانش آموزان در هنرستان ایجاد نشده است و دانش آموزی که نمی تواند در رشته های نظری ادامه تحصیل دهد، ناچار است در رشته ای که به هیچ وجه به آن علاقه ندارد، ادامه تحصیل دهد. تربیت نیروی انسانی ماهر براساس نیاز جامعه علاوه بر اینکه از بیکار شدن دانش آموختگان رشته های مختلف تحصیلی و هدر رفتن سرمایه ها جلوگیری می کند، موجب سپرده شدن امور شغلی به افراد متخصص و متبحر و افزایش میزان بهره وری می شود. در این میان، آموزش و پرورش به عنوان دستگاهی که متولی تربیت و پرورش نیروی انسانی جامعه است با ایجاد هنرستان های فنی و حرفه ای و کار دانش و ارائه رشته های متعدد و متناسب با بازار کار می تواند زمینه ساز توسعه کشور در زمینه های اقتصادی و صنعتی باشد و کمبود نیروی انسانی کارآزموده و متخصص را جبران کند.

هنرستان های تهران

6- اگرچه توسعه هنرستان ها و افزایش رشته های فنی و حرفه ای و کار دانش در دستور کار آموزش و پرورش قرار گرفته است و مدیران برخی مدارس مقطع متوسطه، وظیفه هدایت دانش آموزان پایه دوم متوسطه را به این رشته ها دارند امّا این پرسش در ذهن متبادر می شود که آیا آموزش و پرورش، نیازهای دانش آموزانی را که در این هنرستان ها تحصیل می کنند از نظر امکانات، تجهیزات و فضاهای آموزشی برآورده کرده است و آیا می تواند امکانات مورد نیاز این بخش را برای تحقق برنامه توسعه فراهم کند؟


7- با توجه به اینکه دانش آموزان پس از اتمام دوره راهنمایی وارد مقطع متوسطه می شوند و برخی از مدارس مقطع متوسطه وظیفه ی هدایت تحصیلی دانش آموزان را در پایه دوم بر عهده دارند. متأسفانه، دانش آموزان را نه براساس علاقه، بلکه براساس معدل، هدایت می کنند. و در اکثر مواقع دانش آموزانی که از لحاظ درسی بسیار ضعیف هستند به هنرستان ها، هدایت می شوند و همین امر باعث شده که خانواده های التفاتی به ثبت نام فرزندانشان در هنرستان ها نداشته باشند. بهترین هنرستان دخترانه


8- از جمله موارد قابل مطرح در این مقوله مسأله معلم محوری که در سالهای پس از انقلاب جای خود را به دانش آموز محوری داده است. هر اندازه که سیستم قبلی اشتباه بوده، سیستم کنونی هم نادرست می باشد. زیرا معلم در این سیستم همچون انسان دست و پا بسته ای است که در مقابل بی تفاوتی و بی انضباطی دانش آموزان هر چقدر هم که کوشا باشد نخواهد توانست موقعیتی در این امر حاصل نماید. زیرا که تنبیه و تشویق در کنار هم معنادار است و دانش آموزان کوشا در این سیستم پس از مدتی دلسرد و دانش آموزان بی تفاوت، به بی تفاوت تر می شوند. بهترین هنرستان پسرانه


9- در سالهای اخیر شاهد ورود فارغ التحصیلان دانشگاههای مختلف به سیستم آموزش کشور هستیم و این مسأله باعث شدن تا این همکاران از راه رسیده مدارس را به مشابه آزمایشگاهی فرض کنند و این حق را برای خود قائل باشند تا چند سال اول  را به آزمون و خطا بپردازند تا تجربه کسب کنند. آیا بهتر نبود که مسئولین آموزش و پرورش از قبل برنامه ای اتخاذ می کردند و از بین دانشجویان ورودی علاقمند و از رتبه های بالای کنکور افرادی را برای تحصیل در دانشگاههای تربیت معلم انتخاب می کردند و برای امر خطیر معلمی آموزش می دادند.


10- در مورد نحوه تشویق معلّمان، همه ساله، شاهد آن هستیم که همکارانی که توانسته اند در امر نامه نگاری و نوشتاری موفق باشند هر چند در امر تدریس موفقیتی ندارند بیشترین رتبه ها را در نمونه بودن بگیرند و این باعث دلسردی همکارانی شده که بیشتر وقت و توانایی خود را در امر تدریس و کلاس داری به کار گرفته اند. آیا بهتر نبود که مسئولین محترم آموزش و پرورش ترتیبی اتخاذ می نمودند که به صورت غیرمستقیم و یا با سیستم های کامپیوتری شاهد نحوه تدریس و کلاس داری معلّمان از نزدیک باشند تا بتوانند انتخاب درستی در این زمینه داشته باشند.


11- آیا مسئولین آموزش و پرورش همان قدر که سعی کرده اند معلّمان را در جهت کار با سیستم های کامپیوتری سوق دهند، خود نیز برای رسیدن به این امر مهم، تلاش کرده اند و آیا تاکنون برای مدارس بودجه ای در نظر گرفته اند تا کامپیوتر فقط به عنوان ابزار نامه نگاری نباشد و بتوان از آن در امر تدریس و آموزش کمک گرفت.


12- دوره های ضمن خدمت معلّمان، از جمله دوره هایی است که می توانست در ارتقای سطح آموزشی معلّمان مؤثر باشد امّا عملاً به علّت به کارگیری استادانی که از نظر سطح علمی، در سطح پایینی هستند و کیفیت پایین سطح آموزشی کلاس ها، این دوره ها کارآیی خود را از دست داده و حتی برای خود در بین معلّمان آبرویی هم باقی نگذاشته است.


 منبع : گروه آموزشی متالورژی