هنگامی که کودکان در بازیهای خود نقشهای تخیلی را اجرا میکنند، روابط بین اعضای خانواده، دوستان و همکاران را بررسی میکنند و درباره چگونگی تعامل مردم بیشتر میآموزند. با ایفا کردن نقش یک دکتر آنها تصور میکنند که چگونه پزشکان به بیمارانشان اهمیت میدهند، با ایفای نقش پدر و مادر، درباره احساسی که والدین نسبت به فرزندانشان دارند، بیشتر میآموزند. بازی تخیلی باعث ایجاد همدلی نسبت به دیگران میشود. اگر کودکان بتوانند تصور کنند کسی که او را در بازی راه ندادهاند. چه احساسی دارد، بهتر قادر خواهند بود به نیازمندان کمک کنند. آنها تمایل بیشتری به منصفانه بازی کردن نشان میدهند، همچنین نحوه شراکت و همکاری آنها بهتر میشود و اعتماد به نفس بالایی پیدا میکنند.
بچههای کوچک کنترل خیلی کمی به روی زندگیشان دارند. تصور کردن خود به عنوان سازنده آسمانخراشها و یا یک فوق قهرمان که از سیاره زمین دفاع میکند کودک را قدرتمند میسازد و به او کمک میکند تا اعتماد به نفس خود را بالا ببرد و تواناییها و استعدادهای خود را افزایش دهد.
رشد عقلی را افزایش میدهد
تصور کردن، آغاز تفکر غیرانتزاعی است. کودکانی که میتوانند قلعه یک پادشاه را بر روی یک تپه شنی ببینند و یا یک شام لذیذ را با یک تکه شیرینی تصور کنند، میآموزند که به طور نمادین فکر کنند.
مهارتهای زبانی را تقویت میکند
کودکانی که با دوستانشان بازیهای نمایشی (تخیلی) انجام میدهند.
خیلی با هم حرف میزنند، این کار باعث میشود واژههای بیشتری بیاموزند. بدین ترتیب مهارتهای ارتباطی آنها تقویت میشود.
ترسها را از بین میبرد
بازیهای نمایشی – تخیلی میتوانند به کودکان کمک کنند تا ترسها و نگرانیهای خود را از بین ببرند. وقتی کودک نقش یک هیولای بزرگ بد زیر تخت خوابش را بازی میکند، احساس کنترل به روی آن به دست میآورد و هیولا دیگر آنقدرها هم بد و بزرگ به نظر نمیرسد. بازیهای تخیلی همچنین کمک میکنند تا کودکان احساسات گیجکنندهای را که ممکن است داشته باشند، تخلیه کنند، مانند حس عصبانیت نسبت به والدین و یا حس رقابت با یک خواهر یا برادر جدید.
برای افزایش قوه تخیل کودکتان هر روز برای او کتاب بخوانید. کتابها موقعیتی را به کودکان پیشنهاد میکنند تا دنیای دیگری را کشف کنند و دنیاهای جدیدتری را از خودشان خلق نمایند.
منبع دریافت این مطلب : بیتوته
نکات مهم درباره مصرف پاستیل در کودکان
امروزه در کنار انواع و اقسام تنقلات و خوراکیهایی که در فروشگاهها و مغازهها به چشم میخورد، پاستیل یکی از جذابترین آنها محسوب میشود. این خوراکی نرم و چسبنده که در اشکال مختلف و با رنگهای گوناگون تهیه میشود برای بچهها بسیار دلچسب و پرطرفدار است. البته طبق باور عموم، خوراکیهای ژلهای باعث ترمیم مواد از دست رفته مفاصل شده و از پوکی استخوان جلوگیری میکند. در حالی که بر اساس نظر متخصصان تغذیه، فقط ژلاتین به تنهایی میتواند در تحکیم استخوان و غضروفسازی و ویتامینهای مورد نیاز بدن موثر و برای سلامت پوست و مو و سایر بافتهای بدن مفید باشد اما این دلیل قابل قبولی نیست که انواع و اقسام ژلهها و پاستیلها را به صرف اینکه خاصیت ژلاتینی دارند، جایگزین مواد مورد نیاز بدن کودکان کنیم. چرا که نوع پروتئینی که در ژله و پاستیلها وجود دارد بسیار کمتر از پروتئین گوشت، شیر و تخم مرغ بوده و فاقد بسیاری از مواد ضروری برای بدن است. همچنین این نوع خوراکیها نسبت به سایر پروتئینها از ارزش غذایی پائینی برخوردار بوده، و منبع کافی و کاملی برای تامین کلسیم و سایر ریزمغذیهای مورد نیاز بدن نیست بنابراین طبق نظر متخصصان تغذیه؛ نه تنها انواع پاستیلها و ژلهها را نمیتوان جایگزین دیگر مواد غذایی کرد بلکه باید در مصرف آنها توسط کودکانمان حد اعتدال را رعایت نمود.
آنچه که لازم است از این خوراکی خوش آب و رنگ بدانید
پاستیل را هرگز در جای گرم نگهداری نکنید و در هنگام خرید حتما دقت داشته باشید که در قفسههای دور از تابش مستقیم نور آفتاب باشد. بعد از خارج کردن پاستیل از بستهبندیاش، آن را در یک ظرف در دار نگهداری کنید. زیرا حالت چسبندگی آن گرد و غبار و آلودگی محیط را به خود میگیرد. هرگز پاستیلهای باز و فلهای را خریداری نکنید. نه تنها اینگونه پاستیلها بهداشتی نبوده و مورد تایید وزارت بهداشت نیست.
به کودکان زیر دو سال پاستیل ندهید. زیرا این کودکان دارای سیستم گوارشی و ایمنی ضعیف و حساسی هستند که خوردن این نوع خوراکیها برایشان خطرناک است. ضمن آنکه شیرخواران تکهای از پاستیل را با دندان جدا کرده و با قورت دادن آن در داخل نای، باعث خفگی آنان شود.
به جای خریدن پاستیلهایی که رویشان را لایهای از شکر پوشانده، انواع ساده و بدون شکر آن را خریداری کنید. به فرزندتان یادآوری کنید که بعد از خوردن پاستیل حتما دندانهایش را مسواک کند. زیرا قند موجود در پاستیل سبب پوسیدگی دندانها میشود. در موقع دادن پاستیل به فرزندتان، مصرف تنقلات شیرین و دیگر مواد قندی را کاهش دهید. حتما باید والدین به این نکته توجه داشته باشندکه در ارتباط با کودکان بیش فعال وکودکانی که دارای دیابت و اضافه وزن هستند درمورد مصرف پاستیل و اینگونه خوراکیها با پزشک مربوطه مشورت لازم را داشته باشند.
پاستیل نباید جایگزین وعدههای غذایی شود
«سیمین واقفی» کارشناس تغذیه در این خصوص میگوید: «بطور کلی پاستیل و انواع ژله، ارزش غذایی بالایی ندارند. بنابراین نباید جایگزین وعدههای غذایی شوند. چرا که معمولا این نوع خوراکیها به عنوان دسر و میان وعده سرو میشوند و مصرف آنها اگر در هفته یک تا دو بار و یا موردی باشد مشکلی نیست اما اگر مصرفشان هر روزه باشد و به عادت تبدیل شود منجر به کم اشتهایی شده، و میل به غذا خوردن را در کودکان کاهش میدهد. حتی در پارهای مواقع، باعث بروز حساسیت میشود. به شکلی که در برخی کودکان که زمینه آلرژی دارند این حساسیت بصورت خسخس سینه و یا کهیر دیده شده که لازم است در این زمینه دقت لازم بهعمل آید. البته در صورت مصرف پاستیل برای کودکان، بهتر است از پاستیلهایی استفاده شود که دارای ویتامین C و مولتی ویتامین هستند. از طرفی نسبت به تنقلات دیگر، وجود شیرینی کمتر در این نوع پاستیلها آن را تبدیل به یکی از سالمترین خوراکیها برای کودکان کرده است که به مراتب از دیگر خوراکیهای پر نمک و یا بسیار شیرین، بهتر است.» این کارشناس تغذیه با اشاره به طعمدهندههای مختلف در پاستیلها گفت: «هیچ فرقی بین پاستیلهای نوشابهای و میوهای وجود ندارد و فقط اسانس استفاده شده در آنها با هم تفاوت دارد. همچنین رنگ، وضوح و شفافیت و نیز تستهای میکروبی از معیارهای قابل قبول در ارزیابی یک پاستیل خوب محسوب میشود.»
با خلاقیت ارزش تغذیهای خوراکیهای ژلهای را بالا ببرید
اگر فرزند بد غذایی دارید که فقط میل به خوردن اینگونه تنقلات دارد هرگز خوراکیهای ژلهای و پاستیلها را جایگزین وعده غذای اصلی او نکنید. ولی برای بالا بردن ارزش تغذیهای ژلههایی که فرزندتان دوست دارد، بهتر است انواع میوههای دلخواه را قبل از بستن ژله به آن اضافه کنید. اما کیوی، آناناس، انجیر و انبه را در ژله به کار نبرید زیرا باعث آب انداختن ژله میشود و از بستن آن جلوگیری میکند. مرکبات مثل پرتقال و نارنگی هم باید با پوست نازک روییشان به ژلهها اضافه شوند تا آب نیندازند. در بعضی مواقع دیده میشود که برای زیبایی ظرف ژله، انواعی از پاستیلها را روی ژلههای نیمه بسته قرار میدهند که این کار باعث آب شدن سطح زیرین پاستیل و شل شدن سطح رویی ژله شده که کودکان از خوردن آن امتناع میکنند در حالی که میتوانید یک لیوان بستنی وانیلی به پودر ژلهای که در آب گرم حل شده است اضافه کنید که به این ترتیب کالری و ارزش تغذیهای ژله تا حد زیادی بالا میرود.
نظارت والدین مهم است
دکتر عظیمی در اینباره میگوید: «مصرف ژلاتین خالص، به همه افراد حتی آنهایی که در رژیم غذایی به سر میبرند هم توصیه میشود چون این ماده سرشار از پروتئین است و کالری زیادی ندارد اما وقتی با انواع رنگها، اسانسهای طبیعی و مصنوعی و شکر مخلوط میشود، باید در مصرف آن حد اعتدال رعایت شود زیرا در فرایند تولید پاستیل، مقداری شکر، رنگ و اسانس خوراکی استفاده میشود که مصرف آن برای افراد چاق مفید نیست و کودکان زیر2 سال، بدلیل حساس بودن سیستم گوارشیشان نباید خوراکیهای دارای افزودنی را میل کنند و نیز مصرف هر روزه آن هم برای کودکان بالای دو سال، مجاز نمیباشد.» این متخصص صنایع غذایی در ادامه میگوید: «بهر حال نظارت والدین مهمترین نقش را در چگونگی مصرف این نوع خوراکیها دارد. چرا که با منع مصرف زیاد این گونه تنقلات در کودکان، بویژه پیش از غذای اصلی میتوان مانع بی اشتهایی کودکان شد.» در بسیاری مواقع وقتی والدین اصرار فرزند خود را برای خوردن بعضی خوراکیها میبینند، برای آنکه سر و صدای او را آرام کنند، بدون در نظر گرفتن عواقب آن فورا به خواسته فرزند خود پاسخ مثبت میدهند بطوری که بعضی از بچهها هر روز عادت به خوردن چیپس و یا پفک دارند. برخی دیگر انواعی از اسنکها را دوست دارند و اما عدهای دیگر، شیرینیجات و مواد قندی مورد علاقه آنان است و نیز در میهمانیها فورا سراغ ژلهها و خوراکیهایی از این دست میروند.
منبع دریافت این مطلب : بیتوته
به گزارش تیزلند، به نقل ا خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، امتحانات نهایی شهریور ماه ویژه دانشآموزان دوره پیش دانشگاهی، سال سوم متوسطه نظری و سال سوم متوسطه فنی و حرفهای است.
این امتحانات از اول شهریور آغاز و تا 20 شهریورماه ادامه خواهد داشت و نتایج امتحانات نهایی نیز نهایتاً تا 10 روز پس از آخرین آزمون اعلام خواهد شد و در نهایت تا پایان شهریورماه پرونده امتحانات نهایی بسته خواهد شد.
همچنین، امتحانات جبرانی دانشآموزان در سایر مقاطع تحصیلی نیز به صورت داخلی و در خود مدارس آغاز شده و تا چند روز آینده نیز به پایان خواهد رسید تا هر چه سریعتر وضعیت تحصیلی این عده مشخص شود.
امتحانات نهایی شهریور ماه تمام رشتههای تحصیلی دورههای متوسطه نظری، فنی و حرفهای و پیشدانشگاهی با امتحان درس معارف اسلامی، اصول عقاید و «تعلیمات دینی و قرآن 3» آغاز شده است و در 20 شهریور ماه با امتحان درسهای «شیمی 3 و آزمایشگاه شیمی» و «عربی 3» پایان مییابد.
جهت مشاهده برنامه امتحانات کلیک نمایید
منبع دریافت این مطلب : خبرگزاری فارس
به گزارش تیزلند، به نقل از خبرگزاری فارس، سیدحسن حسینی مدیرکل امور اداری و تشکیلات وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به این
پرسش که «تعداد دقیق ردیف استخدامی سال جاری، چگونگی و زمان آزمون آموزش و پرورش چطور است؟»
اظهار داشت: امسال 10 هزار ردیف استخدامی برای جذب دانشآموختگان دانشگاههای دیگر دریافت کردیم.
وی افزود: در تاریخ 30 مردادماه سال جاری مجوز این 10 هزار ردیف استخدامی را از سازمان امور اداری و استخدامی دولت دریافت کردیم.
حسینی با بیان اینکه باید آگهی استخدام در این خصوص تنظیم و صادر شود، خاطرنشان کرد: پس از تهیه و تنظیم، این آگهی باید به تایید سازمان امور اداری و استخدامی برسد و سپس باید با سازمان سنجش آموزش کشور به توافق برسیم.
وی اضافه کرد: قاعدتاً خود سازمان امور اداری و استخدامی باید با آنها توافق کند، از طرفی آگهی استخدام را آموزش و پرورش بر اساس ضوابط، مشخصات، تعداد، جنسیت و جاهایی را که میخواهد نیرو تخصیص دهد در پرتالی که برای این موضوع تهیه میشود، وارد میکند.
مدیرکل امور اداری و تشکیلات وزارت آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه پذیرش نیرو در آموزش و پرورش بوم از بوم خواهد بود، تصریح کرد: برای اینکه کمتر دچار جابهجایی و معضلات این چنینی شویم، به صورت بوم از بوم نیروها را جذب میکنیم.
وی افزود: نیروهای مازاد آموزش و پرورش اکثراً در کلان شهرها مانند تهران، مشهد، اصفهان و شیراز هستند زیرا استخدام در گذشته به این شکل نبوده است و در شهرهای توسعه یافته مازاد نیرو و در مناطق کمتر توسعه یافته با کمبود نیرو مواجه هستیم.
حسینی با بیان اینکه در آزمون استخدامی سال گذشته حتی یک مورد هم نداریم که حق فردی ضایع شده باشد، گفت: ادعا نمیکنم در آزمون استخدامی سال گذشته اشکالی وجود نداشت اما این ادعا را میکنم که خلاف قانون پیش نرفتیم.
وی افزود: تمام موارد قانونی را در آگهی استخدام سال گذشته آوردیم و اشکالاتی که در آن زمان بود را یادداشت کردیم تا در آزمون استخدامی سال جاری، این مشکلات را رفع کنیم.
مدیرکل امور اداری و تشکیلات وزارت آموزش و پرورش با اشاره به زمان برگزاری آزمون استخدامی آموزش و پرورش عنوان کرد: با توجه به اینکه در اواخر مردادماه مجوز استخدام را دریافت کردیم لذا مدت زمان کافی برای برگزاری این آزمون تا پایان تابستان فراهم نیست ضمن اینکه باید این موضوع هر چه زودتر انجام شود زیرا پذیرفته شدگان باید یکسال دوره آموزشی را سپری کنند تا مهر سال آینده وارد مدارس شوند.
حسینی در پاسخ به این پرسش که «آیا آزمون استخدامی آموزش و پرورش در پاییز امسال برگزار میشود؟»، گفت: تلاش بر این است که پاییز امسال آزمون استخدامی برای 10 هزار نفر در آموزش و پرورش برگزار شود.
شاون بیشاپ، اخترفیزیکدان دانشگاه صنعتی مونیخ چند سال گذشته را به بررسی فسیل باکتریهای باستانی در کف اقیانوسها پرداخته تا بتواند آثاری از یک ایزوتوپ آهن را که طی انفجار یک ابرنواختر در حدود 2.2 میلیون سال قبل تولید شده بود، شناسایی کند.
بیشاپ اکنون شواهد نویدبخشی را در رسوبات کف دریا پیدا کرده که جزئیات آن در مجله مجموعه مقالات آکادمی ملی علوم آمریکا (PNAS) منتشر شده است.
بیشاپ در این پروژه به دنبال ایزوتوپ آهن 60 بود که طی انفجار یک ابرنواختر در فضا تولید میشود. فرضیه این دانشمند این است که ذرات آهن 60 یک ابرنواختر با گذشتن از جو زمین، زنگ زده و به رسوباتی تبدیل میشوند که در کف دریا تهنشین شده و باکتریهای مغناطیسی از آن برای ایجاد ذخیره مغناطیسی به منظور شناسایی میدانهای مغناطیسی تغذیه میکنند.
وی با آزمایش نمونههای هسته رسوبات به وسیله طیفسنج جرمی شتابدهنده توانست اتمهای آهن 60 را در بقایای فسیل شده باکتریهای باستانی شناسایی کند. بیشاپ با مقایسه تمرکز این ذرات در نمونههای مختلف هسته مطمئن شد که توانسته یک مدرک زمینی از یک ابرنواختر را که 2.2 میلیون سال پیش در خوشه عقرب قنطورس منفجر شده بود، کشف کند.
تحقیقات دیگری توسط محققان دانشگاه ملی استرالیا در سال گذشته، یافتههای مشابهی را در مجله نیچر منتشر کرده و از کشف مدرکی از یک دوره سخت خاص خبر داده بوده که طی آن، زمین در معرض چند انفجار ستارهای قرار گرفته بود.
شواهد تازه کشف شده همچنین نشان میدهد که یکی از وقایع ابرنواختر که در سوابق فسیلی پیدا شده، ممکن است آغازگر عصر یخی در دوران پلیستوسن در حدود 2.5 میلیون سال قبل باشد.
کلمات کلیدی: مقالات | مقالات علوم و زیست شناسی | مقاله | مقالات علمی و آموزشی