چند طرح برای کمک به آموزش کودکان در اجتماعات سیار

 

اتیوپی؛برنامه سواد آموزی اسب محور

در روستایی دورافتاده در اتیوپی راهی کاربردی و خلاقانه برای بردن ادبیات نزد کودکان وجود دارد: استفاده از اسبها همچون کتابخانه هایی سیار برای آموزش به کودکان.

ناگاسا جانفا، یک اجرا کننده این طرح است که هر یکشنبه با کتابها و کتابخانه سیار خود نزد کودکان می رود.

ناگاسا و اسبش بخشی از طرحی موسوم به «برنامه سوادآموزی اسب محور» است که برنامه ای است که توسط یک سازمان غیر دولتی به نام «اتیوپی می خواند» اجرا می شود.

این سازمان شبکه ای از بیش از 65 کتابخانه در سراسر کشور با حداقل یک کتابخانه در هر استان اتیوپی است. این برنامه به حدی موفق بوده که در کشورهایی همچون رواندا و غنا هم اجرا شده است.

فرانسه؛طرح موسسه انترمِد-رابینسون برای کمک به کودکان کولی

فقر و تبعیض از چالشهایی است که مردم کولی دائم با آن مواجه هستند. در فرانسه تنها نیمی از کودکان کولی به مدرسه فرستاده می شوند. اما یک معلم تلاش می کند تا با تبدیل فضاهای عمومی به کلاسهای درس، آموزشی غیر رسمی را به جمعیت کولی ها ارائه کند.

در لونگژومو در 20 کیلومتری پاریس، لااورا، زن جوانی است که اصالتی کولی دارد و یک آموزگار اجتماعی برای موسسه انترمِد-رابینسون است. او دو بار در هفته، کارگاه هایی آموزشی در دو اردوگاه کولی ها برگزار می کند.

این موسسه به ثبت نام دانش آموزان در مدرسه کمک می کند، اما برخی از کودکان به مدرسه نمی روند زیرا آنها زبان فرانسه بلد نیستند. در نتیجه لااورا کار را از پایه آغاز می کند.

کارگاههای این موسسه بر مدلی از آموزش اجتماعی استوار است که پذیرش در آن بدون قید و شرط است. هر کس آزاد است که برود و بیاید. آموزش دسته جمعی و اجتماعی شدن از طریق بازی مورد تشویق قرار می گیرد. از بیان هنری برای افزایش اعتماد به نفس و استقلال فردی استفاده می شود.

در میان کودکانی که در اردوگاه زندگی می کنند، بیش از نیمی از آنها کارگاهها را به طور دائم دنبال می کنند و اگر اردوگاه تخلیه شود، موسسه این گروه از کودکان را دنبال خواهد کرد. کارگاه های سیار آموزشی 10 سال پیش ایجاد شدند.

بنا به گفته مرکز حقوق کولی های اروپا در فرانسه کمتر از نیمی از کودکان کولی که در سن مدرسه رفتن هستند، به مدرسه می روند.

کنیا؛طرح کمک به دختران عشایری

معمولا دخترانی که در میان جوامع عشایری به دنیا می آیند، به بزرگ کردن دام ها می پردازند، خانه دار می شوند و اغلب هم زود ازدواج می کنند و آموزش برای آنها در اولویت نیست. مدرسه ای در کنیا وجود دارد که موفق شده است تعداد زیادی از این زنان جوان را جذب کند. اما آنها باید سخت مبارزه کنند.

در اجتماع تورکانا در پایین تپه موگیلا در کنیا که مناقشات عشایری هم جریان داشته، مدرسه ای به نشانه آتش بس میان اجتماعات درگیر ساخته شده است و به دختران عشایری این امکان را می دهد که تنها زنی خانه دار، مادر و کارگر خانگی که با ازدواجشان گاو و گوسفند خانه را افزایش می دهند، نباشند.

مدرسه لوپایدین با هدف تشویق دختران به یادگیری در این منطقه بنا شده است. بودجه آن از طرف افراد خیّر تامین می شود که شامل دولت کنیا و جمعیتهای اهداگر است. ثبت نام دانش آموزان در طول سالها و از زمان شروع به کار آن در سال 2010 افزایش یافته است. در حالی که آنها با رفتن به مدرسه تلاش می کنند آینده ای معنادارتر برای خود رقم زنند.

علی رغم تلاش مسئولان مدرسه برای پدید آوردن پناهگاهی امن برای این دختران، با فراهم کردن امکاناتی شبانه روزی، آنها همچنان در جلوگیری از ازدواج دختران در دوران تعطیلات ناتوان هستند.

در عین حال چالشهای اداره کردن این نهاد در منطقه ای چنین خشک و بی آب زیاد است. امکانات در دسترس نامعقول و منابع آب هم نادر هستند و فقدان کارکنان آموزشی هم وجود دارد.

منبع دریافت این مطلب : یورو نیوز

نگاهی به دو طرح از شش طرح برگزیده بنیاد وایز در سال 2015

 

طرح «بیاموز!» در اوگاندا

حدود 311 میلیون جوان در سراسر دنیا بیکارند و این مسئله باعث شده است که کارشناسان آموزش هم بیشتر از هر زمان دیگری، تناسب محتوای مطالب آموزشی با نیازهای بازار کار را به چالش بکشند. معضل بیکاری جوانان در اوگاندا در شرق آفریقا بدلیل کمبود مشاغل حرفه ای تشدید هم شده است.

یکی از دلایل این است که درصد بالایی از جمعیت این کشورِ شرق آفریقا را جوانان تشکیل می دهند : 78 درصد کل جمعیت این اوگاندا زیر سی سال سن دارند که در سیستمی منسوخ و ناکارآمد آموزش می بینند.

طرحی آموزشی موسوم به «بیاموز!» در اوگاندا قصد دارد با افزایش تعداد کارآفرینان، راه حلی برای این مشکل ارائه کند. یکی از کارگزاران این طرح می گوید: «برنامه “بیاموز!” فرصت و امکان تجربه عملی راه اندازی کسب و کار را از همان مدرسه به صورت کار گروهی در اختیار جوانان قرار می دهد. در نتیجه، این جوانان پس از اتمام دوران تحصیل قادر خواهند بود هم بصورت گروهی و هم بصورت انفرادی، کسب و کاری شروع کنند.»

برنامه “بیاموز!” از الگوی آموزش عملی با اتکا بر تجربه تبعیت می کند و معلمان را آموزش می دهد. برنامه در دو سال آخر دبیرستان به اجرا در می آید و پس از اتمام دبیرستان نیز پشتیبانی از دانش آموز ادامه پیدا می کند.

هوا نابویه، مدیر برنامه آموزشی “بیاموز” می گوید: « طرح آموزشی «بیاموز!» با دبیرستانهای سراسر اوگاندا همکاری می کند تا برنامه ای خلاق، موثر، و با هزینه مناسب را به اجرا در آورد. از دولتها هم می خواهیم اصلاحاتی را به انجام برسانند که بر تمام سیستم آموزشی تاثیر مثبت داشته باشد.»

دهها حامی در حمایت از کارهای بیش از 250 مدرسه در سراسر اوگاندا سهم دارند و هفته ای یک بار به هر مدرسه سر می زنند. بیشتر آنها دانش آموختگان طرح “بیاموز!” هستند. آنها به دانش آموزان مهارتهای عملی و اجرایی می آموزند تا وضعیت معاش آنها بهتر شود، بتوانند دست به کسب و کار بزنند و وضع جامعه محلی شان را بهتر کنند.

مسئولان طرح “بیاموز!” ادعا می کنند که الگوی آنها برای دانش آموزان دو دوره اول ، تاثیر چشمگیری داشته است. درآمد کسانی که این کلاس ها را تمام کردند 160 درصد بیش از دانش آموزانی است که برنامه را تازه آغاز کرده اند و 94 درصد این افراد اکنون برای خودشان کسب و کاری به راه انداخته اند، شغلی دارند یا به دانشگاه می روند. اما مهمترین تاثیر این است که این افراد نسبت به آینده خوشبین تر و در زندگی خلاق تر شده اند. مسئولان طرح آموزشی “بیاموز!” در نظر دارند این طرح را تا ده سال آینده، برای آموزش میلیونها جوان در ده کشور جنوب صحرای بزرگ آفریقا اجرا کنند.

«با هم بیاموزیم» در قاهره

بسیاری از مدارس کشورهای عربی با مشکل غیبت معلم و کلاسهای پرازدحام مواجه هستند. آیا استفاده از شبکه اینترنت می توان راه حل این مشکلات باشد؟ پروژه ای در مصر با این باور آغاز به کار کرده است. در این طرح که «نفهم» یا «با هم بیاموزیم»:http://www.nafham.com/about_us?ref=hp نام دارد، ویدئوهای آموزشی 3 تا 5 دقیقه ای برای دانش آموزان ضبط می شود که بعدا روی وبگاه مخصوص طرح گذاشته می شود و به این ترتیب، دانش آموز بصورت آنلاین به آنها دسترسی دارد.

سید عبید یکی از کسانی که با برنامه همکاری می کند، می گوید: «مشغول آماده کردن ویدئوهای کوتاه آموزشی برای دانش آموزان کلاس پنجم هستم. سعی می کنم واژه ها و توضیحات ساده به کار ببرم. در مدرسه فقط تخته هست و نقاشی، اما من ترجیح می دهم به دانش آموز تصویر هم نشان بدهم. این طور بهتر می توانند درس را یاد بگیرند.»

هر ماه پانصد هزار کاربر به این وبگاه آموزشی رایگان، مراجعه می کند. بیشتر آنها مصری هستند اما این مجموعه نرم افزاری در عربستان سعودی، الجزایر، سوریه، و کویت هم در دسترس است. این وبگاه در سال 2012 آغاز به کار کرد. هدف این برنامه، پشتیبانی سیستمهای آموزشی ای است که با مشکل کلاسهای شلوغ و کمبود یا غیبت معلم روبرو هستند.

مصطفی فرحت، یکی از موسسان برنامه “با هم بیاموزیم” می گوید: «هدف اصلی طرح، حل مشکلات آموزشی است، مشکلاتی که در مصر و در دنیای اعراب وجود دارند و زیاد هم هستند. نکته مهم در برنامه “باهم بیاموزم” این است که از پدر و مادرها، دانش آموزان و حتی معلمان می خواهیم در آماده کردن محتوای ویدئوی آموزشی سهم داشته باشند. به این ترتیب در کار آموزش پیوستگی به وجود می آید: یاد می گیرید و به دیگران هم می آموزید. روح آموزش هم همین است.»

طرح “با هم بیاموزیم” در مدرسه بین المللی استعدادهای درخشان در قاهره که هزار دانش آموز دارد، به اجرا در آمده است و آموزگاران از ویدئوهای این برنامه در تدریس استفاده می کنند.

هم معلمها و دانش آموزان این مدرسه از این برنامه راضی اند. یک معلم این مدرسه می گوید: «هدف طرح “باهم بیاموزیم” این است که به دانش آموز یاد بدهد مستقل باشد. با این برنامه دانش آموز در خانه هم می تواند درس بخواند و خودش به خودش آموزش دهد. هدف دیگر افزایش اعتماد به نفس دانش آموز است.»

زیاد، دانش آموز هم می گوید: «گاهی در کلاس سر و صدا زیاد است. همکلاسی ها حرف می زنند و تمرکز از بین می رود و درس را نمی فهمید. وقتی تنها نشسته ام ویدئو را نگاه می کنم همه چیز را می فهمم.»

منبع دریافت این مطلب : یورو نیوز

آزمون ورودی مدارس علامه طباطبایی 93 (متوسطه دوره اول)

آزمون ورودی مدرسه علامه طباطبایی، شامل 24 صفحه سوالات ریاضی و علوم می باشد. این آزمون شامل 34 سوال ریاضی در 17 صفحه، و 9 سوال علوم در 5 صفحه می باشد.

 

همراه با پاسخنامه تستی

برای دانلود آزمون ورودی هفتم علامه طباطبایی، روی لینک زیر کلیک کنید.

»» دانلود برای اعضا امکان پذیر است. عضویت رایگان است و کمتر از 30 ثانیه طول می کشد!!!!

 

کلمات کلیدی: آزمون ورودی مدارس استعداد های درخشان و نمونه دولتی | آزمون ورودی مدارس برتر | آزمون تیزهوشان 93 | تیزهوشان ششم ابتدایی 93-94 | آزمون ورودی مدارس تیزهوشان | آزمون ورودی علامه طباطبایی | تیزهوشان ورودی هفتم | ریاضی تیزهوشان | علوم تیزهوشان | علوم ششم | استعداد های درخشان | ورودی هفتم


آزمون ورودی مدارس علامه طباطبایی 90 (متوسطه دوره اول)

آزمون ورودی مدرسه علامه طباطبایی، شامل سوالات ریاضی می باشد. این آزمون شامل 24 سوال ریاضی در 13 صفحه می باشد.

برای دانلود آزمون ورودی هفتم علامه طباطبایی، روی لینک زیر کلیک کنید.

»» دانلود برای اعضا امکان پذیر است. عضویت رایگان است و کمتر از 30 ثانیه طول می کشد!!!!

 

همراه با پاسخ تستی

 

توضیح » در سال 1391، پایه اول راهنمایی نداشتیم و تغییرات سیستم آموزشی از سال 1391 اعمال شد. به همین دلیل این آزمون ورودی، آخرین ازمون ورودی مدارس علامه طباطبایی است که برای ورودی اول راهنمایی برگزار شد. یعنی به این سوالات، دانش آموزان پایه پنجم پاسخ داده اند و وارد پایه اول راهنمایی در نظام سابق آموزشی شدند. در سال 91 پایه هفتم نداشتیم (زیرا دانش آموزانی که سال 5 ام بودند به پایه ششم رفتند) و از سال 92 مجددا آزمون ورودی برای پایه هفتم برقرار شد. 

به همین ترتیب، آزمون ورودی برای پایه اول دبیرستان در سال 1394 (سال تحصیلی 95-94) نداشتیم زیرا این تغییر نظام آموزشی در این سال، اول دبیرستان در نظام سابق را احت تاثیر قرار داد و از سال احصیلی 96-95 پایه دهم (سال اول دوره دوم متوسطه) به سیستم آموزشی اضافه می شود.

 

کلمات کلیدی: آزمون ورودی مدارس استعداد های درخشان و نمونه دولتی | آزمون ورودی مدارس برتر | تیزهوشان تهران | تیزهوشان علامه طباطبایی | آزمون ورودی علامه طباطبایی | سوالات ریاضی تیزهوشان | سوالات علوم تیزهوشان | ششم به هفتم | استعداد های درخشان | تیزهوشان ورودی هفتم | آزمون ورودی علامه | سوالات تیزهوشان ورودی هفتم | علوم تیزهوشان | علوم ششم ابتدایی | ریاضی ششم ابتدایی

استیضاح وزیر آموزش و پرورش دوباره کلید خورد

به گزارش تیزلند، به نقل از خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس جبار کوچکی نژاد عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی  اظهار داشت: طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش با 40 امضا به هیات رئیسه مجلس تقدیم شد.

کوچکی نژاد تصریح کرد: طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش به علت عدم انجام تعهدات و همچنین عدم انجام قول‌های داده شده به مجلس تهیه شده است.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: طرح استیضاح علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش با 40 امضا جهت بررسی به هیات رئیسه تقدیم شده است.

به گزارش فارس، هیات رئیسه مجلس پس از دریافت طرح استیضاح در خصوص برگزاری جلسات با استیضاح کنندگان و وزیر آموزش و پرورش تصمیم گیری می‌کند و در صورتی که نمایندگان استیضاح کننده در جلسات کمیسیون از توضیحات وزیر آموزش و پرورش قانع نشوند، این طرح توسط هیات رئیسه اعلام وصول و جلسه استیضاح در صحن علنی مجلس برگزار خواهد شد.

سوم تیر ماه سال‌جاری در پی پیگیری تعدادی از نمایندگان مجلس، جلسه استیضاح علی‌اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش برگزار شد و در نهایت با 167 رای مخالف نمایندگان مجلس به «عدم ‌اعتماد» به وی، باز هم وزیر آموزش و پرورش باقی ماند.

 

منبع دریافت این مطلب : خبرگزاری فارس