باید به مدرسه بازگشت

گرچه سال تحصیلی جدید قرار است به صورت مجازی آغاز به کار کند اما حالا دیگر عموم مردم و دانش‌آموزان این امیدواری را دارند که امسال مدارس به صورت حضوری برپا شود.


خبرگزاری مهر -گروه جامعه: از امروز سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ رسماً به صورت مجازی آغاز می‌شود؛ هر چند دانش آموزان کلاس اولی و پیش دبستانی ۵ شنبه برای جشن شکوفه‌ها و غنچه‌ها راهی مدرسه شدند. امسال برخلاف سال گذشته که مسئولان آموزش و پرورش بر شروع سال تحصیلی به صورت حضوری تاکید داشتند اما نهایتاً کل سال تحصیلی در فضای مجازی برپا شد، بر شروع سال تحصیلی به صورت مجازی به جز مناطق روستایی و عشایری که به صورت حضوری خواهد بود تاکید دارند؛ اما حالا دیگر بعد از گذشت دو سال تحصیلی تحت تاثیر کرونا، افت مشهود عملکرد تحصیلی دانش آموزان، بی انگیزگی و افزایش چالش‌های سلامت روانی و جسمی دانش آموزان از جمله افسردگی و کم تحرکی و لزوم تطابق پذیری مطلوب‌تر با شرایط کرونا، و از سوی دیگر با توجه به واکسیناسیون گسترده معلمان و عموم جامعه و در جدیدترین اقدام دانش آموزان، رفتن به سمت بازگشایی مدارس از آبان ماه در دستور کار جدی مسئولان است.


اطلاعیه‌های پیاپی آموزش و پرورش در این روزها که ابتدا بر لزوم مشارکت حداکثری معلمان و والدین برای بازگشایی مدارس تاکید داشت تا شیوه نامه‌های بهداشتی برای بازگشایی مدارس نشان می‌دهد که افکار عمومی باید برای بازگشایی مدارس خود را آماده کند. این بار شاید بتوان به باز شدن درب مدرسه‌ها امیدوار بود هر چند این مسیر که طی شدنش ضروری است چالش‌هایی پیش رو دارد.


البته امروز هر چند سال تحصیلی به صورت مجازی آغاز می‌شود اما رئیس جمهور در مدرسه‌ای حاضر شدند و زنگ مدرسه را نواختند-برعکس سال گذشته که زنگ مدرسه توسط رئیس جمهور مجازی نواخته شد- دانش‌آموزان در مدارس روستایی و عشایری، دانش‌آموزان هنرستانی برای دروس مهارتی و دانش‌آموزان پایه اول ابتدایی هم به مدرسه رفته‌اند. هر چند گروه بندی شده و با رعایت پروتکل‌ها!


کدام معلمان برای بازگشایی مدارس مقاومت می‌کنند؟


به نظر می‌رسد هر چقدر معلمان در روزهای ابتدایی آغاز آموزش مجازی در اسفند سال ۹۸ با آن دچار چالش بودند اما برخی از آنها شاید این روزها هم علیرغم توصیه کارشناسان سلامت روان و تعلیم و تربیت مبنی بر اهمیت بازگشایی مدارس، آموزش مجازی را گزینه مطلوب‌تری می‌دانند. هر چند تمام معلمان در این دسته قرار نمی‌گیرند و بیشتر معلمانی که در این دسته قرار می‌گیرند، معلمان رسمی آموزش و پرورش هستند که عموماً در مدارس دولتی تدریس می‌کنند و شاید نظارت کم آموزش و پرورش در دوره کرونا بر آموزش‌ها ماندن پشت دفاع از آموزش مجازی در شرایط فعلی را راحت تر کرده باشد؛ معلمانی که به ندرت برای کاهش افت تحصیلی دانش آموزان مورد سوال قرار می‌گیرند و مطالبات معیشتی آنها همیشه مطالبه گری از این قشر را تحت تاثیر قرار داده است. قطعاً در این میان منظور تمام معلمان نیستند و حتماً در میان این قشر شمار بسیاری معلم دیده می‌شود که در همین ایام کرونا از خود گذشتگی‌های بسیاری برای دانش‌آموزانشان داشته‌اند اما شاید برخی از معلمان نیز ترجیح می‌دهند چشمشان را روی انبوه مشکلاتی که بسته بودن مدارس برای دانش آموزان و اولیا ایجاد کرده است ببندند و به این فکر کنند که بهتر است در همین فضای بی نظارت پشت سر نبود امکانات بهداشتی در مدارس و عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی برای باز شدن مدارس مقاومت کنند.


ریما صالحی مادری که فرزندش امسال به کلاس سوم دبستان می‌رود به خبرنگار مهر گفت: روز سه شنبه سری به مدرسه دخترم زدیم که کتاب‌هایش را تحویل بگیریم. از معاون مدرسه پرسیدم مدارس از آبان باز می‌شود که با قاطعیت گفت امسال هم آموزش مجازی خواهد بود. من اعتراض کردم و گفتم بچه‌ها از سال اول و دوم واقعاً چیزی نفهمیدند و خودم با زور معلم خصوصی بچه ام را به سطح مطلوب رساندم ولی گفت که ما امکاناتی برای بازگشایی مدارس نداریم و بچه خود شما بیشتر آسیب می‌بیند چون نهایتاً هم باید برای دو ساعت بچه را هر روز به مدرسه بیاورید و ببرید.


وی ادامه داد: من نزد مدیر مدرسه رفتم و اعتراض کردم که بچه‌ها افسرده شده‌اند و هیچ درکی دیگر از مدرسه و همکلاسی و کلاس ندارند اما مدیر هم گفت این شرایط برای همه بچه‌ها همین است و در دنیا کرونا آمد فقط به این مدرسه که نیامده. گفتم واقعاً ما اولیا هم خسته شده‌ایم که گفت مگر مدرسه جای نگهداری بچه شماست. خیلی رفتارشان برخورنده بود. نهایتاً یکی از معلم‌ها که در اتاق مدیر بودند گفتند مدارس باز شود شما اولین نفری هستید که اعتراض می‌کنید الان کلاس اول ۸۰ نفری ثبت نام شده‌اند ولی دو کلاس توانستیم تعریف کنیم چون معلم بیشتر نداشتیم. با کلاس ۴۰ نفره قرار است مدرسه را در این وضع باز کنیم؟


صالحی بیان کرد: من واقعاً نمی‌دانم از آبان مدارس باز می‌شود یا نه ولی واقعاً از مسئولان انتظار دارم هر کسی هر کاری لازم است انجام دهد تا مدرسه‌ها باز شود. واقعاً اگر امسال هم قرار باشد آموزش‌ها مجازی باشد دیگر باید قید آموزش رسمی در کشور را زد. به نظرم معلم‌های این مدرسه دوست ندارند مدارس باز شود. مدیر مدارس هم دوست ندارند. حداقل حرف خیلی از اولیا در مدرسه دخترم که دولتی است همین است وگرنه ما والدین خیلی هم از باز شدن مدارس استقبال می‌کنیم. الان تقریباً همه یا کرونا را گرفته‌ایم یا واکسن زده‌ایم. معلم‌ها هم که واکسن زده‌اند. بسته بودن مدارس هیچ توجیهی ندارد.


با معاون این مدرسه دولتی در منطقه ۱۲ تهران درباره دلایل عدم استقبال از بازگشایی مدارس پرسیدیم. زهرا. ص گفت: می‌گویند قرار است به ما سرانه بهداشتی بدهند. اصلاً مشکل ما سرانه بهداشتی نیست. بله ما از بازگشایی مدارس استقبال نمی‌کنیم چون فردا همین والدین کلی از ما طلبکار می‌شوند که فرزندانشان در مدرسه کرونا گرفته‌اند و کل خانواده درگیر شده و… سال قبل ما یکبار چنین اتفاقی را تجربه کردیم. بچه‌ها ناقل هستند و حتی اگر واکسن هم زده باشیم همه در معرض ویروس هستیم و ایمن نیستیم. من نمی‌توانم برای مدارس ۴۰ نفره ام برنامه‌ریزی کنم که معلم هم روزی دو ساعت دو ساعت به ده نفر ده نفر درس بدهد و بعد آموزش مجازی هم بدهد. تازه همین هم ایمن نیست.


وی ادامه داد: برای این کار باید اول تلاش می‌کردند معلم به اندازه کافی به مدارس بدهند که ما نخواهیم کلاس‌های ۴۰ نفره تشکیل بدهیم. آموزش مجازی برای ما هم سخت است. موضوع راحت طلبی معلم که نیست. وگرنه معلم باید یک سری در شاد فایل بگذارد و بعد در واتساپی جایی پیگیر آموزش بچه‌ها باشد. دردسر آموزش مجازی بیشتر است.


این معاون مدرسه در پاسخ به این پرسش که اگر مطالبه والدین بازگشایی مدارس باشد چه؟ گفت: ما امکاناتمان را می‌بینیم. خود آموزش و پرورش هم می‌گوید اولویت سلامتی بچه هاست.


وی در پاسخ به پرسش دیگری که در دنیا مدارس آخرین جایی بودند که تعطیل می‌شدند و اینکه تداوم دوری از مدرسه آسیب‌زاست، گفت: برای این دیگر باید مسئولان کاری کنند کرونا در کل کشور کنترل شود. اینها دیگر تقصیر ما نیست. بهترین هنرستان دخترانه


معلمانی که مطالبه بازگشایی مدارس را دارند


البته هستند معلمانی که همین روزها در فضای مجازی دلسوزانه درباره آسیب‌های آموزش مجازی می‌نویسند و خود پای مطالبه بازگشایی مدارس ایستاده‌اند. شایان هراتی معلم مدارس دولتی و غیردولتی تهران نیز به خبرنگار مهر گفت: اصلاً نمی‌توانید تصور کنید چقدر بچه‌ها در این مدت آسیب دیده‌اند. اصلاً مسئولان بدانند اگر آبان مدارس با هر تمهیدی باز نشود کمترین آسیب بی انگیزگی دانش آموزان و تغییر سبک زندگی آنها خواهد بود. سبک زندگی‌ که بسیار خطرناک و دور از تمام شئون تربیتی است. بدترین ضررش این است که واقعاً تعامل آنها به پایین‌ترین سطح رسیده و در جایی غیر از مدرسه دارد شکل می‌گیرد. دیگر فضای تربیتی سالم در دسترس بچه‌ها نیست. دیگر کنترل نوجوان‌ها از دست والدین خارج شده است و بدتر اینکه آمار ترک تحصیل بالاتر می‌رود که کلی هزینه و انرژی می‌خواهد تا آنها به تحصیل بازگردند. بهترین هنرستان پسرانه


کرونا جهان را گرفت ولی واقعاً ما خیلی بد مدارس را مدیریت کردیم. اینکه تمام انرژی روی پر و بال دادن به آموزش مجازی در سامانه شاد و مدرسه تلویزیونی صرف شده است اصلاً باعث شده سخت‌تر هم بشود بازگشتن به مدرسه. کاش اصلاً آموزش را تعطیل می‌کردند و جایگزینی نبود تا زودتر مجبور می‌شدیم به مدارس برگردیم


وی ادامه داد: کرونا جهان را گرفت ولی واقعاً ما خیلی بد مدارس را مدیریت کردیم. اینکه تمام انرژی روی پر و بال دادن به آموزش مجازی در سامانه شاد و مدرسه تلویزیونی صرف شده است اصلاً باعث شده سخت‌تر هم بشود بازگشتن به مدرسه. کاش اصلاً آموزش را تعطیل می‌کردند و جایگزینی نبود تا زودتر مجبور می‌شدیم به مدارس برگردیم. الان همه می‌گویند خب آموزش مجازی هست دیگر. اصلاً این چه استدلالی است؟ واقعاً آموزش مجازی اصلاً برای سن دانشگاه هم خیلی پذیرفته نیست.


این معلم متوسطه اول گفت: الان بچه‌ها در کوچه و خیابان و خانه دوست و فامیل هستند. واقعاً مشکل والدین با مدرسه است؟ به نظرم باید حضور در مدرسه اجباری شود. هیچ روشی جز اجباری شدن این حضور پاسخگو نیست. نمی‌شود میانه حرکت کرد. الان همه جا باز است و هیچ فعالیتی متوقف نیست ولی آموزش کلاً در کشورمان شده مجازی. این قابل باور نیست. هنرستان های تهران


از استرس بچه‌های پایه دوازدهم تا اشتیاق بچه‌های دبستانی برای دیدن همکلاسی


زهرا سالک مشاور مدارس تهران نیز در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: واقعاً تا مدارس باز نشود و مشاوران در مدارس دانش آموزان را مشاهده نکنند نمی‌توانیم دقیق بگوییم این مدت چقدر برای بچه‌ها آسیب زا بوده است. همین الان بچه‌هایی که پایه دوازدهم هستند عملاً متوسطه دوم را تا حالا با آموزش مجازی گذرانده‌اند و نگران سطح یادگیری و کنکورشان هستند. این‌همه استرس اگر قرار باشد امسال با آموزش مجازی توام شود واقعاً خطرناک است. سال گذشته هم وقتی برای نحوه درس خواندن برای کنکور به بچه‌ها مشاوره می‌دادم به وضوح می‌دیدم یک استرس عجیبی داشتند که مدل هیچ سالی نبود. آنها نگرانی‌هایی داشتند که اصلاً تمرکزشان را گرفته بود. مثلاً اگر کرونا بگیریم و نرسیم به کنکور چطور؟ اگر مدام کنکور را عقب بیاندازند چی؟ اصلاً چه فایده دارد درس بخوانیم قرار نیست کرونا برود و… یک جورهایی با تعطیلی مدارس امید را از بچه‌ها گرفته‌ایم.


بهانه است والدین بگویند برای کرونا بچه‌ها را به مدرسه نمی‌فرستند چون الان نوجوان‌ها همه جا می‌روند. مشکل نمی‌تواند دو ساعتی باشد که قرار است مدرسه بیایند. همین همکلاسی‌ها در کافه و پارک همدیگر را می‌بینند. بهترین هنرستان های تهران


وی ادامه داد: والدین باید بدانند همانقدر که نگران سلامتی جسمی بچه‌هایشان هستند باید نگران خیلی چیزهای دیگر باشند. هر چند واقعاً به نظرم دیگر بهانه است والدین بگویند برای کرونا بچه‌ها را به مدرسه نمی‌فرستند چون الان نوجوان‌ها همه جا می‌روند. مشکل نمی‌تواند دو ساعتی باشد که قرار است مدرسه بیایند. همین همکلاسی‌ها در کافه و پارک همدیگر را می‌بینند. الان در همین ایام جشن شکوفه‌ها ببینید چقدر بچه‌های دبستان از دیدن ۱۰ تا بچه هم سن و سالشان کنار هم به شوق می‌آیند و یا حتی واکنش‌های عجیبی نشان می‌دهند. اینها همه در اثر کروناست و واقعاً تداوم آن خطرناک است.

سالک بیان کرد: البته من خوش بین هستم و معتقدم مدارس به زودی باز می‌شود و ما هم ان شاءالله می‌توانیم شرایط را مدیریت کنیم و دوباره همه چیز سر جای خود باز گردد. شاید اولش کمی برگشتن به شرایط عادی سخت باشد اما همه باید همت کنیم. الان هم که دانش آموزان را می‌خواهند واکسن بزنند. البته والدین روی همین هم شک و تردید دارند ولی شاید لازم است کمی در مقابل این فضا انعطاف پذیر تر از ماه‌های قبل باشند.

وی در پاسخ به این پرسش که معلم‌ها از بازگشایی مدارس استقبال می‌کنند گفت: تمام معلمان مدرسه ما از آن استقبال می‌کنند. واقعاً جریان زندگی و آموزش از دست خارج شده و ما هم دوست داریم بچه‌ها را ببینیم. دیدن بچه‌ها به ما هم انگیزه می‌دهد. معلم‌ها می‌دانند آموزش مجازی در بهترین حالت هم به یادگیری کامل نمی‌رسد. امیدوارم آبان مدارس باز شود. بهترین هنرستان تهران

واکسن زدن به دانش آموزان؛ از استقبال والدین تا نگرانی

شاهین بدعتی پدر آتنا که امسال پایه دوازدهم است به خبرنگار مهر گفت: واقعاً خوشحالم قرار است به بچه‌ها واکسن بزنند. اصلاً از استرس اینکه سال دوازدهم قرار است آموزش‌ها آنلاین باشد سه ماه است این بچه خواب و خوراک ندارد. الان حداقل مطمئن هستیم برای دانش آموزان متوسطه دوم امید به بازگشایی مدارس هست. البته مدرسه دختر من غیردولتی است و از مرداد اعلام کرده بود که حتماً سال جدید تحصیلی حضوری خواهد بود. ده روزی هم در شهریور کلاس گذاشتند. الان ولی اعلام کردند از نیمه مهر آموزش‌ها حضوری می‌شود. همه معلم‌ها هم گویا واکسن زده‌اند. به نظرم پدر و مادر این نسل هم عموماً دیگر واکسن زده باشند.

وی درباره اینکه در این مدت فرزندش چه تغییراتی به لحاظ خلق و خو کرده است، گفت: دخترم خیلی فعال بود ولی الان کمی نسبت به برخی مسائل بی تفاوت است. مثلاً دیگر نسبت به تعادل وزنش حساس نیست. شلخته تر شده است و مهمترین چیزی که ما را اذیت می‌کند این است که زمان خوابش کلاً بهم ریخته است.

وقتی بچه‌ها آزادانه هر ساعت می‌خواهند بخوابند و بیدار شوند در واقع تعادل شیمیایی مغز آنها بهم می‌ریزد. خیلی از افسردگی‌ها برای همین است. حالا فرض کنید علت دیر خوابیدن پرسه زدن در فضای مجازی آن هم با گوشی موبایل باشد

دکتر سحر گلستانی روان شناس نیز در گفتگو با خبرنگار مهمترین مشکلات دوران کرونا برای کودکان و نوجوانان را بهم خوردن نظم زندگی و ساعت خواب و بیداری ذکر کرد و به خبرنگار مهر گفت: ما می‌دانیم که چقدر مهم است که در زمان مناسب و به مقدار کافی -نه زیاد و نه کم- در سنین رشدی بچه‌ها بخوابند. نه فقط بحث سلامت رشد جسمانی که حتی بعضی از ناقل‌های عصبی مثل سروتونین که مانع افسردگی می‌شود در خواب شب ترشح می‌شود. وقتی بچه‌ها آزادانه هر ساعت می‌خواهند بخوابند و بیدار شوند در واقع تعادل شیمیایی مغز آنها بهم می‌ریزد. خیلی از افسردگی‌ها برای همین است. حالا فرض کنید علت دیر خوابیدن پرسه زدن در فضای مجازی آن هم با گوشی موبایل باشد. مدرسه رفتن بیش از چیزی که فکر می‌کنیم در زندگی بچه‌ها کارکرد دارد. یک جور برنامه‌ریزی زیستی و روانی آنها را تنظیم می‌کند.

وی ادامه داد: هر کسی در این فضا موافق تداوم آموزش آنلاین و عدم بازگشایی مدارس باشد منطقی به شرایط نگاه نمی‌کند. واقعاً بچه‌ها نیاز به تعامل با همسالان خود دارند. نیاز دارند ساعتی در روز را دور از خانه باشند و در یک جای امن. نیاز دارند در کلاس و با همکلاسی‌ها درس بخوانند. نیاز دارند با معلم‌ها در تعامل باشند. مهم‌تر اینکه باید مشاوران مدارس نیز آنها را رصد کنند و هر چه زودتر برای رفع چالش‌هایی که ایجاد شده مداخله کنند. من مراجعین نوجوانی دارم که یکی از استرس‌هایشان دیدن دوباره کلاس و همکلاسی است چون در این مدت به انزوا عادت کرده‌اند و مراجعینی که از حضوری شدن مدارس استقبال نمی‌کنند چون به تنبلی عادت کرده‌اند. در کنارش نوجوانانی که واقعاً از این شرایط که برای دیدن یک همکلاسی باید کلی دلیل برای والدین بیاورند و یک پارکی جایی برای این دیدار پیدا کنند به ستوه آمده‌اند را می‌بینم. بهترین هنرستان

گلستانی اظهار کرد: به نظرم می‌رسد که اصلاً نباید امسال ساده از کنار بازگشایی مدارس عبور کرد. باید این حضور اجباری شود. بعید می‌دانم امروز دیگر فعالیتی مثل مهر سال گذشته تعطیل یا تق و لق باشد و نباید بهانه‌ای برای آنلاین شدن آموزش‌ها و دوری بچه‌ها از تعاملاتشان با هم در فضای مدرسه باشد.

وی درباره اینکه به نظرش با والدینی که شاید در مقابل واکسن زدن دانش آموزان مقاومت کنند چه می‌توان گفت، بیان کرد: به هر حال بعید است واکسن زدن اجباری باشد. والدین هم می‌توانند انتخاب کنند. البته واکسن هراسی در همه جای دنیا وجود دارد و برای نوجوانان و کودکان هم هنوز شاید اما و اگرهایی باشد اما باید مسئولان بهداشتی در این باره خیال مردم را راحت کنند که واکسن خطری ندارد. ولی باز هم به نظرم رعایت پروتکل‌ها باید در اولویت باشد و با رعایت پروتکل‌ها مدارس را باز کرد و روی آن برنامه‌ریزی کرد. هنرستان

در این میان هستند والدینی که نگران واکسیناسیون اجباری فرزندانشان هستند. سلما سلیمانی مادر حسنی به خبرنگار مهر گفت: دخترم امسال کلاس اول است و پسرم هم سال هفتم می‌رود. برای دخترم که می‌دانم نوبت واکسن حالا نمی‌رسد و بعید می‌دانم اصلاً واکسنی تایید شده باشد ولی برای پسرم هم نگران این هستم حضور را منوط به زدن واکسن کنند چون ما مجبور می‌شویم او را به صورت حضوری به مدرسه نفرستیم. دیروز مدرسه‌شان اعلام کرد اگر برای بچه‌ها نوبت واکسن اعلام شود واکسن زدن اجباری است و هر کس واکسن نزند نمی‌تواند کلاس حضوری بیاید و درس‌های حضوری هم قرار نیست آنلاین تدریس شود.

وی ادامه داد: البته اولیا با مدیر مدرسه صحبت کردند و قرار شد تغییر در این شیوه داده شود ولی فکر کنم خود مدارس هم چندان نمی‌دانند قرار است چه اتفاقی بیافتد. به هر حال ما نمی‌دانیم این واکسن‌ها روی چه تعداد بچه در دنیا امتحان شده و اصلاً چه اثراتی دارد آیا نتیجه بخش است یا نه. من خودم بدون واکسن زدن هم پسرم را مدرسه می‌فرستم ولی هنوز مطمئن نیستم واکسن به او بزنیم.

باید به مدرسه بازگشت!

شاید در این روزها مسئولان دارند سخت تلاش می‌کنند اعتماد عمومی را بازگردانند تا مدارس باز شود و این را در یک فضای آرام دنبال می‌کنند. واقعیت این است که والدین هم این روزها بیش از گذشته از بازگشایی مدارس استقبال می‌کنند. شاید این روزها بیشتر همه متوجه شده باشند که تعامل بچه‌ها با یکدیگر و داشتن یک برنامه روتین برای زندگی و هدفی مثل درس خواندن و تعامل با معلم و.... چقدر برای رشد آنها و سلامتی شان موثر است. شاید دیگر بهانه کمتری برای تداوم آموزش مجازی باشد. وقت آن است که آموزش‌های مجازی به عنوان یک پشتیبان عمل کنند و به همین شیوه‌ای که پیش می‌رود مدارس به مرور بازگشایی شوند. حالا گفته می‌شود در مناطق روستایی و عشایری سال تحصیلی مدارس حضوری باز می‌شود، کلاس‌های نهضت سوادآموزی باید حضوری باشد و… و به مرور مدارس با رعایت پروتکل‌ها بازگشایی می‌شوند. باید باور کرد که بسته بودن درب مدارس امروز به نفع آینده و حال جامعه نیست.

منبع: خبرگزاری مهر

والدین و تنگنای تهیه تبلت برای فرزندان

والدین و تنگنای تهیه تبلت و اینترنت/ گرانی نَفس خانواده‌ها را گرفت

خبرمهم: افزایش هزینه خرید تبلت و اینترنت سبب شده تا برخی خانواده‌ها شرایط کرونا را نادیده گرفته و به بازگشایی کلاس‌های درس رغبت نشان دهند.

1 هفته پیش۰ خواندن این مطلب 5 دقیقه زمان میبرد

فیس بوک توییتر پاکت اشتراک گذاری از طریق ایمیل چاپ


به گزارش بخش اجتماعی سایت خبرمهم، چند سالی است که سیستم آموزشی کشور متأثر از شیوع ویروس کرونا شده و متناسب با آن شیوه تحصیل تغییر کرده است.آموزش در مدارس و دانشگاه‌ها در بستر فضای مجازی انجام شده و با وجود برخی از مزیت‌های نسبی در این آموزش، مهیا نبودن زیرساخت‌های اولیه و البته گرانی ابزارآلات آموزشی همچون تبلت، لپ تاپ و مانند آن، این سبک آموزشی را دچار چالش کرده است.

سرعت کُند اینترنت در مناطق کوهستانی و روستایی انتقاد دانش آموزان و خانواده‌های آن‌ها و حتی فرهنگیان را به همراه داشته است.

در آستانه بازگشایی مدارس و اعلام ترکیبی بودن آموزش (حضوری و غیرحضوری)، داشتن تجهیزات و لوازم این دو شیوه آموزشی الزامی بوده و بار دیگر دغدغه تهیه تبلت و گوشی‌های هوشمند در کنار سایر ملزومات آموزشی در بین خانواده‌ها ایجاد شده است.

در شرایط کرونایی که بسیاری از کسب و کار‌ها تعطیل شده است، اکثر خانواده‌ها توان خرید این تجهیزات را ندارند و همین امر نگرانی در خصوص افزایش تعداد کودکان بازمانده از تحصیل را به دنبال دارد.

پایین بودن قدرت اقتصادی خانواده‌ها در گلستان امکان دست‌یابی به این تجهیزات را سخت کرده و همچنین بروز خشکسالی و وابستگی درآمد خانواده‌ها به کشاورزی شرایط دشواری را برای شهروندان گلستانی ایجاد کرده است.

هرچند برخی از نهاد‌های حمایتی و آموزش و پرورش در تلاش هستند با استفاده از منابع دولتی و بهره‌گیری از توان خیران بخشی از نیاز‌های خانواده‌ها را تأمین کنند، اما بسیاری از دانش آموزان به این تجهیزات آموزشی دسترسی ندارند.


کیفیت آموزش مجازی پایین است

یک خانم روستانشین گلستانی با اعلام رضایت از حضوری برگزار شدن کلاس‌ها گفت: بنده دو فرزند دارم لذا باید برای آن‌ها دو گوشی هوشمند تهیه کنم.

الهام صادقی بیان کرد: علاوه بر دغدغه تهیه گوشی هوشمند، هزینه اینترنت و عدم پوشش یا ضعیف بودن آن در برخی از مناطق و مخصوصاً در روستا‌ها آموزش مجازی را سخت‌تر می‌کند.

او افزود: پسر بنده که در مقطع متوسطه تحصیل می‌کند در سال گذشته به دلیل سرعت پایین اینترنت نتوانست در یکی از امتحانات خود شرکت کند و برای وی غیبت غیرموجه رد شد.

صادقی ادامه داد: آموزش در فضای مجازی آن طور که باید باشد، نیست، زیرا برخی از فایل‌ها آماده بوده و توسط دبیران ارسال می‌شود و ممکن است بچه‌ها سوالاتی داشته باشند که نتوانند جواب آن را دریافت کنند.

او با بیان اینکه آموزش حضوری برای دانش آموزان لازم است، گفت: هنگامی که کودکان در محیط آموزشی حضور می‌یابند احساس رقابت و انگیزه بین آن‌ها افزایش می‌یابد و همچنین پذیرش مطالب و اطاعت پذیری آن‌ها از معلمان بسیار راحت‌تر است.

صادقی با اشاره به اینکه آموزش در مقطع ابتدایی بسیار حساس‌تر است، افزود: هم اکنون دانش آموزانی هستند که حتی خواندن و نوشتن را هم بلد نبوده و با اعداد آشنایی ندارند و این از ضعف‌های آموزش مجازی است که باید برطرف شود. بهترین هنرستان پسرانه

او بیان کرد: برخی از خانواده‌ها در امتحانات به فرزندان خود کمک می‌کنند و بدون اینکه ارزیابی درستی از این دانش آموزان انجام شود، آن‌ها به مرحله و مقطع بالاتر می‌روند.

صادقی با بیان این‌که اگر قرار است آموزش مجازی باشد، ارزیابی حضوری انجام شود، گفت: معمولاً معلمان بازنشسته در سنین آخر خدمت به روستا‌ها آمده و آن انرژی و انگیزه لازم را ندارند و در این میان کودکان و دانش‌آموزان روستایی بیشترین آسیب را می‌بینند. بهترین هنرستان دخترانه


آموزش حضوری به مصلحت نیست

زینب کاویانی یکی دیگر از والدین گلستانی است، او که مخالف حضوری برگزار شدن کلاس‌ها است، گفت: هرچند آموزش در فضای مجازی نمی‌تواند جای کلاس را بگیرد، اما روش مطمئن ایمن و سلامت محور بوده و فرزندان را از خطر درگیری با بیماری کرونا مصون نگه می‌دارد.

او افزود: در روزگاری که کرونا هر روز خانواده‌های زیادی را داغدار می‌کند اصلاً به مصلحت نیست که دانش آموزان در کلاس درس حاضر شوند، زیرا حضور در اجتماع به راحتی می‌تواند انتقال بیماری را سرعت ببخشد. هنرستان های تهران

کاویانی گفت: بنابر اظهارات مسئولان بهداشت و درمان احتمال وقوع پیک کرونایی در روز‌های آتی وجود دارد بنابراین نباید اجازه دهیم آموزش را زمین‌گیر کند و در این راستا آموزش مجازی از راهبرد‌هایی است که می‌تواند سلامت فرزندان را فراهم کنند.

رایگان کردن اینترنت و واگذاری تجهیزاتی مانند تبلت و موبایل به خانواده‌های کم برخوردار از جمله مواردی بود که وی به آن اشاره کرد و گفت: در شرایطی که بسیاری از کسب و کار‌ها تعطیلی شده و درآمد خانواده‌ها کاهش یافته است، ادامه تحصیل برای دانش آموزان فراهم نیست و مسئولان باید برای جلوگیری از بازماندن کودکان از تحصیل، فکر اساسی کنند. بهترین هنرستان های تهران

یک فروشنده گوشی تلفن‌های همراه هم در این رابطه گفت: قیمت تبلت و تلفن‌های هوشمند نسبت به سال قبل افزایش یافته و در توان بسیاری از خانواده‌ها نیست که برای یک دستگاه تلفن چهار میلیون تومان پرداخت کنند.

توماج افزود: استقبال برای خرید این تجهیزات در گلستان کم بوده و بسیاری برای تعمیر و به روزرسانی گوشی‌های خود  مراجعه می‌کنند.


شناسایی ۳۵۰۰ خانوار فاقد تبلت و گوشی. بهترین هنرستان تهران

۱۷ هزار دانش آموز گلستان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) بوده لذا برای اطلاع از نیاز‌های آن‌ها با مدیرکل این نهاد گفت و گو کردیم، عیسی بابایی گفت: خوشبختانه با نوید حضوری شدن مدارس بخشی از دغدغه‌های ما کاهش یافته است.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) گلستان افزود: در سال گذشته طبق بررسی مددکار‌های این نهاد، بیش از سه هزار و ۵۰۰ خانوار فاقد گوشی هوشمند شناسایی شد و در بقیه خانواده‌ها افرادی از خانواده دارای تلفن هوشمند بودند که می‌توانستند نیاز دانش آموزان را برطرف کنند.

او گفت: سال گذشته دو هزار تبلت تهیه شد و در اختیار خانواده‌ها قرار گرفت و امسال دغدغه این بود که با راه اندازی پویشی در این راستا بخشی از نیاز دانش آموزان را برطرف کنیم.

بابایی ادامه داد: قیمت هر تبلت تا چهار میلیون تومان بوده اما آموزش حضوری با در نظر گرفتن حداقل‌ها با ۵۰۰ هزار تومان هم قابل رفع خواهد بود که بخشی از این مبالغ به حساب دانش آموزان واریز شده است. بهترین هنرستان تهران


۹۲ درصد دانش آموزان گلستانی ثبت نام کرده‌اند

در سال گذشته تنها ۸۰ درصد از دانش آموزان گلستانی در سامانه شاد فعال بودند و امسال هم تا ثبت نام‌ها کامل نشوند، نمی‌توان عدد دقیقی در این مورد بیان کرد.

مدیرکل آموزش و پرورش گلستان در این خصوص گفت: طبق اعلام ستاد ملی کرونا، در کلاس‌هایی با ۱۵ نفر جمعیت آموزش حضوری برقرار است و با این وجود در اکثر روستا‌ها آموزش حضوری خواهیم داشت. بهترین هنرستان

احسان گوهری راد افزود: از دانش آموزان هنگام ثبت نام جدید نظرسنجی شده تا اطلس آموزشی مشخص شود که چه میزان دانش آموزان امکان حضور در شاد را دارا بوده و چه میزان این امکان را ندارند.

او با بیان اینکه آموزش تلویزیونی و توزیع درسنامه از دیگر روش‌های کمکی است، بیان کرد: از اواسط آبان ماه تمام مدارس با رعایت دستورالعمل های بهداشتی حضوری خواهد شد.

گوهری راد ادامه داد: نسخه جدید سامانه شاد هنوز رونمایی نشده ولی بیان شده که بسیاری از اشکالات آن برطرف شده است و ممکن است با یک نرم افزار چند کاربر بتوانند فعالیت کنند. هنرستان

او بیان کرد: اگر آموزش به طور کامل حضوری شود، سامانه شاد همچنان فعال خواهد بود، زیرا محدودیت از نظر تعداد جمعیت و تعداد روز‌های آموزشی وجود دارد.

مدیرکل آموزش و پرورش گلستان با بیان اینکه ۹۲ درصد دانش آموزان گلستانی ثبت نام کرده‌اند، افزود: تعداد دانش آموزان بازمانده از تحصیل استان در شرایط کرونا زیاد نبوده و بخشی از این هشت درصد که اکثراً میان پایه هستند، هنوز ثبت نام خود را کامل نکردند و امیدواریم در این هفته به مرز ۹۵ درصد برسیم.

گوهری راد اضافه کرد: سال گذشته چهار هزار و ۸۰۰ دستگاه تبلت و گوشی هوشمند از طریق خیران و آموزش و پرورش و سایر نهاد‌ها تهیه و در اختیار دانش آموزان قرار گرفت.

در آستانه بازگشایی مدارس، والدین همچنان نگران تحصیل فرزندان خود چه در آموزش حضوری و چه غیرحضوری هستند، برخی توان خرید تجهیزات را نداشته و برخی آموزش حضوری را ترجیح می‌دهند لذا در شرایطی که تغییر سبک زندگی ناشی از کرونا امری بدیهی است باید تمهیداتی از سوی متولیان اندیشیده شود تا عدالت آموزشی برقرار شده و دانش آموزان بدون دغدغه به تحصیل بپردازند و کسی از تحصیل بازنماند. /مهر

منبع: خبرفوری

آغاز آموزش حضوری در سه گروه از دانش آموزان در مدارس

معاون وزارت آموزش و پرورش از آغاز آموزش‌ حضوری برای سه گروه از دانش‌آموزان از روز شنبه سوم مهر خبر داد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، علیرضا کمرئی درباره بازگشایی مدارس اظهار کرد:  19 ماه از وقفه در آموزش حضوری می‌گذرد و در سال تحصیلی جدید نگرش مثبت برای بازگشت دانش‌آموزان به مدرسه ایجاد شده است.

وی افزود: اول مهر آغاز سال تحصیلی بود و فعالیت آموزشی از روز شنبه سوم مهر در بستر فضای مجازی آغاز می‌شود و آموزش تلویزیونی در قالب 22 برنامه روزانه در 4 شبکه پخش می‌شود.

بازگشایی مدارس روستایی از سوم مهر

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: آموزش حضوری به صورت تدریجی با توجه به تفاوت در شرایط مناطق و مدارس آغاز خواهد شد و در سه گام اصلی آموزش حضوری را پیگیری خواهیم کرد، در گام نخست همه مدارس روستایی و عشایری که کلاس‌های درس آنها کمتر از 15 دانش‌آموز دارد از شنبه سوم مهر وارد فرایند بازگشایی حضوری می‌شوند و استراتژی این است از روستاها و شهرستان‌های دورتر به مرکز بیاییم چون این مناطق دسترسی کمتر به آموزش مجازی دارند. 

برگزاری کلاس‌های مهارتی هنرستان‌ها از سوم مهر

وی ادامه داد: در نیمه دوم مهر مدارس روستایی و عشایری با کلاس‌های درس 30 نفر بازگشایی حضوری دارند و کار را به تدریج پیش خواهیم برد تا آمادگی بهداشتی مدارس را ارزیابی کنیم همچنین دانش‌آموزان هنرستانی برای دروس مهارتی از اول مهر کلاس‌های حضوری دارند.

آبان ماه بازگشایی مدارس شهری

کمرئی با اشاره به اینکه دانش‌آموزان اول دبستان هفته‌ای یک بار به صورت کنترل شده و نظارت شده از سوی مدیر و معلم در گروه بندی‌های مختلف به مدرسه می‌آیند، متذکر شد: در گام دوم در نیمه اول آبان مدارس شهری که کمتر از 300 دانش‌آموز دارند فعالیت حضوری را آغاز می‌کنند و اگر جمعیت کلاس‌های درس بالای 30 نفر است آنها را به دو گروه تقسیم می‌کنند. بهترین هنرستان پسرانه

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد:  در نیمه دوم آبان ماه مدارس بالای 300 نفر دانش‌آموز بازگشایی حضوری خواهند داشت، مدارس با توجه به آمادگی بهداشتی و امکان فاصله‌گذاری اجتماعی بازگشایی می‌شوند و مدیران مدارس فرم خود ارزیابی را تکمیل و در سامانه ثبت می‌کنند، این فرم توسط مناطق ارزیابی می‌شود تا مشخص شود مدارس آمادگی لازم را برای بازگشایی دارند یا خیر. بهترین هنرستان دخترانه

وی با تاکید بر اینکه مدارس باید الگوی خود را برای گروه بندی کلاس‌های درس مشخص و فاصله یک و نیم متری بین دانش‌آموزان را رعایت کنند، گفت: دانش‌آموزان در کلاس‌های 30 تا 40 نفری حتماً باید گروه بندی شوند تا در روزهای مختلف به مدرسه بیایند.

پنجره‌ها 6 بار در یک ساعت باز شوند. هنرستان های تهران

کمرئی متذکر شد: اصلی‌ترین موضوع فاصله‌گذاری اجتماعی و تهویه کلاس‌های درس است، در بحث تهویه اگر دانش‌آموزان به مدت یک ساعت در کلاس درس حضور دارند باید 6 بار درها و پنجره‌ها باز شود تا هوا در کلاس جریان داشته باشد. بهترین هنرستان های تهران

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: هر دو هفته یکبار ارزیابی بیرونی توسط وزارت بهداشت درباره اینکه آیا دستورالعمل‌های بهداشتی توسط مدارس رعایت می‌شود، انجام خواهد شد و در صورت نیاز وضعیت اصلاح می‌شود یا به طور موقت مدرسه را تعطیل می‌کنیم تا آمادگی ایجاد شود. بهترین هنرستان تهران

وی در شبکه خبر درباره واکسیناسیون دانش آموزان بیان کرد: بازگشایی با موضوع واکسیناسیون ارتباط دارد و سرعت دادن به واکسیناسیون در جامعه باعث تسریع در بازگشایی مدارس می‌شود، واکسیناسیون دانش‌آموزان امتیاز برای بازگشایی مدارس است اما پیش شرط بازگشایی نیست. بهترین هنرستان

کمرئی در پایان یادآور شد: مدرسه کانون تصمیم‌گیری است و فرض بر این است مدرسه آگاهترین بخش در آموزش و پرورش بوده و نسبت به معلم، دانش‌آموز و اولیا شناخت دارد بنابراین با توجه به اقتضائات و شرایط خود درباره بازگشایی تصمیم‌گیری می‌کند و منطقه آموزشی نیز کنترل کننده و تنظیم‌گر است. هنرستان

منبع: تسنیم 

هنرستان هنرهای زیبا در شهرکرد راه‌اندازی شد

کشت گیاهان دارویی در حال انقراض در مزرعه آموزشی هنرستان کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد هنرستان 
رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان کهگیلویه وبویراحمد از اجرای پایلوت گیاهان دارویی و کشت گیاهان دارویی در حال انقراض در مزرعه آموزشی تحقیقاتی هنرستان کشاورزی آیت الله ملک حسینی در ایستگاه چم خانی مختار خبر داد.

کشت گیاهان دارویی در حال انقراض در مزرعه آموزشی  هنرستان کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد
به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج،  جلسه بررسی و تعیین تکلیف  مزرعه آموزشی تحقیقاتی هنرستان کشاورزی آیت‌الله ملک‌حسینی یاسوج  وابسته به مرکز تحقیقات گفت: با هدف توسعه مهارتهای عملی هنرجویان زمین اختصاص یافته به هنرستان کشاورزی در ایستگاه چم خانی  امسال  زیر کشت گیاهان دارویی می‌رود. بهترین هنرستان

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد  گفت: در ۲ هزار متر مربع از این زمین  گونه‌های گیاهی مطابق سرفصل‌های استاندارهای مهارتی رشته کشت گیاهان  دارویی و سایر گونه های گیاهی در حال انقراض تا ۲۰ اردیبهشت کشت خواهد شد.

وی  به شعار سال و توجه بیشتر به تولید در بخش کشاورزی اشاره کرد و گفت: هنرستان‌ها بستر مناسبی برای تحقق شعار سال و رونق تولید و اشتغال است که قطعا هنرستان کشاورزی در  زمینه آموزش همراه با تولید پیشتاز خواهد بود. بهترین هنرستان تهران

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان کهگیلویه وبویراحمد  در ادامه گفت : در بخش دیگری از زمین اختصاص داده به هنرستان کشاورزی  با توجه به شرایط آبی زیر کشت زعفران و موسیر می‌رود که نیاز به  آب کمتری  و درآمدزایی مناسبی   دارد.

 کشاورز، پیگیری‌ها و تلاش‌های دلسوزانه مدیر هنرستان کشاورزی آیت‌الله ملک‌حسینی را ستودنی دانست و گفت: خوشبختانه با تلاش‌های بی‌وقفه و توانمندی‌های مدیریت علمی ایشان این هنرستان‌ می تواند به قطب تربیت نیروی انسانی در بخش کشاورزی و به عنوان  الگو در کشور معرفی شود.

در ادامه فرامرز روزبهی توجه به آموزش مهارتی دانش آموزان را امری مهم و ضروری دانست و گفت: باقی مانده زمین پایلوت مزرعه آموزشی هنرستان  زیر کشت سایر محصولات جهت درآمد زایی هنرستان برود. بهترین هنرستان های تهران



 

وی با تشکر از پیگیرهای خوب مدیر و عوامل اجرایی هنرستان کشاورزی در زمینه فضا و مسائل آموزشی گفت: توسعه کمی وکیفی مزرعه تحقیقاتی هنرستان کشاورزی یک ضرورت است که باید مطابق استانداردهای پیش بینی شده عملیاتی شود. هنرستان های تهران

اجرای پایلوت مزرعه گیاهان دارویی هنرستان کشاورزی تا 20 اردیبشت ماه در ایستگاه چم خانی مختار

معاون پژوهشی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان کهگیلویه وبویراحمد نیز گفت: در ادامه کاشت گونه های مختلف گیاهی در محوطه هنرستان جهت آموزش عملی دانش آموزان برنامه‌ریزی های لازم در این هفته جهت آماده سازی زمین برای کاشت گیاهان دارویی متناسب با سرفصل‌های درسی انجام می‌گیرد.

محمد رضا چاکر الحسینی  افزود:  طرح کاشت گیاهان تزیینی و دارویی در محوطه هنرستان با همکاری اساتید گیاهان دارویی وهمکاران مرکز هنرستان  توسط دانش آموزان جهت آموزش  عملی و زیباسازی کاشته شده ، که گامی ارزشمند برای ایجاد انگیزه بیشتر برای یادگیری دانش آموزان است. بهترین هنرستان پسرانه
معاون آموزشی و‌پژوهشی مرکز تحقیقات تا قبل از ۲۰ اردیبهشت  گونه های گیاهی مطابق به سرفصل‌های دورس مهارتی و همچنین گیاهان در حال انقراض زیر کشت می‌رود.



 

عبدالخالق سعیدی مسئول ایستگاه  تحقیقاتی چم خانی مختار نیز با اشاره  به اینکه هنرستان جزئی از  مجموعه‌ مرکز تحقیقات کشاورزی استان کهگیلویه وبویراحمد است از آمادگی برای همکاری برای  اجرای پایلوت آموزشی تحقیقاتی گیاهان دارویی در این ایستگاه خبر داد و گفت:  آماده هر نوعی کمکی متناسب با شرایط ایستگاه تحقیقاتی با مجموعه عوامل اجرایی هنرستان کشاورزی  در زمینه آموزش همراه با تولید دانش آموزان خواهیم بود. بهترین هنرستان پسرانه

توسعه زیرساختهای هنرستان کشاورزی افق روشنی را برای تحصیل دانش آموزان نوید می‌دهد

 مدیر هنرستان کشاورزی آیت‌الله ملک‌حسینی یاسوج  نیز در این جلسه گفت: توسعه  زیرساخت‌های هنرستان کشاورزی در دو رشته کشت گیاهان دارویی و تکثیر و پرورش ماهیان سردآبی  افق و چشم انداز روشنی  را  برای تحصیل دانش آموزان در بخش کشاورزی نوید می‌دهد.

سید ولی موسوی با تقدیر وتشکر از حمایت‌های رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان کهگیلویه وبویراحمد  در زمینه  ایجاد زیرساختهای این هنرستان گفت: در آستانه سال تحصیلی جاری یک هکتار زمین در ایستگاه چم خانی مختار و دو حوضچه پرورش ماهی در مرکز تحقیقات و اصلاح نژاد دشت روم  به هنرستان کشاورزی اختصاص یافت که تابلوی آنها نیز در این مکان‌ها نصب شده است.
 وی گفت: خوشبختانه با همکاری خوب رئیس مرکز تحقیقات و اصلاح نژاد ماهیان سردآبی شهید مطهری یاسوج  مقدمات کار آماده سازی حوضچه های ماهی درحال انجام است که در هفته آینده با حضور دانش آموزان کار انتقال بچه ماهی به استخرها  انجام می‌گیرد.

مدیر هنرستان کشاورزی آیت‌الله ملک‌حسینی یاسوج  از کاشت ۱۴ نمونه گیاهان دارویی در محوطه این هنرستان در هفته گذشته خبر داد و گفت ؛ این گونه های گیاهان شامل گیاهان دارویی مختلف می باشد که پایلوت خوبی برای آموزش مهارتهای علمی و عملی به دانش آموزان است.



 

 موسوی ، با تشکر از همکاری خوب مسؤل ایستگاه چم خانی مختار برای آماده سازی زمین  جهت کشت گیاهان دارویی در مزرعه تحقیقاتی این هنرستان گفت: همه این فعالیت‌ها و اقدامات  را در راستای آموزش عملی به دانش آموزان صورت گرفته است، در موعد تعیین شده مزرعه تحقیقاتی این هنرستان در هر دو رشته سامان بگیرد.

موسوی در بخش دیگری از سخنانش افزود: علاوه بر مزرعه آموزشی مطابق با سرفصل‌های مهارتی هنرجویان رشته گیاهان دارویی و شیلات طرح آموزش همراه با تولید برای دانش آموزان در بیش از شش هزار متر مربع در ایستگاه چم خانی مختار مرکز تحقیقات اجرا خواهد شد تا ضمن تامین هزینه‌های جاری هنرستان برای دانش آموزان نیز درآمدی ایجاد شود.

وی از مسئولین مرکز تحقیقات کشاورزی استان خواست با همکاری و پیگیری مجدانه به توسعه کیفی مزرعه  آموزشی و تحقیقاتی و زیباسازی محوطه این هنرستان کمک کنند تا نماد هنرستان کشاورزی که مزرعه است شکل واقعی به خود بگیرد.

مدیر هنرستان کشاورزی آیت‌الله ملک‌حسینی بیان کرد: آماده سازی زمین توسط مسؤل ایستگاه چم خانی و تهیه لیست گونه‌های گیاهان دارویی متناسب با سرفصل‌های دروس تخصصی  رشته گیاهان دارویی توسط اساتید هنرستان و تامین بذر و گونه های گیاهی از طریق مرکز تحقیقات جهت کشت از مصوبات این جلسه بود .

در پایان این جلسه کاووس کشاورزی رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی ومنابع طبیعی استان کهگیلویه وبویراحمد به همراه معاونین واساتید رشته گیاهان دارویی از کاشت  پایلوت گیاهان دارویی در محوطه هنرستان کشاورزی آیت الله ملک حسینی بازدید کردند.

17 تکنیک برای تنبلی در نوشتن تکالیف

در این مقاله  ۱۷ تکنیک برای حل مشکل تنبلی در نوشتن تکالیف بچه ها ارائه شده است. این مقاله برای والدین کودکان ابتدایی است، که امیدواریم با خواندن این مقاله نحوه برخورد با کودکی که نمی خواد مشق بنویسد را متوجه شوید. ما دو پیش فرض مهم در نظر گرفته ایم و آن این است که: هنرستان

معلم به میزان منطقی تکلیف داده باشد.

دانش آموز نرمال باشد.

۱-برای مقابله با تنبلی در نوشتن تکالیف زمان تعیین کنید:

برای حل مشکل تنبلی در نوشتن تکالیف باید زمان تعیین کنید. بهتر است از معلم بپرسید که مشق نوشتن بچه ها چقدر طول می‌کشد؟

به صورت میانگین مشق نوشتن بچه ها ، فقط ۱۰ تا ۲۰ دقیقه اول تا سوم ابتدایی و ۱۰ تا ۵۰ دقیقه دوره دوم ابتدایی زمان می برد. بهترین هنرستان

تنبلی در نوشتن تکالیف

تنبلی در نوشتن تکالیف

۲- نیاز کودک به شما 

بسیاری از والدین نحوه برخورد با کودکی که نمی خواد مشق بنویسد را نمی دانند. قبل از دخالت مستقیم مشاهده کنید. ببینید اصلا به شما نیاز دارد یا خیر تا می توانید خودتان را دور کنید. بگذارید خودش تکالیفش را انجام دهد. بد نیست گاهی به این موضوع فکر کنیم که همین بچه ی لجباز که بدون کمک من مشق نمی نویسد، خیلی دوست داشت که خودش همه ی کارهایش را انجام دهد و من مانع می‌شدم. پس یکی از اصلی ترین دلایل لجبازی کودک و تنبلی در نوشتن تکالیف، ما والدین هستیم. یعنی نگذاشتیم مستقل بزرگ شوند. هنرستان های تهران

۳-کاهش وابستگی در نوشتن تکالیف با روش سانتی متری:

اگر وابستگی شدید ایجاد کرده اید، به مرور این وابستگی را کمک کنید. کاهش وابستگی را سانتی متر به سانتی متر انجام دهید. در این فرایند نباید اعتماد کودک به شما آسیب ببیند.

در ادامه این مورد را با یک مثال بیشتر توضیح می‌دهیم:

تصور کنید که شما یک مادر هستید که فرزند شما در هنگام مشق نوشتن به شدت بسیار زیاد به شما وابسته است.

روز اول: سرتان را دور از دفتر مشق نگه دارید، همین! برای روز اول کافی است

روز دوم: یک قدم دور بنشینید یا صندلی خودتان را نیم متر دور تر بگذارید و بدون اینکه هیچ کار اضافه ای انجام دهید به کودکتان عاشقانه توجه کنید.

روز سوم: در همان فاصله یک قدمی گاهی برای چند لحظه بلند شوید و دوباره بنشینید (به بهانه یک حرکت کششی یا ورزشی ) بهترین هنرستان تهران

روز چهارم: در همان فاصله یک قدمی به کودک بگویید تا تو مشق می نویسی من برم برات یک چیز خوشمزه بیارم باهم بخوریم. و زود با خوراکی برگردید. خوراکی باید آماده باشد مثل خوشکبار، میوه و …

روز پنجم: این بار هم به بهانه آوردن خوراکی بروید ولی خوراکی که درست کردنش چند دقیقه طول می‌کشد مثل آب میوه، شیر موز و … در زمان آماده کردن خوراکی سعی کنید سروصدای شما به مکانی که کودک مشق می نویسد برسد.

روز ششم: از او تشکر کنید و بگویید چقدر لذت می‌برم که خودت مشق هایت را می نویسی. بهترین هنرستان های تهران

روز هفتم: به او بگویید ده دقیقه دیگر بر می گردم و واقعا ده دقیقه دیگر برگردید و به نگاه ها جملات و رفتار عاشقانه به او محبت کنید و بعد ده دقیقه دیگر دوباره برگردید.

به مرور کودک بدون حضور شما مشق خواهد نوشت

نکات تکمیلی برای روش جدا شدن سانتی متری:

در هرلحظه که کمک خواست با صبر و حوصله در محل حاضر می شوید و گوش می دهید

بهترین جواب برای سوالات بچه ها: جمله ی:  خودت چطور فکر می کنی؟ است

استفاده از موبایل، تلوزیون و … ممنوع است. چون کودک این وسایل را رقیب خودش تصور می کند. کودک دوست ندارد توجه مادر یا پدرش را با چیز دیگری تقسیم کند.

 ۴-کمک کردن هنگام عصبانیت ممنوع: بهترین هنرستان پسرانه

اگر عصبانی هستید لطفا کمک نکنید.چون به صورت ناخودآگاه تمام عصبانیت خودتان را روی بچه خالی می کنید و این به نفع هیچ کس نیست.

۵-تشویق بیش از اندازه ممنوع:

تشویق بیش از اندازه و ذوق زدگی غیر معمول، ممنوع.

بچه ها در این حالت ارضا می شوند و دیگر انگیزه ای به ادامه انجام تکلیف نخواهند داشت.

تشویق زیاد باعث افزایش تنبلی در نوشتن تکالیف می شود.

یعنی کودک رشوه گیر می شود

۶-برای مقابله با تنبلی در نوشتن تکالیف وقت تعیین کنید:

با تعامل وقت تعیین کنید.یعنی تلوزیون ،بازی با موبایل، بازی با دوستان، خوابیدن و تکالیف را برای کودکتان اولویت بندی کنید.

به این مکالمه دقت کنید:

مادر:خب عزیزم به نظرت مشقات چقدر طول می‌کشه؟

کودک: یک ساعت

مادر: چقدر خوب پس کلی وقت برای بازی و کارهای باحال داری. خب کی دوست داری انجام بدی؟ ظهر که از مدرسه میای بعد از ناهار زمان مناسبی هست؟

کودک: نه می خوام تلوزیون نگاه کنم. بهترین هنرستان دخترانه

مادر: باشه چقدر تلوزیون نگاه کنی خوبه؟

کودک: یک ساعت

مادر: بسیار خوب پس تا اینجا یک ساعت تلوزیون داریم و یک ساعت مشق نوشتن. دوست داری بعد از تلوزیون هم نیم ساعت بخوابی؟

کودک: آره

مادر: خب پس برنامه اینجوری شد. اول ناهار بعد تلوزیون بعد خواب بعد مشق نوشتن

کودک: خوبه

مادر: بعد از مشق هم باهم بازی می‌کنیم

کودک: عالیه

(البته این برنامه یک نمونه است و برای رفع تنبلی در نوشتن تکالیف دانش آموزان مفید است؛ و از نظر ترببتی نگاه کردن تلوزیون قبل از خواب توصیه نمی شود. ولی بعد از مدتی که نحوه برخورد با کودکی که نمی خواد مشق بنویسد را آموختید می توانید این برنامه را حرفه ای تر تنظیم کنید )

۷-موارد مزاحم را دور کنید :

این حق یک دانش آموز است که در محیطی آرام و بدون استرس تکالیفش را انجام دهد.

در زمان مشق نوشتن بچه ها با تمام اعضای خانواده هماهنگ باشید و در زمان انجام تکلیف همه اعضای خانواده این موارد را رعایت کنند.

با صدای بلند صحبت کردن ممنوع

دعوا و درگیری ممنوع

صحبت با موبایل با صدای بلند ممنوع

صدای بلند تلوزیون ممنوع

و هر چیز دیگری که باعث حواس پرتی می شود را دور کنید.

دقت کنید که انجام این کار سخت نیست چون فقط حدود نیم ساعت تا یک ساعت در روز این شرایط در خانه ایجاد می شود.

۸-بچه ها خودشان مسئول اند:

مشق مال بچه هاست، نه مال والدین.

شما مسئول نوشتن نیستید؛ راهنمایی های اضافی انجام ندهید و تا می توانید ساکت باشید. اگر کودک بدون حضور شما می تواند مشق بنویسد کارتان را درست انجام داده اید، در غیر این صورت کودک شما مسولیت پذیری لازم را ندارد. و نیاز است که به صورت سانتی متری (که در نکات قبل ذکر کردم) از کودک دور شوید و به مرور کار را به خودش بسپارید.

بگذارید خطا کند و اشتباه بنویسد.

کودکان در سنین دبستان با آزمون و خطا بهتر یاد می گیرند.

جملات زیر را اصلا نگویید:

این چیه نوشتی؟!

ای بابا دقت کن دیگه!

داری دیوونم می کنی ها.

توهم خودتو مسخره کردی با این مشق نوشتن

کودک مسئول خودش می تواند مشکل تنبلی در نوشتن تکالیف را حل کند.

۹-استفاده از پاک کن ممنوع:

تا جایی که امکان دارد از پاک کن استفاده نکنید. بدترین کار این است که پدر یا مادر پاکن به دست بالای سر کودک می ایستند و هر چه او اشتباه نوشت را پاک می کنند.

این شبیه به جنایت است! شما با این کار اعتماد به نفس کودک را نابود می کنید؛ و لجاجت و تنفر را در او زیاد می کنید. بگذارید خودش بنویسد. موارد بد و اشتباه خود کودک ارزشمندتر از موارد درستی است که شما نوشته اید.

۱۰-والدین نرمال هیچ مشکلی ندارند:

نرمال یعنی والدینی که مرزهای تربیت و رام کردن رامی شناسند. قبلا در رابطه با تفاوت تربیت کردن و رام کردن صحبت کرده ام . می توانید در اینترنت جستجو کنید تفاوت تربیت کردن و رام کردن. اولین نتیجه وبسایت روش تدریس هست و می توانید مقاله را مطالعه کنید.

اگر بلد نیستید، هیچ کاری نکنید بگذارید کودک خودش کارش را انجام دهد.

اگر اشتباه هم انجام داد هیچ جای نگرانی نیست. معلمان باهوش و خوب می دانند که اشتباه کردن حق دانش آموزان است.

۱۱-مقایسه ممنوع:

هر کودک یک ویژگی منحصر به فرد برای خودش دارد. شخصیت مثل اثر انگشت است.

سرعت تفکر، سرعت حرکت دست، میزان احساسات و … در کودکان مختلف متفاوت است.

در زمان مشق نوشتن اسم هیچ کودک دیگری را نیاورید چون ذهن کودک شما بر روی آن کودک متمرکز می شود و دیگر به تکالیف فکر نمی کند.

این کم ترین آسیبی بود که مقایسه کردن به کودک می زند. آسیب های مقایسه و قضاوت کودکان بسیار وخیم و طولانی مدت است.

مقایسه کردن هرگز تنبلی در نوشتن تکالیف را بهبود نمی بخشد.

۱۲-انتقام گرفتن با ننوشتن تکالیف:

اگر زیاد حساسیت نشان دهید کودک متوجه می شود که تنبلی در نوشتن تکالیف برای شما مهم است. و همینطور تنبلی در نوشتن تکالیف شما را عصبی و ناراحت می کند.

پس به راحتی می تواند با انجام ندادن تکالیف شما را عصبی کند. والدین زرنگ کاری می کنند که کودک اجازه چنین سو استفاده هایی را نداشته باشد. حتی کودک تهدید هم می کند که

 “پس من مشقام رو نمی نویسم”.

بدترین کار این است که بگوئید “خب به درک، ننویس” و بعد از چند دقیقه به خاطر ننوشتن تکالیف دوباره دعوایش کنید.

گفتن جمله به درک خیلی زشت است و بدآموزی هم دارد و کار خوبی نیست.

ولی اگر  گفتید به درک، تا انتها صبر کنید و واقعا خودتان را بی اهمیت نشان دهید.

بی اهمیتی کامل کار درستی نیست ولی اهمیت دادن و دعوا کردن دوباره ی کودک، کاری به مراتب اشتباه تر است.

۱۳- به سبک نوشتن و انجام تکلیفش احترام بگذارید: 

بعضی بچه ها دوست دارند موقع نوشتن تکالیف تکان بخورند، شعر بخوانند یا سرو صدا کنند.

در سال های اولیه دوره ابتدایی این جنب و جوش ها با توجه به شخصیت بچه ها تا حدودی طبیعی است.

به خاطر این رفتار های هیجانی، شاد و بچگانه کودکان خود را سرزنش نکنید. اما اگر این جنب و جوش ها حالت بی قراری و استرس دارد، باید در کنار کودک بمانید، به او کمک کنید و بعد از اینکه آرامش گرفت به روش سانتی متری که قبلا گفتم کم کم از او فاصله بگیرید. البته برخی از بچه ها بیش فعال هستند که توصیه می کنم مقاله ده تکنیک برای رفتار با کودکان بیش فعال نوشته خودم (محمد حافظی نژاد) را مطالعه کنید

۱۴- خلاقیت، بهترین نحوه برخورد با کودکی که نمی خواد مشق بنویسد

مثلا گفتیم که از پاکن باید خیلی کم استفاده کنیم. معمولا والدین به چهار روش این کار را انجام می دهند.

گروه اول:

“بده من اون پاکن لعنتی رو، حالم رو بهم زدی این قدر هی پاک می کنی”.

مشخص است که این روش چه بلایی سر کودک می آورد. این روش کاملا اشتباه است.

گروه دوم:

پاک کن را پنهان می کنند و بعد که کودک به آن نیاز دارد به پدر یا مادرش می گوید: “پاکن کجاست؟ “و پدر یا مادر می گوید “نمی دانم” . با این کار دروغ گویی را به بچه ها یاد می دهیم که اصلا کار خوبی نیست.

گروه سوم:

پدر یا مادر به فرزندش می گوید “عزیزم استفاده زیاد از پاک کن خوب نیست. اجازه میدی پاکن رو کمی ازت دور کنم تا هی وسوسه نشی؟”

اگر والدین نرمال باشند و کودک به صورت بسیار خوب تربیت شده باشد، این موضوع را می پذیرد.

که خوشبختانه برخی والدین دقیقا همین کار را می کنند و من به آنها تبریک می گویم. اما مشکل اینجاست که  عموما کودک را اینقدر منطقی تربیت نکرده ایم.

اما گروه چهارم:

پدر یا مادر با کمی خلاقیت شروع به بازی می کند. مادر صدای پاکن را در می آورد و می گوید: “ای بابا خسته شدم اینقدر از من کار کشیدی. یک کم به من استراحت نمی دی؟ ازت خواهش می کنم بزار برم تو جامدادی بخوابم. فقط وقتی واقعا به من نیاز داشتی منو بیدار کن باشه عزیزم ؟”

خلاقیت و بازی در بسیاری از بحران های تربیتی به کمک ما می آیند. بنده هم در کلاسهایی که تحت عنوان تدریس با بازی برای معلمان و اساتید مختلف برگزار می کنم. به صورت مفصل روش های بازی را آموزش می دهم و معجزه آن را می بینم.

بهترین  نحوه برخورد با کودکی که نمی خواد مشق بنویسد بازی کردن است.

اگر تکلیف نوشتن جذاب و خلاق باشد مشکل تنبلی در نوشتن تکالیف وجود نخواهد داشت.

۱۵-نمی توانم، در بیشتر اوقات یعنی توجه می خواهم :

نمی توانم گفتن کودک را به حساب ناتوانی او نگذارید.

بیشتر اوقات همینکه در کنارش قرار بگیرید و دوستانه به کارش دقت کنید و حرفش را گوش کنید برایش کافی است.

باز هم توصیه می کنم در زمینه نحوه برخورد با کودکی که نمی خواد مشق بنویسد، تکنیک شماره سه یعنی روش سانتی متری را با دقت اجرا کنید.

۱۶- همکاری و هماهنگی کامل با معلم کلاس:

برخی والدین خیلی زیاد از معلم درباره فرزندشان سوال می کنند.به حدی که معلم عصبی می شود.

از طرف دیگر برخی والدین هیچ اعتنایی به معلم نمی کنند. بهترین کار این است که ابتدای سال با معلم فرزندتان مذاکره کنید .و از ایشان روش ارتباط را بپرسید. با توجه به سبک معلم ممکن است هر هفته نیاز به مذاکره باشد یا اینکه معلم ترجیح دهد با شما هر دوماه فقط یک بار جلسه داشته باشد.

حتما به سبک  و روش معلم احترام بگذارید. حساسیت شما در ارتباط معلم ممکن است تاثیر منفی داشته باشد. به هر حال معلم هم مثل همه انسان های دیگر ممکن است به خاطر وسواس بودن و انتقاد های پی در پی شما نسبت به کودک حس بدی پیدا کند.

۱۷ – رابطه عاطفی بین شما و فرزندتان مهم تر از تکلیف است

هیچ چیزی ارزش این را ندارد که رابطه عاطفی شما و فرزندتان خراب شود.

عشق شما نباید مشروط باشد. دوست داشتن شما نباید مشروط باشد.

این جملات را هرگز نگویید

اگه مشقات رو ننویسی دوست ندارم

اگه مشقات رو بنویسی دوست دارم

به جای آن بگویید

چقدر خوب که مشقات رو نوشتی این کارت باعث شد خوشحال بشم

اینکه مشقات رو ننوشتی خوب نیست، و به خاطر این کارت دلخور شدم. البته اگه جبران کنی منم دوباره خوشحال می شم.

دعوا کردن و تنبیه به دلیل تنبلی در نوشتن تکالیف را اصلا توصیه نمی کنم.

محمد حافظی نژاد – روش تدریس

 منبع: روش تدریس