مدارس امسال حضوری می شود؟

بازگشایی مدارس؛ حضوری یا غیر حضوری؟
بازگشایی مدارس؛ حضوری یا غیر حضوری؟
ایسنا/کردستان تصمیم گیر اصلی بازگشایی مدارس ستاد مبارزه با کرونا است و طی دو سه روز اخیر بنا بر گزارش این ستاد اعلام شد که مدارس از اول مهرماه به صورت غیر حضوری بازگشایی می شود. تصمیمی مهم که خیال دانش‌آموزان و خانواده‌های آنها را حداقل برای شروع سال تحصیلی یعنی اول مهر ماه راحت کرد.
اگر چه در این مدت مسئولان آموزش و پرورش بارها اعلام کرده بودند که با واکسیناسیون معلمان، به سمت بازگشایی حضوری مدارس خواهند رفت و از مدل آموزش مجازی در مدارس رضایت چندانی ندارند و خواهان بازگشایی مدارس هستند، اما همین اظهار نظرها موجب ترس و نگرانی بسیاری از خانواده‌ها شد و ماجرا تا جایی پیش رفت که تعدادی از والدین در شبکه‌های اجتماعی نوشتند که فرزندانشان را به خاطر جهش ویروس کرونا و احتمال ابتلای دانش‌آموزان به مدرسه نمی‌فرستند و عده ای هم به شدت موافق اموزش حضوری و بازگشایی مدارس هستند.
مادر یک دانش آموز در مقطع ۵ ابتدایی با اشارە بە اینکە خود سواد آنچنانی ندارد و کل زندگی خود را در روستا سپری کردە و درآمد زیادی ندارند می گوید:  در روزگاری زندگی کردەام کە از نعمت سواد بهرەمند نشدەام و در روستا همراه با خانوادە مشغول بە کار بودەایم.
این مادر بانه ای می گوید: حالا هم که بە دلیل شیوع بیماری کرونا مدارس را تعطیل کرده اند و آموزش بە صورت آنلاین است نمی خواهم فرزندم مانند خودم از تحصیل عقب بماند؛ با هزار بدبختی توانستم با کمک پدرش تبلت دست دومی را برایش خریداری کنیم، اما متاسفانە با وجود خرید تبلت هم مشکل حل نمی شود و در روستایی زندگی می کنیم کە متاسفانە از خدمات آنتن دهی و اینترنت محروم است و بە ناچار مجبوریم دختر ۱۱سالەام را با پسر عمو و دختر داییش راهی منزل یکی از اقوام در شهر بانە کنیم.
آمنه، ادامه می دهد: از تمامی مسئولین خواهشمندیم کە نسبت بە بازگشایی مدارس بە صورت رعایت تمامی پروتکل های بهداشتی اقدام کنند تا بیشتر از این فرزندانمان از تحصیل و پیشرفت جامعە عقب نمانند.
 مریم، مادر ثنا دختر ۷سالەای کە امسال قرار است بە مدرسە برود می گوید: فضای مدرسە را خانە دوم فرزندانمان می دانیم چون اولین مکان اجتماعی است کە بچەها بە آن ورود می کنند و تعطیلی مدارس معضل بزرگی است کە آیندە فرزندان را تهدید می کند.
او می گوید: آموزش پایه اول برای همه والدین سخت و مهم است چرا که دانش آموزان تازه نوشتن و خواندن یاد می گیرند و بسیاری از والدین هم با آموزش آشنا نیستند.
محمد، دانشجوی کارشناسی کامپیوتر در رابطە با آموزش و امتحانات آنلاین می گوید: آموزش آنلاین خوبی و بدی هایی را بە همراە دارد کە متاسفانە بدی های آن در ایران بیشتر بە چشم می آید و یکی از مشکلات اساسی در این راستا سرعت پایین اینترنت و قطع شدن برق در زمان امتحانات و شروع کلاس های آموزش است؛ این موارد بیشتر برای دانشجویان حائز اهمیت است.
والدین و مربیان مشتاق باز شدن مدارس هستند
سامان مجیدی در گفت و گو با ایسنا در رابطە با مشکلات آموزش آنلاین "شاد" اظهار کرد: طی تحقیقات انجام شدە والدین مشتاق باز شدن مدارس هستند؛ بیشتر والدین معتقدند فضای مجازی و در اختیار گذاشتن تلفن همراە یا تبلت بە صورت آزاد برای فرزندان خطر آفرین است و علاوه بر مسائل اجتماعی، روحی و روانی و همچنین باعث بەوجود آمدن مشکلات بزهکاری می شود.
وی افزود: عدم بازگشایی مدارس بە معنای آن است کە خانوادەهای کم برخوارد همانند سال های گذشتە دوبارە دچار افت شدید تحصیلی در فرزندان می شوند.
کارشناس تربیت و آموزش بیان کرد: در نظرسنجی های اخیر، نظر بیشتر والدین بر این بودە کە فضای آموزشی بە صورت مجازی بازدهی ضعیفی داشتە و ما هم بە عنوان کارشناس و متخصص آموزش کاملا موافق این نظر هستیم و معتقدیم کە کارایی اصلی آموزش و پرورش در فضای مجازی خود را نشان نمی دهد.
مجیدی در مورد شبکە شاد اظهار کرد: درست است که ما شبکه شاد را بە عنوان یک دستاورد آموزشی و فناورانە در ایران کە تمامی دانش آموزان، مربیان، مدیران و اولیا در بستر آن حضور داشتە باشند را قبول داریم؛ اما متاسفانە در شبکە شاد مشکلاتی وجود دارد و اولین مشکل پیش روی ما عدم دسترسی تمامی دانش آموزان به امکانات شاد است.
وی تصریح کرد: مناطقی هستند کە اصلا اینترنت ندارند؛ با این وجود کە ما هم امکانات و اینترنت داریم هنوز هم تعدادی از معلمان شناسایی و احراز هویت نشدەاند و مشکلات شبکە شاد در ورژن های آیفون ios  برطرف نشدە است. بهترین هنرستان پسرانه
این کارشناس آموزش و تربیت افزود: راەحل مبارزە با کرونا تعطیلی مدارس نیست؛ در تمامی کشورهای پیشرفتە بە وجود شیوع کرونا تعطیلی مطلق وجود ندارد و این امر در ایران در حالی اتفاق می افتد که مردم علاوه بر انجام کارهای روزمرە خود، در مراسم عروسی و عزا هم در ایام کرونا شرکت می کنند اما نسبت بە مدارس این تفکر را دارند کە باید تعطیل شود.
 به گفته وی، طی آمارهای رسمی وزارت آموزش و پرورش سال گذشته ۴۰۰هزار دانش آموز کشور از آموزش محروم شدند، کە این آمار بە صورت غیر رسمی قطعا بیشتر است؛ نکتەای حائز اهمیت این است که در سند تحول بنیادین ۱۵ ویژگی برای مدارس بیان شدە کە یکی از این ویژگی ها آموزش است. بهترین هنرستان دخترانه
مجیدی، عنوان کرد: در مدرسە می توان، حیات طیبە را به عنوان یکی از اساسی ترین اهداف سند تحول بنیادین، بە صورت حضوری پیگیری کرد؛ مدرسە کانون عرضه خدمات تربیتی برای اصلاح اجتماع است کە در آن فرهنگ غنی اسلامی، ایرانی و اصیل بومی به ویژه در مناطق دو زبانە وجود دارد و تحقق و آموش آن فقط در فضای حضوری امکان پذیر است.
وی تاکید کرد: اگر مدارس همچنان تعطیل باشد علاوه بر آسیب در زمینه آموزش، اخلاق، پیشرفت، تحول و روابط اجتماعی، نیز آسیب می بیند.
امکان آموزش حضوری دانش آموزان در اول مهر ماه بعید است لیست    هنرستان های تهران اینجاست.
معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش کردستان، امکان تشکیل کلاس و آموزش حضوری دانش آموزان در اول مهر ماه را دور از ذهن دانست و گفت: با توجه به شرایط موجود، زمینه بازگشایی حضوری مدارس فراهم نیست.
افشین خوش گوار، در دومین نشست کارگروه سلامت و امور بهداشتی پروژه مهر ۱۴۰۰ استان اظهار کرد: مهم ترین هدف کارگروه این است که مدارس تمهید مقدمات کامل و با کم ترین آسیب و مشکل بازگشایی و آموزش دانش آموزان آغاز شود. بهترین هنرستان های تهران
وی با اشاره به شرایط حاکم، همه گیری و شیوع سویه های جدید کرونا در سطح جهان، امکان تشکیل کلاس و آموزش حضوری دانش آموزان در اول مهر ماه را دور از ذهن دانست و با بیان اینکه با این شرایط بازگشایی حضوری فراهم نیست، افزود: ضرورت دارد، اهداف و سیاست ها را با قدرت و حساسیت پیش برده و عملیاتی کنیم.
معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش کردستان، در ادامه با بیان اینکه مهم ترین اقدام کارگروه سلامت و امور بهداشتی پروژه مهر، آموزش و ارتقای سواد سلامت است؛ بر پیگیری سیاست های سلامت محور تاکید و بیان کرد: ایجاد سلامت جسمی، روحی و روانی، اصل اول نیروی انسانی و سازمان است.
وی در ادامه گزارشی از واکسیناسیون فرهنگیان ارائه کرد و با بیان اینکه در مرحله اول واکسیناسیون بیش از ۱۹ هزار نفر از فرهنگیان دُز اول واکسن را در مراکز تخصصی آموزش و پرورش دریافت کرده اند، گفت: با احتساب ۱۰ درصد تزریق واکسن فرهنگیان خارج از مراکز تجمیعی در مجموع ۹۴ درصد از فرهنگیان استان در مرحله اول واکسیناسیون اقدام به تزریق واکسن کرده اند. بهترین هنرستان تهران
خوشگوار افزود: از امروز شنبه ششم شهریور ماه ۱۴۰۰ مرحله دوم واکسیناسیون فرهنگیان در ۱۶ مرکز اختصاصی آغاز و تا ۲۲ شهریور عملیاتی می شود.
رئیس کارگروه سلامت و امور بهداشتی پروژه مهر استان در بخش دیگری از گزارش خود با تاکید بر اینکه نباید از موضوع سرویس بهداشتی و بهداشت محیط مدارس غافل شد، افزود: از ۴۷۰ مدرسه شناسایی شده که سرویس های بهداشتی آنها نیاز به بهسازی و بازسازی دارد، تعداد ۲۰۹ مدرسه انجام و ۲۶۱ مدرسه در دست اقدام است.    بهترین هنرستان
وی هم چنین نظارت و ارزیابی بر اقدامات را مهم دانست و با بیان اینکه برنامه ای که نظارت و ارزیابی نداشته باشد ابتر است، بر اجرای برنامه نظارتی قبل، حین و بعد از اجرای اقدامات تاکید کرد و گفت: نظارت قبل از اجرا، از اهمیت بیشتری برخوردار است.
خوشگوار در پایان یادآور شد: ضرورت دارد برنامه های کارگروه سلامت و امور بهداشتی پروژه مهر علاوه بر بازه زمانی قبل از بازگشایی مدارس، در طول سال تحصیلی نیز مورد توجه قرار گرفته و در دستور پیگیری باشد. هنرستان
انتهای پیام
منبع :  ایسنا