پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات به منظور رفع نیازهای پژوهشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، فعالیت خود را بر اساس مجوز وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از سال 1387 و با سرلوحه قرار دادن رویکرد «مساله محوری» آغاز نموده است. مهمترین هدف پژوهشگاه، پژوهش در چارچوب وظایف و تکالیف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به منظور شناخت تنگناها و مشکلات این حوزه وسیع، شناسایی قابلیتها و ظرفیتها و ارائه راهبردها و راهکارهای مناسب برای حل مشکلات و رشد و توسعه قابلیتها در مسیر تعالی فرهنگی کشور است که در سند چشمانداز منعکس شده است.
پژوهشگاه بهصورت هیات امنایی اداره می شود که اعضای آن عبارتند از:
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان رئیس هیات امنا
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری یا نماینده وی
رئیس سازمان مدیریت و برنامهریزی یا نماینده وی
سه تا پنج تن از شخصیتهای علمی- فرهنگی موثر در توسعه و پیشرفت پژوهشگاه
رئیس پژوهشگاه (به عنوان دبیر هیات امنا)
رئیس پژوهشگاه با حکم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی منصوب میشود.
در حال حاضر ریاست پژوهشگاه با دکتر محمدرضا جوادی یگانه است.
پژوهشگاه در حال حاضر دارای پنج پژوهشکده است:
پژوهشکده فرهنگ
پژوهشکده ارتباطات
پژوهشکده مطالعات دینی فرهنگ
پژوهشکده هنرهای سنتی اسلامی
در هر پژوهشکده، میزهای تخصصی با هدف پاسخگویی به نیازهای پژوهشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با حضور اعضای هیات علمی و کارشناسان برجسته پژوهشگاه تعریف و تشکیل شده است. هر پژوهشکده علاوه بر تعریف، اجرا و نظارت بر طرحهای پژوهشی و برگزاری نشستها و همایشهای علمی و تخصصی نسبت به تهیه گزارشهای فرهنگی نیز اقدام میکند.
روسای پیشین پژوهشگاه به ترتیب افراد ذیل بوده اند:
- دکتر مسعود کوثری
- دکتر سعید معیدفر
- دکتر محمد سمیعی
- محمدتقی شریفی قادری
- دکتر محمدهادی همایون
- دکتر محمدرضا مرندی
- دکتر یحیی طالبیان
منبع دریافت این مطلب : پژوهشگاه فرهنگ ، هنر و ارتباطات
روزی مردی از کنار جنگلی می گذشت مرد دیگری را دید که با اره ای کند به سختی مشغول بریدن شاخه های درختان است .
پرسید ای مرد چرا اره ات را تیز نمی کنی تا سریعتر شاخه ها را ببری . مرد گفت وقت ندارم باید هیزم ها را تحویل دهم کارم خیلی زیاد است و حتی گاه شب ها هم کار میکنم تا سفارش ها را به موقع برسانم . دیگر وقتی برای تیز کردن اره نمی ماند .
مرد داستان ما اگر گاهی می ایستاد و وقتی برای تیز کردن اره اش می گذاشت شاید دیگر با کمبود وقت مواجه نمی شد چون بدون شک با اره کند نمی توان سریع و موثر کار کرد .
حکایت بیشتر ما انسانها نیز همین است .
باید اندکی تامل کنیم . گاه ذهن ما بسیار درگیر کار یا تحصیل است و ما با فشار زیاد سعی در پیش کشیدن خود داریم .
گاه باید بایستیم و به درون خود رسیدگی کنیم و اره ذهن و روح خود را تیز کنیم
زندگی ترکیبی است از تناقض هاست.
کلمات کلیدی: داستان موفقیت | داستان های جالب | داستان های آموزنده | داستان اره
منبع دریافت این مطلب : هم میهن
کریستوفر پل گاردنر، کارآفرین، سرمایه گذار و سهامدار آمریکایی، نمونه بارز افرادی است که تسلیم مشکلات زندگی نمی شوند و با تلاش و پشتکار خود از فرش به عرش می رسند. در اوایل دهه 1980 گاردنر با فقر و تنگدستی دست و پنجه نرم می کرد و برای بزرگ کردن پسر کوچکش با مشکلات فراوان روبرو بود. دوران کودکی او با فقر، ترس، بی خانمانی و خشونت پدرخوانده در هم آمیخته بود. اما با تمام این سختی ها، مادر و یکی ازدایی های گاردنر الهام بخش زندگی او بودند و به او یاد دادند که چگونه خود را باور کند و با سختی ها بجنگد. گاردنر هشت ساله بود که مادرش را دستگیر کردند و به زندان فرستادند. جرم او به آتش کشیدن خانه برای کشتن شوهرش بود. در همان زمان دایی گاردنر در رودخانه می سی سی پی غرق شد و گاردنررا با مشکلات زندگی تنها گذاشت.
گاردنر در زندگی مشترک هم توفیق چندانی نداشت. وقتی گاردنر از تحصیل در رشته پزشکی منصرف شد، همسر اولش او را تنها گذاشت. گاردنر دو سال بعد با همسر دومش که دانشجوی دندانپزشکی بود آشنا شد و مدتی بعد صاحب پسری شد که نام او را کریستوفر گاردنر گذاشت.
در آن زمان گاردنر در یک آزمایشگاه کار می کرد. درآمد او ناچیز بود و به هیچ عنوان برای یک خانواده سه نفره کافی نبود. چهار سال بعد گاردنر به فروش تجهیزات پزشکی روی آورد تا از این طریق بتواند درآمد خود را افزایش دهد. اما نقطه عطف زندگی او ملاقات با باب بریدگز بود، مردی با ظاهری آراسته و یک فراری قرمز که گاردنر را به دنیای تجارت معرفی کرد. گاردنر که شیفته شخصیت و طرز زنگی بریدگز شده بود، به عنوان کارگزار سهام همکاری خود را با بریدگز آغاز کرد و بعدها توانست یک دستگاه فراری –چیزی که مدت ها آرزویش را در سر می پروراند- از بسکتبالیست مشهور مایکل جردن بخرد.
اما ازدواج دوم گاردنر هم چندان موفقیت آمیز نبود . زندگی مجدداً چهره سخت خود را به گاردنر نشان داده بود و او ناچار تمام طول روز را به کار و تلاش می گذراند. اما در سال 1982 تلاش و پشتکار او نتیجه داد و گاردنر پس از شرکت در آزمون ورودی به عنوان کارمند دائمی وارد شرکت ِ Dean Witter Reynolds (یک شرکت مشهور آمریکایی در زمینه سهام) شد.
پنج سال بعد گاردنر با سرمایه اندکی که داشت (10000 دلار) و با یک میز چوبی کوچک، شرکت خود را تحت عنوان گاردنر ریچ و همکاران در شیکاگو راه اندازی کرد. در سال 2006 گاردنر در معامله ای چندین میلیون دلاری ، سهام خود را درگاردنر ریچ فروخت وشرکت بین المللی خود را در نیویورک، شیکاگو و سان فرانسیسکو تاسیس کرد.
گاردنر اکنون یکی از کارآفرینانی است که در فعالیت های خیریه شرکت فعال دارد و 50 میلیون دلار صرف کمک به خانواده های کم درآمد، رفاه کودکان ، ساخت مسکن و ایجاد فرصت های شغلی کرده است.
در سال 2006 داستان زندگی اودر فیلمی به نام " در جست و جوی خوشبختی" با کارگردانی گابریل موچیانو به تصویر کشیده شد که با موفقیت بسیار همراه بود.
منبع دریافت این مطلب : برترین ها
تمرینات فیزیکی روزانه به مدت 30 دقیقه، انجام مدیتیشن، تغذیهی مواد خوراکی سرشار از فلاونوئید مثل بلوبری یا آنتی اکسیدانها مثل چای سبز سهم زیادی در ایجاد و ترمیم سیناپسهای عصبی شما دارند. به علاوهی این راهکارها، 9 توصیهی زیر هم به شما در پرورش قدرت مغز کمک میکنند:
1. رژیم غذایی
رژیمهای غذایی کم کالری یا حتی روزهداری در ساعاتی از شبانه روز تاثیر زیادی بر رشد نورونهای مغز و کاهش ریسک ابتلا به بیماریهای زوال عقلی، Neurodegenerative، خواهد داشت. در حین روزهداری سطح پروتئن لپتین، هورمون تحریک کنندهی چاقی، در فرد کاهش و فعالیت نورونها برای تولید انرژی افزایش پیدا میکند. رژیمهای غذایی متنوعی برای این کار وجود دارد و هر پزشکی یک راه را پیشنهاد میدهد. با این حال میتوان یک روز در هفته را روزه گرفت یا فاصلهی بین وعدههای غذایی را زیادتر و میان وعدهها را حذف کرد.
2. سفر
قرارگیری در یک محیط جدید و پیچیده مغز شما را در معرض فعالیت و رشد قرا میدهد. موقعیتهای جدید امکان رشد دندریتها در شبکههای عصبی را فراهم میکنند. با این حال قرار نیست کل دنیا را سفر کنید، تنها کافی است به شهرها و مکانهای مورد علاقهی خود سر بزنید.
3. تکنیکهای به خاطرسپاری
تمرین دادن مغز باعث تقویت شبکههای عصبی به خصوص در قسمت جلویی شده که در نهایت منجر به کاهش سرعت زوال آن در دوران پیری میشود. روشهای یادیاری، mnemonics، به نوعی از تمرینات فکری میگویند که با پیوند تکنیکهای تصویرسازی، حجم سازی، ریتم و ملودی سعی در به خاطرسپاری مجموعهای از اتفاقات را دارند.
پرکاربردترین این تکنیکها به قصر یا کاخ حافظه، Method of Loci، شناخته میشود. اولین قدم در این روش تجسم یک مکان فیزیکی است؛ این مکان میتواند کاملا تخیلی یا یک فضای کاملا واقعی مثل اتاق خواب، خانه یا مسیر محل کار شما باشد. هر چه این تصاویر ذهنی عجیبتر باشند به یادآوری آنها آسانتر خواهد بود. در مرحلهی بعد باید در مکانی که تجسم کردهاید واژهها، تصاویر یا حتی خاطرات خود را جایگذاری کنید. به عنوان نمونه میتوان به جاهای مهم اتاق خواب خود واژههای مختلفی اختصاص دهید، بنابراین با تجسم اتاق خود واژهها به یاد شما میآیند.
با استفاده از این روشها میتوان اسم، فرمول ریاضی، شعر یا خیلی چیزهای دیگری را به خاطر سپرد.
4. نواختن موسیقی
تحقیقات بر روی افرادی که یک آلت موسیقی را انتخاب کرده و مینوازند در مقایسه به افرادی که به سمت موسیقی نرفتهاند، نشان میدهد که نواحی مختلف مغز گروه اول ارتباط بیشتری و در نتیجه شبکهی عصبی به مراتب کاملتری دارند. دانشمندان علوم اعصاب معتقدند یک ساز موسیقی یک تجربهی کامل و چند حسی را برای فرد رقم میزند. اگر هیچ وقت فرصتی برای یادگیری موسیقی نداشتهاید برای رسیدن به قدرت بالاتری از مغز باید به یادگیری آن بیشتر فکر کنید.
5. استفاده از دست مخالف
همیشه استفاده از دست مخالف سخت است؛ به عنوان مثال افراد راست دست به سختی میتوانند در کارهای اصلی خود با دست چپ کار کنند. با این حال تخقیقات نشان میدهند که استفاده از دست مخالف به رشد شبکههای مغزی کمک زیادی میکند. بنابراین میتوان در کارهای روزانه از دست مخالف برای پیامک زدن، مسواک زدن و کارهای دیگر بهره برد. در روانشناسی به این تمرینها، تمرینهای نوروبیک هم گفته میشود. در نتیجهی این تمرینات میتوان قدرت ذهن را افزایش و حتی سلامت روحی را بهبود داد.
6. مطالعهی داستان
در جریان یک تحقیق علمی که در آن شرکتکنندگان در طول 19 روز یک داستان مشخص را مطالعه کردند، مشخص شد که رشد شبکههای ارتباطی در مغز این افراد سرعت بیشتری را به خود گرفته است. اگرچه تمامی این افراد داستان را به طور کامل مطالعه نکردند اما رفتار همین افراد هم نتایج آزمایش را تایید کردند.
بیشتر تحرکات در مغز افراد مورد مطالعه در ناحیهی مربوط به کنترل حواس فیزیکی و سیستم حرکتی افراد بود. محققین معتقدند که خواندن داستان فرد را در موقعیت شخصیت اصلی داستان قرار میدهد و میتواند اتفاقات جدیدی را در فضایی جدید تجربه کند.
7. یادگیری لغات جدید
یادگیری لغات جدید یا به طور کلی یادگیری یک زبان جدید تاثیر زیادی بر قدرت شنیداری، تصویری و فرآیندهای ذهنی شما خواهد داشت. افزایش دامنهی لغات در کارایی بالاتر مغز اهمیت بالایی دارد.
8. انجام کارهای هنری
یادگیری و انجام فعالیتهای هنری تاثیر بالایی بر افزایش فعالیتهای ذهنی دارد و میتواند شبکههای مغزی شما را به طور شگفتآوری گسترش دهد. طراحی، نقاشی، کار با موزاییک یا جواهرسازی همه فعالیتهایی هستند که برای رسیدن به قدرت بالاتری از ذهن به کمک شما میآیند.
9. خواب
خواب روزانه 7 تا 8 ساعت به صورت منظم کمک زیادی به رشد دندریتهای سیستم عصبی میکند. بنابراین ریتم خواب خود را در شبانه روز حفظ و سعی کنید در ساعت مشخص وارد رختخواب و در ساعتی مشخص از خواب بیدار شوید. در این بین برای رسیدن به خوابی راحتتر میتوان از نوشیدنیهایی مثل چای قبل از خواب استفاده و محیط اتاق خواب را به صورت دلخواه طراحی کرد.
منبع دریافت این مطلب : قلم چی
در 16 مرداد 1359 ستاد عالی انقلاب فرهنگی، جهاد دانشگاهی را در راستای اهداف انقلاب فرهنگی ایران تاسیس نمود. با تبدیل ستاد به شورای عالی انقلاب فرهنگی، اساسنامه جهاد دانشگاهی در 11 آذر 1365 بازنگری و تصویب شد. در این اساسنامه بر فعالیتهای فرهنگی و تحقیقاتی به منظور اسلامی شدن دانشگاهها تاکید شده است. همچنین در 22 آبان 1369 شورای عالی انقلاب فرهنگی، جهاد دانشگاهی را به عنوان پلی میان دانشگاه و بخش صنعتی، خدماتی کشور معرفی کرد.علاوه بر این انجام فعالیتهای علمی و فرهنگی هم بر عهده این نهاد می باشد. در 14 آبان1370 اساسنامه جدیدی به تصویب نهایی شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید و جایگزین اساسنامه قبلی شد.
جهاد دانشگاهی در راستای اهداف و وظایف خود در سال 1372 اقدام به تاسیس موسسه آموزش عالی جهاد دانشگاهی به عنوان یک موسسه غیرانتفاعی از نوع دوم نمود. این موسسه شعبههای خود را در اهواز، اصفهان، رشت، همدان، کاشمر، اردکان، اشکذر و یزد راهاندازی کرد که از این میان، سه موسسهی وابسته در استانهای خوزستان، یزد و اصفهان به ترتیب به موسسهی آموزش عالی مستقل دارای هیات امنای اختصاصی تبدیل شده و در کرمانشاه نیز موسسه آموزش عالی جهاد دانشگاهی کرمانشاه تاسیس شد. در این میان موسسهی آموزش عالی جهاد دانشگاهی در تهران پس از ارتقای کیفی و کمی، به دانشگاه غیردولتی غیرانتفاعی علم و فرهنگ ارتقاء یافت. جهاد دانشگاهی یک نهاد فرهنگی ، پژوهشی، آموزشی در ایران است .
منبع دریافت این مطلب : جهاد دانشگاهی صنعتی شریف