ویژگی های هنرستان کار و دانش

ویژگی های هنرستان کاردانش

  اصولاًهدف کار دانش آموزش دادن به نیروی انسانی که آنها کارگر ماهر و نیمه ماهر و بعضی از آنها استاد کار و سرپرست کارگاهها در بخش های مختلف صنعت، کشاورزی و خدماتی بشوند.

پیشنهادی دارم به دانش آموزانی که قصد ورود به هنرستانهای کار دانش را دارند:

1-    قبل از هر چیز شناخت و داشتن اطلاعات کافی از وضعیت رشته های کار دانش، واحدهای درسی، دورس مهارتی، وضعیت ادامه تحصیل در این شاخه از اهمیّت ویژه‌ای برخوردار است داشته باشند. بهترین هنرستان

2-    چنانچه قصد ورود به رشته خاصی دارید حتماً با مشاورین و هنر آموزان همان رشته فوق در هنرستانهای که کاردانش در آن منطقه وجود دارد مشورت کند.

3-    چنانچه مقدور است با دانش آموزان شاخه کار دانش که مشغول یا تحصیلات آنها به پایان رسیده است مشورت کنید.

4-    در هفته مشاغل به هنرستانها مراجعه کنید و با دقّت و کنجکاوی خاصی سوالات مورد نظر خود را مطرح کنید و نمایشگاههای که دست ساخته‌ی دانش آموزان است که در سطح هنرستانها و شهرستانها برگزار می‌شود بازدید کنید و از مسئولین نمایشگاه اطلاعات لازمه را کسب کنید.

5-    استعداد و علایق خود را شناسایی کنید و بر اساس این علایق رشته بهترین هنرستان تهران

6-    قبل از ثبت نام از مکان، کارگاهها و امکانات آموزش و محیطی بازدید نماید که بعداً دچار مشکل نشوید.

با اینکه بیشترین بودجه صرف این هنرجویان می‌شود ولی کمترین بازدهی را دارند. حالا به مشکلات هنرجویان کار دانش و راهکارهای برای حل این مشکلات می‌پردازیم:

1-    هنرجویان قبل از وارد شدن به هنرستان هیچ اطلاعی از تعیین رشته و وضعیت رشته های کار دانش و ادامه تحصیل در این رشته ها راندارند.

راهکار:با مشاورین که آگاهی از رشته‌های کار دانش دارند و هنرجویان آن رشته مشورت داشته باشند که آنها را با توجه به علایق خود به یک رشته معرفی نمایند.

2- دانش آموزانی که از لحاظ درسی ضعیف هستند و هیچ رشته ی تحصیلی نیاورده اند به کار دانش هدایت می شوند. بهترین هنرستان های تهران

راهکار: ما باید بدانیم که بیشترین رشته های کار دانش زیر گروه آنها صنعت می باشد و دروس مهارتی آنها آسان نیست و باید پیش نیاز آنها درس ریاضی باشد که اول دبیرستان آن را با نمره‌ی خوبی پاس کرده باشند ولی اینطور نیست دانش آموزانی را در این هنرستان پذیرا باشیم که از لحاظ درسی وضعیت خوبی دادشته باشند و شرط معدل و مصاحبه فنی برای ورود به هر رشته ی کار دانش فراموش نشود.

3- در ادامه تحصیل دانش آموزان به مشکل جدّی برخورد می‌کند چونکه امتحان کنکور آنها با دانش آموزان هنرستان فنی حرفه‌ای است و سؤالات کنکور از دروس رشته‌های فنی حرفه‌ای می باشد در نتیجه تعداد بیشتری از آنها در کنکور قبول می شوند در چنین حالتی دانش آموزان هنرستان کار دانش هیچ انگیزه‌ای برای ادامه

تحصیل ندارند.

راهکار: هنرستان‌های کاردانش و فنی حرفه‌ای جداگانه از آنها آزمون گرفته شود. هنرستان های تهران

4-    نام رشته کاردانش در ذهن مردم مقبولیت و محبوبیت دیگر ندارد و آنها عقیده دارند که دانش آموزان تنبل و بی انضباط در این مراکز تحصیل می کنند.

راهکار: بهتر است نام هنرستان کاردانش به هنرستان علم و صنعت تغییر یابد.

5-    نداشتن کتاب‌های مهارتی استاندارد در بعضی از رشته های کار دانش و هنرآموزان باید طبق سر فصل‌های تعیین شده  از فنی حرفه ای به هنرجویان آموزش بدهند.

راهکار: برای هر رشته کتاب با استاندارد معین نوشته شود و در اختیار هنرجویان قرار گیرد.

6-                       کمبود فضای آموزشی و تجهیزاتی در کارگاهها

راهکار:گسترش دادن فضای آموزشی و تجهیز کردن وسایل کارگاهی. بهترین هنرستان دخترانه اینجاست. 

7-    از مهمترین مشکلات هنرجویان کاردانش هنر آموزانی هستند که برای تدریس تجربه‌ی کافی ندارند و یا اینکه رشته ی تحصیلی آنها هیچ تناسبی با رشته‌ای که تدریس می کنند ندارد و یا اینکه بعضی از دبیران عمومی کارت مهارتی از فنی حرفه‌ای دریافت کرده اند و هنرآموز شده اند و مشغول تدریس می باشند.

راهکار:دوره های ضمن خدمت برای هنرآموزان جدید گذاشته شود و هر هنرآموز باید متناسب با رشته خود به دانش آموزان تدریس نماید.

8-    یکی دیگر از مشکلات دانش آموزان کاردانش طریقه آزمون و امتحان دروس مهارتی می باشد اولاً آنها نمره‌ی میان‌ترم ندارند و هر نمره‌ای که در خردادماه آورده اند در نظر گرفته ‌می شود که بدین صورت می باشد ابتدا باید از آنها امتحان تئوری دروس مهارتی هر رشته که نمره‌ی قبولی آنها از 100نمره باید 50 نمره را بیاورند. سپس به آزمون عمل معرفی گردند بدیهی است بعضی از این دانش آموزان از لحاظ کار عملی قوی تر هستند ولی چون نمره‌ی تئوری را نیاورده اند نمی تواند در آزمون عملی شرکت نمایند. بهترین هنرستان پسرانه اینجاست.

9-    در بعضی از هنرستان‌های کاردانش بعضی از رشته ها را چندین سال در همان هنرستان به فراگیران آن منطقه آموزش می‌دهند در نتیجه آن رشته در آن مطقه و نواحی به حالت اشبا، درخواهد آمد و دیگر بازار کار و اشتغال در آن منطقه وجود نخواهد داشت در نتیجه فراگیران به شغل دیگری غیر از رشته‌ی تحصیلی خود می پردازند.

راهکار: هر چند سال رشته های جدید به هنرستان های کاردانش اضافه شود.

10-   در هنرستانهای کاردانش ر شته هایی وجود دارد که متناسب با موفقیت جغرافیایی و اقتصادی هر منطقه نیست مثلاً در مناطق روستایی باید رشته هایی از جمله کشاورزی و دامداری ارائه بدهند که اینطور نیست.

راهکار: با توجه به موقعیت جغرافیایی در هر محل رشته های آن را در هنرستان تعیین کنند.

12-   استقبال نکردن دانش آموزان خوب و ممتاز در هنرستان های کاردانش و چونکه بیشتر دانش آوزان کار دانش از لحاظ درسی وضعیت مطلوبی ندارند آن دانش آموزان ممتاز نیز روز به روز ضعیف‌تر خواهند شد.

راهکار: کاری کنیم که بیشترین دانش آموزان هنرستان کاردانش از ممتاران باشند.

یکی از روش‌های ادامه تحصیل در هنرستان کاردانش طرح دوگانه می باشد که این روش هم در هنرستان و هم خارج از هنرستان اجرا می شود.

پیشنهاد می‌کنیم قبل از اینکه دانش آموزی بخواهد طرح وگانه را برای ادامه تحصیل خود انتخاب کند به این نکات مهم توجه داشته باشد.

از محل استقرار کارگاهها بازدید بعمل آورد و با اساتید و مربیان کارگاهها درباره‌ی رشته ی مورد علاقه خود، ساعات کاری، بازار کار، ادامه تحصیل مشورت کند و باید فیزیکی بدنی خود با آن رشته مناسب باشد.

ما می‌دانیم که روش دوگانه آموزش‌های مهارتی شیوه‌ی آموزش توأم با کار عملی است یکی از روش‌های استفاده از همکاری در واحدهای تولیدی و خدماتی می باشد که از تجهیزات کارگاهی و مواد اولیه و استادان و مربیان متخصص استفاده می شود برای آموزش دانش‌آموزان خارج از هنرستان این دانش‌آموزان باید حفاظت و ایمنی در کارگاهها را رعایت کنند تا با مشکلی مواجه نشوند.

حالا به محاسن و معایب این روش(طرح دوگانه) می پردازیم.

محاسن:

1-    توانایی فنی و تخصصی دانش آموزان بیشتر خواهد شد و آنها دسترسی به علم و تکنولوژی جدید پیدا خواهند کرد.

2-    کاریابی و اشتغال آنها بعد از اینکه دیپلم گرفته اند بهتر خواهد بود در کار تخصصی دارند.

3-    آموزش یادگیری از لحاظ کیفی و کمی بهتر است هنگام کار کردن با آموزش در ارتباط هستند.

4-    کارکردن در کارگاههای تولیدی و خدماتی باعث اعتماد به نفس هنرجویان خواهد شد.

5-    ارتباط صمیمی بین دانش آموزان و کارفرمایان در محیط کاری بوجود خواهد آمد.

6-    بعد از پایان تحصیلات نگرانی شغلی نخواهند داشت چونکه در یک رشته ای مهارتی کسب کرده اند و می تواند آن مهارت را رشته‌ی شغلی خود انتخاب کنند و مشکل بیکاری در جامعه کمتر خواهد شد.

7-    چونکه در کارگاهها بصورت گروهی کار می کنند فرهنگ همکاری و هم‌یاری و صمیمی بین دانش آموزان بیشتر خواهد شد.

8-    اگر در دانشگاه قبول نشدند دیگر نگران نیستند چونکه فن و مهارتی کسب کرده اند و به آن اشتغال خواهند شد.

9-    دانش آموزانی که روش طرح  دوگانه را پیشه کرده اند بعد از اتمام تحصیلاتشان اگر در رشته تحصیلی خود اشتغال داشته باشند باعث افزایش کارآیی زیادی خواهد شد.

10-   مربیان و استادکاران کارگاهها اگر دیدند دانش آموزی توانایی و کارایی و افزایش سطح مهارت خوبی داشت بعد از پایان تحصیلات شاید در آنها کارگاهها استخدام بشوند.

معایب

1-  محل کارگاهها نسبت به محل هنرستان خیلی دورتر است.

2-    ساعات کاری دانش آموزان در هنرستان روزانه خیلی کمتر از ساعات کار در کارگاهها می باشد.

4- استادکاران و مربیان کارگاهها فنون و تجربیات خود را به آسانی در اختیار دانش آموزان قرار نمی دهند. چونکه آنان می‌گویند ما سالهای زیادی این فنون را کسب کرده ایم و می‌گویند شاید این دانش‌آموزان مهارتی را یاد بگیرند و وارد بازار شوند و ما را از گردانه بازار خارج کنند.

5- بعضی از استادکاران دانش آموزان را برای خرید وسایل و یا کارهای شخصی خود خارج از کارگاههای می فرستند

6- نظارت و سرکشی مداوم در کارگاهها وجود ندارد.

7- بیشتر دانش آموزان طرح دوگانه در کارگاهها نظاره‌گر هستند در نتیجه اعتماد به نفس آنها برای کارکردن خیلی کم است.

منبع : وبلاگ انجمن مکانیک خودرو دانشگاهها