توصیه های آموزش وپرورش برای پیشگیری از ابتلای دانش آموزان به آنفلوانزا

حسن ضیاالدینی  با اشاره به راهکارهایی برای پیشگیری از شیوع آنفلونزا در مدارس اظهار داشت: از ابتدای فصل پاییز بروشورهای آموزشی را در ارتباط با پیشگیری از آنفلونزا به مدارس ارسال کردیم تا معلمان و دانش‌آموزان در این زمینه آگاه شوند.

وی افزود:‌ موج آنفلونزای شایع شده در کشور همان آنفلونزای فصلی است که شیوع آن در کرمان بیشتر شده است.

مدیرکل دفتر سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش گفت: دانش‌آموزان برای پیشگیری از آنفلونزا باید بهداشت فردی را رعایت کنند، شست و شوی دست‌ها و جلوگیری از تماس و روبوسی با افراد مبتلا روش‌های پیشگیری از آنفلونزاست و در این رابطه اطلاع رسانی‌های لازم را به مدارس ارائه کرده‌ایم.

ضیاالدینی به خانواده‌ها توصیه کرد:‌ اگر دانش آموزی علائم سرماخوردگی را دارد به مدرسه نرود، استراحت کند تا بهبود یابد. اگر دانش‌آموز مبتلا به آنفلونزا به مدرسه برود این بیماری به سایر دانش‌آموزان منتقل می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در مدارس کشور موردی از ابتلا به آنفلونزا گزارش نشده است،‌ افزود: هیچ مدرسه‌ای به دلیل آنفلونزا تعطیل نمی‌شود و دانش‌آموزان مبتلا باید در خانه استراحت کنند.

منبع دریافت این مطلب : جام جم آنلاین

اینفوگرافیک ابزارهای معلم فردا

معلم فردا باید چه چیزهایی بداند و به چه ابزارهایی مجهز باشد تا بتواند سکان دار یادگیری دانش آموزان را در کلاس باشد؟ در این اینفوگرافیک سعی شده است تا مروری انجام شود به ابزاهای دیجیتالی و رایانه ای که یک معلم باید آنها را بشناسد تا بتواند در کلاس درس حضوری فعال و تاثیر گذار داشته باشد.

در مرور انجام شده تلاش شده است تا به کاربردهای هرکدام از ابزارها از دو منظر “خارج از کلاس درس” و “درون کلاس درس” نگاه شود.

این اینفوگرافیک، به سفارش مجله رشد فردا، توسط تیم اینفوگرافیک طراحی شده است.

 

اینفوگرافیک 

کلمات کلیدی : اینفوگرافیک | اینفوگرافیک آموزشی | اینفوگرافیک جالب | سرگرمی


اینفوگرافیک بازی ها در گذر زمان

کمتر کسی فکر می کرد پیشرفت سرگرمی ها و کنسول های بازی به جایی که امروز هست ، برسد . در طول این مدت شیوه بازی کردن از دستگاه ها و کنترلر های سیمی به بدون سیم و هوشمند تغییر پیدا کرده است . این طرح نگاهی دارد به آنچه که بازی های رایانه ای به لحاظ شیوه تعامل با کاربر در طول مدت تغییر پیدا کرده است و در آینده باید شاهد چه چیزهایی در این دنیای سرگرمی باشیم.

نظر شما را به این اینفوگرافیک جلب می کنیم.

 اینفوگرافیک 

کلمات کلیدی : اینفوگرافیک | اینفوگرافیک جالب | اینفوگرافیک بازی ها در گذر زمان | سرگرمی | بازی | بازی در گذر زمان

فرزندمان درس نمی خواند

بی علاقگی به درس خواندن

امروزه بی انگیزگی فرزندان در درس و مدرسه، علل بسیاری از مراجعات خانواده ها به مشاوران است. عباراتی از قبیل «فرزندمان درس نمی خواند»؛ «اخلاقش روز به روز بدتر می شود»؛ «با خواهر و برادرش دعوا می کند.» یا «از دست او همیشه جنگ اعصاب داریم.» برای همه ی ما عباراتی آشناست.

در پاسخ به چنین والدینی گفته می شود همگی این مشکلات برخاسته از یک چیز است و آن اینکه، شما از فرزندتان می خواهید که: درس بخواند.

بدیهی است که این فرزند در این نقطه شکست خورده است و شما با تذکرات، توقعات و انتظارانتان بر این نقطه ی شکست، مرتباً فشار می آورید. طبیعتاً این شکست، بر جنبه های دیگر زندگی او نیز سایه خواهد انداخت. این فشارها مانند این است که بخواهید با دست شکسته ی او زورآزمایی کنید. این عملکرد، بقیه ی بدن او را نیز فلج می کند باید برای مدتی توقّعات تحصیلی خود را از او کنار بگذارید و با او در نقطه و جنبه ی دیگری معامله کنید و همه ی روابط تان را به درس او گره نزنید.

در بسیاری از موارد، چنین خانواده هایی در آینده متوجه خواهند شد که ضعف هایی که در فرزندشان وجود داشت و مایه ی تشویش خاطر آن ها شده بود، یک به یک به مرور بر طرف می شود می بینند همین فرزند که با هزار ضرب و زور موفق به گرفتن دیپلم شده است، اکنون از سربازی باز می گردد؛ جایی مشغول به کار می شود؛ موفقیتی در کارش پیدا می کند و بالاخره همه ی توانایی هایش بر هم افزوده می شوند تا جایی که می تواند به خوبی زندگی خود را اداره کند.

حال اگر این پدر و مادر به توانایی های دیگر او و نکات مثبت فرزندشان توجه بیشتری کرده بودند، هم به طریقی نگرانی های خود را کاهش داده بودند و هم با این نگرش مثبت، راه را برای موفقیت های فرزندشان هموارتر می ساختند.

گاهی از کودک خود انتظارات واهی و نادرست دارند که این کارشان تنها به هرز رفتن استعدادهای واقعی فرزندشان می‌انجامد.

 فرزندمان درس نمی خواند

جامعه ای را تصور کنید که همه افراد آن پزشک و یا مهندس هستند! آیا این جامعه به هنرمند، تعمیر کار، مغازه دار و شغلهای دیگر احتیاجی ندارد؟

یک مثال:

جوان سرکشی را در نظر بگیرید که با کج رفتاری ها، بی قیدی ها و بدخلقی هایش سامان خانواده را بر هم ریخته است. همین جوان، یک باره موفق به کسب رتبه ای در مسابقات ورزشی مدرسه می شود؛ در نتیجه مورد توجه دانش آموزان و اولیای مدرسه و همچنین فامیل و دوستان قرار می گیرد و همین امر آرام آرام فضای خانه و نحوه ی برخورد اطرافیان را برای او تغییر می دهد. حالا دیگر همه اش صحبت از موفقیت او در ورزش است. این شخص در ابتدا در مدرسه مدال آورده است. بعدها در منطقه مدال می آورد، کم کم قهرمان شهر می شود، بعد قهرمان استانی و نهایتاً قدم بر عرصه ی قهرمانی کشوری می گذارد. همین پیروزی او- که مبتنی بر یک موفقیت اخلاقی هم نبوده است- باعث می شود که این جوان شخصیت و هوّیت خود را در این موفقیت بازشناسی کند و از همان نقطه، شروع به رشد کند و همان رشد، بستری برای بالندگی او در دیگر زمینه ها باشد.

توجّه کنید این شخص، همان جوان بود با همان ناهنجارها؛ اما بر حسب اتفاق، برای او یک نقطه ی مثبت کلید خورد. او به کلاس سیر و سلوک نرفت؛ در کلاس اخلاق نیز شرکت نکرد؛ همین جوان که روابط اجتماعی اش بر پایه ی درستی بنا نشده بود، یاد می گیرد که چه طور ارتباطات اجتماعی خود را سامان دهد. شخصیت او آن چنان برایش ارزشمند می شود که حاضر به لطمه زدن به آن نخواهد شد؛ و این بهترین عامل کنترل کننده ی رفتار برای اوست.

درس خواندن,بی علاقگی به درس خواندن

فرزندمان درس نمی خواند

کشف استعداد در خانواده

در روایات، انسان ها به معادن طلا و نقره تعبیر شده اند؛ اما طلا و نقره در هر معدنی مکنون و پوشیده است، باید کسی بیاید و این طلا و نقره را ابتدا کشف و سپس، استخراج کند.

در جامعه به طور طبیعی، افرادی که در برخی زمینه ها نسبت به سایرین با استعدادتر هستند، بیشتر مورد استقبال قرار می گیرند و بقیه ی افراد مورد غفلت واقع می شوند.

لذا در ارتباطات اجتماعی، نمی توان از جامعه انتظار داشت که تمام این معادن را کشف کند؛ اما در خانواده، این انتظار، بجا و حتی ضروری است. باید بدانیم که همسر و فرزندان، معادن خانوادگی ما هستند و این ما هستیم که باید به این معادن بیندیشیم و برای آن برنامه ریزی کنیم؛ ولی اول باید وجود آن معادن طلا و نقره را باور داشته باشیم.

والدین باید دقت کنند که واقع‌بینی در کشف استعدادها یکی از مهم‌ترین وظایف آنهاست. اکثر والدین به دلیل این‌که دوست دارند فرزندشان بسیار باهوش باشد و در زمینه‌های خاصی که آنها می‌خواهند مستعد نشان داده شوند، بسیاری از استعدادهای واقعی کودک را نادیده گرفته و تنها به خواسته‌های خود توجه می‌کنند و گاهی از کودک خود انتظارات واهی و نادرست دارند که این کارشان تنها به هرز رفتن استعدادهای واقعی فرزندشان می‌انجامد.

جامعه ای را تصور کنید که همه افراد آن پزشک و یا مهندس هستند! آیا این جامعه به هنرمند، تعمیر کار، مغازه دار و شغلهای دیگر احتیاجی ندارد؟

خداوند در هر فردی استعدادهای خاصی گذاشته است که او را منحصر به فرد می‌کند پس سعی کنید استعدادهای واقعی فرزندتان را بیابید.

نکته مهم این که، بیش از اندازه به فرزندانتان سرکشی نکنید و از گفتن الفاظ تحقیر کننده مانند اینکه تو تنبل هستی یا با این طرز درس خواندن به هیچ کجا نخواهی رسید، خودداری کنید

دوستی می گفت از خدا بخواهید که فرزندتان اول مومن به خدا، سپس متعهد به ارزشهای انسانی و در آخر متخصص در هر رشته ای شود.

نکته مهم این که، بیش از اندازه به فرزندانتان سرکشی نکنید و از گفتن الفاظ تحقیر کننده مانند اینکه تو تنبل هستی یا با این طرز درس خواندن به هیچ کجا نخواهی رسید، خودداری کنید.

برای آنکه به فرزندانمان کمک کنیم از زندگی خود نهایت بهره را ببرند، باید در مورد کودکان بیاموزیم و آنها را درک کنیم و به آنها نیز کمک کنیم که در مورد خود بیاموزند و خود را درک کنند. این دانش و درکی که آنها به دست می‌آورند، می تواند تبدیل به ابزار نیرومندی شود و به آنها کمک کند معنا و جهت زندگی خود را بیابند و بهترین انتخاب‌ها را داشته باشند.

والدین و بچه‌ها از طریق شناخت زمینه‌های استعداد شخصی، اطلاعات بیشتری کسب می‌کنند و می‌توانند در مورد سرگرمی، رشته تحصیلی، برنامه‌ها و اهداف آینده فرزندانشان بهتر تصمیم بگیرند.

در پایان یادمان باشد،فرزند خود را همان طور که هست، بپذیرید.

منبع دریافت این مطلب : بیتوته

شکستن دیوار کلاسهای سنتی یا تحصیل در مدارس بدون دیوار

 

هند؛ آموزشهای عملی در مدرسه ای به وسعت یک روستا

رویکرد آموزشی در مدرسه “سیامنتاک” در روستای دامپور واقع در غرب هند، آموزش عملی است. ساشین دو سای این مدرسه را در سال 2007 میلادی، در این روستا تاسیس کرده است.

هشتاد درصد مردم هند، روستانشین هستند. از سوی دیگر، رقم بالای چهارصد میلیونی کسانی که از روستاها به شهرها مهاجرت می کنند، عواقب و مشکلاتی جدی برای اقتصاد و جامعه هند در بر دارد. ساشین دوسای می گوید که هدفش از تاسیس این مدرسه این بوده که دانش آموزان برای کار و زندگی در روستا آمده شوند و مجبور نشوند در آینده به شهرهای بزرگ بروند.

در این فضای آموزشیِ بدون دیوار، دانش آموزان چیزهایی یاد می گیرند که برای زندگی آینده آنها در روستا مفید است. آنها می آموزند چگونه در آینده، از توانایی ها و دانشی که طی دوران تحصیل کسب کرده اند، در زندگی روزمره استفاده کنند.

در برنامه درسی این مدرسه هیچ حد و مرزی وجود ندارد. دانش آموزان روی طرحهای گوناگون کار می کنند.عده ای در آزمایشگاه غذاهای محلی و گروهی در مزرعه مشغولند. برخی هم در مورد ساخت و ساز سازگار با محیط زیست، چیزهایی یاد می گیرند. این شیوه آموزش عملی، مزیت دیگری هم دارد: آشنایی با مشکلات روزمره، باعث می شود این دانش آموزان به نوآوری دست بزنند.

کلاس درس شناور، تحصیل روی آبهای اقیانوس

شصت دانش آموز از گوشه وکنار جهان، یک سال کامل تحصیلی را در کشتی روی آبهای اقیانوس می گذارنند. در این سفر با کشتی بادبانی، آنها به چهار قاره و 20 بندرگاه سر خواهند زد. این مدرسه “کلاس شناور” نام دارد.

دانش آموزان این مدرسه شناور در کنار درسهایی که می آموزند، بخشی از خدمه کشتی هم به حساب می آیند و باید در طول شبانه روز دو ساعت نگهبان باشند و در تمام مانورها شرکت کنند. بسته به وضعیت هوا، باید بادبانها را برافرازند، یا برخی بادبانها را پایین بیاورند و کشتی را برای پهلو گرفتن یا ترک بندر آماده کنند.

این وظایف شامل تعمیر و نگهداری کشتی و بادبانها و حفاظت از آنها در برابر آثار مخرب نمک آب اقیانوسها نیز می شود. به این ترتیب دانش آموزان، هم فوت و فن قایقرانی را می آموزند و هم کار گروهی را تجربه می کنند.

کلاسهای شناور تنها محدود به دانش آموزان دبیرستان نیست. دانشجویان دانشگاه آکادیا در کانادا هم می توانند چند واحد درسی را از برنامه این کلاسهای انتخاب کنند.

هزینه سالانه ثبت نام در این مدرسه 45000 دلار آمریکاست. تعدادی از دانش آموزان سابق این مدرسه، بنیادی برای کمک مالی به دانش آموزان جدید تاسیس کرده اند.

منبع دریافت این مطلب : یورو نیوز