آیین نامه رسیدگی به تخلفات امتحانی

به‌ منظور تقویت‌ روحیه‌ نظم‌ پذیری‌ وقانون‌گرایی‌در دانش‌آموزان‌ ، شایسته‌ است‌ مدیران‌ و عوامل‌ اجرایی‌ امتحانات‌ ضمن‌ اجرای‌ صحیح‌ ونظارت‌ دقیق‌ بر برگزاری‌ امتحانات‌ سعی‌ نمایند که حتی‌ المقدور از بروز هرگونه‌ تخلف‌ وبی‌ نظمی‌ درجلسه‌ امتحانی‌ جلوگیری‌ شود. آیین‌ نامه‌رسیدگی‌ به‌ تخلفات‌ امتحانی‌ برای‌ برخورد با تخلفات‌ احتمالی‌ تدوین‌ گردیده‌ است‌. انتظار می‌رود مفاد آن‌ به‌ گونه‌ای‌ اجرا شود که‌ دانش‌‌آموزان‌ متخلف‌ را متنبه‌ و سایر دانش‌ آموزان‌ رابه‌ انجام‌رفتارهای‌ صحیح‌ ورعایت‌ مقررات‌ تحصیلی‌ تشویق‌ نماید.

 

برای دریافت آیین نامه رسیدگی به تخلفات اینجا کلیک کنید 

 

منبع دریافت این مطلب : آموزش و پرورش کاشان


عوامل موثر بر تدریس خوب (قسمت اول)

هر درسی ، بدون توجه به ماده ، موضوع و کلاس درس مربوط ، بر اساس یک سری اصول ، عوامل و عملکردهای روانشناختی و تربیتی ، مبتنی است و معلم برای ارائه تدریس موفق و موثر ، باید درباره ی این اصول ، عوامل و پدیده ها ، اطلاعات و تجارب عملی کافی داشته باشد . این عوامل و پدیده ها را می توان به شرح زیر خلاصه کرد :

دیانا عزیز، دانش آموز هنگامی مطالب و مفاهیم درس را بهتر و آسانتر یاد می گیرد ، که از هر نظر آمادگی لازم را داشته باشد ؛ یعنی هم نیاز به یادگیری را احساس کند و هم بتواند یاد بگیرد و تجارب و آموخته های خود را به موضوع درس جدید ارتباط دهد ؛ از این رو معلم باید راهی برای شروع و مقدمه درس پیدا کند . هدف معلم از مقدمه چینی این است که دانش آموزان را به فضای درس بکشاند و دقتشان را برانگیزد ؛ بطوری که بی اختیار به درس توجه کنند . اگر توجه ی دانش آموزان در هنگام شروع درس جلب نشود ، دیگر به سختی می توان در ادامه ی درس ، توجه ی آنها را جلب کرد . موفقیت تدریس معلم در بیشتر درسها بر دقایق اولیه ی کلاس ، شکل مقدمه ، روش اجرا و نتیجه ای که دانش آموزان از آن می گیرند ، بستگی دارد و اگر معلمی در این مرحله از شروع درس هراسان و مضطرب باشد و بدون اعتماد به نفس عمل کند ، نه تنها در آن درس موفقیتی نخواهد داشت ، بلکه در سایر درسها و در طول سال تحصیلی با مشکل جدی مواجه خواهد شد ؛ مخصوصاً این خطر برای معلم وجود دارد که دانش آموزان او را معلمی ضعیف بدانند

 

منبع دریافت این مطلب : اطلاعات


تجمیع مدارس کم جمعیت شاهد و ایثارگر

به گزارش تیزلند، به نقل از مرکز اطلاع رسانی وروابط عمومی وزارت آموزش وپرورش ، محمد حسین کفراشی اظهار کرد: ما در سراسر کشور 292 مدرسه ایثارگر داریم که در آن ها 42 هزار دانش آموز در حال تحصیل هستند.

وی با اشاره به اینکه بالغ بر 5 هزار از این دانش آموزان از خانواده های شهدا و جانباز هستند، خاطر نشان کرد: بقیه این دانش آموزان به صورت بسیج فعال در مدارس شاهد ثبت نام می کنند.

مدیرکل دفتر شاهد و ایثارگر وزارت آموزش و پرورش افزود: برخی مدارس ایثارگری که تعدادشان کم است به دنبال تجمیع کردن آن ها با مدارس دیگر ایثارگرهستیم.

کفراشی با بیان اینکه این موضوع در دستور کار بوده و هست، اشاره کرد: اگر مدرسه ایثارگری از حد نرم خود پایین باشد در جهت ساماندهی آن ها و در راستای تقویت مدارس شاهد و ایثارگر این مدارس کم جمعیت را با مدارس دیگر شاهد و ایثارگر تجمیع می کنیم

 

منبع دریافت این مطلب : وزارت آموزش و پرورش


کیفیت تولید کتاب های درسی ایرانی با استاندارد های بین المللی منطبق است

 

 

کیفیت تولید کتاب های درسی ایرانی با استاندارد های بین المللیبه گزارش تیزلند، به نقل از مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، حجت‌‌الاسلام محی‌الدین بهرام محمدیان، درحاشیه بازدید از نمایشگاه مطبوعات در بازدید از بیست ‌و ‌دومین نمایشگاه مطبوعات درباره وضعیت کتاب درسی سه سال گذشته اظهارکرد: برای ارزیابی فرآیند تولید کتاب درسی در سه سال گذشته به فرصت بیشتری نیاز داریم؛ اما معتقدم که وزارت آموزش و پرورش با سرعت و شتاب‌ مختلف در این حوزه همیشه یک گام به جلو در حرکت است.

وی افزود: در سه سال روی کار آمدن دولت یازدهم تولید برنامه‌ درسی ملی و سند تحول تولید محتوای آموزشی قاعده‌مند شده است؛ به‌عبارت دیگر همراه با راهنمای برنامه، سیاست‌گذاری مبتنی بر اسناد تولید می‌شود؛ بنابراین تنوع در موضوع، پیشبرد تولید با منطق موجب شده تا فرآیند تولید کتاب از حیث محتوایی و تصویر‌گری با کیفیت دنبال شود.

محمدیان درباره جایگاه کتاب‌های درسی ایران با استاندارد‌های جهانی ادامه داد: جریان فعلی تولید کتاب درسی در برخی موارد با استاندارد‌های جهانی منطبق و در برخی موارد دیگر در فاصله اندکی قرار دارد. تعدادی از کتاب‌های درسی تولید شده در نظام آموزش و پرورش ایران با کتاب‌های درسی کشور‌های پیشرفته قابل رقابت است.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با اشاره به تغییر وزیر فرهنگ و ارساد اسلامی گفت: سیاست آموزش و پرورش مبتنی بر اسناد است به‌عبارت دیگر شاید در شیوه‌ و روش تفاوت‌هایی دیده شود اما آمد و ‌رفت افراد در این جریان تاثیر چندانی ندارد. بدنه وزارت آموزش و پرورش خود را به عملیاتی کردن سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری، اجرای سند تحول و برنامه‌های دولت موظف می‌دانند.

محمدیان در پاسخ به پرسشی درباره میزان مطالعه دانش‌آموزان از دو منبع روزنامه و کتاب اظهار کرد: دانش‌آموزان ابتدا اهل کتاب هستند و بعد مطبوعات و کتاب منبع اصلی سواد‌آموزی آن‌هاست؛ به‌عبارت دیگر از طریق کتاب با سایر مواد خواندنی آشنا می‌‌شوند.

 

منبع دریافت این مطلب : وزارت آموزش و پرورش


آزمون سلامت روان برای دانش آموزان پایه هشتم شهرستان های استان تهران برگزار می شود

 

 

آزمون سلامت روان برای دانش آموزان پایه هشتم شهرستان های استان تهرانبه گزارش تیزلند، به نقل از اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش شهرستان های استان تهران، عبدالرضا فولادوند راد ، مدیر کل آموزش و پرورش شهرستان های استان تهران، گفت: طبق استاندارد های تعریف شده، آزمون های سلامت روان در 24 مولفه تعریف شده است که بر اساس آن، رفتار دانش آموزان با هدف تشخیص و شناسایی مورد تحلیل و ارزیابی قرار می گیرد.

وی در ادامه، با اشاره به این امر که اجرای مناسب و صحیح این آزمون‌ها، زمینه‌ای را فراهم می‌آورد تا با در نظر گرفتن اصل تفاوت‌های فردی، مدرسه و منطقه‌ای در جهت ارتقاء سلامت روان، هدایت تحصیلی دانش‌آموزان و تسهیل رشد حرفه‌ای و شغلی آنان ، گام‌های موثرتری برداریم، افزود: آزمون سلامت روانی ـ رفتاری بر اساس الگوهای بومی ، هنجاریابی شده و زمینه‌ی لازم را جهت شناسایی علمی ویژگی‌های فرد بر اساس مولفه‌های 24 گانه‌ فراهم نموده است .

این مقام مسئول، ضمن تاکید بر این امر که اجرای چنین آزمونی از جهت جامعه آماری ومولفه‌های مورد سنجش، کم‌نظیر و منحصر به فرد است، ادامه داد: آنچه اجرای این آزمون را در صدر اولویت‌های آموزشی و تربیتی استان قرار داده، استفاده از داده‌های این آزمون جهت تشخیص نیازهای تربیتی، روانی - اجتماعی ،

تحصیلی دانش‌آموزان و توانمندسازی مبتنی بریافته‌های آزمون در سطوح فرد، کلاس، مدرسه، منطقه و استان است.

فولادوند راد با اشاره به اینکه شناسایی نگرش دانش‌آموزان 14 تا 19 سال در چهار حیطه‌ی فرد، خانواده، مدرسه و اجتماع، یکی از اهداف اصلی این آزمون هاست یادآور شد : اولویت‌ بندی مشکلات روانی- رفتاری دانش‌‌آموزان با هدف برنامه‌ریزی‌های تربیتی، ارائه خدمات مشاوره‌ای به دانش‌آموزان، مسئولین مدرسه و اولیاء بر اساس تحلیل داده‌های آزمون سلامت روان، افزایش تعامل مدرسه (مدیر و مشاور) و هسته‌های مشاوره و تقویت سیستم ارجاع به هسته‌ها و مراکز مشاوره، ارائه و تهیه گزارش‌های آماری و محتوای چند رسانه‌ای به مسئولان در زمینه میزان بروز و شیوع آسیب‌های روانی و اجتماعی با توجه به جنسیت و مناطق استان، از دیگر اهداف مهم این آزمون ها می باشد .

مدیر کل آموزش و پرورش شهرستان های استان تهران با اشاره به ارائه خدمات مشورتی در سطح خرد و کلان برای سازمان‌ها و نهادهای درون و برون‌بخشی تصریح کرد : برنامه‌ریزی ‌نظام‌مند و موثر جهت اقدامات پیشگیرانه، طراحی برنامه‌های راهنمایی، مشاوره‌ای و تربیتی متناسب با نیاز دانش‌آموزان جهت ارتقای سطح سلامت روان، شناسایی دقیق دانش‌آموزان نیازمند، توانمندسازی و دریافت خدمات راهنمایی و مشاوره نیز از اهداف مهم تعریف شده برای آزمون های سلامت روان است.

 

منبع دریافت این مطلب : وزارت آموزش و پرورش