سرزمین تیزهوش ها در مسابقه شماره 5 به پذیرفته شدگان در آزمون های تیزهوشان یا نمونه دولتی به قید قرعه هدیه میده
این موفقیت رو به همه شما تیزلندی های نازنین تبریک میگیم و امیدواریم که موفقیت شما روز افزون باشه.
کریستوفر پل گاردنر، کارآفرین، سرمایه گذار و سهامدار آمریکایی، نمونه بارز افرادی است که تسلیم مشکلات زندگی نمی شوند و با تلاش و پشتکار خود از فرش به عرش می رسند. در اوایل دهه 1980 گاردنر با فقر و تنگدستی دست و پنجه نرم می کرد و برای بزرگ کردن پسر کوچکش با مشکلات فراوان روبرو بود. دوران کودکی او با فقر، ترس، بی خانمانی و خشونت پدرخوانده در هم آمیخته بود. اما با تمام این سختی ها، مادر و یکی ازدایی های گاردنر الهام بخش زندگی او بودند و به او یاد دادند که چگونه خود را باور کند و با سختی ها بجنگد. گاردنر هشت ساله بود که مادرش را دستگیر کردند و به زندان فرستادند. جرم او به آتش کشیدن خانه برای کشتن شوهرش بود. در همان زمان دایی گاردنر در رودخانه می سی سی پی غرق شد و گاردنررا با مشکلات زندگی تنها گذاشت.
گاردنر در زندگی مشترک هم توفیق چندانی نداشت. وقتی گاردنر از تحصیل در رشته پزشکی منصرف شد، همسر اولش او را تنها گذاشت. گاردنر دو سال بعد با همسر دومش که دانشجوی دندانپزشکی بود آشنا شد و مدتی بعد صاحب پسری شد که نام او را کریستوفر گاردنر گذاشت.
در آن زمان گاردنر در یک آزمایشگاه کار می کرد. درآمد او ناچیز بود و به هیچ عنوان برای یک خانواده سه نفره کافی نبود. چهار سال بعد گاردنر به فروش تجهیزات پزشکی روی آورد تا از این طریق بتواند درآمد خود را افزایش دهد. اما نقطه عطف زندگی او ملاقات با باب بریدگز بود، مردی با ظاهری آراسته و یک فراری قرمز که گاردنر را به دنیای تجارت معرفی کرد. گاردنر که شیفته شخصیت و طرز زنگی بریدگز شده بود، به عنوان کارگزار سهام همکاری خود را با بریدگز آغاز کرد و بعدها توانست یک دستگاه فراری –چیزی که مدت ها آرزویش را در سر می پروراند- از بسکتبالیست مشهور مایکل جردن بخرد.
اما ازدواج دوم گاردنر هم چندان موفقیت آمیز نبود . زندگی مجدداً چهره سخت خود را به گاردنر نشان داده بود و او ناچار تمام طول روز را به کار و تلاش می گذراند. اما در سال 1982 تلاش و پشتکار او نتیجه داد و گاردنر پس از شرکت در آزمون ورودی به عنوان کارمند دائمی وارد شرکت ِ Dean Witter Reynolds (یک شرکت مشهور آمریکایی در زمینه سهام) شد.
پنج سال بعد گاردنر با سرمایه اندکی که داشت (10000 دلار) و با یک میز چوبی کوچک، شرکت خود را تحت عنوان گاردنر ریچ و همکاران در شیکاگو راه اندازی کرد. در سال 2006 گاردنر در معامله ای چندین میلیون دلاری ، سهام خود را درگاردنر ریچ فروخت وشرکت بین المللی خود را در نیویورک، شیکاگو و سان فرانسیسکو تاسیس کرد.
گاردنر اکنون یکی از کارآفرینانی است که در فعالیت های خیریه شرکت فعال دارد و 50 میلیون دلار صرف کمک به خانواده های کم درآمد، رفاه کودکان ، ساخت مسکن و ایجاد فرصت های شغلی کرده است.
در سال 2006 داستان زندگی اودر فیلمی به نام " در جست و جوی خوشبختی" با کارگردانی گابریل موچیانو به تصویر کشیده شد که با موفقیت بسیار همراه بود.
منبع دریافت این مطلب : برترین ها
تمرینات فیزیکی روزانه به مدت 30 دقیقه، انجام مدیتیشن، تغذیهی مواد خوراکی سرشار از فلاونوئید مثل بلوبری یا آنتی اکسیدانها مثل چای سبز سهم زیادی در ایجاد و ترمیم سیناپسهای عصبی شما دارند. به علاوهی این راهکارها، 9 توصیهی زیر هم به شما در پرورش قدرت مغز کمک میکنند:
1. رژیم غذایی
رژیمهای غذایی کم کالری یا حتی روزهداری در ساعاتی از شبانه روز تاثیر زیادی بر رشد نورونهای مغز و کاهش ریسک ابتلا به بیماریهای زوال عقلی، Neurodegenerative، خواهد داشت. در حین روزهداری سطح پروتئن لپتین، هورمون تحریک کنندهی چاقی، در فرد کاهش و فعالیت نورونها برای تولید انرژی افزایش پیدا میکند. رژیمهای غذایی متنوعی برای این کار وجود دارد و هر پزشکی یک راه را پیشنهاد میدهد. با این حال میتوان یک روز در هفته را روزه گرفت یا فاصلهی بین وعدههای غذایی را زیادتر و میان وعدهها را حذف کرد.
2. سفر
قرارگیری در یک محیط جدید و پیچیده مغز شما را در معرض فعالیت و رشد قرا میدهد. موقعیتهای جدید امکان رشد دندریتها در شبکههای عصبی را فراهم میکنند. با این حال قرار نیست کل دنیا را سفر کنید، تنها کافی است به شهرها و مکانهای مورد علاقهی خود سر بزنید.
3. تکنیکهای به خاطرسپاری
تمرین دادن مغز باعث تقویت شبکههای عصبی به خصوص در قسمت جلویی شده که در نهایت منجر به کاهش سرعت زوال آن در دوران پیری میشود. روشهای یادیاری، mnemonics، به نوعی از تمرینات فکری میگویند که با پیوند تکنیکهای تصویرسازی، حجم سازی، ریتم و ملودی سعی در به خاطرسپاری مجموعهای از اتفاقات را دارند.
پرکاربردترین این تکنیکها به قصر یا کاخ حافظه، Method of Loci، شناخته میشود. اولین قدم در این روش تجسم یک مکان فیزیکی است؛ این مکان میتواند کاملا تخیلی یا یک فضای کاملا واقعی مثل اتاق خواب، خانه یا مسیر محل کار شما باشد. هر چه این تصاویر ذهنی عجیبتر باشند به یادآوری آنها آسانتر خواهد بود. در مرحلهی بعد باید در مکانی که تجسم کردهاید واژهها، تصاویر یا حتی خاطرات خود را جایگذاری کنید. به عنوان نمونه میتوان به جاهای مهم اتاق خواب خود واژههای مختلفی اختصاص دهید، بنابراین با تجسم اتاق خود واژهها به یاد شما میآیند.
با استفاده از این روشها میتوان اسم، فرمول ریاضی، شعر یا خیلی چیزهای دیگری را به خاطر سپرد.
4. نواختن موسیقی
تحقیقات بر روی افرادی که یک آلت موسیقی را انتخاب کرده و مینوازند در مقایسه به افرادی که به سمت موسیقی نرفتهاند، نشان میدهد که نواحی مختلف مغز گروه اول ارتباط بیشتری و در نتیجه شبکهی عصبی به مراتب کاملتری دارند. دانشمندان علوم اعصاب معتقدند یک ساز موسیقی یک تجربهی کامل و چند حسی را برای فرد رقم میزند. اگر هیچ وقت فرصتی برای یادگیری موسیقی نداشتهاید برای رسیدن به قدرت بالاتری از مغز باید به یادگیری آن بیشتر فکر کنید.
5. استفاده از دست مخالف
همیشه استفاده از دست مخالف سخت است؛ به عنوان مثال افراد راست دست به سختی میتوانند در کارهای اصلی خود با دست چپ کار کنند. با این حال تخقیقات نشان میدهند که استفاده از دست مخالف به رشد شبکههای مغزی کمک زیادی میکند. بنابراین میتوان در کارهای روزانه از دست مخالف برای پیامک زدن، مسواک زدن و کارهای دیگر بهره برد. در روانشناسی به این تمرینها، تمرینهای نوروبیک هم گفته میشود. در نتیجهی این تمرینات میتوان قدرت ذهن را افزایش و حتی سلامت روحی را بهبود داد.
6. مطالعهی داستان
در جریان یک تحقیق علمی که در آن شرکتکنندگان در طول 19 روز یک داستان مشخص را مطالعه کردند، مشخص شد که رشد شبکههای ارتباطی در مغز این افراد سرعت بیشتری را به خود گرفته است. اگرچه تمامی این افراد داستان را به طور کامل مطالعه نکردند اما رفتار همین افراد هم نتایج آزمایش را تایید کردند.
بیشتر تحرکات در مغز افراد مورد مطالعه در ناحیهی مربوط به کنترل حواس فیزیکی و سیستم حرکتی افراد بود. محققین معتقدند که خواندن داستان فرد را در موقعیت شخصیت اصلی داستان قرار میدهد و میتواند اتفاقات جدیدی را در فضایی جدید تجربه کند.
7. یادگیری لغات جدید
یادگیری لغات جدید یا به طور کلی یادگیری یک زبان جدید تاثیر زیادی بر قدرت شنیداری، تصویری و فرآیندهای ذهنی شما خواهد داشت. افزایش دامنهی لغات در کارایی بالاتر مغز اهمیت بالایی دارد.
8. انجام کارهای هنری
یادگیری و انجام فعالیتهای هنری تاثیر بالایی بر افزایش فعالیتهای ذهنی دارد و میتواند شبکههای مغزی شما را به طور شگفتآوری گسترش دهد. طراحی، نقاشی، کار با موزاییک یا جواهرسازی همه فعالیتهایی هستند که برای رسیدن به قدرت بالاتری از ذهن به کمک شما میآیند.
9. خواب
خواب روزانه 7 تا 8 ساعت به صورت منظم کمک زیادی به رشد دندریتهای سیستم عصبی میکند. بنابراین ریتم خواب خود را در شبانه روز حفظ و سعی کنید در ساعت مشخص وارد رختخواب و در ساعتی مشخص از خواب بیدار شوید. در این بین برای رسیدن به خوابی راحتتر میتوان از نوشیدنیهایی مثل چای قبل از خواب استفاده و محیط اتاق خواب را به صورت دلخواه طراحی کرد.
منبع دریافت این مطلب : قلم چی
به گزارش تیزلند، به نقل از اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش شهر تهران، عبدالرسول عمادی درخصوص برنامه امتحانی دروس نهایی دانش آموزان در شهریور ماه سال 95 ، اظهارکرد : این برنامه ها مختص دانش آموزان سال سوم متوسطه رشته های نظری، شیوه سالی واحدی ، نیمسالی واحدی ویژه بزرگسالان و داوطلبان آزاد ، دانش آموزان سال سوم متوسطه رشته های فنی و حرفه ای و دانش آموزان سال چهارم « روزانه بزرگسالان و داوطلبان آزاد » است .
وی افزود : مدیران واحدهای آموزشی موظفند عین برنامه امتحانی را دراسرع وقت و به نحو مقتضی در محل مناسب نصب کرده و علاوه برآن ، تاریخ و زمان برگزاری امتحانات هر رشته را به اطلاع کلیه دانش آموزان و داوطلبان آزاد برسانند .
متن کامل برنامه های امتحانات نهایی شهریور ماه 95 را از اینجا مشاهده کنید
منبع دریافت این مطلب : آموزش و پرورش تهران
سابقه برنامه ریزی توسعه در ایران به سال 1327 برمی گردد که اولین برنامه توسعه کشور بوسیله متخصصان خارجی تنظیم گردید و سازماندهی برای برنامه ریزی نیز در سال 1328 طراحی شد.
در بخش آموزش عالی در سال 1346 وزارت علوم و آموزش عالی تاسیس شد و نیز موسسه تحقیقات و برنامه ریزی علمی و آموزشی به عنوان سازمانی مستقل در جهت همکاری و همفکری با وزارت علوم و آموزش عالی در سال 1348 پس از طی مراحل قانونی بوجود آمد و در سال 1360 منحل گردید.
بدین ترتیب با انحلال موسسه تحقیقات متاسفانه نیروی انسانی با تجربه آن هم در سطح دانشگاهها، وزارت و کشور پراکنده گردیدند. در جریان طراحی برنامه اول توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و تدوین برنامه بخش آموزش عالی و تحقیقات، کمبود مطالعات و تحقیقات و اطلاعات مستند علمی و نیروی انسانی متخصص، با تجربه، کاردان و آشنا به امر برنامه ریزی توسعه در آموزش عالی احساس گردید که پس از بررسی های کارشناسی توسط متخصصان اقتصاد، برنامه ریزی و مدیریت، روانشناسی و علوم اجتماعی از دانشگاههای تهران، تربیت معلم تهران، شهید بهشتی، شیراز، اصفهان، تبریز و مشهد، طی 35 جلسه 6 ساعته مسایل و مشکلات آموزش عالی بررسی شد و به منظور چگونگی امر نهادی کردن پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی با استفاده از تجربیات گذشته پیشنهاد گردید که موسسه ای با نام موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی تاسیس گردد. در این زمینه، اساسنامه موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی در تاریخ 1369/12/25 توسط شورای گسترش آموزش عالی به تصویب رسید.
این موسسه عملاً از سال 1370 با امکانات مرکز آمار و برنامه ریزی آموزشی، که از واحدهای تابعه معاونت آموزشی وزارت متبوع است، شروع به کار نمود و با گذشت مدت زمانی در حدود 2 سال، سرانجام تشکیلات و نمودار سازمانی آن در تاریخ 1372/5/12 به تصویب سازمان امور اداری و استخدامی کشور رسید و فعالیت خود را رسماً آغاز نمود.
اهداف
1- زمینه سازی مناسب برای تامین اهداف و ماموریتهای "وزارت علوم، تحقیقات و فناوری"
2- توسعه و گسترش پژوهش در زمینه سیاستگذاری و برنامه ریزی در نظام آموزش عالی کشور
3- زمینه سازی مناسب برای ارتقای فعالیتهای پژوهشی مرتبط ماده
منبع دریافت این مطلب : تاریخچه موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی