رایانه های قدیمی خود را به مدارس مناطق محروم اهدا کنید

به گزارش تیزلند، به نقل از خبرگزاری ایسنا، امروزه مفهوم "سواد" از تعاریف گذشته فراتر رفته و دیگر نمی توان به کسی که به کار با رایانه آشنا نیست وبا دنیای اینترنت غریبه است باسواد گفت. از سوی دیگر در شرایطی که امکان تامین فیزیکی بسیاری از نیازهای فرهنگی و آموزشی در مناطق دور افتاده میسر نیست، می توان با فراهم کردن رایانه، بسیاری از این نیازها را از دریچه اینترنت در این نقاط تامین کرد.

پویش "رایانه برای همه" با ترکیب اختصاری "رای به" به معنای زیبای "اندیشه نیک" توسط جمعی از نیکوکاران موسسه خیریه مهرگیتی از سال 1386 شروع به فعالیت کرده است و تاکنون بیش از 2500 رایانه به مدارس مناطق محروم اهداء کرده است.

این نیکوکاران ماموریت خود را استفاده از توان دوستداران این فکر و ارتباط با موسسات نیکوکاری مدرسه ساز و به کمک طلبیدن کلیه سازمان‌ها و موسسات عمومی و دولتی برای تامین رایانه مورد نیاز مدارس، کتابخانه‌ها و مراکز فرهنگی مناطق محروم و ایجاد شبکه‌ای سراسری برای این کار قرار داده‌اند.

هدف از این طرح تامین رایانه مورد نیاز مدارس، کتابخانه ها و مراکز آموزشی- فرهنگی مناطق محروم کشور با استفاده از همکاری خیرین و سازمان‌ها و موسسات خصوصی و دولتی بوده است. در این طرح، افراد و یا موسسات دولتی و غیر دولتی رایانه‌های فرسوده و قدیمی خود را به موسسه تحویل می‌دهند و سپس این رایانه‌ها در موسسه تعمیر شده و ارتقاء می‌یابند و در نهایت برای مدارس نقاط محروم کشور ارسال می‌شوند تا نیاز آن مناطق را تامین کرده و دانش‌آموزان دورافتاده‌ترین نقاط کشور نیز از این تکنولوژی پیشرو دور نمانند.

شما نیز می‌توانید رایانه و وسایل جانبی رایانه‌های قدیمی خود را برای ارسال به مناطق محروم اهداء کنید. موسسه خیریه مهرگیتی از دوم تا پنجم شهریورماه در اولین نمایشگاه کامپیوتکس در مجموعه نمایشگاهی گلستان (جنوب مصلی تهران) از ساعت 11 الی 22 آماده پذیرش رایانه‌ها و لوازم جانبی نو و دست دوم برای ارسال به مدارس مناطق کم‌برخوردار کشور است.

رایانه های قدیمی خود را به مدارس مناطق محروم اهدا کنید

منبع دریافت این مطلب : خبرگزاری ایسنا


از مدارس تیزهوشان تا موسساتی که دکان باز کرده اند

از مدارس تیزهوشان تا موسساتی که دکان باز کرده اند

سرزمین تیزهوش ها :: اخبار آموزشی :: اخبار تیزهوشان

نظام آموزشی ایران، با تحمیل رقابت های بی رحمانه به کودکان، آنها را از بازی، خلاقیت، کار گروهی و تعامل، شادابی و یادگیری درس های زندگی باز می دارد.

به گزارش تیزلند و به نقل از عصر ایران؛ جعفر محمدی - اخیراً بحث هایی را درباره نظام آموزش کودکان و نوجوانان شروع کرده ایم که بخش های قبلی را می توانید در انتهای همین متن ببینید.

امروز می خواهیم موضوع مهم دیگری را پیش بکشیم و آن "تجارت با کودکی" است.

***

ما، کودکان را پیش از موعد وارد رقابت می کنیم و در رقابت ها، خردشان می کنیم؛ به همین سادگی و به همین بی رحمی!

ما بزرگترها، بازی خودمان را می کنیم ولی مهره های این بازی را فرزندان مان قرار داده ایم، گویی، آنها نه انسان که فیل و رخ و قلعه شطرنج هستند؛ به همان سادگی که مهره ها را می زنیم و دور می اندازیم، به بچه هایمان نیز ضربه می زنیم؛ هم وزارت آموزش و پرورش، هم بسیاری از مدارس و موسسات و هم شمار زیادی از خانواده ها.

یکی از این جاها، مدارس موسوم به تیزهوشان هستند که رقابت احمقانه ای در مدارس سراسر کشور برای فرستادن دانش آموزان شان به این مدارس جریان دارد.

هر ساله، تعداد پرشماری از کودکان ایرانی که در مقطع ابتدایی درس می خوانند، در آزمون های مدارس تیزهوشان شرکت می کنند.

فراموش نکنیم آنانی که در این آزمون ها شرکت می کنند، عمدتاً دانش آموزانی هستند که طبق استانداردهای همین نظام آموزشی، جزو دانش آموزان موفق به شمار می روند.

سیستم آموزشی اغلب مدارس، به ویژه مدارس غیرانتفاعی، در تمام سال های تحصیل، این گزاره را به ذهن کودکان بی نوا تزریق می کند که تحصیل در مدارس تیزهوشان، موهبت بزرگی است که باید بدان نائل آیند!

اما آیا مدارس تیزهوشان برای همه این دانش آموزان موفق، جا دارد؟ پاسخ منفی است و ناگزیر آزمون ورودی می گیرند و کودکان را درگیر "استرس کنکوری" می کنند.

نتیجه نیز کاملاً مشخص است. از بین آن همه دانش آموزی که نظام آموزشی، ذهن شان را آکنده از آرزوی تیزهوشان کرده است، تنها تعداد کمی پذیرفته می شوند و بقیه، "شکست می خورند"!

برای ما بزرگترها ، شاید مهم نباشد ولی برای دختر بچه یا پسر بچه ای که هنوز در حال و هوای کودکی است، یک تجربه وحشتناک رقم می خورد، او پیش خودش فرو می شکند و چون از قبولی در "تیزهوشان" بازمانده، اولین حسی که پیدا می کند، تردید به "هوش" خودش هست!

شاید گفته شود مگر می شود همه این دانش آموزان را در مدارس تیزهوشان پذیرفت؟!

پاسخ این است که اساساً وجود مدارس تیزهوشان چه لزومی دارد؟! مگر جز این است که دانش آموزان پذیرفته شده در این مدارس، وارد پروسه ای می شوند که باقی کودکی و نوجوانی شان را می سوزاند؟ مگر جز این است که در مدارس عادی، حجم درس ها و تکالیف آزار دهنده است و در مدارس تیزهوشان، حجیم تر و پرمشقت تر؟!

وانگهی، دانش آموزان چه در مدارس تیزهوشان درس بخوانند و چه در مدارس عادی، باید در دانشگاه، از یک "خط آغاز مشترک"، شروع کنند. پس چه فایده ای دارند این مدارس عریض و طویل، جز این که تشکیلاتی در آموزش و پرورش درست کرده اند و عده ای به بهای ستاندن کودکی و نوجوانی دانش آموزان، در آن مشغول کار و نان خوردن هستند؟!

وادار کردن کودکان به رقابت های زودهنگام، تنها به مدارس تیزهوشان محدود نمی شود. آزمون های ورودی مدارس غیرانتفاعی و آزمون های تستی که با ارائه کارنامه هایی شبیه کارنامه کنکور دانشگاه ها مدام بر کودکان تحمیل می شود و آنها را در استرس و مقایسه دائمی قرار می دهد نیز همانند شبحی بر زندگی کودکان سایه افکنده اند.

این وضعیت به ویژه در مدارس غیر دولتی، به طور فزاینده ای دانش آموزان را تهدید می کند. گویا درس های غیرضرور، زائد و رسمی نظام آموزشی و امتحانات آنها کافی نیست که برخی موسسات با ورود به مدارس و برگزاری آزمون های سراسری و چاپ و فروش انواع کتاب های تست، کسب و کار پر رونقی برای خود راه انداخته اند و به کمک مدارس طرف قرارداد، خانواده ها و دانش آموزان را در یک استرس دائمی قرار داده اند.

نظام آموزشی ایران، با تحمیل رقابت های بی رحمانه به کودکان، آنها را از بازی، خلاقیت، کار گروهی و تعامل، شادابی و یادگیری درس های زندگی باز می دارد و آنها را به افرادی تک ساحتی تبدیل می کند که در بهترین فرض، محفوظات بیشتری دارند.

هر چند نظام آموزش و پرورش نیاز به تحولات بنیادین دارد ولی عجالتاً می توان دو پیشنهاد را مطرح کرد: حذف مدارس تیزهوشان که وجودشان اساساً فایده ای ندارند و بیرون راندن موسساتی که با آزمون هایشان، مدارس را تبدیل به دکان های خود کرده اند و با کودکی بچه های مردم، تجارت می کنند!

منبع دریافت این مطلب : عصر ایران

کتاب های درسی جدید التالیف تا 15 شهریور توزیع می شوند

به گزارش تیزلند، به نقل ازخبرگزاری تسنیم، حجت‌الاسلام محی‌الدین بهرام محمدیان اظهار کرد: کتاب‌های جدید التالیف در رشته‌های علوم ریاضی، علوم تجربی، علوم انسانی، معارف اسلامی، کارودانش و فنی و حرفه‌ای برای پایه دهم در سال تحصیلی جدید در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه امیدواریم تمام این کتاب‌های جدیدالتالیف تا 15 شهریور در سطح استان‌ها توزیع شود، افزود: کتاب‌های درسی جدید براساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تولید شده و به‌زودی بسته‌های آموزشی آن هم در سطح استان‌ها توزیع خواهد شد.

به گزارش شورای عالی انقلاب فرهنگی،‌ رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی تاکید کرد: حجم کتب درسی متناسب با ساعت آموزشی طراحی شده است. در سال تحصیلی 96-95 برای دوره متوسطه دوم، 5 درس جدید با عنوان هنر، سبک زندگی، انسان و محیط زیست، تفکر و سواد رسانه‌ای، بهداشت و سلامت ارائه می‌شود، که برخی از آنها اختیاری است.